Adevarata problema din Tinutul Secuiesc. Cum o rezolva autoritatile de la Bucuresti

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Luni, 15 ianuarie 2018, 15:44 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Multi dintre cei nascuti dupa '89 in Tinutul Secuiesc vorbesc prost sau deloc romaneste dar statul maghiar investeste inclusiv in, atentie, subventionarea meditatiilor de limba romana. Maghiarii din Transilvania primesc indemnizatia de nastere platita de Budapesta cetatenilor din Ungaria. Statul maghiar a construit anul trecut cateva zeci de gradinite in Transilvania, finanteaza constructia unui spital la Oradea, aloca fonduri pentru proiecte in agricultura (1, 7milioane de euro) iar organizatiile maghiare au primit in acest an un buget generos de la Budapesta: peste 100 de milioane de euro, suma-record.

Pentru ca preocuparea guvernului Orban fata de soarta maghiarilor din Bazinul Carpatic sa fie cat mai bine cunoscuta, Budapesta investeste bani grei in presa: peste 4,6 milioane de euro, suma cu care preia practic presa de limba maghiara din Romania. Majoritatea celor care traiesc in Tinutul Secuiesc nu citesc presa romana, urmaresc televiziunile din Ungaria. In viata de zi cu zi Budapesta este tot mai prezenta. Inclusiv semnarea declaratiei comune a celor trei partide maghiare din Romania, in care cer intre altele autonomia teritoriala, s-ar fi facut cu medierea unui consilier al premerului Viktor Orban.

Devine tot mai clar ca politica Ungariei pe termen lung este de a-i face pe cetatenii maghiari din Transilvania cat mai dependenti institutional de Budapesta si cat mai rupti de Bucuresti. Maghiarii vad cum Guvernul Orban se preocupa de viata lor de zi cu zi, in timp ce guvernele de la Bucuresti fac prea putine pentru comunitatea lor sau chiar le baga bete in roate, vezi cazul infiintarii liceului romano-catolic de la Targu Mures. Sigur, darnicia lui Orban are si o explicatie electorala, in aprilie sunt alegeri dar aici sesizam totusi o politica pe termen lung.

Presa din Ungaria a inceput sa scoata in evidenta caderea economica a judetelor maghiare. Publicatia Maszol observa ca Tinutul Secuiesc “se dezvolta intr-un ritm mult mai lent” fata de judetele de  restul Transilvaniei, fiind depasit in zilele noastre de judete mai slab dezvoltate in trecut, cum este Alba. “După 2008 Ţinutul Secuiesc s-a dezvoltat într-o măsură mult mai mică faţă de alte judeţe. La prima vedere nu este vorba de un rezultat prost, dar totuşi prea modest faţă de alte judeţe transilvane”, mai noteaza presa maghiara.

Adaugati la tabloul de mai sus restantele de ordin politic, de la problema steagurilor pana la utilizarea limbii materne in administratie si veti intelege mai bine frustrarea maghiarilor. Pana si proiectul de autonomie teritoriala anuntat de cele trei partide face parte tot din suita de gesturi prin care liderii maghiari vor sa intareasca imaginea unei comunitati care nu mai are de ce sa ramana sub autoritatea Bucurestiului, din moment ce Budapesta se ingrijeste de problemele maghiarilor din Transilvania.

Proiectul de autonomie teritoriala depus la Camera Deputatilor de un deputat UDMR la sfarsitul lui 2017 sufera insa de putina schizofrenie la capitolul economic. Autorul lui vrea guvern, parlament si institutii de autoguvernare in Tinutul Secuiesc, taxele si impozitele sa ramana acolo in proportie de 80 – 90 la suta dar in caz ca regiunea nu se descurca cu bugetul propriu sa compenseze Bucurestiul diferenta. Cum ar veni, maghiarii vor separatism dar tot pe banii romanilor daca iese prost. Asa ceva nu poate starni decat zambete.

Insa ramane problema ofensivei maghiarilor, care in mod evident profita din plin de simbolistica Centenarului pentru a-si face cunoscute obiectivele. Budapesta vrea sa-si extinda cat mai mult autoritatea simbolica asupra maghiarilor din Bazinul Carpatic. La randul lor, secuii si-ar dori cat mai putine legaturi cu Bucurestiul. Guvernul Romaniei a raspuns pana acum in cel mai neinspirat mod posibil acestor provocari: amenintand grosolan minoritatea maghiara.

