La un an de la schimbarea controversată a Codului rutier din Italia, care a generat un val de amenzi însoţite de sechestrarea mașinilor cu numere româneşti, un ieşean a reuşit să câştige în instanţă procesul intentat autorităţilor din Peninsulă.

Politia italianaFoto: Hotnews

Este vorba de Radu Masarie, un român stabilit la Cremona din 2002.

Zilele trecute, Tribunalul din Milano a decis anularea sechestrului administrativ în cazul automobilului, dând dreptate românului. Mai mult, judecătorii au condamnat Prefectura din Milano la plata cheltuielilor de judecată şi a taxelor aferente procesului. În luna martie, el obținuse o primă victorie în instanţă, prin restituirea talonului de circulaţie şi suspendarea sechestrului, în virtutea faptului că au fost aplicate măsuri "discriminatorii şi ilegitime”.

"Am susţinut că modificările Codului Rutier încalcă dreptul la liberă circulaţie a persoanelor şi sunt neconstituţionale"

Despre câştigarea recursului am discutat cu avocatul Pier Francesco Uselli, de la Bologna, cel care a coordonat echipa care l-a reprezentat pe român în instanță.

"Judecătorul a decis următoarele: aprobarea recursului înaintat de noi, anularea procesului- verbal redactat de agenţi şi condamnarea Prefecturii la plata cheltuielilor de judecată precum şi a taxelor aferente. Am primit sentinţa favorabilă cu satisfacţie, aşteptăm şi depunerea motivaţiilor, care se face ulterior. În recurs, am susţinut că noile prevederi ale Codului Rutier, care au stat la baza sechestrului maşinii, sunt neconstituţionale şi încalcă dreptul de liberă circulaţie a persoanelor. Prin această sentinţă s-a creat un precedent și pentru alţi cetăţeni aflaţi în situaţii similare”, a explicat pentru HotNews.ro avocatul Pier Francesco Uselli.

Am discutat şi cu avocatul practicant Doru Badea, român din echipa legală care l-a reprezentat pe Radu Masarie în instanţă: "Sunt bucuros, fericit, pe plan personal şi profesional. Mă aşteptam să avem câştig de cauză, ţinând cont de modul în care a fost redactat şi motivat recursul. Încă de acum un an, i-am îndrumat pe toţi românii cu maşini sechestrate să achite cauţiunea de 712 euro, concomitent cu depunerea unui recurs. Unii au preferat să plătească pe loc amenda de 500 de euro, care echivala cu recunoaşterea încălcării Codului Rutier şi implicit cu renunţarea la posibilitatea de a face recurs”.

Radu Masarie a fost primul român care nu a acceptat să plătească amenda

"Câştigarea recursului este un pas foarte important. Prefectura poate face apel, sperăm să nu o facă. Radu Masarie a fost primul român care nu a acceptat să plătească amenda şi a făcut recurs, dar după el au mai fost români care au contestat amenda şi sechestrul”, mai explică Doru Badea pentru HotNews.ro.

Radu Masarie a fost primul român care nu a acceptat să plătească amenda, dar mai sunt cazuri ale unor români care au obţinut câştig de cauză în Tribunal.

"Au fost cazuri la Imola, la Bologna. În altele, a fost înaintat recurs şi se aşteaptă prima înfăţişare. Cu cât sunt mai multe sentinţe de acest fel, deci precedente, cu atât există mai multe posibilităţi ca modificările să ajungă în atenţia Curţii Constiţionale, pentru examinare. Este ceea ce am solicitat noi când am redactat recursul. După examinarea documentaţiei, Curtea ar putea delibera cu privire la declararea modificărilor ca fiind neconstituţionale. Ar fi un succes, dar efectele nu ar fi retroactive, deci cei care au plătit deja amenda nu îşi vor putea recupera automat banii”, a explicat avocatul.

HotNews.ro a urmărit cazul lui Radu Masarie şi al altor români amendaţi în Peninsulă încă din primele zile de la intrarea în vigoare a decretului 132/2018, aşa numitul "decret cu privire la siguranţă” al Ministrului de interne de atunci, Matteo Salvini.

În 13 decembrie 2018, la Milano, Radu Masarie a fost oprit în trafic de poliţia stradală. I s-au cerut actele persoanle şi ale maşinii, iar agenţii i-au spus că trebuie să plătească amendă în formă redusă, de circa 500 de euro.

Între timp, românul a vorbit cu un avocat care l-a sfătuit să plătească amenda integrală, de 712 euro, cu titlu de cauţiune, fiind singura cale pentru a putea face recurs. "Mi-au luat talonul şi mi-au cerut să le dau o adresă cu o parcare privată, unde pot ţine maşina până o pun în regulă. Au scris în procesul verbal câţi km sunt până la adresa indicată, apoi mi-au dat drumul să plec. Pasul următor a fost începerea demersurilor pentru recurs”, a povestit pentru HotNews.ro Radu Masarie.

CITEȘTE ȘI: