Mașinile electrice și hibrid pot parca gratuit în parcările publice administrate de Primăria Capitalei. În ultima lună s-a discutat însă la nivelul municipalității dacă această facilitate să fie scoasă. Într-un final s-a decis că mai bine nu, pentru încurajarea achiziționării unor autovehicule mai puțin poluante. Singura problemă: în București numărul de mașini hibride și electrice a crescut mult în ultimii ani și este de aproape 4 ori mai mare decât numărul de locuri de parcare ale Primăriei Capitalei. Astfel, dacă toți folosesc această facilitate, nu mai rămâne loc și pentru restul.

Parcare în centrul BucureștiuluiFoto: Hotnews

Din 2016, mașinile electrice și hibrid înmatriculate în București pot parca gratuit în parcările administrate de Primăria Capitalei. Adică nu plătesc taxa de parcare cuprinsă între 2,5 și 10 lei/oră, în funcție de zonă. În luna octombrie, viceprimarul Stelian Bujduveanu, care are în atribuții mobilitatea urbană a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Consiliu General prin care de această gratuitate să beneficieze doar mașinile electrice.

În perioada în care proiectul a fost în dezbatere publică, sute de cetățeni au cerut Primăriei Capitalei să nu scoată gratuitatea pentru mașinile hibrid.

Zilele trecute, Stelian Bujduveanu a anunțat că va propune menținerea gratuității.

”Am decis să menținem gratuitatea și pentru mașinile hibrid. Instituțiile publice vor plăti locul de parcare în București. Fără privilegii, la fel ca la Primărie”, a scris acesta pe pagina de Facebook.

Primăria Capitalei are în acest moment în administrare circa 17.000 de locuri de parcare, a declarat pentru HotNews.ro, Stelian Bujduveanu. Aici nu intră cele peste 2.000 de locuri date gratuit diverselor instituții ale statului.

Potrivit datelor transmise de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule în București sunt peste 65.000 de mașini hibrid și electrice:

  • Vehiculele electrice înmatriculate în Municipiul Bucureşti -10.012
  • Vehiculele hibrid înmatriculate în Bucureşti - 55.692;

Viceprimarul Bujduveanu spune că în fiecare zi trasează noi locuri de parcare, iar până la finalul anului viitor se va ajunge la 30.000 de locuri, însă, chiar și așa, tot nu sunt de ajuns.

Am întrebat și celelalte grupuri politice din Consiliul General dacă vor vota pentru menținerea gratuității la parcare pentru mașinile hibrid.

Grupul USR spune că susține această gratuitate.

”Noi ne-am poziționat încă de la bun început pentru păstrarea acestei gratuități pentru mașinile hibrid. Am avut și discuții în interiorul Primăriei să se păstreze această facilitate tocmai pentru că toate planurile Uniunii Europene spun că orice mic ajutor în sensul în care ajută să reducem amprenta de carbon este recomandat. Hibridele sau electrice ajută, sunt și studii, să ne încadram în aceste standarde până în 2030. Sunt foarte multe mașini, dar Româna și-a asumat niște proiecte europene, suntem parte a acestor proiecte. Vreți să intrăm în infringement?”, a declarat Nicorel Nicorescu, consilier general USR.

Acesta spune că dacă nu încurajăm zona aceasta mai nepoluantă, nu ne vom putea îndeplini țintele impuse de Uniunea Europeană.

Grupul PSD spune că e o măsură heirupistă, dar vor vota pentru menținerea gratuității.

”Noi am făcut adresă către RAR să ne dea exact câte sunt. I-am și spus domnului Bujduveanu și a ridicat din umeri. Noi vom vota pentru menținerea gratuității, dar vom o avea o conferință de presă înainte să le spunem că nu vor avea unde să parcheze. O fac doar să fie făcută”, a declarat pentru HotNews.ro, Aurelian Bădulescu, consilier general PSD.

Astfel, în acest moment, dacă proiectul privind eliminarea gratuității pentru mașinile hibrid ar fi supus la vot, nu ar trece.

În paralel cu acest proiect, Stelian Bujduveanu a depus și un al proiect care vizează eliminarea tarifelor diferențiate pe zone, cuprinse între 2,5 și 10 lei, și să aplice un tarif unic de 5 lei, pentru toate parcajele publice din oraș, aflate în administrare.

Câte mașini sunt în București și în Ilfov

Numărul de mașini înmatriculate în București și Ilfov a crescut cu peste 560.000 în ultimii 10 ani, apropiindu-se de 1,8 milioane, potrivit datelor comunicate de Prefectura București și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule la solicitarea HotNews.ro. Strict pe București, creșterea a fost de aproape 30%. În Ilfov, creșterea este spectaculoasă, aproape s-a triplat numărul de mașini înmatriculate.

În ultimii 5 ani, numărul de mașini înmatriculate în București și Ilfov a crescut cu peste 320.000, se arată într-un răspuns transmis de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule.

Astfel, în 2017, în București erau înmatriculate 1.296.607 autovehicule, iar în Ilfov 166.467, în total 1.463.071. În 2022, în București, numărul acestora a crescut la 1.529.221 mașini, iar în Ilfov la 256.007, în total 1.785.228 mașini.

Astfel, în București numărul mașinilor a crescut cu peste 232.000, iar în Ilfov cu aproape 90.000 de vehicule. În total, creșterea este de pe peste 320.000 de mașini.

Față de 2011, creșterea este uriașă. Potrivit datelor furnizate în 2016, de Prefectura București, în 2011 în București și Ilfov erau înmatriculate 1.224.816 mașini. Doar in Bucuresti, la finalul anului 2011 erau înmatriculate 1.131.807 automobile. In Ilfov, la finalul anului 2011 erau inmatriculate 93.009 masini.

Citește aici mai mult.

Ce s-a mai întâmplat cu ”revoluția parcărilor”

”Revoluția parcărilor”, începută de Primăria Capitalei în 15 august, s-a împotmolit la câteva străzi din zona centrală.

Deși s-au dat peste 2.000 de amenzi și aproape 6.000 de somații celor care au parcat inclusiv pe trotuar, în primele 3 luni de demararea acțiunii, mașinile au reapărut imediat ce Poliția Locală a plecat din zonă. Reușită sigură a fost doar acolo unde s-au pus stâlpișori și mașinile nu au mai avut cum să ocupe spațiul destinat pietonilor.

În paralel, Primăria Capitalei a mai avizat mii de locuri noi de parcare, iar până la finalul anului viitor promite să le traseze pe 850 de străzi. Pe aceste artere vor fi puși și stâlpișori, a declarat viceprimarul Stelian Bujduveanu pentru HotNews.ro. Pentru a crește ritmul, de marcaje și stâlpișori nu se va mai ocupa doar Administrația Străzilor, ci 7 entități din cadrul Primăriei Capitalei.