Rusia se folosește de blocarea Canalulului Suez de enorma navă Ever Given pentru a lăuda avantajele rutei Mării Nordului aflată în curs de dezvoltare în Arctica, ajutată și de încălzirea globală, relatează AFP.

Blocaj canalul de SuezFoto: vesselfinder.com

Președintele Vladimir Putin a făcut din nordul îndepărtat o prioritate strategică, promovând acolo mineritul, petrolul, gazul și infrastructura militară.

Și Moscova se dezvoltă acolo, pe măsură ce banchizele se retrag sub efectele creșterii temperaturilor, o rută comercială care leagă în mod fiabil Europa de Asia, în competiție directă cu Canalul Suez prin care circulă aproximativ 10% din transportul oceanic global.

Blocarea rutei egiptene de către o navă enormă i-a determinat pe oficialii ruși să-și prezinte ambițiile în Arctica, criticate în mod regulat de conservatori, care o consideră o amenințare suplimentară pentru climă.

”Incidentul de pe Canalul Suez evidențiat necesitatea mai presus de toate a dezvoltării în continuare a Rutei Mării Nordului”, a menționat joi Nikolai Korchunov, citat de agenția de știri Interfax.

Potrivit acestuia, toată lumea trebuie acum „să se gândească la diversificarea rutelor maritime strategice”, ruta arctică, numită și Pasajul Nord-Est, fiind cu siguranță mai dificilă pentru navigație, dar mai scurtă în comparație cu Suez.

Dacă schimbările climatice fac proiectul mai realist, această rută este foarte costisitoare și nu poate fi încă urmată de navele comerciale convenționale.

Dar Rusia, prin gigantul său nuclear Rosatom, are o flotă de spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară să ajute navele să traverseze aceste zone și să le asiste.

Dacă această rută ar deveni mai populară, ar putea revoluționa transportul global de mărfuri prin scurtarea rutei Asia-Europa cu 15 zile.

Grupul privat Novatek a fost unul dintre principalii jucători ai acestei strategii de la punerea în funcțiune la sfârșitul anului 2017 a giganticei sale fabrici de gaze naturale lichefiate (GNL) împreună cu compania franceză Total din Sabetta (peninsula Yamal).

În această iarnă, un nou record a fost doborât: bărcile de la Novatek au reușit să navigheze pe această rută maritimă fără asistență în ianuarie.

În 2020, navele chineze au făcut opt ​​călătorii dus-întors și au transportat 163.700 de tone de marfă, potrivit agenției de știri RIA, citând Rosatom.

Volumul total de marfă de-a lungul Rutei Mării Nordului a fost de 32,97 milioane de tone în 2020. Aceasta este cu aproape un milion și jumătate de tone mai mult decât în ​​2019.

Guvernul rus și-a stabilit obiectivul de a crește volumul de trafic de-a lungul acestei rute la 80 de milioane de tone până în 2024.

Schimbările climatice par să acționeze în favoarea strategiei rusești.

Agenția meteo Rosguidromet a dezvăluit joi într-un raport că Rusia a înregistrat o căldură record pentru anul 2020 și o scădere istorică a banchizelor vara pe ruta nordică.

Comparativ cu anii 1980, suprafața de gheață de acolo este „de cinci până la șapte ori mai mică”.

Dar schimbările climatice sunt departe de a fi fără riscuri pentru interesele rusești.

Topirea permafrostului amenință infrastructurile strategice și riscă, de asemenea, să elibereze în atmosferă volume de metan și CO2 care pot agrava schimbările climatice.

Dezastrele naturale - incendii, inundații, sosirea speciilor invazive - sunt, de asemenea, în creștere.

Vineri, Vladimir Putin și-a lăudat marina care a efectuat manevre cu trei submarine care au străpuns simultan banchiza și au tras torpile.

El a ordonat „continuarea expedițiilor complexe din Arctica pentru a studia și dezvolta marele nord cu scopul de a asigura securitatea militară a Rusiei”

Citește și:

Blocarea Canalului Suez poate afecta „tot ce se găsește în magazine”, spun experții transporturilor