Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a anuntat sambata ca ministerul pe care il conduce va incepe procesul de reorganizarea a directiilor de sanatate publica in vederea realizarii unei reforme in sanatate. Directiile vor fi reorganizate in 8 autoritati regionale, cu sediile in "localitatile in care avem universitati de medicina traditionale, cu alte cuvinte acolo unde avem expertiza, competenta, profesionisti".

Eugen NicolaescuFoto: Hotnews

Potrivit ministrului Nicolaescu, in urma reorganizarii o parte din personalul actualelor directii de sanatate publica va trece cu atributii si cu fondul de salarii aferent la consiliul judetean sau la cel municipal, o alta parte se va duce la autoritatea regionala, o parte din persoanlul medical calificat (medici si asistenti medicali) va fi absorbit de institutiile de pe plan local iar "o cota parte mai mica si un persoanal probabil un personal mai putin calificat, va putea fi disponibilizat".

Potrivit Agerpres, Nicolaescu a estimat ca prin reorganizarile de la nivelul ministerului, al DSP-urilor si al caselor judetene de sanatate, se vor reduce aproximativ 3.000 - 4000 de posturi. Ministrul Sanatatii a spus ca tot in urma reorganizarii se va face o economie anuala de 50 milioane de euro, bani care vor putea fi redirectionati pentru imbunatatirea unor programe nationale precum cel pentru oncologie.

Principalele declaratii facute de Eurgen Nicolaescu:

  • Prin realizarea reformei in sanatate se realizeaza un lucru important, implicarea mai puternica a factorilor de pe plan local, atat a comunitatilor cat si a autoritatilor locale.
  • Reforma mai inseamna controlul costurilor si echilibrul economico-financiar atat de necesar pentru a realiza orice politica publica din orice domeniu.
  • Noi putem sa aducem cati bani dorim in sanatate, daca nu controlam modul in care se utilizeaza acesti bani, in special pe legalitate si economicitate, atunci niciodata nu vor fi de ajuns.
  • Procesul de reforma reprezinta reproiectarea componentelor de baza din sistemul de sanatate.
  • Restructurarea si reorganizarea sunt procese pe care noi le-am gandit cu mai multe obiective.
  • Primul si poate cel mai important este acela de a apropia sistemul public de cetatean prin diminuarea birocratiei, printr-un acces mai mare al cetatenilor la autoritatile de pe plan local, regional sau national si totodata sa micsoram numarul de acte, de hartii, care se cer oamenilor.
  • Spre exemplu, unui pensionar, ca sa i se ateste calitatea de asigurat, legea spune ca este nevoie numai de talonul de pensie. Cu toate acestea, birocratii de plan local ii cer toate hartiile posibile si imposibile.
  • Un alt exemplu, un medic care are contract cu o casa de asigurari de peste 10 ani a depus la acea institutie un dosar cu toate documentele prevazute de normele stufoase si in permanenta modificare. Cu toate acestea, deci exista acolo toate aceste hartii, in fiecare an, cand incepe un contract nou, aceluiasi medic i se cere din nou acelasi vraf de documente si hartii.
  • Nu ar trebui sa ne intrebam de ce? Raspunsul este unul singur. Birocratii, ca sa isi justifice locurile de munca, de fiecare data cer aceleasi hartii si in felul acesta ei sunt utili, ei sunt importanti si mai ales ei sunt cei care dicteaza, pentru ca sunt tari, sunt puternici, acolo pe plan local.
  • Lucrurile sunt simple, cum se iroseste banul public pe birocratie, o birocratie stupida cu cheltuieli foarte mari.
  • Eu cred ca prin actiunea de restructurare noi putem sa economisim bani.
  • Acesti bani economisiti vor ramane in sistemul de sanatate. Un exemplu de cum vor putea fi folositi acesti bani, unii se vor duce la imbunatatirea programului de oncologie. Putem deci sa gasim bani in interiorul sistemului fara sa apelam la buget care oricum stim ca este destul de mic in 2013.

  • Un alt obiectiv, vrem sa profesionalizam managementul serviciilor de santate. Sunt multe judete in care din cei circa 100 de salariati in medie de pe plan local dintr-o directie de sanatate publica judeteana nu avem angajati decat unul sau doi, maximi trei medici. Va imaginati ce conducere profesionista se realizeaza in acel judet numai cu unui-doi specialisti, cand normal ar fi ca peste jumatate din personalul din acea institutie sa fie incadrat si constituit numai din medici foarte bine pregatiti.
  • De aceea se justifica trecerea coordonarii acestor activitati la nivel regional.
  • Vom duce sediile acestor autoritati regionale in localitatile in care avem universitati de medicina traditionale, cu alte cuvinte acolo unde avem expertiza, competenta, profesionisti, oameni care pot sa dea cu adevarat valoare muncii pe care o desfasoara in structurile administrative ale oricarui organism central din aceasta tara.
  • Prin acest proces vom translata o serie de actiuni catre comunitatile locale. As vrea sa adaug o alta idee la aceasta translatie, si anume accentuarea descentralizarii. Faptul ca multe dintre activitati se vor realiza de catre autoritatile locale, asta inseamna ca se apropie de ceea ce noi dorim, un serviciu profesionist din partea autoritatii publice in corelatie stricta cu nevoile oamenilor.
  • Sa nu se inteleaga ca vor ramane pe plan judetean oamenii fara nimic. Nu, autoritatea regionala va avea birouri judetene, dar de data aceasta, birouri care sa munceasca pentru cetatean.
  • Din personalul care astazi exista la directiile de sanatatea publica, o parte din acest personal va trece cu atributii si cu fondul de salarii aferent la consiliul judetean si uneori chiar si la consiliul municipal, o alta parte din acest personal se va duce la autoritatea regionala, o parte din personalul medical calificat - vorbesc aici de medici si asistenti medicali - va fi absorbit de institutiile de pe plan local si ma refer aici la spitale si alte cabinete medicale, unde toata lumea stie, dar nu zice, ca avem deficit de personal calificat, o cota parte mai mica si un persoanal probabil un personal mai putin calificat, va putea fi disponibilizat. Acest personal incercam sa fie cat mai mult protejat prin efectul legii. Cautam solutiile pentru ca acesti oameni sa sufere cat mai putin, acolo unde va fi cazul.
  • Pentru realizarea acesti proces amplu, compex si greu trebuie sa facem cateva modificari de legi, o parte aferenta Legii 95 o alta parte aferenta altor legi care au incidenta pe ceea ce noi vrem sa realizam si apoi va trebui sa venim cu legislatia secundara, hatarari de guvern si eventual ordine ministeriale.
  • Noi ne-am propus ca cel mai tarziu 15 mai sa putem sa finalizam tot acest proces din punct de vedere normativ. Pana la acea data sa avem toate actele normative necesare aplicarii procesului de restructurare si reorganizare publicate in Monitorul Oficial.

Noua structura a MS: 8 autoritati regionale de sanatate publica, 8 servicii regionale de ambulanta

Ministerul Sanatatii a lansat in dezbatere publica, vineri seara, un proiect de hotarare de guvern privind reorganizarea institutiei. Proiectul prevede reorganizarea directiilor de sanatate publica judetene in opt autoritati regionale, avand in subordine 34 de oficii judetene de sanatate publica, iar serviciile judetene de ambulanta, in opt servicii regionale, cu 33 de statii regionale, informeaza Mediafax.

documente

Proiect de HG - organizarea MS

(16 Mar 2013) PDF, 192KB

Conform notei de fundamentare a proiectului, obiectivul fundamental al restructurarii organizatorice a unor componente din sistemul de sanatate il reprezinta, in principal, intarirea capacitatii administrative a Ministerului Sanatatii.

documente

Nota de fundamentare

(16 Mar 2013) PDF, 217KB

"Prin aceasta se asigura coerenta institutionala si se eficientizeaza procesul complex de adoptare operativa a deciziilor, mecanismul de control si inspectie si implementarea in timp scurt a Strategiei Nationale de Sanatate Publica, cu scopul declarat de a creste calitatea serviciilor medicale acordate pacientilor si, implicit, gradul de satisfactie al acestora fata de modul in care functioneaza sistemul public de sanatate", se mai arata in nota.

Potrivit proiectului,in subordinea MS vor functiona vor functiona opt autoritati regionale de sanatate publica, opt servicii regionale de ambulanta, Agentia Nationala de Programe de Sanatate, Agentia Nationala de Infrastructura Sanitara, Dispozitive Medicale si Achizitii Centralizate si alte institutii publice, care vor fi infiintate prin hotarare a Guvernului.

Astfel, in proiect se precizeaza ca directiile de sanatate publica judetene se reorganizeaza in opt autoritati regionale de sanatate publica, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica si in subordinea carora functioneaza 34 de oficii judetene de sanatate publica si alte unitati cu personalitate juridica, conform prevederilor legale. "Directiile de sanatate publica judetene se reorganizeaza in 8 autoritati regionale de sanatate publica prin hotarare a Guvernului in termen de minimum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii", se arata in proiect.

documente

Proiect OUG - Restructurare unor componente

(16 Mar 2013) PDF, 271KB

De asemenea, serviciile judetene de ambulanta, care functioneaza tot in subordinea directa a MS, se reorganizeaza in opt servicii regionale de ambulanta, structuri cu personalitate juridica si in subordinea carora functioneaza 33 de statii judetene de ambulanta.

documente

Tabel modificari legislative

(16 Mar 2013) PDF, 341KB

In privinta Serviciului de Ambulanta Bucuresti-Ilfov (SABI), acesta isi pastreaza organizarea actuala si devine Serviciul Regional de Ambulanta Bucuresti.

Prin acelasi proiect de HG se urmareste si micsorarea numarului maxim de posturi din aparatul propriu al ministerului. "Numarul maxim de posturi este de 255, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului. In numarul maxim de posturi (...) sunt incluse si posturile aferente cabinetelor secretarilor de stat", prevede proiectul, numarul maxim de posturi fiind, in prezent, de 290, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare.

Proiectul de act normativ este in dezbatere publica pana la 15 aprilie.