Admitere la liceu Teze unice la clasele a VII-a și a VIII-a, care să înlocuiască media generală de gimnaziu în admiterea la liceu - propunerea Ministerului Educației, către Asociațiile de Părinți

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Luni, 18 iunie 2018, 12:49 Actualitate | Educatie


Elevi care se pregatesc de examene
Foto: Agerpres
Ministerul Educației vrea să introducă teze unice la clasele a VII-a și a VIII-a, care să înlocuiască media de gimnaziu și să conteze 20% în media de admitere la liceu, a declarat pentru HotNews.ro președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți. Iulian Cristache a precizat că răspunsul Federației la propunerea înaintată de Minister a fost ca aceste teze sau examenele ulterioare din Evaluarea Națională să fie susținute numai la materiile din profilul pe care elevii vor să îl urmeze la liceu: de exemplu, un absolvent de a VIII-a care vrea la liceu la Uman, să dea Teze sau Evaluarea doar la Română, Istorie și Geografie. Concret, părinții propun ca Matematica să nu mai fie materie obligatorie de examen la finalul clasei a VIII-a.

Conducerea Ministerului Educației s-a întâlnit pe 12 iunie cu membrii Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP), a anunțat Ministerul, într-un comunicat de presă. La discuții a participat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Ionel-Florian Lixandru, iar printre subiecte s-a aflat și “admiterea absolvenților ciclului gimnazial în învățământul liceal”, nota atunci Ministerul Educației.

Iulian Cristache
Foto: Agerpres
Contactat de HotNews.ro, Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, a declarat că “Ministerul Educației a propus introducerea de teze cu subiect unic, la clasele a VII-a și a VIII-a, care să reprezinte 20% din media de admitere la liceu și care să înlocuiască media de la clasele V-VIII luată acum în calcul la admitere”.

Subiectele de la tezele unice ar urma să fie concepute de Ministerul Educației, iar tezele elevilor - corectate fie în alte școli, fie în alte județe, mai spune pentru HotNews.ro reprezentantul părinților. 

Iulian Cristache a precizat că este pentru a doua oară când reprezentanții Ministerului Educației le propun părinților introducerea de teze unice, de la învestirea ministrului Valentin Popa și până acum.

A rămas în discuție, la nivelul Ministerului, să stabilească disciplinele la care elevii vor da tezele unice. Noi am propus ca ori tezele unice, ori Evaluarea Națională să fie dată în funcție de profilul și ruta educațională dorită de elev”, a declarat pentru HotNews.ro președintele Federației Asociațiilor de Părinți.

Un copil care se duce la Uman, să dea fie tezele, fie Evaluarea Națională, fie și tezele, și Evaluarea la Limba Română - care rămâne bătută în cuie, la Istorie și Geografie, a declarat pentru HotNews.ro reprezentantul părinților. Acesta a spus că sunt 3 variante care pot fi puse în discuție, pentru ca cel puțin o testare să se realizeze conform profilului pe care copilul dorește să îl urmeze la liceu. "Nu suntem toți matematicieni”, a adăugat Cristache.

(Continuarea, după sondaj)



Acesta a vorbit despre o “fișă de parcurs” similară portofoliului educațional pe care Legea educației îl prevede încă din 2011, dar care nu este gata nici până în prezent. “Noi am propus ca fiecare elev să aibă un dosar personal, de când intră în învățământ, o fișă de parcurs în care să se noteze modul în care el evoluează de-a lungul celor 9 ani și părintele să aibă un ghidaj, să poată fi consiliat de școală. (…) Ministerul a fost de acord și ne-a cerut să participăm și noi la realizarea acestei foi”, a adăugat reprezentantul părinților.
  • Amintim că ministrul Valentin Popa a declarat pentru HotNews.ro, în martie 2018, că “portofoliul educaţional al elevului va deveni operațional, prin luarea în considerare la admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional, începând cu anul școlar 2021 - 2022, mai exact cu generaţia de elevi care a început clasa a V-a în anul şcolar 2017 - 2018. În acest scop, la nivelul MEN, un grup de lucru elaborează, până la șfârșitul anului școlar 2018-2019, un model de portofoliu educațional de care să beneficieze toți elevii care fac parte din sistemul de învățământ românesc”. Detalii aici
Iulian Cristache, președintele Federației, a declarat pentru HotNews.ro că a cerut ca admiterea la liceu să se facă pe bază de examen organizat la nivelul fiecărui liceu, fără să mai fie luată în calcul media de absolvire a claselor V-VIII. Motivul: nu există o evaluare standardizată la clasă, iar faptul că media gimnazială contează la admitere la liceu a dus la crearea unei presiuni pe profesori să dea note mari, indiferent de ce știe copilul.

Ministerul nu dorește, însă, renunțarea la notele din gimnaziu, cu argumentul că un copil care clachează în examen nu mai are astfel nicio șansă, deși parcursul său școlar a fost foarte bun, a adăugat reprezentantul părinților.

  • HotNews.ro a transmis oficial Ministerului Educației o serie de întrebări, cu privire la o eventuală dorință de introducere a tezelor unice.

Amintim că fostul ministru Cristian Adomniței a introdus la nivel național tezele unice susținute de elevii claselor a VII-a și a VIII-a, în 2007 și 2008. Ele au înlocuit cu totul examenele. Presa a relatat, însă, că au existat numeroase cazuri în care profesorii le-au dictat copiilor rezolvările sau în care i-au lăsat să copieze. Detalii aici și aici

Precizăm că Legea Educației prevede încă din 2011 următoarea structură a examenului de Evaluare Națională, care este însă amânată de la aplicare:

Articolul 74 din Legea Educației nr. 1/2011:
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
  • a) o probă scrisă la limba și literatura română;
  • b) o probă scrisă la limba maternă;
  • c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;
  • d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;
  • e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;
  • f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.
Citește și:


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















6089 vizualizari

  • +9 (11 voturi)    
    Nebunilor (Luni, 18 iunie 2018, 12:52)

    vodatepes [utilizator]

    Nebunilor va bateti joc de invatamint. Cand vine unul hopa modificamsi uite asa e haos.
  • +4 (8 voturi)    
    Noaptea mintii... (Luni, 18 iunie 2018, 13:02)

    abisala [utilizator]

    Ati innebunit? De unde stii unde vrea sa se duca copilul, cu 2 ani inainte? Adica pe langa stresul examenului, voi mai adaugati vreo 4-5 examene mai mici? Sunteti nebuni la cap? Vai de capul vostru de prosti!
    • 0 (2 voturi)    
      corect (Luni, 18 iunie 2018, 19:18)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui abisala

      Sa nu uitam ca traiectul copilului nu trebuie facut de la gradinita, pentru ca e un om incomplet.
      Mai ales metoda actuala cu repartitii favorizeaza intr-un fel influentarea elevului spre dorintele parintelui, dar elevul isi poate da seama intr-a 12-a ca vrea sa schimbe macazul. Ce facem daca el nu a mai avut acces sau interes la curricula comuna si ramane doar indecis, nu-i place profilul, dar nici altceva nu stie sa faca?
  • +4 (8 voturi)    
    schimbati metoda actuala de admitere (Luni, 18 iunie 2018, 13:13)

    platitor_de_taxe [utilizator]

    La ora actuala nu se realizeaza o selectie riguroasa pentru admiterea la liceu.

    Se dau subiecte banale ca sa dea bine in statisticile nationale iar copiii buni nu sunt departajati cu adevarat astfel ca se intra la liceu cu 9.80 ultima medie. Asta este departajare?

    Sa se dea subiecte grele.

    De asemenea se incalca dreptul la sanse egale prevazut de Constitutie prin folosirea in calculul mediei a tuturor notelor acordate in gimnaziu. Multe note se dau in mod neomogen, fara barem unic, netransparent iar unii profesorii sunt niste frustrati sau spagagii.
  • +5 (7 voturi)    
    .... (Luni, 18 iunie 2018, 13:33)

    tirolez [utilizator]

    Scoateti media aia cu totul, ca a dus la tot felul e abuzuri, poate va amintiti cazul copiilor dusi la prasitul porumbului unor profesori din sat. Preferabil parintii, dar daca nu puteau ei, mergeau chiar copiii.
  • +3 (5 voturi)    
    ce-ar fi sa renunte de tot (Luni, 18 iunie 2018, 13:40)

    mmmircea [utilizator]

    la media din gimnaziu ? oricum iau toti 10 pe linie.
    • +1 (1 vot)    
      nu chiar toti iau 10 (Luni, 18 iunie 2018, 17:30)

      platitor_de_taxe [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      Nu chiar toti au 10.
      Daca ai un profesor frustrat sau spagagiu, poti sa iti iei adio de la un liceu bun inca din clasa a V-a. Sau trebuie sa schimbi scoala ca sa scapi de el.

      Datorita acestui criteriu s-a ajuns la presiuni mari pe copii. Parintii sunt disperati dupa note. Nimeni nu mai este inetersat de continutul orelor.

      Oricum nivelul minim este controlat prin nota 5 deoarece altfel ramai repetent. Nu inteleg de ce nu este suficient acest mecanism de control al cunostintelor minime.
  • +6 (6 voturi)    
    "Matematicienii" si "interdisciplinara" (Luni, 18 iunie 2018, 13:41)

    jorj_bv [utilizator]

    Daca un copil nu poate sa ia 5-6 la proba de matematica de dupa generala e brain-dead, sau se uita pe geam la ora de matematica.
    Pe de alta parte, propunerea ministerului cu proba interdisciplinara din matematica si stiinte e aberanta. In Romania, nu se studiaza interdisciplinar nici in facultate. Exista profesori buni si profesori slabi, fizica si chimia nu au fost subiecte de examen la gimnaziu si exista o oarecare lentoare in domeniu.
    Singurul lucru bun care poate fi adus de tezele unice ar fi constientizarea din timp a problemelor si / sau tinerea in priza a elevilor inainte de intrarea in adolescenta.
    • +1 (1 vot)    
      Din pacate e in lege si nimeni nu a anulat-o (Luni, 18 iunie 2018, 15:46)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

      Aberatia cu interdisciplinaritatea la matematica (ce bine suna! ;) ) e din pacate direct din lege si niciunul dintre vajnicii nostri politicieni nu a avut curajul (sau mintea) de a o scoate de acolo.

      Se pare ca renuntam, ca stat, la ideea de a ne dezvolta economia prin stiinta, tehnologii, industrie, pentru ca ne evaluam copiii doar pe baza cunostintelor soft, "umaniste".
  • +3 (3 voturi)    
    Mereu in jurul cozii, ca Androneasca. (Luni, 18 iunie 2018, 13:41)

    IancuJianu [utilizator]

    Faceti examene de admitere pe profil, uman sau (inuman) tehnic, "la rind" si nu cu programari sa intre toti prostii unde nu se potrivesc. Cine invata intra, cine nu...mai avem nevoie si de capsunari... nu numai directori.
  • +7 (7 voturi)    
    Stiu si eu (Luni, 18 iunie 2018, 14:07)

    Casargoz [utilizator]

    Nu prea tin minte sa fi fost consultat in calitate de parinte deci ar trebui sa se numeasca Federația Naționala a Asociațiilor de Părinți care au depus cerere de adeziune la asociație.
    Nu tin minte sa fi vazut prin presa vreo dezbatere pe tema asta in care parintii sa spuna ceva.
    Examen la nivelul fiecarui liceu :)
    Nu prea sunt de acord. Din motive pentru care multi parinti le vor invata pe pielea lor.
    Iar daca domunul Iulian Cristache crede ca un elev in clasa aVIIa știe deja profilul și ruta educațională dorită ...
    Ma indoiesc profund...
    Si faptul ca multi copii vor fi blocati in niste "rute educationale" ii va bucura mult pe parintii reprezentati de federatia asociatilor pentru parinti.

