Argumente pro si contra privind  impactul economic al exploatarii aurului de la Rosia Montana

de Smile Media Smile Media
Joi, 26 ianuarie 2012, 13:11 Rosia Montana

Proiectul Rosia Montana a starnit discutii si dispute inca de la inceput. Fiecare tabara isi are propriile argumente si fiecare argument e sprijinit pe studii sau pe declaratii ale unor personalitati publice. In textul de fata vom prezenta trei  aspecte ale proiectului Rosia Montana, cu cateva argumente pro si respectiv contra.
  • Locurile de munca. Cate vor fi si pentru cat timp?
Sustinatorii proiectului vorbesc despre 2.300 locuri de munca, in faza de constructie, si de 880 locuri de munca, in faza de exploatare. Prin efectul de multiplicare, acestea ar ajunge la 3600 de locuri de munca (directe si indirecte). Cifrele fac parte dintr-un studiu al Oxford Policy Management.

Incepand cu anul 2010, compania RMGC a primit in Rosia Montana cateva mii de cereri de angajare. In acest moment, cu toate ca proiectul minier este inca in procedura de evaluare, Rosia Montana Gold Corporation are 458 de angajati. Peste 84% din oamenii care lucreaza la proiectul minier sunt din Rosia Montana si din localitatile din imediata vecinatate a acesteia (Abrud, Bucium, Campeni, Lupsa, Mogos, Bistra, Sohodol, Ciuruleasa).

"Adevarul la Rosia Montana este foarte trist: tineretul si cei in varsta de pana la 50 de ani vor trebui sa plece. Nu putem sa stam sa murim de foame, suntem alungati de saracie din casele noastre. Vor ramane aici doar parintii nostri, bunicii care au pensie. Eu am plecat in strainatate in 2005 si, desi sunt electrician calificat, am lucrat ca salahor. E o paine amara! Acum, am un loc de munca, ii ajut pe fratii mei, care au familii si probleme. Dar sunt mii de rosieni, cu familii mari, unii cu rate la banci, care nu au acest noroc. Investitia asta mare a RMGC va aduce prosperitate zonei si zona va aduce prosperitate in cadrul tarii", crede Dorin Furdui, localnic din Rosia Montana.

Rosia Montana Gold Corporation urmareste ca efectele bune ale proiectului sa se rasfranga cat mai mult asupra comunitatii locale, de care apartine. Compania vrea ca un numar cat mai mare de locuri de munca din cele create sa fie ocupate chiar in zona de impact a proiectului, adica in comuna Rosia Montana si zonele invecinate, iar apoi la nivel judetean.

Pentru ca proiectul minier sa aduca beneficii cat mai mari acestei regiuni, RMGC organizeaza periodic cursuri de formare profesionala pentru membri comunitatii locale. In acest fel, localnicii vor putea avea un rol cat mai activ in proiectul minier.

Exista de asemenea si o "politica a furnizorilor locali", adica reguli care spun ca, ori cate ori este posibil, RMGC va apela pentru serviciile de care are ne voie la firme locale, care au un loc preferential. Aceasta politica urmareste sa sustina dezvoltarea micilor afaceri detinute de oamenii din comuna Rosia Montana si localitatile invecinate. De exemplu, numai in 2008, cheltuielile pentru bunuri si servicii la nivelul comunitatii locale au fost de peste 4 milioane de lei.

"Acest proiect de la Rosia Montana vine in sprijinul investitorilor locali si straini. Trebuie sa ne tinem de treaba si ne bucuram ca a revenit si presedintele Romaniei. Locuri de munca, locuri de munca, locuri de munca", a declarat Ion Popescu, lider al sindicatului Meridian.

Si in strainatate mineritul genereaza mii de locuri de munca. Seppo Maula, din Kittila, Finlanda, declara ca "600 de oameni lucreaza in prezent, dar se multiplica de 3 ori aceasta cifra daca vorbim de toti cei care profita de pe urma proiectului. Peste 400 din cei 600 locuiesc in Kittila. Si populatia din Kittila a crescut. Avem 6300 de locuitori de la 600-700. In familiile de acolo, sotul lucreaza in mina iar sotia in turism. Au incredere in viitor, in economia locala, stiu ca municipalitatea le poate oferi tot ce au nevoie. Instruirea este foarte importanta. Ne-am organizat cu municipalitatea si in regiune cu ajutorul companiei miniere pentru a oferi instruire oamenilor. Cand lucrezi cu masini moderne, trebuie sa stii cum sa lucrezi. Cand lucrezi cu substante toxice, trebuie sa stii ce sa faci. Aveti aceleasi idei si probleme si aici si cred ca veti reusi. (..)In sezon, 1600 de oameni lucreaza in turism. Si serviciile atasate sunt implicate - educatie, servicii sociale."

Oponentii acestui proiect nu neaga cifrele, dar arata ca miile de locuri de munca sunt  temporare, urmand sa existe doar pe perioada exploatarii. Intrucat proiectul nu vizeaza dezvoltarea durabila, dupa ce va fi exploatat aurul, oamenii se vor intoarce exact in acelasi punct in care sunt astazi.  In plus, nu exista nici o garantie ca in proiect vor fi angajati localnicii. Asa cum sustine RMGC, mineritul de acum nu se mai compara cu cel de acum 50 de ani. Tehnologia a evoluat foarte mult, iar minerii romani (in majoritate fosti angajati ai MINVEST DEVA) nu au know how-ul sa foloseasca utilajele performante, folosite de RMGC.

"In componenta ALFA exista si sindicate miniere",  spune si Bogdan Hossu, liderul sindical al Confederatiei. "Deci, ne preocupa serios soarta minerilor. Contestam insa proiectul minier Rosia Montana pentru ca acolo se duce o campanie de minciuni: se promit 3600 de locuri de munca, dar studiile noastre au demonstrat ca am putea vorbi de fapt de 2000 de locuri care, in realitate, sunt 1040, care, pentru romani, nu vor trece de 800 in perioada de constructie... Ca sa ajunga, in faza exploatarii, la nici 250, din care multe pentru straini.".
  • Impactul economic pentru Romania
Argumentele PRO

Planul de afaceri al proiectului minier prevede beneficii totale de peste 4 miliarde de dolari pentru economia Romaniei.

Dintre acestia, 1,8 miliarde USD vor intra direct la bugetul de stat. Aceste fonduri sunt constituite din dividendele obtinute de statul roman, care detine 19,3% din actiunile companiei RMGC, redevente platite de RMGC, precum si alte taxe si impozite achitate direct catre bugetul statului, local, regional si national.

Restul de 2,4 miliarde USD reprezinta bani cheltuiti in Romania pentru resurse umane, constructii, energie electrica, materiale, transport, reactivi, piese de schimb si altele. Aceste sume reprezinta o investitie directa in economia Romaniei si vor ajunge la forta de munca, intreprinzatorii si companiile romanesti ce vor furniza produse si servicii pentru RMGC, in faza de constructie si cea de operare.

Investitia necesara pentru a realiza proiectul minier de la Rosia Montana este de aproximativ 1,7 miliarde de dolari. Din acestia, aproximativ 450 milioane au fost deja investiti de companie. Faza de constructie va mai aduce inca 876 milioane de dolari, iar diferenta de aproximativ 500 milioane este planificata a fi cheltuita in faza de dezvoltare si in cea de inchidere a minei.

Dupa obtinerea autorizatiei, compania va investi in zona aproximativ 1 milion USD/zi in timpul fazei de constructie, care va dura aproximativ 2 ani.

Impactul potential, direct si indirect, al proiectului minier in economia Romaniei este de 19 miliarde USD, dupa cum au aratat expertii de la Oxford Policy Management, luand in calcul efectul de multiplicare a beneficiilor economice.

Ambasadorul Canadei in Romania, Philippe Beaulne, a declarat ca intarzierea implementarii proiectului Rosia Montana poate sa transmita un semnal negativ si altor investitori, precizand insa ca decizia apartine statului roman.

Mineritul si tehnologia pot reda Romaniei statutul de lider mondial. O demonstreaza laboratorul fizico-chimic din Rosia Montana, unic in Europa, si unul dintre putinele din lume de o asemenea complexitate. Acest laborator, al carui istoric este legat de Proiectul Rosia Montana, functioneaza astazi ca o placa turnanta intercontinentala, analizand probe de minereuri de pe trei continente.

Unitatea a fost inaugurata in 1997. Majoritatea specialistilor si muncitorilor angajati in laborator au fost recrutati din regiune. Iar pentru administrarea investitiei de 300.000 de dolari a fost cooptata corporatia elvetiana SGS, cel mai mare furnizor de servicii de laborator din lume.

"In primii noua ani de activitate, laboratorul a efectuat peste 180.000 de teste pe probe pentru mina locala. Echipamentele moderne si experienta dobandita au constituit premiza dezvoltarii noastre ulterioare(..)Prezenta in peste 50 de tari a Grupului ALS ar fi putut sa aduca si relocarea laboratorului nostru. Nu rezolvi insa nimic doar mutandu-te dintr-un loc in altul, mai ales cand ti-ai format o echipa stabila. Compania australiana a contat pe romanii din zona", isi aminteste managerul unitatii, Francisc Hidi, unul din primii cinci angajati.

Efectueaza de opt ori mai multe tipuri de analiza decat in anii de inceput si proceseaza, zilnic, peste 2.500 de probe, din zeci de tari de pe trei continente: Europa, Asia, Africa.

Pana in 2006, acesta avea 18 angajati. Astazi are 80, majoritatea localnici sau din imprejurimile Rosiei Montane, iar salariul mediu lunar s-a dublat de la 400 la 800 de dolari.

Inceperea exploatarii aurului la Rosia Montana ar reprezenta "o rampa de relansare" pentru compania Nitroporos din Fagaras si pentru industria de materiale explozive din Romania, in general, a declarat, pentru "Evenimentul Zilei", Lucian Cupu, liderul sindicatului Nitramonia-Rompiro.

"Proiectul Rosia Montana ar putea fi o buna sansa pentru sectorul de explozivi civili, care este in regres. Ar asigura o piata de desfacere sigura si locuri de munca. Noi vom fi cei mai competitivi, datorita costurilor reduse de transport", a afirmat Cupu.

Argumente CONTRA

Proiectul minier nu foloseste resurse procesate local. Principala materie prima in activitatea minei este minereul, care este direct procesat de companie, cu propriile echipamente de import. Unele produse chimice ar putea fi achizitionate din Romania, dar acest lucru nu va avea mai mult ca sigur un impact semnificativ asupra industriei chimice locale.

Produsul final al Proiectului este lingoul dore(aliaj aur-argint). In Romania insa nu exista o piata de desfacere a aurului si nu exista o industrie de procesare a aurului din cauza faptului ca Romania nu a mai extras aur din 2006. BNR a anuntat oficial ca rezervele nationale de aur sunt suficiente. Pietele de desfacere ale RMGC sunt deci in strainatate si compania va exporta intreaga sa productie.  Proiectul nu se bazeaza pe resurse procesate local si nu genereaza nici o activitate economica corelata. Din punct de vedere economic, pretentia RMGC ca Proiectul va avea un impact pozitiv asupra economiei locale si nationale este nerealista.

Mai mult decat atat, existenta unei activitati miniere de asemenea proportii ii va descuraja pe alti potentiali oameni de afaceri sa investeasca in regiune. Pe langa minerit, regiunea are un potential semnificativ si imediat pentru o dezvoltare bazata pe turism (agroturism si turism cultural), precum si pentru activitati economice bazate pe cresterea animalelor etc.

Aceste activitati alternative nu pot fi dezvoltate intr-o zona in care mediul inconjurator (apa, sol, aer) va fi afectat in mod considerabil de activitatea de tip minier. In mineritul aurifer, resursele naturale (Pamantul, Minereul, Padurile, Aerul, Apa) sunt intrari in sistem, iar iesirile sunt : Sterilul, Aurul, Eroziunea solului, Emisiile in aer, Poluarea apei. Folosirea si distrugerea resurselor naturale, cat si efectele distrugerii asupra mediului trebuie sa fie cuantificate in costuri pentru economia nationala. Evaluarea acestor costuri trebuie sa ia in consideratie : pierderea ( temporara sau permanenta) a resurselor disponibile pentru alte utilizari, costul remedierii distrugerilor mediului, inclusiv reabilitarea carierelor, curatarea raurilor poluate de drenarea apelor acide, etc. [ASE]

Trebuie cantarite cu grija costurile pierderilor de resurse naturale disponibile, inclusiv ale aurului si de asemenea, luata in considerare posibilitatea ca aceste resurse sa fie folosite in alte activitati alternative si durabile. [ASE]

Costurile de remediere a distrugerilor mediului sunt uriase. Oameni de stiinta din Organizatia Cercetarii Stiintifice a Commonwealth-ului ( the Commonwealth Scientific Research Organization) din Australia au estimat costul remedierii siturilor abandonate care produc ape acide in medie la 100.000 USD / ha. Alte studii (Kuipers, 2000) au gasit costul de refacere a mediului pentru minele la suprafata care produc ape acide intre 50.000 USD/ha si mai mult de 250.000 USD/ha, cu o medie de 170.000 USD/ha. Raportul dintre terenul folosit direct de catre compania miniera si aria totala afectata este 1:5. In cazul Rosiei Montane, zona industriala va ocupa o suprafata de circa 1 200 ha, dar aria afectata totala va fi de 5 ori mai mare, deci de circa 6 000 ha. Daca ne bazam pe costul estimat de cercetatorii Australieni, de 100.000 USD/ha, obtinem un cost total de mediu pentru Rosia Montana de circa 600 mil. USD. [ASE]

Acest cost poate fi si mai mare in cazul in care RMGC nu va folosi planuri de management adecvate.
  • Cat castiga Statul roman din taxe, impozite si redevente?
Argumente PRO

Peste 5 miliarde de dolari va castiga statul roman din proiectul minier de la Rosia Montana, reprezentand taxe, impozite, dividende si o redeventa calculata la 6%, care se ridica la aproape un miliard de euro, a explicat analistul Ionel Blanculescu in cadrul unui interviu realizat de Bursa. Potrivit acestuia castigul statului reprezinta 56% din valoarea proiectului.

Calculele specialistului au pornit de la studiul de impact al proiectului de la Rosia Montana asupra economiei Romaniei, studiu realizat de experti internationali si pe care Ionel Blanculescu l-a actualizat. Potrivit acestuia, valoarea aurului s-a dublat, uncia crescand de la 900 la 1.800 de dolari, iar calculele s-au bazat pe o redeventa de 6%, in conditiile in care in aceasta perioada se discuta cresterea acestei redevente, convenite initial la 4%.

"In 27 de ani, cat se considera ca va functiona proiectul de la Rosia Montana (constructia uzinei de prelucrare va dura 2 ani; 16 ani - perioada de exploatare; 9 ani - perioada de inchidere, dezafectare si reamenajare ecologica a teritoriului), afacerea va genera, prin vanzarea aurului si a argintului extras, un profit net de 8,4 miliarde de dolari. Dupa plata impozitului pe dividende, de 1,34 miliarde de dolari, vor ramane de distribuit dividende de 7,1 miliarde de dolari, din care statului roman i-ar reveni aproape 20% din capital, adica 1,42 miliarde de dolari, iar partenerului canadian 5,68 miliarde de dolari (80% din capital)", a explicat Ionel Blanculescu. Actiunile Rosia Montana Gold Corporation sunt detinute de Gabriel Resources (80,69%) si compania de stat Minvest Deva (19,31%).

"In Finlanda, acum 30 de ani exista monopol de stat. Nu exista interesul cresterii productiei, apoi am aderat la UE si UE a zis ca toata lumea poate veni in Finlanda sa extraga minerale. Regiunile cu minerale erau in nordul si estul Finalandei, zone mai putin dezvoltate. Acum exista un plan nou, cu mai multe proiecte, care implica investitii in Laponia de peste 60 de milioane de euro. Se vor crea foarte multe locuri de munca.", a declarat Seppo Maula, fost primar al Kittilei, oras minier.

Argumente CONTRA

Statul roman ar primi 4% redevente pentru aur si argint. Presa vorbeste despre majorarea acestui procent la 6% prezentata ca o negociere reusita, fara se spuna ca in tari ca Africa de Sud redeventele pentru metale pretioase sunt de minim 20%.

Afrodita Iorgulescu, profesor in cadrul ASE, spune ca, de-a lungul timpului, costurile pe care "Gabriel Resources", actionarul majoritar la RMGC le-a avansat ca fiind necesare pentru constructia minei de la Rosia Montana s-au modificat consistent. Domnia sa a precizat ca, daca in 2001, constructia minei ar fi costat 253 de milioane de dolari, in 2002 pretul a crescut la 437 milioane de dolari, in 2006 - la 638 milioane de dolari, iar in 2009 - la 876 milioane de dolari. "Explicatia noastra pentru aceste cresteri este ca acest cost a fost evaluat gresit, urmare a incapacitatii RMGC de a face un proiect bun", a declarat Afrodita Iorgulescu.

O alta problema semnalata de reprezentanta ASE este ca "beneficiile pentru statul roman au crescut de-a lungul timpului, in mod ireal, in documentele companiei, de la 2 miliarde de dolari in 2005, pana la 4 miliarde de dolari, in 2010. "O suma cu mult exagerata", considera domnia sa.


Citeste mai multe despre   



  
1721 vizualizari
  • +1 (5 voturi)    
    domenii adiacente (Joi, 26 ianuarie 2012, 13:51)

    Elena [anonim]

    Scopul proiectului nu e sa salveze toate industriile, afacerile adiacente asa cum se asteapta opozantii. Si in orice caz, vor fi stimulate si acele domenii aducandu-le fie crestere economica, fie vor fi mentinute pe linia de plutire
    • +1 (5 voturi)    
      asa e (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:08)

      Simona Costea [anonim] i-a raspuns lui Elena

      exact, nu ne putem astepta la un proiect mesianic care sa imbogateasca intreaga tara dintr-o data, ar fi absurd, dar totusi impactul economic va fi foarte mare pentru o singura companie, asupra PIB-ului, asupra bugetului de stat si asupra industriilor adiacente. Dar fara activitate economica nu ne putem astepta sa ajungem undeva..
      • 0 (0 voturi)    
        nici nu are cum (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:15)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui Simona Costea

        Nu ai cum sa salvezi economia cu un proiect, in schimb e un inceput, dai drumu la unu mai atragi niste investitori, te misti mai repede si ai 3-4 proeicte care iti pun economia pe picioare
        • 0 (0 voturi)    
          aurul (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:05)

          Dan [anonim] i-a raspuns lui Florin

          Si atat timp cat noi nu permitem investitorilor sa aduca proiecte la noi in tara , pentru ca noi nu ne descuram financiar , vom ajunge intr-un faliment si pierdem si aurul
      • 0 (0 voturi)    
        ajuta totusi (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:38)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui Simona Costea

        Sa sti ca se simte si un proiect major ca acesta in economie. Aveti dreptate nu o sa fie pentru toata lumea simtirea asta, dar daca banii se reinvestesc in alte domenii este posibil sa simta cat mai multi. Sumele sunt mari si nu sunt de colo
      • 0 (0 voturi)    
        banii de la proiect (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:02)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Simona Costea

        Pai cum sa se lege ei sa vorbeasca de rau un proiect decat prin ideea ca este un jaf , ca nu se face nimic , ca nimeni nu ia un ban la stat ca se duce la altii.Totul este in timp nu pe loc
    • 0 (2 voturi)    
      venituri directe si indirecte (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:35)

      mada [anonim] i-a raspuns lui Elena

      Prin acest proiect vom avea treptata venituri directe si indirecte si locuri de munca care ne va ajuta sa ascadem rata somajului!! Daq romanul ca intodeauna vrea tot deodata!
      • 0 (0 voturi)    
        locuri de munca (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:39)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui mada

        Pe langa locurile dem unca care vor fi chiar in cadrul proiectului cu siguranta vor fi siaaltele indirect care ori vor fi creeate ori se vor mentine pentru ca au activitate
      • 0 (0 voturi)    
        romanii inapoiati (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:08)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui mada

        Pai cum adica , ei au impresia ca odata batut din palme totul trebuie sa fie pus pe masa.Sau poate sunt constienti dar ei prefera sa se lege de astea poate reusesc sa iasa ca ei.
    • 0 (2 voturi)    
      investitie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:27)

      ilie [anonim] i-a raspuns lui Elena

      e vorba de investitie in sine. plus ca se dezvolta aria mineritului. eu cred ca este destul de important. pentru zona in sine e foarte bine pentru ca proiectul include si comunitatea si patrimoniul istoric. sunt mai multe elemente in proiectul asta care trebuie luate in calcul.
    • 0 (0 voturi)    
      nu este dar face (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:15)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Elena

      Nu este scopul sa salveze toate industriile adiacente, dar in unele cazuri sa sti ca le salveaza. Este o fabrica la brasov care fara proiect da faliment si cu siguranta sunt si alte cazuri
    • 0 (0 voturi)    
      exact (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 23:59)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Elena

      Da exact dar altii prefera sa se lege de Rosia Montana prin tot felul de afirmatii care nu fac altceva decat sa pacaleasca lumea.Oamenii trebuie sa fie bine informati nu sa aplece capul dupa toate minciunile
  • +1 (5 voturi)    
    absurditati (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:44)

    winston [utilizator]

    in conditiile in care primim peste jumatate din profituri, chiar nu inteleg pe baza a ce spun unii ca e furt, mai ales ca nu trebuie sa scoatem niciun leu de la buget.
    • -1 (3 voturi)    
      minimul de efort (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:37)

      Laura [anonim] i-a raspuns lui winston

      pe baza neinformarii si pentru ca nu depun minimul efort pentru a se documenta putin!
      • 0 (4 voturi)    
        inventii (Vineri, 27 ianuarie 2012, 9:39)

        Samson [anonim] i-a raspuns lui Laura

        eu cred ca cei care spun ca e furt fac pur si simplu o selectare a informatiilor dupa bunul plac, ignora ce nu le convine. Asta inseamna ca de multe ori trebuie sa inventeze "informatii", ca proiectul asta e benefic oricum ai lua-o. Poate de aia s-a "inventat" si aia cu redeventa din Africa de Sud, e pur si simplu fals.
        • 0 (0 voturi)    
          toti stim cine (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:41)

          Alex [anonim] i-a raspuns lui Samson

          Hai ca toti stim cine arunca prin presa si le spune oamenilor tampeniile astea legate de redeventa 20% in africa si asa mai departe. Avem destule organizatii care lupta impotriva investitorilor, pentru ca ei spera ca ori ajunge un alt investitor acolo ori ajunge la Ungaria
    • 0 (0 voturi)    
      idem (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:17)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui winston

      Nici eu nu am inteles de unde si pana unde il atalogheaza jaf, e alegerea lor, dar sincer se fac de ras. Problema este ca nu toata lumea este informata incat sa isi dea seama acest lucru si sa nu ii mai bage in seama
      • 0 (0 voturi)    
        locuri de munca (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:13)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Florin

        Ei considera un jaf poate pentru ca nu realizeaza ca Romania chiar nu are bani pentru a face singurica toata treaba asta.Proiectele sunt cea mai importanta alegere a unei tari in care ne aflam acuma , fara bani si fara locuri de munca
    • 0 (0 voturi)    
      proiecte si iar proiecte (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:10)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui winston

      Romanii vor ca totul sa fie de-a gata , banii jos insa toate se vad in viitor treptat , nimic nu se intampla batand din palme.Ar trebui ca romania sa faca mai multe proiecte pentru a vedea cum sta treaba cu ele.
  • +1 (5 voturi)    
    parere (Joi, 26 ianuarie 2012, 14:52)

    Damian [anonim]

    Din argumentele prezentate aici, mi se pare ca un impact economic de 19 miliarde de dolari cu o contributie la buget de 5 miliarde reprezinta o afacere profitabila pentru tara noastra, mai ales ca nu trebuie sa scoatem niciun leu de la buget pentru asta
    • -1 (1 vot)    
      parteneriat public-privat (Joi, 26 ianuarie 2012, 20:52)

      Marian C. [anonim] i-a raspuns lui Damian

      De aceeasi parere sunt si eu. Ar fi trebui sa fim cam nu stiu cum sa intram intr-un parteneriat public-privat care sa nu fie profitabil pt noi.Iar faptul ca toate cheltuielile nu sunt suportate de noi cred ca a contat atunci cand am intrat in acest parteneriat.
    • -1 (1 vot)    
      este! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:18)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Damian

      Este un proiect profitabil epntru noi si gandeste-te ca nu sutn puse acolo si beneficiile pe care o sa le avem. o sa se investeasca pana si in rosia montana statiune turistica vreo 20 de milioane
  • -1 (5 voturi)    
    Mi se pare penibil (Joi, 26 ianuarie 2012, 15:41)

    Razvan_M [utilizator]

    Asta este un proiect in care firma Gabriel Resources a dovedit ca poate da mita oriunde este nevoie: politicieni, institutii ale statului, jurnalisti. Eu ma intreb din ce bani a facut aceasta companie campania de imagine ce s-a intins pe mai bine de 5 ani si in ce fel foloseste Romaniei ca un mituitor sa activeze la noi in tara.

