AUDIO Herta Muller, scriitoare germana de origine romana, a cistigat Premiul Nobel pentru Literatura

de Redactia Stiri     HotNews.ro
Joi, 8 octombrie 2009, 14:04 Actualitate | Cultură


Herta Muller
Foto: AGERPRES
Herta Muller, scriitoare nascuta in 1953 intr-un sat din Banat, a cistigat Premiul Nobel pentru Literatura. Este cea de-a 12-a scriitoare care cistiga Nobelul pentru Literatura.

Herta Muller a fost hartuita de Securitate in anii '80, politia secreta ceausista propunindu-i in mod constant sa colaboreze. Scriitoarea a refuzat, drept pentru care Securitatea a raspindit zvonul ca ar fi racolat-o, pentru a-i distruge astfel imaginea. In paralel, opera publicata i-a fost cenzurata. In 1987, Muller a emigrat in Germania, scapind de teroarea Securitatii.

Juriul Academiei din Stockholm si-a motivat decizia prin "densitatea poeziei si sinceritatea prozei cu care a descris plastic universul dezmostenitilor".

Ascultati aici un interviu in limba germana acordat de scriitoare la cateva minute dupa ce a fost anuntata decizia Comitetului Nobel.

Herta Muller este laureata a numeroase premii internationale: "Impac Dublin Literary Award", Premiul "Kleist", Premiul, "Franz Kafka", Premiul european "de literatura Aristeion, Premiul Literar al Fundatiei Konrad Adenauer, Premiul orasului Berlin, iar din 1999 figureaza aproape in fiecare an printre numele potentialilor castigatori ai Premiului Nobel pentru literatura.

Valoarea Premiului Nobel este de zece milioane coroane suedeze (1,4 milioane de dolari).

Printre scriitorii cotati cu sanse reale la cistigarea Nobelului pentru Literatura s-au numarat israelianul Amos Oz, americanii Philip Roth, Cormac McCarthy, Joyce Carol Oates, canadianca Margaret Atwood si alegerianca Assia Djebar.

Asculta un fragment audio: Herta Muller, Este sau nu este Ion (Sursa: Polirom)


Herta Muller: Securitatea este pe mai departe activa

Intr-unul dintre cele mai recente texte publicate in presa germana, Herta Muller a relatat experienta sa in universul concentrationar construit de Securitatea lui Ceausescu.

„Cine isi cere dosarul, le calca pe nervi pina si prietenilor”, scria Herta Müller dupa ce si-a consultat dosarul intocmit de fosta Securitate. Dosarul sau a fost „descoperit” pe cind un grup de cercetatori verificau la CNSAS scriitorii germani cunoscuti sub numele „Aktionsgruppe Banat”.

„In dosarul meu exista doua persoane diferite. Una se numeste „Cristina”, este dusman al statului, este combatuta. Pentru a o compromite pe aceasta Cristina, in atelierul de falsuri al departamentului D (dezinformare) a fost fabricata o fantosa din toate ingredientele care-mi pot face cel mai mult rau: o comunista credincioasa sistemului, o agenta lipsita de scrupule. Oriunde ma duceam, eram condamnata sa traiesc cu aceasta fantosa. Ea nu era doar pusa pe urmele mele, ci mi-o lua chiar inainte. Si cu toate ca de la bun inceput am scris numai impotriva dictaturii, fantosa isi urmeaza pina azi propriul ei drum. Ea a devenit de sine statatoare. Desi de 20 de ani dictatura tine de domeniul trecutului, fantosa mai rataceste primprejur. Oare pentru cita vreme inca?"  (Citeste tot articolul Deutsche Welle, semnat Rodica Binder)

Herta Muller a polemizat cu Horia Roman Patapievici

Iulie 2008. Herta Muller declanseaza publica in presa germana o scrisoare deschisa adresata lui Horia Roman Patapievici, protestind impotriva invitarii la Berlin de catre Institutul Cultural Roman a conferentilor Andrei Corbea Hoisie si Sorin Antohi, dovediti colaboratori ai Securitatii.

"„Crede ICR ca traieste pe o alta planeta, pe care nu exista notiuni ca demnitate personala si integritate morala a stiintei?” intreaba retoric Muller in scrisoarea catre Patapievici. „Promit ca nu voi mai pune piciorul peste pragul ICR Berlin, si nu voi fi singura". (sursa)

Replica lui Patapievici a venit prompt: "Proiectul scolii de vara de la Berlin a fost elaborat de trei co-directori: Sorin Antohi, Jörn Rüsen si Klaus Bochmann. Ei au stabilit conceptul si au stabilit lista profesorilor invitati. Prezentarea Institutului Cultural Roman ca cel care l-a invitat pe Sorin Antohi este absurda. Noi nu am invitat pe cineva anume, noi am primit din partea celor trei co-directori o propunere, un proiect al scolii de vara, pe care l-am aprobat ca pe un tot unitar". (sursa)

Lista ultimilor zece cistigatori ai Premiului Nobel pentru Literatura:

2009: Herta Müller (Germania)
2008: Jean-Marie Gustave Le Clezio (Franta)
2007: Doris Lessing (Marea Britanie)
2006: Orhan Pamuk (Turcia)
2005: Harold Pinter (Marea Britanie)
2004: Elfriede Jelinek (Austria)
2003: J.M. Coetzee (Africa de Sud)
2002: Imre Kertesz (Ungaria)
2001: V.S. Naipaul (Marea Britanie)
2000: Gao Xingjian (Franta)
1999: Gunter Grass (Germania)
1998: Jose Saramago (Portugalia)
1997: Dario Fo (Italia)
1996: Wislawa Szymborska (Polonia)
1995: Seamus Heaney (Irlanda)


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















16406 vizualizari

  • +11 (19 voturi)    
    Bravo (Joi, 8 octombrie 2009, 14:11)

    Helmut [anonim]

    Felicitari! Asteptam sa auzim si laude oficiale din Romania! Oooo, scuze! Am gresit, ce naiv sunt! Offf, Doamne, dar de la cine? Hmmm....
    • +9 (15 voturi)    
      bravo (Joi, 8 octombrie 2009, 14:32)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Helmut

      singura parte care ma deranjeaza este ca a trebuit sa sufere in romania pe vremea comunistilor pentru a putea scrie ce a scris. Mi-as dori sa avem si noi un laureat al premiului nobel care sa fie binevenit in Romania si care sa fie acceptat aici, eventual sa predea la o univ. din Romania!
      In rest, ma bucur sincer pentru acest premiu romanesc!
      • +14 (16 voturi)    
        nu (Joi, 8 octombrie 2009, 15:13)

        alpha [utilizator] i-a raspuns lui atreus

        nu e premiu romanesc e german.ea doar s-a nascut in RO unde a fost desconsiderata ca Brancusi ,Palade ,Cioran ,Eliade etc
        • -3 (13 voturi)    
          malefic (Joi, 8 octombrie 2009, 15:58)

          atreus [anonim] i-a raspuns lui alpha

          dar daca n-ar fi fost persecutata in romania pe vremea comunismului ar mai fi luat oare premiul?!
          • -7 (11 voturi)    
            Corect (Joi, 8 octombrie 2009, 16:51)

            exba [anonim] i-a raspuns lui atreus

            Perfect de acord! Meritul este total al romanilor si al Romaniei. Ea doar a scris, noi i-am dat faptele.
            • +1 (1 vot)    
              oare... (Vineri, 9 octombrie 2009, 14:53)

              George [anonim] i-a raspuns lui exba

              ....chiar atat de limitata poate fi gandirea unui roman?
        • +6 (10 voturi)    
          Ce te face roman sau german ? (Joi, 8 octombrie 2009, 16:11)

          Europa Noastra [anonim] i-a raspuns lui alpha

          1. Premiile Nobel pt literatura si cele pt pace sunt "marcate politic" si in ultimii ani tind sa respecte fascismul autocenzurii politicului corect. Cand Dora Lessing a primit Nobelul, unul din membrii juriului a demisionat considerand ca premiul i-a fost acordat nu pot ca scria mai bine/interesant decat altii, ci pt ca fusese feminista si militanta pacifista.

          2. Anul asta se vorbea intens ca premiul sa nu mai fie dat "eurocentrist" (Europa ramane topul mondial la literatura si poezie), ci sa mearga in Orientul Mijlociu (israelianul Amos Oz sau poetul siro-libanez "Adonis") sau America. Cu toate astea, Europa a castigat iarasi, cu o scriitoare militanta, de talent.

          3. Pt elita europeista, Hertha Muller "da bine" dupa criteriile la moda: e metisata cultural, apartinea unei minoritati, a suferit direct in familie de cele doua ciume ideologice ale sec.20, comunismul si nazismul, se implica in evolutiile cultural-politice europene.

          4. Nu o bucata de hartie cu o stampila pe ea te face "roman" sau "german". Conteaza limba materna, educatia din familie, unde faci scoala si studii universitare, unde te maturizezi. Dupa aceste criterii, Hertha Muller este o "metisa europeanca".

          5. E nascuta in mijlocul romanilor, dar de etnie germana, asta e mostenirea ei genetica. A primit valori morale si culturale germane in familie, dar a facut scoala romaneasca. Educatia morala e germana, aceea scolara e romaneasca. Tatal sau a murit pt Waffen-SS, dar mama ei a fost o sclava pt bestiile comuniste in Siberia.

          6. Hertha a facut facultatea in Romania (litere si germana) si a lucrat in Romania ca traducatoare pe langa directia unei fabrici. A fost data afara si atunci s-a apucat de scris, prima carte in 1982, cenzurata si a doua in 1984, Druckender Tango. Dupa care i s-a interzis sa mai publice si a emigrat in Germania cu 2 ani inainte de caderea comunismului.

          7. Pt lucrarile din si despre Romania a fost premiata dna Muller, e o mandrie ca a trait si muncit printre noi !
          • +1 (7 voturi)    
            ideea (Joi, 8 octombrie 2009, 16:39)

            alpha [utilizator] i-a raspuns lui Europa Noastra

            ideea era ca noi romanii nu suntem in stare sa ne apreciem valorile.ii descoperim doar dupa ce au plecat in strainatate si s-au umplut de premii.probabil ca daca ar emigra un Patapievici sau un Cartarescu toti ciutacii si stanii ar devenii mari fani ai acestora si i-ar considera mari valori ale Romaniei.
          • -1 (3 voturi)    
            oricum (Joi, 8 octombrie 2009, 19:24)

            baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Europa Noastra

            toata lista din articol contine numai nume de stingisti si corecti politic. Problema e ca valoarea lor literara e absolut dicutabila, ca sa nu zic mai rau. De fapt sint toti mediocri si de necitit, oricita bunavointa ai avea.
            In schim un mare scriitor ca Mario Vargas Llosa nu ia acest premiu, care de fapt nu stiu ce valoare mai are, ca si cel pentru pace de alrfel, primit de tot felul de militanti de stinga, dar pe placul mediei occidentale.
            Bine ca primesc si ceva bani, ca daca ar trai din vinzarea cartilor ar muri de foame, premiantii lui nobel.
        • +4 (4 voturi)    
          svabii din Romania (Joi, 8 octombrie 2009, 20:40)

          smb [anonim] i-a raspuns lui alpha

          Istoria Romaniei nu este pe deplin cunoscuta fara istoria minoritarilor ei, care au trait, suferit, alaturi de romani.
          Herta Muler e un exemplu de minoritar care a trait in tara asta, a suferit de pe urma comunismului si in cele din urma, a plecat, implinindu-se pe alte meleaguri.

          Literatura ei, pe care in ca n-am apucat s-o citesc, sper cat de curant, vorbeste despre anii grei traiti in comunism ca minoritar.

          *Herta Muler trebuie introdusa incepand de maine IN MANUALELE DE LITERATURA ROMANA si studiata pentru bacalaureat. Premiul Nobel cred ca e mai mult decat suficient pentru asta.
    • +3 (17 voturi)    
      Ipocrizie (Joi, 8 octombrie 2009, 14:41)

      vlad tepes [anonim] i-a raspuns lui Helmut

      iarasi ne laudam cu persoane care nu apartin de romania .femeia asta doar ca s-a nascut intrun sat din banat .hartuita de securitatea romana ,unde or fi astia ca parca nici nu au fost , a emigrat in 1987 in federala . de bine ce era in romania .dna a facut treaba acolo si a scris despre romania .cea rea securistica. acuma venim noi sa o declaram romanca si sa ne mandrim cu ea .dar nu e adevara este ce este o germana care a locuit temporar in banat dar nu i-a placut . ca plecat .si na mai revenit .dupa 1989.casplecasieudanamunde.
      • +1 (15 voturi)    
        Argumentatie idioata. (Joi, 8 octombrie 2009, 15:33)

        Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui vlad tepes

        Daca Mircea Eliade ar fi luat premiul Nobel, ai fi spus ca el 'nu apartine de Romania'? Ai fi spus, fiindca dupa tine 'a locuit temporar in Romania, dar nu i-a placut, a plecat si na (sic) mai revenit dupa 1989'. Deci ai fi spus,
        si toti romanii te-ar fi injurat, facindu-te fie bou, fie securist dintr-aia rai.
        Puteai sa spui ca Herta Muller nu apartine literaturii romane, fiindca scrie in limba germana. Dar nu, ai ales sa spui ca nu apartine de Romania, desi s-a nascut aici, a trait o viata aici, si a fost adinc marcata de experienta din Romania. Fie esti timpit, fie esti sovin (ceea ce oricum implica o buna doza de timpenie), fie esti fost securist dintr-aia rai.
        • +1 (7 voturi)    
          Bucur ate (Joi, 8 octombrie 2009, 15:58)

          vlad tepes [anonim] i-a raspuns lui Mihai Bucur

          ca esti cum esti .vorba aia fericiti cei saraci cu duhul. femeia asta nare nimic cu romania a suferit aici si a scris de asta . ieri nu o cunostea nimeni azi tortionarii ei o revendica pentru romania .ce ipocriti.iar tu mihai bucur nu mai scuipa cand vorbesti oi fi securist bun dar treci pe caserie
          • +1 (5 voturi)    
            Pai nici Soljenitin..? (Joi, 8 octombrie 2009, 16:21)

            Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui vlad tepes

            Dupa tine, nu apartine de Rusia? Si el 'a trait temporar acolo, a plecat ca nu i-a placut si a injurat regimul'. De aia zic ca poate esti securist rau: adica, dupa tine, cine vorbeste rau de regimul Ceausist nu apartine de Romania? Fostii securisti gindeau exact asa.
        • -1 (7 voturi)    
          ia citeste tu aicea (Joi, 8 octombrie 2009, 16:17)

          vlad tepes [anonim] i-a raspuns lui Mihai Bucur

          The 2009 Nobel Prize for Literature has been awarded to German writer Herta Müller.

          The Swedish Academy that decides the winner recognised her ability to depict “the landscape of the dispossessed.” Many of Müller’s novels, poems and essays relate to her native Romania and the harsh conditions imposed on the people by former dictator Nicolae Ceaucescu.

          Müller becomes the second German language recipient of the Nobel literature prize this century after Austrian writer Elfriede Kelinek.

          The last German to win the prize was Gunter Grass in 1999.

          Nobel laureates receive a cheque for 10 million Swedish Kroner, or around one million euros.

          vasazica nu e romanca e german writer teai prins?
          • +6 (8 voturi)    
            Da dar 'HER native Romania' (Joi, 8 octombrie 2009, 17:04)

            Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui vlad tepes

            se spune acolo, adica Romania SA natala; si se mai spune ca e 'the second German LANGUAGE recipient of the Nobel Price'. Deci, o scritoare de LIMBA germana, nascuta in Romania. Si se spune clar citez (traducind): "romanele, poemele si eseurile ei se refera la Romania ei natala si la conditiile aspre impuse poporului de fostul dictator Nicolae Ceausescu". Deci reiese evident ca aceasta scriitoare de limba germana are MULT de-a face cu Romania si cu poporul ei.
        • -1 (1 vot)    
          O rectificare (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:21)

          Anonimul Melancolic [anonim] i-a raspuns lui Mihai Bucur

          Ce a declarat Herta Muller despre Germania

          She paid tribute to her adopted country of Germany. "This country saved me. When I arrived in 1987, I could finally breathe," said Mueller. "And when the dictatorship collapsed I felt I was no longer threatened."

          Aceasta scriitoare s-a simtit salvata in momentul cind a plecat din Romania comunista si cind a ajuns in Germania.

          Este mai mult decit clar ca nu s-a simtit acasa decit in Germania.

          Asa cum si Eugen Ionesco nu se simtea roman asa si Herta Muller nu se simte romanca.
      • 0 (0 voturi)    
        sindromul vrabiei (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:25)

        un banatean [anonim] i-a raspuns lui vlad tepes

        herta muller e nemtoaica din banat,din comunitatea svabeasca, - o comunitate de altfel destul de inchisa romanilor pana ea era mai numeroasa.corect ar fi sa spunem despre ea ca este un fost cetatean roman de etnie germana sau o nemtoaica nascuta in romania.nu avem nici un merit in premiul ei si asemanarea cu romani exilati e total deplasata.si vrabia se baga in cuiburi gata facute.sa fim putin demni.drept este ca herta muller e critica la adresa romanilor,ceea ce evident nu ne convine,romanii fiind extrem de subiectivi.ai dreptate vlad tepes!
    • +8 (12 voturi)    
      Bucuria haitasului! ce ironie... (Joi, 8 octombrie 2009, 15:32)

