Cele două explozii de proporții care au avut loc, marți, în zona portului din Beirut, au fost provocate de 2.750 de tone de nitrat de amoniu, stocate în depozitul portului din Beirut și transportate, acum 6 ani, de cargoul Rhosus, sub pavilionul Republicii Moldova, dar proprietate a unui afacerist rus, scrie portalul Mold-street citat de RFI.

Explozii in BeirutFoto: STR / AFP / Profimedia

Cel puțin 100 de oameni au murit și peste 4000 au fost răniți în urma exploziilor din Beirut.

Premierul Hassan Diab a anunţat că cele 2.750 de tone de nitrat de amoniu erau stocate, fără măsuri de siguranță, în depozitul portului din Beirut unde s-au produs exploziile. Nitratul de amoniu este un îngrăşământ chimic şi, totodată, o componentă a explozibililor.

Potrivit portalului mold-street de la Chișinău, în 2014, în timp ce transporta din Georgia în Mozambic circa 2.750 de tone de nitrat de amoniu, cargoul Rhosus, aflat sub pavilionul Republicii Moldova, a fost reţinut în portul Beirut din cauza unor grave probleme tehnice.

Ulterior i s-a interzis navigarea din cauza că ar fi încălcat regulile de exploatare, iar încărcătura a fost sechestrată şi depozitată în portul Beirut. De atunci cargoul stă abandonat în port, iar echipajul compus din ruşi şi ucraineni a fost repatriat, după ce fusese lăsat în voia sorții de angajator.

Între timp, instanţele au emis la cererea creditorilor 3 decizii de sechestrare a navei. Presa rusă scrie că proprietarul este afaceristul rus Igor Grechushkin, rezident în Cipru.

R.Moldova se află de mai mulţi ani în lista neagră, categoria risc înalt, a statelor cu nave ce încalcă normele și convențiile internaționale, potrivit Secretariatului Paris MoU.

Într-o situaţia mai proastă se află țări precum Tanzania, Togo, Palau, Comore, Cambodgia și Congo, mai scrie Mold-street. În anii 2015-2018, fost efectuate 409 inspecții ale navelor ce plutesc cu pavilionul Republicii Moldova, iar în 69 de cazuri acestea au fost reținute.