Competiție strânsă în cursa pentru contractul dronelor tactice de clasa a II-a pentru care MApN a primit aprobarea Parlamentului. După Elbit și Thales, și israelienii de la IAI (Israel Aerospace Industries) intră în cursă cu modelul de dronă Tactical Heron, pe care propun să-l producă în țară. Într-un interviu pentru HotNews.ro, reprezentanții IAI spun că vor să se extindă în România cu linii de producție pentru mai multe proiecte, inclusiv pentru sistemele de apărare antiaeriană SHORAD-VSHORAD, acolo unde propun sistemul Barak MX, dar și în cazul vehiculelor tactice 4X4, pentru care, spun ei, sunt gata încă de pe acum să deschidă o fabrică în care să producă și pentru export.

Dronă Tactical HeronFoto: IAI

Info de context:

  • MApN a obținut în vara lui 2020 aprobarea în Parlament pentru achiziția a 7 sisteme tactic-operative de drone UAS clasa II, plus un pachet de suport logistic inițial. Contractul estimat de MApN ar urma să fie de circa 277 de milioane dolari plus TVA.
  • Thales, pe de altă parte, a propus României sistemul Watchkeeper X o dronă britanică ce are la bază tocmai platforma Hermes 450 și care, la rându-i, ar urma să fie produsă, cel puțin parțial, în țară. A fost însă dezvoltat și personalizat conform standardelor NATO și cerințelor specifice ale armatei britanice și e un produs al unui joint-venture între Thales și Elbit.
  • Acum, IAI (Isarel Aerospace Industries) propune României drona sa Tactical Heron, un model de UAV pe care IAI vrea să-l și producă în România, dacă va semna un contract cu Armata română.
  • Dincolo de drone, interesul IAI pentru România se împarte pe mai multe proiecte: sisteme ce țin de cyber sau ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance), programul armatei pentru un sistem de apărare aeriană pe rază scurtă și foarte scurtă (SHROAD-VSHORAD) sau contractul pentru vehicule tactice 4x4, blindate și neblindate.

---

Vezi în VIDEO mai jos planurile IAI pentru România și imagini cu dronele companiei, sistemul antirachetă Barak MX și vehiculele tactice Zibar:

---

IAI, interesată de contractele militare în România: drone, sisteme antirachetă, cyber, ISR sau vehicule tactice - „Putem veni imediat aici să deschidem o linie de producție”

IAI, Israel Aerospace Industries - este una dintre cele mai mari companii din domeniul apărării din Israel. A fost fondată în 1953, are în prezent circa 15.000 de angajați și vânzări de peste 4 miliarde de dolari, 80% însemnând exporturi, a precizat într-un interviu pentru HotNews.ro Israel Sharon, vicepreședinte pe marketing în Europa a IAI.

„Lucrăm în domeniul aerospațial, terestru, cyber și securitate internă. Toate sistemele sunt concepute și dezvoltate în interiorul IAI, in-house, suntem proprietari drepturilor asupra lor și asta ne oferă posibilitatea să fim foarte flexibili în afaceri, putem decide cât de adânc poate fi transferul de know-how”, a spus Sharon.

Potrivit acestuia, în cadrul IAI s-a investit foarte mult în cercetare și dezvoltare și asta a făcut din companie „un lider tehnologic la nivel global”.

„IAI e într-un progres continuu și, ca parte din strategia companiei de a-și consolida prezența în Europa, am decis să construim o prezență pe termen lung în România. Știm că România are ingineri foarte bine pregătiți, cu tradiții în domeniu - acest lucru ne oferă oportunitatea să dezvoltăm parteneriate cheie cu industria locală”, a spus Sharon.

Reprezentantul IAI a mai anunțat că primul pas va fi deschiderea unui birou în România, însă pe termen lung planurile IAI sunt ambițioase.

„Vrem să contribuim la apărarea României. Pentru că IAI este un furnizor de soluții strategice pentru Ministerul De Apărare din Israel, vrem să furnizăm cele mai avansate, dovedite și mature soluții care există în lume. Vrem să și întărim relațiile dintre Ministerul Apărării din Israel cu Ministerul Apărării din românia. Stabilind linii de producție și prin transfer de know-how, România poate opera și întreține sistemele complet independent. Această abordare e și în Israel, să fii independent când e cazul, nu să te bazezi pe altcineva”, a declarat oficialul IAI.

„Am semnat deja și vom continua să semnăm înțelegeri cu parteneri locali. Vom stabili unde vor fi liniile de producție pentru câteva din proiectele majore din România la care vrem să participăm. Companiile locale pot fi parte din lanțul de furnizori ai IAI. Apoi, România poate exporta produsele către terți clienți”, a spus Sharon.

Potrivit acestuia, lista de proiecte pe care IAI le vizează în țara noastră este una lungă și implică parteneriate semnate cu companiile de profil locale.

„Unul este programul dronelor, alt proiect este sistemul de apărare antiaeriană pe toate nivelurile (n.r. rază scurtă și foarte scurtă - VSHORAD-SHORAD), alte proiecte ce țin de cyber, sisteme ISR de intelligence, apoi ar mai fi programul de vehicule militare, blindate și neblindate - avem o familie întreagă de vehicule pentru care putem veni imediat aici să deschidem o linie de producție”, a declarat Israel Sharon.

---

Tactical Heron - drona IAI care ar putea fi produsă în România

Potrivit acestuia, IAI este puternic implicată în domeniul aviației și are o divizie de 1.500 de angajați care numai de drone se ocupă, „zi și noapte”.

„Avem o familie de drone, de la cele mai mici, până la cele mai mari, de tip strategic. Putem răspunde la toate cerințele MApN”, a spus Sharon care a indicat și cu ce model vrea IAI să intre în cursa pentru contractul aprobat de parlament prin care MApN vrea să cumpere drone tactice de clasa a IIa.

„Noi îi spunem Tactical Heron și vine de la familia de drone cu tradiție Heron, UAV-uri ce au fost folosite mulți ani în zeci de țări. Am actualizat tehnologia - credem că nu trebuie să folosim sisteme de 20 de ani doar pentru că sunt dovedite în luptă - și am pus în acest model Tactical Heron toată experiența acumulată, toată tradiția din lupte și acum avem un UAV actualizat, ceea ce propunem României.

Tactical Heron poate fi folosit la orice tip de misiune va puteți imagina. De la supraveghere, până la adunare de informații sau misiuni speciale. Are o autonomie de până la 20 de ore, zboară foarte sus, poate avea o încărcătură utilă mult mai mare ca alte drone și poate fi întreținut foarte ușor. Drona IAI este foarte fiabilă, nu vei suferi probleme tehnice sau prăbușiri cum au pățit alții (n.r. alte drone de la alți producători). Este foarte fiabilă, folosim un motor puternic, certificat, iar toate subsistemele sunt dezvoltate în interiorul IAI. Totul are o sinergie”, a spus Sharon.

Potrivit acestuia, compania sa este complet deschisă să facă transferul de know-how în România, în cazul semnării unei înțelegeri.

„Intenția noastră este să construim o linie de producție pentru Tactical Heron aici în România. Sigur, la finalul zilei, MApN și noi trebuie să avem în vedere ce buget există și să vedem ce putem face. Poate unele subsisteme le vom face aici, poate alte subsisteme vor necesita un buget prea mare. Dar noi suntem deschiși, suntem pregătiți. Depinde de mărimea contractului”, a spus Sharon.

---

Un sistem antiaerian bazat pe rachetele Barak: „La final, ajungem să producem sistemul aici și apoi putem împreună să-l exportăm”

Dincolo de drone, un contract și mai mare este pe radarul celor de la IAI. Este vorba de contractul de circa 2,1 miliarde de euro, pentru care MApN a primit aprobarea în parlament încă din 2016, pentru sisteme de apărare antiaeriană pe rază scurtă și foarte scurtă (SHROAD-VSHORAD).

„Avem cele mai avansate rachete din toate categoriile. Nu contează dacă discutăm de interceptarea unor rachete cu traiectorie constantă sau de rachete sau aeronave foarte rapide care pot manevra rapid, rachetele noastre sunt adaptate să prindă precis orice obiect zburător. Putem furniza ca 90% din întreg proiectul să fie produs aici, și asta o putem face prin câteva etape. Prima ar fi să vedem dacă există vreun sistem conceput local pe care să-l integrăm în sistem, apoi dacă România vrea să-și dezvolte pe cont propriu unele subsisteme, putem să o susținem și apoi să le integrăm în sistemul final. La final, ajungem să producem sistemul aici și apoi putem împreună să-l exportăm și să-l întreținem. Astfel, mare parte din bugetul MApN ar fi investit în industria locală”, a detaliat Israel Sharon, oficialul IAI.

„Racheta pe care o oferim se bazează pe sistemul Barak MX ce, de curând, am vândut-o către India pentru 5 miliarde de dolari. Rachetele au trecut prin cele mai extreme teste până când au fost certificate de armata indiană. Racheta este una foarte deșteaptă”, a spus Sharon.

Potrivit acestuia, IAI are o experiență foarte mare în astfel de sisteme și a dat exemplul celebrului sistem Iron Dome, produs de IAI în cooperare cu firma israeliană Raphael.

„Creierul” sistemului Iron Dome - radarul și altele, provin de la IAI, spune Sharon, care face totuși distincția dintre un astfel de sistem care protejează împotriva unor rachete sau proiectile simple, cu o traiectorie constantă, și ceea ce poate face un sistem bazat pe rachetele Barak, ce pot intercepta rachete manevriere și toate tipurile de aeronave.

---

Vehicule tactice Zibar pentru Armata română? „Intenția noastră e să stabilim aici o linie de producție. Dacă o vom face le vom exporta împreună către alte țări”

Un alt program la care IAI și-ar dori să participe ar fi cel de dotare a Armatei cu vehicule tactice 4x4 - IAI propune familia de vehicule Zibar.

Aici printre contracandidați ar fi americanii de la AM General cu Humvee NXT 360 , Oshkosh cu modelele JLTV, General Dynamics cu modelul Eagle sau Thales cu modelul Hawkei.

„Avem o familie de vehicule tactice, numele este Zibar și poate fi cu protecție și fără protecție, precum și în diverse configurații. Poate acomoda echipamente de supraveghere sau de cules informații, poate fi ambulanță, punct de comandă, orice, e foarte flexibilă în configurare, dar care respectă standardele militare”, a mai spus Israel Sharon de la IAI.

„Vehicule 4x4 sunt și cele pe care le vedem pe stradă, nu la astfel de vehicule ne referim. Noi propunem o serie de vehicule tactice pentru toate tipurile de teren, care poate ajunge oriunde. Are niște capabilități enorme, e una din cele mai bune din lume. Intenția noastră e să stabilim aici o linie de producție pentru aceste vehicule. Suntem convinși că dacă o vom face le vom exporta împreună către alte țări”, a mai detaliat reprezentantul IAI.

---

Vezi și: