​Dezbatere

VIDEO Ce impact economic va avea exploatarea aurului de la Rosia Montana? Ionel Blanculescu si Afrodita Iorgulescu au dezbatut despre locurile de munca create, impactul economic pentru Romania si castigul statului roman din taxe, impozite si redevente

de Smile Media
Joi, 26 ianuarie 2012, 13:23 Rosia Montana - Economic


Proiectul Rosia Montana a starnit discutii si dispute inca de la inceput. Fiecare tabara isi are propriile argumente, fiecare argument e sprijinit pe studii sau pe declaratii ale unor personalitati publice. Ionel Blanculescu si Afrodita Iorgulescu au discutat despre cele mai importante aspecte economice ale proiectului minier de la Rosia Montana: locuri de munca create, impactul economic in Romania si taxe, impozite si redevente.







Nota: Aceasta dezbatere face parte dintr-un ciclu de 6 dezbateri, sustinute de Rosia Montana Gold Corporation
  •  Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom aproba comentariile care nu se refera la tema anuntata, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  •  Puteti posta intrebari prin intermediu formularului de comentarii. Fiecare cititor poate posta un singur comentariu, care poate contine cel mult 2 intrebari, pentru a da posibilitatea cat mai multor cititori sa intre in dialog cu invitatii
  •  Cele mai interesante intrebari vor fi adresate invitatilor din studio
  • Cititi aici transcrierea principalelor declaratii.

Vezi aici argumentele pro si contra

Despre invitati

Afrodita Iorgulescu este doctor in matematica, profesor universitar emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti. Domeniul de interes este informatica teoretica.
A primit premiul "Gheorghe Lazar" al Academiei Romane pe anul 2002.
Din anul 2006, face parte din grupul editorial al revistei americane Journal of Multiple Valued Logic and Soft Computing, revista cotata ISI.
Guest Editor la Soft Computing (Springer) in 2001, la Multiple-valued Logic (Taylor & Francis) in 2001, la J. of Multiple Valued Logic and Soft Computing in 2006, la International Journal of Mathematics and Mathematical Sciences in 2011.
Membru CNFIS (1998-2003), evaluator CNCSIS (din 2004), membru in Registrul National al Expertilor CNCSIS, din 2005. Membru INFOREC (organizatie profesionala din ASE) din 1990, GLAU (Grupul de Logica si Algebra Universala) din 1990, SSM (Societatea de Stiinte Matematice) din 1996.
Lider al sindicatului ACADEMICA al cadrelor didactice din ASE (1990-2000).
Membru fondator al Solidaritatii Universitare, membru Alianta Civica din 1990. Este membra a Grupului pentru salvarea Rosiei Montane din Academia de Studii Economice (vezi materialele elaborate de Grup la http://www.ase.ro/rosia_montana/index.asp).


Blanculescu Ionel este economist, licentiat ASE, facultatea de management, doctorand in finante.
- 12 ani, analist in Ministerul Apararii Nationale (1981-1993);
- 3,5 ani bancher, Banca Romana de Comert Exterior, activitate la nivelul Presedintelui bancii (1996-1999);
- 5 ani activitate guvernamentala, Guvernul Romaniei, consilier Presedinte, director, director general, Secretar de Stat, Presedinte Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare-AVAB (1999-2003); Ministru al Controlului si Ministrul Sanatatii (iun.2003-dec.2004);
- 9,5 ani consultant financiar, CEO si Presedinte al companiei Consultanta si Investigatii Financiare (2005-2011) si alte companii de consultanta economica, in calitate de consultant .
Ca Presedinte al AVAB, institutie financiara a statului, a administrat, in calitate de creditor, 4 miliarde USD, aferente a 4000 de companii de stat si private, din toate sectoarele de activitate.
In calitate de ministru al controlului a avut in subordine Garda Financiara, Autoritatea Nationala a Vamilor, Oficiul pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor murdari, Agentia Nationala de Control a Exporturilor Strategice si alte institutii de control guvernamentale.
In prezent, este proprietarul site ului de analize economice www.blanculescu.ro, unde se regasesc postate,pe langa analizele curente si mai multe  articole referitoare la industria petroliera.


Citeste mai multe despre   
+ SHARE      
  
8248 vizualizari
  • Sa asteptam si profitul va fi al copiilor nostri. (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:06)

    dan [anonim]

    Buna ziua,

    Datele problemei:
    1. Aurul nu este un zacamant alterabil.
    2. Nu avem bani pentru exploatarea lui.
    3. Metoda actuala, cu cianuri este controversata.
    4. Evident, partea leului ar urma sa fie luata de investitorii "straini".Mai degraba as zice cei cu epoleti, citind biografia celui care a initiat proiectul.
    5. Resursele tarii sunt si ale copiilor nostri.

    Intrebari(tin sa-mi raspundeti la prima):

    De ce nu asteptam douazeci, treizeci de ani, cand datorita luminoasei si inteleptei conduceri, vom fi mai bogati, se vor utiliza metode mai avansate, iar tot profitul va ramane copiilor nostri? Suntem in situatie atat de dezastruoasa incat salvarea noastra este RMGC? Nicicum, zic eu(ma scuzati, asta a fost retorica, pentru a intari adevarata intrebare).

    Inteleg ca ar crea circa 1000 de locuri de munca in zona(am rezerve totusi, cred ca vreo 500), dar asta justifica jaful in avutia nationala?

    Cele 1000 de locuri justifica otravirea tarii?
  • cum ne situam la fiscalitate? (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:12)

    Calin [anonim]

    Buna ziua,

    Pentru ca tot suntem membri ai Uniunii Europene, intrebarea mea ar fi la ce nivel se situeaza redeventa din tara noastra si rata de taxare efectiva comparat cu ceilalti mai producatori de aur din UE?

    Va multumesc
  • efecte (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:20)

    Elena [anonim]

    Care va fi impactul acestor venituri la bugetul de stat si al locurilor de munca? Ce transformari vor produce in economia nationala?
  • baza de comparatie (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:29)

    Daniel V. [anonim]

    Am auzit opozanti ai proiectului de la Rosia Montana care spuneau ca "ne fura" sau ca "primim prea putin". Dar pentru a spune ca primim prea putin, trebuie sa avem o baza de comparatie. Intrucat prin proiectul asta am deveni cei mai mari producatori de aur din UE, e corect sa ne comparam cu cei care sunt in prezent cei mai mari producatori de aur din UE, anume Finlanda, mai ales ca s-a tot vorbit despre exploatarea de la Kittila. Asadar, ce procentaj din profiturile exploatarii de la Kittila merge la bugetele de stat si locale comparat cu ce e prevazut pentru Rosia Montana?
  • Impact (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:31)

    Vladimir Popescu [anonim]

    Care va fi impactul in PIB-ul Romaniei a acestui proiect? Care va fi impactul in bugetul de stat a acestui proiect? Care este mai important?
  • locuri de munca (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:40)

    Doina [anonim]

    Buna ziua,

    Intrucat suntem intr-o perioada cu somaj crescand, intrebarea mea este legata de acest lucru: Cate locuri de munca vor fi create prin pornirea proiectului astuia?
  • Procente (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:41)

    Traian Nedel [anonim]

    Care este procentul de profit care ar reveni statului Roman ?
    Care este procentul cu care s-ar reduce rata somajului ?
    Care este aportul procentual la PIB ?

    Va rog nu ocoliti intrebarile, cifrele sunt relevante chiar daca vorbim in termeni estimativi.
  • redeventa si efectele economice (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:50)

    Marian Pop [anonim]

    recent guvernantii nostri au dublat peste noapte redevente pentru mai multe minereuri, inclusiv pentru aur, aceasta ajungand de la 4% la 8%. In conditiile acestei redevente crescute, cum ne situam comparat cu alte tari europene? O alta intrebare ar fi: Este mai important sa luam cat mai mult la bugetul de stat in detrimentul impactului economic pe orizontala ?
  • efecte pe termen lung (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:54)

    p [anonim]

    1. Cit timp se preconizeaza ca va dura exploatarea zacamintelor?

    2. Care vor fi costurile pentru depoluare, depozitare in siguranta a deseurilor, pentru Romania, dupa incetarea exploatarii ?

    3. Cine si de ce a declarat Rosia Montana zona monoindustriala?

    4. De ce nu se pot depune proiecte de dezvoltare care sa tina cont de potentialul zonei in domeniul turismului cultural, cum s-a facut in alte tari europene, cum ar fi Austria (Karnuntum) sau Germania (Xanten)?

    5. Nu poate fi implicat DNA-ul, care sa cerceteze modul in care s-a declarat zona Rosia Montana zona monoindustriala?
  • Rosia Montana (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:55)

    Amalia [anonim]

    Se poate spune clar si fara de tagada ca exploatarea aurului este singura solutie care poate saalva zona? Tursimul, o infrastructura bine pusa la punct, sprijinirea micului intreprizator, etc, nu sunt si ele solutii? Si care, din punctul meu de vedere, nu afecteaza mediul daca se fac cum trebuie. Daca ar exista atata finantare si abnegatie in realizarea unui asemenea proiect asa cum se face pentru exploatarea aurului ...
  • banii (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:59)

    mircea [anonim]

    Intrebarea mea este cum se imparte castigul intre privat si stat? In primul rand ma intereseaza profitul statului ca procent din total, apoi cat sunt redeventele ca procent din profitul total? Cum este cifra fata de alte tari europene?
  • singurul proiect (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:05)

    cornelia [anonim]

    Este adevarat ca acest proiect este la ora actuala singurul care ne poate aduce venituri directe dar si indirecete destul de mari??
  • beneficiu pentru stat (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:05)

    Simona Costea [anonim]

    Care este beneficiul pentru statul roman din acest proiect? Cu cat trebuie sa contribuie statul roman pentru acel beneficiu?
  • minerit (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:19)

    George [anonim]

    Cum se va reflecta relansarea mineritului in bugetul de stat si cum va influenta posibilii investitori in domeniu?
  • vom incasa mai mult profit? (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:20)

    Anutza [anonim]

    Avand in vedere ca pretul metalelor a crescut, asta inseamna ca proiectul a devenit si mai avantajos si vom incasa mai mult profit??
  • economia nationala (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:39)

    Diana [anonim]

    Care sunt transformarile in economia nationala si in cat timp se vor simti aceste transformari de la demararea proiectului?
  • Rosia Montana (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:48)

    George [anonim]

    Din cate informatii au razbatut prin internet, se pare ca orice metal recuperat in urma exploatarii zonei, pe langa aur si argint, sunt ale celui care exploateaza, fara redevente pt. stat.
    Intrebarea 1: Institutul National de Geologie a facut o estimare privind alte metale "rare" care exista in aceasta zona (molibden, strontiu, galiu, germaniu, uraniu, etc) si valoarea estimativa ? (grame/tona de roca, pret de piata/kg);

    Intrebarea 2: in sarcina cui sunt cheltuielile de ecologizare mediu, atat pe parcursul, cat si dupa incheierea exploatarii miniere.

    Multumesc !
  • Romania nu va cheltui nimic (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:51)

    florina [anonim]

    Din cate am citit eu , stiu ca Romania nu va cheltui sau contribui cu niciun leu la acest proiect, ci doar va primi!? Este adevarat?
  • Cu mediul si vointa romanilor cum ramane? (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:00)

    mihai_mi [utilizator]

    Cate locuri de munca s-ar crea daca s-ar incepe un proiect de taiere si exportare al tuturor copacilor din Romania? In caz ca raspunsul este "mult mai multe decat la Rosia M." (si bineinteles ca ar fi vorba despre mai multe) intrebarea este de ce nu se incepe un astfel de proiect? (doar ar aduce venituri masive la buget).
  • Doua intrebari pentru domnul Ionel Blanculescu (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:08)

    Paul [anonim]

    1. La cotatii medii de 1500 USD/uncie pentru aur (in prezent a sarit de 1700 USD) si 25 USD/uncie pentru argint (in prezent e in jur de 33 USD) si tinand cont de cantitatile estimate de 300 tone aur si 1200 tone de argint, reiese o valoare a zacamintelor de aproape 15.7 miliarde USD (14.4+1.3). In aceste conditii, apreciati ca fiind corecta participatia de 19.3% a statului roman in proiect? Nu am mai mentionat de celelalte metale (cum ar fi cupru) si nici de abtinerea Minvest Deva de la o majorare de capital social la RMGC.

    2. Tinand cont de "experienta" statului roman in redactarea contractelor (sau a oricarui tip de intelegere intre parti), cat de puternice credeti ca vor fi obligatiile legale ale RMGC/Gabriel Resources de refacere a mediului, in anii care ar urma inchiderii exploatarii? Sa nu uitam ca in spatele Gabriel Resources se afla 3 persoane foarte bogate si influente din Statele Unite (averea neta a lui John Paulson e de 15.5 miliarde USD, conform Wikipedia).

    Va multumesc.
  • singurul proiect (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:11)

    Denisa [anonim]

    Din cate stiu eu este singurul proiect din tara care ne poate oferi destul de multe locuri de munca, plus alte beneficii. Mai sunt si alte proiecte care sa ne ofere locuri de munca?
  • financiar si nu numai (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:29)

    Filip [anonim]

    Intrebarea mea pentru domnul Blanculescu ar fi: ce procentaj din profiturile proiectului ar reveni in bugetul nostru de stat? La ce suma estimati ca se va ridica acel castig? Si pentru ca implica tot partea financiara, este adevarat ca normele europene obliga investitorul sa acopere toate costurile de mediu si reecologizare?
  • Rosia Montana (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:34)

    PESTISOR IORDACHE [anonim]

    1. Stiati ca de fapt la Rosia Montana se afla cel mai mare minereu din lume de materiale rare, cel mai important fiind Wolfram-ul ? Aurul este o chestiune care acopera scopul real al exploatarii. 2. Daca se trece la exploatare, poporul roman se va alege numai cu lacurile de cianura, cu despagubirile ce le va plati tarilor invecinate pt asta, fara a beneficia de nimic altceva decat ceva salarii ff mici oferite de straini pt un timp scurt si pt putini oameni ? Ati uitat afacerea Sterling? 3. Daca noi ne opunem, atunci va fi posibil sa vina dupa noi si alti romani, dar adevarati, care sa tina la copiii si neamul lor.
  • De ce nu aduceti alti investitori la Rosia Montana (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:37)

    Colette [utilizator]

    Nu sunt specialista sa ma pot pronunta asupra oportunitatii sau efectelor nocive generate prin exploatarea de la Rosia Montana dar nu pot sa-mi pun intrebarea de ce toti cei care se opun acestui proiect nu fac eforturi pentru a-i ajuta pe cei din aceasta localitate, sa aduca investitori si sa le ofere locuri de munca? E simplu sa te opui la ceva, fondat sau numai ca asa este 'trendul, dar e mai greu sa intinzi mana unor oameni care sunt privati de niste locuri de munca tocmai pentru ca exista si cei care se opun acestui proiect! Sunt si ei cetateni ai Romaniei si conform Constitutiei au dreptul la un loc de munca!!!
  • 3 intrebari (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:44)

    Lu [anonim]

    1. Cunoaşteti structura acţionariatului RMGC? Dacă da, cine este "Gabriel Jersey" şi în ce relaţie se află cu Gabriel Canada?
    3. Dacă RMGC dă faliment în anul 10 al exploatării, cui îi revin cheltuielile de ecologizare ?
  • intrebari (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:47)

    Daiana [anonim]

    Care ar fi procentajul care ar intra in bugetul de stat al Romaniei? Va trebui sa scoatem vreun leu din bugetul de stat? (inclusiv pt mediu sau orice alte aspecte)
  • Impactul economic asupra zonei... (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:48)

    Luke [anonim]

    Buna ziua,
    As dori sa va intreb care considerati ca va fi impactul economic asupra imprejurimilor din Muntii Apuseni? In special, dar nu numai, asupra turismului din zona nu strict din Rosia Montana. Pe ce raza in jurul Rosiei Montane considerati ca va fi simtit acest impact, negativ presupun?
    Multumesc
  • RTE (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:55)

    Pavel A. [anonim]

    taxele, impozitele, redeventele, acestea alcatuiesc rata de taxare efectiva. Daca stiti, puteti spune la ce nivel este si cum se compara cu RTE din alte tari? Va multumesc.
  • ESENTIAL: clauze secrete ???? (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:19)

    alex [anonim]

    1. RMGC doreste sa ne convinga de cat de benefica e afacerea dar tine la secret un numar de clauze din contract !!!!!? cum vine treaba asta? cum putem lua o decizie cand ne este ascuns esentialul???? oare faptul ca alearga dupa acest proiect de peste 14 ani inseamna ca acele clauze le sunt extrem de favorabile (adica defavorabile romaniei) ??? suna a un nou bechtel...