Premierul Tudose le-a transmis primarilor care vor mai arbora steagul secuiesc vor flutura si ei langa steag. Declaratia, asa cum  a observat presedintele executiv al PPMT, Tibor T. Toró, a contribuit la unitatea comunitatii. Altfel spus, cu injuraturi menite sa racoreasca publicul nationalist autohton, politicienii romani pica in cea mai facila capcana si nu rezolva nimic. Tensiunile se amplifica, problemele raman, ruptura se adanceste.

Singura abordare realista ar fi un program economic gandit pentru a include comunitatea maghiara din Tinutul Secuiesc, nu pentru a o exclude. Este nevoie apoi de o abordare mai putin agresiva in raport cu respectarea unor drepturi minimale. Doar construind o autostrada care sa taie sau sa lege secuimea de restul tarii vom reusi sa scoatem regiunea din izolare si decadere economica, ambele fenomene incurajand in acest moment pozitiile radicale. Cand Viktor Orban pune pe masa bani cash, Romania nu poate raspunde doar cu vorbe goale ci tot cu bani.

Or, vedem ca proiectul constructiei autostrazii Iasi – Targu Mures este blocat iar alte proiecte de infrastructura, cum ar fi centura orasului Targu Mures, treneaza. Daca vor avea autostrazi si infrastructura (scoli, spitale, gradinite) construite de statul roman, daca vor trai pur si simpu mai bine, maghiarii din Tinutul Secuiesc vor privi altfel relatia cu majoritatea si vor acorda mai mult respect statului care le ofera bunastare.

Cand statul ii trateaza cu dispret, de pe pozitii de forta, atunci sa nu ne asteptam la prea multe lucruri bune. Nimic nu justifica insa sfidarea Constitutiei. Asa cum pretind ei azi scuze de la premierul Tudose pe motiv ca i-a insultat grav, la fel de bine putem cere si noi scuze UDMR pentru afrontul gravissim adus legii fundamentale prin proiectele secesioniste. Dar nu asa vom avansa, nu asa vom recladi increderea reciproca.

Stiti de ce statul roman poate consolida si in randul maghiarilor din Transilvania sentimentul apartenentei daca se va comporta ceva mai inteligent? Din simplu motiv ca Ungaria nu-i vrea in realitate, ungurii se uita la "fratii lor din Transilvania" cu acelasi entuziasm cu care ne uitam noi la moldovenii din republica. Un sondaj recent arata ca  la nivelul întregii populaţii a Ungariei, doar 20% sunt de acord ca maghiarii din afara graniţelor ţării să participe la alegerile parlamentare din Ungaria, care vor avea loc pe 8 aprilie.

Potrivit sondajului, 70% din populaţie se opune participării maghiarilor de dincolo de graniţele ţării, 40% chiar ar retrage dreptul lor de vot, iar 25% din populaţie i-ar priva şi de cetăţenia ungară pe cei un milion de maghiari din afara graniţelor ţării care au primit cetăţenie ungară începând cu anul 2010.

Pe de alta parte, comunitatea maghiara trebuie sa constientizeze ca nici liderii lor n-au facut mare lucru pentru ei in acesti 27 de ani si ca dezinteresul elitelor politice merge mana in mana cu coruptia. Coruptia nu ucide doar in administratia romaneasca, ci si in a lor, acolo, in Tinutul Secuiesc. Asanarea clasei politice maghiare nu s-a produs, cum intarzaie si la noi. Subdezvoltarea regiunii s-a intamplat cu UDMR la guvernare vreme de atatia ani, doar in ultimii trei a lipsit.

In fine, am vorbit cu destui maghiari care au trait pe pielea lor tratamentul de cetatean de mana a doua acordat in Ungaria. Tara lor e aici, oricat viseaza cu ochii deschisi alti cai verzi pe pereti. Oricat s-ar amagi – si maghiarii au din cate explica Paul Lendvai  aceasta inclinatie spre reverie, spre autoamagire, trasatura de caracter pe care ei o numesc délibáb – oricat ar suferi de pe urma Trianonului, istoria Europei nu se mai poate rescrie.

Au trecut o suta de ani. Ar fi cazul sa se impace cu ceea ce sunt azi iar statul roman ar face bine sa-i ajute sa-si depaseasca toate aceste complexe si frustrari istorice, nu sa le adanceasca incurajand enclavizarea maghiarilor si tendintele separatiste. Aceste evolutii nu vor duce la nimic bun, nici pentru noi, nici pentru ei.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















13059 vizualizari

  • +30 (38 voturi)    
    UTOPIE (Luni, 15 ianuarie 2018, 16:10)

    banatul e fruncea [utilizator]

    Domnul Tapalaga, aveti mare dreptate dar cea ce spuneti Dvs. in epoca asta post-truth este o utopie. Sunt crescut in secuime, deci am nationalismul in sange... am trait mult printre romani si am trait si liberalismului polcorrect din vest.

    Personal prefer modelul liberal, dar din pacate asta nu functioneaza in vremuri de criza. Si din cauza lui Merkel si a propagandei Ruse traim in vremuri de criza unde omul simte nevoie de apartenenta la un grup. Asta aduce si o toleranta mai mare la prostie, coruptie etc... daca vine din grupul tau.

    La momentul actual orice lider care incearca o apropiere intr-e romani si maghiari e instant etichetat ca tradator de tara. Au incercat mai multi din ambele tabere, dar ajunge ca un postac anonim sa agate apelativul asta pe tine si esti mort dpdv politic.
    In schimb frica, si afirmatiile ca ale premierului aduc voturi instant.
    Singura solutie ar fi ca toata lumea sa-si inchide televizorul si facebook-ul si sa-si faca impresie numai pe baza interactiunilor interumane...
    • +3 (11 voturi)    
      Ceea ce este (Luni, 15 ianuarie 2018, 19:17)

      Ion B [utilizator] i-a raspuns lui banatul e fruncea

      practic și mai utopic: renunțarea la TV și la socializarea pe internet.
      Nu vad o soluție.
      Cu un Orban comparat de Guy Verhofstadt cu Stalin si Brejnev ( https://www.facebook.com/JurnaluldeSearaDigi24/videos/1104510419653795/ ) si cu niste trogloditi de politicieni ca cei pe care ii avem, sincer, nu sunt prea optimist.
      • +1 (1 vot)    
        asta era si ideea mea (Marţi, 16 ianuarie 2018, 9:45)

        banatul e fruncea [utilizator] i-a raspuns lui Ion B

        Ca este o utopie sa ne asteptam de la oameni sa nu mai acceseze stirile care intoxicheaza mintea... Deci sanse de apropiere si conciliere nu prea vad.
  • -10 (24 voturi)    
    eu nu prea sunt de acord (Luni, 15 ianuarie 2018, 16:27)

    Doru490348 [utilizator]

    In primul rand articolul abuzeaza de sintagma "Tinutul Secuiesc". Ce este acest tinut secuiesc? Cadem in plasa ungurilor?

    Apoi, diplomatia merge pana la un punct. Cand se trece linia rosie de catre una dintre tabere, diplomatia este doar pentru fraieri.
    • -4 (18 voturi)    
      Cu vreo 10 ani in urma (Luni, 15 ianuarie 2018, 17:37)

      Brici [utilizator] i-a raspuns lui Doru490348

      practic nici nu exista un "Tinut Secuiesc" in constiinta colectiva. D'apoi sa-l mai pomeneasca vreun roman din proprie initiativa intr-un discurs sau articol. Apoi fiind nevoiti sa le replicam, a intrat in uzul romanilor cu sintagma "nu exista" in faţă. Apoi cu "asa-zisul" in faţă.. Si uite ca azi s-a ajuns exact la ce voiau ungurii - "Mos Craciun exista". Deci da, am cazut in plasa lor. Evident, nici sa ne prefacem ca n-ar exista nu-i o solutie, dar macar liderii de opinie ca Dan Tapalaga sa fie mai ponderati cand se refera la el.
    • +3 (15 voturi)    
      Articol care incepe cu... (Luni, 15 ianuarie 2018, 18:54)

      cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui Doru490348

      "atentie,statul maghiar investetse in meditatii de limba romana".
      Poi profesorii platiti si din impozitul meu ce fac acolo?
      Ce predau?
      D-le Tapalaga,am inteles ca sunteti roman transilvanean.
      Va cer totusi putina decenta in "prefereintele dvs." avand in vedere si radacinile dvs.
      Fara stima,
      Un roman din Marginime.
  • +10 (26 voturi)    
    Aceeasi solutie ca pt. tot: nu mai votati PSD (Luni, 15 ianuarie 2018, 16:28)

    emil bobu [utilizator]

    Mergeti la vot si puneti stampila pe USR, sa vedeti cum incep sa se redreseze lucrurile.

    In plus, isi face si Ciolos partid, deci optiunile sunt acolo.
    • -13 (25 voturi)    
      USR e plin de unguri (Luni, 15 ianuarie 2018, 17:34)

      Doru490348 [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      cand s-a votat in parlament pt liceul ala maghiar, USR a fost singurul care a votat alaturi de PSD.
      • +11 (17 voturi)    
        bine că e (Luni, 15 ianuarie 2018, 19:28)

        Seb [utilizator] i-a raspuns lui Doru490348

        USR a votat pentru educarea tinerilor, nu pentru a fi pro sau contra ungurilor.

        Și da, sunt destui unguri în USR, și bine ar fi să îi fure UDMR-ului cât mai mult electorat, poate scăpăm și de UDMR în parlament.
      • +2 (2 voturi)    
        Ungurii din Transilvania (Marţi, 16 ianuarie 2018, 0:31)

        Gabu [utilizator] i-a raspuns lui Doru490348

        Ungurii din Transilvania ar trebui sa fie in toate partidele in afara de cele pe criterii entice. Criteriul etnic de asociere intr-un partid at trebui interzis prin lege! De ce adică, cineva sa doreasca sa aibă alte sau mai multe drepturi doar pentru că e american?
        • -2 (2 voturi)    
          ungurii (Marţi, 16 ianuarie 2018, 9:23)

          brahmendre [utilizator] i-a raspuns lui Gabu

          La intrebarea ta as raspunde: Istoria. Ce au facut americanii aici in Transilvania? Dar maghiarii si sasii?
    • -3 (11 voturi)    
      bonus (Luni, 15 ianuarie 2018, 20:04)

      meditatorul [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      un selfie cu chichirau!
  • +10 (12 voturi)    
    trebuie viziune (Luni, 15 ianuarie 2018, 16:44)

    badia [utilizator]

    Problema statului e ca nu poti sa faci investitii cu precadere intr-o zona, in defavoarea celorlalte. Doar proiecte mari, precum autostrada Iasi - Tirgu Mures, pot aduce bunastare si dinamizarea activitatii economice intr-o mare parte din tara, incluzind si Harcov.
    Schimburile comerciale, turismul, rapida si facila miscare, interconexiunea umana, pot face cu mult mai mult decit discursurile sforaiotoare.
    Dar, pentru asta trebuie viziune, buna credinta si bun simt.
  • -3 (11 voturi)    
    Naivitati, (Luni, 15 ianuarie 2018, 17:03)

    codrean [utilizator]

    Dle Tapalaga; daca zambesc adesea cand sunt exptimate de vre-un "regatean" care-si da cu parerea fara sa fi trait vre-odata in Ardeal, la un ardelean, nascut-crescut "la fata locului" ma uimeste. Nu-i vorba, am observat mai demult ca un ardelean, dupa vre-o cativa ani traiti la Bucuresti devine ... bucurestean. Nu ca asta ar fi ceva rau; am trait si eu niste ani acolo si sunt in continuare indragostit si de Capitala si de locuitorii ei dar
    hai sa-i lasam pe ardeleni - de toate natiile - sa gaseasca solutiile reciproc-acceptabile !
  • -5 (25 voturi)    
    Este o problema regionala mai mare (Luni, 15 ianuarie 2018, 17:44)

    Habermas [utilizator]

    Estul si Nordul Transilvaniei plus Moldova formeaza jumatatea de tara complet ignorata de lider..., pardon, oamenii de nimic din Bucuresti. De aceea apar tot felul de probleme.

    Bucurestiul ca si cultura si "comunitate de valori" NU ARE VOCATIE sa conduca o tara. Este doar o adunatura amorfa de tigani (in comportament, indiferent de rasa, culoare si numar la pantofi).

    Axa de Iasi-Cluj este moarta d.p.d;v. INFRASTRUCTURA si actiune. Pentru ca tiganii "dan" "capitala" saboteaza tot ce nu le aduce lor un smen si o spoiala de parvenit. Tiganii de "Bucuresteni" saboteaza tot ce este valoare in tara asta.

    Trebuie activata axa Iasi-Cluj si Romania va zburda, cu toate regiunile. caci daca zburda Nordul (Moldova si transilvania), se creeaza o dinamica prin care zburda toata tara.

    Dar nu, Bucurestiul nu vrea asta. Tiganii din Bucuresti stiu numai Bucuresti - Granita de vest (cat mai scurt) si Bucuresti - Constanta.

    In plus, trebuie mutata capitala la Brasov, si multe probleme se vor rezolva, incepand cu spargerea birocratiei centrale tiganesti. In epoca internetului, nu avem nevoie de birocratie de secol 19.

    Tara poate fi condusa mault mai suplu, mai eficient, mai inteligent, mai elegant, mai European, mai BINE de la Brasov. Iar Brasovul nu are de ce sa "devina" Bucuresti in dimensiune si haos. va fi o altfel de capitala. Moderna. Bazata pe valoare, nu pe tiganie.
    • +2 (18 voturi)    
      Un tigan dan bucale (Luni, 15 ianuarie 2018, 19:40)

      mimiloi [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      parte a adunaturii amorfe de tigani iti transmite ca nu a vazut de multa vreme o opinie mai idioata. Ti-as fi transmis si un calduros sictir, dar nu ma lasa educatia mea de tigan si cei 63 de ani traiti prin toate cele trei provincii istorice.
      In continuare nu inteleg deloc pozitia hotnews in privinta publicarii unor opinii cu caracter jignitor pina la absurditate. De ce mai moderati comentariile? sau la moderare se afla un frustrat care impartaseste dejectiile numitului Habermas?
  • +6 (12 voturi)    
    am recitit titlul (Luni, 15 ianuarie 2018, 18:50)

    pb80tm [utilizator]

    si m-a pornit rasul. autoritatile de la buc din ziua de azi nu se apleaca spre problema bucuresti dar sa sarim peste. nu-i pasioneaza nici situatia altor regiuni moldova ca sa fim in mainstream, nici oltenia, nici ardealul si nici banatul. a vorbi despre vreo eventuala relatie bucurest -secui e de domeniul sf. mai mare si mai facil e bazinul de injuraturi politice. s-a racit vadim nationalistul de serviciu si se gasi 2doze sa porcaiasca. nici maghiarii (subliniez maghiarii) nus mai buni ca s-au repezit sa puna steagu altora pe stema altora. in final am sa subliniez un fapt care doare si pe secui. copii lor pleaca in alte tari ca si ai romanilor si probabil nu se vor mai intoarce. problema rezolvata de la sine. secuii vor ramane captivi udmr pana la ultimul exponat.
  • +1 (9 voturi)    
    Da (Luni, 15 ianuarie 2018, 19:35)

    Cara_man [utilizator]

    Foarte bun articolul domnule Tapalaga,Felicitari!
  • -2 (10 voturi)    
    Lool (Luni, 15 ianuarie 2018, 20:08)

    feisbuk [utilizator]

    Deci Budapesta bagă bani în propagandă, iar răspunsul Bucureștiului este ocolirea Harcov de la investiții și programe dezvoltare.

    Ținerea în sărăcie a regiunii este singurul mod de control al acesteia. Reprezentanții aleși ai etnicilor maghiari ne-au tot arătat că li se cam rupe de valorile și Constituția acestei țări.
    Iar o creștere a nivelului de trai va duce și la mai multe idei cu iz secesionist (vezi Catalunia).

    Dacă îi durea așa de mult sărăcia, de mult era depopulat Harcovul. Sunt o regiune de oameni reacționari, răi și care nu pot accepta istoria cît și realitatea secolului XXI.

    Hai cu minusurile.
  • -2 (2 voturi)    
    Off topic. (Luni, 15 ianuarie 2018, 21:08)

    Arigo Sanchi [utilizator]

    Cred ca azi alt subiect ne arde fundul!
  • +5 (9 voturi)    
    Corect dle Tapalaga ! (Luni, 15 ianuarie 2018, 21:12)

    Ochiana [utilizator]

    Am fost in Tinutul Secuiesc ca turist. Cine n-a fost oare, avand in vedere cat e de frumos.
    Oamenii de acolo se plang de saarcie, de lipsa locurilor de munca, a infrastructurii, de faptul ca Bucurestiul le pune bete in roate cand au idei si vor sa faca ceva pentru comunitatea lor.
    Normal ca Orban profita de asta si investeste, castigand popularitate si impunandu-si agenda.
    Daca guvernul Romaniei ar fi avut grija si de aceste regiuni nu s-ar fi ajuns aici.
    Daca macar in ceasul al XIII-lea s-ar trezi si ar contracara ofensiva lui Orban cu niste programe realiste, poate s-ar schimba si mentalitatea.
    Iar mentalitatea trebuie sa se schimbe si la romani.
    Nu " Afara cu ungurii" ci " Impreuna putem trai intr-o tara mai buna si mai prospera pentru toti".
    • +2 (2 voturi)    
      nu stiu daca a nimerit-o (Marţi, 16 ianuarie 2018, 9:06)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui Ochiana

      divide et impera se foloseste de mii de ani.
      udmr taie si spinzura in zona de aproape 30 de ani, ei frineaza toate proiectele (in afara de cele care le aduc lor profituri uriase) ca sa poata sa plinga ca nu sint bani, ca ii iau institutiile centralizate de la Bucuresti.
      ce procent din taxe si impozite se intorc in momentul de fata? de ce nu se dau cifre? pentru ca este vorba de cca 80% si daca ar publica nu ar mai avea argumente pt autonomie.
      iar prostimea isi inchipuie ca o sa curga lapte si miere dupa ce printzisorii locali vor ajunge mici regi.

      steagul e o inventie de prin 2004 a lui Konya Adam rezultata din combinarea unor steaguri mai vechi.
    • +1 (1 vot)    
      unde fusesi bre? (Marţi, 16 ianuarie 2018, 9:54)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui Ochiana

      in care tinut?si unde dracu e asta?ca pe harta nu scrie nimic.
      oooof cand vad atata delasare ma apuca bazdacu' si-mi vine sa ma fac ungur si sa ma falesc cu steagul ala.ca romanasii nu sunt un stare sa cunoasca harta Tarii lor si denumirea corecta a judetelor.
      dar la mare fusasi ca turist?
      cum se numeste?pontul euxin?
  • +5 (9 voturi)    
    Asa este (Luni, 15 ianuarie 2018, 21:26)

    amanda13 [utilizator]

    Sunt din Harcov. Am crescut acolo si am fugit dupa facultate fiindca in HarCov pentru romani nu exista nimic (zona e ca o vagauna cu rare pusee de sovinism, dar inca destul de existente incat sa provoace teama si greata), iar pentru maghiari tot la fel. Diferenta este ca ei au o nostalgie sfasietoare pe care o perpetueaza din generatie in generatie - o aspiratie fara sfarsit de a redeveni ceva, o durere surda dupa momentele cand insemnau ceva in Europa. Sunt morti dupa aceasta recunoastere si profund intepeniti in dorul de ea. Iar Orban asta speculeaza. La fel si partidele maghiare. Chiar daca in restul timpului ii fura sau ii vand Rusiei, distrug prin enclavizare viitorul copiilor lor, atata vreme cat aceasta nostalgie va exista, nu va fi pace in HarCov. Indiferent cat de second-hand se simt cand se duc in Ungaria (si se simt multi, multi pe care i-am intalnit si eu), aceasta nostalgie nu va disparea fiindca este atemporala si multi asociaza aceasta ipostaza de scond-hand taman cu momentul in care si-au pierdut statutul de natie privilegiata, adica la Trianon.
  • +2 (8 voturi)    
    Adevarata problema a Romaniei (Luni, 15 ianuarie 2018, 21:54)

    Razvan_M [utilizator]

    O tara de 20 de milioane de locuitori cu 700 km de autostrada - mai putini decat in vecina Bulgarie, tara de 7 milioane de locuitori.
    Oare de ce?
    Indiferent de care partid politic este la conducere, pana la urma dupa 28 de ani de la Revolutie trebuie sa vedem ce fac autoritatile centrale pentru noi. Concret, au fost construiti 500 si un pic de km de autostrada.

    Educatie, Sanatate? Situatia este dezastruoasa. Mentalitatea corupta de a tine cu partidul politic preferat ca si cu echipa de fotbal preferata duce la aberatii cand un partid ca PSD pune infractori condamnati pe lista electorala si aia sunt votati de populime.

    Cine iese din Romania pe la Vest, observa diferenta intre cele 2 parti ale granitei. In urma cu 10 ani, cand veneam din Croatia prin Ungaria, am observat ca am trecut in tara noastra dupa gunoaiele de pe marginea strazii.

    Suntem ipocriti rau daca nu vedem realitatea. Iar patriotismul asta care ne face sa tinem coada pe sus, desi stim ca nu iesim la vot din cauza "ca am avut treaba", este doar o dovada in plus de ipocrizie. Apoi cica vrem sa iesim in strada contra Partidului caruia i-am dat Bucurestiul si tara pe tava.

    Inca una si am terminat: comentam ca ne sunt privatizate companiile energetice prin oferta publica. O actiune Romgaz a fost vanduta cu cca 30 lei. Una Transgaz cu 190. Cati dintre patriotii care se bat cu pumnii in piept au investit in aceste companii romanesti? Era nevoie doar de un mic efort, dar au cumparat altii din strainatate actiuni... Cati cumpara Dacia in loc de Bmw sau VW? Chiar cu actionar Renault, Dacia da de lucru la zeci de mii de romani. Si am vazut-o pe toate strazile din Europa de Vest, deci nu-i chiar atat de rapciugoasa.
    • +1 (3 voturi)    
      ai dreptate 90% (Marţi, 16 ianuarie 2018, 2:08)

      moldovean2018 [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      Ai dreptate 90%, mai ales inspre finalul comentariului. Eu mi-am cumparat duster desi puteam sa iau si alta masina sau la mana a doua. Nu mi-e rusine cu ea si chiar sunt mandru. Am fost intotdeuna la vot si am votat anti psd. Nu am bani asa multi sa investesc in industrie dar este o idee deschisa. Din pacate cu o floare nu se face primavara.
      Departe de a fi o idee de a face tarcuri, dar natiile isi cumpara in primul rand produsele lor si abia apoi ale altora. este firesc.
  • -1 (3 voturi)    
    iar bateti (Luni, 15 ianuarie 2018, 23:41)

    martel55 [utilizator]

    campii, ca un progresist adevarat ce sunteti...progresistii astia cred ca totul se rezolva cu bani, nu isi pot imagina ca pt unii conteaza si alte aspecte decat banii...pentru unii se dovedeste ca e mai importanta pastrarea identitatii etnice, de limba si religioasa dar progresistii multi culti nu pot concepe asta....indiferent de suma de bani aruncata de guvernul de la Bucuresti nu va reusi sa schimbe raporatea ungurilor la statul roman, asa ca nu are rost sa chleltuim inutil acesti bani, din contra solutia e sa incurajam plecarea ungurilor in Ungaria, pentru ca spre deosebire de romani nu isi vand idnetitatea si memoria istorica pentru 30 de arginti
  • +1 (3 voturi)    
    Toate bune si frumoase dar: (Marţi, 16 ianuarie 2018, 0:20)

    Gabu [utilizator]

    Ce spuneti dumneavoastra at fi valabil intr-un stat normal, nu intr-unul de tip mafiot in care marea lor grija este cum sa-si imparta cascavalul. Ei n-au o politica economica coerenta pentru regiunile defavorizate locuite de romani, darmite sa incerce sa-i ajute pe maghiari... Cat despre cetatenii de rand din Ungaria, cu siguranta ca nu le trebuie Ardealul asa cum nici noua nu ne sunt de trebuinta Durostorul sau Caliacra. Ca sa fiu sincer, cred ca singurri carora le trebuie Ardealul sunt rusii lui Putin...
  • +2 (2 voturi)    
    calitatea oamenilor (Marţi, 16 ianuarie 2018, 9:54)

    mi_po [utilizator]

    calitatea oamenilor nu sta in nationalitate lor! Sunt roman si unul din cei mai buni prieteni ai mei este ungur. Sunt sate in Romania, mai precis in jud. Sibiu, nu in Secuime, unde traiesc unguri si romani si se inteleg fara nici o problema, fara implicare politica.
    Sunt toti oameni de calitate. Am calatorit in Secuime. Zona minunata si chiar daca am fost uimit ca nu vorbesc toti romana, am fost tratat cu respect si peste tot am fost binevenit.
    Problema vine de la factorul politic si la o mana de extremisti care trebuie sa isi faca numarul.
    De fiecare din noi depinde sa depasim anumite bariere si sa putem sa fim mai buni, sa ne tratam cu respect, indiferent de nationalitate!
  • 0 (0 voturi)    
    Mai lăsaţi pe Paul Lendvai (Miercuri, 17 ianuarie 2018, 1:44)

    Vizitatoru [utilizator]

    Haideţi domnule Tăpălagă, numai citaţi pe Lendvai, un agent a serviciilor secrete comuniste ungare...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version