Concurs pentru directori de scoli. Colegiul Psihologilor cere reluarea probei scrise cu psihologi atestati pe post de evaluatori. Ministerul Educatiei raspunde: Testul-grila nu reprezinta o evaluare psihologica. Asimilarea lui cu una, o eroare involuntara sau deliberata de optica

de I.C.     HotNews.ro
Joi, 20 octombrie 2016, 17:44 Actualitate | Esenţial

Subiecte concurs director de scoala
Foto: edu.ro
Presedintele Colegiului Psihologilor din Romania Mihai Anitei a solicitat joi reluarea probei scise din cadrul examenului pentru functia de director si director adjunct de scoala, iar de aceasta data evaluarea candidatilor sa fie realizata de psihologi atestati profesional in domeniul muncii. Ministerul Educatiei respinge declaratiile lui Anitei, explicand ca testul-grila sustinut miercurea trecuta de candidati nu a fost o evaluarea psihologica ci o evaluare a competentelor cognitive si manageriale dezirabile pentru aceste posturi.


Colegiul Psihologilor: Ministerul a evaluat psihologic candidatii fara a avea acest drept

Mihai Anitei critica Ministerul Educatiei spunand ca evaluarea candidatilor la proba scrisa a fost facuta "pe baza unui instructaj facut de constructorii unor teste psihologice" si ca a a evaluat psihologic candidatii desi nu avea dreptul sa faca asta.

"Ne intrebam ce relevanta are acel test in conditiile in care a fost aplicat, cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj facut de constructorii unor teste psihologice. Din pacate, in acest fel, Ministerul Educatiei induce ideea ca oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevarat si nici corect fata de miile de profesionisti, care au studiat si s-au perfectionat si au obtinut atestare legala. In aceste conditii, solicitam reluarea examenului pentru functiile de director si director adjunct al unitatilor de invatamant cu aplicarea testarii psihologice realizate de profesionisti", a declarata Mihai Anitei intr-o conferinta de presa, citat de Agerpres.

Presedintele CPR spune ca, in cadrul probei scrise, Ministerul Educatiei "a evaluat psihologic candidatii, fara a avea acest drept". Potrivit art. 5 din Legea nr. 213/2004, testarea psihologica, inclusiv "evaluarea aptitudinilor cognitive si a competentelor manageriale" este un atribut profesional al psihologilor cu drept de libera practica, atestati profesional (persoane fizice) si nu al unei institutii juridice, fie el si un minister", sustine Anitei.

"Aceleasi persoane care l-au sfatuit pe domnul ministru sa inlocuiasca un examen psihologic riguros cu o testare fara suport profesional, au solicitat modificarea legislatiei specifice profesiei psihologilor, in vederea preluarii controlului intr-un domeniu profesional care nu poate fi conditionat de catre cei care privesc psihologia doar ca pe o afacere cu teste psihologice", a mai afirma presedintele CPR, potrivit sursei citate.

Cum raspunde Ministerul Educatiei

Ministerul Educatiei catalogheaza afirmatiile preseditelui CPR drept "inexacte", spunand ca "asimilarea acestui test cu unul de factura psihologica este o eroare involuntara sau deliberata de optica".

"Testul nu reprezinta o evaluare psihologica. Acesta a fost elaborat de specialisti in stiinte cognitive si in stiintele educatiei si a vizat evaluarea competentelor cognitive si manageriale dezirabile pentru exercitarea rolului de director sau director adjunct intr-o scoala moderna: capacitatea de a face distinctie intre diferite stiluri si modele manageriale, capacitatea de intelegere si asumare a rolului unui manager la nivelul unei institutii scolare, capacitatea de a distinge intre esential si secundar, capacitatea de a face conexiuni  logice intre fenomene si evenimente, atentia la detalii, spiritul de observatie, capacitatea de gandire strategica etc.", spune MENCS intr-un comunicat de presa, respingand informatii aparute in spatiul public pe care le catalogheaza drept "inexacte".

Ministerul arata ca, la nivel de concept, acest tip de test "valorifica avantajele unei probe scrise printr-un nivel ridicat de obiectivitate, transparenta in evaluare si operativitate in administrare".

MENCS subliniaza ca nici modul in care a fost construit, nici formula de evaluare, si nici utilizarea rezultatului nu au vizat generarea unui profil psihologic al candidatului.

"Obiectivul urmarit a fost testarea abilitatilor mentionate anterior pe baza unui scor/punctaj conform evaluarii pe baza baremului", se arata in comunicat.

Ministerului Educatiei subliniaza si faptul itemii de evaluare a abilitatilor cognitive folositi intest si care provin din teste standardizate cunoscute si consacrate au fost utilizati pe baza acordului scris al detinatorilor drepturilor de autor.

"Itemii asociati evaluarii abilitatilor manageriale au fost formulati astfel incat sa reflecte capacitatile de analiza critica si gandire strategica ale candidatilor, evitand formulari care sa solicite capacitatea de memorare mecanica a unor informatii din resursele bibliografice indicate", incheie Ministerul Educatiei.


Miercuri, 12 octombrie, s-a desfasurat proba scrisa a concursului pentru posturile de director si director adjunct, la care au participat, in total, peste 8.700 de candidati. Proba a constat intr-un test grila cu 60 de intrebari, elaborat de Ministerul Educatiei, iar candidatii au avut la dispozitie 2 ore pentru a-l rezolva. Potrivit ministerului, testul a vizat evaluarea aptitudinilor cognitive si a competentelor manageriale ale candidatilor.

Rata de promovare a primei probe din cadrul concursului care vizeaza conducerea tuturor gradinitelor, scolilor si liceelor de stat din tara este de 83,7%, a anuntat ministerul dupa centralizarea datelor furnizate de inspectoratele scolare judetene. Desfasurarea urmatoarelor doua probe - interviul si evaluarea CV-ului - a incepand luni, 17 octombrie, si se va termina pana pe 17 noiembrie. Aceste probe se desfasoara la nivelul comisiilor judetene de concurs.

Calendarul concursului de de director si director adjunct:

13 septembrie 2016- 2 octombrie - Depunerea electronica a dosarelor de concurs (potrivit Procedurii de inscriere electronica, disponibila pe site-ul inspectoratului scolar judetean)
12 octombrie 2016
- Proba scrisa
17 octombrie 2016
- 17 noiembrie - Interviul si evaluarea CV-ului
18 noiembrie 2016
- Afisarea rezultatelor concursului
21-23 noiembrie 2016 -
Depunerea contestatiilor
24 noiembrie 2016 - 9 decembrie 2016
- Solutionarea contestatiior si afisarea rezultatelor finale
16 decembrie 2016
- Validarea in consiliul de administratie al inspectoratului scolar a rezultatelor finale si transmiterea acestora la minister

Concursul are doua componente, una nationala si una locala:

I. O proba scrisa, la nivel national, care consta in rezolvareaa unui test-grila, cu subiecte elaborate de minister. Vor fi evaluate aptitudinile cognitive si competentele manageriale ale candidatilor, ambele cu o pondere de 50%. Timp de lucru: maximum 120 de minute

II. Doua probe la nivelul comisiilor judetene si cu monitorizarea observatorilor desemnati de minister:
  • analiza CV-ului  - realizata in plenul comisiei de concurs, in prezenta candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor si punctajelor prevazute de metodologie si pe baza documentelor din dosarul de inscriere care dovedesc cele afirmate in CV;
  • interviu in fata comisiei de concurs - in care se apreciaza scrisoarea de intentie, calitatea si sustinerea de catre candidatia ofertei manageriale si a unui plan operational pentru un an. Desfasurare: maximum 30 de minute
Toate probele sunt obligatorii.
Pentru fiecare proba de concurs punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Sunt declarati "admisi" candidatii care au realizat un punctaj de cel putin 35 de puncte pentru fiecare proba si din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel putin 105 puncte.

Este declarat "promovat" la concurs, candidatul "admis" care a obtinut cel mai mare punctaj total.

In cazul egalitatii de punctaj, este declarat "promovat" candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba scrisa.

Daca si in aceasta situatie egalitatea se pastreaza, pentru unitatile de invatamant cu filiera tehnologica, este declarat "promovat" candidatul care este de specialitate: inginer, economist, medic etc., dupa caz, iar la filiera vocationala, cel care are specialitatea corespunzatoare profilului predominant al unitatii de invatamant, iar pentru celelalte unitati de invatamant este declarat "promovat" candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de interviu.

Daca si in aceasta situatie egalitatea persista, este declarat "promovat" candidatul care a realizat cel mai mare punctaj la proba de evaluare a Curriculumului Vitae.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   









7800 vizualizari
  • +3 (3 voturi)    
    Urmeaza sa sara din baie si psihiatrii ? (Joi, 20 octombrie 2016, 19:04)

    Plagarus [utilizator]

    Epidemiologii, nutritionistii,kinetoterapeutii .........samd.?
  • +2 (4 voturi)    
    pisicologi (Joi, 20 octombrie 2016, 19:12)

    Nevermind [utilizator]

    Usor cu pianu' pe scari, ca nu orice test cu poze intra in categoria Rorschach. Voi sunteti in stare sa catalogati si un manual de cls 1 ca fiind plin de teste psiho, daca iese un os de ros.
  • -4 (6 voturi)    
    aroganta (Joi, 20 octombrie 2016, 21:18)

    Bolovanul [utilizator]

    Cei de la minister dovedesc o aroganta teribila.

    Competentele manageriale nu se analizeaza cu teste de genul celui din imagine. Acele desene din imagine se folosc in teste psihologice de evaluare a diferitelor competente, de exemplu capacitatea de vizualizare.

    Ce treaba o avea managementul cu capacitatea de vizualizare? alte procese neuronale vizeaza efectuarea actelor de management.

    Competentele sunt evaluate cu intrebari specifice legate de pregatirea teoretica si practica in admisntrarea unor procese.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică