”Revoluția parcărilor”, începută de Primăria Capitalei în 15 august, s-a împotmolit la câteva străzi din zona centrală. Deși s-au dat peste 2.000 de amenzi și aproape 6.000 de somații celor care au parcat inclusiv pe trotuar, mașinile au reapărut imediat ce Poliția Locală a plecat din zonă. Reușită sigură a fost doar acolo unde s-au pus stâlpișori și mașinile nu au mai avut cum să ocupe spațiul destinat pietonilor.

Revoluția în parcare - noiembrie 2022 -5Foto: Hotnews

În paralel, Primăria Capitalei a mai avizat mii de locuri noi de parcare, iar până la finalul anului viitor promite să le traseze pe 850 de străzi. Pe aceste artere vor fi puși și stâlpișori, a declarat viceprimarul Stelian Bujduveanu pentru HotNews.ro. Pentru a crește ritmul, de marcaje și stâlpișori nu se va mai ocupa doar Administrația Străzilor, ci 7 entități din cadrul Primăriei Capitalei.

Pe ce străzi din București s-a desfășurat ”revoluția parcărilor”

În cele aproape trei luni de când a început ”revoluția parcărilor”, s-a acționat doar pe 29 de străzi șipiațete din zona centrală:

  • Piața Libertății, Piața Victoriei, Piața Lahovari, Piața Rosetti, Piața Amzei, Piața Revoluției, Sala Palatului, str. Dem I. Dobrescu,
  • Calea Dorobanților, b-dul Gheorghe Magheru, str. Berzei / str. Vasile Pârvan, str. Ion Câmpineanu, str. Ion Brezoianu, str. Academiei,
  • str. Doamnei, str. Domnița Anastasia, str. Eforie, str. Mihai Vodă, str. Grigore Cobălcescu, str. Elie Radu,
  • b-dul Carol (între Piața Rosetti și Calea Moșilor), Splaiul Independenței, parcare Eva, str. Gutenberg, str. Mendeleev,
  • str. Episcopiei, b-dul Schitu Măgureanu, str. Anghel Saligny, str. Ioan Zalomit.

Bulevardul Carol: când este poliția în zonă, nu este parcată nicio mașină, când poliția pleacă, nu ai pe unde să mergi

Dar și aici, rezultate spectaculoase sunt doar unde s-au pus stâlpișori, iar șoferii nu au unde să oprească neregulamentar. În rest, cum pleacă poliția, reapar mașinile parcate pe trotuar sau pe prima bandă.

Contactat de HotNews.ro, viceprimarul Stelian Bujduveanu spune că în perioada 16 august- 4 noiembrie s-au dat următoarele sancțiuni:

  • 2.126 de amenzi în valoare totală de 495.155 de lei
  • 5.785 de somații
  • 27.024 de suprataxe celor care au parcat în parcările publice, dar nu au plătit

Viceprimarul spune că pentru eliberarea trotuarelor soluția este să se monteze stâlpișori fiindcă Poliția Locală nu poate să păzească fiecare trotuar.

  • ”Gradul de conformare este unul foarte ridicat la nivelul parcărilor publice, lumea își plătește parcarea, există abonamente.
  • Avem însă o problemă: nivelul de implicare a forțelor de ordine în eliberarea trotuarelor nu este unul foarte ridicat deoarece efectivele de poliție locală ale municipiului București sunt limitate la număr și nu pot fi în permanență peste tot unde nu se respectă legea.
  • Pentru a debloca aceasta situație, nu există altă alternativă decât să montăm acei stâlpișori care nici nouă nu ne plac, dar pentru moment aceasta este soluția. Vedeți pe Splaiul Unirii: stă zile întregi Poliția acolo, dar cum pleacă, este suficient să parcheze o mașină neregulamentar, apoi mașină după mașină vine și parchează pe trotuar”, a explicat Bujduveanu.

Pe strada Caimatei și Calea Moșilor trotuarele sunt pline de mașini

Polițiștii locali trebuie să aștepte șoferii care au parcat neregulamentar să vină la mașină ca să-i amendeze

Viceprimarul spune că nici legislația nu ajută, iar polițiștii locali trebuie să aștepte ca șoferii care au parcat neregulamentar să vină la mașină ca să-i amendeze:

  • ”Modificarea legislativă recentă permite ridicarea mașinilor parcate pe trotuar de către Poliția Locală, dar nu permite Poliției locale să dea amendă atunci când șoferul nu este la mașină.
  • În continuare această problemă legislativă există, sperăm să se rezolve pentru a ușura munca Poliției Locale.
  • Noi acum ori așteptăm să vină șoferul la mașină ca să-l putem amenda, ori îi chemăm pe colegii de la Brigada Rutieră.
  • Din păcate, acest fenomen este peste tot în România și fără implicarea politicilor coercitive nu se va rezolva. Trebuie amenzi, sancțiuni și să stăm pe teren”.

Trotuare ocupate de mașini în centrul orașului

Mult prea puține mașini ridicate

Cât despre ridicarea mașinilor parcate neregulamentar, Primăria Capitalei nu le mai ridică, iar din cele 6 sectoare, doar în 4 se ridică deocamdată, respectiv sectoarele 1,3, 4 și 6. În Sectorul 2 s-a aprobat recent regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar.

De exemplu, în Sectorul 1, din luna aprilie, când a fost aprobat regulamentul de ridicare a mașinilor, au fost ridicate 700 de mașini, a scris primarul Clotilde Armand pe pagina de Facebook.

În Sectorul 4, în primele 7 luni din 2022 au fost ridicate 4.900 de mașini parcate neregulamentar, potrivit datelor furnizate de instituție.

Mașini parcate neregulamentar în centrul orașului

În Sectorul 6, de la începutul anului și până pe 23 octombrie au fost ridicate 549 mașini.

De ce Primăria Capitalei nu pune mai repede stâlpișori pe trotuare

Întrebat de ce nu se pun mai repede stâlpișori și nu se trasează mai repede locuri noi de parcare, Bujduveanu spune că până acum s-a ocupat de de asta doar Administrația Străzilor, care nu are personal suficient. O altă problemă este că oamenii nu își mută mașinile:

  • ”Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm este că la momentul amenajării unei parcări noi și a închiderii trotuarelor, cu stâlpi, este că oamenii nu își mută mașinile de acolo ca să putem face treaba, noi căutăm proprietarii, îi înștiințăm, lăsăm pliante că venim în ziua X să trasăm, dar nu le iau.
  • Relocăm mașinile, dar merge destul de greu, încercăm să găsim o altă metodă ca să meargă mai repede. Mai simplu ar fi ca oamenii să coopereze”.

Adevărata revoluție în parcare, abia în 2023

Viceprimarul spune că o parte din problemă - cea care ține de primărie - a fost rezolvată, iar de acum încolo șapte entități din Primăria Capitalei se vor ocupa de proiectare, trasat noi locuri de parcare și montat stâlpișori, astfel că până la sfârșitul anului viitor pe 850 de străzi din centrul orașului și din nordul Capitalei se vor trasa locuri de parcare și se vor monta stâlpișori, acolo unde se poate și este nevoie.

Cele 850 de străzi au fost împărțite în 9 loturi astfel: Lotul 1 și 2 au fost alocate Companiei Municipale Trustul de Clădiri metropolitane, lotul 3 - Compania Municipală Energetica Servicii, lotul 4 - STB, Lotul 5 Administrația Străzilor, lotul 6 - Compania Municipală Managementul Traficului București, lotul 7 ADIZMB, lotul 8 și 9 - Compania Municipală de Parking.

Bujduveanu susține că la finalul anului viitor se va ajunge la peste 30.000 de locuri de parcare, față de 17.000 cât sunt acum. În aceste trei luni, o bună parte din ele au fost avizate în Comisia de Circulație și urmează să fie implementate.

El recunoaște că lucrurile nu s-au schimbat semnficicativ, deocamdată, dar promite că în următoarele luni va fi mai bine:

  • ”Nu pot spune că se vede o schimbare semnificativă, dar din cifrele noastre, comparativ cu anul trecut, este o îmbunătățire.
  • Vom continua această campanie, nu am spus că într-o săptămână sau o lună se va rezolva. Această campanie trebuie susținută până la finalul mandatului și mult timp după.
  • Nu poți avea un oraș civilizat, cu trotuare libere, dacă nu persiști în a sancționa acei șoferi care nu respectă legea, de a amenaja noi locuri de parcare acolo unde se poate și de a taxa parcarea. Este o vorbă: cea mai scumpă parcare este cea ieftină, care creează cele mai multe prejudicii pentru un oraș”.

Se pun stâlpișori pe bulevardul Carol

În această săptămână, de exemplu, se vor monta stâlpișori pe bulevardul Carol, iar Calea Dorobanți și Calea Floreasca sunt în curs de reamenajare. Vor urma străzile Eminescu, Polonă, cele cu sens unic pentru a crea fluiditate inclusiv pentru transportul în comun: "Noi vedem întârzierile cauzate de aceste mașini parcate ilegal”.

Pe străzile din jurul Primăriei Capitalei, unde s-au pus stâlpișori, trotuarele sunt libere

Licitația pentru parcometre, în desfășurare

Compania Municipală Parking București a început în octombrie licitația pentru achiziția celor 300 de parcometre care vor fi instalate în parcările administrate de Primăria Capitalei. Valoarea contractului este estimată la 10,9 milioane lei. Termenul până la care pot fi depuse ofertele este 10 noiembrie, iar parcometrele trebuie livrate în 3 luni de la data semnării contractului.

După introducerea parcometrelor, primăria va renunța la personalul care stă acum în fiecare parcare și încasează banii de la cei care parchează acolo.

Începând cu luna septembrie, Compania Municipală Parking a scos la licitație mai multe contracte care vizează modernizarea parcărilor publice din Capitală, în contextul ”revoluției în parcare” anunțate de primarul Nicușor Dan și viceprimarul Stelian Bujduveanu:

  • Camere video performante care să citească plăcuțele de înmatriculare, astfel încât să fie depistați cei care nu au plătit. Valoarea estimată a contractului este de 449.000 lei, iar achiziția vizează montarea a 8 camere video pe două autovehicule, 4 camere pentru fiecare autovehicul pentru scanarea mașinilor parcate la bordură în parcajele situate pe străzile cu sens unic sau dublu sens. Termenul de depunere a ofertelor este 05.10.2022.
  • Acord-cadru pentru furnizare materiale de semnalizare pentru parcările administrate de Compania Municipala Parking București S.A.. Valoarea estimată este de 1.364.000 lei, pe 24 de luni, și se dorește achiziționarea a maxim 2000 de stâlpi de delimitare, 3,800 de indicatoare rutiere de informare de diverse mărimi, 800 de stâlpi pentru indicatoarele de informare. Termenul de depunere a ofertelor este 25.10.2022.
  • Contract de furnizare, montaj si punere in functiune – solutie completa pentru cele 10 parcări ale Primăriei Capitalei care pot fi închise cu barieră: Alba Iulia; Cina; Expozitiei; Herastrau Pavilion H; Herastrau Parc; Peco bariere; Pescarus; Sfanta Vineri Junior; Piata Presei Libere; Piata Victoriei. Valoarea estimată a contractului este de 2.096.630 lei. Termen limită pentru primirea ofertelor - 7 noiembrie.
  • Achiziția a 18 autoturisme cu motor electric, o autoutilitară tip furgon cu rampă manuală din aluminiu, un autoturism hibrid şi un autoturism cu motor electric capacitate mare. Cele 18 autoturisme cu motor electric au o valoare estimată de 2,6 milioane lei. Termen limită pentru primirea ofertelor: 10 noiembrie.

Mașini parcate neregulamentar în centrul orașului

Primăria Capitalei vrea să ieftinească parcarea

Primăria Capitalei ar putea elimina tarifele diferențiate pe zone, cuprinse între 2,5 și 10 lei, și să aplice un tarif unic de 5 lei, pentru toate parcajele publice din oraș, aflate în administrare, potrivit unui proiect de hotărâre de Consiliu General aflat în dezbatere publică. Pentru riverani, propunerea este un abonament de 50 lei/lună.

Propunerea este ca pentru utilizarea locurilor de parcare, de luni până vineri, în intervalul orar 08:00 - 20:00, șoferii să plătească 5lei/oră. Pentru acest interval orar este disponibil, pentru peroanele fizice, și un abonament de 25 lei/zi sau un abonament de 500 lei/lună.

Pentru utilizarea locurilor de parcare de către riverani este propus un tarif de 50 lei/lună și 500 lei/an.

Tariful de exploatare pentru locurile de parcare a căror utilizare este necesară pentru incarcarea autovehiculelor electrice este de 300 lei/lună/loc de parcare plus 0,15 lei/kw vândut.

Plata tarifului permite ocuparea unui loc de parcare fără rezervare.

Propunerea este ca tariful orar de parcare să se aplice de luni până vineri, între 8.00 și 20.00, în afara acestui interval parcarea urmând să fie gratuită, inclusiv în zilele cu sărbători legale. Excepție fac parcajele de pe Aviatorilor, Biserica Enei, Brezoianu, Bucur Obor, Calea Floreasca, Calea Victoriei, Charles de Gaulle, Cina, Conservator, Constantin Esarcu, Doamnei, Domnița Anstasia, Dorobanți, Edgar Quinet, Eforie, Episcopiei, Eva, Expoziției, George Enescu, Herăstrău, Horoscop, Sitraco, Ion Câmpineanu, Lido, Magazin Victoria, Marriot, Nerva Traian, Nicolae Bălcescu, Nicolae Golescu, Obor Chiristigiilor, Pecăruș, Piața Libertății, Piața Victoriei, Piața Revoluției, Radu Beller, Sala palatului, Schitu Măgureanu, Șoseaua Nordului, Splai, Tonita, Piața Unirii, Piața Walter Mărăcineanu, Ziduri Moși, unde tariful se aplică de luni până duminică, între 8.00 și 20.00.

În cazul abonamentelor pentru riverani, abonamentul este valabil pentru persoane fizice cu domiciliul sau reședința adiacente parcajului și care posedă autoturisme aflate în proprietate înmatriculate la adresa respectivă sau utilizate în baza unor contracte de leasing sau de comodat. Abonamentul permite utilizarea unui loc de parcare, fără rezervare.

Despre ”Revoluția parcărilor”

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, și viceprimarul Stelian Bujduveanu au declarat că de pe 15 august Primăria Capitalei nu va mai permite parcarea pe trotuar în centrul orașului, iar treptat, în această zonă, nu se va mai putea parca gratuit, urmând să fie trasate parcări cu plată peste tot unde e posibil, așa cum este în alte capitale europene.

Revoluția a început în forță, în prima săptămână, pe câteva străzi au fost montați stâlpișori, au fost date 169 de amenzi în valoare totală de 52.145 de lei. Polițiștii au aplicat și și 536 somații și au fost ridicate trei mașini.

De asemenea, pentru 35 de sesizări înregistrate la Dispeceratul Poliției Locale București privind oprirea/staționarea neregulamentară a autovehiculelor a fost solicitat sprijinul Poliției Rutiere.

”Revoluția” a continuat și după începerea anului școlar, însă mai modest. Pe bulevardele și străzile unde s-a declarat război șoferilor care parchează pe trotuar au mai apărut mașini parcate neregulamentar, iar străzi noi nu au mai fost eliberate de mașini, ci poliția a acționat în principal pe străzile din jurul Primăriei și pe alte câteva artere centrale.