Sa silabisim impreuna: FA-LI-MENT!

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Marţi, 16 aprilie 2013, 21:49 Actualitate | Opinii


Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
​Semnale sunt. Din ce in ce mai multe si din ce in ce mai clare. O buna parte dintre masurile anuntate in ultimele luni de ministrul liberal al Sanatatii deranjeaza diverse zone din breasla medicala si anumite interese de afaceri. Ministrul Eugen Nicolaescu si-a facut deja destui dusmani.

Dar de ce Nicolaescu, altfel un politician care cunoaste bine metabolismul electoral, isi asuma riscul de a se pune rau cu atat de multi si in acelasi timp?

Inainte de a fi ministru al Sanatatii, Eugen Nicolaescu este politician, iar pentru un politician este esential sa-si tina electoratul cald. Cu orice ocazie si la orice intalnire, Eugen Nicolaescu repeta obsesiv ceea ce a devenit formula sa magica: „anul 2013 va reprezenta un an al schimbarilor fundamentale intr-un sistem sanitar care are nevoie de o reforma profunda”.

Aceasta mantra poate fi interpretata in doua feluri: fie ca acea minciuna care repetata de o mie de ori devine adevar, fie ca o incercare de a pregati poporul pentru schimbarea ce va sa vie. In viitorul apropiat vom afla care dintre cele doua este cea corecta.

Intotdeauna insa, alaturi de aceasta formula magica, ministrul Nicolaescu tine sa adauge ca „banii sunt putini. Asta este. E asa de greu de inteles?

E greu de inteles, domnule Ministru. Mai ales atunci cand camuflam realitatea dupa un deget subtire.

Caci 2013 nu este doar anul schimbarilor fundamentale, ci si anul in care sistemul public de sanatate din Romania a intrat in faliment. Diferenta fata de anii anteriori este ca, in 2013, guvernul Ponta a promis sa plateasca datoriile de 800 milioane de euro pe care statul roman le are la companiile farmaceutice.

Grav subfinantat si subtiat de coruptie, sistemul public de sanatate nu poate rezista unei asa lovituri. Asta o stie si premierul Victor Ponta si ministrul Eugen Nicolaescu.

Dar niciunul dintre ei, politician fiind, nu-si permite sa admita public realitatea si sa spuna lucrurilor pe nume: suntem in FALIMENT. Asta desi cele mai contestate masuri anuntate la foc continuu de Ministerul Sanatatii chiar asta arata: ca sistemul public de sanatate este in faliment.

In astfel de conditii, orice economie, fie ea cat de mica, echivaleaza cu gura de oxigen a inecatului. Se duce la fund, simte asta, e panicat. Dar mai fura un pic de aer, si inca un pic, si inca un pic, in speranta ca un colac de salvare va aparea.

Eugen Nicolaescu a anuntat taierea totala a finantarii pentru serviciile de stomatologie, aproximativ 13 milioane de Euro. Medicii dentisti au reactionat printr-un comunicat foarte dur, dar asta nu a contat. Caci Ministerul are nevoie de bani.

Eugen Nicolaescu a anuntat reducerea a 3000-4000 de posturi in urma reorganizarii Directiilor de Sanatate Publica. Directorii acestor institutii au dat declaratii dure si un val de critici s-a pornit dinspre mass-media, dar asta nu a contat. Caci Ministerul are nevoie de bani.

Interesante sunt motivele invocate de Ministerul Sanatatii pentru aceste taieri. Economiile realizate prin restructurarea DSP-urilor vor fi folosite pentru „programele de oncologie”. Cele 13 milioane de Euro au fost extrase de la stomatologi pentru a nu se taia de la oncologie si de la diabet. Statul roman a ajuns asadar sa finanteze programe de sanatate vitale prin reduceri de la stomatologie si concedierea catorva mii de birocrati.
 
Proiectata reorganizare a salarizarii medicilor este tot o gura de oxigen a inecatului. Optiunea oferita medicilor pentru a profesa doar intr-un spital de stat – ore suplimentare in paturi private din interiorul spitalului de stat – nu este altceva decat incercarea disperata de a pastra in sistemul public o parte din banii care, altfel, se duc in cel privat.

Acesta a fost si rostul interdictiei spitalelor private de a mai incheia, in anumite patologii (oncologia se numara printre ele), contracte pe bani din fondul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Atunci, cercuri de interese din zona medicala privata si-au exprimat vehement nemultumirea in spatiul public si in culise (unde inca o fac), dar asta nu a contat. Ministerul Sanatatii avea nevoie de bani.

Colacul de salvare asteptat de Ministerul Sanatatii, in timp ce mai fura o gura de oxigen, ar putea veni din trei parti:
  • Cresterea contributiilor pe care romanii le platesc legal pentru sanatate  - o astfel de masura nu ar conveni electoral PNL-ului;
  • Reducerea numarului de servicii medicale oferite oficial de catre statul roman oricarui cetatean, fie el neplatitor de taxe  - o astfel de masura nu ar conveni electoral PSD-ului;
  • Reducerea fenomenului prin care zeci de mii de firme nu-si platesc contributiile la sanatate, incepand de la cazul celor cateva sute de avocati timisoreni si pana la marile companii de stat care datoreaza miliarde la Fondul Asigurarilor de Sanatate (CFR-ul fiind campion) – o astfel de masura nu poate fi aplicata de USL, cum nu a putut fi aplicata nici de PDL, pentru ca Romania are un stat slab si corupt.
Cum niciuna dintre aceste masuri nu este fezabila fara costuri electorale importante pentru un partid sau pentru celalalt, singura solutie este schimbarea completa a mecanismului de functionare a sistemului de sanatate publica (despre planurile Ministerului Sanatatii am scris aici). Aceasta este „schimbarea fundamentala” pomenita de atatea ori de Eugen Nicolaescu.

Dar, ca orice reforma radicala, este nevoie de timp pana la momentul aplicarii ei. Cu atat mai mult cu cat ai la dispozitie doar cateva zeci de specialisti capabili sa alcatuiasca un plan coerent. Dar pana in acel moment, Ministerul Sanatatii trebuie sa mentina aparentele, peticind aici, mai taind de-acolo si jucandu-se de-a Dumnezeul care decide ce bolnav isi merita tratamentul si ce bolnav nu.

Intre timp, spitalele din judetul Covasna, de exemplu, primesc in 2013 cu 20% mai putini bani decat anul trecut.

„E nevoie de buna-credinta” pentru a intelege situatia in care ne aflam, mai spune Eugen Nicolaescu. Asa e. Sa silabisim impreuna, si cu buna-credinta: FA-LI-MENT!






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















25732 vizualizari

  • +28 (32 voturi)    
    mda (Marţi, 16 aprilie 2013, 22:18)

    Xorciser [utilizator]

    E mai bine sa silabisim acum decat sa o lungim si sa ne imprumutam...iar la final dezastrul sa fie si mai mare.
  • +41 (45 voturi)    
    subfinantare? (Marţi, 16 aprilie 2013, 22:30)

    sorin3 [utilizator]

    Cum poti sti care e nevoia reala de finantare daca in prezent se fura tot? se fura retete, se fura consultatii, se fura licitatii, se fura tot.
    Pina nu se opreste furtul generalizat, pina nu intra la puscarie cititva medici cu greutate prinsi in flagrant, pina salariile medicilor(la stat si privat) nu ajung la niste valori decente pina atunci orice reforma e doar gargara.
    • +3 (3 voturi)    
      nu e simplu (Miercuri, 17 aprilie 2013, 15:24)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      sunt de acord cu tot ce scrii. Dar am niste intrebari (plecand de la ipoteza ca sunt bani pt. a mari substantial lefurile a 4000 de medici) : A. poti plati un medic cu 3000 E si pe asistenta sa cu doar 250? B. poti lasa infirmierele la salariile actuale? C. Dar brancardierii, femeile de serviciu din spitale D. poti plati un medic cu 3000 E si un colonel NATO cu 1500 sau un secretar general de primarie de municipiu cu 1000 E? toate sunt legate....
      • +4 (4 voturi)    
        ba e simplu (Miercuri, 17 aprilie 2013, 18:38)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui foarte-curios

        salariile sunt cea mai mica parte a problemei. daca erau doar salariile se duceau toti medicii la privat si gata!
        adevarul este ca se fura. se fura din toate partile. primii vinovati? cand iti incasezi salariul net si implicit iti platesti cotizatia la asigurarile medicale te fura mai mult de 10 milioane de romani adulti care nu platesc asigurari. aia fura cel mai mult. apoi te fura companiile private care au corupt tot sistemul medicale si iti vor vinde fara jena o aspirina cu adaos 5000% din care vor plati concediile medicilor, spagile la minister, super salariile firmei si dividendele actionarilor.. impozitul pe profit in tara lor de bastina care sigur nu e Romania..

        daca le-am rezolva doar pe astea doua, restul s-ar regla automat. si astea se rezolva cu asigurari private. atunci cand vei putea controla unde se duc banii tai, sistemul va face ce trebuie ca sa te tina sanatos si tu sa platesti..
  • -1 (33 voturi)    
    CONCRET, CE PROPUNETI? (Marţi, 16 aprilie 2013, 22:33)

    dincannes [utilizator]

    Eu propun pedeapsà dublà la luarea de mità si triplà, la darea de mità.
    Examinàrile virtuale, 10 ani de inchisoare si tot atit pentru un contract càpuse.
    Implicarea directà a comunitàtii si a bisericii locale, pentru ajutorul bolnavilor. (Dupà exemplul tàrilor nordice.)
    • +14 (34 voturi)    
      Tu propui.. (Marţi, 16 aprilie 2013, 22:46)

      Alius [anonim] i-a raspuns lui dincannes

      si tot tu ii aperi pe penalii USl-isti (gen Voiculescu), tipand intr-una ca "este dosar politic". Hai fugi de-aici ca nu te crede nimeni:hotul la hot trage.
      • -12 (26 voturi)    
        DE FAPT DUMNEAVOASTRA... (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:13)

        dincannes [utilizator] i-a raspuns lui Alius

        ...ce propuneti, domnule "Alius"? (Nu se intelege...)
        Sau và complaceti ca si domnul Mixich, in a critica tot si toate ?
      • -21 (25 voturi)    
        hailasocamacane (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:02)

        Anonim AntiBasescu [utilizator] i-a raspuns lui Alius

        Un ma-re mi-nus u-nui ze-ro ba-rat!
      • +1 (5 voturi)    
        propagandist-spammer (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:57)

        adrian [anonim] i-a raspuns lui Alius

        asta faci , in afara de asta nu ai opinie si nici propunere relevanta la articol , sau la comentariu .

        daca zic ca esti basist ? e bine ? e la subiect ? sau e spam ????
    • -24 (28 voturi)    
      Fara Spaga (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:03)

      Doctorul [anonim] i-a raspuns lui dincannes

      Bune propuneri alea cu puscaria pt spaga! Oricarui om ii va suna ceasul odata si odata! Cand ti se va intampla vino la spitalul nostru; fara spaga! Vino cat mai curand! Te-asteptam cu drag! Cand vii?
      • +13 (23 voturi)    
        TRIST CE SPUNETI (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:45)

        dincannes [utilizator] i-a raspuns lui Doctorul

        Aveti copii? Sà nu le aràtati ce ati scris mai sus!
      • +8 (14 voturi)    
        asemanare (Miercuri, 17 aprilie 2013, 1:08)

        taranistu [utilizator] i-a raspuns lui Doctorul

        este ca si cand te-as invita pe o trecere de pietoni. Eu cu masina. La urma urmei, vorba ta: ”oricarui om ii vine ceasul”.

        • +6 (6 voturi)    
          depinde (Miercuri, 17 aprilie 2013, 7:45)

          Troller [utilizator] i-a raspuns lui taranistu

          daca noapte si nu te vede nimeni, merge !
    • +13 (21 voturi)    
      adica samanism? (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:54)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui dincannes

      dupa pedepsele propuse de dvs spitalele vor ramane fara doctori si fara pacienti. dar, conform propunerilor dvs, se va implica biserica. doar ca nu vor avea cui sa mai dea bani, ca doctorii vor fi in puscarie (pacienti sigur mai gasim).
      Si atunci sa-l vezi pe teoctist, oricare va fi el, cu etnobotanice in nas, facand dansuri samanice in piata universitatii.
      Sunteti foarte sanatos daca ganditi asa. Sper sa va mentineti cat mai mult starea de sanatate.
    • -18 (24 voturi)    
      hihihi, deocamdata fa-li-ment e doar PDL-ul (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:15)

      busola [utilizator] i-a raspuns lui dincannes

      Si simpatizantii Udrea, boc, macovei, basescu sunt tot in faliment moral.

      Se tot agita in van pe aici alde Mixich, Tapalaga sa coaguleze nemultumirile la adresa guvernarii USL. In fapt au acelasi public fanatic basist, doar ca din ce in ce mai subtire.
      • +10 (14 voturi)    
        cine vorbeste (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:46)

        quetzal [utilizator] i-a raspuns lui busola

        haha, vorbesc despre fanatism tocmai cei au umplut parlamentul de hoti si penali condamnati:)) Aia care ar fi votat si o capra raioasa daca asa le-ar fi venit indicatia de la latrina 3. ahahaha, bine ca ridicolul nu ucide :)
        • -5 (9 voturi)    
          cum asa ? (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:59)

          adrian [anonim] i-a raspuns lui quetzal

          cine sunt aia toti hotii din parlament ?

          doar cei de pe lustele usl ?
          sau si cei intrati la masa verde din pdl ?

          sau poate cei din pdl care au fugit pe la usl , ppdd , etc ? aia care erau buni si integrii cand erau in pdl ?
          • +10 (10 voturi)    
            :) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:09)

            Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui adrian

            bravo! ai recunoscut ca toti cei din USL sunt hoti, de oriunde ar fi migrat ei.
      • -7 (11 voturi)    
        pe - de - le - ul...;) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:05)

        manipulare basista [anonim] i-a raspuns lui busola

        ba....sss........
        ...deocamdata si-a negociat libertatea, sa vedem cat il tolereaza dupa ce termina mandatul...el e marele falimentator moral, ai dreptate...

        a avut 9 ani sa investeasca in sanatate, a preferat sa fure si sa invite la propriu medicii sa plece din tara !!!

        nu, nu te cred D-le Mixich...se simte de la o posta impostura dumitale, altfel era daca strigai si acum 5 ani la fel ...acum te-as fi crezut...
    • +5 (5 voturi)    
      Off (Miercuri, 17 aprilie 2013, 11:00)

      yummyberry [utilizator] i-a raspuns lui dincannes

      Hmm, v-am dat din greseala Thumbs up. Ca aberatia de la finalul comentariului nu are scuza si nu merita aplaudata. Auzi la el, bisericile :)) Care biserici? Alea care sug toti banii posibili?
  • +1 (17 voturi)    
    Falimentul sanatatii (Marţi, 16 aprilie 2013, 22:55)

    Solar [anonim]

    Domnule Mixich, ai pus degetul pe una din cele mai dureroase probleme ale politicii romanesti de 24 de ani incoace: PRIVATIZAREA MEDICINII si reformarea ei din temelii !! Cand acest lucru se va realiza, democratia voi putea spune ca a intrat in faza ei functionala in aceasta tara. A face politica in conditiile privatizarii medicinei insemna a face politica intr-un mod cu totul si cu totul diferit. Spitale de stat vor fi, fireste, dar functionand in conitii cu tul schimbate. Dependenta generala insa de idiotenie in politica se reduce inevitabil. Atat pe verticala , cat si pe orizontala. Poate ca ar merita , d-le Mixich sa incerci sa deslusesti cum devine problema asta. Persoane cu mare prestigiu din medicina si din alte domenii ti-ar putea sari in ajutor.Perspectiva mi se pare a fi una de urmat , de cercetat si , mai ales , de aplicat.
    • +2 (2 voturi)    
      cred (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:15)

      loyola [anonim] i-a raspuns lui Solar

      ca ar trebui lasate cateva spitale de urgenta sa repare pacientii stricati de spitalele private!

      Ce nu intelegeti este faptul ca daca privatizam spitalele le vor lua aceleasi personaje care acum fura banii sanatatii prin contracte dubioase...

      A, daca ar veni institutii medicale serioase e altceva, dar in Romania, unde nivelul de trai e asa cum este , serviciile lor ar fi prohibitive pentru toti
  • +1 (13 voturi)    
    georgesorin@yahoo.com (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:05)

    Sorin Georgescu [anonim]

    Foarte buna prezentarea. Felicitari. Asa este dar de ce asa? Intreaba in minister ca Niocalescu nu mai lucreaza cu nimeni, face declaratii aiurea, sare de la un subiect la altul, oameni care au lucrat de el il declara schimbat.De ce?? Accidentul vascular din 2010...a adus niste modificari....toti medicii stiu asta asteptam ca politicul sa ia o data decizia acest om este..bolnav .Intrebati pe oricine care susoteste de reactiile lui prin minister.Asta e adevarul.
    • +18 (18 voturi)    
      AVC -ul politicienilor (Miercuri, 17 aprilie 2013, 5:38)

      emigrant [utilizator] i-a raspuns lui Sorin Georgescu

      Interesant..Dar ceilalti Fenechiu, Calimente, Chitoiu, Antonescu sa fi facut si ei AVC..? Ca parca toti au sechele.
  • +4 (22 voturi)    
    Ok, si ce-i cu asta? (Marţi, 16 aprilie 2013, 23:08)

    AlinNeculai [utilizator]

    Era vreo surpriza ca sanatatea este in faliment? Articolul mi se pare ranjetul mijit pe chipul nebunului care vede ca arde casa. Sanatatea este in faliment de cativa ani buni! 3 milioane de contribuabili reali nu pot tine in spinare 20 de milioane de beneficiari de servicii gratuite nelimitate! Din articol nu ma faceti decat sa-l simpatizez pe domnul Nicolaescu, care pare un Don Quijote modern!
    • +1 (1 vot)    
      :) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:11)

      Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui AlinNeculai

      Si Don Quijote era sanatos tun...
  • +20 (30 voturi)    
    Foar-te bi-ne! (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:04)

    un dac [utilizator]

    Pana cand nu vor fi ingenunchiati definitiv saracii, pensionarii, bugetarii si somerii, tara asta nu va vota corect. Ce nu inteleg prostii e ca minciunile care nu au acoperire economica la un moment dat raman...descoperite. Doar atunci o vom putea lua de la zero. Din pacate doar saracia lucie si moartea vor trezi acest popor. Nu sun-tem de-par-te.
    Oricate discutii spurcate am avea despre spaga sau morala, principala problema a spitalelor o reprezinta BANII. Moralitatea maxima nu va produce bani, spirt sau seringi. Iar oameni mor in spitale nu pentru ca medicii iau sau nu spaga, ci pentru ca spitalele sunt FA-LI-MEN-TA-TE.
    Bravo, Vlad.
  • -6 (20 voturi)    
    Silabe fara rost (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:12)

    La Tour Eiffel [utilizator]

    Deci era mai bine cand se inchideau spitale si celelalte ramaneau fara medici si asistente. Ca eu n-am citit sa fi fost impotriva acestor aberatii. In schimb daca dispar cativa birocrati iesiti cu gargara, pardon, silabisirea. Rusine.
    • +12 (18 voturi)    
      Spitale mai putine dar bune (Miercuri, 17 aprilie 2013, 5:40)

      emigrant [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Majoritatea medilcilor din Rom sint un fel de felceri. Sau nu stiu sau nu au cu ce. Mai bine mai putine spitale unde sa se faca ceva decit multe si proaste.
      • -1 (5 voturi)    
        oare (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:22)

        loyola [anonim] i-a raspuns lui emigrant

        cate operatii ati avut in cursul vietii? V-a macelarit cineva?
        Din pacate , am avut de-a face cu destui medici , pentru problemele familiei mele . Un singur doctor mi-a cerut spaga ptr o operatie , inainte de efectuarea acesteia.
        In rest, si-au facut treaba si nu au conditionat in niciun fel actul medical.
        Ba am impresia ca o noua generatie de medici tineri , talentati si cu principii morale au aparut in spitalele noastre.
        • 0 (0 voturi)    
          si tineri (Joi, 18 aprilie 2013, 22:42)

          likurici [utilizator] i-a raspuns lui loyola

          care au invatat metehnele de la cei mai in virsta-prescriu leacuri scumpe ca sa fie dusi de firmele distribuitoare in excursii scumpe, aroganti, piriciosi, pusi si montati pe pile in sistem...nu este padure fara uscaturi insa si intr-o padure uscata mai apare cite un mugure verde...
    • -1 (1 vot)    
      folosinta (Joi, 18 aprilie 2013, 22:44)

      likurici [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      La ce folosesc spitale care dau doar trimiteri spre alte unitati care si p[ot face ceva util pentru bolnavi? multe sint doar cu rol social pentru homeless-i si pentru a mentine salariile...
  • -4 (18 voturi)    
    ne-am obisnuit cu mesaje panicarde... (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:23)

    jackalphonse [utilizator]

    ...de cand basescu impreuna cu pdl nu mai sunt la guvernare. cand ei erau la guvernare, saltimbancii de la antene ameteau puporu' cu mesaje panicarde cum ca basescu este diabolic si tara se duce de rapa. acum, cand situatia s-a inversat, cu exceptia presedentiei, alte antene, b1tv si unii de pe HN fac exact ce faceau antenele, dar s-au schimbat clientii.
    realitatea este chiar mai rea decat ce este scris aici. sanatatea se duce de rapa de muuult timp. nu a fost inregistrat niciun progres in acest domeniu. NIMIC! indiferent de guvernare. bine ca exista un Arafat care a aratat ca si aici se poate daca vrei (singurul de dupa revolutie care a demonstrat acest lucru. SINGURUL). evident, pana si acest om a trebuit sa fie linsat de catre presedinte, insa, din fericire, atacul a fost un esec lamentabil.
    in concluzie, fie usl sau pdl, totul se duce de rapa, nu incercati sa protejati o perioada a guvernarii, pentru ca nu aveti cu ce demonstra.
    PS. @Solar, privatizarea sanatatii va fi uciderea populatiei. Romania este mult prea corupta ca sa-si permita sa faca o astfel de privatizare. acest lucru va fi facut in avantajul populatiei peste muuult timp sau niciodata in tara asta, pentru ca noi ne furam caciula tot timpul. cand vorbesti de sanatate vorbesti de viata si asta nu poate fi privatizata oricum.
    • +3 (5 voturi)    
      Arafat si banii lui (Miercuri, 17 aprilie 2013, 7:49)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      Da, dar Arafat a facut rost de bani de la alt minster.
      • +3 (5 voturi)    
        nu asta este relevant (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:00)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        ci faptul ca a facut ceva util cu ei
        • -2 (4 voturi)    
          Nu cred (Miercuri, 17 aprilie 2013, 11:04)

          Anjo [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Nu stiu cat de util e ce a facut cu ei. Ambulante SMURD la preturi supraevaluate ... decat sa am 10 ambulante SMURD concentrate in cateva centre zonale mai degraba sa am 20 de ambulante distribuite local.
  • +8 (8 voturi)    
    sinucidere politica (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:24)

    Bubu [anonim]

    Daca acum guvernul se poate eschiva ca nu este finantata sanatatea suficient, prin faptul ca nu toti contribuie si contributia este mica (atata produceti atata aveti), atunci cand va schimba mecanismul de finantare (renunta la casa de asigurari si se trece la un sistem finantat din taxe generale) pe cine va mai da vina ca aloca doar 3,8 din PIB?
  • -6 (10 voturi)    
    eh (Miercuri, 17 aprilie 2013, 0:44)

    Mazeta [utilizator]

    Sclavii bolnavi nu sunt eficienți dpv economic și pot scădea randamentul la ceilalți factori de producție. Eu propun să fie eliminați.
    • -4 (8 voturi)    
      pai nu e nici o ironie, unii chiar sunt fani Tepes (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:40)

      busola [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      majoritatea criticarzilor USL n-au nici o taina cu bolnavul, pe ei ii intereseza datul la gioale politicianist mascat in perifraze 'telectuale'. Iar intre puberii electori sunt o gramada care simpatizeza cu masurile tip Vlad Tepes...:))
  • +11 (13 voturi)    
    Re: doctoru (Miercuri, 17 aprilie 2013, 2:22)

    KostasP [utilizator]

    Cand vin eu, iti recomand sa nu iei spaga, caci e urmata de procuratura si o pereche de catuse. Ai inteles, dottore?
    • -1 (9 voturi)    
      Am inteles (Miercuri, 17 aprilie 2013, 7:52)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Deci in conditiile in care mai doriti ca sotia dumneavoastra sa nasca la noi, va costa 8000 de lei cu mic dejun si toate taxele incluse.
      • +2 (4 voturi)    
        hai nu zau (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:23)

        coldplayer211 [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        Lucrez inca din facultate cu carte de munca si toate veniturile la vedere. Fii sigur ca am cotizat mult mai mult de 8000 de lei fara a benefecia macar de un control gratuit in toti anii astia.

        In schimb, cand a nascut nevasta-mia tot ati reusit sa-mi mai smulgeti vreo 1000 de ron spagi.

        Ipocritule, tu ai putea concura intr-un mediu privat sau tot o sa cercesti spaga ca ai salariu mic, vila in Baneasa si mertzan la scara?
        • +1 (1 vot)    
          Nu o lua personal (Miercuri, 17 aprilie 2013, 18:25)

          Troller [utilizator] i-a raspuns lui coldplayer211

          Eu sunt sigur ca acolo unde ati lucrat ( inca din facultate ) pentru serviciile/produsele pe care pe produceati cereati niste preturi conforme cu legea cererii si ofertei, cu calitatea si complexitea serviciilor/produselor. Probabil la firma la care lucrati aveti preturi fixe, toata lumea plateste, clientul plateste (nu sunt fortati altii sa plateasca in locul lui). Numai in medicina noastra nu e asa, de parca nu ar fi tot servicii. Aveti impresia ca e vrajitorie, hocus-pocus, aveti impresia ca totul vine din senin, ca nu conteaza finantarea, ca e o sarlatanie care poate functiona fara bani. Romanii platesc cel mai putin pentru sanatate in procente din venit. Daca ar fi sa plateasca raportat la venit, exprimat in procente ar trebui sa plateasca de doua ori mai mult, adica nu 5% ci 8-9 %. In plus, pentru ca industria noastra nu este in stare sa produca medicamente, aparatura si materiale, suntem nevoiti sa importam la preturi de occident, unde sunt bani de (cel putin) 4 ori mai multi. Asadar cei 8% x 4 = 32 % contributia pentru sanatate ar trebui sa fie ca sa se alinieze la standarde occidentale. Ar fi ramas 8% daca ne-am fi produs macar propriul tifon, ca popor de sine statator ce ne credem. Nu cred ca medicii sunt cersetori de spaga ci cei care refuza sa investeasca in integritatea propriului organism, aia sunt cersetori. Iar aia care isi si bat joc de propriul organism cu alcool, tigari, droguri, imprudente si teribilisme de orice natura sunt mult mai rau si mai jos decat cersetorii.
    • -2 (4 voturi)    
      sigur ... (Miercuri, 17 aprilie 2013, 11:03)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui KostasP

      cand te duci cu vreo urgenta (cu un picior in groapa) ...
      atunci sa te vad chemand politia daca ti se cere spaga ...

      din pacate !
      • +3 (3 voturi)    
        :) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:14)

        Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui adrian

        hai sa-ti spun despre cum n-am dat eu spaga niciodata. Nu-ti vine sa crezi, nu? Si am fost tratat la fel ca cei care au dat spaga. E prost ala care da.
  • +15 (19 voturi)    
    privatizare (Miercuri, 17 aprilie 2013, 5:58)

    john70 [anonim]

    Situatia e atat de catastrofala de ani de zile incat cea mai buna solutie ar fi sa se privatizeze sistemul de sanatate. Oamenii sa aiba asigurari medicale obligatori (ca la auto) si unele optionale (casco, ca la auto). Unii care vor sa plateasca cash sa o poata face. Statul sa acopere situatiile catastrofice (operatii majore, cancer, etc.)
    Daca totul ar fi privat, ar disparea problema spagii.
    E clar ca tot ce e atins de stat/guvern se duce dracului. Privatizati tot! Oricum, in cativa ani, spitalele private vor inlocui sistemul falimentar.
    • -1 (5 voturi)    
      pai aia e directia . (Miercuri, 17 aprilie 2013, 11:04)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui john70

      acolo se va ajunge ...
      doar ca o sa fie un adevarat dezastru ! avand in vedere nivelul de trai din romanica , acel "rca"-obligatoriu , o sa fie ieftin , dar o sa asigure doar semnatura pe actul de deces !
      • +1 (1 vot)    
        :) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:18)

        Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui adrian

        Ce idee buna... RCA-ul se scumpeste de la un an la altul, mai putine masini pe strada, mai putine accidente, mai putini pacienti in spitale si mai putini doctori, spaga mai putina in spitale si salarii mai mari pentru doctorii ramasi. Yey! Nu merge asa...
    • +1 (1 vot)    
      Oricum, in cativa ani, spitalele private vor inloc (Miercuri, 17 aprilie 2013, 18:27)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui john70

      Nu stiu ce sa zic, depinde de politic. De exemplu, CASCO nu a inlocuit RCA !
  • +18 (18 voturi)    
    Foarte bun articolul ! (Miercuri, 17 aprilie 2013, 7:42)

    Troller [utilizator]

    Foarte bun articolul, felicitari !
    Doar o mica observatie: titlul de Faliment nu e potrivit. Este chiar naiv. Prin definitie statul si structurile sale nu dau niciodata faliment. Se reorganizeaza, se reformeaza, se restructureaza, se "revolutioneaza" dar nu da niciodata faliment. Cel putin pe timp de pace ...
    • +7 (7 voturi)    
      aceeasi Marie cu alta palarie (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:39)

      benicio [utilizator] i-a raspuns lui Troller

      Ii zice incapacitate de plata, dar tot dracul ala e...
      • +1 (1 vot)    
        Rezolva ei pana la urma (Miercuri, 17 aprilie 2013, 18:32)

        Troller [utilizator] i-a raspuns lui benicio

        Si ce stat a intrat in incapacitate de plata fara sa rezolve rapid ? Tiparesc rapid bani, inflatie galopanta de 1000 % pe an, practic iti iau banii din banca (ti-i reduc la 10 la suta ca valoare), salariul scade de zece ori si tot rezolva "incapacitatea de plata". Daca era faliment, toti bugetarii, de la ministri pana la femeia de serviciu de la primarie ieseau in somaj si se reprofilau si statul era inlocuit de ..... alt stat sau ce ?
        • 0 (0 voturi)    
          Argentina (Joi, 18 aprilie 2013, 12:04)

          benicio [utilizator] i-a raspuns lui Troller

          Argentina are probleme de cateva decenii. Dar nu e ca la firma intr-adevar, notiunea de faliment nu se aplica la tari. Cel putin nu inca, nu m-ar mira sa vedem un experiment cu vreo tara micuta, probabil mediteraneeana si insulara :)
  • +12 (14 voturi)    
    D-le Mixcih, (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:13)

    Jar [anonim]

    v-ati uitat vreodata pe declaratiile de avere ale medicilor sefi de sectii,mai ales oncologi?
  • -9 (15 voturi)    
    sa silabisim (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:31)

    antitot [utilizator]

    PE-NI-BIL

    Aveti in cap numai falimente doar doar sa vina tatucul vostru base iar la guvernare cu al lui catelus Boc.
  • +7 (7 voturi)    
    Faliment, extremism (Miercuri, 17 aprilie 2013, 9:42)

    cir [anonim]

    Sistemul de Sanatate, Sistemul de pensii, Invatamantul sunt in faliment. Sanatatea nu mai are bani iar majoritatea covarsitoare a clientilor sunt nemultumiti (restul mor pe masa de operatie), Sistemul de pensii nu are bani suficienti si va a vea probleme din ce in ce mai mari, Invatamntul "produce pe stoc", iar "produsele" lui nu sunt cautate. Intra-adevar faliment pe toata linia. Falimentul va aduce la putere forte extremiste.
  • -9 (13 voturi)    
    IN-VI-DI-E (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:00)

    Trojan.H [utilizator]

    Cred ca acest articol nu este decit o rabufnire de invidie la adresa celui mai performant ministru al sanatatii din toata Uniunea Europeana. Si asta tocmai acum, cind acesta a anuntat salarii de mii de euro pentru medici, incepind cu 1 ian. 2014.
    Probabil cineva nu doreste ca medicii sa cistige mii de euro pe luna. Sau ca sa folosesc expresia mea favorita: probabil nu se vrea :)
    • +8 (8 voturi)    
      mare e gradina ! (Miercuri, 17 aprilie 2013, 10:44)

      furioasa [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      ha, ha, ha
    • +3 (3 voturi)    
      :) (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:20)

      Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      Eu le-as da zile de la mine.
    • +6 (6 voturi)    
      Aoleoooooo (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:35)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      cel mai performant ministru din UE? de unde le scoti domnule? poate din galaxie. Chiar il sustin sa plece dracului pe Marte, suntem prea mici pentru un ministru atat de mare.
      Doamne, mare ti-e gradina!
  • +2 (2 voturi)    
    What India can teach about healthcare (Miercuri, 17 aprilie 2013, 12:44)

    Asgardi Metrovich [utilizator]

    Devi Shetty managed to implement the ideas of smart organization, economies of scale, and a high level of specialization to healthcare.
    The price tag for open heart surgery in the hospital is under $2,000. Although the cost is low, the quality is so high that patients from countries in the west also travel there to seek care.

    http://www.thelocal.se/47366/20130416/
  • +3 (3 voturi)    
    Nenorocirea (Miercuri, 17 aprilie 2013, 15:11)

    PERIFERIGERI [utilizator]

    acestei tari este ca are politicieni iresponsabili si nu numai. Cand vrei puterea cu orice pret trebuie sa ai si solutii. Compararea lui Nicolaescu cu Don Quijote e cel putin nereusita. Vi se pare ca un om care, cand nu are raspunsuri la intrebari, devine agresiv - obraznic poate suporta o asemenea asemanare?
    Nu vedeti ca NU AU SOLUTII! Nu sunt dispusi sa recunoasca ce s-a facut bun inainte si sa continue in sensul pozitiv.
    S-au gandit politicienii vreodata ca daca nu au verificat macar teoretic functionarea unei noi solutii pentru un sistem NU AU DREPTUL SA SE LANSEZE IN AFIRMATII! Mai exact, in loc de programe de guvernare fara substanta, matematica si previziune economica. Masuri pentru limitarea economiei subterane - adica lupta cu HOTIA de la toate nivelurile.
    Judecand dupa faptul ca parlamentul e intesat cu oameni incapabili sa lege doua vorbe, care mai fac parte si din tot felul de comisii de specialitate, e clar ce poate iesi.
    Intre dorinta si putinta e o groapa de pasi...
    • +1 (1 vot)    
      Ba exista solutii ! (Miercuri, 17 aprilie 2013, 18:54)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui PERIFERIGERI

      Ba exista solutii, dar nu au curaj politicienii sa le spuna: 9 % asigurari de sanatate doar in conditiile in care romanii se apuca sa-si faca propriile medicamente si consumabile astfel incat sa nu mai importam (dupa cum spuneam, romanii nici macar tifonul nu si-l mai fabrica, din cate stiu vine din India) sau 30 % contributii la sanatate (suna inspaimantator) sau, a treia varianta, ... scapa cine poate si cine vrea...
  • -2 (4 voturi)    
    foarte multi ipocriti de dreapta (Miercuri, 17 aprilie 2013, 23:40)

    un dac [utilizator]

    care au votat stanga din 90 incoace.
    Ce inteleg eu din comentarii:

    Doctorii sunt imorali si bogati. Pacientii imaculati. Sistemul este ok, politicienii dau bine ca au inceput sa bage la puscarie medici. Toti pacientii au deja achitata prestatie medicala atunci cand ajung la spital.
    O singura eroare majora pana aici: banii aia au fost cheltuiti pentru pensii, spre exemplu, de mult. Deci matale mergi ca un simplu student neangajat la spital. Nu ai platit de fapt nimic, pentru ca mereu ai votat prost. Ghinion.

    Sa privatizam complet. Adica sa fie bine ca sa nu fie rau. Deci moarte somerilor, moarte pensionarilor care nu au lucrat in armata, SRI sau magistratura, moarte "prostilor" care muncesc pe 2 lei. Adica moarte si doctorilor cinstiti care traiesc doar din salariu. asa putini cat sunt ei, exista. Si moarte profesorilor. Stitit cat costa in Austria sau Germania un simplu RMN? care doar deschide drumul catre adevaratele cheltuieli. Sau o zi de spitalizare? sau cat costa o nastere la Regina Maria pentru un nesalariat?

    Pana privatizam, ca e graba mare, sa bagam pentru 600 lei un doctor in arest preventiv 29 de zile. Cat de incult sa fii sa nu stii definitia lui preventiv? ce previne acest arest mai exact? Evident ca previne ceva, anume focalizarea atentiei pe ce conteaza. Nu ca e mai "misto" un doctor la puscarie decat demisia lui ponta promisa in cazul citostaticelor?
    Putina paine si mult circ. Atata poate USL-ul, dar asta poate din plin. Vorbim totusi de cea mai mare masinarie de furat si de manipulat din tara. PDL-ul doar viseaza la ce fac astia zilnic. Evident ca si ei si-ar dori, dar nu se pricep nici pe departe la nivelul asta.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by