      Rudy [anonim] i-a raspuns lui Helmut

      Sa ne imaginam foarte simplist acest caz: Herta Müller se naste in Banat iar la 34 de ani emigreaza in Germania. Acum are 54 de ani. Pana la 34 si clipa emigrarii, securitatea romana o haituieste, haitasii fiind la putere si in ultimii 20 de ani in Romania. Ce ironie, haitasii de ieri isi dau coate azi si-si zic: "Uite ba ce tari suntem, am luat si premiul Nobel pentru literatura". Societatii debusolate ce se uita la haitasi i se umple inima de bucurie ca Herta Müller este, vai, Romanca! Ar fi bine sa ne trezim din acest cosmar! Sa inlocuim non-valorile care ne conduc si sa redevenim o societate normala care poate intr-un viitor sa aiba un castigator de premiu Nobel chiar aici, in Romania. D-abia atunci ar trebui sa scoatem capul si sa ne mandrim, pana atunci reflectati dragi Romani! Unde este societatea Romaneasca acum si unde se duce!
    • +3 (3 voturi)    
      „laude” (Vineri, 9 octombrie 2009, 6:06)

      chichi [anonim] i-a raspuns lui Helmut

      Laude? Da...! Dar, din ...Romanica? Hmmm...! Poate, de la ...secu'... Ca sa arate si Romanica ca a avut o contributie. Altfel...ce sa arate? Ca izgonit-o, practic, asa cum face si cu noi, pana in prezent, cand, chipurile, comunismul a murit? Ei, as! Comunismul n-a murit. Traieste si e viu si ne bantuie vietile, prin tot ceea ce ...ne inconjoara. Si, cu putin ajutor si din alte parti, in 20 de ani o sa eliberam Romanica de intelectualii adevarati si vor ramane cocalarii "sa sa mananca" ...intre ei. Si, ei nici n-au nevoie de Nobel-e, pen'ca ei au..."lovel'e". Tragedia e ca ne regasim valorile...dupa ce le-am izgonit. Mi-ar fi rusine ca statul meu (oare, e al meu?) sa adreseze Doamnei Muler doar felicitari. Ar fi cazul sa-i ceara si scuze, pentru ceea ce i-a facut comunismul. Durerea pricinuita, nu poate fi acoperita nici de 10 Nobel-e, pt.ca timpul si viata chinuita pe care am indurat-o si o induram sub masca noii masti de dupa "marea aglomeratie din '89", pana in prezent, nu ni le mai restituie nici statul, nici nu ni le mai putem recupera...
  • -10 (16 voturi)    
    TOT BANATUL E FRUNCEA!!! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:19)

    Anonim [anonim]

    tot banatul e fruncea!!!
    • +6 (6 voturi)    
      la ce e fruncea ? (Joi, 8 octombrie 2009, 15:26)

      nonbanat [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      la ce e Banatul fruncea ?

      la primul roman care a luat premiul Nobel ? Dna este cetatean german. Nu a luat inca nici un cetatean roman, fara alta cetatenie, premiul Nobel.

      o fi fruncea la primul fost cetatean romana care a luat premiul Nobel ? Gresit. E a doua. A mai fost un ieşean, cetatean american, care a luat premiul Nobel ptr altii.

      deci Banatul e fruncea la primul banatean din lume care a luat premiul Nobel. Felicitari !!
      • +2 (6 voturi)    
        Herta Muller are cetatenie romana (Joi, 8 octombrie 2009, 16:22)

        Romania de azi [anonim] i-a raspuns lui nonbanat

        Ca numerosi sasi si svabi plecati dintre romani spre tara lor de origine, dna Muller a avut cetatenie romana pana la emigrare si nu i-a retras-o nimeni ! A fost doar cetatean roman pana in 1987, cand a emigrat, cu doar 2 ani inainte de prabusirea regimului comunist.
        Pana atunci a trait, vorbit, studiat, muncit si scris in Romania, cand a plecat de aici era o persoana matura, formata moral si artistic.
        De altfel, primele lucrari le-a publicat in Romania, i-au fost partial cenzurate.

        Etnia si mostenirea genetica ii este germana (svaba poate), insa cultura generala si educatia le are din Romania.

        Conteaza parcursul, nu "cetatenia", care e doar un statut juridic, nu-ti confera nici inteligenta, nici talent, nici educatie.

        Ala cu "banatu-i mucea" a uitat ca intelectualii etnici romani de marca sunt din Moldova, inclusiv ieseanul nobelizat pt americani ! Insa asta e si o marca pt Romania de azi, incultura si multa nesimtire.
  • +1 (17 voturi)    
    RESPEKT !!! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:21)

    MIHAI 2 [anonim]

    In sfarsit o veste buna.
    O fi nemtoaica , dar e si de-a noastra .
    Recunosc nu am citit nimic scris de Herta Muler,
    o lacuna grava pe care o voi remedia cu siguranta.
    Numele ei alaturi de unul ...Totok, parca....
    erau frecvent citate la Europa libera ca fiind
    ale unor autori care indrazneau sa scrie
    bine si acid la adresa tovarasilor
    pe vremea cand inca locuiau aici pe
    piciorul de plai
    plin cu varice.
    • +4 (6 voturi)    
      rusinos...... (Joi, 8 octombrie 2009, 15:25)

      dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui MIHAI 2

      ca romani ar fi imoral sa spunem ca ar fi "romanca" desi daca ar fi fost respectata de statul roman (chiar comunist fiind) alta ar fi fost situatia. am fi putut si noi sa spunem ca e si "de-a noastra"....

      fara sa mai vorbim de faptul ca, in mod sigur, pentru a putea sa plece din tara, statul german a platit comunistilor o taxa.....

      nici eu nu am citit nimic de herta muller si chiar sint curios daca a scris vreo poezie in romaneste (oricum, nu ar fi fost publicata....).... dar cine stie, poate ca, daca chiar a scris si in romaneste, sa putem si noi citi ceva.....

      in alta ordine de idei, "mina lunga a securitatii" pare ca nu doarme, judecind dupa ceva voturi negative care nu puteau fi date decit de unii cu o gindire securista....

      sa ne bucuram pentru herta muller sau sa ne intristam pentru ca, chiar acum, unii dau voturi negative.....

      oricum, raul pentru noi ar fi fost mult mai mare daca goma ar fi luat premiul....
      • +1 (5 voturi)    
        fiecare (Joi, 8 octombrie 2009, 16:00)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

        pana la urma fiecare om este ceea ce se considera el. Totusi am dubii serioase ca scriitoarea mai vrea sa se considere roman. Asta e problema noastra: ii dam afara pe cei care ar trebui pastrati!
      • 0 (0 voturi)    
        DE CE? (Vineri, 9 octombrie 2009, 14:27)

        paul [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

        "raul pentru noi ar fi fost mult mai mare daca goma ar fi luat premiul.... ?"
        DE CE?
        • 0 (0 voturi)    
          cum "de ce?" (Sâmbătă, 10 octombrie 2009, 21:59)

          dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui paul

          paule, ai numele lui goma! de ce, zici? pai pentru ca goma, roman neaos, crescut si educat in romania, profund ancorat in mediul cultural romanesc, nu are cetatenie romana! pricepi ce ar fi fost daca el primea, pe merit, premiul nobel?
    • +1 (3 voturi)    
      Bravo! (Joi, 8 octombrie 2009, 16:27)

      Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui MIHAI 2

      De data asta, complet de acord. Va salut cu respect si pentru ca va amintiti si de William Totok. Putini stiu cite ceva despre grupul scriitorilor de limba germana din Banat.
  • +3 (7 voturi)    
    felicitari! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:24)

    alina [anonim]

    WAW! Felicitari si la mai mare!
    • 0 (4 voturi)    
      La mai mare?! (Joi, 8 octombrie 2009, 16:03)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui alina

      Ce dracu poate fi mai mare decat premiul Nobel. F*** off!
      • 0 (0 voturi)    
        2 (Vineri, 9 octombrie 2009, 14:30)

        GOGU [anonim] i-a raspuns lui gigi

        2 ...premii Nobel?
  • +9 (13 voturi)    
    Bravo si tot respectul... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:25)

    Catalin Dimofte [utilizator]

    ... pentru doamna Muller.
    Mai putin pentru avalansa de pitifelnici care va urma incepand peste cateva ore, politicieni, jurnalisti, critici, comentatori etc., toti incercand sa se bage-n seama, daca se poate sa ciupeasca macar o firimitura din notorietatea si celebritatea scriitoarei... eventual incercand sa prezinte acest incontestabil succes ca fiind al Romaniei si romanilor...

    "Iar deasupra tuturora va vorbi vreun mititel,
    Nu slavindu-te pe tine... lustruindu-se pe el."

    Orice asemanare cu oameni politici romani contemporani este neintamplatoare.
  • +9 (15 voturi)    
    Mda ... (Joi, 8 octombrie 2009, 14:31)

    #DeDreapta#6Case#DinMeditatii [utilizator]

    ... Iar ne atribuim valori pe nedrept.
    Este "romanca" precum Eugen Ionesco ?

    Cu scuzele de rigoare, dar e partitura - pusa invers si nationard, precum cea a lui Duda de Romania cu Oxfordul: "Eram in trecere si am vazut cupola Rectoratului. Prin urmare am studiat la Oxfortd".
    • +5 (13 voturi)    
      unificatorule, studiile si le-a facut in ro! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:56)

      nenea [anonim] i-a raspuns lui #DeDreapta#6Case#DinMeditatii

      vorbesti pe pereti. vezi cv-ul si vei observa ca s-a nasuct in '53 (in ro) si a emigrat in '87. primele lucrari le-a publicat in ro. unele iau fost interzise, pana i s-a interzis sa mai bublice orice lucrare. deci da! educatia si-a facut'o in timisoara.pacat ca dam cu piciorul la tot ce este bun
  • +6 (10 voturi)    
    Superb !!! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:32)

    Sorin [anonim]

    Am aflat vestea la televiziunea franceza ?!

    Exceptional !!!
  • +12 (16 voturi)    
    Nobel (Joi, 8 octombrie 2009, 14:32)

    iulian [anonim]

    A fost profa mea de germana in Timisoara.

    Salutari la doamna profesoara si felicitari.
    • +2 (6 voturi)    
      ielevu da cimishoara (Joi, 8 octombrie 2009, 15:29)

      ielevu da cimishoara [anonim] i-a raspuns lui iulian

      se pare ca nu ai dat pe la scoala daca trimiti "salutari la doamna".
      noi romanii spunem: salutari doamnei profesoare
      • +1 (5 voturi)    
        Daca ai stii mai multa romana (Joi, 8 octombrie 2009, 15:54)

        releu [anonim] i-a raspuns lui ielevu da cimishoara

        vei afla ca se spune si salutari la doamna, nu neaparat in limbaj standard literar, dar nu gresit..

        In rest ce sa comentez: o persoana de origine germana din Romania, emigrata le 34 de ani in Germania ia Nobelul pt literatura inspirata in mare parte din viata din Romania (cel putin asa se zice in articol, asa ca daca gresesc nu imi ndati in cap). Felicitari! Va fi trecuta in palmaresul Germaniei, desi o parte neofociala revine si Romaniei? De ce nu iau si romanii Nobelul pentru acelasi tip de literatura ? pai eu cred ca aici intervin si alte chestii, ca marketing etc, si nu doar valoarea in sine.
        • -1 (3 voturi)    
          gramatica are capu spart (Joi, 8 octombrie 2009, 17:11)

          ielevu da cimishoara [anonim] i-a raspuns lui releu

          Sunt convins ca se spune si asa, chiar am si auzit destui spunand asa, dar asta nu inseamna ca e corect. Exprimarea e la fel de agramata ca si citatele din vanghelion.

          Multi bucuresteni 'spune ca e multi' - e corect numai pentru ca sunt vreun milion care se exprima asa ?

          Multi de prin Dobrogea spun ca merg la doctora, nu la dna doctor, nu la doctoritsa. E corect ?
  • +5 (15 voturi)    
    Bravo! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:33)

    Alina [anonim]

    Bravo! Sunt mandra ca este de origine romana si a obtinut un astfel de premiu. Eram ingrijorata ca nu se va mentiona ca este de origine romana (nu cred ca cineva poate uita cazul lui Eugen Ionesco a carui fiica insista ca este un scriitor francez) dar tocmai am vazut ca France 24 amentionat acest lucru. Bravo! Bravo! Bravo!
    • +2 (8 voturi)    
      esti varza alinuta (Joi, 8 octombrie 2009, 15:10)

      alina cea mai fina [anonim] i-a raspuns lui Alina

      herta muller nu e romanca e nemtoaica si e produsul unui grup etnic .nimic de la romani dumai suturi a luat de la securitate pana a plecat si nea lasat dreakului cu securisti nostrii.si acum ca a luat premiul nobel au descoperito . de ce ieri nu vorbea nimeni de creatia ei . ca tot acolo era .
      • +6 (8 voturi)    
        Ce spune Muller despre ea, in 2008 (Joi, 8 octombrie 2009, 16:30)

        Romano-german [anonim] i-a raspuns lui alina cea mai fina

        Reporter, EVZ:
        "Care consideraţi că este “prima identitate” a scriitoarei Herta Müller: cea germană, cea românească sau cea de etnic german din Banat? Care dintre acestea vă este mai aproape?"

        Raspuns Muller:
        "Este un amestec, am din fiecare ceva. M-am născut din părinţi germani, dar am fost socializată la Timişoara, într-un mediu românesc. Până la urmă, m-am educat singură."

        E adevarat ca a vut de suferit, insa nu din partea poporului roman, a pritenilor sai romani cu care a copilarit sau colegilor de facultate.

        Herta Muller facea parte dintr-un grup de dizidenti si Securitatea comunista o haituia permanent, ceea ce e foarte dur de suportat pt o femeie.
        Asta i-a ramas inca pe cortex, si acum e convinsa ca securistii de ieri conduc Romania de azi. In mod cert nu ar vota PSD-ul :))

        Dar cu timpul se va mai calma, conteaza comunicarea. Vine prin Romania, isi va lansa carti aici si va fi primita cu foarte multa prietenie printre romani, poporul nostru e tolerant si intotdeauna a avut respect pt svabi si sasi, minoritati care nu au cerut separatism sau autonomii.
        • -1 (1 vot)    
          Sasii si svabii (Vineri, 9 octombrie 2009, 3:41)

          Minoritar autonomist [anonim] i-a raspuns lui Romano-german

          Draga Alina
          Zici ca poporul vostru e tolerant cu minoritarii astia care nu au cerut separatism sau autonomii. Ei au preferat sa ceara viza de emigrant, drept pt. care au incetat sa existe ca minoritari. Probabil ca i-ai respecta si pe astia autonomisti ca mine, daca ar cere toti vize de emigrant. Ca si americanii de secol XIX, care ii respectau mult pe indienii care e lasau morti, doar cei vii ii deranjau.
  • +7 (9 voturi)    
    Herta Muller (Joi, 8 octombrie 2009, 14:33)

    Niepopowa [anonim]

    Bravo! Felicitari din Polonia!
  • +5 (7 voturi)    
    unde-s aia de ieri? (Joi, 8 octombrie 2009, 14:34)

    Nobel [anonim]

    Desteptii aia de ieri/alaltaieri care tot ziceau de chinezi si indieni ca sint americani, evident numai cind iau premii Nobel, ca altfel nici unul dintre ei nu se gindesc la aia ca la americani, o dau intoarsa acum si zic de Frau Mueller ca-i romanca. (ceea ce si e, evident, numa' ca a scris in nemteste si are si cetatenie germana).
  • 0 (4 voturi)    
    felicitari (Joi, 8 octombrie 2009, 14:34)

    alex [anonim]

    Felicitari si respect pt premiu.

    O intrebare: stie cineva cat de mult se mai identifica dna Muller cu Romania? Daca mai vine in Romania, mai publica in Romania, daca mai are cetatenia romana samd.

    Intreb asta pt ca am urmarit discutiile din SUA legate de romanul care a salvat din incendiu un copil. Interviuri...discutii...laude...etc dar nici o vorba in media lor (CNN, ABC) ca domnul ar fi roman. Sunt romani plecati din tara care se identifica intr-un fel cu Romania, sunt altii care vor sa uite de Romania.
  • -1 (11 voturi)    
    intradevar (Joi, 8 octombrie 2009, 14:34)

    NSDAP [anonim]

    Intr-adevar nu cred ca era timp mai bun sa se dea premiul domnului Amos Oz, intr-o epoca in care intoleranta, antisemitismul si negationismul presedintelui Ahmadinejad scapa nepedepsite in lumea democratica care pretinde ca a invatat din trecut...
    • -1 (3 voturi)    
      v-a scapat un premi?gata,premiul a fost luat deja. (Joi, 8 octombrie 2009, 14:53)

      nenea [anonim] i-a raspuns lui NSDAP

      sunteti culmea voi cu puporu' vostru nicodata satisfacut!nu uita nimeni holocaustul, este o atrocitate. eu as da premiu pentru cineva care scrie despre toate atrocitatile facute pana acum....dar acum a luat herta muler. ati citit ceva din ce a scris ca sa comentati? nu? dar pe amos de ce l-ati citit?
    • -3 (7 voturi)    
      Bravo Herta! Esti romanca! (Joi, 8 octombrie 2009, 15:07)

      apevistu [anonim] i-a raspuns lui NSDAP

      Imi pare rau ca trebuie sa va aduc la numitorul comun. Sa mai astepte domnul Amos Oz, asa cum a asteptat si Vrajitorul din Oz cateva decenii sa-si ia zborul cu balonul cu aer cald. Premiul Nobel se mai da din cand in cand si pentru valoarea literara a operei laureatului, nu neaparat pentru angajarea politica. Daca ar fi cum zici tu, ar fi trebuit ca Amos Oz, fiindca e evreu, sa fie nominalizat pentru premiul Nobel pentru Pace. Si in find, nu sunteti si voi putin mandri ca o banateanca, nascuta si educata pe meleaguri romanesti a ajuns laureata a premiului Nobel? Oricum, sunt destui evrei laureati si anu` asta, de parca evreii astia n-au altceva mai bun de facut decat sa se aboneze la premiile Academiei suedeze, asa ca ciocu` mic. Herta Muller demonstreaza ca si Romania naste laureati Nobel.
      In alta ordine de idei, fara lobby-ul; german Herta ar fi pierdut si anu` asta Nobelul, fapt care ne descurajeaza, fiindca avem si noi vreo doi scriitori care ar putea castiga acest premiu.
      • +1 (3 voturi)    
        Da ea stie ? (Joi, 8 octombrie 2009, 16:30)

        decebaltraianremes [anonim] i-a raspuns lui apevistu

        Ea ce zice ce este romanca sau germanca ?
        e vorba de cetatenie ca genetic e clar germanca ,din comunicat reiese ca e germanca care a suferit in romania sub ceausescu .
  • +5 (13 voturi)    
    Felicitari! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:36)

    ileana [anonim]

    Felicitari D-na. Muller!




    ( Nu mai scrieti ca-i de origine romana..este de origine GERMANA, nascuta in Romania.
    Cand a fost critica la adresa Romaniei, era de origine germana.....)
    • 0 (6 voturi)    
      si totusi (Joi, 8 octombrie 2009, 14:46)

      Gogu [anonim] i-a raspuns lui ileana

      la nastere a avut cetatenia romana pe care nu cred s-o fi negat vreodata, chiar daca legile de la data aia au obligat-o sa renunte la ea...
      • +1 (1 vot)    
        ... (Joi, 8 octombrie 2009, 18:49)

        ileana [anonim] i-a raspuns lui Gogu

        Nu s-a vorbit de unde-i nascuta, sau de cetatenie...ci de origine!
        Este de origibe GERMANA.
        Svaba din Banat!
        Multumim inca o data svabilor si sasilor din Transilvania!
  • -4 (6 voturi)    
    TOT BANATU-I FRUNCEA! (Joi, 8 octombrie 2009, 14:37)

    stefan iordanescu [anonim]

    Bravo!!....mi-au dat lacrimile...
    • +2 (4 voturi)    
      Gresesti amice (Joi, 8 octombrie 2009, 15:33)

      nonbanat [anonim] i-a raspuns lui stefan iordanescu

      la ce e fruncea Banatu ?

      cum argumentezi ?

      au mai luat si altii premiul Nobel, ia si cauta, eu nu-ti dau mura-n gura
  • +2 (4 voturi)    
    Oare cu cat au vandut-o comunistii? (Joi, 8 octombrie 2009, 14:41)

    Vercix [utilizator]

    ...bine ca nu a prins-o revolutia, poate nu mai emigra si nu mai se simtea 'dezmostenita'.

    Oricum, felicitari! Pana acum avem 3 oameni nobelisti nascuti si crescuti in Romania, dar pe care premiul i-a prins aiurea: Palade, Ellie Wiesel si acum Hertha Muller. Il asteptam pe primul premiat pt o activitate in Romania.
    • +5 (5 voturi)    
      clarificare (Joi, 8 octombrie 2009, 15:18)

      Persoana interesata [anonim] i-a raspuns lui Vercix

      Nu sunt in cunostinta de cauza, dar sunt curios in ce limba au fost scoliti. Pt ca este extrem de important! Mentalitatea culturala este si a fost extrem de diferita intre scolile in limbile maghiara sau germana si cele romanesti. Rog un ajutor.
    • 0 (0 voturi)    
      ! (Joi, 8 octombrie 2009, 18:51)

      ileana [anonim] i-a raspuns lui Vercix

      5000 DM era taxa uzuala de plecat legal. ( banii ii primeai in general de la cei ce plecasera deja)Renuntai la cetatenia romana....primeai acolo "bani de instalare/despagubire"...s-au dat pana prin '90-91...care-ti acopereau aceasta "taxa"si-ti mai ramanea ceva...
  • +1 (3 voturi)    
    din banat (Joi, 8 octombrie 2009, 14:49)

    nicu [anonim]

    Felicitari...!!!...ma bucur mult...!!!
  • +1 (3 voturi)    
    manual (Joi, 8 octombrie 2009, 14:58)

    maria [anonim]

    As vrea sa vad ca apare in manualul de limba si mai ale literatura romana. ;)
  • -1 (7 voturi)    
    ???????!!!!!!!! (Joi, 8 octombrie 2009, 15:17)

    Davide [anonim]

    Ma ora,tutto il Mondo,è di origine Romena ? Non c'è giorno che non si scriva di qualcuno ( che vince qualche premio )con questa caratteristica....Basta !
    • 0 (2 voturi)    
      it's all right, dear David ... (Joi, 8 octombrie 2009, 15:54)

      Carla [utilizator] i-a raspuns lui Davide

      ... not quite everybody is of Romanian origin, only those who take prizes, just like you said. I am happy you understood the text in Romanian well enough to reach this conclusion. Pupici, big kisses!
      • 0 (0 voturi)    
        Pentru Carla ! (Joi, 8 octombrie 2009, 19:47)

        Davide [anonim] i-a raspuns lui Carla

        Multumesc Carla pentru raspuns ta...vreu conosc tine si Tu vrei...esti a persoana interesant...scuza pentru romeno meu....Pupici pentru tine din Italia
        De unde esti ?Ciao
  • +8 (10 voturi)    
    grupul celor 4 (Joi, 8 octombrie 2009, 15:19)

    chiuariu [utilizator]

    herta muller nu s-a apucat sa scrie in rfg ci pe cind era in romania. grupul celor 4 scriitori germani - William Totok, Richard Wagner, Helmuth Frauendorfer si Herta Muller a fost activ cu mult inainte de caderea comunismului si oricum, inainte de a fi trimisi de voie sau nevioe in rfg. asa ca reprosurile unora sunt total deplasate. cei 4 au fost un factor decisiv in atitudinea combativa a verzilor din germania in sprijinul romanilor in ultimii ani ai dictaturii. iar in zilele revolutiei, cind alde hurezeanu batea campii la europa libera, wiliam totok transmitea (la propriu) revolutia timisoreana in direct. toata stima pentru ei.
  • +2 (6 voturi)    
    Felicitari! (Joi, 8 octombrie 2009, 15:26)

    AlinN [anonim]

    Atat scriitoarei germane Herta Muller, cat si Germaniei care a stiut sa o aprecieze prin consumul muncii domniei sale.
    Constat in ultimul tip tot mai multe articole in care sa revendica romanismul unor personalitati occidentale care au avut nenorocul sa se nasca in Romania, dar norocul sa plece de aici. Mi se pare o atitudine care seamana cu cea a Kenyenilor la alegerea lui Obama ca presedinte SUA. Putin stanjenitor... Citesc articolele si-mi ard obrajii de rusine.
    • +1 (3 voturi)    
      Aintnoniggashit (Joi, 8 octombrie 2009, 16:36)

      Cioara de pe Casa Alba [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Pe Obama nu l-au educat kenyenii, ci bunicii sai albi si America "imperialista".

      Pe Muller n-au educat-o germanii, ci svabii din sat si Romania "comunista".

      S-a nascut, a copilarit, s-a scolit, a facut facultate, a muncit si a scris primele carti in Romania. E suficient ca Romania sa aiba o contributie decisiva la ceea ce a devenit Herta Muller, in timp ce Germania i-a oferit doar un nivel de trai mai decent si lobbying.
      • -2 (4 voturi)    
        Mai exact despre a fi sau a nu fi (Joi, 8 octombrie 2009, 16:58)

        releu [utilizator] i-a raspuns lui Cioara de pe Casa Alba

        roman sau mai bine zis despre contributia Romaniei nu se putea spune.
        Un proverb chinez spune: daca ii dai omului un peste il hranesti o zi, daca ii dai o undita , il ajuti sa se hraneasca toata ziua.
        Romania ne-a dat tuturor undita, dar la un moment dat nu a mai fost prea mult peste in balta. Daca nu va mai place la balta asta, fiindca ati ajuns la baltii pline ochii de peste, de ce tot intoarceti ochii spre balta noastra si gasiti nod in papura mereu ?
  • -7 (11 voturi)    
    prostitutzia Nobel-ului (Joi, 8 octombrie 2009, 15:32)

    lucid [anonim]

    Din 95 incoace doar doi SCRIITORI au primit premiul: Guenther Grass si Doris Lessing. In rest, nulitatzi marionete political corecte precum si cocoana asta, care, alaturi de barbata-su Wagner este de un antiromanism feroce. Sa-i fie de bine! Daca lui Blaga si lui Eliade li s-a refuzat Nobelul de catre aceeasi mafie binecunoscuta, Romania nu are nevoie sa-i fie compromis numele alaturandu-i-se Hertei Mueller. Punct.
    • -2 (2 voturi)    
      Antiromani (Joi, 8 octombrie 2009, 16:08)

      vasile [anonim] i-a raspuns lui lucid

      d-l richard wagner a scris astfel de texte contra poporului roman , incat pana si intelectualii germani au luat pozitie contra lui.In fapt considera ca poporul roman ar fi o scursura si asa ar fi fost toata istoria lui.
      Noua nu ne ramane decat sa ne bucuram pt. realizarile unor astfel de uebermensch.
    • +2 (2 voturi)    
      sarac cu duhul.. (Joi, 8 octombrie 2009, 16:43)

      neutrino [utilizator] i-a raspuns lui lucid

      sarac in sentimente...nu stiu de ce ma mai mir ca Romania este acolo unde este..Daca sunt incat 5 ca tine, nu e de mirare.
  • +1 (3 voturi)    
    minunat! dar... (Joi, 8 octombrie 2009, 15:52)

    armide [anonim]

    Minunat! dar mi se pare absurd sa elogiati performanta, dar sa ignorati un aspect elementar: i-ati stalcit numele. Daca va este imposibil sa scrieti cu diacriticele specifice limbii germane, utilizati conventionalul "ue" in loc de "ü".
    In rest, felicitari d-nei Müller si sa-i citim cu totii cartile (inclusiv eu)!
  • +5 (5 voturi)    
    Discutii inutile (Joi, 8 octombrie 2009, 15:56)

    Adrian [anonim]

    Atata timp cat 1% din cei ce comenteaza nu au citit nimic scris, de mai sus mentionata, nu inteleg la ce va foloseste faptul ca e romanca .. nemtoaica sau alta nationalitate .

    Si nu se schimba cu nimic situatia tarii din punct de vedere cultural daca 1 castigator de nobel are originile romanesti. Monumentele tot cad peste noi, scriitorii tot vor murii de foame regasindu i dupa moarte ...

    Istoria se repeta
    • +2 (2 voturi)    
      Eu as indrazni sa zic si 95% (Joi, 8 octombrie 2009, 19:38)

      AlinN [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      :).
      • +3 (3 voturi)    
        :D (Joi, 8 octombrie 2009, 19:52)

        Adrian [anonim] i-a raspuns lui AlinN

        da am comis o eroare ...

        se pare insa ca mesajul a fost inteles

        "Atata timp cat 1% din cei ce comenteaza AU citit ceva scris, de mai sus mentionata"
  • +2 (4 voturi)    
    bravo (Joi, 8 octombrie 2009, 15:56)

    germania [anonim]

    trebuie sa va ganditi ca a castigat premiul in ciuda faptului ca s-a nascut in romm ania si nu pentru ca.
  • +2 (6 voturi)    
    Vreti nu vreti (Joi, 8 octombrie 2009, 16:15)

    releu din Cehia [anonim]

    premiul asta se rasfrange si asupra Romaniei !
    Nu ii inteleg pa unii cu vehementa lor antiromaneasca, parca in perioada comunista nu au plecat din toate tarile comuniste scriitori in emigratie in occident si asta nu inseamna ca romanii sau acele popoare si-au batut joc de acei scriitori.
    Ex. Milan Kundera, e ceh ne neam, nu a scris mai nimic pana a plecat in Franta si ce a scris apoi acolo de valoare, pentru care este apreciat a scris in franceza. dar in Cehia nimeni nu contesta ca e ceh si niciun ceh nu zice ca nenorociti de cehi i-au dat un sut in fund, asa cum zic o gramada de complexati prin postarile de pe aici.
  • +4 (8 voturi)    
    herta muller (Joi, 8 octombrie 2009, 16:19)

    unguroaica [anonim]

    Exista un graffiti celebru: daca am putea alege locul in care ne nastem, unele tari ar ramane goale. eu cred ca este si cazul Romaniei din epoca comunista si post-comunista. Sa nu se bata nimeni cu caramida in piept pentru "originea romana" a scriitoarei Herta Muller, tot ceea ce a experimentat ea in aceasta "dulce tarisoara" a fost suferinta, marginalizarea, desconsiderarea, reducerea la tacere prin toate mijloacele posibile, etc.In momentul in care a putut sa aleaga a facut-o. Patria aleasa de domnia sa este, in mod firesc, Germania. Zic in mod firesc, pt. ca citind comentariile am obsercat cateva intrebari la care pot sa raspund in cunostinta de cauza. Ea s-a nascut germana, limba ei materna este germana, si-a facut scolile in limba germana si a scris doar in germana. a scris despre ororile unei societati distorsionate de dictatura, dar a scris intr/un mod valabil universal. De aceea a primit acest premiu. Cred ca, in loc sa se felicite reciproc cei care gandesc ca aceasta doamna a literaturii universale este o "romanca" la origini, ar trebui sa studieze un pic istoria recenta a acestui stat care si-a vandut evreii si germanii pe bani grei (dolari, care au imbogatit conturi secrete) si a permis ca vetre cu o cultura de sute de ani sa ajunga pe mana unor parveniti (vezi cine locuieste in satele sasesti parasite). Doamna Herta Muller merita acest premiu exclusiv pentru talentul dumneaei si a mesajului transmis de operele sale. Nu are nici o legatura cu Romania. Putea sa se nasca in Afganistan si sa emigreze de acolo. Romaniei ii lipseste autocritica. ( e ca la fotbal, desi nu ma pricep, mi se pare stupid si absolut pueril ca sa aud in fiecare jurnal de sport despre o cupa castigata de steaua acum xspe mii de ani.)
    P.S. Celor care l-au atacat pe Amos Oz: Cititi. Doar asa veti putea vorbi in cunostinta de cauza. Amos Oz merita la fel de bine acest premiu, dar asta e competitia. nu inseamna ca unul e mai putin bun decat celalalt.
    • +1 (1 vot)    
      Si totusi (Joi, 8 octombrie 2009, 21:22)

      Mihai Bucur [utilizator] i-a raspuns lui unguroaica

      Cehii se mindresc cu Kafka. Praga e plina de locuri unde el e 'valorificat' turistic desi a fost educat si a scris in limba germana. Si din cele scrise de el, numai fericire nu emana. In alta ordine de idei, multi scriitori au fost nemultumiti de societatea in care traiau si au descris-o in culori sumbre, dar asta nu inseamna ca nu trebuie revendicati de natiunea respectiva.
    • +1 (5 voturi)    
      biata de tine... (Joi, 8 octombrie 2009, 23:10)

      neutrino [utilizator] i-a raspuns lui unguroaica

      daca ai citi macar ce a spus doamna Muller ai fi vazut ca chiar ea recunoaste "meritul" Romaniei, ne place sau nu ..aici s-a format, aici a crescut 30 de ani si poate ca de aici s-a inspirat. Mai citeste si parerile ei personale, nu mai da cu prusupusul...si lasa ca nici "poporul" ungur nu a fost mai breaz in vinderea evreilor ca sa nu mai spun de alte chestii mai vechi. Pt. cunoasterea ta : "Nu cred ca premiul are legatura cu acest lucru, dar cred ca ceea ce am scris are legatura cu regimul comunist. Am trait 30 de ani in dictatura, am plecat din Romania in plina dictatura. La trei ani dupa ce am plecat din Romania, regimul a cazut. Imi pare rau ca foarte multi oameni care au suferit nu mai traiesc astazi" .Asta a recunoscut ea dupa decernarea premiului ;)
  • +5 (5 voturi)    
    Nu (Joi, 8 octombrie 2009, 16:23)

    Ioanas [utilizator]

    N-ar trebui s-o felicitam si sa ne mandrim cu ea ci mai degraba sa ii cerem iertare pentru ca i-am spulberat tineretea si am gonit-o din tara.
    • -3 (3 voturi)    
      aha (Joi, 8 octombrie 2009, 16:50)

      k [anonim] i-a raspuns lui Ioanas

      sa inteleg ca daca ai fi fata in fata cu ea ai zice: "imi cer iertare ca ti-am spulberat tineretea", probabil i-ai povesti cum ai terminat tu facultatea cu nota 8, ai salar de 15milioane, ai 2 copii ... si alte greutati de zi cu zi...
  • +2 (4 voturi)    
    Stirea ma bucura sincer ... (Joi, 8 octombrie 2009, 16:35)

    Marse [anonim]

    ... si, stimulat de polemicile de aici, lansez o ipoteza de istorie contrafactuala: daca dna Muller ar fi trait intreaga viatza in omania sau in Germania de Vest, ar fi primit, probabil doar premii locale. Dubla ei existentza, chinurile indurate in RO, confortul primit in DE, au creeat impreuna efervescentza intelectuala prin care a produs o opera atat de valoroasa.

    Sper ca nu par excesiv de cinic ori necuviincios ...

    Inca o data, ma bucur sincer ...
  • +1 (3 voturi)    
    bravo (Joi, 8 octombrie 2009, 16:38)

    olga [anonim]

    JOS PALARIA...
  • 0 (0 voturi)    
    si totusi... (Joi, 8 octombrie 2009, 16:54)

    Ella [anonim]

    http://www.romandie.com/ats/news/091008133758.3hma9gkn.asp

    "Herta Müller, romancière roumaine de langue allemande, a une grande place dans les lettres européennes" mai multe informatii aici
    http://www.rue89.com/cabinet-de-lecture/2009/10/08/herta-mueller-prix-nobel-de-litterature


    http://en.wikipedia.org/wiki/Herta_M%C3%BCller
  • -7 (7 voturi)    
    poate voi... (Joi, 8 octombrie 2009, 17:03)

    dora [anonim]

    trai suficient de mult ca sa citesc despre rasplatirea cu un ravnit premiu a unui ROMAN/ ROMANCA , care s-a nascut, traieste si va trai pana la sfarsitul zilelor lui/ei in propria tara ... si scrie in limba romana ....desprea altceva decat: avorturi, securitate, holocaust, perioada ceausista, etc...
    e trist sa fie mentionata Romania ca "premiata" pentru asa ceva....
    mi-e imi este chiar rusine...
  • -1 (3 voturi)    
    totusi (Joi, 8 octombrie 2009, 17:37)

    zmeus [anonim]

    A scris si in romana, chiar poezii.
    Intrebare: poate fi considerata atunci scriitoare germana de limba romana ?
  • -2 (2 voturi)    
    Felicitari! Sa nu uitam insa ca Nobel-urile ... (Joi, 8 octombrie 2009, 17:50)

    Cetateanul turmentat [anonim]

    pentru literatura si pace sunt acordate in urma unor decizii influentate politic, de multe ori urmarind sa sprijine diferite puncte de pe agenda unora si altora.

    Cred ca trebuie sa ne pastram totusi fiecare libertatea de gandire si de evaluare, si sa nu ne lasam asa de usor impresionati de tot felul de premii mai mult sau mai putin "prestigioase", de multe ori acordate dupa criterii obscure.

    Sper ca laureata sa nu faca greseala asta, si ca va folosi bine suma aferenta.
    • 0 (2 voturi)    
      daca securistii au persecutat-o ... (Joi, 8 octombrie 2009, 18:28)

      ioan [anonim] i-a raspuns lui Cetateanul turmentat

      daca securistii au persecutat-o ,de ce n-au disparut securistii de la puterea statului si functiile publice decizitionale?
      E clar puterea e tot securista! .... si vor repeta tortionarea si cu noi .nuse vede ?
      -asta pt romanii "orbi"
      ioan
      • 0 (0 voturi)    
        "No, no, we don't die / We just multiply" (Joi, 8 octombrie 2009, 20:15)

        Cetateanul turmentat [anonim] i-a raspuns lui ioan

        Parca asa suna un fel de cantec de prin anii '90, care se potriveste de minune si comunisto-securistilor nostri, al caror "root lama" e nenea Zaharia Iliescu: a se vedea in filmul "Piata Universitatii" faza in care Iliescu este sustinut pe 22 decembrie 1989 in sediul Comitetului Central al PCR de catre niste "cadre de nadejde" cu scurte de piele, din acelea, pentru ca "a fost coleg cu tovarasul Gorbaciov". Si-asa era, lucru dovedit peste cateva ore de "mania proletara" cu care Iliescu infiera familia Ceausescu, care "doar a intinat nobilele idealuri ale comunismului".

        Au trecut de-atunci 20 de ani, din care 10 de domnie a tovarasului Iliescu, timp dupa care putem spune ca, intr-adevar, s-au multiplicat: Iliescu are acum DOI candidati - unul oficial, Geoana, si unul neoficial, Oprescu, pretins independent.

        Iar in decembrie vine in vizita chiar tovarasul Gorbaciov, sa vada ce-a mai facut colegul Iliescu in astia 20 de ani, ca-ntrun banc de prin '80, cand Ceausescu aniversa 15 ani-lumina: "Ce se intampla dupa 15 ani-lumina? Vin rusii si citesc contorul!"

        Asa ca de ce sa ne mai miram?
  • +3 (3 voturi)    
    Europa (Joi, 8 octombrie 2009, 18:35)

    cristoiu [anonim]

    Mereu 2 tabere. Unii se mandresc iar altii fac pe dansii. Meritul este al ei. Bravo ei. Este de etnie germana, a facut scoala (comunista) in Romania iar acum este cetatean german. In Romania este sport national sa nu se respecte valorile dar si la altii se practica acest "sport". Vezi Chaplin, Gaudi dar mai sunt inca multi altii.Decat sa scrieti atatea tampenii, mai bine faceti ceva util. Este mult gunoi
    nestrans pe strazi.
  • 0 (0 voturi)    
    sunteti originali (Joi, 8 octombrie 2009, 20:36)

    REDRUM [anonim]

    "Lista ultimilor zece cistigatori ai Premiului Nobel pentru Literatura" contine un bonus de 50 % :)
  • +2 (2 voturi)    
    Herta Muller (Joi, 8 octombrie 2009, 21:05)

    Connaisseur [anonim]

    Tot respectul pentru Herta Muller,scriitoare germana nascuta in Romania.
  • +3 (3 voturi)    
    Felicitări (Joi, 8 octombrie 2009, 22:56)

    YigruZeltil [anonim]

    Felicitări pentru Herta Mueller, care a mai fost nominalizată de două ori şi care abia acum a primit premiul poate bine meritat! Eu n-am citit decât o singură carte a ei, scrisă în română, ce-i drept de poezii decupate din ziare, felicitări celor care au citit mai multe cărţi ale ei... Şi să ştiţi că sunt 100% român, dar chiar n-am nimic împotriva evreilor sau ţiganilor sau tătarilor sau etiopienilor sau altor naţii. Nu pricep ce-i rău în faptul că majoritatea scriitorilor mei preferaţi sunt evrei, de pildă. Toţi sunt oamenii, la urma urmei, nu?
  • -1 (1 vot)    
    O motiune ceva? (Joi, 8 octombrie 2009, 23:39)

    nadia [anonim]

    Cum Herta a fost un alt pionier in lupta cu sistemul "ticalosit", acelasi cu care Base a declansat razboiul, alianta PSD-PNL mai numita si "alianta contra Romaniei" ar trebui sa introduca o motiune de cenzura pe tema cenzurarii premiului Nobel al Hertei!!! Si ar fi perfect legal pentru ca reprezinta vointa "poporului". Cum logica a disparut demult din creierele acestor oameni fiind inlocuita de o ura viscerala ca sistemul pe care l-au construit pentru ei se parbuseste, orice valoare poate fi facuta zob printr-un vot in parlament. Asa ca jos Herta, jos cu Nobel Prize! Sa-i fie confiscati banii si dat sefilor poporului psd-ist.
  • +4 (6 voturi)    
    dezvoltarea capitalului intelectual in conditii de (Vineri, 9 octombrie 2009, 0:11)

    luca gherasim [anonim]

    comentariuDezvoltarea capitalui intelectual in conditii de constrange

    1. Herta Muller, nu apartine Germaniei si nici Romaniei, a devenit cetatean al tarii numita Clubul marilor creatori ai cunoasterii.
    2. creatorul si fabricantul tunurilor, ardeleanul Orban Valahul, nefiind finantat de cavalerii crestinatatii a produs pe banda rulanta tunuri pentru cucerirea Bizantului si apoi tarii sale de bastina.
    3. Hanri Coanda a furnizat Angliei inventii pentru construirea avionelor care au contribuit, in cursul celui de al doilea razboi mondial, la bombardarea tarii sale.
    4. romanul Nikola Tesla, parintele curentului alternativ, wireles, roboticii si a altor unelte de lucru devenite uzuale in debutul societatii bazate pe cunoastere a favorizat dezvoltarea USA.
    5. Generalul George Pomut, unul dintre parintii USA, declarat astfel oficial, a contribuit la extenderea teritoriului patriei adoptive cu circa un sfert.
    6. exemplele pot continua cu Brancusi, Enescu, Palade.
    7. creatorul nu apartine, in sens ingust poporului sau, el apartine creierului umanitatii, omului in general si se dedica, oriunde ar fi, idealului universal de scurtare a asteptarii alocata intampinarii semenilor de pe alte areale ale universului.
    8. Herta Muller ar fi cucerit marele premiu neplecand din Timisoara sau mutandu-se in orice alta tara. Herta a refacut drumul stramosilor sai care, candva, pentru conditii mai bune de existenta au emigrat in Romania. Herta tot pentru conditii mai bune a reemigrat in Germania.
    9. Sa fi crescut in partea comunista a Germaniei ar fi prezentata efectele laboratului comunist standardizat de Marx si Engles. Nascandu-se si traind in Romania, in partea mai putin oprimata a tarii, a descris efectele aplicatiei marilor teoriticieni germani instrumentate, prin via ruseasca,de dictatori romani.
    10. Practic Herta Muller descrie, in opera sa spiritul doctrinar al comunismului marxist implantat si in Romania de sovietici. Transferul sau de pe terenul aplicatiei teoriei de factura marxi
    • +1 (1 vot)    
      Luca Gherasim (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:20)

      Duski [utilizator] i-a raspuns lui luca gherasim

      NIKOLA TESLA ......roman??????????????? din cite stiu eu este din Serbia . Aud pentru prima data ca este roman.
    • 0 (0 voturi)    
      mici rectificari (Duminică, 11 octombrie 2009, 16:07)

      Unul din tara [anonim] i-a raspuns lui luca gherasim

      la punctele:
      2.) Orban Valahul? Hai las-o mai moale. Ai cumva ceva informatii, sau vrei iarasi sa te prostituiezi in a furniza informatii false?
      4.) Tesla este sarb, deci iarsi ai mintit.
      5.) Pomutz, nascut la Gyula, in Ungaria la 1818, a participat in revolutia din Ungaria in armata maghiara ca si voluntar. Este nascut in familie ortodoxa, dar toata viata si activitatea l-a caracterizat ca si un devotat maghiar. In literatura maghiara se gasesc foarte multe date despre activitatea lui. Chiar si orasul pe care l-a infiintat in SUA, "New Buda" spune ce orientare are. A fost devotat lui Kossuth Lajos pana la moarte.
      8.) Stramosii lui Herta Müller au emigrat in Ungaria, nu in Romania. Tine cont, ca Transilvania apartine Romaniei dupa 1918.
      Am scris cele mai de sus, doar ca informare. Doresc doar ca informatiile publicate din nevoia de a fi cat mai mandru roman, sa fie totusi exacte.
  • +2 (2 voturi)    
    Felicitari! (Vineri, 9 octombrie 2009, 0:14)

    dorul [utilizator]

    singurul lucru bun facut de comunism: a chinuit un om extraordinar de capabil care nu a uitat.
    Pacat ca am uitat noi...
  • 0 (2 voturi)    
    Explicatie simpla (Vineri, 9 octombrie 2009, 3:43)

    Obiectiv [anonim]

    ma distreaza dezbterea cu o fi romanca, o fi nemtoaica...
    daca o capra fata in cocina, inseamna ca puiul e purcel?
  • -2 (2 voturi)    
    A scris vestului (Vineri, 9 octombrie 2009, 8:29)

    maria(n) [anonim]

    ceea ce a vrut sa auda. Cei care si-au vazut de treaba n-au avut probleme cu autoritatile. La fel se intampla si in actuala "democratie".
  • -1 (1 vot)    
    Sondaj (Vineri, 9 octombrie 2009, 8:41)

    Sondaj [anonim]

    Credeti ca Herta Muller a meritat premiul Nobel pentru literatura?
    http://sondaje.php0h.com/hertamuller.php
  • +4 (4 voturi)    
    comentariu (Vineri, 9 octombrie 2009, 8:53)

    peur2rien [anonim]

    Faptul ca Herta Muller s-a nascut in Romania nu are nici o importanta.Nu ne putem alege locul unde ne nastem, este o pura intamplare. Faptul ca e de etnie germana nu are nici el importanta;nu ne alegem etnia.Faptul ca este o mare scriitoare si ca si-a pastrat verticalitatea; asta are o foarte mare importanta si ii apartine in totalitate.Asa cum ii apartine in totalitate premiul Nobel . Restul e facut din resturi de vanitati nationaliste....
  • +1 (1 vot)    
    Herta muller (Vineri, 9 octombrie 2009, 9:34)

    kerezsi janos [anonim]

    Nu sint de loc surprins de inbulzeala pe marginea premiului noben primit de Herta Muller.
    Nu sint surprins pentru ca celor ce se lauda cu acest eveniment nu le trece prin cap asemanarea faptelor care sint scrise in tristele scrieri ale doamne H.M.
    De ce nu se lauda nimeni cu Vadim tudor care anunta la un post de televiziune ca maninca creier de unguri in fiecare zii, sau de ce nu se lauda nimeni cu seminanalfabetul zis si om opolitic Vangelie sau G Becali, de ce nu raminem la valorile enuntate de pupincurismul de acum si de atunci?
    De ce ?
    Pentru ca distrugind scoala cultura si alte valori sacre sint ridicate pe piedestal prostia noncultura oportunismul.
    Si totusi Herta Muller este o svaba, nici decum rominca,dar o pardon Rminia este stat unitar fara natuionalitati care au creat si creaza valori....
    Vezi A Paunescu ce spune desprte indivizibilitatea natiunii, si maici poate fi adjudecat si |Herta Mulle fiind scriitor romin la fel ca M eliade, sau Ionesco, si multi altii care au osingura vina : ss_au nascut in rominia tara care nu avea nevoie de ei...
    Calaul intotdeauna se lauda cu funia legata gingas de gitul spinzuratului..
    Da hurra pe mai departe domnilor, tot inainte cu aceeasi marie dar cu alta palarie...
  • 0 (0 voturi)    
    Romania o revendica (Vineri, 9 octombrie 2009, 9:59)

    raluk [anonim]

    dar ea ce zice? poate nici nu vrea sa ii fie asociat numele cu aceasta tara.
  • 0 (0 voturi)    
    usurel cu mandriile patriotice!!! (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:20)

    Dr Marutza [anonim]

    Doar atat: Premiul Nobel se acorda, nu se castiga!
    Nu-i un meci de fotbal sau o licitatie, autorul articolului ar fi trebuit sa sesizeze diferenta! In rest:in Romania n-ar fi reusit sa faca nimic. Romania i-a furnizat doar trauma (ca atator altora!) pe care a descris-o in cartile ei! Pana la ultima ei vizita in Romania s-a simtit urmarita si amenintata, caci unii din tortionarii de atunci sunt inca bine mersi si-si fac mai departe meseriacu care au nenorocit un popor!! Asa ca mai usurel cu patriotismul ieftin si nepotrivit!!
  • 0 (0 voturi)    
    Premiul nobel ? (Vineri, 9 octombrie 2009, 10:44)

    Florin [anonim]

    Am observat ca premiul nobel (si nu numai) se acorda in general pentru lucrari care marturisesc perioade dificile, urate si dureroase din viata unor oameni sau popoare.

    O inaltare a suferintei cu care nu sunt deacord.
    Poate se considera ca oamenii vor citi lucrarile premiate si astfel vor afla despre toate aceste evenimente din istorie si vor invata din greselile trecutului ?

    Ma intreb, de ce nu s-ar da premiul nobel pentru cineva care descrie fericirea, dragostea, bunatatea si libertatea ? Pentru lucrarile care aduc ceva constructiv in viata oamenilor, cu ajutorul carora te convingi ca, da, este bine sa iubesti, da este bine sa fim buni unul cu celalalt, etc.

    De ce suntem atat de focusati pe negativ si ridicam asta in slavi ?

    Evident, retoric, raspunsuri pot fi multe si variate, dar totusi - este chiar atat de nerezonabil sa intreb asta ?
  • 0 (0 voturi)    
    româncă, nemţoaică, bănăţeancă? (Vineri, 9 octombrie 2009, 11:42)

    ikke [anonim]

    Măi, oameni buni, ce rezolvaţi dacă îi dibuiţi identitatea? Cramponarea asta pune un diagnostic clar: provincialism găunos.

    Unii se declară tare mândri (vorba cuiva: cu doi de i ;), că e de-a noastră, din popor, pentru noi, pentru liniştea noastră, că e mioritică de nu-ncape.

    Alţi savanţi, că aşa e la modă (cum face unul, numit Dan Selaru, mare telectual de Dâmboviţa) zice că ea n-are nici în clin, nici în mânecă cu Ro şi că proaspăta laureată n-a scris nicio silabă în ro (dacă nu ajunge la litera tipărită îi trimit un link, să se cultive repede pe ziua de azi: lyrikline.org, căutaţi acolo şi vedeţi că a scris în ro, citeşte chiar în ro). Toată lumea-şi dă cu părerea, fără o minimă verificare, c-aşa-i la noi, toţi E specialişti; scriitoarea a dat ceva interviuri şi-n presa română, măcar în google ştiţi să căutaţi?

    Lăsaţi-o în pace, nu rezolvaţi nimic dacă-i româncă sau doar nemţoaică. Citiţi-i cărţile, dacă nu vă cer prea mult, şi-apoi vorbiţi, vorbeţilor !
  • 0 (0 voturi)    
    dilema natiei (Vineri, 9 octombrie 2009, 12:59)

    Technicus [utilizator]

    Deci se ajunge la discutia: cine este roman !
    Cand ma uit la alte tari, observ in comparatie ca sunt destul de stricte criteriile de a fi acceptat in minunata comunitate romaneasca.

    Nu-i suficient sa vorbesti limba romana si sa te fi nascut in Romania. Trebuie sa nu vorbesti alte limbi, sa te cheme Ion sau Vasile si neaparat sa fii ortodox? Aaa, si sa nu fii tigan.

    Noroc ca macar din punct de vedere legal nationalitatea nu are nici o relevanta in Romania.

    Cel mai ciudat e ca in Romania strainii si nationalitatile "conlocuitoare" sunt totusi bine acceptati dar sunt considerati "diferiti".
  • +1 (1 vot)    
    cum-necum, iata (Vineri, 9 octombrie 2009, 16:29)

    niv [utilizator]

    un splendid Nobel pentru Literatura care va fi mereu pentru Romania! Cum-necum, Herta Mueller a adus pe tava germana un Nobel pentru Literatura nu limbii si literaturii romanesti ci spiritualitatii europene in care se afla Romania, tara de care vorbeste laureata! Asta-i!
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari! (Sâmbătă, 10 octombrie 2009, 21:28)

    roman [anonim]

    Orice comentariu cred ca e de prisos.
  • 0 (0 voturi)    
    RASPUNS "LA MICI RECTIFICARI" din 11oct2009 (Luni, 12 octombrie 2009, 22:02)

    luca gherasim [anonim]

    1. Anonimule, caracterele oferite obliga la ascunderea arhivei. Tesla, Pomut, Orban sunt geto-daci - romani, formati in mediul statului adoptiv. Nu aveti cum anula romanismul diasporei. Daca emigrati si dati nastere unui copil pe meleaguri neromanesti e greu de crezut ca fiul sau altcineva, nu ar reactiona la negarea identitatii romanesti. Fiul lui Constantin cel Mare, ajuns imparat provocase dezbateri pe tema redenumirii imperiului roman cu numele:DACIA,geto-daismul nu-l retinea in a fi in opozitie cu supusii sai. Regalianus, desi era cetatean si general roman, indata ce a fost proclamat imparatul Romei, a initiat evacuarea legiunilor romane din Dacia. Decizia a urmat sangele de geto-dac sau calitatea de stranepot al marelui Decebal ? Vaduva lui Regalianus a continuat lupta si tratativele cu Aurelianus. Roma, s-a supus unei femei geto-dace. Impozitul pe zero, adica pe indrazneala de a face sa nu va dezvolte curajul de a emigra. In logica Dv: Regalianus si sotia lui au fost romani si ca romani au eliberat Dacia de legiunile romane iar Orban, Pomut, Tesla au fost orice numaI romani nu si nu!!
    2.In ce priveste Pomut, in extenso afirmatiilor depuse, e bine sa cunoastem si conflictul avut cu ungurii din America. Ca ambasador in Rusia a avut contacte apropiate cu romani. Acuzatorul este obligat sa sustina acuzarea. Urmand judecta acuzatorului trebuia sa arat si cimitirul rusesc in care a fost depus Pomut .
    3. Ocupatia vremelnica a unui teritoriu nu defineste apartine ocupantul ca titular, adusii acestuia pierd cetatenia, dovada e ca Herta Muler a fost nevoita sa depuna petitie pentru dobanidirea cetateniei germane.
    5. Stalin a fost gruzin, Hitler austriac, sotia lui Ivan cel Groaznic, fata lui Stefan cel Mare !! Spor biointernetului Dv.
    luca.gherasim.manecognitiva.com
    Manecognitiva-agentia europeana de capital intelectual si inteligenta artificiala.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version