    Ma dandesc si eu sa formez Uniunea Federatiilor Asociatiilor de parinti, si invit federatia sa adere la uniune...

    Ce țară aberanta..
    • 0 (0 voturi)    
      profesionale (Luni, 18 iunie 2018, 19:35)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      E aberant ca un elev care nu ia 5 la examen sa fie trecut obligatoriu la liceu (de obicei tehnologic), dar unde are cam aceleasi puncte de strabatut ca si unul care a intrat cu 9 sau 10, si a mers acolo din vocatie.
      Simplificati programa pentru profesionala, polisati-o ca sa fie actuala - daca ne trebuie chelneri, de ce sa-i chinuim cu electrotehnica sau ma mir ce? Poate sa dea o diferenta, poate si un an-doi in plus de seral pentru a intra in BAC, ca tot aia nu-l iau.
  • +2 (2 voturi)    
    ... (Luni, 18 iunie 2018, 14:08)

    tirolez [utilizator]

    Plus ca n-or fi toti matematicieni, dar de ce-o fi mereu bataie la clasele de mate-info si stiintele naturii?
  • 0 (4 voturi)    
    sa dam nivelul, sa ridicam prostia (Luni, 18 iunie 2018, 14:09)

    karula [utilizator]

    Astia nu vor altceva decat sa indobitoceasca. Nu, mesterilor, media generala,nu notele de la niste teze unice la care dati voi nivelul de prostie.
  • +4 (4 voturi)    
    Ce nebunie! De ce e nevoie de acele 20%?! (Luni, 18 iunie 2018, 14:29)

    andipetre [utilizator]

    Ce rost au acele 20 de procente in nota de admitere? Nu mai bine se fac niste examene nationale serioase, gen SAT, care pot fi date la date diferite si care sa departajeze real copiii?

    E drept, cum este acum e si mai rau: acei 20% sunt calculati ca media multianuala de la scoala, ceea ce e absolut incorect, deoarece elevii sunt evaluati complet diferit in clase diferite. Se compara mere cu pere. Dar daca se dau "teze unice", cine garanteaza ca ele vor fi date in conditii corecte? Cine va avea grija ca elevii "protejati" din clasele romanesti (sunt peste tot!) sa nu fie favorizati de profesorii corupti? Cine garanteaza ca nu se copiaza, ca partea de corectare e facuta cinstit si ca nu intra in functiune mecanismele mizerabile de coruptie pe care toti directorii de scoli le instaleaza in institutii?
    • -2 (2 voturi)    
      Pentru că (Luni, 18 iunie 2018, 15:43)

      Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Inainte de examen , nu te gandesti prea mult si cumperi o inghetata. Si copilul raceste, si se duce la examen la 50% din cat poate.
      Pentru ca nu l-ai invatat sa gestioneze un examen si aprope face pipi de emotie, si da chix la examenul de romana gandindu-se ca a gresit la mate.
      Cred ca e o masura buna, ca media sa conteze un pic..
      Nu favorizeaza elevii din scolile care "triseaza" , pentru ca nu fac fata la liceu, stiu un caz in care liceenii se muta la un liceu mai prost, pentru ca parintii sunt convnsi ca sunt tineri si in liceu trebuie sa existe distractie.
      Cei 20% sunt o idee buna, pentru ca fara s-ar ajunge ca in anii 80 (nu ar mai invata nimeni la materiile neimportante)

      SAT e o idee buna, examen la fiecare liceu este o prostie monumentala.


      Cine garanteaza ca nu se copiaza, ca partea de corectare e facuta cinstit si ca nu intra in functiune mecanismele mizerabile de coruptie pe care toti directorii de scoli le instaleaza in institutii?

      In sistemul actual avem mai grantii mai mari decat propunerea de a se da examen la fiecare liceu.
      Examenul tip SAT ar putea fi o varianta buna.
      Dar este complicat cu repartiția.

      Am experimentat un algoritm de predicție:
      in functie de scoala si zona, media de admitere
      Media generala nu conteaza prea mult, +/-4% medie. ceea ce nu e foarte mult, dar poate face diferenta in zona de jos a optiunilor. Conteaza mai mult, scoala de provenienta :)
      • +2 (2 voturi)    
        Orice examen trebuie sa se poata reface (Luni, 18 iunie 2018, 16:29)

        andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

        Examenul trebuie sa fie acelasi pentru toti, ca structura, grad de dificultate, tipuri de subiecte, mkd de alcatuire a baremurilor ca sa poti compara candidati care concureaza intre ei. Sa nu uitam ca acesta de un concurs, nu un examen generic.

        Media multianuala nu spune nimic in contextul unui concurs, pentru ca notele nu sunt obtinute pe acelasi tip de subiecte. Fiecare profesor stabileste criterii diferite pentru evaluarea la clasa, subiectele date, de exemplu, la teste sau la tezele normale, pot varia masiv intre clase, ca nivel de dificultate. Un 8 obtinut la un profesor care da teste grele e mai valoros decat un 10 primit de la un profesor care nu e deloc exigent.

        Pe de alta parte, daca structura examenelor e unica si clara, iar gradele de dificultate ale subiectelor sunt clar stabilite, se poate face ca un astfel de examen sa se poata da de mai multe ori, exact pentru a evita situatia de care spui tu. La urma urmei, oricine poate sa aiba o problema in ziua examenului, nu trebuie pedepsit pentru asta.
        • 0 (0 voturi)    
          Corect (Luni, 18 iunie 2018, 20:03)

          Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

          nimeni nu trebuie pedepsit pentru o zi proasta, dar este doar o zi, cum procedam?
      • +2 (2 voturi)    
        Really? (Luni, 18 iunie 2018, 16:35)

        abisala [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

        Copil de 14-15 ani care aproape face pipi pe el de emotie la examen??? Vorbim de adolescenti, nu de prescolari, sau scolari de ciclul primar. Copii care dau nenumarate teste, inclusiv evaluarile nationale din clasele a II-a, aIV-a, aVI-a. Nu stiu ce copii cunoasteti dumneavoastra, sau in ce tara, dar, ceea ce spuneti dumneavoastra nu se aplica aici.
        • -2 (2 voturi)    
          :) (Luni, 18 iunie 2018, 20:12)

          Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui abisala

          Vorbiti din carti si statistici...
          Eu stiu cateva cazuri in care se aplica.
          Amentintari de suicit, plans isteric, etc...
          Adolescentii nu sunt adulti, sunt diferiti.
          Am ramas surprins sa vad la clasa a ix a serbarea de sfarsit de an :)
          nu deosebeam fetele de cele de clasa a iv-a ...

          Credeti ca au dioscernamant la 14 ani? ca nu mai sunt copii si ca nu au emotii dupa niste simulacre de evaluari.
          La clasa IV nici macar nu se publica rezultatul...
          Cunosc copii in Romania, care nu socializeaza , nu ies in pauza pentru ca e prea periculos, etc...
          • 0 (0 voturi)    
            :)) (Marţi, 19 iunie 2018, 10:59)

            abisala [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

            E clar ca traiti in alta tara :). La clasa a IX, au trecut deja de banchetul de clasa a VIII. Duceti-va in luna mai in cluburi, si veti vedea banchetele de sfarsit de clasa a VIII. Veti vedea fete care par ca au peste 20 de ani, fardate profesionist, coafate, pantofi cu toc, rochie de seara. Nu stiu la ce liceu ati fost la sfarsit de clasa a IX, dar duceti-va in orice scoala din Bucuresti si veti vedea ca fetele de a 7-a, a 8-a, nu par de a 4-a, par de a 12-a. E clar ca nu au discernamant, stiu ca fac crize de isterie, dar sunt situatii punctuale, si in general un copil echilibrat la 14-15 ani stie sa dea piept cu un examen. Acum, sunt convinsa ca sunt si exceptii, dar acelea nu fac regula. Si nu, nu vorbesc din carti si din statistici, vorbesc uitandu-ma la copiii mei care sunt exact in aceasta perioada, si uitandu-ma la colegii lor de clasa, si la prietenii lor. Vorbesc de copiii dintr-o scoala publica normala, din mediul urban.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu trebuie sa fim toti matematicieni... (Luni, 18 iunie 2018, 15:41)

    andipetre [utilizator]

    ...dar filologi trebuie sa fim toti?!

    Nivelul de detaliu (si de absurd) la care ajung subiectele de la limba romana e nociv si complet nefolositor pentru un elev cu aptitudini din sfera "realului". Una e sa stii sa te exprimi, sa cunosti gramatica si sa scrii corect un text coerent si alta e sa deslusesti savant "meandrele concretului" ca un mic critic literar de cursa lunga...

    Lista examenelor prevazute de lege e, dupa cum se vede, puternic dezechilibrata si ii favorizeaza, discriminator, pe elevii fara aptitudini la matematica. Aberatia aceea de examen "transdisciplinar" la matematica si stiinte e o forma fara fond, care nu va fi capabila niciodata sa departajeze corect copiii capabili sa isi dezvolte o cariera non-umanista. Sa nu mai vorbim de faptul ca profesorii nu predau "transdisciplinar" si nimeni nu stie ce se vrea de fapt acolo...

    Renuntam, domnule ministru, la stiinta, matematica, IT? Ne vom dezvolta economia cu "umanisti"?
  • 0 (0 voturi)    
    Reveniti la examenul de admitere... (Marţi, 19 iunie 2018, 11:48)

    eusunt01 [utilizator]

    fara nici o alta interferenta de note, medii si alte tampenii.
    Cea mai buna solutie e examenul de admitere la liceu.
    Cine invata si poate duce, sa intre la liceu!
    Cine nu are chef sa invete sau nu e capabil, sa mearga la profesionala sau la munca campului!
    Nu toti trebuie sa ajunga la facultate.

    Acuma e totul varza si nu-i nici un elev dispus la efort. Cred ca totul li se cuvine si nu stiu sa inteleaga ceea ce citesc. Ce, Dumnezeu, vreti sa faceti cu ei?
  • 0 (0 voturi)    
    Problema (Marţi, 19 iunie 2018, 20:23)

    Olivian Breda [utilizator]

    Nu sunt specialist, dar media generală avea avantajul că stimula elevul să învețe bine la toate materiile.

    Așa, dacă vor fi doar teze, și doar câteva, elevul va fi stimulat să își crească artificial, prin meditații, cunoștințele doar la materiile respective.

    Da, există riscul ca un elev să aibă note mai mari la o școală/clasă mai slăbuță, și note mai mici la o școală/clasă mai exigentă, însă nu cred că diferențele sunt atât de mari.

    Mi se pare mai importantă problema semnalată de mine.
  • 0 (0 voturi)    
    semianalfabeti pe banda rulanda (Miercuri, 20 iunie 2018, 16:16)

    utilizator22 [utilizator]

    Clasele I-VIII sunt clase de cultura generala.Se studiaza aceeasi materie in toate scolile.Examenul trebuie sa fie acelasi pentru toti copiii,dupa admitere,in functie de profilul ales,se studiaza sau nu anumite materii intensiv sau se dau ori nu teze.Nu poti sa sari matematica motivat ca mergi la uman, dupa care tusti la real, ca asa-i romanu, nu ?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...


Dosare blocate la tribunal



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version