Libanul a cerut joi emiterea unor mandate internaționale de arestare pentru proprietarul și căpitanul navei care a adus miile de tone de materiale explozive în Beirut care au cauzat explozia masivă din port în luna august, a anunțat Agenția Națională de Știri libaneză citată de Deutsche Welle.

Beirut, explozieFoto: AFP / AFP / Profimedia

Rhosus, o navă de marfă sub pavilionul Republicii Moldova, a sosit în Beirut în urmă cu șapte ani cu aproape 3.000 de tone de azotat de amoniu, folosit ca îngrășământ dar și pentru construirea de explozivi.

Stocul de nitrat de amoniu păstrat într-un depozit din portul orașului a explodat în 4 august, ucigând 190 de persoane, rănind mii de altele și provocând pagube în valoare de miliarde de dolari.

Judecătorul care conduce ancheta privind explozia, Fadj Sawan, a transmis dosarul parchetului din Beirut care a cerut Interpolului să îi aresteze pe proprietarul și căpitanul navei, potrivit presei libaneze.

Se crede că Boris Prokoșev, un cetățean rus, a fost căpitanul navei Rhosus când aceasta a ajuns în Beirut din Turcia în 2013. Acesta l-a identificat pe Igor Grechușkin, un om de afaceri rus cu reședința în Cipru, drept proprietar al navei.

Prokoșev a fost interogat în luna august de către poliția cipriotă la cererea biroului Interpol din Liban. Prokoșev și Grechușkin sunt cei doi bărbați pentru care Libanul a cerut emiterea unor mandate internaționale de arestare.

Purtătorul de cuvânt al poliției cipriote, Christos Andreou, a declarat joi că deocamdată autoritățile din Cipru nu au primit un astfel de mandat.

Căpitanul Prokoșev, care trăiește în Rusia, a declarat că nu a auzit nimic despre acest lucru și a negat că a fost interogat anterior în legătură cu explozia.

În 2014, în timp ce transporta din Georgia în Mozambic circa 2.750 de tone de nitrat de amoniu, cargoul Rhosus, aflat sub pavilionul Republicii Moldova, a fost reţinut în portul Beirut din cauza unor grave probleme tehnice.

Ulterior i s-a interzis navigarea din cauza că ar fi încălcat regulile de exploatare, iar încărcătura a fost sechestrată şi depozitată în portul Beirut.

De atunci cargoul a rănmas abandonat în portul libanez, iar echipajul compus din ruşi şi ucraineni a fost repatriat, după ce fusese lăsat în voia sorții de angajator.

Citește și: