USR anunță că „susține ferm introducerea Certificatului Verde ca măsură de protecție la locul de muncă, atât pentru protecția angajaților, cât și pentru persoanele cu care aceștia vin în contact”. Partidul va cere în Parlament „aplicarea nediscriminatorie a Certificatului Verde pentru toți angajații, indiferent că aceștia activează în sistemul public sau cel privat” și propune o perioadă de grație de 60 de zile, perioadă în care testele săptămânale ale celor nevaccinați să fie susținute de stat, după care costul acestora să fie suportat individual.

Certificat verde COVIDFoto: Mathieu Thomasset / AFP / Profimedia Images

Ce propune USR: Certificat verde pentru toți angajații

  • ”(...) având în vedere scara largă de aplicare a acestei măsuri, vom propune și o perioadă tranzitorie de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
  • În cele 60 de zile, angajații își vor putea efectua sau completa schema de vaccinare, iar testarea regulată (de două ori săptămânal) va fi suportată integral din bugetul statului.
  • După finalul perioadei tranzitorii de 60 de zile, angajații nu vor mai trebui să se testeze, dacă au optat pentru vaccinare.
  • În caz contrar, testarea periodică va fi suportată din fonduri proprii ale angajatului. În cazul în care un angajat ar refuza testarea periodică din fonduri proprii după perioada tranzitorie, există posibilitatea suspendării contractului de muncă al acestuia.”

Cum motivează USR nevoia impunerii Certificatului Verde pentru toți angajații

1. Limitarea numărului de persoane, care au acces într-un spațiu închis, reprezintă una dintre cele mai eficiente măsuri de scădere a riscului de infectare cu o boală contagioasă cu transmitere respiratorie (prin picături de secreții și/sau aerosoli). În același timp, în pofida știrilor false propagate de anumiți comunicatori politici, este foarte important de menționat faptul ca s-a dovedit științific importanța vaccinării în reducea riscului de infectare precum și a gradului de contagiozitate. Astfel, la o densitate egală a numărului de persoane (raportat la suprafața sau volumul spațiului respectiv), riscul de infectare va fi semnificativ mai redus în cazul unui grup de persoane vaccinate față de un grup de persoane nevaccinate. Altfel spus, pentru un anumit nivel de risc considerat acceptabil, numărul maxim de persoane admis va putea fi mai mare, dacă toate ar fi vaccinate. În concluzie, condiționarea accesului în spațiile publice închise de finalizarea schemei de imunizare ar contribui la scăderea riscului de infectare și ar trebui să reprezinte un stimulent suplimentar în sprijinul deciziei de vaccinare.

2. Persoanele care obțin certificatul digital în urma trecerii (recente) prin infecție sau în urma vaccinării, chiar dacă nu sunt ferite complet de posibilitatea de reinfectare sau de „breakthrough infection” (infecție la vaccinat), au un risc mult redus (până la 90%) de a face forme de boală, care să necesite internarea, ceea ce are atât un beneficiu direct (pentru persoana în cauză), cât și indirect (prin scăderea presiunii pe sistemul sanitar).

3. Trebuie asumat că introducerea pentru toate categoriile de personal a certificatului este o măsură de impulsionare a campaniei de vaccinare, pentru că s-a constatat că până la acest moment nu s-a reușit atingerea unui prag suficient pentru evitarea unor valuri epidemice de mare severitate.În acest moment există o pondere suficientă din populație nevaccinată încât chiar și un previzibil „val 5” să fie însoțit de un număr nepermis de mare de decese. De asemenea este de necontestat că introducerea recentă, pentru activitățile / spațiile considerate ne-esențiale,a unor restricții în funcție de certificatul digital, a contribuit la o revigorare temporară a campaniei de vaccinare.

4. Prin introducerea obligativității prezentării certificatului digital în cât mai multe sectoare de activitate se urmărește controlul epidemiei COVID-19 la nivel național atât pe termen scurt (prin verificarea statusului imun sau al infecției, necesare obținerii și prezentării certificatului), cât și pe termen mediu și lung (prin stimularea indirectă a vaccinării). Vaccinarea și Certificatul Verde sunt măsuri de solidaritate socială și prevenție, ce ne vor ajuta să câștigăm lupta cu epidemia.”

Legea privind introducerea certificatului verde COVID pentru personalul medical, în instituțiile publice și în clădirile de birouri, care a fost respinsă de Senat la un singur vot, a intrat luni în dezbaterea Camerei Deputaților.

La discuțiile de luni s-a iscat și un scandal declanșat de AUR, președintele acestui partid George Simion făcându-i „criminali” pe parlamentarii care pledau pentru introducerea certificatului verde.

Termenul de depunere a amendamentelor la acest proiect este 12 noiembrie.

Ce prevede legea privind obligativitatea certificatului verde COVID

  • Potrivit formei iniţiatorilor, parlamentari de la PNL şi UDMR, propunerea legislativă stipulează că certificatul atestă îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: trecerea a cel puţin 10 zile de la vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2; trecerea prin boală şi încadrarea între a 15-a şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu acest virus şi rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabilitate 72 ore) sau antigen rapid (48 de ore).
  • Proiectul de act normativ prevede că personalul unităţilor sanitare publice şi private, aflate în subordinea sau coordonarea Ministerului Sănătăţii, din cadrul caselor de asigurări de sănătate, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne şi unităţilor subordonate, precum şi din cadrul laboratoarelor de analize medicale este obligat să prezinte certificat digital al UE privind COVID-19.
  • Printr-un amendament, a fost adăugat personalul unităţilor de asistenţă medicală profilactică şi curativă şi persoanele fizice care activează ca furnizori de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente.
  • "Dispoziţiile (...) se aplică şi autorităţilor, instituţiilor publice şi de interes public, de utilitate publică şi celorlalte unităţi publice, centrale şi locale, regiilor autonome, operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în clădiri de birouri private cu mai mult de 50 de persoane simultan. În cadrul entităţilor publice şi private, obligaţia prezentării certificatului digital al UE privind COVID-19 revine membrilor Camerei Deputaţilor şi ai Senatului, persoanelor care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, precum şi tuturor categoriilor de personal care îşi desfăşoară activitatea în cadrul respectivelor entităţi", se arată în amendamentele adoptate de cele două comisii.
  • Costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate de către personalul unităţilor publice, de membrii Camerei Deputaţilor şi Senatului, de persoanele care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, de persoanele fizice - furnizori de servicii medicale, de dispozitive şi de medicamente.
  • Pentru personalul din cadrul unităţilor publice şi private care face dovada unei afecţiuni ce reprezintă contraindicaţie la vaccinare şi e stabilită de un medic de specialitate conform normelor medicale în vigoare, activitatea de testare se organizează cu suportarea costurilor de către angajator.
  • Pentru unităţile private, costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, se mai arată în propunerea legislativă amendată în comisiile de specialitate ale Senatului.

Ce se întâmplă dacă angajații nu prezintă certificatul digital

  • Conducerea unităţilor publice şi private verifică certificatele digitale prin intermediul aplicaţiei mobile "Check DCC".
  • Raporturile de serviciu în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private care nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale, pe o perioadă de 30 de zile. Suspendarea se constată prin dispoziţia scrisă a organului de conducere al unităţii. În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, raportul de serviciu încetează de drept.
  • Potrivit unui amendament al lui Florin Cîţu însuşit de comisie, suspendarea de drept nu operează sau, după caz, încetează în cazul persoanei vaccinate cu cel puţin o doză de vaccin. În acest caz persoana vaccinată beneficiază de testarea gratuită la locul de muncă exclusiv până la încheierea la termen a schemei complete de vaccinare, având obligaţia încheierii schemei complete în termenul stabilit de normele medicale. Dovada efectuării primei doze de vaccin se face cu adeverinţa de vaccinare.
  • Nerespectarea obligaţiilor care revin în sarcina persoanelor juridice reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, mai prevede proiectul.
  • Prevederile nu se aplică autorităţilor şi instituţiilor din cadrul autorităţii judecătoreşti, fiindu-le aplicabile dispoziţiile Legii nr. 114/2021 privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei de COVID-19.
  • Senatorul AUR Sorin Mateescu a apreciat că prin propunerea legislativă dreptul la muncă este îngrădit şi că testele trebuie să fie suportate de la bugetul de stat.
  • Preşedintele Comisiei de sănătate, Adrian Streinu-Cercel, şi-a exprimat nemulţumirea, într-o intervenţie online, că situaţia persoanelor care au trecut prin boală ca asimptomatice nu este reglementată în lege.
  • Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private ar putea intra miercuri în dezbaterea plenului Senatului, în calitate de primă cameră sesizată.