Cei doi piloți și-au pierdut cunoștința din cauza unei defecțiuni la sistemul de alimentare cu oxigen al echipajului ceea ce a dus duminică la prăbușirea unui avion de luptă multirol Su-30SM, peste o clădire rezidențială din orașul siberian Irkuțk, informează Kommersant.

HotNews.roFoto: Hotnews

Lipsa de oxigen, supraalimentarea acestuia sau o ingestie accidentală de azot în aer ar fi putut duce la leșinurile simultane ale piloților care efectuau un zbor de test pentru aeronavă, au precizat surse judicare pentru publicația rusă.

Determinarea cauzei exacte a morții piloților va fi dificilă pentru experții criminaliști, deoarece ambele gaze se găsesc în aerul normal.

Potrivit raportului oficial al Comitetului de Investigații pentru Transporturi, în dosarul penal deschis sunt luate în calcul două variante pentru prăbușirea avionului de vânătoare: o defecțiune a aeronavei sau eroare a echipajului.

Însă va fi luată în considerare și a treia ipoteză potrivit căreia cei doi piloți și-au pierdut cunoștința și nu au mai controlat avionul de luptă.

Această versiune este susținută de o serie de probe din cadrul anchetei, care include și o "stație unificată de descărcare de gaze cu oxigen medical”.

Investigația vizează această unitate mobilă care este utilizată pe aerodromuri pentru realimentarea sistemelor de oxigen ale aeronavelor.

Cauza morții va fi stabilită după autopsie

Principalul criteriu de evaluare este reprezentat de certificatul de calitate și de rezultatele analizei chimice a oxigenului medical, care atestă absența azotului și a altor gaze, furnizate, de asemenea, prin intermediul acestor sisteme.

Azotul este utilizat pe scară largă în industrie, dar eliberarea sa printr-o mască de respirație provoacă o moarte lentă.

Cu toate acestea, experții consultați de Kommersant spun că în cazul piloților morți în accidentul aviatic din Siberia este luată în calcul hipoxia, adică lipsa oxigenului, care apare de obicei atunci când o aeronavă se depresurizează, ceea ce i-ar fi putut determina pe militari să coboare aeronava la o altitudine sigură.

În același timp, investigatorii iar în calcul și hiperoxia, adică excesul de oxigen, care se manifestă inițial prin tuse și durere toracică, apoi sunt urmate de convulsii, pierderea cunoștinței, scăderea rapidă a tensiunii și în cele din urmă stop cardiac. Cauza morții celor doi piloți va fi stabilită după autopsie.

Piloții nu au răspuns timp de jumătate de oră

Echipajul avionului de vânătoare a încetat comunicarea duminică la ora locală 17:50, iar jumătate de oră mai târziu s-a prăbușit peste o clădire rezidențială, precizează Kommersant.

Cu toate că au fost contactați prin radio, piloții nu au răspuns, însă aeronava a rămas în aer preț de jumătate de ceas, aceștia fiind probabil pe pilot automat.

A fost al doilea incident de acest fel în șase zile. Lunea trecută, un avion de vânătoare Sukhoi Su-34 s-a prăbușit peste un bloc de apartamente în orașul sudic Yeysk, în apropiere de Ucraina, și cel puțin 15 persoane au fost omorâte.

Anchetatorii ruși au stabilit că doi pescăruși ar fi vinovați pentru prăbușirea avionului de război rusesc din Krasnodar.

Urmărește ultimele evoluții din a 244-a zi a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO.