Presedintele Consiliului Superior al Magiatraturii, judecatorul Mircea Aron, critica mesajele publice ale "reprezentantilor puterii executive si legislative", incepand cu presedintele Klaus Iohannis si premierul Dacian Ciolos la adresa actiunii ANAF fata de Antena Group, aratand ca astfel de aprecieri "pun sub semnul precaritatii" o procedura judiciara parte a procesului penal si ca risca sa exceada cadrului constitutional in materia infaptuirii justitiei in Romania, prezentand un potential de afectare a independentei si prestigiului acesteia prin deviere de la principiile statului de drept.

Mircea AronFoto: Hotnews

"Dezbaterea publica, precum si mesajele publice ale reprezentantilor puterii executive si legislative, incepand cu Presedintele si Prim - ministrul Romaniei, Presedintele Senatului, parlamentari cu vocatie de formatori de opinie si importanti reprezentanti ai presei scrise si audiovizuale contin aprecieri de natura a pune sub semnul precaritatii o procedura judiciara ce se constituie, prin lege, ca parte a procesului penal - si anume executarea hotararii judecatoresti.

Astfel de manifestari risca sa exceada cadrului constitutional in materia infaptuirii justitiei in Romania, prezentand un potential de afectare a independentei si prestigiului acesteia prin deviere de la principiile statului de drept.

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii isi manifesta ingrijorarea fata de exprimarea publica a unor opinii in cauza, fara a distinge intre actul de justitie propriu - zis si actiunile autoritatii publice responsabile cu punerea in executare a hotararii judecatoresti", arata presedintele CSM intr-un comunicat de presa transmis de institutie.

Mircea Aron a invitat reprezentantii autoritatilor statului, institutiile de presa si societatea civila, "la o abordare echilibrata, lucida si rezonabila a dezbaterii publice, ca semn de matura asumare a logicii democratice si a echilibrului puterilor in stat".

Presedintele Klaus Iohannis a luat miercuri apararea Antenei 3 afirmand ca ca abordarea ANAF in cazul televiziunilor Antena Group este "heirupsita", "nepotrivita" si ca "libertatea de exprimare in media nu poate fi suprimata pentru banale motive administrative".

Intrebat de reporterul Antena 3 despre actiunea ANAF in cazul Antenelor, Klaus Iohannis a declarat: "Eu cred ca ati ajuns intr-o situatie neplacuta si inutila. In primul rand, cred ca libertatea de exprimare in media nu poate fi suprimata pentru banale motive administrative. In al doilea rand, aceasta abordare heirupista a ANAF mi se pare cel putin nepotrivita, daca nu discutabila".

La randul sau, premierul Dacian Ciolos a dat mesaje contradictorii la sedinta Senatului unde a fost convocat de urgenta de seful institutiei, Calin Popescu Tariceanu. Ciolos a avut doua luari de cuvint. In prima a spus ca ANAF a actionat legal, explicand procedura legala urmata. In cea de-a doua cuvantare, premierul a condamnat modul in care a actionat ANAF. Intre cele doua discursuri, premierul a ascultat luarile de pozitie ale senatorilor, care au condamnat in corpore asa-zisul atac asupra Antenei 3.

• Comunicatul integral transmis de CSM

PRECIZARI privind pozitia presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii fata de escaladarea dezbaterii publice legate de punerea in executare a hotararilor judecatoresti

Avand in vedere recentele demersuri ale puterii legislative, precum si mesajele publice ale reprezentantilor de varf ai puterii executive, respectiv Presedintele si Prim ministrul Romaniei, privind actiunea, amplu prezentata si comentata mediatic, a punerii in executare, de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a hotararii judecatoresti pronuntate in dosarul cunoscut publicului sub denumirea "dosarul ICA",

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii reaminteste - respectand simpatizantii sau partizanii persoanei executate si fara a atenta la libertatea de exprimare a oricarei persoane sau a presei - cateva prevederi ale Constitutiei Romaniei:

"Art.1 (4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.

(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."

"Art. 16 - Egalitatea in drepturi

(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.

(2) Nimeni nu este mai presus de lege."

"Art. 21 - Accesul liber la justitie

(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime."

"Art. 124 - Infaptuirea justitiei

(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.

(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.

(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii."

"Art. 129 - Folosirea cailor de atac

Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."

Dezbaterea publica, precum si mesajele publice ale reprezentantilor puterii executive si legislative, incepand cu Presedintele si Prim - ministrul Romaniei, Presedintele Senatului, parlamentari cu vocatie de formatori de opinie si importanti reprezentanti ai presei scrise si audiovizuale contin aprecieri de natura a pune sub semnul precaritatii o procedura judiciara ce se constituie, prin lege, ca parte a procesului penal - si anume executarea hotararii judecatoresti.

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii isi manifesta ingrijorarea fata de exprimarea publica a unor opinii in cauza, fara a distinge intre actul de justitie propriu - zis si actiunile autoritatii publice responsabile cu punerea in executare a hotararii judecatoresti.

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii invita reprezentantii autoritatilor statului, institutiile de presa si societatea civila, la o abordare echilibrata, lucida si rezonabila a dezbaterii publice, ca semn de matura asumare a logicii democratice si a echilibrului puterilor in stat.

JUDECATOR MIRCEA ARON

PRESEDINTELE CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII