România a semnat un contract de circa 900 de milioane de euro pentru 227 de transportoare Piranha 5 cu americanii de la General Dynamics, iar primele 36 de transportoare - inclusiv 6 asamblate la București - trebuiau livrate în luna ianuarie. Producătorul încă e „în perioada de 60 de zile în care ar putea să le livreze” a recuoscut ministrul Apărării care a spus că dacă va fi depășit și acest termen se vor impune penalizări. În plus, turela cu tun de 30 de mm realizată de israelienii de la Elbit și care ar urma să fie montată pe viitoarele transportoare Piranha V „nu a trecut primele teste”, spune ministrul Leș.

Piranha 5Foto: MApN - Laurențiu Turoi

Transportoarele Piranha V au fost contractate în ianuarie 2018 pentru circa 895 de milioane de euro cu Mowag (firmă elvețiană deținută de americanii de la General Dynamics). Contractul presupune achiziția a 227 de transportoare din care 197 ar trebui să fie asamblate în Romania la UMB.

Primul termen de livrare era de 12 luni este pentru primelul lot de 36 de transportoare, dintre care șase ar trebui ansamblate la Uzina Mecanică București.

„Sunt încă în perioada de 60 de zile în care ar putea să le livreze. Noi am plătit un avans, contractul este valid și valabil. Există transportoare aduse în București, nu sunt echipate încă total. Vom vedea ce va zice cel care ne oferă aceste produse. La acest moment trebuiau să ne livreze primele 36, prima etapă a acestui program. Vedem dacă în cele 60 de zile vor reuși să le ofere. Dacă nu, bineînțeles vom intra la penalizări și vom vedea cum mergem mai departe”, a declarat Ministrul Apărării, Gabriel Leș, în cadrul unei conferințe de presă.

Transportoarele Piranha 5 care ar urma să îndeplinească rolul de vehicul de luptă ar urma să fie echipate cu turele UT-30 cu tun de 30 de mm produsă de israelienii de la Elbit chiar în România.

De altfel, primele transportoare Piranha 5 aduse în țară pentru parada de 1 Decembrie 2018 au avut montate turelele de la Elbit. Întrebat dacă există probleme cu această turelă, ministrul Leș a confirmat că turela nu a trecut primele teste în fața specialiștilor MApN.

„Turelele care se pun pe acest produs, conform HG-ului când această procedură a pornit, la fel ca și foarte multe subansamble ale acestui produs care este foarte complex, s-a cerut să fie produsă în România. Acele turele la primele teste care au fost făcute în prezența specialiștilor și tehnicienilor nu au trecut testările, urmează să se facă o altă testare”, a spus Leș.

„În HG [care stabilește achiziția transportoarelor] se prevede că sunt câteva componente și subansamble care trebuie făcute în România, inclusiv comunicațiile, comanda și control, turelele. La un produs atât de complex întotdeauna sunt discuții”, a mai spus Leș.

Turela UT-30 de la Elbit: