Dezbatere: Ce impact economic va avea exploatarea aurului de la Rosia Montana?

de Constantin Barbu HotNews.ro
Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:32 Rosia Montana - Economic

Proiectul Rosia Montana a starnit discutii si dispute inca de la inceput. Fiecare tabara isi are propriile argumente, fiecare argument e sprijinit pe studii sau pe declaratii ale unor personalitati publice. Ionel Blanculescu si Afrodita Iorgulescu discuta online vineri de la ora 11.00 despre cele mai importante aspecte economice ale proiectului minier de la Rosia Montana: locuri de munca create, impactul economic in Romania si taxe, impozite si redevente. Nota: Aceasta dezbatere face parte dintr-un ciclu de 6 dezbateri, sustinute de Rosia Montana Gold Corporation

Despre invitati

Afrodita Iorgulescu este doctor in matematica, profesor universitar emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti. Domeniul de interes este informatica teoretica.
A primit premiul "Gheorghe Lazar" al Academiei Romane pe anul 2002.
Din anul 2006, face parte din grupul editorial al revistei americane Journal of Multiple Valued Logic and Soft Computing, revista cotata ISI.
Guest Editor la Soft Computing (Springer) in 2001, la Multiple-valued Logic (Taylor & Francis) in 2001, la J. of Multiple Valued Logic and Soft Computing in 2006, la International Journal of Mathematics and Mathematical Sciences in 2011.
Membru CNFIS (1998-2003), evaluator CNCSIS (din 2004), membru in Registrul National al Expertilor CNCSIS, din 2005. Membru INFOREC (organizatie profesionala din ASE) din 1990, GLAU (Grupul de Logica si Algebra Universala) din 1990, SSM (Societatea de Stiinte Matematice) din 1996.
Lider al sindicatului ACADEMICA al cadrelor didactice din ASE (1990-2000).
Membru fondator al Solidaritatii Universitare, membru Alianta Civica din 1990. Este membra a Grupului pentru salvarea Rosiei Montane din Academia de Studii Economice (vezi materialele elaborate de Grup la http://www.ase.ro/rosia_montana/index.asp).


Blanculescu Ionel este economist, licentiat ASE, facultatea de management, doctorand in finante.
- 12 ani, analist in Ministerul Apararii Nationale (1981-1993);
- 3,5 ani bancher, Banca Romana de Comert Exterior, activitate la nivelul Presedintelui bancii (1996-1999);
- 5 ani activitate guvernamentala, Guvernul Romaniei, consilier Presedinte, director, director general, Secretar de Stat, Presedinte Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare-AVAB (1999-2003); Ministru al Controlului si Ministrul Sanatatii (iun.2003-dec.2004);
- 9,5 ani consultant financiar, CEO si Presedinte al companiei Consultanta si Investigatii Financiare (2005-2011) si alte companii de consultanta economica, in calitate de consultant .
Ca Presedinte al AVAB, institutie financiara a statului, a administrat, in calitate de creditor, 4 miliarde USD, aferente a 4000 de companii de stat si private, din toate sectoarele de activitate.
In calitate de ministru al controlului a avut in subordine Garda Financiara, Autoritatea Nationala a Vamilor, Oficiul pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor murdari, Agentia Nationala de Control a Exporturilor Strategice si alte institutii de control guvernamentale.
In prezent, este proprietarul site ului de analize economice www.blanculescu.ro, unde se regasesc postate,pe langa analizele curente si mai multe  articole referitoare la industria petroliera.

  • Dezbaterea va incepe la ora 11:00
  • Moderator: Buna ziua si bine v-am gasit la cea de a sasea dezbatere despre proiectul Rosia Montana. Vom discuta despre proiectul de exploatare a aurului. Care sunt beneficiile economice pe care le va avea Romania in urma exploatarii?
  • IB: Ar trebui inainte de toate sa stabilim calitatea mea la aceasta dezbatere. Sunt analist in cadrul unei platforme economice online. In urma cu un timp, atunci cand Presedintele a iesit la rampa cu declaratii despre proiect, am analizat partea economica a proiectului RMGC. Sunt intrebat de fiecare data daca avem solutii. Intotdeauna am spus ca solutiile sunt proiectele investitionale mari. Referitor la RM, am ajuns la concluzia ca aduce multa valoare adaugata Romaniei, din cauza ca preturile mineralurilor sunt foarte mari. E un moment bun pentru exploatari de acest gen. In ultima perioada s-au inchis 500 de mine in Romania in conditiile in care in toata lumea se deschid mine. Analizele mele sunt updatate la pretul aurului de astazi. Se discuta despre cresterea redeventei de la 4 la 6%. La un astfel de nivel de redeventa am ajuns la concluzia ca valoarea totala a afacerii este de 15,4 miliarde dolari. Perspectivele pretului aurului sunt in crestere. Cifrele se intind pe 27 de ani.
  • IB: Profitul ar fi 5.6 miliarde de dolari statul roman, 5.8 miliarde dolari RMGC. Din punctul meu de vedere impactul economic este analizat pe 4 paliere. Taxe si impozite, redevente calculate din totalul cifrei de 15.4 miliarde. Dividendele si redeventa ar duce la 15% din afacere pentru stat.

    Un al doilea palier este factorul de multiplicare. se apreciaza factorul de multiplicare de 3,5 ori. Efectul de multiplicare la nivelul Petrom, de exemplu a fost de 2,5 ori in comparatie cu 3,5 ori cat are proiectul RM. S-au produs 17 miliarde in cazul Petrom, o contributie de 11% din totalul bugetului de stat.

    Un al treilea efect este forta de munca, numarul de salariati care vor lucra. Efectul de multiplicare in acest caz este de 3600 de salariati care vor lucra in companie si domenii conexe exploatarii.
  • AI: Nu ne ocupam de RMGC incepand cu declaratiile dlui Basescu, ci de 10 ani. AM analizat cu atentie evolutia companiei, care exista de 14 ani in Romania. Am ajuns la concluzia ca proiectul nu este rentabil pentru Romania. Tara noastra are ingineri si muncitori in domeniu, a avut mine de aur, inclusiv la RM, o mina mai mica. In 2006 a fost inchisa ca nerentabila, la fel ca toate minele romanesti, chiar in momentul cresterii pretului aurului. Un principiu de baza in economia de piata spune ca atunci cand pretul aurului e mic, exploatarea intra in conservare si cand creste, se redeschide. Statul a inchis exploatarea. In Romania, exploatarile sunt inchise.
    Minerii aflati in somaj sunt un factor de presiune pentru deschiderea unor noi exploatari straine. In Romania sunt 8 zone de exploatare a aurului, unele mai bogate decat RM. La RM concentratia este de 1.3 g / tona.

    Locurile de munca in cadrul RMGC s-au schimbat de-a lungul timpului. In 2005 se spunea de 1200. Din 2010, 2300. In 13 ani s-a vorbit de 6000. In 2010 s-a ajuns la 6300. Cifrele au crescut constant.

    In 2003 a fost un studiu comandat de RMGC in care calculele aratau 276 locuri de munca in al 8-lea an de exploatare. Analiza a disparut pentru ca nu mai convine si a fost inlocuita de cifre halucinante.
  • AI: In Constitutie scrie ca exploatarea resurselor minerale se face in interes national. Insa nu este exemplificat nicaieri ce inseamna asta exact. Am cautat si „interes national“ in acte din 1924 insemna minim 60% pentru Statul Roman. Proiectul trebuie analizat in cei 14 ani de cand exista compania. La inceput, statul avea un procent de aproape 30 %. Statul a pierdut de la 33.8% a ajuns la 19.31%, Gabriel avand 80%.

    RMGC are aprox 80%, iar statul roman aprox 19%. RMGC este formata din trei companii, una in Anglia si o alta in Canada. In Canada resursele minerale romanesti au fost cotate la bursa din Toronto, care ulterior au fost reinvestite.
  • Moderator: Care va fi impactul in PIB-ul Romaniei a acestui proiect? Care va fi impactul in bugetul de stat a acestui proiect? Care este mai important?
  • IB: La 40 mld euro daca avem un impact de 1-2 mld pe an, un nivel de 1 la 40 este unul satisfacator. La bugetul de stat se poate vorbi de 1 la 40 mld euro. Dincolo de exemplu Petrom, Daewoo Craiova a reusit in al 7-lea an a integrat in orizontala economiei 64%. Ce inseamna? Forma de manifestare si expresie a efectului de multiplicare. Tot ce s-a generat din proiect. Cele doua companii, Petrom si Daewoo au demonstrat cifrele de-a lungul timpului.
  • La acest moment nu am indicii ca studiile RMGC sunt nerealizabile. In general, in Romania suntem afectati de anii in care nu am avut incredere in nimic, dar RMGC va fi controlata in fiecare zi de agentia exploatarii resurselor minerale.
  • AI: Este halucinant sa comparam o companie de masini cu industria aurului. In industria auto, factorul de multiplicare e mare. In exploatari intra minereu si iese aur. Unei masini ii trebuie piese multiple care se pot face in mai multe companii din tara. In cazuL RMGC toate utilajele sunt aduse din strainatate. In Romania nu se prelucreaza aur, nu putem discuta despre o comparatie intre cele doua domenii. Daca analizam in cazul exploatarilor de petrol, de ce se vorbeste de concesiune si nu PSA (production sharing agreement). La contractul statului roman cu Sterling, statul roman pastra 45%. Dupa modificarea legii, statul nu a pastrat nici jumatate.
  • Moderator: Care este impactul in industria romaneasca?
  • IB: In jur de 1000 de companii din Romania vor fi angajate pe orizontala. Pe fluxul tehnologic, de la produsul de baza, minereul pleaca pe circuitul de prelucrare pana cand se transforma in aur si argint, apoi, cum a spus si doamna Iorgulescu, merg in strainatate. In primii 2 ani, in timpul constructiei inseamna folosirea intreprinderilor din Romania din domeniul constructiilor. Este o constructie complexa, iar materialele vor fi furnizate din Romania. 2.200 de lucratori in constructie. Urmeaza 16 ani de exploatare: masini, soferi, service, combustibil samd. Servicii furnizate de companii din Romania. Urmeaza concasarea, zdrobirea minereului in dispozitive care sunt tot la noi in tara si vor fi furnizate de Sidex. Substantele furnizate, separarea aurului si argintului va avea loc in Romania, inclusiv explozivii, care vor veni de la companii din Fagaras. La randul lor, toate companiile implicate vor furniza taxe si impozite care vor intra in bugetul de stat.
  • AI: Impactul pe orizontala este foarte mic in lumea intreaga, conform studiilor. Impactul estimat al proiectului RMGC este o exagerare grosolana.
  • Moderator: Cat va castiga Romania in conditiile in care rafinarea se face in alta tara?
  • IB: Este o greseala redeventa de 20% din Africa de Sud. Acolo redeventa este intre 0.5 si 1-2 %, maxim 5% si se calculeaza in functie de profitul companiei exploatatoare. In Romania, redeventa este cea mai mare din toata lumea.
  • Moderator: Am revenit la dezbatere. Cate locuri de munca vor fi generate pt proiect si care sunt garantiile ca se va folosi forta de munca romaneasca?
  • IB: 2200 salariati in constructie, exploatare 800 de angajati. Garantia e data de agentia statului care se ocupa de controlul minereurilor care va avea grija ca legea sa se respecte.
  • AI: Din 2004 in 2006, uzina de exploatare nu a mai facut parte din perimetrul licentei si nimeni nu s-a mai ocupat legal de acest aspect. Locurile de munca variaza, sunt inconcrete, cifrele variaza de la an la an. Compania furnizeaza informatii neconcludente, din ce in ce mai mari. In Noua Zeelanda sunt 92 de locuri de munca indirecte si 43 directe, de ce ar fi la RM altceva?
  • Moderator: S-a pus problema diluarii participarii statului in proiect. Este adevarat?
  • IB: Am verificat la registrul comertului, iar statul are in continuare 19%. Legal vorbind, intr-o afacere impartita in proportie 20%-80% se aduc bani, iar statul, conform legii 31, ar trebui sa aduca o cota parte. Este o obligatie legala. In situatia in care unul dintre parteneri nu are bani, precum Statul Roman, partenerul celalalt poate pretinde sa-si recupereze banii din profitul afacerii. Statul nu si-a diluat participatia ci, in momentul in care se obtin dividende, din cele cateva zeci de milioane de dolari, banii vor fi dati inapoi.
  • AI: Participatia statului e diluata. Exista deja datorii si doar pe hartie au ramas 19.3%, dar in mod real, din cauza datoriilor pe care le are Min Vest, statul si-a diluat participatia. RMGC a inceput in 1997 cu 550.000 dolari in timp ce legea spune ca banii pentru exploatare trebuie sa existe deja in capitalul companiei. S-a facut o majorare a capitalului la 721.000, apoi in 2004 la 5 milioane dolari, ultima in 2008 milioane, iar in decembrie anul trecut s-a redus la 122 de milioane de dolari. Constructia minei costa un miliard dolari pe care RMGC nu ii are. Statul a participat doar in natura, fara participatie financiara si va trebui sa restituie banii in momentul primirii redeventelor. Teoretic participatia nu a scazut, dar practic, da.
  • Moderator: La ce data intra primii bani din redevente in visteria statului?
  • IB: Daca in 2012 se acorda avizul de mediu, mai trece un an pana la autorizatia de constructie, iar din 2013 incepe constructia. Operatiunea incepe in 2015. Nu estimez ca in primul an vor fi primiti bani, din anul 3-4 vor incepe sa intre banii
  • AI: Concluzia este ca banii nu ne scapa de criza financiara, asa cum se spune foarte des. Acordul de mediu se acorda dupa inceperea licentei de exploatare. Ea nu exista! Banii vor incepe sa intre peste 12 ani. Este o minciuna ca RMGC are licenta de exploatare. Ministerul Mediului spune ca RMGC nu are o licenta de exploatare valabila.
  • Moderator: Ce se va intampla la RM daca Gabriel va da faliment?
  • IB: Statul trebuie sa fie precaut, mai ales ca vorbim de 27 de ani de exploatare. Modul de concepere al afacerii, cu garantarea fiecarui pas, statul, ca actionar cu 20% va putea sa dea o directie conform situatiei legale. Dar, cu ajutorul garantiilor si a sistemelor de avertizare timpurie, putem anticipa cu 2 ani falimentul companiei. Masurile pot fi luate inainte, dar daca Statul Roman, daca stie sa controleze va putea sa anticipeze. In caz de faliment, compania va fi scoasa la vanzare, vanduta si in locul ei va veni o alta companie. Statul va pierde participarea in acest caz.
  • AI: In cazul in care nimeni nu cumpara mina, responsabilitatea ramane a Statului, deci a noastra, a tuturor. Daca nu se gaseste cumparator, RMGC are un capital social mic, Statul nu ramane cu nimic din vanzare. Desi proiectul nu e aprobat, din localitate au fost mutati 70% din oameni. Ce se intampla cu pamantul, oamenii, lacurile de cianura si tot ce ramane in urma?
  • Moderator: Ce se poate face in zona altceva decat exploatare miniera?
  • AI: Exista exemple de astfel de mine din Europa. Exista mine inchise care functioneaza ca puncte turistice, in Spania,mina inchisa in anii 30 si Finlanda, in anii 70. Pe termen lung, un obiectiv turistic ar aduce mai multi bani decat exploatarea.
  • IB: Am incercat sa estimez. In zona, nu exista nici o alta optiune, in afara de companii foarte mici din domeniul turistic. Este o zona mono-industriala fara nici o alta sansa. Nu cred ca exista o alta optiune, iar ruinele din zona nu vor ajuta economia Romaniei.
  • AI: Deci daca in zona nu exista nimic acum, nici in 27 de ani nu va fi raiul pe care l-ati prezentat. Alternativa cea mai rapida este redeschiderea minei vechi de catre stat.  
Discutia s-a incheiat



+ SHARE      
  
5517 vizualizari
  • +5 (15 voturi)    
    ... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 10:52)

    Marcu [anonim]

    Se vorbeste foarte mult despre acest proiect, dar nu am vazut pana acum un buget al acestui proiect, o estimare cu cifre asupra beneficiului total al proiectului, sa spunem 100% si cat din acest beneficiu revine efectiv Romaniei prin redeventa in aur, prin salarii, taxe, etc... Daca nu vorbim despre cifre concrete lasam impresia ca avem ceva de ascuns. Suspiciunea de coruptie a politicienilor romani este de fapt principalul motiv pentru care eu nu as vota deocamdata in favoarea proiectului.
    • +10 (20 voturi)    
      contractul de cesiune este secretizat (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:08)

      deceneus [utilizator] i-a raspuns lui Marcu

      pai chiar e ascuns ... Contractul de cesiune este secretizat de 10 ani si compania tine cu dintii sa ramana secret ... de ce oare?
      • -1 (1 vot)    
        proiecte (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:39)

        Vali [anonim] i-a raspuns lui deceneus

        Ce-i asa de ascuns , mai bine intrati pe site-ul lor si documentai-va mai bine ! Din cauza unor astfel de "motive" Romania nu va fi niciodata in stare sa fie o tara europeana in adevaratul sens al cuvantului pentru ca , nimeni nu asteapta 15 ani sa deschida un proiect, tarile care stiu ca au de castigat din proiecte si nu numai nici nu stau pe ganduri
        • 0 (0 voturi)    
          "tarile care stiu ca au de castigat".. (Marţi, 14 februarie 2012, 14:55)

          nenea [anonim] i-a raspuns lui Vali

          dar Romania stie ca NU are de castigat de pe urma acestui proiect. Nu mai calculati profitul luand in considerare taxele si salariile. aceste taxe sunt inerente si pentru o gogoserie, si in felul asta practic vreti sa spuneti ca firma care extrage aurul este scutita de taxe. taxele NU sunt negociabile in contract, pricepeti? daca romania extrage prin propriile forte, din ce se extrage acolo ORICUM se platesc taxe si salarii. este important profitul din redevente si atat. dezastrul ecologic de cine va fi platit?
    • -10 (18 voturi)    
      cum sa nu? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:12)

      Vladimir [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      acum spunea si Blanculescu si s-a tot spus, primim peste jumatate din profiturile proiectului in bugetul de stat, prin redeventa, dividende, taxe, impozite, contributii..
      • +2 (6 voturi)    
        astia ignora realitatea (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:11)

        Pavel [anonim] i-a raspuns lui Vladimir

        asa e, in alte tari unde sunt exploatari similare (exceptandu-le pe cele cu economia centralizata, cum eram si noi pe vremea comunista) statul nu are participatie fara sa contribuie financiar. Noi avem in exploatarea asta. Dar vad ca unii pur si simplu zic nu orice ar fi. Iar o asemenea atitudine nu are cum sa ajute pe nimeni, din contra. Seamana cu spalarea pe creier ideologica de pe vremea comunista.
        • 0 (0 voturi)    
          vremea capitalismului (Vineri, 3 februarie 2012, 15:21)