    Apoi, tot penibil este ca auzim tot felul de cifre, validate de tot felul de companii din vest angajate de Gabriel Resources. Aceste cifre sunt la nivelul de fantezie, iar rapoartele atent redactate incat sa arate totul in lumina pozitiva, contrar unui raport neutru.

    O a treia penibilitate este procentul de 4% redeventa ce ramane statului. Practic noi dam o resursa rara si valoroasa unei firme straine fara a primi mai nimic in schimb.
    • +1 (5 voturi)    
      Putina logica (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:34)

      winston [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      totusi, putina logica. Daca ar fi "dovedit ca poate da mita oriunde e nevoie" de ce s-ar mai fi amanat timp de 15 ani de zile? Iar redeventa era la un nivel mediu catre ridicat fata de Europa, acum e la un nivel mare, s-a crescut la 8%. Si practic primim peste jumatate din profituri. Scrie si in articol.
      • 0 (0 voturi)    
        Re (Duminică, 29 ianuarie 2012, 15:28)

        Bibic [anonim] i-a raspuns lui winston

        "iar calculele s-au bazat pe o redeventa de 6%, in conditiile in care in aceasta perioada se discuta cresterea acestei redevente, convenite initial la 4%"


        Cred ca esti cam chior.
    • +1 (5 voturi)    
      sa fim seriosi (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:45)

      Toma [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      mda.. pai daca dadeau atata spaga sau mita nu se amana atatia ani proiectul asta. Si probabil ca nici nu se vorbea deloc despre el. Dar ei organizeaza dezbateri.
      • -1 (3 voturi)    
        doar fabulatii (Joi, 26 ianuarie 2012, 22:08)

        Manea Alin [anonim] i-a raspuns lui Toma

        Toma, asta mi se pare si mie ciudat. Daca ar fi dat atata spaga, in primul rand-unde's dovezile? in al doilea rand, de ce nu s-a inceput proiectul, atunci? de ce e inca amanat de 15 ani?ca nu dai spaga fara sa primesti ceva in schimb,nu? cred ca sunt doar fabulatii...
    • -1 (1 vot)    
      :))) (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:42)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      Tu crezi ca daca ar fi dat ei mita mai stateau acum pe la ministere ? Proiectul sta bolat de aproape 15 ani si tu vrei sa spui ca se da mita ? Pai uita-te cat de repede s-a vandut petromul si compara cu inevstitia asta care nici acum nu are un rsapuns
  • +1 (5 voturi)    
    Nu prea avem de ales (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:20)

    Loretta [anonim]

    Nu prea avem de ales, adica nu-i ca si cum am mai avea inca 10 proiecte miniere de genul acesta!! De aceea trebuie sa ne decidem odata!
    • 0 (4 voturi)    
      e un proiect profitabil (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:27)

      Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui Loretta

      intr-adevar, ar trebui sa se decida odata, ca de ani de zile se tot amana. Ca proiectul e profitabil pentru tara noastra. De exemplu un proiect asemanator din Finlanda, din Kittila de care s-a tot vorbit aduce statului doar taxe si impozite, pe langa angajatii pe care ii are. Si tot e considerat foarte profitabil. Noi am primi pe langa asta si redeventa si dividende.
    • 0 (4 voturi)    
      dar in cazul de fata ar trebui sa ne abtinem! (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:32)

      flavia [anonim] i-a raspuns lui Loretta

      De acord cu tine, daca am avea mai multe proiecte si din ce alege atunci da, putem avea pretentii , dar in cazul de fata ar trebui sa ne abtinem!
      • -1 (3 voturi)    
        sa dam drumul la proiect (Joi, 26 ianuarie 2012, 22:14)

        Iscu Loredana [anonim] i-a raspuns lui flavia

        Nu trebuie sa ne abtinem sa dam drumul acestui proiect,trebuie sa ne abtinem sa avem atatea pretentii nejustificate.Toate zvonurile au fost spulberate, vom vedea ce va iesi si din dezbaterea asta, dar cred ca ar fi cazul sa dam drumul la proiect. Un deceniu si jumate de amanari e de-ajuns!
    • 0 (0 voturi)    
      mda (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:43)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Loretta

      Asa este, trebuie sa ii dam drumu si sa mai renunta la pretentiile de putere mondiala pe care ni le dam. Noi daca picam cu tot cu economie nu mai sare nimeni sa ne salveze ca pe greci, ar fi bine sa se gandeasca guvernarea si la asta
    • 0 (0 voturi)    
      viitor (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:16)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Loretta

      Ideea e ca la noi nu se accepta deloc din cate vad, adica se aduc bani la buget , se dau locuri de munca si multe altele.Stam pe o mina de aur , mine inchise altii nu stiu cum sa faca rost de bani si noi de 15 ani ne balacarim intruna
  • +1 (5 voturi)    
    the big picture (Joi, 26 ianuarie 2012, 16:57)

    Goran [anonim]

    Proiectul asta este unul foarte profitabil pentru tara noastra, mai ales ca nici nu o sa avem de suportat costuri de reecologizare ca o sa fie acoperite de RMGC. Asta cer si normele europene, impreuna cu o garantie. Totusi, pe langa partea economica, o sa devenim cei mai mari producatori de aur din Europa, iar lucru asta aduce niste avantaje in sine
    • 0 (4 voturi)    
      Bine ar fi (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:34)

      Ziva [anonim] i-a raspuns lui Goran

      ar fi bine sa devenim cei mai mari producatori de aur din Europa, deocamdata suntem pe primele locuri doar la clasamentele negative ale UE. Iar daca i-am depasi pe finlandezi si suedezi mi se pare ca ar fi un castig de imagine enorm pentru noi
      • 0 (0 voturi)    
        si investitori nu doar imagine (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:45)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui Ziva

        Noi putem sa castigam si foarte multi investitori nu doar imagine daca dam drumu proiectului si ajungem primii exportatori de aur. O sa se vada ca se poate si al noi si cum avem o forta de munca mai ieftina poate se mai uita si al noi investitorii nu doar la vecini
      • 0 (0 voturi)    
        si investitori nu doar imagine (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:45)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui Ziva

        Noi putem sa castigam si foarte multi investitori nu doar imagine daca dam drumu proiectului si ajungem primii exportatori de aur. O sa se vada ca se poate si al noi si cum avem o forta de munca mai ieftina poate se mai uita si al noi investitorii nu doar la vecini
  • 0 (4 voturi)    
    impact zonal si national (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:18)

    Iuga [anonim]

    Pentru localitate si zona cred ca impactul economic se va resimti foarte rapid dupa inceperea proiectului, practic va fi revenirea activitatii principale. Dar si pentru tara cred ca se va resimti impactul economic, am inteles ca o sa aiba contributie de 1% din PIB, ceea ce pentru o singura companie e enorm
    • 0 (0 voturi)    
      se poate si mai mult (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:42)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui Iuga

      Totul depinde de care o sa fie pretul auul in momentu lvanzarii, contributia este de cam 1% din pib in momentul actual, dar pretul aurului este in continua crestere de ceva vreme si astea sunt si tendintele pentru viitor
  • 0 (4 voturi)    
    Putem opri asta!! (Joi, 26 ianuarie 2012, 17:53)

    Stefan [anonim]

    http://www.formula-as.ro/2011/962/spectator-38/amintiri-turcesti-despre-viitorul-rosiei-montane-alethea-13536
  • 0 (4 voturi)    
    mda (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:26)

    jean [anonim]

    eu nu inteleg de ce se tot bate pasul pe distrugerea mediului, de vreme ce astia ziceau ca vor investi in protectia mediului. banuiesc ca asta e clauza juridica... alta chestie amuzanta si aproape SF mi se pare faza cu Wolframul ascuns. mi se pare complet teoria conspiratiei :))
    • 0 (0 voturi)    
      simplu (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:47)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui jean

      Se bate pasul pe partea de mediu pentru ca nu exista un raspuns de la mediu si pentru ca este ultimul "argument" care il mai au ecologistii. In ghinimele pentru ca nu este un argument, zona o sa fie mai curata dupa exploatare
    • 0 (0 voturi)    
      ministrul mediului (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:27)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui jean

      Deci se bate pasul la mediu pentru ca proiectul asta trebuie sa indeplineasca anumite reguli , norme care vin de la UE si deci prin urmare , acestea sun foarte bine analizate de minister si cum deja se afla la faza de finalizare inseaman ca se respecta !
      • 0 (0 voturi)    
        trebuie sa fie o decizie categorica (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:43)

        Catalin [anonim] i-a raspuns lui Maria

        Decizia de la ministerul mediului in momentul in care o sa fie lauta trebuie sa nu paota sa fie atacata de ong-uri, trebuie sa aibe toate chichitele de studii facute cal a carte si asta dureaza
  • -1 (3 voturi)    
    contracontra (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:38)

    paraschiv [anonim]

    multe din argumentele contra sunt la fel de fanteziste ca alea din gura targului. preferatul meu e ala cu cianurile devastatoare...come on! cianuri se folosesc in minerit peste tot si CE nu se ataca. dar o fac aia in piata constitutiei :))
    • -1 (3 voturi)    
      cea mai moderna tehnologie (Joi, 26 ianuarie 2012, 20:04)

      Gabriel Miscau [anonim] i-a raspuns lui paraschiv

      Si eu stiu ca aceste substante sunt folosite in minerit peste tot in lume, pt ca fac partea din cea mai moderna tehnologie de extractie a aurului existenta in aceasta ramura a industriei. Eu vreau sa avem si noi minerit de ultima generatie, asa ca nu ma pot opune acestei tehnologii si acestui proiect. Multumesc.
  • -1 (3 voturi)    
    peste 4 miliarde (Joi, 26 ianuarie 2012, 19:42)

    Anda St. [utilizator]

    Am inteles ca proiectul va genera 1% din Pib-ul Romaniei si va aduce in buget de stat peste 4 miliarde. Consider ca e o suma de care nu ne putem lipsi. Daca adaugam si celelalte beneficii (ecologizare, modernizarea infrastructurii, renovarea patrimoniului,joburi s.a), atunci e clar ca vorbim de un proiect care nu mai trebuie amanat nicio zi. Parerea mea.
  • -1 (3 voturi)    
    56% din valoarea proiectului (Joi, 26 ianuarie 2012, 21:50)

    Sorina Marcu [anonim]

    In conditiile in care investitorii fug ca dracu de tamaie de Romania, sa mai marim redeventa mi se pare o greseala. In tari ca Africa de Sud, statul nu castiga decat din redeventa. La noi, nu e cazul. Ajungem de un profit de 56% din valoarea proiectului, Blanculescu si chiar Sebastian Vladescu ziceau asta. Plus celelalte beneficii, pe care cu totii le stim.
  • +1 (3 voturi)    
    Capcana militara a barajului cu cianuri (Joi, 26 ianuarie 2012, 22:42)

    Dragoteanu Mircea [anonim]

    Oare structurile militare ale României, inclusiv Marele Stat Major, au aruncat o privire asupra "proiectului" RMCG? Un baraj de peste 150 m inaltime (dupa cum am inteles din interventia d-lui europarlamentar Boștinaru), cu un lac urias de cianuri in spatele său, ar putea să inseamne sinucidere curată din punct de vedere strategic si militar. Orice terorist cu o bombă suficient de mare si bine amplasată în baraj, iar in caz de conflict - amenintarea cu cateva rachete trase in baraj, vor face Romania să se predea ”in doi timpi si trei miscări”. Lacul de cianură e proiectat sa existe cel putin câteva secole, nu va pleca din țară odată cu aurul extras. Oricine in viitor va avea capacitatea să distrugă barajul sau să ameninţe credibil cu distrugerea lui (iar puterea armelor şi nebunia teroristă evolueaza necontenit), va putea face preş din România în cazul unui război sau al unui atentat terorist. Deversarea lacului cu cianuri ar insemna sfârsitul imediat al unei marti părti din Transilvania si apoi dezastru peste tot unde cianurile se vor infiltra in pânza freatica sau vor fi duse de ape. Cine nu crede intr-un asemenea scenariu apocaliptic sa revada episodul cu Turnurile Gemene din N.Y. Pare o nebunie din punct de vedere militar existenta unui asemenea urias pericol. Cred ca ar trebui sa fie cerut și avizul structurilor militare profesioniste ale României, inclusiv al serviciilor de informatii, pentru un asemenea proiect susceptibil de a transforma România într-o prizonieră pe vecie a unei foarte abile capcane din punct de vedere militar și al apărării civile...
    • -1 (3 voturi)    
      militarie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 1:41)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui Dragoteanu Mircea

      desi scenariul propus de tine s-ar potrivi mai degraba secolului in care a avut loc cel de-al doilea razboi mondial, totusi nici din punctul asta de vedere nu este un risc atat de mare. asta pentru ca in barajul acela concentratia de cianura va avea o concentratie suficient de mica cat sa nu afecteze mediul, chiar si in cazul unei astfel de catastrofe.
  • -1 (3 voturi)    
    pro si contra (Joi, 26 ianuarie 2012, 23:14)

    sonia [anonim]

    mi se pare mie sau perspectivele contra nu fac decat sa acuze fara sa aduca neaparat si niste studii ca sustinere? nu vad niste argumente contra pentru cresterea de care zice este ireala, sunt doar acuze, ori astea nu ne folosesc la nimic. ca sa nu mai vorbesc de faptul ca redeventa a ajuns intre timp la 8%. puteau macar sa se documenteze inainte sa apara in dezbatere. asa ce incredere putem avea in doamna de la ase?
  • -1 (3 voturi)    
    locuri de munca create (Joi, 26 ianuarie 2012, 23:55)

    marius [anonim]

    nr de locuri de munca nu are cum sa nu fie un numar destul de mare din moment ce deja de acum sunt 458. e logic ca intr-o mina nu lucreaza doar mineri
  • -1 (3 voturi)    
    economie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 2:03)

    irina [anonim]

    din moment ce statul nu are de suportat nicio cheltuiala cu proiectul asta, dar avem de incasat redevente, dividente, taxe si impozite, plus locurile de munca care se vor fi creat, eu zic ca e destul de clar ca exista un profit destul de bunicel. mai ales la situatia precara in care se gaseste economia.
  • -1 (3 voturi)    
    discutii (Vineri, 27 ianuarie 2012, 9:18)

    catalin [anonim]

    pana acum cei care au participat pe partea contra la dezbaterile hotnews, au dovedit ca in momentul in care si-au terminat argumentele, care bineinteles le-au fost demontate, au trecut la tot felul de atacuri nefondate. ma intreb cum o sa fie la dezbaterea asta.
  • -1 (3 voturi)    
    afacere buna (Vineri, 27 ianuarie 2012, 9:51)

    raluca [anonim]

    e destul de vizibil ca statul roman are nevoie de investitia de acolo. cand pentru statul roman costurile de productie sunt 0 si totusi are profit de pana la jumatate, eu zic ca este o afacere buna.
  • +1 (3 voturi)    
    Campanie de PR profesionista (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:03)

    Razvan_M [utilizator]

    Ce vad enuntat mai sus sub diverse identitati anonime si in toate articolele care sprijina acest proiect arata doar ca o campanie de PR, cu oameni angajati special pentru a promova proiectul, cu "specialisti" platiti pentru a sustine proiectul. Felul cum decurge aceasta campanie in mod public ma face sa fiu sigur ca proiectul este unul cu mari profituri pentru compania straina care il va implementa. In acelasi timp am o mare indoiala ca acelasi lucru se poate spune despre statul roman. Toate argumentele contra care se dezbat sunt pur si simplu niste papusi de paie usor de demontat de cei care sunt pentru dezvoltarea proiectului. Cred ca multi dintre cei care participa la aceste dezbateri ca fiind contra sunt platiti tot de Gabriel Resources ca falsi oponenti, dandu-se impresia unei dezbateri reale.

    Ce nu se dezbate cu adevarat sunt efectele pe termen lung ale proiectului, in ce fel se creeaza efecte directe benefice asupra locuitorilor din zona si in ce fel efectele duc la dezvoltare durabila. Apoi trebuie dezbatut in ce fel are de castigat Romania din asta, atata timp cat aurul nu apartine locuitorilor din Rosia Montana, ci apartine Romaniei, asa cum daca se petrece un dezastru dupa 20 de ani sau 50 de ani acolo, Romania toata va plati. Astea sunt intrebari legitime la care nu raspunde nici chiar familia Basescu, desi face lobby public acestui proiect. De ce nu se face un referendum la nivel de national pentru a vedea cu adevarat cat de mult vor romanii ca un proiect care se spune ca are un impact pozitiv major sa se implementeze?
    • +1 (1 vot)    
      dezbaterea (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:20)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      mi se pare aiurea sa pui intrebari si sa raspunda la ce vor ei. Adica majoritatea intrebarilor incomode au fost ocolite.

      In plus la conducerea Minvest sunt niste oameni politici in spate care au fost cercetati, o simpla cautare pe internet si gasesti toate informatiile. Ma intreb de asemenea ce este in spatele Gabriel Ressurces.

      Ce sa mai spun de venitul statului, care este atat de ambiguu, si nu mai zic de contract care nu implica o parte din resursele exploatate (nu este numai aur in minereul ala).
      Eventuale probleme de mediu ...
      Distrugerea galeriilor romane?
  • +1 (1 vot)    
    Rosia Montana (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:06)

    adrian [anonim]

    Sunt prea multe nereguli cu proiectul asta, lasati-o balta acum pana nu incep oamenii sa iasa in strada...
    • 0 (0 voturi)    
      romania (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:25)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui adrian

      Ce anume ti se pare tie ca este in neregula cu proiectul ? Asa arata o adevarata investitie , care-i mirarea , ca intra bani in stat , ca se ofera locuri de munca , tara asta nu suporta singura cheltuielile pentru a incepe mineritul
  • -1 (1 vot)    
    comparatie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:08)

    Florin [anonim]

    Nu poti sa compari romania cu africa de sud, acolo statul si investeste provbail in minerit si chit ca nu o face, statul cam atat castiga. Noi trebuie sa ne uitam lla nivelul total de castig, care este mai mare la noi, nu la redeventa
  • -1 (1 vot)    
    proiect Rosia Montana (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:37)

    Paul [anonim]

    Daca unora chiar nu le pasa ca tara asta este fara bani , fara locuri de munca , intr-o cadere continuua si care se intretine din imprumuturi , asta nu inseamna ca protestele salveaza si ne fac viata mai buna , trebuie sa isi dea seama ca proiectele, investitiile straine trebuiesc aduse pentru ne mentine , sa nu intram in faliment ca si grecii
  • +1 (1 vot)    
    redeventa de 6%? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 22:53)

    adisandu.ro [anonim]

    furt pe fata! rusine autoritatilor care vor semna asa ceva. vom iesi in strada cu sutele de mii!
    • 0 (0 voturi)    
      proiect (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:23)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui adisandu.ro

      Cum poti sa numesti un furt un parteneriat intre stat si firma investitoare , in care Romania castiga peste jumatate din profit fara a baga vreun ban.Cum sa zici ca este furt ceva ce se trage de peste 10 ani de zile , daca vroiau sa fure o faceau si nici nu mai stateau sa astepte atatia ani
  • -1 (1 vot)    
    argumente (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 0:17)

    Silviu [anonim]

    Sicner mie mi se par mult mai mutle arguemtne pro, pe langa cele spuse aici mai sunt is pentru zona, si pentru patrimoniu, ca eargumetne negative nu prea ai ce sa zici daca esti bine informat despre proeict
  • -1 (1 vot)    
    hai cu proiectul (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:00)

    Alin [anonim]

    Scopul proiectului nu va scoate Romania din criza , nu va trai tot poporul mai bine sau alte concluzii prost trase de unii ci pur si simplu va fi o munca din care Romania va scoate bani , are mina de exploatat nu merita sa stea inchisa doar ca statul nu are posibilitati de deschidere.
    • 0 (0 voturi)    
      asa e (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:46)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui Alin

      Da, de pe urma proiectului nu o sa o ducem toti ma ibine si in principal diferenta o sa se simta in zona. Totusi daca banii di nproiect ar fi reinvestiti cu cap de catre guvern ar putea deschide alte proiecte de pe care sa profite cat mai multi oameni
  • 0 (0 voturi)    
    rosia (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 23:50)

    Ana [anonim]

    Daca nu acuma mineritul la Rosia Montana sigur va fi mai incolo , pentru ca aurul ala nu este de muzeu este de folosit si suntem chiar batuti in cap daca noi murim de foame si il lasam acolo intact !
  • 0 (0 voturi)    
    Bogatiile de la Rosia Montana si "tradarea de tara (Duminică, 29 ianuarie 2012, 9:51)

    Virgil Ciuca [anonim]

    La Roisa Montana sunt bogatii strategice -multe putine -si ele trebuie pastrate pentru generatiile viitoare! Eventula aceste bogatii pot fi exploatate rational NUMAI SI NUMAI DE STATUL ROMAN! fara amestec strain..fie el american, canadian, rusesc sau evreiesc!

    SUNT BOGATII STRATEGICE OAMENI BUNI----povestea cu impacul asupra mediului si economiei sunt "gaselnite"!..

    Repet acolo sun bogatii strategice dupa care rechinii alearga disperati!
    Locurile de munca vor fi temporare, exploatarea se va face rapid asa cum rapid s-a facut extragerea uraniului de catre rusi-acum au venit canadienii, evreii si americanii! aur wolfram molibden argint...!

    torti cei care sustin proiectul de la Rosia Montan in care sa fie implicate companii straine sunt TRADATIORI DE TARA SI NEAM, fie ei politicieni--presedinti de tara- sau oameni simpli de la Rosia Montana..
    Rosia Montana nu este a localnicilor ci a urmasilor , urmasilor nostrii-ai romanilor- precum zice Stefan...

    Tradatori de tara si neam beti singuri otrava!


    Virgil Ciuca
    Bucuresti


Abonare la comentarii cu RSS
Referinte dezbatere

Top 5 articole cele mai ...


Dosare blocate la tribunal
Life
Ce putem vedea weekendul acesta in Bucuresti
Plimbarea pe biciclete a fetelor imbracate in fuste si rochii...
Ovidiu Kempes (ex-Cargo): Visam nopti la rand ca sunt pe scena
"Dupa primele sase luni, mi-a fost dor sa cant din nou. Odata ce ai fost pe scena, iti vei dori sa revii vesnic".
Bancul zilei: Femeia de serviciu coproratista
Dupa ce da cu mopul, se opreste intr-un colt al camerei si asteapta. Trece un CEO:- Ce asteptati?
Clipul zilei: Reportaj de la sfarsitul lumii... ca tot e in ton
Asemanarile cu televiziunile de la noi (presa in general), cu furtunile teribile de nisip etc. sunt pur intamplatoare :)
citeste mai multe articole din LIFE
Horoscopul pentru luni, 28 mai 2012
de Tina Rizea HotNews.ro
GEMENI Toti cei care va cunosc cred ca ati beneficiat de o vindecare miraculoasa. In realitate, ati pus in practica in sfarsit indicatiile primite de la medicul specialist. Sanatate – ●●● Bani –●● Dragoste –●●
​Horoscopul saptamanii 28 mai – 3 iunie 2012
de Tina Rizea HotNews.ro
GEMENI Nu mai aveti incredere in persoana iubita, dar nu gasiti o maniera "civilizata" pentru a va desparti. Nimeni nu va ajuta cu adevarat sa depasiti obstacolele aparute. Nu aveti cum sa ocoliti miercuri prezentarea la serviciu a unor subiecte neinteresante. Va supara imposibilitatea de a castiga mai multi bani pentru a va putea ajuta rudele. Luati in calcul joi toate obligatiile pe care le aveti si decideti ca a venit momentul sa va impacati cu cei care v-au creat suparari mari. Plecati in week-end la un drum lung neprevazut! Nativele sunt mai comode! Zile norocoase – miercuri si vineri Zile fatidice –  joi
H O R O S C O P   2 0 1 2
de Tina Rizea HotNews.ro
Miercuri, 7 Dec 2011 Life | Horoscop
Ce schimbari va aduce 2012. Se vor inregistra situatii de schimbare de stafeta atat la nivel politic, cat si economic. Cursul valutar va atinge niveluri surprinzatoare. Din punct de vedere meteorologic, sunt posibile aceleasi schimbari imprevizibile de temperaturi ori de nivel pluviometric (cu secete mai mult sau mai putin extinse). Predictiile pentru fiecare din cele 12 zodii va sunt oferite de catre Astrologul Hotnews.ro, Tina Rizea.
Horoscopul chinezesc: 2012 - Anul Dragonului de Apa
de Tina Rizea HotNews.ro
Miercuri, 7 Dec 2011 Life | Horoscop
Incepand cu 23 ianuarie 2012, debuteaza Anul Dragonului de Apa, conform astrologiei chinezesti. Intreaga perioada va fi caracterizata de lipsa tolerantei si a milei exagerate. „Dragonul” este o vietate lipsita de subtilitati, dar plina de energie si vitalitate. Intotdeauna dornic de lupta, de afirmare si de a realiza ceva, se impune in orice conditii, oricat de solicitante sau stresante ar fi. „Luptele” pentru suprematie vor fi deci prezente la toate nivelurile.




Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version