Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a reacționat duminică, după accidentul feroviar din Galați - al doilea din ultimele 12 zile - susținând că nu își poate asuma „subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani”.

Gara Galati, accident feroviarFoto: Inquam Photos / Ovidiu Iordachi
  • „Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare şi care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre.
  • Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani! Profund îndurerat, transmit şi pe această cale condoleanţe familiei îndoliate şi întregul sprijin necesar în aceste momente de grea cumpănă!”, susține Traian Preoteasa, într-un comunicat de presă transmis de CFR Călători.

Reamintim că sâmbătă seară o locomotivă a izbit violent primul vagon al trenului de călători la care urma să se cupleze, în Gara Galați.

Șeful de tren - o femeie de 53 de ani - a murit, în timp ce alte trei persoane au fost rănite.

Filmul accidentului, prezentat de Poliție

  • „La data de 25 martie 2023, la ora ora 19,19, un vagon de călători etajat, care se afla garat la linia nr. 4 din Staţia CF Galaţi în aşteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galaţi - Mărăşeşti, a fost lovit frontal de locomotiva care urma să tracteze garnitura, condusă de mecanicul de serviciu, un bărbat cu vârsta de 49 ani, din municipiul Tecuci.
  • A rezultat deformarea vagonului în partea de impact şi deplasarea acestuia cu circa 80 metri.
  • În momentul producerii evenimentului, în vagonul de călători se afla partida trenului, formată din şeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, conductorul de tren, un bărbat cu vârsta de 47 de ani, precum şi un călător, un bărbat, cu vârsta de 53 ani din comuna Piscu, judeţul Galaţi”.

Conform polițiștilor, acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la viteza de 75 de kilometri la oră:

  • „S-a efectuat cercetarea la faţa locului de către poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Galaţi, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziţia 75 km/h.
  • Din declaraţia mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc şi că a încercat să acţioneze sistemul de frânare, dar acesta nu a mai frânat”.

Este al doilea accident feroviar grav produs în mai puțin de două săptămâni. În 13 martie, la Roșiori, un tren de călători a lovit un tren de marfă încărcat cu mașini, iar CFR Călători a făcut declarații contradictorii, negând inițial că ar fi existat un impact.

După ce inițal compania pe care o conduce a vorbit doar despre o frânare bruscă a mecanicului cauzată de deraierea garniturii care transporta mașini Ford, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a recunoscut că între trenul de călători și trenul de marfă a avut loc un impact.

Preoteasa spunea că mecanicul trenului de călători a făcut ceea ce se numeşte „o depăşire controlată”, intrând pe culoarea roşie a semnalului de cale ferată: „Dacă dormea, era mai bine, că îl frâna sistemul de siguranţă”.

Traian Preoteasa se află la conducerea CFR Călători din septembrie 2021, fiind numitde către ministrul interimar al Transporturilor de la acea vreme Dan Vîlceanu.

Primele concluzii ale anchetei interne privind accidentul feroviar din Teleorman sunt că mecanicul trenului de călători care a lovit trenul de marfă nu a frânat, iar viteza trenului a coborât de la 50 km/h, la 0, pe o distanță de numai 117 metri, a scris Club Feroviar, citând documente din ancheta CFR Călători.