Premierul desemnat Dacian Ciolos a trimis Parlamentului marti dimineata o varianta imbunatatita a programului de guvernare. Noul document are mai multe detalii la unele capitole fata de programul depus luni. O imbunatatire neta este la capitolul Transporturi, unde programul initial avea un singur paragraf. La capitolul Educatie apar masuri anuntate de ministrul propus Adrian Curaj la audierile din Parlament, insa dispare obiectivul introducerii de criterii de evaluare a performantei profesorilor. Pe de alta parte, GuvernulCiolos lamureste in ce masura isi propune sa realizeze modificarile curriculare: nu incepand cu invatamantul primar, unde exista deja programe noi, ci de la clasa a V-a in sus.

Din nou varianta lipseste promisiunea modificarii legii electorale astfel incit alegerile pentru primari sa se desfasoare in doua tururi. Varianta fusese respinsa ieri atit de PSD, cit si de PNL.

Fata de varianta oficiala transmisa luni, in care capitolul Transporturi era detaliat intr-un singur rand, si acela vag, noua varianta de document propune mai multe subpuncte:

- Elaborarea planului de reforma institutionala pentru companiile din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor care deruleaza proiecte de infrastructura majora in domeniul transporturilor.

- Imbunatatirea performantei economice a companiilor din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor prin consolidarea sistemului de guvernanta corporativa implementat in prezent.

- Demararea elaborarii Codului de Transport al Romaniei care sa reglementeze urmatoarele domenii de interes pentru politica de transport a Romaniei si anume: Politica de finantare a infrastructurii de transport cu obligatia asigurarii unui procent din PIB pentru dezvoltarea infrastructurii de transport in conformitate cu obligatiile europene asumate precum si introducerea taxelor partajate si/sau incrucisate intre sectoarele de transport ale Romaniei; Politica de tarifare si taxare a serviciilor publice din domeniul transporturilor; Politica de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru domeniul rutier, feroviar, naval, aerian si intermodal.

- Continuitatea implementarii proiectelor de infrastructura de transport din domeniul feroviar si rutier(autostrazi si cale ferata) cu finantare din fonduri structurale si din bugetul de stat (cofinantare) pentru a finaliza obiectivele strategice ale Romaniei de finalizare a fostului coridor IV de transport rutier precum si a coridorului IV de transport feroviar Nord si Sud situate pe reteaua de transport TEN-T Core.

- Asigurarea atragerii si absorbtiei eficiente de fonduri structurale si/sau din imprumuturi publice contractate conform legii de la Institutiile Financiare Internationale pentru a dezvolta proiecte de infrastructura cuprinse in Master Planul General de Transport al Romaniei, inclusiv analiza oportunitatii initierii masurilor legale pentru activarea clauzei de reforma structurala in domeniul transporturilor pentru asigurarea de fonduri suplimentare cu incadrarea in tintele de deficit bugetar.

- Implementarea proiectelor care privesc dezvoltarea infrastructurii Aeroportului Bucuresti dar si pentru dezvoltarea infrastructurii celorlalte aeroporturi de pe teritoriul Romaniei.

La aceste subpuncter se adauga si mentiunile referitoare la Transport si Infrastructura din celelalte capitole din document, cu precadere cele ce fac referire la investitii:

"Investitiile in infrastructura vor fi tratate cu prioritate, fiind vazute ca elementul esential in deblocarea potentialului de atractivitate investitionala a Romaniei; stadiul proiectelor care sunt in curs pe toate tronsoanele pan-europene (rutiere si CF) vor fi evaluate pentru a se grabi derularea lor.

Finalizarea implementarii programelor pentru perioada 2007 - 2013 si lansarea de urgenta a tuturor programelor pentru perioada 2014 - 2020"

Capitolul Educatie - modificari

La capitolul educatie, numarul masurilor s-a dublat in noua varianta a proiectului de guvern, fata de documentul prezentat in urma cu o zi. Primul punct al noilor masuri pe educatie reprezinta de fapt o clarificare, a carei necesitate a fost ridicata de HotNews.ro, a obiectivului anuntat initial referitor la curriculum. Concret, programul de ieri prevedea printre masurile Guvernului Ciolos "Initierea reformei curriculare pe toate componentele ei".

HotNews.ro a semnalat ca nu e clar daca "Initierea reformei curriculare" inseamna crearea de la zero a unui alt curriculum inclusiv pentru clasele pregatitoare-clasa a IV-a (la care exista deja curriculum nou) sau inseamna continuarea schimbarilor curriculare, cu noi programe de la clasa a V-a in sus.

In varianta depusa astazi la Parlament, programul de guvernare prevede urmatoarele: "Continuarea procesului de elaborare a unui nou curriculum si asigurarea conditiilor de implementare, inclusiv pregatirea adecvata a cadrelor didactice (abilitare curriculara)".

O alta modificare o reprezinta introducerea in programul de guvernare a cuvantului "master", in ceea ce priveste formarea cadrelor didactice. Obiectivul "Cresterea performantei programelor de formare, cercetare si inovare universitara in clustere integrate (invatamant-cercetare-productie)" a fost, asadar, reformulat, astfel: "Restructurarea sistemului de formare initiala a cadrelor didactice prin programe universitare de master".

O masura noua anuntata de Guvernul Ciolos o reprezinta "dezvoltarea mecanismului actual de finantare a invatamantului preuniversitar pentru cresterea si flexibilizarea masurilor initiate de scoli in aria asigurarii calitatii, cu atentie deosebita la copii cu nevoi speciale de educatie".

Apare si "corelarea educatiei cu piata muncii cu accent pe rolul invatamantului profesional si tehnic, pe educatia duala", idee dezvoltata de ministrul propus Adrian Curaj, la audierile de ieri din Parlament. De altfel, toate masurile de aici inainte propuse in noul program de guvernare au fost mai intai anuntate de Curaj, in sedinta comuna a comisiilor pentru invatamant din Parlament, unde a primit aviz pozitiv:

"- Autonomie universitara si responsabilitate, incredere prin transparenta - acces deschis la datele din invatamantul superior privind finantarea universitatilor; operationalizarea Registrul Matricol Unic.

- Cresterea corelarii invatamantului cu cerintele pietei muncii.

- Internationalizarea invatamantului superior (promovarea invatamantului, procesul de recunoastere a diplomelor).

- Sustinerea coerenta a inovarii in si pentru mediul privat.

- Modernizarea sectorului public de cercetare.

- Intelegerea ecosistemelor antreprenorial, de inovare, si al celui tehnologic si de experiment, pentru sustinerea excelentei in inovare".

Dispare obiectivul reducerii birocratiei pentru profesori, dar si acela care prevedea "criterii de evaluare a performantei" profesorilor. De altfel, HotNews.ro a atras atentia ca Guvernul nu a explicat in varianta de ieri a programului cum vor fi aplicate acele criterii de evaluare a performantei, daca va fi vorba despre o salarizare diferentiata si ce se va intampla cu profesorii care se vor dovedi la evaluare incompetenti, avand in vedere ca odata titularizati devine imposibila scoaterea lor din sistem.

Vom reveni cu amanunte