          Vera [anonim] i-a raspuns lui Pavel

          Pavele, am o intrebare pentru tine. eu locuiesc aproape de viitorul lac de cantare care va avea niste dimensiuni mult mai mult decat impresionante. Cat crezi ca este dispus statul roman sa intretina zonele compromise? sper ca suntem cu totii constienti ca vom ramane cu halde de steril si cianuri de acum si pana........cu mult mult dupa moartea noastra. eu stau in zona si te asigur ca statul roman pana acum nu a fost foarte grijuliu cu problemele de exploatare de sute de ori mai mici decat vor fi cele dupa RMGC. cine va monitoriza activitatea de acolo dupa de pleaca RMGC? de-asta vrem noi, cel putin localnicii care inteleg ce pericole sa afla in spatele fantasticei sume ce o sa intre la bugetul statului(?) sa se faca exploatare fara cianuri si nu de suprafata. dar asta nu e asa banos pentru miliardarii de la RMGC. acolo ar putea atunci lucra foarte multi oameni, timp de extrem de multi ani, poate chiar generatii. dar noi ne grabim, nu?
          sa ne ajute Dumnezeu, ca statul roman nu ne-a ajutat nici pana acum si n-o s-o faca nici de acum inainte!

          ce parere ai despre Bechtel? doar ne trebuiau autostrazi, de ce sa nu fie incheiat un contract cu renumita firma? la fel ca in cazul asta statul a stiut intotdeauna cum sa-si bata joc de oameni.
    • +8 (20 voturi)    
      numai coruptie? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:29)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      lasand la o parte coruptia (care de altfel vine la pachet cu orice inseamna contract cu statul), sunt absolut sigur ca aceasta "companie" va lasa un dezastru ecologic in urma; de ce sa piarda bani in ecologizare si amenajari cand banii aia ar putea intra in propriul buzunar?
      toate clipurile alea difuzate pe posturile tv si radio cu oameni care vor sa munceasca sunt gesturi disperate ale companiei de a "indulci" opinia publica care e constienta de impactul si rezultatul acestei exploatari
      aceasta exploatare (daca va avea loc) va fi un alt buf dat romanilor de cativa baieti destepti care stiu pe cine sa mituiasca, dar la care cu siguranta se va adauga si un dezastru ecologic
      • +7 (21 voturi)    
        corect! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:57)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui cristi

        Uitati-va numai pe site la ei, la "fazele proiectului" - oricine are o idee macar vaga despre cum merg treburile in minerit, isi da seama ca firma urmareste sa traga o tzeapa! Incep in Carnic (unde se mai gaseste Au destul in galeriile romane - pe care or sa le faca praf!), ca sa le creasca actiunile, merg abia DUPA aia in Cetate, apoi mai incep sa scobeasca pe ici pe colo iar "ecologizarea" cu care se bat cu caramida in piept se face abia in ultimii ani (desi o parte din cariere se inchid de multisor). Ei, si? daca nu "ecologizeaza" ce faci? ii impusti? Le iei inapoi profitul gata cheltuit? Te stergi undeva cu actiunile cumparate la preturi mari - si care dupa cativa ani (nu prea multi) or sa valoreze zero barat? :D
        • -6 (14 voturi)    
          Ecologizarea a fost prevazuta in contract (Vineri, 27 ianuarie 2012, 13:29)

          vlad [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

          Ecologizarea a fost prevazuta in contract ince de la inceput, inainte ca Romania sa intre in U.E., ceea ce oricariei tari ii se pare normal sa o faca , numai in Romania ne miram de acst lucru!
          • 0 (8 voturi)    
            zau? :D (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:56)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui vlad

            Inteleg ca esti angajatul firmei, daca stii PRECIS ce scrie in contract. Pentru ca, pana in prezent, cu toate ca a fost solicitat de nenumarate ori in timpul dezbaterilor (zise) publice, precum si inainte si dupa ele, contractul nu l-a vazut NIMENI, el fiind, cica, "secretizat".
            Da' daca zizi matale, angajat al firmei ca asa e... o fi... ca doar firma n-are nici un interes sa minta pe rupte - nuuu...? :D
            • +2 (6 voturi)    
              ce frumos vorbesti fara sa ai habar (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:32)

              Eulian [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

              e si pe internet contractul. Iar reecologizarea e prevazuta de normele europene, adica de legile dupa care opereaza asemenea exploatari. Probabil ca tu nu ai auzit de asa ceva, legi, norme, dar ele exista si sunt clare ca buna-ziua. Asa ca... buna ziua!
              • +1 (1 vot)    
                Ce frumos... (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 13:03)

                Zgabeartza Iftode [utilizator] i-a raspuns lui Eulian

                ... MINTI fara sa ai habar! Unde anume pe internet este acest contract, ca noi ne straduim sa-l facem rost de mult?
        • -4 (12 voturi)    
          ecologizare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 13:42)

          Simion [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

          ecologizarea incepe din timpul proiectului, asta e stiut si e cerut si de normele europene. Ca si garantia de mediu care se depune la inceputul proiectului.
        • +3 (7 voturi)    
          invata sa citesti (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:50)

          Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

          se pare ca tu nu ai o idee nici macar vaga. Se pare ca tu nu stii nici macar sa citesti cum trebuie daca ai spus ce ai spus. Reecologizarea incepe din timpul proiectului. Incredibil!!
        • -1 (1 vot)    
          si de celelate tipuri de mine aflate in exploate? (Duminică, 29 ianuarie 2012, 13:09)

          minerul [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

          Daca sunteti asa de buni ecologisti, de ce nu spuneti nimic de cum se face exploatarea calcarului peste tot in lume, adica munti si dealuri rase.
          De ce nu spuneti nimic de minele din Romania inchise de marele investitor (Statul Roman) si care nu au vazut nimic din ce inseamna ecologizare?
      • -5 (13 voturi)    
        putina logica (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:05)

        Anton [anonim] i-a raspuns lui cristi

        pentru ca normele ii obliga sa faca reecologizare inca din timpul proiectului, altfel sunt opriti. Pentru ca se depune garantie financiara de mediu la inceputul proiectului. Totusi.. putina logica.
        • +7 (15 voturi)    
          Logica in doua sensuri... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:55)

          sabin [anonim] i-a raspuns lui Anton

          nu am un parti-pris si va voi intreba cinstit: sunteti sigur ca garantia financiara inseamna bani sau inseamna scrisori de garantie bancara care trebuie executate de administratia statului?
          pentru asa apar problemele reale: nu atat ecologizarea ca stipulatie in contract si posibilitatea ei practica fiind dat un stat corupt, coruptibil si incapabil ca cel roman si un privat interesat de profit.
          Anume:
          1. inainte de toate suntem siguri de solvabilitatea unei banci in aceste vremuri?
          2. care sunt prevederile din contract privitoare la conditiile de executie a garantiei de mediu? ca daca se executa numai la final sau numai in conditii exceptionale, atunci garantia are valoare zero pentru ecologizare corecta si atenta pe parcursul proiectului
          3.cine executa garantia, cine decide ca s-au intrunit conditiile de executie a garantiei? ca daca tine de un director din ministerul economiei sa execute pe parcurs firma, tare mi-e teama ca nu va fi asa....

          Evident ca revenim la problema reala de baza care este capacitatea statului nu numai de a administra ceva direct ci de a administra o concesiune. Din pacate, si spun sincer din pacate, nu cred nici macar un moment in capacitatea statului roman de a gestiona direct sau prin concesionari proiecte mari si sensibile. Daca era capabil o vedeam deja in alte cazuri. E vorba de un principiu tot logic, de prudenta, care cred ca veti fi de acord cu mine, este extrem de justificat in cazul statului roman.
          Trebuie sa intelegem ca argumentul strict ecologic anti-exploatare precum si cel strict economic si legalist pro-exploatare nu sunt tocmai viabile. Problema fundamentala e de a calcula un factor de risc punand impreuna elemente precum capacitatea administrativa a statului, nivelul de siguranta contractuala, prevederile precum garantia bancara si dorinta de a avea un mediu curat acolo...si apoi putem dezbate in sens "politic", adica dupa ce am evacuat partea obiectiva...asa ar fi logic.
          Mie personal pana acum nu imi place.
          • -6 (10 voturi)    
            gestionare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:27)

            Dani [anonim] i-a raspuns lui sabin

            Nu inteleg, nu ai incredere in stat sa gestioneze un proiect mare, dar daca il gestioneaza niste profesionisti tot nu e bine? Iar cadrul legal care reglementeaza activitatea e extrem de strict, cu normele, cu garantia, cu ecologizarea, cu tot (astea nu tin de niciun contract). De gestionat concesiunea (?) statul va trebui sa monitorizeze respectarea normelor, monitorizare care va fi facuta si de compania care exploateaza, ca e in interesul lor sa se respecte normele si au invitat si societatea civila la monitorizare.
          • 0 (8 voturi)    
            mai ales... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:59)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui sabin

            ... cine s-a gasit sa vorbeasca despre "bani" si "garantii"? Blanculescu, care a reusit, pe cand era la AVAS, sa gestioneze ATAT de bine dezastrul Bancorex incat FIECARE roman platitor de taxe a trebuit sa piarda din buzunar vreo 2000 USD, pentru a acoperi acea "gaura neagra" >:)
            Da' CE ii pasa? ca doar nu i-a dat de la el - el a luat salariu baban, prime, bonusuri... ce mai... :-p
    • -5 (13 voturi)    
      concret (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:35)

      Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui Marcu

      Pai se vorbeste despre cifre concrete, iar concret ar urma sa primim peste jumatate din profituri in buget.
      • +3 (13 voturi)    
        pai si (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:46)

        Tudor [anonim] i-a raspuns lui Calinu.

        cat de mare e jumatatea aia si ce trebuie sa "vinzi" ca sa-i iei? banii incasati la buget fac convenabila vanzarea bunurilor si serviciilor?
        • -7 (15 voturi)    
          macar citeste textul la care comentezi (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:10)

          Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui Tudor

          scrie si in text, estimat la aproape 6 miliarde. Macar citeste textul la care comentezi.. Si nu primim numai bani la buget, pe langa buget exista economia tarii, unde se resimte fiecare leu cheltuit de aia de la RMGC.
    • +3 (11 voturi)    
      Blanculescu... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:47)

      Zgabeartza Iftode [utilizator] i-a raspuns lui Marcu

      ... habar n-are. Nu este licentiat in ASE, facultatea de management, este licentiat in Univ. Romano-Americana, facultatea de management-marketing, un fel de Spiru HAret la vremea aia (1993-1998)...

      Sa mai adaugam "12 ani analist in MApN" in traducere libera "acoperit" dupa care, bomboana pe coliva, "bancher in BANCOREX" si pana fix in 1999!!!

      Mda, e clar, omu' e beton, trebuie NEAPARAT sa-l credem ce spune...!
    • 0 (8 voturi)    
      MAI RAU! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:24)

      db [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      Ceva ceva cifre se dau, din pacate, par toate trase in sus. Eu nu pun baza in cifrele fluturate asa, una doua si in povestile lacrimogene din spoturile publicitare; doamna Afrodita Iorgulescu a argumentat clar ce si cum - a demontat cap-coada argumentele - poveste ale lui Blanculescu. Maine sunt in piata, la meetingul anti- RMCG!
      • +1 (7 voturi)    
        nici macar nu ai urmarit dezbaterea (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:30)

        Eulian [anonim] i-a raspuns lui db

        se vede ca nu ai urmarit dezbaterea, altfel nu aveai cum sa spui ca doamna Iorgulescu a venit cu argumente. Nu a venit nici macar cu un singur argument.
        • +2 (2 voturi)    
          AM CITIT TEXTUL DE MAI SUS (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:12)

          db [anonim] i-a raspuns lui Eulian

          cu MARE atentie! Vezi ca am punctaj maxim la testele de intelegere a textelor scrise, asa ca nu ma "faci". Argumentele doamnei profesor sunt si logice si documentate, doar daca esti rau-intentionat nu accepti asta.
          • -2 (2 voturi)    
            poftim? (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:48)

            Catalin [anonim] i-a raspuns lui db

            De dunde si pana unde sunt arguemtnele ei asa de logice ? Eu m-am uitat la dezbatere si doamna Iorgulescu mi-a lasat impresia ca nu este impotriva mineritului, din moment ce vorbeste si de mina veche si cum nu rebuia dezafectat. Ei defapt nu ii plae ca este un parteneriat public privat, dar statul nu are cum sa investeasca singur
            • +1 (1 vot)    
              ARGUMENTELE DNEI AI (Luni, 30 ianuarie 2012, 0:23)

              db [anonim] i-a raspuns lui Catalin

              SUNT LOGICE SI DOCUMENTATE si se refera la proiect dpdv economic - adica domeniul de expertiza al doamei profesor. Nu este de acord dpdv economic cu acest proiect, care nu ne scoate nici pe noi nici bugetul statului din criza si nici nu reprezinta o solutie economica pe termen lung pentru zona respectiva. Esti rau-intentionat si scoti informatiile din context? N-ai decat, dar la ce iti foloseste asta?
    • 0 (0 voturi)    
      poveste (Miercuri, 1 februarie 2012, 22:09)

      laurentiu [anonim] i-a raspuns lui Marcu

      inca o "investitie" din care noi ca de obicei vom iesi cu "buza umflata". Niciodata sa nu crezi corporatia care "te ajuta" :))
  • -7 (17 voturi)    
    comparatie (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:40)

    Laurentiu G. [anonim]

    mina veche a statului s-a inchis pentru ca era neprofitabila din cauza managementului prost, din cauza tehnologiei invechite si din cauza capuselor statale obisnuite. Cum poti sa spui ca e mai profitabila o exploatare care aducea numai pierderi decat o exploatare care ne-ar aduce la bugetul de stat cateva miliarde de dolari? Mi se pare incredibil..
    • +5 (13 voturi)    
      diferenta vine din.. (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:54)

      ADan [utilizator] i-a raspuns lui Laurentiu G.

      modul de exploatare cu cianura.

      in alta ordine de idei, o parabola fara legatura: un om ar putea munci si produce 10.000 eur pe an pentru multi ani..
      totusi, vandut pe organe, ar putea incasa 100.000 eur pe loc.
  • +9 (19 voturi)    
    dar copiii? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 11:42)

    Tudor [anonim]

    2 interebari as avea si eu

    1. Daca noi exploatam acum, copii nostri ce vor mai exploata? Daca pretul aurului peste 20 ani va fi de 10 ori mai mare decat acum?

    2. Se vorbeste de un castig pentru statul Roman de 5,7, 10 mld dolari, intinse pe 10-20 ani. Nici nu mai stiu pentru ca cifrele se umfla in functie de cum doarme dl Bogdan Naumovici. Daca am presupune un castig de 10 mld dolari in 15 ani, ar insemna un castig de aprox 666 mil dolari/an. adica vreo 300 milioane euro.

    Dar natura? Putem sa o mai punem la loc? Care sunt costurile ?
    • -10 (18 voturi)    
      care copii? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:34)

      antonia27 [utilizator] i-a raspuns lui Tudor

      Care copii ai nostri??? Daca continuam asa sa refuzam oportunitati sa ne imbunatatim existenta, nu o sa avem bani nici macar sa ne hranim si imbracam copiii!
      • +2 (2 voturi)    
        Nu stiu cum iti vine tie (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:39)

        enter [utilizator] i-a raspuns lui antonia27

        Dar pe mine expresia 'ne imbunatatim existenta' nu ma include. Asa ca vorbeste in nume propriu: 'imi imbunatatesc existenta".
      • +2 (2 voturi)    
        copiii si cianurile (Duminică, 29 ianuarie 2012, 18:23)

        Aurel [anonim] i-a raspuns lui antonia27

        care copii? incearca sa vezi ce au facut aceleasi chimicale in honduras si guatemala si dupa vino si spune-mi care copii. incearca sa dai un search pe google http://www.admagazin.com/social/documentar-bolile-si-distrugerile-facute-de-gabriel-resources-in-honduras-si-guatemala-urmeaza-rosia-montana/
    • -3 (11 voturi)    
      fratilor... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:53)

      diasporescu [utilizator] i-a raspuns lui Tudor

      ... voi chiar nu vedeti mizeria de astazi care va inconjoara? nu stiti de situatia deplorabila a zonei Rosia Montana, fosta zona de minerit?
      Chiar nu inteleg de ce publicul hotnews, pe care il credeam mai destupat, se opune cu atata inversunare, si culmea chiar cu o serie de argumente a la "nu ne vindem tara"... Cateva argumente pro:
      1. nu vorbim de distrugerea unei zone neatinse ci chiar de reabilitarea ei. Argumente cum ca investorul poate da faliment, fuge cu banii, etc si nu-si va indeplini clauza de reabilitare nu tin. E ca si cum ai zice ca nu mai iesi din casa pt ca s-ar putea sa te calce masina.
      2. chestia cu coruptia nu tine. este acelasi fel de argumentare ca si la legea sanatatii. adica de frica coruptiei mai bine nu schimbam nimic.
      3. statul roman participa cu 25% fara sa miste un deget, fara sa cheltuie un ban. Aratati va rog un alt proiect, chiar si din alte domenii, la care un partener fara finantare primeste 25%. Nu, dar noi trebuie sa vorbim vorbe, pungasii de privati, etc. Mai bine ne-am intoarce in comunism...
      4. mineritul de orice fel trebuie sa fie o prioritate a Romaniei, la fel ca agricultura si turismul. Investitii in aceste domenii, oricare ar fi ele, trebuie sustinute. In special pentru ca nimeni nu poate sa-si ia business-ul in spate si sa plece (vezi nokia etc.)
      Eu cred ca pt Romania acest proiect este o oportunitate majora. Credeti ca alte tari ca China de ex nu ofera si ele sanse de investii? Chiar credeti ca un investitor nu-si poate lua jucariile sa plece?
      Va inselati amarnic!
      • 0 (8 voturi)    
        Partener fara finantare? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:14)

        p [anonim] i-a raspuns lui diasporescu

        Asa vezi tu statul in afacerea asta? Ca pe un partener care vine fara finantare?

        Dar zacamintele care se doresc exploatate ale cui sunt?

        Cit despre investitorul care-si ia jucariile si pleaca, ai perfecta dreptate... pleaca si lasa in urma lacuri de cianuri...
        • 0 (8 voturi)    
          cana aud de... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:24)

          diasporescu [utilizator] i-a raspuns lui p

          ... aceste zacaminte, de parca ar fi undeva la 10 m adancime un seif plin de lingouri...
          Ce numesti tu zacaminte este o anumita infima concentratie de aur in tone peste tone de pamant. Deci de fapt este nevoie de o procesare masiva, comparabila cu un proces de productie. Atata timp cat aceste zacaminte nu au fost procesate nu au nici-o valoare. Se poate spune ca de fapt statul "inchiriaza" acest teren unei companii pentru "productie".
          Inca odata: o participare de 25% fara finantare este un deal f bun!
          Privitor la poluare, pot sa spun ca exista industrii (chimie, energie, etc.) care sunt de n ori mai poluante si aduc profituri mai mici!
          • -2 (2 voturi)    
            participare (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:49)

            Catalin [anonim] i-a raspuns lui diasporescu

            Defapt aprticiparea este ceva mai mare dupa ultima majorare a redeventei undeva la 27% asta faras sa punem la socoteala toti banii lacare vor fi incasati indirect sau alte beneficii pe care le are zona
        • 0 (8 voturi)    
          habar nu ai ce vorbesti (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:48)

          Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui p

          zacamintele nu inseamna finantare, iar blocate sub pamant nu au valoare pentru ca nu ies in mod magic de acolo. Si nu uita ca statul ia peste jumatate din profituri fara sa scoata vreun leu de la buget (asta inseamna fara finantare).
      • 0 (8 voturi)    
        Asa e! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:28)

        Eulian [anonim] i-a raspuns lui diasporescu

        bine zis! alte tari cand au asemenea oportunitati nu asteapta 15 ani sa le fructifice. cand alte tari au asemenea resurse ca si noi, forta de munca pregatita si investitori cu proiecte facute, nu lasa oamenii sa moara de foame. Suntem culmea... Pacat ca argumentele pentru unii opozanti inversunati nu exista. Dar asta doar pentru ca ei nu au asa ceva
      • 0 (8 voturi)    
        ei atat stiu (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:43)

        Filip [anonim] i-a raspuns lui diasporescu

        pai cei care se opun in afara de "noi nu ne vindem tara" care, sincer, e asa de penibil ca nici macar chinezii comunisti nu mai cred in asemenea lucruri si de "cianura" care e ultra-reglementata, nu stiu altceva.
    • -1 (1 vot)    
      sa ajungem acolo (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:36)

      Gabriel [anonim] i-a raspuns lui Tudor

      Daca nu o sa salvam economia nu o sa ajungi sa vezi viitorul pentru ca noi avem o situatia mai prosta decat grecia. Exploatezi atunci cand ia nevoie nu cand ai chef
  • +7 (17 voturi)    
    rosia montana (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:18)

    dorina [anonim]

    doamnelor,domnilor...discutam si despre altceva in afara de bani si efecte economice??traim in natura,reapiram aer,bem apa.....suntem o za intr-un lant trofic.pornind de aici care sunt consecintele ????pentru noi oamenii acestei zone,acestei tzari....ca specie.vorbim de cianuri,de multe alte lucruri pe care nu la inteleg amaratiii in nevoi.se profita de asta???sunt indivizi care ranjesc cand vad ce slabi suntem in fata banului???cate specii vor diparea,care va fi poluare ,ce se va intampla cu zona cand vor dispare cinci muntzi....??Dumnezeule ,apara-ne ,ca politicienii si-au luat ,,portia ,,si tac....
    • -6 (16 voturi)    
      subiectul dezbaterii (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:34)

      Cristian Pop [anonim] i-a raspuns lui dorina

      e dezbatere pe impactul economic... au fost dezbateri si despre alte aspecte.. Despre poluare, daca ai merge acolo ai vedea poluarea pe care a lasat-o statul acolo. Poluare care va fi curatata dupa ce incepe proiectul asta.
    • -6 (14 voturi)    
      eco (Vineri, 27 ianuarie 2012, 12:55)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui dorina

      proiectul asta e mult mai eco decat era exploatarea aia veche, iar cat timp iaz-ul de acumulare este unul impermeabil si barajul de la capatul lui unu din cele mai sigure din lume, apa de acolo nu o sa plece nicaieri, nu ajunge in aer, apa etc
      • 0 (0 voturi)    
        stop dezastrului ecologic! (Duminică, 29 ianuarie 2012, 21:26)

        michelle l [utilizator] i-a raspuns lui Radu

        De evaporare ai auzit?..
        http://www.admagazin.com/social/documentar-bolile-si-distrugerile-facute-de-gabriel-resources-in-honduras-si-guatemala-urmeaza-rosia-montana/
  • +3 (11 voturi)    
    intrebare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 13:06)

    Mazeta [utilizator]

    Conform contractului, zacamintele de la Rosia Montana pot fi vandute chiar inainte (!) de a fi extrase. Intrebare: cui apartine acum aurul de la RM?
    • 0 (0 voturi)    
      noua:) (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:38)

      Gabriel [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      Noi suntem beneficiarii principali ai aurului de acolo, pot fi vandute daca se incepe exploatarea in principal pentru fonduri in avans. Stai linistita ca nimeni nu o sa vanda in avans cat timp pretul este in crestere, toti vor un profit mai mare
  • +4 (12 voturi)    
    Cedare de suveranitate din partea statului (Vineri, 27 ianuarie 2012, 13:54)

    Razvan_M [utilizator]

    Prin modul cum decurg discutiile, cu oameni angajati de RMGC sa "discute" pro-contra proiectului si cu autoritati ale statului facand campanie pe fatza acestui proiect, mi se pare ca se poate pune intrebarea: daca statul este absolut incapabil sa administreze acea zona din Romania si singura cale de lucru este sa evacueze cetatenii de acolo si sa cedeze suveranitatea asupra unui teritoriu romanesc, atunci cat va dura pana ce acest precedent va fi aplicat si in alte zone - ce vor fi intai vandute, apoi numite defavorizate, apoi depopulate fortat?
    • -1 (11 voturi)    
      arunci cuvinte (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:24)

      Dani [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      mda... in primul rand ce s-a vandut? Ai auzit de parteneriat? Ca se exploateaza aurul in parteneriat. Din care, daca te uiti putin mai sus in textul articolului la care lasi comentarii, vezi ca luam peste jumatate din profituri. In al doilea rand, zona nu e "numita" defavorizata, chiar e, ca somajul deocamdata e de peste 70%. In al treilea rand, cum a fost depopulat fortat? Ai aruncat niste cuvinte bombastice si atat.
    • 0 (0 voturi)    
      despre stat (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:53)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

      Statul a dovedit in nenumarate randuri ca este absolut incapabil sa mentina afacerile pe linia de plutire si sa fie profitabile. Nu doar La rosia se vede asta, ci in taota tara, si la cfr si orice afacere ape care au avut-o pe mana
  • +5 (13 voturi)    
    spnsorizare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:22)

    ia cucu [utilizator]

    Citez:
    "Nota: Aceasta dezbatere face parte dintr-un ciclu de 6 dezbateri, sustinute de Rosia Montana Gold Corporation"

    Compania poate fi bine intentionata si poate vrea sa informeze corect cetatenii Romaniei dar vad clipurile alea penibile pe TVR, care incearca sa loveasca in cei care nu se informeaza destul provocand mila lor si implicit sustinerea proiectului. Totul cade la tzanc pentru GC, acuma cand suntem in criza, oamenii mor de foame pe strazi, ne invadeaza rusii si Europa se destrama.
    • 0 (8 voturi)    
      asa, si? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:41)

      Filip [anonim] i-a raspuns lui ia cucu

      Eu zic ca foarte bine ca sustin dezbateri, cred ca e prima oara cand se face in mod transparent, in mod corect un proiect la noi. Si culmea, e fix proiectul care se amana de 15 ani de zile! Si dupa aia ne miram ca suntem in coada Europei la toate clasamentele, cand am putea sa fim in topuri.
      • +2 (2 voturi)    
        Asta nu e dezbatere (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:50)

        enter [utilizator] i-a raspuns lui Filip

        Este inca un circ promotional, prin care se aplica teoria lui lenin: "O minciuna spusa de suficient de multe ori devine adevar".
        Pana acum minciunile zic:
        - "o sa avem bunastare": nu stiu cum voi avea eu bunastare din asta, pentru ca nu sunt platit nici macar cu un cent din beneficiu
        - "o sa avem locuri de munca": desigur, adica baza de impozitare + scadere somaj. Asta e valabil in cadrul oricarei activitati economice, nu numai in minerit. Asa ca asta nu e un 'beneficiu' special, ci e ceva tipic oricarei activitati
        - "o sa incasam jumatate din profit": sigur ca da. nu "o sa incasam", ci actionarii vor incasa. Statul roman incaseaza te-miri-ce din profit.
        - "o sa putem munci si noi cei din rosia montana in romania" : e o idee buna si proasta: in Rosia Montana s-ar putea munci daca niste minti luminate ar ridica statutul de zona monoindustriala. Iar munca afara ar aduce castig mai mare localnicilor decat venirea acestei companii. Nu uitati ca peste 15-20 de ani va pleca aceasta companie, si va lasa in urma o zona cu aceleasi probleme, daca nu si mai multe.

        Dupa cum vedeti, toate afirmatiile de sustinere ale postacilor au un sablon comun: enunturi la persoana I-a plural. De parca "vom avea". Nu, nu "vom avea", ci doar o companie va produce aur, pentru a permite unora care au cantitati mari de bani sa aiba in ce sa-si conserve "valorile", pentru ca nu vor sa investeasca in ceva cu adevarat productiv, care insa le-ar putea aduce si pierderi din cand in cand. Ori cum pierderile sunt "insuportabile" pe vremurile astea de criza, trebuie aur pentru pastrarea bogatiei.
    • -3 (3 voturi)    
      ... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:49)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui ia cucu

      Trebuie cineva sa sustina si aceste dezbateri, e bien ca o fac ei. Daca ong-urile nu sunt interesate sa faca dezbateri pentru ca ei nu au argumente, ce vrei?
  • +6 (16 voturi)    
    minciunica cu locuri de munca si bani, va fii cati (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:23)

    Munch [utilizator]

    Impactul economic va fi urmatorul:
    - cativa oameni se vor imbogatii extrem de mult;
    - zona va fi poluata ireversibil cateva mii de ani;
    - cativa munti vor disparea, tot ireversibil si asta;
    - oamenii din zona vor avea cateva locuri de munca, putine si prost platite, numai cativa ani;
    - majoritatea fortei de munca calificate, inclusiv utilaje si tehnologie, vor fi aduse din afara tarii, ajutand astfel dezvoltarea altor economii mai putin a tarii;
    - aurul se va duce in strainatate, in tara ramand doar TVA-ul;
    • 0 (8 voturi)    
      Banii se vor simtii trepatat in bugetul statului, (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:38)

      irina [anonim] i-a raspuns lui Munch

      Nu se va imbogatii nimeni. Banii se vor simtii trepatat in bugetul statului, iar oamenii timp de aprox 20 si ceva de ani vor avea un loc de munca!!
      • -1 (7 voturi)    
        cineva... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:17)

        p [anonim] i-a raspuns lui irina

        intr-un comentariu inteligent, spunea ca am obtine mai multi bani si mult mai repede daca am taia toate padurile...

        Hai s-o facem, si macar 2-3 ani oamenii vor avea locuri de munca!
      • +2 (6 voturi)    
        asa e (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:23)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui irina

        asa e, zona va fi revitalizata economic, ca doar va reveni activitatea principala, care a fost activitate principala timp de 2000 de ani.
    • -2 (10 voturi)    
      nu-i adevarat (Vineri, 27 ianuarie 2012, 15:25)

      Dana [anonim] i-a raspuns lui Munch

      Vai da ce concluzie ai tras tu , in primul rand este parteneriat si statul va castiga undeva la peste 50% din profit , banii vor exista nu vor si nu vor fi sub forma de TVA cat despre cianura mai uite-te si la alte tari care folosesc metoda asta in cantitati reduse si nimeni nu se plange
      • 0 (8 voturi)    
        Cantitati reduse de cianura? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:27)

        p [anonim] i-a raspuns lui Dana

        Cum adica, "cantitati reduse de cianura?"

        Pai inseamna ca parlamentarii de la Bruxelles ne mint.... ca ei au zis ca se va folosi anual o cantitate de cianura de 13 ori mai mare decit cantitatea totala de cianura folosita in intreaga Europa...

        Parlamentarii astia, ce neseriosi !!!
        • +1 (7 voturi)    
          conteaza concentratia (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:09)

          Pavel [anonim] i-a raspuns lui p

          nu stiu de cantitati dar oricum alea sunt irelevante, conteaza concentratia, iar concentratia la Rosia Montana, din cate am inteles, o sa fie la jumatate din maximul acceptat de UE conform noilor norme. Adica o concentratie non-toxica.
        • -2 (2 voturi)    
          cea mai mare exploatare (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:47)

          Florin [anonim] i-a raspuns lui p

          Pai asta ar fi cea mai mare exploatare din europa, e norma lsa foloseasca mai multa cianura decat exploatarile mai mici. Iar cantitatea la care se refera ei sunt acei 5ppm care vor ajunge in iaz, daca era o exploatare dcu o tehnologie mai veche se folosea si mai multa cianura
    • +1 (7 voturi)    
      Daca daca daca (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:26)

      Eulian [anonim] i-a raspuns lui Munch

      Daca ai avea habar despre ce vorbesti ai sti ca majoritatea fortei de munca va fi angajata din zona. De fapt deja cei mai multi angajati ai lor sunt din zona. Daca ai fi fost vreodata acolo ai fi vazut poluarea lasata de stat acolo, care va fi curatata in reecologizarea facuta de RMGC. Poate daca ai fi citit macar articolul ai fi stiut ca ce spui tu nu are nicio legatura cu impactul economic real.
      • -1 (1 vot)    
        este deja (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:39)

        Gabriel [anonim] i-a raspuns lui Eulian

        hiar si in momentul de fata exista cam 400 de angajati in zona, pentru lucrari de reabilitari foraje si ei mai stiu ce. Ideea de baza esee ca daca si acum au aomeni din zona si in continuare vor avea, sunt oameni care se tin de cuvant. Cine e contra sa se gandeasca ce se intampla daca pleaca investitorii, dac acum somajul este peste 80% in zona, cu inca 400 si ceva de someri cat o sa fie?
    • -3 (3 voturi)    
      nu e asa (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:48)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Munch

      Ai tras si tu niste concluzii de mai bine un le trageai. Statul o sa castige destul de bine de pe urma acacerii air zona nu o sa fie poluata. Apa care o sa contina 5ppm cianura o sa stea cuminte intr-un iaz, nu o sa ajunga in pamant
  • -4 (14 voturi)    
    bani in buget (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:24)

    Tudor [anonim]

    Va avea parte de un impact cat se poate de buna , adica intrarea de bani in buget in situatia in care Romania se va imprumuta iiar de bani pentru salarrii si pensii
    • -2 (2 voturi)    
      pentru viitor (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:45)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Tudor

      Statul oricum o sa se imprumute anul asta, pentru ca nu ar veni atat de repede banii din profit. In schimb daca ar investi acest profit in alte afaceri ar putea pune economia pe picioare din nou
      • +1 (1 vot)    
        nu inteleg de ce repeti intr-una acelasi mesaj (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:10)

        misescu [utilizator] i-a raspuns lui Florin

        Ai interes sa bruiezi discutia pe aceasta tema sau ce?
  • -6 (14 voturi)    
    numai la noi se poate asa ceva (Vineri, 27 ianuarie 2012, 14:33)

    Dorin [anonim]

    Cred ca numai la noi in tara e posibil ca un proiect profitabil, benefic, sa se amane timp de 15 ani de zile, in timp ce "tzepele" sunt date pe ascuns, fara sa afle nimeni. Totusi ar fi fost interesant de aflat cat am fi putut castiga daca s-ar fi pornit la timp proiectul asta, care este venitul nerealizat.
    • 0 (8 voturi)    
      acest om stie ceva... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:19)

      p [anonim] i-a raspuns lui Dorin

      Stie ceva ce noi nu stim:

      1. ca proiectul e profitabil;
      2. ca proiectul e benefic.

      Pai daca e asa, lumineaza-ne, rogu-te, si pe noi, sa nu ne mai stresam degeaba.
    • +2 (2 voturi)    
      "Am fi putut castiga" (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 10:55)

      enter [utilizator] i-a raspuns lui Dorin

      Legendara placa pe care o tot baga intr-una postacii.
      Nou stiu cat am fi putut castiga NOI, e clar ca TU deja castigi ceva, anonimule.
  • -2 (6 voturi)    
    USL (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:55)

    mada [anonim]

    USL- adunatura de nenorociti, gata pregatiti sa vanda tara asta in orice moment doar pt inca o vila ceva in pus la portofoliul lor. Nu lasati tara asta sa ajunga pe mana lor va rog frumos,
    • -3 (3 voturi)    
      nu e asta (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:44)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui mada

      La afacerea asta nu se vinde nimic, se exploateaza intr-un parteneriat public privat din care statul o sa castige minim 56%, totul depinde decum o sa se negocieze cu ministerul economiei
  • +3 (11 voturi)    
    A propos de dezbatere... (Vineri, 27 ianuarie 2012, 16:56)

    Mara [anonim]

    Felicitări, Doamnă Profesor Iorgulescu! Ați reușit să fiți convingătoare, în ciuda împrejurărilor „potrivnice”, în ciuda faptului că a trebuit să faceți față unui interlocutor-„absent”, arogant, care n-a avut decența (sau curajul?) să vă privească, măcar o singură dată, în ochi... !

    Celor care se mai îndoiesc de faptul că favorizatorii proiectului (clica de la putere, în frunte cu președintele țării!) sunt singurii care ar câștiga din această afacere urât mirositoare, vă propun să citiți
    următoarea opinie a unui specialist de prima mână, Dr. RAUL MUREȘAN, cercetător științific la „Max Planck Institut” din Frankfurt am Main și la Institutul Român de știință și Tehnologie din Cluj Napoca (cf Formula AS, anul XXII, nr.1002 (2), 12-19 ian. 2012):
    „Putem câștiga, spun cei de la RMGC aproximativ patru miliarde de dolari din participațiunile statului, plus banii intrați indirect în economie. Totul, în decurs de aproximativ 16 ani, ceea ce înseamnă o medie de aproximativ 210 milioane de euro pe an. Dar, oameni buni, această sumă reprezintă doar 0,1% din PIB! Prin comparație, numai domeniul IT a contribuit în anul 2008 cu 7 miliarde de euro la PIB (!), adică de peste 33 de ori mai mult decât promite RMGC! Un calcul aritmetic simplu ne arată că economia românească, chiar așa în criză cum este ea, produce suma pe care ne-o promie RMGC pe an în aproximativ 2 sau 3 ore (!!) de muncă, la o medie de 22 de zile lucrătoare pe lună!”
    • 0 (8 voturi)    
      incredibil! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:37)

      Filip [anonim] i-a raspuns lui Mara

      O prima chestie ar fi ca e o mare diferenta intre ce intra in bugetul de stat si aportul la PIB. Aportul la PIB o sa fie mult mai mare, datorita efectului de multiplicare. O a doua chestie, tu crezi ca PIB-ul e o suma magica, data, care cade din cer? Nu, se compune de la toate activitatile economice din tara. Dar daca tu te astepti ca tot pib-ul sau jumatate sau mai stiu eu sa vina de la o singura companie inseamna ca NU AI HABAR despre ce vorbesti!
    • 0 (8 voturi)    
      era sa uit (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:39)

      Filip [anonim] i-a raspuns lui Mara

      a da, era sa uit. Daca te-ai fi uitat la dezbatere ai fi vazut ca doamna Iorgulescu nu a adus niciun argument in afara de "Nu", care nu e un argument. Dar am uitat ca opozantii nu vin niciodata cu argumente, numai cu urlete si cu "Nu".
      • -3 (3 voturi)    
        pai daca nu are? (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:43)

        Florin [anonim] i-a raspuns lui Filip

        Ce argumetne vrei sa spuna daca ea nu are argumente impotriva exploatarii . Cel mult are argumente de genul nu imi plac investitorii si atat. Ca tot o tinea ea langa in legatura cu oamenii care investesc, de parca asta conteaza
    • +1 (7 voturi)    
      auzi auzi (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:46)

      Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui Mara

      mda.. nu a avut niciun argument, nu a stat la subiect nicio secunda, dar daca tu spui ca a fost convingatoare inseamna ca ai un camp vizual asupra realitatii extrem de limitat.
    • +1 (1 vot)    
      excelent (Luni, 30 ianuarie 2012, 11:37)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui Mara

      Foarte buna argumentarea cu sectorul IT. Sunt si eu de parere ca aurul ala e in siguranta acolo, pana va veni in Romania o clasa politica ce va fi capabila si bine intentionata. Care sa il extraga in timp indelungat, cu impact minor asupra mediului si cu un partener strain nu atat de disperat ca Gabriel Resources. Disperarea cu care actioneaza ei, prin tot felul de lobbysti care mai de care mai caraghiosi, te pune pe ganduri...
  • -2 (8 voturi)    
    Felicitari! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 17:23)

    p [anonim]

    Falicitari doamnei profesor Iorgulescu!

    Si tuturor celor care gindesc si au curajul opiniilor lor.
  • -4 (4 voturi)    
    Realitate (Vineri, 27 ianuarie 2012, 18:56)

    vgyhn [anonim]

    Conducerea actuala ne duce pe un drum pe care toti am vrut sa mergem, diferit, corect. Instinctul nostru de conservare ne face sa spunem ca nu e bine. Daca privim totusi in ansamblu, obiectiv, ne putem da seama ca suntem chiar pe drumul pe care l-am vrut...
    • -4 (4 voturi)    
      nu chiar (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:41)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui vgyhn

      Nu esuntem pe drumul pe care trebuie, daca am fi fost atunci ivnestitiile nu mai stateau blocate ci erau in derulare. in felul acesta se fac locuri de munca si de aduc bani la buget
  • -2 (10 voturi)    
    de acord cu Blanculescu (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:30)

    Anda St. [utilizator]

    Sunt de acord cu domnul Blanculescu: este un moment foarte bun pt exploatari si daca in toata lumea se deschid mine, inclusiv la vecinii nostri bulgari, noi de ce sa le tinem inchise? nu avem cu ce sa le intretinem? d-abia ne-am bagat in acest parteneriat cu rmgcul,pt ca ei sa suporte cheltuielile, noi sa luam grosul profitului.
    • -4 (4 voturi)    
      asa e (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:40)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Anda St.

      Da, toata luema deshcide mine, nu doar Bulgarii ci si Grecii si cam toata luema care are posibilitatea. Noi suntem mai fraieri, vrem sa ajungem la masa cand se termina jocul
  • +1 (5 voturi)    
    dgfsgs (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:46)

    gigi [anonim]

    Schimbarea guvernului nu poate aduce decat instabilitate politica pe langa cea sociala, ne ducem din rau in mai rau
    • -2 (4 voturi)    
      ar fi chiar fatala (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:40)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui gigi

      Pentru un proiect cum este acesta daca se schimba tot guvernul e posibil samai fie blocat 2-3 ani, depinde de cat de interesati o sa fie ministri sa ii dea drumul. Partea proasta este ca o sa transmita tuturor investitorilor ca nu suntem stabili
  • 0 (8 voturi)    
    opunere orbeasca (Vineri, 27 ianuarie 2012, 19:59)

    Eugen Popa [anonim]

    Am stat si am citit comentariile, dezbaterea am urmarit-o pe fuga si nu pot sa observ ca sunt unii care se opun proiectului astuia care sunt atat de inversunati ca nu vad realitatea din fata propriilor ochi! Fratilor, opunerea orbeasca nu ajuta cu nimic pe nimeni! Ca asta a devenit opunere ideologica! E clar ca mediul acolo e distrus, e clar si ca legile si standardele sunt extrem de stricte. Privind impactul economic, marea majoritate a vocilor din domeniu spun ca e o afacere avantajoasa pentru stat, mai ales daca o compari cu exploatari asemanatoare din alte tari, unde statul primeste taxe si impozite si ATAT. Dar sa te opui de dragul opunerii mi se pare cel mai daunator lucru posibil!
    • -3 (3 voturi)    
      se poate reface (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:39)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui Eugen Popa

      PArtea buna este ca daca se porneste proiectul se reface si partea de mediu din zona prin ecologizari. Nu o sa mai curga apa acida, o sa curga apa normala
      • -2 (2 voturi)    
        ecologizarea (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:58)

        Andr33a [anonim] i-a raspuns lui Florin

        Ecologizarea este unul dintre aspectele cele mai importante din acest proiect si pe care il doresc cu cea mai mare ardoare. Apa aia acida curge de ani buni de la fostele mine ale statului, polueaza Ariesul si, din el, alte rauri.
  • 0 (6 voturi)    
    a (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:03)

    aurica [anonim]

    sunt multe pareri legate de acest subiect. dar nu se stie concret ce inseamna. foarte posibil sa nu se spuna adevarul in legatura cu rosia montana
    • -3 (3 voturi)    
      se spune (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:38)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui aurica

      Adevarul se spune, pentru ca daca era sa se bazeze totul pe minciuni si pe spaga atunci proiectul nu ami era blocat de aproape 15 ani
  • -3 (3 voturi)    
    experienta (Vineri, 27 ianuarie 2012, 20:36)

    Florin [anonim]

    Acum doar daca ne uitam la experienta vedem cine a facut mai multe. Dar pe langa asta eu am remarcat o chestie, dna Iorgulescu era interesata de proiect, doar ca nu vroia sa fie investitie privata. Daca statul nu are fonduri, iar in felul asta are un castig sigur, nu mai vad nici o problema
    • -2 (2 voturi)    
      nicio cheltuiala (Vineri, 27 ianuarie 2012, 21:23)

      Grinda Paul [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Da, Florine, statul nu are fonduri nici sa plateasca pensiile si salariile. De unde sa aiba si pt o investitie asa de mare, cum e nevoie la Rm? De asta a intrat in parteneriat cu rmgc, pt a nu avea nicio cheltuiala, dar a-si spori veniturile la buget.
  • +3 (3 voturi)    
    omorati natura!!! (Vineri, 27 ianuarie 2012, 23:06)

    cata [anonim]

    langa acest impact economic as dori sa vad cine are puterea sa recunoasca impactul asupra mediului...nenorociti natura...otraviti mediul...
    • -1 (1 vot)    
      cianura (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:34)

      Vali [anonim] i-a raspuns lui cata

      Oare numai in Romania se foloseste cianura si numai aici se va distruge natura? Oameni buni treziti-va la realitate , cianura in primul rand nu se foloseste in cantitati uriase , in Suedia , Finlanda de ce oamenii nu se plang , de ce numai romanii sunt atat de inapoiati ??
      • +2 (2 voturi)    
        cianura folosita de companiile miniere (Duminică, 29 ianuarie 2012, 18:27)

        aurel [anonim] i-a raspuns lui Vali

        /documentar-bolile-si-distrugerile-facute-de-gabriel-resources-in-honduras-si-guatemala-urmeaza-rosia-montana incearca sa te uiti la documentarul asta si mai vorbim...
  • -4 (4 voturi)    
    nu cred ca pot da faliment (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 0:20)

    Sorin [anonim]

    Sincer nu cred ca o sa dea faliment, adica daca se trece de faza de investitie si se ajunge deja in productie , acolo o sa inceapa sa se genereze profit, foarte slabe sansele sa se ajunga la faliment, iar in cazul asta , pentru asta exista garantiile retinute de stat
  • -2 (2 voturi)    
    proiect (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:06)

    Tudor [anonim]

    Trebuie sa reallizam ca nu se va schimba situatia brusc daca proiectul va fi adoptat ci va stimula economia , vor intra niste bani mai ales ca noi traim din imprmuturi si mai ales prin oferirea de locuri de munca tinand cont ca somajul este de peste 70%
  • -1 (1 vot)    
    impact economic (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 11:33)

    Gabriel [anonim]

    Deja nu mai exista nici o indoiala ca impactul economic pe care o sa il genereze poiectul este unul major. Chit ca nu o sa plecam noi cu 100% din profit tind sa cred ca o sa castigam mai mult decat daca am si exploatat singuri, in principal pentru ca este o exploatare mai eco
  • +3 (3 voturi)    
    INTERESE ASCUNSE LA R.M. (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 12:07)

    kosfunny [anonim]

    De ce trebuie sa exploateze altii aurul romanilor? De ce mintiti ca valoarea zacamantului este de 15 mld de dolari cand valoarea tuturor minereurilor de acolo depaseste 100 mld ???????
    A epuizat Romania toate posibilitatile de a creste bugetul? De ce nu gaseste o modalitate sa recupereze macar jumatate din ce a fost furat in 22 de ani de la cei raspunzatori ?


    PS Cat a costat publicitatea lacrimogena facuta cu flamanzii aia ipocriti? De ce asa mare interes pt Rosia Montana ? De ce nu se face lobby si pentru Canalul Siret , care ar aduce beneficii mult mai mari pe o perioada nelimitata? O dovada clara ca sunt interese ascunse la Rosia Montana !
    • +1 (1 vot)    
      publicitatea desantata este decontata (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 13:08)

      misescu [utilizator] i-a raspuns lui kosfunny

      de fiecare dintre noi din pacate. Iluzoria participatie la 'profit' inseamna si suportarea in aceeasi proportie a cheltuielilor (de publicitate de ex)
      • +1 (1 vot)    
        Minciuna stă cu... RMGC la masă! (Duminică, 29 ianuarie 2012, 11:34)

        Mara [anonim] i-a raspuns lui misescu

        Deschideți link-ul de mai jos și ascultați-l pe Florea Bolog! Orice comentariu e de prisos...

        „N-am avut treabă să mă bag în chestia asta…“. „Anul trecut, pe vremea asta, aveam o sută de milioane câștig din pensiune; aveam rezervări pentru Revelion, pentru sărbătorile de iarnă… Acum am posibilitatea să primesc și grupuri de până la 40 de oameni. Dar din cauza prostiei ăleia, uite că nu mai vrea nimeni să stea la mine.“ „Dar – îi zic eu pe un ton terapeutic – poate că a meritat pe partea ailaltă, că doar n-ați făcut gratis spotul ăla… Mi-au spus niște prieteni că au câștigat o mie de euro doar pentru că și-au înregistrat vocea într-un spot, pentru imagine cred că ați luat mult mai mult.“ „Pe dracu să-i ia, mai mult; mi-or dat un salariu, asta mi-or dat...
        (http://www.kamikazeonline.ro/2012/01/costul-minciunilor-la-rosia-montana/#more-50241)
        p.s. Sper, Hotnews, că nu-mi veți cenzura comentariul!
    • -1 (1 vot)    
      banii (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 14:31)

      Vali [anonim] i-a raspuns lui kosfunny

      Unde mai produce Romania ceva , cand toate uznile sunt ruine cand fabricile se inchid , din ce naiba sa mai castige bani Romania pentru a sustine pensiile si salariile mai ales ca se va imprumuta acuma iarasi ? Voi nu ganditi ca aurul asta va ajunge pe mana altora din cauza datoriilor ??
    • -1 (1 vot)    
      poftuim ? (Duminică, 29 ianuarie 2012, 0:56)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui kosfunny

      care minereuri ca acolo sunt facute sute de foraje si se gaseste nuam i aur si arginet. Sau tu faci parte din cei care sustin ca acolo se gaseste tot tabelul elementelor ? Sti ca nu orice minereu se extrage prin cianurare, deci oricum nu ar putea fi exploatate
  • 0 (0 voturi)    
    Ce pacat! (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 12:25)

    gica [anonim]

    E mare pacat ca o sa pierdem aceste minereuri, din jmecheria guvernantilor. Nu credam ca acest Banculescu e asa de vandut.
  • -1 (1 vot)    
    ce punem in loc? (Sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 18:00)

    Proiect alternativ [anonim]

    adversarii proiectului RMGC nu spun ce alternative are statul roman in care se anuleaza exploatarea miniera pe acest contract, oneros.Statul roman are posibilitatea de a scoate din nou la licitatie exploatarea mai avnatajos si mai ecologic, sau pastem oile pe la Rosia Montana?
  • +1 (1 vot)    
    mai ganditi-va si dupa aia vorbim (Duminică, 29 ianuarie 2012, 18:18)

    aurel [anonim]

    incercati sa aflati actionariatul RMGC si sa va uitati pe unde au mai sapat dupa aur

    si mai priviti si asta :http://www.admagazin.com/social/documentar-bolile-si-distrugerile-facute-de-gabriel-resources-in-honduras-si-guatemala-urmeaza-rosia-montana/

    si sa nu-mi spuneti ca in caz de faliment o sa faca ecologizarea tot RMGC

    cu chimicalele nu e de glumit, vedeti si cum a fost cu DDT-ul prin anii 60
  • +1 (1 vot)    
    Rosia Montana (Luni, 30 ianuarie 2012, 14:16)

    ionita manea [anonim]

    toti cei care sustin azi proiectul rosia montana alaturi de gold corporation trebvuie sa vedeti ce au facut in america centrala in honduras acesti gold corporation.
    au lasat in urma ape infestate cu metale grele ,iar ca rezultate boli si necazuri .
    nu au infiitat locuri de munca ,le-au promis doar. un peisaj selenar domina totul in urma acestora.
    voi cei fara frica de dumnezeu si care va vindeti sufletul pentru bani aveti curajul si cautati pe internet urmarile unei exploatari similare facute de aceeasi firma.voi ce va pretindeti conducatorii tarii puneti-va doar o intrabare,-ce lasati urmasilor acestei tari ???(a nu se intelege urmasilor vostri directi).
  • +1 (1 vot)    
    Rosia Montana (Luni, 30 ianuarie 2012, 16:34)

    Radu Silvia [anonim]

    Daca acest proiect e asa de avantajos pentru Romania de ce nu este facut public contractul?
    De ce domnul ministru al mediului a renuntat la dezbaterea publica? In Turcia , la Pergamon exista deja o 'Rosia Montana' si oamenii de acolo (mai ales cei acra au lucratin mina) au cancer din cauza cianurii..cei care vor sa distruga natura si sa o otraveasca ar trebui sa se duca sa traiasca in desert..poate asa ar aprecia mai mult ce au in tara lor ..Francezii vor sa faca o copie a minelor romane de la Rosia Montana pentru atragerea turistilor in timp ce noi vrem sa distrugem originalul.. propun ca cei ce zic ca cianura nu va afecta cu nimic mediul inconjurator sa bea ei apa din acea zona..
    • 0 (0 voturi)    
      ghici ce (Joi, 2 februarie 2012, 11:15)

      Simion [anonim] i-a raspuns lui Radu Silvia

      contractul e pe internet, dezbateri publice au tot fost. Dar stii unde mai este o Rosia Montana? In Finlanda, la Kittila. si e mai comparabil cazul de la noi cu cel de la finlandezi pentru ca se foloseste aceeasi tehnologie, e aceeasi legislatie si ghici ce, acolo nu e afectat mediul, la fel cum nu va fi nici la noi. Poti sa mergi sa le sugerezi lor sa bea
  • 0 (0 voturi)    
    se gaseste nu numai aur (Miercuri, 1 februarie 2012, 21:27)

    El Condor [anonim]

    A mai spus cineva ca in afara de AUR, la Rosia Montana se mai gaseste si URANIU IN CEA MAI PURA FORMA; ca se gasesc, de asemenea si cele mai mari cantitati de WOLFRAM din lume ? Aceste doua metale, sub acoperirea explatarii AURULUI , care de asemenea nu poate fi neglijat, pot fi exploatate in voie de compania canadiana sau americana, fara a plati nici un fel de impozite, taxe sau alte plati catre STATUL ROMAN. Aceasta se pare ca este si cauza pentru care populatia Romaniei a fost adusa , in complicitate cu conducerea tarii si partidele politice, la starea de saracie in care se afla. Iar cei 80 % din locuitorii Rosiei Montane sigur sunt terorizati si amenintati sa sustina necesitatea locurilor de munca in exploatarile la care oricum nu vor fi angajati.
    • 0 (0 voturi)    
      Bogatiile noastre (Joi, 2 februarie 2012, 12:21)

      Ioan [anonim] i-a raspuns lui El Condor

      Toate afacerile ,la inceput poleite cu bune intentii,au fost un esec, Vezi flota, SIDEX, BCR, ind. petrochimica si gaze, intrega industrie vanduta la fier vechi, agricultura transformata in ciulini (acum asteptam mancare din tir-urile inzapezite) suntem la fel de saraci ca cei din Africa.Copii nostri sunt slugi in lume si in tara. Comunistii si legionarii au fost induratori cu hotii neamului. Blestemul Basescu a pus ochii pe aurul si ultimele bogatii ale tarii.De data asta va trebui sa facem lant uman impotriva camarilei lui Basescu.Oamenii din zona au spravetuit mii de ani. Acum sunt furati si impinsi spre dezastru.Aurul trebuie extras de romani.Sa se foloseasca imprumuturi guvernamentale si menegemet privat din Germania,sau China.


Abonare la comentarii cu RSS
Referinte dezbatere
Domnule Primar Ai vreo sesizare? Contacteaza-ti primarul!

Top 5 articole cele mai ...


Dosare blocate la tribunal
Life
Ce putem vedea saptamana aceasta in Bucuresti
conferinta "Continuitati nefericite: ocultarea rasismului interbelic in Romania postbelica", Salonul Nautic International, Army in Concert, concert in memoria lui Giga Petrescu, evenimente "tribut" AC/DC si Depeche Mode...
Bancul zilei: Promptitudine de politist
Un politist in autobuz. Inghesuiala mare, caldura. Cineva stranuta. Politistul: - Cine a stranutat? Liniste. - CINE A STRANUTAT?, insista politistul...
Clipul zilei: Catelul si manzul joaca leapsa
Si par sa se distreze chiar bine :)
citeste mai multe articole din LIFE
Horoscopul pentru joi, 23 februarie 2012
de Tina Rizea HotNews.ro
PESTI Membrii tineri ai familiei va asculta fascinati si nu va ies din cuvant. Cei in varsta va invidiaza si va barfesc cu vecinii. Va simtiti lezat si actionati, fara sa stati pe ganduri. Sanatate – ●● Bani –●● Dragoste –●●●
Horoscopul saptamanii 20-26 februarie
de Tina Rizea HotNews.ro
VARSATOR Marti, vei fi nevoit sa iti ajuti colegii. Vei da multe sfaturi si vei rezolva probleme importante. Miercuri, vei fi mai sensibil decat de obicei, dar ar fi bine sa nu amani rezolvarea problemelor majore. Joi si vineri, vei face schimbari si vei reusi sa finalizezi proiecte.  La sfarsitul intervalului, vei dori sa le faci pe plac celor din jur, mai ales celor din familie. Vei comunica cu usurinta si te vei implica mai ales in discutii legate de religie ori arta. Sambata, ti se va propune sa lucrezi ca voluntar intr-o activitate non profit. Ambitia nativelor nu cunoaste limite, iar optimismul si incapatanarea le indeamna ca pana la urma sa actioneze in detrimentul propriilor interese. Zile norocoase - vineri Zile fatidice - joi
H O R O S C O P   2 0 1 2
de Tina Rizea HotNews.ro
Miercuri, 7 Dec 2011 Life | Horoscop
Ce schimbari va aduce 2012. Se vor inregistra situatii de schimbare de stafeta atat la nivel politic, cat si economic. Cursul valutar va atinge niveluri surprinzatoare. Din punct de vedere meteorologic, sunt posibile aceleasi schimbari imprevizibile de temperaturi ori de nivel pluviometric (cu secete mai mult sau mai putin extinse). Predictiile pentru fiecare din cele 12 zodii va sunt oferite de catre Astrologul Hotnews.ro, Tina Rizea.
Horoscopul chinezesc: 2012 - Anul Dragonului de Apa
de Tina Rizea HotNews.ro
Miercuri, 7 Dec 2011 Life | Horoscop
Incepand cu 23 ianuarie 2012, debuteaza Anul Dragonului de Apa, conform astrologiei chinezesti. Intreaga perioada va fi caracterizata de lipsa tolerantei si a milei exagerate. „Dragonul” este o vietate lipsita de subtilitati, dar plina de energie si vitalitate. Intotdeauna dornic de lupta, de afirmare si de a realiza ceva, se impune in orice conditii, oricat de solicitante sau stresante ar fi. „Luptele” pentru suprematie vor fi deci prezente la toate nivelurile.




Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri