Un incendiu a izbucnit joi la bordul navei „Amiral Kuznețov”, singurul portavion al Rusiei, relatează presa de stat rusă.

Portavionul rusesc Amiral Kuznețov este de mulți ani în reparațiiFoto: Pavel Lvov / Sputnik / Profimedia

Incendiul a izbucnit la bordul portavionului joi dimineața, acesta fiind ancorat în prezent la docurile uzinei Zviozdocika din Murmansk, cel mai mare oraș al Rusiei din zona Arctică.

„A fost un incendiu la bordul Amiral Kuznețov, care se află în docul uscat al șantierului naval Zviozdocika. Nu au fost victime, 20 de persoane au fost evacuate”, a declarat o sursă pentru agenția TASS.

Sursa incendiului a fost localizată în cabinele de la babord, el întinzându-se pe o suprafață de câțiva metri pătrați. Agenția TASS mai notează că incendiului i-a fost atribuit „un grad ridicat de complexitate”.

United Shipbuilding Corporation (USC), o companie rusă de reparații navale, a afirmat că incendiul a fost stins în jurul orei 11:30.

„A fost un incendiu local, acesta a fost stins de către echipaj și reprezentanții pompierilor care se află la șantierele navale. Sistemul de control a avariilor a funcționat rapid, nu s-au înregistrat pagube sau victime”, a declarat pentru TASS Alexei Rahmnanov, directorul USC.

„Amiralul Kuznețov” se afla la docuri pentru reparații

Singurul portavion al Rusiei și nava-amiral a flotei sale este de mai bine de 5 ani într-un proces de reparații și mondernizări, ea intrând în serviciul forțelor navale ale țării în 1991, după ce lucrările de construcție la el începuseră cu 9 ani mai devreme.

Portavionul a intrat în revizie în 2017, după ce a efectuat operațiuni pe coasta Siriei timp de două luni, în timp ce avioanele de luptă aflate la bordul navei amiral au desfăşurat aproximativ 420 de misiuni şi au lovit 1.252 de ţinte, potrivit presei de stat ruse.

În 2018, când părăsea șantierul naval din Rosliakovo, a început să se scufunde, dar a fost salvat de echipajul său.

Nu e primul incendiu

Nu este primul incendiu de la bordul singurului portavion rusesc. În ianuarie 2009, când era ancorat în ape turcești, un mic incendiu a dus la moartea unui marinar.

În octombrie 2018, Amiralul Kuznețov a fost avariat când cel mai mare doc uscat plutitor din Rusia, PD-50, s-a scufundat, ducând la prăbușirea uneia dintre macaralele sale de 70 de tone pe puntea navei, ceea ce a provocat o emormă spărtură.

După mai mult de un an, în decembrie 2019, când încă era la reparații, un incendiu major a izbucnit la bordul portavionului Amiral Kuznețov. Două persoane au murit și paisprezece au fost rănite în urma incendiului și a inhalării de fum.

Alexei Rahmanov a declarat în timpul unui interviu acordat presei din Rusia chiar la sfârșitul lunii trecute că nava ar putea să revină pe mare în primul trimestru al anului 2024, după mai bine de șapte ani în doc.

Bătrânul portavion a fost construit în Ucraina, „sora” sa este chineză

A fost construit de Șantierul Naval al Mării Negre, singurul producător de portavioane sovietice, la Nikolaev, în cadrul Republicii Sovietice Ucraina și lansat la apă în 1985, devenind complet operațional în Marina rusă în 1995.

Numele inițial al navei a fost Riga; a fost lansată sub numele de Leonid Brejnev, a fost trimisă la teste pe mare sub numele de Tbilisi, iar în cele din urmă a fost numită Amiral Kuznețov, după numele amiralului Flotei Uniunii Sovietice Nikolay Gerasimovich Kuznețov.

Comandată inițial de Marina Sovietică, era menită să fie nava principală dintre cele două portavioane de clasa Amiral Kuznețov.

Nava-soră Varyag era încă neterminată atunci când Uniunea Sovietică s-a desființat în 1991. Coca acesteia a fost în cele din urmă vândută de Ucraina Chinei, fiind terminată la Dalian și ajungând să navigheze sub numele Liaoning.