    2. de ce zona rosia montana nu se poate dezvolta DECAT cu minerit? oare toate zonele prospere din tara si care au conditii geografice similare (sunt destule din acestea) se bazeaza exclusiv pe minerit ?
  • in si din buget (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:22)

    Damian [anonim]

    Buna ziua,
    as avea doua intrebari pentru invitati.
    Avand in vedere ca toate costurile de mediu sunt suportate de RMGC, conform normelor europene, statul va trebui sa scoata vreun ban din bugetul oricum secat pentru acest proiect? Dar de intrat cat va intra in buget?
  • Dezinformare? Manipulare? (Joi, 26 ianuarie 2012, 18:06)

    Mara [anonim]

    Bună ziua!
    V-aș ruga să comentați următoarele afirmații ale Dr. RAUL MUREȘAN, cercetător științific la „Max Planck Institut” din Frankfurt am Main și la Institutul Român de știință și Tehnologie din Cluj Napoca (cf Formula AS, anul XXII, nr.1002 (2), 12-19 ian. 2012):
    „Putem câștiga, spun cei de la RMGC aproximativ patru miliarde de dolari din participațiunile statului, plus banii intrați indirect în economie. Totul, în decurs de aproximativ 16 ani, ceea ce înseamnă o medie de aproximativ 210 milioane de euro pe an. Dar (...) această sumă reprezintă doar 0,1% din PIB! Prin comparație, numai domeniul IT a contribuit în anul 2008 cu 7 miliarde de euro la PIB (!), adică de peste 33 de ori mai mult decât promite RMGC! Un calcul aritmetic simplu ne arată că economia românească, chiar așa în criză cum este ea, produce suma pe care ne-o promie RMGC pe an în aproximativ 2 sau 3 ore (!!) de muncă, la o medie de 22 de zile lucrătoare pe lună!”

    Hotnews, vă rog să nu-mi cenzurați comentariul!
  • Impactul (Joi, 26 ianuarie 2012, 18:08)

    Stefan [anonim]

    1. Daca durata proiectului e de doar 17 ani, ce activitati economice mai credeti ca se vor putea derula in zona dupa incheierea exploatarii avand in vedere ca in urma proiectului minier va fi poluata o suprafata de aproximativ 6000 ha?

    2. Ati vazut filmul "ALETHEA"?. Nu considerati ca reprezinta un deja-vu pentru Rosia Montana?
  • in putine cuvinte (Joi, 26 ianuarie 2012, 18:12)

    vali6712 [anonim]

    intebarile mele sunt:
    1.avantaje
    2.dezavantaje
    p.s.aceste intrebari fiind puse de un om din popor cu pregatire medie,rog raspunsuri pe masura!va multumesc anticipat. badea vasile
  • 1% din PIB? (Joi, 26 ianuarie 2012, 18:27)

    Anda St. [utilizator]

    Buna ziua. Stiu ca domnul Blanculescu vorbea de faptul ca proiectul va genera 1% din PiB-ul Romaniei. Daca e adevarat, e foarte bine. Astept confirmarea din parte dumnealui si mai multe explicatii pe acest subiect. Multumesc.
  • Democratie (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:14)

    buncrestin [utilizator]

    Intrebarea mea este: credeti ca ar fi oportun un referendum pe tema exploatarii de la Rosia Montana? Multumesc
  • iazul de decantare si barajul acestuia (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:31)

    Marii Cai Albastri [anonim]

    Servus

    Problema mea cea mai mare cu acest proiect este, nu redeventa statului roman din licenta miniera (desi si asta merita discutat) ci iazul de decantare de pe valea raului Corna.
    Ce probleme are rama estică a iazului de decantare şi cît de bună este aşa zisa soluţie cu patul de argilă compactată puteti gasi aici:
    http://www.cotidianul.ro/apelul-unui-mare-patriot-si-inginer-geolog-158991/

    Si acum intrebare pentru economistii neamului:
    Presupunînd ca solutia de impermeabilizare cu argila compactata a cuvetei iazului de decantare nu e sigura din punct de vedere hidrogeologic si ecologic si se cer altele mai sofisticate (si mai scumpe), avind in vedere o medie de 2,5-3 g aur/tona de steril si ca acest iaz e cam de suprafata Berceniului oare nu cumva RMGC ramane fara profit?


    Pentru ca raspunsul il pot intui nu mai bine ne vinde noua basmul asta patul de argila compactata, face un pic de cherry-picking ca doar stie unde sunt filoanele mai bogate si cand va incepe sa creasca concentratia de cianura in apa freatica fuge sau da faliment (actionarul majoritar are sediul in Barbados).

    A bon entedeur salut!
  • Avantaje? (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:41)

    ghiula [utilizator]

    De ce zona respectiva a fost legiferata ca zona monoindustriala?
    De ce sunt ilegale alte activitati comerciale?
    Romania a mai concesionat(privatizat) resurse, vezi petrolul national, fara un beneficiu major la nivel popular. De ce credeti ca de aceasta data situatia va fi diferita?
    Locuitorii zonei, conform traditiei, si-au produs singuri cele trebuincioase traiului. De ce e un avantaj sa-si ia un job in industria miniera si apoi sa-si cumpere mancarea de la supermarket? Credeti ca nivelul salarizarii va fi unul european?
    Multumesc
  • intrebari (Joi, 26 ianuarie 2012, 20:49)

    Adrian [anonim]

    1. Domnule Blanculescu, aveti sau nu un contract de consultanta cu RMGC SA sau cu LINKS ASSOCIATES,firma de PR a RMGC SA?(Pentru a fi credibil trebuie sa fiti independent)
    2.Aportul proiectului la PIB-ul Romaniei de 1% se va realiza in fiecare an sau este distribuit pe parcursul celor 17 ani de exploatare?
    3.Cate din locurile de munca indirecte promise de investitor exista deja in economia romaneasca?
    4.Cat va castiga Romania din punct de vedere economic in conditiile in care rafinarea aurului nu se va face in tara, ci numai turnarea lingourilor brute, necomercializabile pe standardele London Bullion Market Association.
  • politica sau afaceri? (Joi, 26 ianuarie 2012, 21:33)

    adrian [anonim]

    1) Care este implicarea dumneavoastra in proiectul Rosia Montana, sau mai bine zis motivatia pentru a participa la aceasta emisiune? (Ati primit un onorariu? Faceti parte dintr'un partid politic? Aveti prieteni implicati in aceasta afacere?) Va rog sa nu ocoliti aceasta intrebare.

    2) A fost facut vre'un studiu privind impactul "SOCIO-ECONOMIC" daca ar fi exploatat in mod inteligent potentialul turistic, respectiv galeriile romane, vestigiile gasite in Rosia Montana?

    3) Cine sunt beneficiarii din tabara politica, cei implicati via MINVEST unde o parte din conducere face parte din PDL (nu vorbesc de cetatenii Rosiei Montane)?


    P.S.: sunt unul dintre cetatenii romaniei dispus sa iasa in strada impotriva acestui proiect.

    Va multumesc!
  • De ce nu se face un referendum??? (Joi, 26 ianuarie 2012, 22:08)

    Marius Netedu [anonim]

    Bogatiile subsolului trebuie sa fie bogatiile natiunii!! De ce nu este intrebat poporul roman printr-un referendum despre aceasta problema? Este mult mai important decat suspendarea presedintelui Romaniei!
  • Impactul Rosia Montana evaluat subiectiv ! (Joi, 26 ianuarie 2012, 22:51)

    Vlad-I [utilizator]

    Cred ca cetatenii inoata intr-o lume modificata artificial de care nu sunt constienti. Tara noastra a modificat in secole 14,7 milioane de hectare din paduri virgine in tern arabil sau pasuni. Unde ducem peste 50 de ani toate blocurile care vor trebui demolate, cantitatea de moluz nu-i chiar mica ? Romanii consuma anual cateva zeci de milioane de tone materie prima, cumva este moral doar sa ne interesm daca face la noi probleme ecologice, daca cumparam materia prima de la altii, atunci este bine, nu ? moral ar fi ca romanii care nu doresc Rosia Montana sa refuze bijuteriile din aur si beneficiile unui trai modern care aduc are nevoie de multa materie prima. In general cei care sunt impotriva nu prea sunt constienti ca si ei sunt vinovati de alte mii de exploatari prin alte locuri ale lumii.
  • Intrebari (Vineri, 27 ianuarie 2012, 1:59)

    florin [anonim]

    Cate locuri de munca si care e nivelul salariului negociat pentru comunitatea locala contractual ? Sper ca nu va fi ca la centrul Renault de la Titu-Dambovita : 0% angajati din comunitatea locala...
    In loc sa fie exploatare 100% de Stat, ne vindem la straini toate resursele.
    Ce veti face cu mortii din cimitirul Rosia Montana ? Nu va e teama de blestemul aurului ?

    Cu stima.
  • este mineritul o solutie? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 6:53)

    seb [anonim]

    Povestea pe care o auzim de la rmgc eate ca mineritul este singura solutie pentru rosia montana, ca oamenii din zona mor de foame. Avand in vedere ca s-a ajuns in aceasta presupusa situatie dupa ce mineritul a incetat, cum este mineritul o solutie? Dupa terminarea explloatarii nu vor ajunge de unde au plecat? Nu vom vedea la tv copii acestor oameni plangand ca nu au unde sa munceasca? Nu gasim o solutie de dezvoltare durabila pentru aceasta zona astfel incat cat mai multe generatii viitoare sa poata trai in acea zona?
  • Intrebarile mele (Vineri, 27 ianuarie 2012, 8:53)

    enter [utilizator]

    1. Care este raportul dintre beneficiul incasat de stat sub forma de dividende si valoarea totala estimata a zacamintelor extrase (aur si alte metale/minerale)? Ma refer strict la acest raport, neincluzant alte taxe pe care le platesc si alti agenti economici (exclud impozit pe profit, cas, impozit pe venitul angajatilor, etc).

    2. Compania Apple produce profit de ordinul sutelor de mii de dolari per angajat. E valabil acest lucru si in acest proiect de exploatare ?

    3. De ce zona este declarata monoindustriala, impiedicandu-i pe cetateni sa se ocupe de alte activitati locale. Ma refer la situatii precum cea a nefericitului din clipul publicitar cu 'vrem sa muncim aici, nu in strainatate'.

    4. Cati dintre locuitorii zonei au (sau vor avea) pregatirea necesara pentru a fi angajati la aceasta companie si cati vor fi adusi din alte parti ? Am o banuiala ca mai putin de jumatate vor fi localnici, iar restul vor fi oameni adusi din alte locuri, eventual din alte tari.

    5. De ce nu se elimina statutul de zona monoindustriala ?
  • ar putea fi modelat matematic? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 9:30)

    descartes [anonim]

    intrebarea mea are la baza incercarea de a minimiza subiectivismul intr-o astfel de analiza de oportunitate; asadeci,

    stiind ca exploatarea aurului este o activitate raspandita si cu un lung istoric, ati putea stabili un model matematic care sa poata fi validat cu datele din experiente anterioare si contemporane?

    ar putea fi un adevarat subiect de cercetare interdisciplinara, in care foarte multe domenii stiintifice isi vor gasi locul, de la matematica, informatica pana la istorie, sociologie si politologie; legaturile neasteptate intre economic si teoria catastrofelor (sociale) ar putea fi o dezvoltare interesanta; Academia Romana, Universitatile de prima mana, ar putea usor gasi finantare Europeana pentru un astfel de proiect. as fi foarte multumit daca ambii intervievati ar sustine si dezvolta un astfel de proiect de cercetare, sub adagiumul cartezian: dubito ero cogito, cogito ergo sum.
  • contractul cu RMGC (Vineri, 27 ianuarie 2012, 9:45)

    Ana Armanca [utilizator]

    1.La o evaluare din 1973 la Institutul de cercetări miniere de la Baia Mare rezultă că la Roşia Montană se găsesc şi metale rare şi anume:

    Aur: 1,5 gr/tona â
    Argint: 7-11 gr/tona
    Germaniu: 20 gr/tona
    Vanadiu: 2500 gr/tona.
    Titan: 1000 gr/tona.
    Nichel: 30 gr/tona,
    Crom: 50 gr/tona,
    Cobalt: 30 gr/tona,.
    Galiu: 300 gr/tona. Se produc numai 30 de tone de galiu pe an, in intreaga lume Arsenic: 5000 (cinci mii) gr/tona.
    Bismut: 20 gr/tona,
    Feldspat potasic, folosit in industria portelanului
    Contractul cu RMGC se referă numai la aur şi argint, restul săm de pomană în secolul în care bătăliile se poartă pe resurse?

    2.Luăm:- substanţe periculoase :1.581.760 t ,din care cianură de sodiu 192.000 t când în Finlanda se va deschide o mina nouă la Pampalo care va folosi tehnologia flotării gravitationale şi nu cianuri sau acizi?
  • Doua intrebari logice nepuse inca (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:07)

    Liviu Panait [anonim]

    Am vizitat in doua randuri Rosia Montana, precum si exploatarea de la Brad. Prima intrebare este : Care era metoda de exploatare pana acum din Rosia Montana si pe ce procedeu de decantare se baza prelucrarea primara, ca eu am vazut ca se baza pe utilizarea mercurului. Or, acesta este si el toxic ! Lingourile prelucrate primar erau ulterior expediate la Baia Mare, unde se rafinau. A doua intrebare este legata de alternativa de aglomerare / extragere a aurului din minereu : am primit anii trecuti comenzi (fiind agent de logictica si broker maritim) din partea Deva Gold Corporation, sa organizez transportul minereului brut din Ctza la Huelva sau in Sud-Africa (Capetown), unde ar exista instalatii de extragere 'mecanica" a diverselor metale pe baza de centrifugare (pentru ca minereul contine si argint, molibden, uraniu etc.. Operatiunea a cazut din simplul motiv ca portul Constantza NU este organizat sa incarce nave tip mineralier - Handy-max pana la Capesize, ci doar sa le DESCARCE (vedi COMVEX), fluxul de marfa fiind invers celui dorit. Doar nave foarte mici (de pana in 10K dwcc) puteau fi operate, prin urmare, doar Huelva ramasese o optiune, dar finalmente a cazut si aceasta. Nu sunt specialist in prelucrarea minereurilor, dar ma intreb : daca aceste facilitati si metode exista, de ce nu le pomeneste nimeni si de ce nu se poate construi o instalatie in tara ? Nu ar fi mai ieftina si mai ecologica ? Multumesc.
  • concret (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:21)

    ilie [anonim]

    ce garantii financiare are romania din proiectul asta? se vorbeste de paradisuri fiscale sunt ele posibile si in cazul asta?
  • angajati (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:31)

    Vasiliescu [anonim]

    Daca stiti, cati oameni sunt angajati la RMGC in acest moment si cati dintre acesti angajati sunt din zona? Cate locuri de munca vor fi create in acea zona si care va fi impactul asupra somajului?
  • concret (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:57)

    Fane [anonim]

    Am inteles ca de pe urma proiectului de la Rosia Montana, o sa primim in bugetul de stat peste jumatate din profituri, 56% parca era procentajul. Prima mea intrebare este, avand in vedere ca acest procentaj a fost calculat la nivelul vechi al redeventei, la ce procentaj ajunge castigul nostru dupa dublarea redeventei? Cum se compara acest castig cu castigurile in bugetul de stat in alte tari occidentale?
  • mina veche (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:23)

    Alex [anonim]

    Conteaza ce a mai facut satul cu mina veche ? Acolo se exploteaza de 2000 de ani cum spuen si dna Iorgulescu, dar nu mai conteaza asta. Ideea este ca ea spuna ca nu este reantabil dar dupa spune ca ele trebuie deschise. Normal ca trebuie deschise acum, incearca sa fie anti, dar se vede ca nu este, doar nu ii place de rmgc,iar asta nu este un motiv
  • De ce nu statul? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:54)

    Bibic [anonim]

    Vreau sa incep prin a-mi arata aprecierea fata de Doamna Iorgulescu cu care am avut placerea de a studia in cadrul ASE, Cibernetica.
    Am o singura intrebare: de ce nu se ocupa o companie de stat de exploatarea aurului a.i. toate veniturile sa intre direct la Stat si trebuie sa "vindem" aceasta exploatare - pentru ca diferite persoane din spatele Gold Corporation sa se imbogateasca pe resursele si bogatia naturala a Romaniei?
  • Ce vor face localnicii dupa exploatare? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:59)

    Iulian [anonim]

    Mesajul unor "reclame" este ca oamenii locului se plang ca nu au de lucru si ca nu vor sa-si paraseasca locul de bastina. Ce vor face acesti oameni dupa incheierea exploatarii, adica dupa o perioada relativ scurta de timp (maxim 20 ani.). Vor trebui ei sa-si paraseasca locul drag, care intre timp s-a transformat intr-un iad? Eu zic ca da.
    Mai mult, experienta profesionala dobandita va fi inutila deoarece astfel de exploatari nu vor mai exista in viitor. Vor ajunge cu 10 ani inainte de pensie sa se intrebe daca mai are cineva nevoie de ei. Oare asta vor acei oameni?
    Dar vor capata ei oare un loc de munca? Vor veni altii din zone mai indepartate, chiar de peste hotare (poate chiar chinezi, pentru ca este mai ieftin). Daca oamenii locului nu vor sa lucreze in alta parte, altii vor putea. Si concurenta nu va fi usoara. Sa nu creada cineva ca daca s-a deschis o fabrica pe strada mea atunci automat eu voi avea un loc de munca rezervat acolo. Localnicul, care se crede deja angajat, ar trebui sa se gandeasca ca nu va scapa de concurenta.
    Nu cumva este mai bine chiar si pentru localnici ca acolo sa infloreasca turismul sau o industrie viabila, pe termen lung? Nu cumva ne lacomim la zaharelul pe care ni-l plimba prin fata ochilor niste oameni exclusiv interesati de bani?

    Nu exista cumva sansa ca in viitor (poate chiar in curand) metodele de extractie sa evolueze si sa putem sa extragem metalele (caci nu numai despre aur este vorba, asa cum se lasa a intelege) prin procedee mai armonioase?
    Si il intreb pe d-l Blanculescu, de ce ne grabim noi sa extragem TOT aurul pe care il avem? Ce mai lasam pentru copiii nostri? Din punct de vedere economic, daca un om are o suma de bani ascunsa undeva, este inteligent ca el sa o cheltuiasca dintr-o data? Nu mai bine se ajuta cu ea ani la randul, generatii la rand? Nu cumva pretul aurului va creste in timp daca exploatam rational?
    Nu cumva o cantitate mare de aur care ajunge pe piata va determina scaderea pretului acestuia?
  • ... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:32)

    Ionel Tanase [anonim]

    1) De ce nu se dezvolta turismul in zona ca doar la fel se creeaza locuri de munca si in plus aceste locuri de munca pot exista pe o perioada mult mai mare nu doar 15-30 de ani ca in cazul exploatarii?

    2) Ce garantii avem ca exploatarea de la Rosia Montana nu o sa fie de genul 'hit & run'?
    Adica exploateaza tot ce se poate si la sfarsit sa ne lase pe noi poporul roman de reparam dupa.
  • rosia montana (Vineri, 27 ianuarie 2012, 15:21)

    tataye [anonim]

    am inteles ca beneficiul statului roman va fi de 1% din pib pe parcursul celor 17 ani de contract(banuiesc ca procentul se refera la fiecare an in parte). as dori sa stiu care ar fi beneficiul(% din pib) daca statul roman s-ar imprumuta la o institutie financiara internationala si s-ar ocupa de exploatare si de toate activitatile aferente.
    tin sa remarc pertinenta deosebita a intrebarilor. deci sunt foarte multi romani care chiar sunt interesari de soarta ROMANIEI
  • aur (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:00)

    dorin valeriu [anonim]

    Sunt mai multe probleme : - Redeventa mare/mica. In alte tari, si in Romania pana la comunism, bogatiile subsolului erau ale celui ce detinea suprafata de pamant, proiectia zacamantului la sol. Pana in 1948 aceste mine au fost particulare ! Vechii proprietari nu au fost inca despagubiti, din cate stiu eu. O problema deschisa.
    - Cianurile. E adevarat, cianurile solubile (ex. Cianura de potasiu) sunt foarte toxice. Ele se pot neutraliza sau transforma in saruri insolubile, practic fara toxicitate. Sa va dau un exemplu :: sarurile solubile de Bariu sunt extrem de toxice dar o sare insolubila, sulfatul de Bariu se foloseste cu succes in radiologie ca substanta de contast in examinarea tubului digestiv, adica SE BEA si omul nu pateste nimic. Cianurile se folosesc si in vinificatie, la sterilizarea vinului; cum de acolo se pot neutraliza si la minerit nu.
    - Singura rezerva pe care o am eu priveste capacitatea Statului Roman de a controla situatia. Gold Corporation e o firma mare, bogata, n-am convingerea ca nu va incerca sa faca economii de exploatare prin mituirea functionarilor romani pusi s-o controleze.
    Mai departe e poezie, idei preconcepute, ecologism absurd. Desteptarea !
  • Acest proiect este o mare hotie. (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:34)

    si-eu-votez [utilizator]

    RMCG este o pacaleala. Parca nu stim de ce unii politicieni vor sa deschida proiectul. Castiga ei niste bani, nu Statul roman si noi ceilalti. Doamna Iorgulescu a punctat bine ce a putut sa puncteze. Sper ca acest proiect sa nu porneasca!
  • sa exploateze odata (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:26)

    florin [anonim]

    tot se plimba cu proiectul asta prin ministere de 15 ani mai dureaza mult pana isi dau si ei seama ca este un proiect profitabil ? statul nu are bani de salarii din luna aprilie in colo, proiectul asta nu aduce in secunda doi bani la buget, dar in schimb poate sa aduca pentru viitor ca sa nu mai ajungem in situatii ca aceasta
  • nu e hotie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:28)

    florin [anonim]

    de ce sa fie o mare hotie ? Dna Iorgulescu nu a punctat lafel de bine ca domunl Blanculescu. De ce? Pentru ca ea spune ca domne nu e rentabil; dar trebuie facut un proiect si se ascunde pe dupa cuvinte. Ea defapt lupta imporiva investitorilor si atat
  • asemanare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:30)

    amu [anonim]

    Cand s-a lansat Trans-Gold in Baia Mare ,tot asa era o atmosfera ca ce facem noi,ca lucram cu australienii si cat o sa castigam.Finalul ,dezastru ecologic international de renume,cu pagube enorme, platite de noi.Nu am castigat nici un dolar, cotractul fiind facut de o armata de avocati ai firmei straine si aprobat de cativa avocati romani bugetari ,fara experinta si coruptibili.Cei mai dureros ca specialistii romani din minister si din REMIN Baia Mare in frunte cu geologul Hudrea au tradat interesele nationale pentru un pumn de arginti,fara sa clipeasca.Parca-i vad si acum cu bugete de protocol generoase si parcuri auto dotate cu jeepuri,plus salarii la care noi bugetarii nici nu le visam.Au pus mana si pe documentatiile geologice date generos de cei din conducere angajati de firma straina,geologi de la REMIN si IPEG.Totul a fost o hotie si a aratat fata omului nou creat de comunism,care se vinde pe mai nimic.Traiasca mina!
  • Nu cred ca mertia sa poluam tara. (Vineri, 27 ianuarie 2012, 22:48)

    actyvianonim [anonim]

    In primu rand Gabriel Resorces trebuie sa dovedeasca ca foloseste tehnologii prietenoase cu mediul cum ar fi neutralizarea cianurii dupa ce a fost folosita. Nu e vorba de nici un ecologism absurd pt ca corporatia canadiana a poloat alte state din lume cum ar fi America de Nord si America de sud unde au folosit exact aceiasi tehnologie. Au otravit locuitorii acelor zone cu toate substantele toxice cunoscute si necunoscute printre care si arsenic.
    Bani din exploatarea aurului trebuie sa revina statului si nu altor mari bogati din afara cum este si Sores si alti miliardari din lume care au cumparat roialitati pt a pune mana pe bani din exploatare. Cele cateva locuri de munca nu merita pt ca Romania pierde mai mult decat castiga.
    Tot ce va ramane dupa exploatare va fi o tara nelocuibila plina de poluare care este mai grava decat daca ar fi explodat o bomba atomica in Romania. Voi posta linkul catre documentarul vazut de mine si ispravele lasate de corporatia Gabiriel in lume cat si lipsa de interes sa elimine poluarea lasata in urma dupa ce au incheiat exploatarea. Au otravit populatii intregi. Ecologismul este motivat si nu exagerat.
    Interesul corporatilor este doar sa castige bani din orice chiar daca distrug mediul inconjurator, sau chiar planeta. Ganditiva cati bani ar castiga daca ar coloniza alta planeta facand planeta noastra nelocuibila sau cat vor cere pt a da mijloace de trai populatie contra unor costuri enorme.
  • Multe emotii putine cunostiinte (Vineri, 27 ianuarie 2012, 23:48)

    Albert [anonim]

    Poate fi concesiunea luata de la canadieni, legal vorbesc?

    In restul lumii statul are 4% din afacere fara sa miste un deget. In Romania statul ia 20% + 8%= 28% si poporul tot nu e multumit.

    Daca pretul se prabuseste la 500$ ( acum costa 400$ /uncie prin cianurare) - in 1992 era 200$/ uncie - 20$ sub pretul de exploatare prin minerit normal, atunci sa vezi poporul turbat ca de ce nu s-a deschis mina.

    Auzi, sa faca referendum national, sa faca revolutie - haoileu!!!

    Nu inteleg de ce nu fac paradisuri software daca sunt asa de destepti.
  • Am dezbatut ca DA (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:18)

    Dan [anonim]

    Daca e sustinuta de RMGC, dezbaterea are aceeasi valoare cu o dezbatere despre mineriade sustinuta de PSD sau o dezbatere despre automobilele electrice sustinuta de General Motors. In vechiul Catavencu se numea "gandire cu premeditare".
  • Ionel Blanculescu (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:57)

    Dan@ [anonim]

    Prezentarea facuta d-lui Blanculescu are o mare omisiune. Este sustinator al proiectului.
  • @albert (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 13:06)

    misescu [utilizator]

    Daca se va desecretiza contractul, atunci vom avea mai multe cunostinte despre soliditatea constrangerilor in cazul nerespectarii contractului ori faliment voit (sau nu), desi mai degraba voit.
  • Impact economic major (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 13:10)

    Munch [utilizator]

    Impact economic major pentru straini, cu cateva zeci de miliarde de dolari in buzunar in cativa ani de "exploatare". Statul roman va primi o taxa modica, care mai mult ca sigur ca va fi investita in niste firme capusa, ale unor regi ai asfaltului sau apropiati ai unor partide. Cetateanul de rand nu va observa nici o schimbare.
    Impactul social va fi minim, cateva sute de locuri de munca pe o perioada de 10-20 de ani. Dupa aia o intreaga regiune distrusa, scoasa pe vecie din circuitul agricol si turistic. Oamnii de acolo nu vor mai putea trai nici cat o fac acuma.
    Locuri de munca create pe orizontala? Nu! Tehnologia, utilajele si specialistii vor fi adusi din afara, noi nu avem experienta in acest domeniu. Din tara se vor aduce probabil materiale de constructii si mana de lucru necalificata, platita cu minimul pe economie.
    Bazinele cu cianuri or sa ajunga in paragina si se va ajunge dupa terminarea exploatarii la dezastre ecologice ca cele din Baia Mare sau Moldova Noua, pentru ca dupa aia nici dracu nu va mai avea grija de ele!
  • Rosia Montana (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:48)

    traian [anonim]

    300000 t de aur este avutia tarii. Guvernantii au dreptul sa administreze tara nu sa o vinda pentru 800 de locuri de munca. Cati locuitori mai are acum Rosia Montana ?Si de cind o mana de oameni din Rosia Montana vor sa decida ce sa facem cu acest tezaur al Romaniei?
  • Cu ce suma de bani este platit Blanculescu pentru (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:55)

    un urmas al motilor din Apuseni [anonim]

    Bogatiile naturale sunt ale intregului popor roman si trebuiesc exploatate doar de statul roman.
    In lacul cu cianura poate face baie d-l Blanculescu cu intreaga lui familie, toti cei care au semnat contracte secrete privind bogatiile tarii si toti tradatorii de tara din 1989 pina astazi.
    Cu ce suma de bani este platit Blanculescu pentru camania sustinuta pe care o duce pe toate posturile TV in ultima vreme ?
    Serviciile noastre secrete nu sunt capabile sa gaseasca acele contracte oneroase si sa le faca publice ?
    Astfel am putea vedea adevaratele fete care se afla in spatele dezastrului in care ne-am adincit in ultimii 22 de ani !
  • ce mai dezbatere... (Duminică, 29 ianuarie 2012, 11:18)

    Paul [anonim]

    Este pentru prima data cand pe hotnews invitatii nu raspund direct intrebarilor cititorilor, ci intrebarilor moderatoarei. Care intrebari au fost mai mult decat lejere... Oare si hotnews a fost uns? Oricum, argumentele Blanculescului si ale Nicolescului sunt jenibile, nu stau in picioare de nici o culoare...
  • Turism la mina de aur (Duminică, 29 ianuarie 2012, 15:21)

    Pompiliu [anonim]

    Avand in vedere neincrederea romanilor in capacitatea guvernarilor de pana acum de a incheia contracte cu adevarate benefice si in folosul tarii (autostrazi, privatizari, licitatii, etc) si interesele acestei corporatii, oare nu e mai bine sa asteptam vremuri mai bune, cu oameni mai capabili, patrioti, care sa poata exploata bogatiile patriei in folosul tuturor si nu al unui particular, fie el si priceput atat logistic cat si lobbystic, in economia asta "libera"? De asemenea, progresul tehnologic ar trebui sa aduca in timp si mijloace care sa nu aiba impact atat de daunator asupra mediului.

    Exploatarea resurselor tarii ar trebui facuta de romani si pentru romani!

    Desi la ce jaf a fost in tara asta in ultimii douazeci si de ani, faptul ca acest proiect pagubos primeste sprijin politic nu mira pe nimeni, insa va umple strazile de protestatari.

    Popularizarea pe care a cunoscut-o Rosia Montana ar trebui folosita in scopuri turistice, cu ceva efort si amenajari se poate crea o zona atractiva si economia locala ar cunoaste cresterea asteptata si locuri de munca.
  • De ce să nu exploateze Statul Român acel zăcământ? (Duminică, 29 ianuarie 2012, 20:20)

    Mihai Bocsaru [anonim]

    Nu înțeleg de ce trebuie să ne vindem iarăși mai pe nimic?!

    Cei care de 22 de ani conduc România an distrus economia acestei țări. Oamenii au ajuns să regrete un regim criminal (regimul comunist), datorită impotenței sau poate chiar relei voințe a celor care au condus România din 1989 încoace.

    Redevența oferită de RMGC este o glumă proastă! Se vorbea de 4%, adică aproape nimic. Am observat cum mai multe personalități între care și primul marinel al țării, sau alde Agathon ridică în slăvi proiectul RMGC.

    Înțeleg că sunt atâția care își vând sufletul acelei companii, între care probabil și domnul Blănculescu. Jenant pentru dumnealor! Lumea nu va mai da 2 bani pe așa personulități.

    Sunt de acord că discutăm de o sursă importantă de bani, dar mă întreb de ce să nu exploateze acea rezervă chiar Statul Român? A, veniți cu placa veche cu lipsa de bani?

    Bun, atunci Statul Român să deschidă o societate pe acțiuni la care numai cetățenii români să poată cumpăra acțiuni și în limita a maxim 0.01%.

    Sunt convins că se vor găsi foarte mulți români care s-ar bucura să investească o cât de mică sumă de bani în dezvoltarea unei companii ROMÂNEȘTI care să exploateze acea resursă, evident cu respectarea celor mai moderne metode de exploatare a acelui zăcământ.

    Ceea ce vreau să subliniez este că adevăratul motiv al personulităților nu este gândul bun pentru români și pentru cei care locuiesc în zonă, ci umplerea buzunarelor RMGC și a persoanelor influente aflate în spatele acelei companii, între care George Soroc, marele sforar al politicii Est-Europene.

    Dacă personulitățile ar ține cu românii, nu cu cei care îi cumpără sau care îi propulsează în politică pentru a le fi marionete, atunci s-ar gândi la interesul național al Statului Român și al nostru, al tuturor celor care alcătuim și contribuim la existența acestui Stat.
  • cianri si apa (Luni, 30 ianuarie 2012, 20:35)

    tuderp [anonim]

    Buna ziua

    Cianurile cu siguranta vor ajunge in mediul inconjurator ca doar nu o sa se evapore, si deci in aer , hrana , apa deci in corpurile noastre. gresesc cu ceva? ca doar nu o sa se evapore pe marte sau o sa fie exportate in CANADA SAU USA
  • Cat ar fi impactul in PIB? (Marţi, 31 ianuarie 2012, 1:05)

    Ted [anonim]

    Ca sa putem aprecia cat de cat corect, va rog sa va imaginati 4 scenarii si sa le estimati impactul in PIB-ul Romaniei si asupra ratei somajului de-a lungul a 10 ani:
    1. pornirea exploatarii aurului de la Rosia Montana conform dorintelor RMGC
    2. legalizarea prostitutiei in Romania
    3. legalizarea marijuanei in Romania
    4. infiintarea in Romania, intr-o zona cu somaj ridicat precum a Rosia Montana, a unui complex gigant de depozite pentru deseuri radioactive, unde sa colectam contra-cost deseurile radioactive ale tuturor statelor europene si din fosta URSS.

    Incercati doar sa estimati aceste scenarii relativ la unul dintre ele, nu in valori absolute. Riscurile asupra populatiei Romaniei prezente si viitoare le poate estima fiecare.

    Opinia mea personala: Nimeni din Romania nu contesta ca la Rosia Montana e nevoie de locuri de munca si ca exploatarea aurului de la Rosia Montana va aduce beneficii bugetului tarii. Toate aceste dezbateri sunt sterile si au ca scop distragerea atentiei de la adevaratul subiect care ar trebui dezbatut: care sunt riscurile reale de mediu si privind sanatatea populatiei actuale si viitoare ale Romaniei generate de exploatarea aurului la Rosia Montana in modul dorit de RMGC (utilizand cianuri)?
    Domnilor de la RMCG: sunt mult mai multi oameni inteligenti in Romania decat ati dori voi sa fie; sunt mult mai multi oameni in Romania care se gandesc la binele copiilor si nepotilor lor decat credeti voi; sunt mult mai putin prosti care utilizeaza mediul on-line decat cei pe care sperati dvs. sa-i aiuriti cu aceste dezbateri sterile si pe teme in care nimeni nu contesta nimic. Cautati o varianta de exploatarea aurului fara aceste riscuri mari asupra sanatatii populatiei si nu veti mai intampina opozitia populatiei din Romania.
  • Mineritul in RM nu ajuta populatia din zona (Marţi, 31 ianuarie 2012, 11:52)

    Vali [anonim]

    In 2002 Comuna Rosia Montana avea 3872 de locuitori in scadere (http://ro.wikipedia.org/wiki/Ro%C8%99ia_Montan%C4%83,_Alba).

    Cam despre ce locuri de munca discutam aici?

    Oricare patron ar deschide o fabrica in acea zona ar avea scutiri de taxe si impozite pentru locuri de munca in zone defavorizate.

    Vorbiti de mineri in RM? Glumiti poate, cine sa intre in mina, nepotii veniti in vacante la bunici?

    Sau poate aducem mineri din Valea jiului? Dar cu ce ajuta asta localnicii? Minerii din alte zone vor trimite banii acasa.

    Sa folosim si noi capul la gandit nu la deschis usa :D.
  • Rosia Montana patrimoniu UNESCO. (Miercuri, 1 februarie 2012, 22:10)

    letitia [anonim]

    Ar fi mare pacat sa se denatureze zona Rosia Montana.Sa-i multumim ca Dumnezeu ne-a dat asa frumos tinut cu bogatii minerale si peisaje minunate.Nu trbuie sa fie distrusa cu cianuri care otravesc pamantul si apele din zona ,peisajul sufera modificari .Totul va fi in zona anormal nici vorba de fericirea oamenilor din zona.Lasati apele ,izvoarele ,pamanturile curate ,neotravite.De ce sa nu se bucure localnicii si turistii de aceasta zona frumoasa? Pe coclauri pot fi pensiuni si cresterea oilor ,gainilor,gastelor,vacilor ,bivolilor si cailor sa se dezvolte.Si iazuri cu multi pesti:pastravi ,mai ales sa fie in zona.Casele sa aiba arhitectura specifica zonei respective.
  • criza in foamea guvernantilor (1) (Joi, 2 februarie 2012, 16:06)

    nicolae ceausescu [anonim]

    Romania a pierdut in perioada 1952-1960 printr-o firma sovieto-romana cea mai mare rezerva energetica a tarii, 17.288 tone de uraniu. Gheorghe Gheorghiu-Dej s-a suparat foc, pentru ca sovieticii nu ne-au dat noua, utilaje pentru extragerea uraniului.
    Politicienii de astazi vor sa dea unei firme canadiano-romane cu actionariat american, zacamintele de metale rare si pretioase de la Rosia Montana in schimbul locurilor de munca.(praf aruncat in ochi) Participatia Romaniei in aceasta firma este de doar 20% si risca sa ajunga al 0,6% in urma ultimei majorari de capital, la care actionarul roman nu a putut participa. Statul urmeaza sa suporte cheltuielile de intretinere a barajului si a sistemelor de captare, monitorizarea emisiilor de acid cianhidric, pompare si tratare a apei pe o perioada nedeterminata, estimate la 12 milioane de euro anual. (...)

    Statul roman ar primi 4% redevente pentru aur si argint. Presa vorbeste despre majorarea acestui procent la 6% prezentata ca o negociere reusita, fara se spuna ca in tari ca Africa de Sud redeventele pentru metale pretioase sunt de minim 20%.

    In cele 200 de milioane de tone de minereu care se doresc a fi procesate cu cianuri la Rosia Montana, se estimeaza a fi 1,5 grame de aur pe tona de minereu si 11, 7 grame de argint pe tona. Daca nu vi se pare o exploatare rentabila aveti dreptate! Motivatia pentru acest proiect sta in metalele rare care insotesc zacamintele de aur. Vanadiu - 2500 grame pe tona, arseniu - 5000 grame pe tona, titan - 1000 grame pe tona, molibden - 10 grame pe tona, nichel - 30 de grame pe tona, crom - 50 grame pe tona, cobalt - 30 grame pe tona, galiu - 300 grame pe tona, germaniu - 20 grame pe tona, wolfram, molibden etc.

    Daca punem aceste resurse in context mondial, epuizarea resurselor de energie si nevoia dezvoltarii energiilor regenerabile, a panourilor fotovoltaice si turbinelor eoliene, descoperim ca prima criza cu care se va confrunta lumea nu va fi cea petroliera ci... (va urma)
  • criza in foamea guvernantilor(2) (Joi, 2 februarie 2012, 16:13)

    nicolae ceausescu [anonim]

    a metalelor neferoase.

    Galiu, spre exemplu, care se gaseste la Rosia Montana in cantitati de 300 de ori mai mari decat aurul, este folosit in fabricarea panourilor fotovoltaice si pretul actual este de 900 de dolari pe Kg. Utilizarea lui va creste pe masura ce tehnologiile vor fi perfectionate si rentabilitatea energiei solare va creste cu scumpirea petrolului.

    26% din resursele de cupru extractabil din scoarta Pamantului s-au pierdut deja in gropi de gunoi. Inchiderea minei de cupru de la Rosia Poieni pentru a se face loc RMGC a dus la disponibilizarea a sute de muncitori, de care oficialii Gold Corporation nu isi aduc aminte cand fac calculele locurilor de munca.

    Din anumite informatii, in contractul de concesiune secretizat se spune ca orice metal in plus recuperat intra in beneficiul celui care exploateaza zacamintul. Falsa desecretizare trambitata de Traian Basescu nu a facut lumina asupra acestui aspect. Turcia, Cehia, Grecia, Costa Rica, Germania, Argentina, Filipinie au interzis mineritul cu cianuri.(de ce guvernantii nostri permit ?!)
    Parlamentul European a cerut Comisiei Europene interzicerea acestei tehnologii de minerit pana la sfarisitul anului 2011. Aduceti-va aminte de accidentul de la Baia Mare de acum 10 ani. Ungaria l-a considerat cea mai mare catastrofa dupa Cernobal. Statul roman are de platit circa 200 de milioane de dolari despagubiri.

    La Rosia Montana ar urma sa se foloseasca aproximativ 1.561.000 tone substante periculoase, dintre care 84.000 tone de cianura in cea mai mare cariera cu crater deschis din Europa si cel mai mare baraj, inalt de 185 m. Ganditi-va la efectele pe care un posibil accident le-ar avea asupra Deltei Dunarii, un ultim bastion european pentru protejarea biodiversitatii.
    Rosia Montana este unul dintre siturile cele mai bogate in resurse...(va urma)
  • criza in foamea guvernantilor (3) (Joi, 2 februarie 2012, 16:19)

    nicolae ceausescu [anonim]

    ...de patrimoniu cultural ale Romaniei, cuprinzand intr-un teritoriu intins pe cca. 650 ha 50 monumente istorice clasate, dintre care 7 desemnate ca monumente de valoare nationala si universala. De asemenea, patrimoniul cultural de la Rosia Montana este recunoscut si prin Planul de Amenajare a Teritoriului National.

    Acest statut juridic de protectie plaseaza Rosia Montana inaintea multor orase ,prin numarul si valoarea monumentelor istorice si pe primul loc intre asezarile rurale ale Romaniei. Conform legii, protejarea si punerea in valoare a acestor valori instituite reprezinta lucrari de utilitate publica, de interes national.

    Academia Romana, Casa Regala, ICOMOS (Comitetul International al Monumentelor si Siturilor), ca organizatie expert a UNESCO, Ad Astra, Alburnus Maior, ONG-uri din Romania si internationale, numerosi experti, institutii, studenti si cercetatori români din strainatate (RSSA, LSRS) recomanda si sustin includerea Rosiei Montane in Patrimoniul UNESCO.
    Constatam ca rusinea de a fi roman si lipsa de reactie a romanilor in fata nedreptatilor a fost indusa de aceleasi televiziuni care astazi sunt complice la cel mai mare jaf din istoria poporului roman.
    Va aflati printre putinii care au rezistat campaniei de dezinformare in care au fost angajate televiziunile, de aceea va solicitam implicarea nu doar ca simplu semnatar, ci ca militant, sa faceti cunoscut adevarul despre proiectul minier de la Rosia Montana.
    DANIEL BOJIN, ASOCIAT CU CENTRUL ROMAN PENTRU JURNALISM DE INVESTIGATIE
    Reţeta secretă a afacerii Roşia Montană
    de Daniel Bojin /19-12-2011
    Schema de finanţare a afacerii blochează accesul statului la profituri ani de zile, până când vor fi achitate...(va urma)
  • criza in foamea guvernantilor (4) (Joi, 2 februarie 2012, 16:23)

    nicolae ceausescu [anonim]

    ...până când vor fi achitate datorii de sute de milioane de dolari către investitori

    O mică companie canadiană, cu bilanţul gol, a devenit o afacere de aproape 2,6 miliarde de dolari, după ce a listat pe bursă resursele noastre de aur de la Roşia Montană

    Primele zile ale afacerii explică modul în care investitorii au preluat gratis controlul asupra zăcămintelor şi le-au folosit apoi pe bursă ca să facă rost de bani

    Banii făcuţi pe bursă au fost trimişi apoi în România sub formă de împrumuturi cu dobândă
    Personaje - cheie din povestea aurului recunosc astăzi, în premieră, neregulile afacerii, în care mari fonduri de investiţii şi investitori mărunţi şi-au plasat banii în ultimii paisprezece ani
    Traseul banilor din afacerea Roşia Montană arată cum o mică firmă canadiană s-a transformat în marele investitor din România, pe baza zăcămintelor din Munţii Apuseni. Foşti directori ai afacerii şi responsabilii statului recunosc astăzi problemele operaţiunii prin care resursele au fost cedate gratuit iar apoi au fost folosite, fără aprobările legale, să aducă banii necesari chiar pentru exploatarea aurului. Documentele asocierii iniţiale dintre primii investitori şi statul român sunt date dispărute astăzi la fosta regie a statului care a facilitat afacerea. Printr-un circuit offshore, care leagă compania canadiană de afacerea din România, s-au făcut cheltuieli de peste 500 milioane de dolari la Roşia Montană. Bani pentru care compania din România, în care statul român este partener, a plătit dobânzi de zeci de milioane de euro. Miza afacerii de la Roşia Montană a ajuns acum la aproape 18 miliarde de dolari, la cât sunt evaluate zăcămintele după creşterea spectaculoasă a preţului internaţional al aurului.
    Jocul pe bursă a surprins statul. Banii strânşi de proiectul Roşia Montană pe bursele din Canada (întâi Vancouver, apoi Toronto) se ridică la peste 800 de milioane de dolari, în ultimii paispreze ani...(va urma)
  • criza in foamea guvernantilor (5) (Joi, 2 februarie 2012, 16:28)

    nicolae ceausescu [anonim]

    ...prin emisiunea continuă de acţiuni, potrivit rapoartelor Gabriel Resources Ltd, compania mamă a afacerii.
    Noi amănunte din această afacere arată că operaţiunea listării la bursa din Vancouver din 1997 s-a făcut în mare secret chiar şi faţă de arbitrul pieţei zăcămintelor - Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM), instituţia statului care aprobă prospecţiunile, explorările şi exploatările de resurse.
    Mihail Ianăş, fostul preşedinte al ANRM din acea perioadă, dezvăluie astăzi că afacerea listării a fost o mare necunoscută chiar şi pentru cei care ar fi trebuit să o aprobe: “A fost o surpriză şi pentru noi listarea zăcămintelor din 1997. Am aflat atunci întâmplător de listare de la alţi investitori străini. Am cerut imediat explicaţii de la Ministerul Industriei şi am aflat că ei dăduseră o aprobare, dar nu ne-au motivat-o.”
    Mihail Ianăş susţine că răspunsul a venit atunci de la secretarul de stat pe probleme de minerit, Nicolae Stăiculescu.Fostul secretar de stat spune că nu îşi aminteşte de o astfel de aprobare: “Nu am aprobat aşa ceva şi nici nu-mi aduc aminte ca ministerul să fi dat o astfel de aprobare. Ca secretar pe probleme din minerit ar fi trebuit să ştiu. Există două variante: fie ca aprobarea să nu fi existat, fie ca ea să fi fost aprobată fără ca eu să ştiu, deşi mi-e greu să cred asta”.
    Listarea pe bursă a fost unul din punctele cheie al afacerii de la Roşia Montană pentru că astfel primii investitori au făcut rost de bani ca să finanţeze proiectul din Munţii Apuseni.
    Și tot prin intermediul bursei acţionariatul companiei s-a schimbat radical până astăzi, în companie plasându-şi banii mari fonduri de investiţii. Gabriel Resources Ltd. Canada, compania mamă din proiectul Roşia Montană, nu exista pe harta mineritului în urmă cu paisprezece ani când a raportat zăcămintele noastre pe bursă. Ea se numea atunci Starx Resources Canada şi figura ca o mică companie, cu bilanţul gol. Avea în schimb avantajul că era listată pe bursa Vancouver...
  • criza in foamea guvernantilor (5) (Joi, 2 februarie 2012, 16:50)

    nicolae ceausescu [anonim]

    ...prin emisiunea continuă de acţiuni, potrivit rapoartelor Gabriel Resources Ltd, compania mamă.
    Noi amănunte din această afacere arată că operaţiunea listării la bursa din Vancouver din 1997 s-a făcut în mare secret chiar şi faţă de arbitrul pieţei zăcămintelor - Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM), instituţia statului care aprobă prospecţiunile, explorările şi exploatările de resurse.
    Mihail Ianăş, fostul preşedinte al ANRM din acea perioadă, dezvăluie astăzi că afacerea listării a fost o mare necunoscută chiar şi pentru cei care ar fi trebuit să o aprobe: “A fost o surpriză şi pentru noi listarea zăcămintelor din 1997. Am aflat atunci întâmplător de listare de la alţi investitori străini. Am cerut imediat explicaţii de la Ministerul Industriei şi am aflat că ei dăduseră o aprobare, dar nu ne-au motivat-o.”Mihail Ianăş susţine că răspunsul a venit atunci de la secretarul de stat pe probleme de minerit, Nicolae Stăiculescu.
    Fostul secretar de stat spune că nu îşi aminteşte de o astfel de aprobare: “Nu am aprobat aşa ceva şi nici nu-mi aduc aminte ca ministerul să fi dat o astfel de aprobare. Ca secretar pe probleme din minerit ar fi trebuit să ştiu. Există două variante: fie ca aprobarea să nu fi existat, fie ca ea să fi fost aprobată fără ca eu să ştiu, deşi mi-e greu să cred asta”.
    Listarea pe bursă a fost unul din punctele cheie al afacerii de la Roşia Montană pentru că astfel primii investitori au făcut rost de bani ca să finanţeze proiectul din Munţii Apuseni.
    Și tot prin intermediul bursei acţionariatul companiei s-a schimbat radical până astăzi, în companie plasându-şi banii mari fonduri de investiţii. Gabriel Resources Ltd. Canada, compania mamă din proiectul RMGC, nu exista pe harta mineritului în urmă cu 14 ani când a raportat zăcămintele noastre pe bursă. Ea se numea atunci Starx Resources Canada şi figura ca o mică companie, cu bilanţul gol. Avea în schimb avantajulcă era listată pe bursa din Vancouver, o bursă pentru companii cu risc.
  • Minerit (Joi, 2 februarie 2012, 19:59)

    rebel [anonim]

    Oamenii care apar la TV se pling ca ei vor sa fie mineri ca asta stiu,dar la exploatarea de suprafata ce stiu ei e zero barat,acolo se decoperteaza cu excavatare uriase se inhata si se fuge fratele meu nu se sapa cu tirnacopul in genunchi.Si la Timisoara s-a inchis UMT 15000angajati,a fost cumparata si rasa de pe pamint ILSA 5000angajati lamomentul89,s-au inchis Kandia1000angajati,Electotimis3000angajati,firma6Martie 1000angajati,Solventul,Fca de ciorapi,Fca 1Iunie,Guban,Banat,Modern,Fca de lapteetc zeci de mii de oameni din judet au ramas fara locuri de munca in anii 92-93 cu inflatie130%,fara sa arate cineva interviuri cu acesti oameni la televiziuni.Dar recalificati-va si plecati in Europa,asta-i mai bine pentru toti.Si un lucru vreau sa stiu,Academia Romana,care a zis NU acestui proiect,nu e luata in seama?
  • Dezbatere anti/contra Exploatare RMGC (Vineri, 3 februarie 2012, 23:29)

    DeCeBall [anonim]

    Ma intreb doar atat,apropos de tov.Ionel Blanculescu,care preamareste beneficiile contractului cu RMGC:de ce-si ascunde trecutul cu sintagme gen "consilier in MApN in perioda 81-93"?
    Ce ii este rusine ca a fost, probabil ofiter?
    In perioada respectiva nu erau consilieri,poate doar sovietici!
    Si-n final referitor la pozitia sa ii recomand sa faca ce fac/promit sa faca cei care sustin folosire cianurilor in minerit:sa faca gargara o saptamana cu apa " innobilata"cu cianuri si apoi mai vedem noi...
    Mai avem totusi speranta ca CCE si ParlamentulEuropean vor interzice prin lege mineritul cu cianuri.Sa auzim numai de bine!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri