Peste 350 de organizații non-guvernamentale din domeniul medical, academic, pentru protecția copilului și a mediului, membre ale Inițiativei 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României cer ca proiectul de lege ce prevede că expunerea țigărilor în magazine, reclamele la țigări și sponsorizarea de către companiile din domeniu ar putea fi interzise să fie avizat pozitiv de Comisia pentru Cultură, arte și miloace de informare în masă din Camera Deputaților, care îl va dezbate mâine.

Sănătate, nu publicitateFoto: Initiativa 2035 Fara Tutun

Expunerea produselor din tutun în magazine, reclamele la țigări, acțiunile de promovare și distribuirea gratuită de mostre de produse din tutun, precum și sponsorizarea de evenimente de către companiile producătoare de tutun ar putea fi interzise. Prevederile sunt incluse într-un proiect de lege inițiat de deputatul USR Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților, depus în iunie anul trecut la Parlament. Proiectul de lege a fost cerut insistent de societatea civilă, sublinia în urmă cu un an Emanuel Ungureanu.

Cu o zi înainte ca proiectul de lege să intre în dezbaterea Comisiei pentru Cultură, arte și miloace de informare în masă din Camera Deputaților, pentru aviz, peste 350 de organizații non-guvernamentale, membre ale Inițiativei 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României, anunță că susțin inițiativa legislativă PL-x 587/2019 aflată în dezbatere parlamentară privind modificarea și completarea cuprinzătoare a întregii legislații privind controlul tutunului.

Lista completă a celor 350 de semnatari ai scrisorii deschise de susținere a proiectului de legepoate fi consultată aici.

Semnalele de alarmă trase de 350 de ONG-uri semnatare ale scrisorii deschise de susținere a proiectului de lege:

  • Un sfert dintre adolescenții din România au fumat cel puțin o dată în viață, iar peste 50.000 fumează în mod curent, arată semnatarii scrisorii deschise de susținere a proiectului de lege.
  • Adolescenții de 13-15 ani din România sunt expuși direct tacticilor de marketing ale industriei de tutun-promovare, publicitate, sponsorizare.
  • 187.330 de copii români între 13 și 15 ani au fumat cel puțin o dată în viață, iar 53.523 de copii români între 13 și 15 ani fumează în mod curent.
  • Apariția unei noi categorii de consumatori de produse din tutun încălzit în rândul tinerilor de 13-15 ani, urmarea directă a promovării agresive și lipsei de reglementări.
  • Decidenții trebuie să se implice direct în protejarea adolescenților de dependența de tutun.
  • Articolul 13 din Convenția Cadru privind Controlul Tutunului, ratificată de România în 2005 și transpusă în Legea 332/2005, cere interzicerea completă a publicității, promovării și sponsorizării în favoarea tutunului.
  • Un studiu realizat în 23 de țări dezvoltate și 30 de țări în curs de dezvoltare a demonstrat că interzicerea tuturor formelor de publicitate reduce consumul de tutun cu 23,5%.

Care sunt noile metode de promovare a consumului de tutun în rândul tinerilor, potrivit membrilor Inițiativei 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României:

  • Utilizarea de arome atractive pentru tineri în produsele din tutun și nicotină, care încurajează tinerii să subestimeze riscurile aferente sănătății și să înceapă să le folosească;
  • Produse cu design atractiv, care pot fi, de asemenea, ușor de transportat și înșelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane);
  • Promovarea produselor ca fiind "mai sănătoase" sau alternative "mai curate" la țigările convenționale, în absența oricăror dovezi științifice obiective care să ateste aceste afirmații;
  • Sponsorizări oferite celebrităților / influencerilor și concursuri sponsorizate pentru promovarea tutunului și a produselor de nicotină (de exemplu, folosirea de influenceri FB/Instagram);
  • Comercializarea la punctele de vânzare în magazinele frecventate de copii și adolescenți, inclusiv poziționarea în apropierea dulciurilor, gustărilor, rafturi luminoase și atrăgătoare și furnizarea de stimulente financiare pentru comercianți pentru a se asigura că produsele lor sunt afișate în apropierea locurilor frecventate de tineri
  • Vânzarea țigărilor și a altor produse din tutun și nicotină în apropierea școlilor;
  • Publicitatea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV și emisiuni online.

"România nu își poate permite încă o generație de adolescenți care să cadă victime ale industriei de tutun. O industrie care pretinde că susține libertatea de alegere pentru asigurarea profiturilor uriașe continue - pe seama miilor de români care plătesc cu viața aceste 'alegeri' în fiecare an. Este un act necesar de responsabilitate și asumare să ne asigurăm că generațiile viitoare vor crește într-un mediu care să le asigure o stare de sănătate corespunzătoare și ne-expuse unor factori de risc majori", arată cele 350 de ONG-uri reunite în cadrul Inițiativei 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României.

Potrivit acestora, urmare a interzicerii fumatului în spațiile publice închise în vigoare din martie 2016, a devenit vizibil faptul că:

  • există un vid de reglementare pentru utilizarea în aceste spații a produselor noi din tutun (tutun încălzit, țigări electronice)
  • există un vid de reglementare privind utilizarea acestor produse la locurile de joacă pentru copii
  • există un vid de reglementare privind publicitatea, promovarea și acțiunile de sponsorizare pentru produsele din tutun
  • se fumează în autovehicule în prezența copiilor și a femeilor însărcinate

"Toate aceste date indică nevoia adoptării de urgență a unor măsuri care să accelereze scăderea numărului de tineri care sunt expuși, încearcă și ulterior continuă consumul produselor din tutun, precum și nevoia de completare și modificare a legislației curente deficitare sub multiple aspecte în domeniul controlului tutunului", arată Inițiativa 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României.

"Accesul facil al minorilor la produsele din tutun, în ciuda interdicției de vânzare și de distribuire gratuită a acestor produse, expunerea semnificativă a copiilor și adolescenților la acțiuni de promovare și publicitate în spații pe care le frecventează uzual, apariția unor noi produse din tutun care exploatează în mod înșelător viduri de reglementare, dar și prezentarea produselor din tutun în vecinătatea unor bunuri și alimente consumate frecvent de copii, sunt modalități prin care este facilitată și încurajată 'testarea' primelor produse din tutun, urmând consumul curent, o dată cu instalarea dependenței de nicotină. Astfel, nu sunt asigurate drepturile copiilor și tinerilor prevăzute la articolele 17 (protecția față de orice mijloc de comunicare în masă care le poate fi dăunător), 19 (protecția față de orice formă de vătămare), 24 (dreptul la cea mai bună stare de sănătate), 33 (protecția față de efectele oricărei forme de drog) și 36 (protecția față de orice formă de exploatare) din Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului", atrag atenția membrii Inițiativei 2035 - Prima Generație Fără Tutun a României.

Inițiativa 2035 Fără Tutun amintește că, în Decizia Nr. 29 din 27 ianuarie 2016, Curtea Constituțională a României a reținut faptul că, în domeniul combaterii consumului de tutun, "există dispoziţii constituţionale care impun statului o serie de obligaţii pozitive ce presupun măsuri legislative adecvate pentru realizarea lor, astfel încât să fie asigurată protecţia drepturilor constituţionale ale cetăţenilor, inclusiv dreptul copiilor şi tinerilor la un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor [art. 49 alin. (1)]."

În aceste condiții, cele peste 350 de organizații non-guvernamentale, medicale, academice, de protejare a drepturilor tinerilor și copiilor solicită Parlamentului și Guvernului României:

  • Adoptarea de urgență a modificărilor legislative care să îndepărteze orice surse de publicitate și promovare, directă și indirectă, pentru produsele din tutun și a acțiunilor de sponsorizare al căror unic scop este promovarea produselor din tutun.
  • Modificarea și completarea urgentă a legislației din domeniul reducerii consumului de tutun în ceea ce privește utilizarea produselor din tutun, nicotină sau țigări electronice în spațiile publice închise.
  • Adoptarea de politici fiscale uniforme pentru toate produsele din tutun, adresând vidul legislativ care permite taxarea la niveluri inferioare a produselor noi apărute pe piață.
  • Direcționarea taxelor suplimentare aferente în campanii educaționale la nivel național adresate prioritar grupei de vârstă de debut a consumului de tutun-13-15 ani, precum și pentru sprjinirea renunțării la fumat.

Citește și: