Unda verde pentru avioanele F-16 către Ucraina este cea mai recentă „linie roșie” depășită în cursul războiului. Încă de la începutul conflictului, s-a considerat că trimiterea de avioane occidentale la Kiev ar putea fi o decizie riscantă din cauza echilibrului dificil și complicat creat cu Rusia, scrie Inside Over.

Pilot pe F-16 Fighting FalconFoto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

Ucraina pare că a primit un prim semnal că va poate visa la avioane de vânătoare F-16 fabricate în SUA, după ce președintele american Joe Biden a declarat că sprijină programele comune de antrenament aliate pentru piloții ucraineni pe aeronavele multirol.

Declarațiile lui Biden de la summit-ul G7 din Japonia au venit la câteva zile după ce Marea Britanie și Olanda au declarat că formează o „coaliție internațională" pentru a ajuta Ucraina să achiziționeze avioane F-16, în timp ce încearcă să își îmbunătățească apărarea împotriva atacurilor aeriene rusești, notează CNN.

Cu toate acestea, Kievul nu a obținut încă angajamente specifice și publice pentru livrarea acestora.

Până acum, introducerea avioanelor occidentale în regiune nu a fost abordată de puterile occidentale și a fost necesară implicarea G7 de la Hiroshima pentru a înregistra progrese în această privință.

Există mai multe motive pentru această amânare:

  • În primul rând, îngrijorările legate de relațiile cu Rusia și echilibrul geopolitic dificil.

Transferul avioanelor de luptă F-16 în Ucraina ar ridica întrebări cu privire la implicarea NATO în conflict, a declarat ambasadorul Rusiei în Statele Unite, Anatoli Antonov, într-un mesaj publicat luni dimineaţa, potrivit Reuters

„Nu există nicio infrastructură pentru operarea de F-16 în Ucraina şi nici numărul necesar de piloţi şi de personal de întreţinere nu există”, a susținut Antonov într-un mesaj pe canalul de mesagerie Telegram al ambasadei. „Ce se va întâmpla dacă avioanele de luptă americane vor decola de pe aerodromurile NATO, controlate de „voluntari” străini?”

  • De asemenea, pregătirea piloților ucraineni și infrastructura necesară pentru a găzdui și întreține aceste aeronave au fost probleme cheie.

Pe de o parte, există locul: unde vor fi antrenate forțele ucrainene. Un alt punct este prin ce mijloace, deoarece mulți ar putea să nu ofere mijloacele necesare pentru instruirea aviatorilor de la Kiev. Un al treilea aspect este timpul necesar pentru ca piloții să fie suficient de instruiți.

  • Textul subliniază, de asemenea, complexitatea utilizării avioanelor F-16 în acest conflict și posibilele vulnerabilități și obstacole asociate cu desfășurarea lor în Ucraina în prezent.

Pistele ucrainene nu sunt potrivite pentru aceste avioane, lanțul logistic și centrele de întreținere ar fi foarte vulnerabile sau, în orice caz, nepotrivite pentru a gestiona aceste avioane. În plus, absența unor adevărate sisteme defensive impenetrabile din partea Kievului ar face din posibilele baze pentru F-16 o pradă ușoară pentru atacurile cu rachete rusești.

În concluzie, textul evidențiază dificultățile și considerațiile legate de trimiterea avioanelor F-16 în Ucraina și menționează că unele grupuri de reflecție consideră că avioanele Gripen ar fi mai potrivite pentru nevoile Ucrainei.

F-16 Fighting Falcon Foto: Tsgt. Timothy Dischinat/U.S. Air / Zuma Press / Profimedia

Avioanele F-16 nu pot câștiga singure războiul

Îndeplinirea dorinței armatei ucrainene, însă nu este o soluție pentru a câștiga războiul, susțin experți americani într-o analiză CNN. Analiștii au avertizat că avioanele nu sunt „gloanțe de argint” și au vulnerabilități pe care Moscova le cunoaște bine și pe care le putea exploata.

Un pilot care încă stă la manșa unui avion de luptă F-16 a declarat pentru CNN că așteptările ucrainenilor, de fapt, ar putea fi mult prea mari.

„La întrebarea dvs. cu privire la faptul dacă F-16 va face diferența. Nu va face", a declarat pilotul sub protecția anonimatului pentru că nu este autorizat să vorbească pe acest subiect.

Serhii Holubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene a declarat că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate în prezent de Ucraina, potrivit Reuters.

F-16, cel mai popular avion de luptă în lume

F-16 este un avion multirol capabil să execute misiuni de apărare a spațiului aerian, misiuni de lovire a țintelor terestre și maritime în toate conditiile meteo, ziua și noaptea, precum și misiuni de cercetare aeriană.

Forțele aeriene americane numesc F-16, a intrat în serviciu pentru prima dată în anii `70, un „sistem de armament relativ ieftin și de înaltă performanță".

Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute de avioane au fost exportate în întreaga lume.

Potrivit directorului World Air Forces al Flight Global, aproape 2.200 de F-16 sunt active în întreaga lume în acest moment, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe întreaga planetă, cu 15% din flota mondială.

Ucraina nu va primi cele mai vechi F-16

Se așteaptă ca avionale de luptă F-16 care ar putea ajunge în Ucraina să fie versiuni mai vechi care au fost în flotele aliaților SUA, în special în cele din Europa de Vest.

Analiștii spun că avioanele F-16 pe care le-ar primi Ucraina nu sunt cele mai vechi, ci avioane care au au primit îmbunătățiri la avionică și software.

Ucraina a declarat că are nevoie de aproximativ 200 de avioane de luptă F-16.

„Există un excedent de F-16 în națiunile occidentale, care oferă o disponibilitate imediată și un traseu logistic bine stabilit", a declarat Robert Hopkins, un fost pilot al US Air Force.

„Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar acestea sunt mai puține și nu sunt disponibile pentru transfer", a adăugat Hopkins.