Angajații CFR din mai multe ramuri au declanșat luni dimineața o mișcare de protest care s-a dovedit a fi una dintre cele mai ample din ultimii 30 de ani fiindcă șapte ore nu a circulat niciun tren. Cauza principală este decizia Guvernului de a proroga până la 1 ianuarie 2023 aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar. Salariile în domeniu sunt la limita subzistenței, iar pericolul pierderii locurilor de muncă devine din ce în ce mai evident, spun sindicaliștii. După ora 17.00 trenurile au început să se miște. Ministerul Transporturilor a dat un comunicat prin care promite ”creșterea salariilor tarifare cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru anul 2022”.Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a dat vina pe negocierile făcute de fosta guvernare și promisiunile făcute de fostul minister al Finanțelor (PNL).

Gara de Nord Foto: Agerpres

18.00 Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a dat un comunicat de presă despre discuțiile finalizate la Ministerului Transporturilor. Una dintre ”soluțiile de etapă” este ”Acordarea unei creșteri salariale în debutul anului 2022, egală cu indicele creșterii prețurilor de consum (estimarea fiind de 10%)”.

17.40 „Se va relua circulația trenurilor. Am sfătuit oamenii să reia activitatea. Am obținut o creștere salarială de 10% începând de anul viitor, care să acopere inflația”, a declarat președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu, citat de Club Feroviar. El a precizat că un alt punct convenit a fost anularea Ordinului semnat de fostul ministru Cătălin Drulă prin care se interzicea participarea reprezentanților sindicali la ședințele Consiliilor de Administrație ale societăților feroviare cu capital de stat.

17.25 Ministerul Transporturilor a spus într-un comunicat de presă că, după întâlnirea cu reprezentanții federațiilor sindicale din calea ferată ”părțile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze ca și soluție creșterea salariilor tarifare cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru anul 2022, în condițiile aprobării cadrului legal și financiar. Vorbim aici de Legea bugetului de stat și bugetele companiilor feroviare, ca o primă etapă în vederea aplicării Statutului personalului feroviar”.

17.00 Greva s-a încheiat O parte dintre trenurile care au staționat și peste 6-7 ore s-au pus în mișcare.

16.30 Trei trenuri staționează de peste 7 ore, alte câteva zeci de peste șase ore. Lângă multe gări sunt arhipline stațiile de microbuz și de autobuze interurbane.

15.30. Două trenuri au peste șase ore întârziere și mai multe au peste cinci ore. Sunt peste șase ore de când circulația feroviară este paralizată în toată țara.

15.07 Peste 100 de trenuri sunt afectate luni de greva spontană de la CFR, iar activitatea este oprită în 54 de staţii, a afirmat directorul CFR, Ion Simu. Reprezentanţii CFR susţin că acest protest este ilegal şi vor sesiza organele de cercetare penală.

14.00 Trenul IR 1732 Galați - Brașov are patru ore întârziere. În unele gări se anunță la megafon că niciun tren nu mai circulă pe perioadă nedeterminată.

13.00: Trenurile au întârzieri foarte mari: multe au stat peste două ore, alte câteva zeci de trenuri nu au mai plecat în parcurs. Un tren a acumulat peste trei ore și jumătate.

11.31 Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a revenit cu precizări legate de grevă, arătând cu degetul spre fosta guvernare care ar fi făcut promisiuni nesustenabile economic. În plus, el a subliniat că negocierile cu sindicaliștii vor continua ținându-se cont de angajamentele asumate de România prin PNRR.

  • ”Vreau să fiu foarte clar în ce situație mă aflu. Mă aflu în situația în care niște domni înaintea mea au promis foarte multe lucruri, că va intra în vigoare statutul feroviarului, că se vor mări salariile. Totul pe promisiuni. În discuțiile pe care le-am avut le-am spus o realitate.
  • Au promis liderilor de sindicat în discuțiile de la Ministerul Finanțelor că le vor fi mărite salariile și că anumite facilități vor fi puse în practică de la 1 ianuarie. Mă refer la Guvernarea care s-a încheiat prin septembrie. Pe de altă parte, tot acea guvernare venea și spunea că infrastructura feroviară trebuia să dispară.
  • Realitatea care stă în picioare este una economică neplăcută sau nesustenabilă economic. De asemenea, statul s-a angajat prin PNRR în 2022 să eficientizeze aceste companii.
  • Sunt dispus la dialog dar voi avea ca si coordonate de bază două lucruri: sustenabilitatea economică și jaloanele pentru 2022”, a declarat Grindeanu.

11.24 CFR Călători spune că protestul spontan de luni dimineașă a afectat circulația a nouă trenuri în zona regionalei Iași, dar sunt întârzieri și pe regionalele București, Craiova și Galați.

În intervalul orar 9:00- 9:30 s-a reluat lucrul la SCRL Brașov în condiții normale. Protestul SCRL nu a afecat circulația trenurilor CFR Călători, mai spune compania. Unele trenuri au avut și peste o oră întârziere.

11.10 Unele trenuri au întârzieri de 60-70 minute din cauza protestelor.

10.51 Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a reacționat printr-un mesaj pe Facebook, spunând că a avut discuţii cu directorii generali şi economici de la CFR, iar de anul viitor toate companiile, fie că este vorba despre CFR Infrastructură, CFR Călători sau CFR Marfă, trebuie să treacă printr-un "proces de eficientizare economică, în acord cu PNRR”.

  • "Este evident că sunt Companii în dificultate. Asta este realitatea și nu trebuie să o ascundem.
  • Anul viitor toate Companiile, fie că vorbim despre CFR Infrastructură, fie că vorbim despre CFR Călători sau CFR Marfă, trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică. Și asta în acord cu prevederile PNRR.
  • Sunt deschis la dialog, dar bazat pe argumente economice sustenabile, și nu pe poziții de forță. Bineînțeles că dialogul va continua până la găsirea celor mai bune soluții. Toate modurile de transport sunt prioritare pentru mine. Asta le-am transmis astăzi și celor de la CFR", susține Grindeanu.>

10.28Potrivit acestuia, 1.500 de lucrători din toată țara participă la protest, dar și alți angajați sunt nemulțumiți și așteaptă negocierile cu Ministerul Transporturilor. Sindicaliștii cer o majorare a salariilor de 35% pentru această categorie de personal. Majorarea ar fi prevăzută în Statutul Feroviarului, însă Guvernul a amânat aplicarea legii.

Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a declarat că oamenii sunt nemulțumiți pentru că le sunt înghețate salariile și nu mai au bani pentru cheltuielile de zi cu zi.

"Cei intrați în grevă au salariul minim, nu înțeleg de ce oameni calificați nu pot să își mai asigure existența. Toate prețurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Toți CFR-iștii sunt în unități între 8.00 și 10.00, așteaptă un comunicat de la ministrul Transporturilor, în care să li se explice de ce s-a abandonat transportul feroviar în România. Peste tot, în UE, în 2021, țările s-au lăudat cu infrastructură modernă și cu trenuri noi care circulă cu viteză. La noi trebuie schimbate o treime din trenuri și proiecte pentru celelalte două treimi și nu s-a făcut nimic", a declarat liderul sindical, citat de Digi24Momentan trenurile circulă după orarul normal, dar dacă protestul continuă, nu vor mai fi condiții pentru transportul feroviar, declara liderul sindical în cursul dimineții.<