Un nou container încărcat cu deșeuri a fost descoperit în Portul Constanţa Sud-Agigea. Este vorba despre 18 tone de piese auto uzate aduse din Belgia pentru o firmă din judeţul Ialomiţa.

deseuriFoto: Politia de Frontiera

Potrivit unui comunicat transmis marți de Poliția de Frontieră, cu o zi în urmă a fost descoperit un container sosit din Belgia pentru o firmă din Ialomița care se ocupă cu importuri în România.

Polițiștii de frontieră au constatat că marfa din containerul controlat nu corespunde cu datele declarate și cuprinse în documentele folosite la autoritatea vamală: piese auto cu grad de uzură de 20%.

Comisarii Gărzii de Mediu Constanţa au oprit importul, deoarece mărfurile sunt deșeuri, piesele având un grad de uzură mai mare decât cel permis. Astfel, acestea nu pot fi puse în libera circulație pe teritoriul României și nici nu pot fi comercializate, punând în pericol viața și sănătatea consumatorilor în cazul folosirii acestora, spune Poliția de Frontieră.

În acest caz se fac cercetări pentru infracțiunile de folosire de acte nereale, încălcarea regimului deşeurilor și transportul și tranzitul de substanțe și preparate periculoase, cu încălcarea prevederilor legale, iar bunurile vor fi returnate firmei.

În ultima perioadă zeci de containere cu deșeuri din Europa, din țări precum Marea Britanie sau Germania, au fost descoperite la intrarea în România, fiind aduse de firme româneşti și trecute în documentele oficiale drept materie primă pentru reciclare.

Cum a ajuns România în pericol să devină "groapa de gunoi" a Europei

Europa a ajuns la un nivel nemaiîntâlnit de deșeuri acumulate, iar România este una dintre ținte pentru câștigul financiar imediat, spune șeful Gărzii Naționale de Mediu, Octavian Berceanu.

  • "În port verificăm orice container care ar ridica suspiciuni. Sunt containere care au produse second-hand, ele nu pot fi vândute. În față sunt produse second-hand și în spate sunt produse amestecate cu fel de fel de materiale care vor ajunge pe o groapă de gunoi sau depozitate aiurea.
  • Se fac și sesizări penale, luăm aceste firme, vedem cine le-a trimis, luăm legătura cu omologii noștri din alte țări, verificăm firmele din România, dacă au fost astfel de tranzacții, cine sunt beneficiarii, unde au ajuns", a afirmat, luni, la Digi 24, șeful Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu.

El spune că neutralizarea deșeurilor costă până la 500 de euro în Europa, în timp ce la noi dacă gunoaiele ajung la o groapă de gunoi costă 50 de euro.

  • "E o oportunitate economică, un câștig financiar imediat. Neutralizarea ajunge până la 500 de euro în Europa, la noi dacă aceste deșeuri ajung pe o groapă de gunoi costă 20 - 50 de euro, în cazul în care ajung la o groapă de gunoi, pe un depozit conform. Dar pot ajunge pe un câmp, imediat ce au trecut granița.
  • Importăm niște deșeuri periculoase sau greu de neutralizat, dar în același timp producem deșeuri la scară industrială greu de neutralizat, atât timp cât nu se face sortarea la nivelul cetățeanului, dublată de primării, deșeurile periculoase produse de noi ajung aiurea.
  • Dacă vă uitați pe cursurile de apă o să vedeți frigidere, baterii care sunt neutralizate în mii de ani", a explicat Berceanu.

Șeful Gărzii de Mediu mai spune că există o presiune la graniță pentru importurile de deșeuri, iar aceasta este încurajată de corupția sistemică evidentă în România.

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, spunea că deşeurile care ajung în România din alte ţări europene sunt aduse de firme româneşti, trecute în documentele oficiale drept materie primă pentru reciclare, însă „firma care le aduce rămâne cu 10% prelucrat şi 80% ajunge la groapă”. Conform ministrului, aceste importuri nu sunt greşeli, ci ”încălcări intenţionate ale legii”, iar în acest context Barna anunţă că se lucrează la nivelul Guvernului la schimbări care să ducă la specializarea unor procurori pe infracţiuni de mediu.

CITEȘTE ȘI:

INTERVIU: Este România groapa de gunoi a Europei? Comisarul Virginijus Sinkevičius anunță că legislația UE va fi schimbată