Într-un interviu pentru HotNews.ro LIVE, Cătălin Țibuleac, președintele Asociației de Management a Destinației Turistice Delta Dunării, a răspuns la principalele întrebări pe care le au oamenii ce vor să-și facă vacanța în această destinație.

Delta DunariiFoto: USER UPLOADED

După ce anii trecuți s-a bucurat de un număr crescut de vizitatori, Delta Dunării pare că suferă în 2022. Pe de o parte sunt oameni care nu mai merg acolo pentru că ar fi prea scump, pe de altă parte unii s-ar teme deoarece este în apropierea războiului din Ucraina.

Cum stau lucrurile în realitate?

Despre acest subiect și multe altele am discutat cu Cătălin Țibuleac, președintele Asociației de Management a Destinației Turistice Delta Dunării.

Domnule Țibuleac, o să intrăm direct în în cifre și vă întreb, pe datele pe care le aveți până în acest moment, sunt mai puțin turiști în Delta Dunării decât în alți ani?

Cătălin Țibuleac: Dacă luăm ca reper anii 2020 și 2021 putem spune că da, avem o scădere de 20 %. Iar ambele motive menționate sunt actuale: atât criza economică, turistul se uită la bani atunci când vrea să plece în vacanță, dar și zvonurile alarmiste conform cărora în Delta Dunării există un război. Da, chiar suntem afectați de conflictul din apropiere.

Chiar v-aș ruga să detaliați acest subiect, al zvonurilor alarmiste despre Deltă. S-au auzit zgomote de rachete, explozii, provenite din Ucraina?

Absolut deloc. Dar asistăm la goana după senzațional și o știre conform căreia războiul e aproape sau „bată la ușă” sună frumos și capătă rating. Ar trebui să ne gândim că totuși turismul în Deltă ar putea fi afectat. Vreau să-i asigur pe toți că turiștii sunt în siguranță. Delta, ca și în anii trecuți, e o destinație sigură.

Cu cât s-au scumpit serviciile în Deltă. Exemple concrete

Haideți să ne întoarcem la prețuri și să lămurim dacă e mai scump și cu cât e mai scump decât în alți ani. Puteți să spuneți aproximativ cu cât au crescut prețurile la cazare, la mâncare, transport și ce alte servicii în Delta Dunării?

Patronii de hoteluri și pensiuni în Delta au încercat să mențină cât mai jos aceste prețuri. Avem într-adevăr o creștere între 15 și 20 %, cauzată de scumpirea benzinei, care se reflectă și la mâncare, transport. Dar nu este un „must” al patronilor de a face profit din creșteri de prețuri pentru că există dorința lor de a fideliza clienții.

Să dăm exemple concrete. Acum doi ani când am fost eu, o cursă cu o barcă rapidă de la Tulcea la Sulina costa 60 de lei. Acum cât este?

80 de lei.

În ceea ce privește costul transportului a contribuit și acel scandal legat de retragerea Navrom pentru că nu a mai primit subvenție?

Nu, deloc, transportul pentru turiști nu a fost afectat. În plus, Navrom a reluat cursele.

Ca să dăm, din nou, exemple concrete: știu că o masă cu pește, cu două feluri de mâncare, costa undeva la 50-60 de lei la o pensiune rezonabilă, undeva prin Sfântu Gheorghe sau Sulina. Acum cât costă?

Hai să spunem că e undeva la 80 de lei, și se poate mânca trei feluri de mâncare. E mai mult decât poate mânca un singur om.

La cazare?

Nu a crescut foarte mult. A crescut prețul la servicii, la transport.

„În prezent am ajuns la minus 20% anulări, față de sută la sută în februarie-martie”

Cătălin Țibuleac (stânga) și Charlie Ottley. FOTO: Facebook

Ce spun despre situație proprietarii de afaceri turistice, că bănuiesc că aveți feedback de la ei?

Asistăm la criza economică și conflictul armat. Dacă discutăm de luna februarie-martie discutăm de un sezon ratat. Am avut atunci aproape 100% anulări la rezervări. Acum Delta își revine, ușor-ușor. Am ajuns în prezent doar la minus 20% anulări.

Din păcate avem multe situații în continuare cu controale care creează un disconfort turiștilor sau cu resursa umană. Dar în continuare hotelierii locali, patronii, localnicii sunt încrezători că vom avea un turism bun anul acesta.

La ce vă referiți când spuneți de controale care crează disconfort turiștilor?

E normal și firesc ca turistul, clientul să aibă prioritate: să nu îl îmbolnăvești, să nu-l lezezi. Dar vă dau un exemplu: amenzile pentru pește. Oamenii vin în Deltă să mănânce pește proaspăt.

Dacă primesc amendă că nu l-am procesat și nu l-am congelat în condițiile în care peștele a fost prins astăzi, am probleme. Eu ca patron, eu ca turist în primul rând. Probleme de genul acesta. Dar hai să spunem că lucrurile vor fi rezolvate în scurt timp.

Dacă tot ați adus discuția despre subiectul pește, haideți să mai lămurim un mit. Mulți spun că o mare parte din peștele pe care-l mănâncă în deltă nu e pescuit în deltă, ci e adus de la magazin, cumpărat din altă parte, din Tulcea. Care este adevărul?

Păi magazinele de unde au? Poate e importat, din altă parte… Într-adevăr, hotelierii nu pot pescui, clar. Nu pot cumpăra peștele direct de la pescari. În schimb sunt obligați, prin lege, să cumpere peștele de la cherhanale autorizate. Din păcate, prețuri nu sunt foarte mici, poate mai mici decât la de la magazine, dar oricum nu sunt foarte mici.

Dacă să spunem că peștele e adus din altă parte, din Metro și așa mai departe să-l lăsăm la nivel de mit. Oamenii în Deltă respectă turistul și îi pun pe masă tot ce au ei mai bun în ideea de a-l fideliza, de a-l face să revină într-o poveste frumoasă.

Un cititor Hotnews se referă la un alt gen de problemă în Delta Dunării și anume la acele excursii de o zi cu barca și care sunt cele mai nefaste pentru Delta Dunării, atât pentru faună cât și pentru floră. Întrebarea era se face ceva în acest sens, care sunt măsurile cum sunt descurajate aceste excursii de o zi?

Vorbim despre o ofertă și despre o piață liberă: până la urmă turistul este liber să aleagă. Ce este important este că excursia de o zi impactează direct asupra naturii, mediului. Plus că turistul nu înțelege nimic. Vine adus cu autobuzul de nu știu unde, de la sute de kilometri, pus într-o barcă care merge cu viteze mari nu înțelege ce înseamnă delta, vizitarea lentă, așa cum recomandăm și noi.

Neînțelegând nimic transmite mai departe un mesaj de insatisfacție. Spunea un om de turism că un turist satisfăcut și motivat atrage un alt turist. Unul nesatisfăcut atrage zece.

Ceea ce vă pot spune referitor la cei care fac excursii de o zi este că oamenii ar trebui să se informeze, să ceară o chitanță atunci când sunt duși dintr-o parte în alta. Noi lucrăm să oferim platforme pentru a oferi informații despre zone de vizitare, pentru a înțelege ce văd. Excursia de o zi, și aici ne referim la cei care sunt aduși de la sute de kilometri și urcați în barcă impactează în mod direct asupra mediului.

Ce trebuie să știe turiștii care vin în Delta Dunării, că nu e bine să facă aici?

Păi, în primul rând să știe că se plătește o taxă de rezervație de 5 lei pe zi acuma sau dacă vii pentru o săptămână 20 de lei. E important să fim în zona de plată a acestei taxe.

Apoi să știe că Delta e împărțită în zone: de strictă protecție unde nu avem voie să vizităm, în zone tampon și zone economice, unde intră și turismul. ARBDD a definit 19 zone turistice care pot fi vizitate. Delta trebuie vizitată pe lent, pentru a vedea ce înseamnă natura. Chiar e recomandată o vizitare cu caiacul.

Să nu rupă nuferii să nu accepte viteze mari din partea conducătorilor de bărci și gonirea sau speriatul păsărilor.

Sunt multe situații pe care un turist care vine în Deltă trebuie să le cunoască. Să aleagă ofertele celor care fiscalizează serviciile, care plătesc taxe și așa mai departe.

O altă discuție pe care am auzit-o este aceea că nu prea mai există pește în Deltă. Mulți pescari se plâng.

Acum nu vorbesc ca președinte de asociație, ci ca fost vânător. Din păcate nu mai avem pește, așa cum era în anii trecuți. Dar tot din păcate nu avem niciun program de repopulare cu pește.

Care este cauza?

ARBDD-ul este administratorul fondului piscicol, obligat prin lege să facă astfel de programe. Din păcate nu avem bani sau nu sunt bani suficienți. Există program doar de repopulare cu șalău, în acest moment. Pentru toate celelalte specii de pește, somn, știucă crap, chiar și caras nu avem programe. O altă problemă sunt braconierii.

În fine, situația e mai complexă decât pare la prima vedere. Vorbim și de colmatări, de zone de curățare și așa mai departe. Dar toate să fac cu bani.

Un alt cititor întreabă dacă se va putea ajunge vreodată cu mașina la Sfântu Gheorghe sau la Sulina?

Dacă vrem să avem o Deltă curată, nu, sper că nu.

În ceea ce privește promovarea Deltei pe plan extern ce planuri de promovare aveți?

Anul trecut am avut cu Charlie Ottley un film „Wild Danube” care a fost promovat și pe BBC. Anul acesta tot cu Charlie Ottley filmăm a doua parte a filmului „Flavours of Dobrogea” , unde Delta este „regina”, film care de asemenea va fi promovat pentru a arăta străinilor ce înseamnă delta.

Este o rezervație a biosferei, sit Natura 2000, în patrimoniul UNESCO. Toate aceste elemente atrag atenția străinilor permanent.