Șeful CNCD, Asztalos Csaba: Vinieta de acces în București, în condițiile prezentate de Primărie, este discriminatorie, nelegală

de C.D.     HotNews.ro
Miercuri, 14 august 2019, 18:33 Actualitate | Esenţial


Asztalos Csaba
Foto: Facebook/Asztalos Csaba
​Șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Asztalos Csaba, susține că vinieta de acces în București, așa cum a fost prezentată de Primărie, este discriminatorie. „O vinietă pentru reducerea poluării poate fi impusă legal în funcție de gradul de poluare al autovehiculului și nu pe criteriul județului în care este înmatriculat un autovehicul”, precizează el.

Analiza șefului CNCD, Asztalos Csaba:

„Orice restricție sau condiție trebuie să îndeplinească un test al justificării, care se compune din trei trepte:

  • 1. orice restricție sau condiție trebuie să urmărească atingerea unui scop legitim;
  • 2. metoda de atingere a scopului legitim trebuie să fie una adecvată și necesară, adică să nu existe alte căi mai potrivite de atingere a scopului legitim;
  • 3. și proporțională cu scopul urmărit.

Aplicând această schemă de analiză, pentru cazul vinietei de acces în București pentru autovehicule, constatăm următoarele:

  • vinieta de acces în București urmărește un scop legitim: micșorarea poluării mediului și a aglomerării traficului din Capitală. În acest sens, România a primit nenumărate avertizări din partea Comisiei Europene pentru calitatea aerului și a mediului din București;
  • metoda de atingere a scopului legitim nu este una adecvată și necesară. În primul rând, criteriul de impunere a vinietei de acces în București este cel al județului în care a fost înmatriculat autovehiculul: plătesc vinietă de acces în Capitală toate autoturismele care nu sunt înmatriculate în București și județul Ilfov. Este lesne de observat, că această metodă, acest criteriu nu are nicio legătură cu scopul legitim urmărit: micșorarea poluării și a aglomerației traficului în Capitală. Autorul propunerii nu vine cu nicio statistică prin care să demonstreze că autovehiculele înmatriculate în afara Bucureștiului și a județului Ilfov sunt sursa majoră de poluare a Capitalei. Nu știu de ce am o presimțire că sursa principală, substanțială de poluare în Capitală provine de la autovehiculele înmatriculate tocmai în București și Ilfov.

Criteriul relevant în atingerea scopului legitim urmărit în acest caz este gradul de poluare al autovehiculelor și gradul de aglomerare a unor zone din București.

Astfel, o vinietă pentru reducerea poluării poate fi impusă legal în funcție de gradul de poluare al autovehiculului și nu pe criteriul județului în care este înmatriculat un autovehicul.

Mai precis: introducem o vinietă de acces în Capitală pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt înmatriculate). Putem să justificăm introducerea unei viniete de acces în Capitală doar pentru autovehiculele care sunt sub EURO 5 (indiferent unde sunt înmatriculate). Mai mult, din anul X interzicem circulația în Capitală a autovehiculelor cu motor diesel (indiferent unde sunt înmatriculate), cum de altfel s-a întâmplat în multe orașe din Germania. De ce? Pentru că motoarele diesel au un grad ridicat de poluare!

De asemenea, putem să impunem restricții pentru anumite zone din urbe, pe care le măsurăm ca fiind extrem de aglomerate și poluate (există scop legitim), cum ar fi zonele centrale. Aceste zone pot să devină pietonale sau putem să impunem o taxă pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt înmatriculate), dacă doresc să traverseze zone centrale aglomerate. În aceste zone putem interzice accesul autovehiculelor sub EURO 4.

  • pentru ca aceste măsuri să fie proporționale cu scopul urmărit autorul lor trebuie să analizeze de la caz existența scopului legitim și a efectelor măsurilor adoptate, pentru a evita decizii disproporționate.

În altă ordine de idei, o vinietă de antipoluare pentru autovehicule (indiferent de proveniență: intern sau extern) în funcție de gradul de poluare, impus la nivel național, ar fi fost metoda adecvată de prevenire a procesului prin care România a devenit un cimitir al autovehiculelor poluante din Vest. Metoda este simplă și nediscriminatorie: poluezi mai mult – plătești mai mult, indiferent de locul înmatriculării autovehiculului. Dar nu, România a insistat cu prima taxă de înmatriculare!

O altă metodă complementară ar fi interzicerea circulării autovehiculelor care nu au minim EURO 4. A tuturor autovehiculelor, indiferent că sunt deja înmatriculate în România sau urmează a fi aduse din Vest. Aceste măsuri nu sunt discriminatorii, pentru că se aplică în mod unitar tuturor, urmăresc un scop legitim, metoda este una adecvată și necesară și proporțională cu scopul urmărit!

Toate aceste măsuri ar conduce și la reînnoirea parcului auto din România, concomitent cu reducerea poluării mediului înconjurător.

Desigur, aceste măsuri mai trebuie însoțite și de îmbunătățirea transportului local și între localități, de crearea infrastructurii pentru utilizarea bicicletelor și trotinetelor.

În concluzie, vinieta de acces în București, în condițiile prezentate de Primăria Capitalei, este discriminatorie, deci nelegală, pentru că nu se fundamentează pe criteriul taxării gradului de poluare a unui autovehicul sau pe interzicerea, taxarea accesului în zonele centrale poluate și aglomerate, ci pe criteriul județului în care a fost înmatriculat autovehiculul, criteriul nerelevant din punctul de vedere a scopului legitim urmărit: al micșorării poluării din Capitală.

Recomand Direcției juridice din Primăria Capitalei spețele legate de taxa de barieră de la Mamaia, respectiv taxa de acces Sinaia.

Personal susțin orice măsură de reducere a poluării care are ca și criteriu de restricție sau condiționare gradul de poluare a autovehiculului!”








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














14255 vizualizari

  • -3 (15 voturi)    
    Nediscriminare prin discriminare (Miercuri, 14 august 2019, 18:56)

    Ioann77 [utilizator]

    Omul propune o taxa la nivel national. Aceasta insemana ca daca am bani pot polua cu masina cat doresc si sa ii imbolnavesc pe ceilalti pt ca am platit. E ca si cum as putea sa dau muzica la maxim la 4 noaptea pt ca am platit o taxa. Iar daca nu am bani nu am voie sa ii fac rau omului de langa masina mea care inhaleaza noxele masinii mele.
    Nu exista alta solutie decat interzicerea accesului masinilor sub un anumit standard. Doar asa viata are prioritate.
    • +5 (7 voturi)    
      Aberezi (Miercuri, 14 august 2019, 23:20)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Ioann77

      Poți limita accesul într-o zona dar nu integral (discriminarea neinmatriculatelor față de cele existente în trafic), dar cel mai ușor e să îl lovești pe om la buzunar.
      Nu propune o taxa la nivel național pe norma de poluare (desi e o soluție functionala), ci ca taxa de poluare să fie plătită și de bucureșteni și ilfoveni. Un taxi, un agent de vânzări, un curier, chiar și unul care merge la serviciu și își duce copilul la școală poluează mai mult decât unul care trece întâmplător prin București.
  • +16 (18 voturi)    
    Heirupism, populism "ecologic", incompetenta (Miercuri, 14 august 2019, 19:26)

    animatron [utilizator]

    Dl Asztalos a punctat foarte coerent si logic, asa se face in mai multe tari europene.

    Orasele au introdus taxe si interdictii de acces in functie de gradul de poluare al vehiculelor si nu in functie de locul inmatricularii, tocmai pentru ca vor sa lupte contra poluarii, nu contra soferilor din alte "judete" si regiuni !

    Parazitii bugetari din jurul dnei Firea, ea fiind un personaj important intr-o grupare de tip feudal din PSD, s-au gandit ca ar da o lovitura de imagine "ecologista" si poate mai amelioreaza cumva traficul infernal din Bucuresti (unul dintre cele mai aglomerate si poluate orase din Europa).

    Dar cum nu puteau sa supere electoratul local si asa carcotas si vesnic nemultumit le-a venit ideea, discriminatorie din start, sa-si faca propaganda si campanie electorala pe seama soferilor din afara Bucurestiului.
    Asa cum unii stupizi "autohtoni da Bucuresti" au impresia ca orasul e prafuit si murdar din cauza oltenilor, moldovenilor si in general al celor care nu s-au nascut prin Cotroceni sau Dorobanti.

    Evident, nu s-au luat nici de Ilfov ca desi nu voteaza soferii aia la alegeri pt primaria Bucuresti, il pot vota sau nu pe sotul dnei Firea, numitul Pandele, baron PSD de Ilfov.

    Prin toate orasele mari de la noi (vezi Iasiul si Clujul, alte zone foarte poluate de trafic) s-ar impune interdictii de circulatie in anumite zone centrale si taxe de acces in oras pt vehicule in functie de gradul acestora de poluare.

    Ministerul Mediului si primariile marilor municipii pot conlucra la a stabili norme comune (pt motoare si tarife), astfel incat odata ce platesti o taxa pt masina si primesti o astfel de "rovinieta" (de diferite culori) o pui pe parbriz, vizibil, si poti circula pe unde vrei.

    Cine nu o are nu intra in oras (daca se face control) sau e amendat cat mai usturator daca e gasit in oras.

    Daca lumea nu e de acord sa nu se mai planga de poluare si praf, are de ales intre o taxa anuala sau a inghiti zilnic mai multe substante cancerigene.
  • -19 (21 voturi)    
    care discriminare? (Miercuri, 14 august 2019, 19:53)

    cucuveauamov [utilizator]

    nu i se interzice omului din alt judent sa intre in Bucuresti, ci masinii. Cine vrea, e bine venit pe jos (cu trenul, etc). Vrei cu masinuta ca boierul? Pune banul jos!
    • +9 (9 voturi)    
      A apus vremea buletinului de București (Miercuri, 14 august 2019, 23:07)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Discriminarea include prețuri diferite pe bază de sex, etnie, localitate de reședință.
    • +8 (8 voturi)    
      ... zise bucureșteanul autentic (Miercuri, 14 august 2019, 23:09)

      finutza [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Domnule cucuveamov, nici Stefan cel Mare n-a zis că Moldova e a lui, dar văd ca dv. sunteți mult mai posesiv. Chiar credeți că orașul ăsta e al dv? Iar ceilalți să „pună banul jos”?
      Iar dacă vreți să gândiți un pic, vinietele alea le veti plăti tot dv. cel puțin în cazul provincialilor care aduc mărfuri proaspete în piete, fiindca vă vor vinde pătrunjelul și urzicile incluzând și... vinieta în preț.
      • -11 (13 voturi)    
        da (Joi, 15 august 2019, 0:17)

        cucuveauamov [utilizator] i-a raspuns lui finutza

        Bucurestiul nu este al meu, ci al tuturor oamenilor. Repet "al oamenilor", nu al masinilor. Nici un om nu este discriminat (ca locuieste in alta judet, ca e negru, cubanez sau budist). Masinile sunt discriminate, adica niste obiecte. Legile sunt facute pentru oameni, nu pentru obiecte, iar oamenii nu sunt indisolubil legati de propropriile masini, sper. Vrei in Bucuresti? Ia avionul, trenul sau vino cu masina la marginea Bucrestiului si ia metroul mai departe.
        • +8 (8 voturi)    
          Daca Bucurestiul nu e al masinilor (Joi, 15 august 2019, 8:38)

          galeo [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

          Sa fie bagata taxa si pentru cei din Bucuresti si Ilfov
          • -2 (8 voturi)    
            da (Joi, 15 august 2019, 9:15)

            cucuveauamov [utilizator] i-a raspuns lui galeo

            de acord, chiar o taxa mai dolofana pentru bucuresteni
  • +9 (9 voturi)    
    Comunism de București (Miercuri, 14 august 2019, 21:48)

    spirache [utilizator]

    Cred că în București trebuie impusă o taxa pentru toate vehiculele indiferent de județul de înmatriculare. Asta ar rezolva cel puțin 2 chestiuni: necesitatea strângerii de banii la bugetul ostoit al Dnei Firea și o conștientizare a proprietarilor de mașini că beneficiile utilizării unei mașini aduc cu sine și responsabilități ( mediu înconjurător, aglomerație etc).De asemenea, primăriile de sector ar trebui sa se gândească serios la problema locurilor de parcare din fata blocurilor. Este o mentalitate pur comunistă sa ceri doar 50 de lei pe an pentru un loc de parcare, contractul sa ți se înnoiască automat pentru aceasta infima sumă, iar alții să aștepte cate 10-12 ani sa "prindă" un loc de parcare. Mai degrabă ar cere 1900 de lei Dna Firea pe locurile de parcare din fata blocurilor. Iar vinieta pentru vehicule indiferent de locul înmatriculării sa fie 300 de lei pe an sa zicem. O vorbă din bătrâni zice: "Obrazul subțire cu cheltuială se ține." Or, in București pentru bucureșteni e un comunism ciudat cu 50 de le pe an, iar alții, de preferință din afara sa plătească cu nemiluita.
  • -9 (11 voturi)    
    Eu locuiesc in centrul Bucurestiului (Miercuri, 14 august 2019, 22:22)

    Idealistu [utilizator]

    Mai precis pe str Tudor Arghezi si pot sa va spun ca este un cosmar.
    Nu ma intereseaza ce face primaria ca sa reduca traficul in centrul orasului, dar eu vreau sa-l reduca. Este chiar o problema foarte grava.
    Tot felul de persoane care nu traiesc ceea ce traim noi locuitorii din centru, isi dau cu parerea.
    Sa vina sa stea cu gaze de esapament in casa cel putin 20 de ore pe zi si pe urma mai vorbim.
    Am auzit si prostia cu drepturile omului daca se pune o taxa ! Dar dreptul meu la viata normala ?!
    • +6 (10 voturi)    
      Soluții există (Miercuri, 14 august 2019, 23:14)

      finutza [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      1. De ce nu vă mutați?
      2. De ce nu vă cumpărați purificatoare de aer în locuință? Bănuiesc că pentru un... idealist cu locuință în buricul târgului, nu e un cost exagerat.
      3. Dacă aveți mașină, păreți si un pic cam... deplasat.
    • +8 (8 voturi)    
      citit in diagonala (Miercuri, 14 august 2019, 23:24)

      Technicus [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

      Aveti dreptate, dar problema este de a pune o taxa numai pe masinile care nu-s inmatriculate in Bucuresti. Pe strada dvs cate masini sunt de provinicie si cate din Bucuresti ?
      Ca "provincial" cu rude in Bucuresti va spun ca eu nu vin niciodata cu masina in Bucuresti.
  • +8 (8 voturi)    
    incredibil cati prosti in Romania (Joi, 15 august 2019, 0:57)

    CIP03 [utilizator]

    Vai, putini inteleg ca hotararea locala va interzice un 5% poate 10% din trafic, care probabil vor da 10 lei sa ajunga unde au nevoie odata pe an! In concluzie nu va interzice nimic, doar Firea spera sa-i aduca cateva voturi!

    In final aceasta hotarare va pierde in orice instanta, si toti soferii vor fi despagubiti + dobanda + cheltuilei de judecata, in final cei din Buucuresti vor plati mai mult ca sa plateasca aceste prostii debitate de o blonda, asa cum vor platii si pentru toate firmele infiintate ilegal!

    Din pacate prin Firea, Bucuresti a pierdut nu anii din mandatul lui Firea dar si urmatorii 5-10 ani de dezvoltare, caci dupa Firea nori negri de criza mondiala se vor abate asupra Romaniei, si daca in perioada de boom nu am profitat , nu cred ca in urmatorul ciclu de criza mai putem profita de ceva!
  • +5 (5 voturi)    
    Taxe peste taxe abuzive, mafiotii la carma tarii. (Joi, 15 august 2019, 8:04)

    Dragnea Sebastian [anonim]

    Exact despre asta vorbeam ieri cu un prieten :) pai ce are masina mea euro 5 cu care ma duc de maxim 5 ori pe an la Bucuresti fata de masinile eruo 4 din Bucuresti care circula zilnic fara taxa. Cat de dobitoc, jegos si pe interes sa fi sa faci asemenea conditii ?
    Parerea mea este ca prin asta ar vrea sa nu mai vina tara la mitinguri in Piata Victoriei .
    Vaca de Firea a zis ca vinieta pentru Bucuresti o sa coste nouasprezece milioane. Mama lor de politicieni batuti in cap, numai la milioane le e gandul, pana si la piata se vorbeste in lei, numai politicienii vorbesc in milioane.
    Alo Firea o mie (m#ie PSD) noua sute de lei. Suntem condusi de prosti si mafioti :(
    Probabil ca nu mai sunt bani pentru catedrala, bani care sunt ulterior sifonati. O lege de genul asta nu poate duce la inbnatatirea mediului.
    Metroul din Drumul taberei, legatura cu Aeroportul, parcari la intrarile in Bucuresti pentru cei care vin din provincie, langa gurile de metrou unde sunt?
    Niste tranvaie noi de la Astra ca sunt mai ieftine si consuma mai putin si pot veni mai des in statie nu sa astepti 15 minute in soare, ploaie si zapada nu se face. Mai bine negociem pe spagi cu Turcii si le luam cazanele pictate in bleu.
    Eu din Pitesti cam unde ar trebui sa parchez ca sa merg cu metroul prin Bucuresti?
  • +6 (6 voturi)    
    Poluare (Joi, 15 august 2019, 8:16)

    Danny01 [utilizator]

    Am văzut de aseară că primăria București deja ia măsuri să reducă poluarea! La ieșirea de la concertul Metallica nu mai era niciun mijloc de transport în comun pentru cei peste 40.000 de oameni ce au fost pe Arena Națională! Așa că majoritatea au mers pe jos... Ce a contat că mulți din provincie își lăsaseră mașinile prin Militari...
  • 0 (0 voturi)    
    capitala (Joi, 15 august 2019, 17:49)

    codrean [utilizator]

    Bucuresti e capitala Romaniei, o gramada de oameni si institutii merg acolo cu treburi ! Ce-ar fi daca "exemplul" asta ar fi urmat de alti primari din tra ?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version