​​Surpriza din Master Plan: Drumul expres Sibiu - Pitesti, propus sa fie realizat dupa 2020. PLUS: Cum poate fi schimbata drastic prioritatea proiectelor indicate in noua strategie

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Joi, 2 octombrie 2014, 16:39 Actualitate | Esenţial

Proiectele implementate pana in 2020. Sibiu - Pitesti lipseste / propunerea din MPGT
Foto: Hotnews
Drumul expres Sibiu - Pitesti este propus spre finalizare tocmai in perioada 2021-2030 in ambele scenarii testate in Master Planul General de Transport, conform informatiilor din documentul complet publicat miercuri de autoritati. Este o informatie esentiala pentru viitorul investitiei cerute insistent de transportatori si de exportatori precum Dacia Pitesti. Scenariile consultantului care a realizat Masterplanul se bazeaza pe sustenabilitate economica si de mediu, insa se recunoaste in document ca preturile sunt estimative, cu marje mari si foarte mari fata de realitate, ca nu este luata in calcul eligibilitatea la diferite surse de finantare - cum ar fi fondurile europene nerambursabile - si ca scala beneficiilor economice luata in calcul nu este una exacta. In plus, in document apar mai multe neconcordante si informatii contradictorii pentru diferite autostrazi sau drumuri expres.

  • Cu toate acestea, in documentul complet apare o fraza cheie care explica faptul ca, in ciuda rezultatelor si propunerilor din MasterPlan, este posibil ca "proiectele sa fie promovate într-o ordine diferita fata de cea indicata în lista de proiecte prioritizate". Vezi in articol despre ce este vorba.

Autostrada Sibiu - Pitesti, retrogradata ca drum expres si propusa spre finalizare dupa 2020

Autostrada Sibiu - Pitesti a fost transformata din autostrada in drum expres, conform raportului preliminar al Master Planului General de Transport - documentul strategic pentru infrastructura din Romania in urmatorii 16 ani.

Unde se pierde cel mai mult timp pe actuala retea de drumuri - anul de referinta 2013
Foto: Hotnews
Intrebat in repetate randuri de catre jurnalisti cand va fi realizat drumul Sibiu - Pitesti, chiar si in varianta de drum expres, ministrul Transporturilor Ioan Rus a evitat un raspuns concret si a spus ca astfel de informatii vor fi stabilite in perioada urmatoare.

Cu toate acestea, in documentul extins de 512 pagini dat publicitatii miercuri de catre Ministerul Transporturilor, apare informatia cum ca drumul expres Sibiu - Pitesti este propusa pentru finalizare dupa anul 2021 in ambele scenarii tratate pe larg de catre consultantul AECOM, cel care a realizat MPGT-ul. (pagina 165 si paginile 170-171)

Intr-un al treilea scenariu, doar amintit comparativ de catre consultant (pagina 174), cel al suprapunerii proiectelor de infrastructura cu reteaua europeana TEN-T Core si Comprehensive, Sibiu - Pitesti apare ca o prioritate pana in 2020. Acest rezultata insa este doar unul comparativ cu cele doua scenarii tratate in document.

Mai concret, consultantul independent AECOM, in cadrul MPGT, realizeaza o analiza pe doua scenarii: “Sustenabilitate economica” (ES) sau “Sustenabilitate economica si de mediu” (EES). In cazul ambelor scenarii, consultantul gaseste ca drumul expres Sibiu - Pitesti trebuie realizat in perioada 2021-2030. Pe de alta parte, realizarea autostrazilor Sibiu - Brasov si Brasov - Ploiesti este propusa pentru finalizare in perioada 2014-2020.

Costurile prezentate in MasterPlan sunt estimative, apar modificate din loc in loc si difera puternic fata de costurile reale  


Costurile estimative pentru autostrazi
Foto: Hotnews
Totusi, in intreg procesul de calcul si in rezultatele prezentate de consultant, apar o serie de discrepante, unele chiar mari.

In primul rand, la pagina 120, varianta de autostrada Sibiu - Pitesti apare cu un cost de 2,27 miliarde de euro, iar autostrada Brasov - Ploiesti apare cu un cost de 1,3 miliarde de euro. Apoi un rand mai jos intreaga autostrada Sibiu-Brasov-Ploiesti apare cu un cost de 1,9 miliarde de euro.

Cateva pagini mai jos, la pagina 134, autostrada Sibiu - Brasov costa 1,95 miliarde euro, iar Brasov - Ploiesti este evaluata la 1,3 miliarde de euro (la pagina 133). Cu alte cuvinte, intreg tronsonul Sibiu-Brasov-Ploiesti este estimat ca ar costa un total de 3,26 miliarde euro, o valoare complet diferita fata de cele 1,9 miliarde estimate la pagina 120.

Neconcordanta Costurilor pentru Sibiu - Brasov - Ploiesti
Foto: Hotnews
Pe langa neconcordanta intre cifrele din document, se mai pune problema si cat de apropiate de realitate sunt estimarile consultantului. Astfel, in realitate - conform procedurii de concesiune derulate in prezent de statul roman - numai tronsonul Comarnic - Brasov (54 km) costa circa 1,8 miliarde de euro. In document, intreg tronsonul Ploiesti-Brasov (103 km) este estimat la 1,3 miliarde de euro.

Pe de alta parte, si costul estimativ atribuit autostrazii Sibiu - Pitesti - 2, 27 miliarde de euro - poate fi contestat.

Studiul de Fezabilitate din 2008 arata un cost de circa 3 miliarde de euro, in schimb analize recente bazate pe standardele de cost pentru autostrada incluse din 2010, standarde aplicate pentru fiecare sectiune de traseu, aratau un cost apropiat mai degraba de 1,8 miliarde de euro. Detaliat aici.

Ministrul Rus: "Costurile sunt estimative" / Consultantul: "Diferentele nu reprezinta o eroare, ci o optiune metodologica. Marja acceptata e de 25-30%"

Intrebat miercuri de jurnalisti cat de exacte sunt costurile din document, ministrul Rus s-a limitat sa spuna ca ele sunt "estimative".

Explicatia mai detaliata pentru costurile date de consultant o gasim in primele pagini din document. Astfel, se precizeaza clar ca toate costurile sunt estimative si pot diferi fata de valorile reale stabilite de studii exacte precum cele de fezabilitate, marja acceptata in Master Plan fiind de 25-30% (!).

Totusi, discrepanta intre costul estimativ si valoarea reala in cazul Comarnic-Brasov / Ploiesti - Brasov depaseste cu mult marja. Practic, diferenta dintre cele 1,8 miliarde de euro, valoare reala in concesiunea Comarnic - Brasov si costul de 1,3 miliarde de euro estimat pentru intreg tronsonul Ploiesti - Brasov este de 500 de milioane de euro (adica 38,5% din costul estimativ).

  • "Costurile estimate si utilizate în Master Plan nu sunt neaparat identice cu cele calculate în studii mai detaliate, cum ar fi Studiile de Fezabilitate (SF), ceea ce nu reprezinta o eroare ci doar o optiune metodologica. Totusi, abaterea asteptata între aceste doua categorii de costuri estimate nu trebuie sa depaseasca 25%-30%, ceea ce reprezinta o marja de eroare acceptata pentru o analiza la acest nivel de detaliu." (pagina 3-4) [n.r. sublinierile apartin redactiei]
  • "Un aspect inerent al analizelor la nivel strategic din cadrul Master Planului este gradul de aproximare legat de performanta economica a proiectelor, dat de (i) gradul de incertitudine al estimarilor de cost si (ii) scala beneficiilor economice (beneficiile generate la nivel local nu sunt incluse, deoarece Modelul National de Transport include doar reprezentarile deplasarilor interzonale)". (pagina 4) [n.r. sublinierile apartin redactiei]
Unul din cele mai importante criterii - sursa de finantare si fondurile europene nerambursabile - neluate in calcul in elaborarea documentului

Pe de alta parte, detalii explicative despre intocmirea Master Planului arata clar ca scenariile nu au tinut cont de un aspect crucial pentru posibilitatile Romaniei de a construi autostrazi sau drumuri expres: eligibilitatea la diferite surse de finantare.

proiectele rutiere propuse in MPGT si suprapunerea lor cu reteaua TEN-T Core (culoar verde) si Comprehensive (culoar galben)
Foto: Hotnews
De aici reiese si paradoxul cum ca autostrazile propuse in MPGT se suprapun cu trasee de pe harta TEN-T Comprehensive (extinsa/secundara) - acolo contributia eruopeana nerambursabila este foarte mica -, iar pe harta TEN-T Core (de baza/centrala), acolo unde Europa ne da fonduri nerambursabile care pot ajunge la 85-95%, sunt propuse pentru realizare doar drumuri expres si acelea abia dupa 2020.

De altfel, in orizontul de timp 2014-2020, MasterPlanul propune ca prioritate realizarea a unui singur proiecte aflat pe TEN-T Core: extinderea la 4 benzi a Centurii Sud Bucuresti. In rest, sunt propuse doar autostrazi de pe reteaua TEN-T Comprehensive.

Informatia cheie: Master Planul nu este batut in cuie si lista proiectelor prioritare poate fi schimbata printr-un alt Plan ce urmeaza a fi concretizat

Acestor informatii li se mai adauga un element - cheie, o informatie care indica faptul ca, in realitate, realizarea proiectelor poate fi prioritizata diferit de propunerile din Master Plan.

  • "Acest Raport privind Master Planul General de Transport va avea asociat un Plan separat de Implementare a Proiectelor, ce va defini programul de esalonare a proiectelor. Planul de Implementare va lua în considerare gradul de maturitate al proiectelor precum si eligibilitatea la diferite surse de finantare, criterii care nu au fost incluse în evaluarea multicriteriala utilizata la prioritizarea proiectelor din cadrul Master Planului. Este astfel posibil ca în cadrul Planului de Implementare proiectele sa fie promovate într-o ordine diferita fata de cea indicata în lista de proiecte prioritizate din cadrul raportului de fata". (pagina 4) [n.r. sublinierile apartin redactiei]

Cu alte cuvinte, documentul care va indica proiectele prioritare va fi Planul de Implementare a Proiectelor, un document inca nerealizat si care va fi elaborat candva in perioada urmatoare.

Trebuie mentionat ca pentru actualul Master Plan a fost intocmit in baza unui contract de aproximativ 2 milioane de euro acordat in 2012 catre consultantul independent AECOM.

De altfel, MPGT-ul va intra intr-o dezbatere publica pentru urmatoarele patru saptamani. Tot acum este posibil ca oficialii Comsiei Europene sa intervina si sa faca observatii cheie care sa modifice strategia finala pentru autostrazi si infrastructura.

Ministerul Transporturilor a anuntat ca MasterPlanul va fi completat cu recomandarile Comisiei Europene

Chiar si Ministerul Transporturilor informa miercuri, printr-un comunicat, ca actualul document va fi completat cu recomandarile Comisiei Europene dupa cum urmeaza [n.r. sublinierile apartin redactiei]:

   a. Testarea proiectelor din Master Planul de Transport să se realizeze în baza unor criterii de prioritizare, care țin cont de performanța economică și apartenența la TEN-T CORE, la care se pot adăuga și criterii precum accesibilitatea sau mediul;
   b. Revizuirea valorilor estimate ale proiectelor de infrastructură, pe baza standardelor de cost și a specificității proiectelor de infrastructură;
   c. Asumarea direcțiilor de reformă feroviară, stabilite prin Master Planul General de Transport al României.



Primele doua recomandari ale Comisiei Europene trateaza exact cele doua aspecte neconcordante din actualul MasterPlan expuse de HotNews.ro in articolul de fata.

In plus, Ministerul Transporturilor mai precizeaza ca pentru stabilirea perioadei de implementare a proiectelor se vor avea in vedere următoarele criterii [n.r. sublinierile apartin redactiei]:
   a. Durata de implementare a proiectelor;
   b. Constrângerile determinate de sursele de finanțare;
   c. Maturitatea proiectelor.

Alte neconcordante intre document si declaratii: Autostrada Gilau - Bors este, de fapt, drum expres, iar autostrada Brasov - Bacau este propusa spre finalizare dupa 2020, desi ministrul Rus o anunta gata in 2018

Pe langa cele relatate mai sus, in documentul extins al Master Planului General de Transport, la capitolul rutier, mai exista cateva neconcordante fata de varianta de prezentare a Ministerului si declaratiile politice din Parlament facute de ministrul Ioan Rus.

Astfel, in sinteza/prezentarea facuta publica miercuri in Parlament, traseul Gilau (Cluj Napoca) - Bors apare si este socotit ca autostrada. Cei 177 de km sunt adaugati la totalul de kilometri de autostrada resiesind un total de 660 de km.

In documentul extins insa, traseul Gilau - Bors este prezentat si testat ca drum expres, astfel incat lungimea sa de 177 de km este adaugata la totalul kilometrilor de drum expres din Masterplan.

In plus, desi nu s-a mentionat nicaieri public, drumul expres Gilau - Bors este propus spre finalizare in Master Plan in perioada 2021-2030, asta desi in prezent se lucreaza intens la sectorul de autostrada (!) Gilau - Nadaselu, parte din ruta pana la Bors.

O alta neconcordanta apare intre declaratiile ministrului Ioan Rus si informatiile din documentul extins al Master Planului.

Rus a declarat in Parlament ca pana in 2018 se incearca conectarea prin autostrada a celor trei mari provincii romanesti - Transilvania, Moldova si Tara Romaneasca, un gest simbolic cu ocazia aniversarii a 100 de ani de la Marea Unire - prin autsotrazile Ploiesti - Brasov, Sibiu - Brasov si Bacau - Brasov.

Cu toate acestea, in MPGT, autostrada Brasov - Bacau este propusa spre finalizare in perioada 2021-2030 in ambele scenarii testate (paginile 170 si 172).



-----------



Mai multe despre Master Plan:


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

19756 vizualizari

  • +17 (17 voturi)    
    Si cine e "geniul" care nu stie? (Joi, 2 octombrie 2014, 16:44)

    GeorgePrisacariu [anonim]

    Pai si cine e consultantul acesta, care face o simpla compunere, nimic nefiind cert si stiut? Ce firma si pe ce suma? Cine a luat un contract gras si isi bate joc? Cine sunt incompetentii care habar nu au de finantarile disponibile?
    • +10 (10 voturi)    
      poti avea o droie de consultanti (Joi, 2 octombrie 2014, 17:33)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui GeorgePrisacariu

      atata timp cat guvernul taie investitiile (din care cea mai mare parte o reprezinta investitiile in infrastructura) consultantii pentru studii de fezabilitate ii plateste absolut degeaba sau doar in scopuri electorale.
      • +4 (6 voturi)    
        Masterplanul centrat pe afacerea Comarnic-Brasov (Joi, 2 octombrie 2014, 19:36)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        Sibiu - Pitesti nu este prioritara din cauza afacerii Comarnic - Brasov, o autostrada cu plata pe unde grupuri puternice de interese doresc sa inghesuie cea mai mare parte a traficului intre Transilvania si sudul romaniei.
      • +3 (3 voturi)    
        Un Master Plan cu fundul in sus (Vineri, 3 octombrie 2014, 0:34)

        Caligula [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        Se pare ca cei care au intocmit planul s-au prefacut a nu cunoate ce au de facut. Iar cei care l-au facut public se fac ca nu pricep ce scrie in el. Toate drumurile "core" urmeaza sa se realizeze in regim expres, iar constructia lor va incepe dupa finalizare multora in regim de autostrada din "comprehensive". Deci, drumurile de prima necesitate urmeaza a se construi in perioda cand fondurile de adeziune vor lipsi, iar fondurile proprii nu vor putea fi suficiente pentru - ca pe un drum expres nu pot fi percepute taxe. Master Planul a sters practic reteaua "core". Pentru ca discrepanta e prea mare, mai ramane o explicatie "ascusa": drumurile "core" sa se execute de investitori privati externi si sa fie cu plata. Aici guvernantii se pot pregati la tras de tunuri cat de curand.
  • +19 (19 voturi)    
    100% (Joi, 2 octombrie 2014, 16:57)

    Bazil [utilizator]

    idioti (pluralul de la romanul Idiotul) sunt cei din minister. Nici restul guvernului nu sta mai bine. Sibiu-Pitesti dupa 2021?????????. Apoi se miorlaie daca Dacia va fi relocata in alte tari. Ministerul transporturilor - urgent debarcarea. O cloaca de incompetenti.
    • +1 (1 vot)    
      Ce va tot vaitati atat cu Sibiu-Pitesti? (Vineri, 3 octombrie 2014, 10:17)

      subcultura [utilizator] i-a raspuns lui Bazil

      Nu ati inteles ca trebuie facuta prin Brasov? Nu ati inteles ca in PSD e un grup de interese puternic care vrea Comarnic-Brasov si in special Brasov - Sibiu? Ce tot tipati atat? Ciocu' mic!

      Ia gasiti un studiu de pre-fezabilitate cu traseul Comarnic-Brasov si Sibiu-Brasov si vedeti cine are terenuri in zonele alea numai bune de expropriat! Ce e asa de greu de inteles?
  • +16 (16 voturi)    
    O varza, asta e acest master plan (Joi, 2 octombrie 2014, 17:11)

    bigbrother [utilizator]

    Gandirea unor politruci care nu vad interesul tarii ci interesul propriu, care sunt dispusi sa sacrifice o tara intreaga pentru a-si mai lua niste comisioane.

    Nu inteleg ce masuratori s-au facut, ce studii si ce decizii s-au luat de nu se potriveste nimic, nu sunt prioritzate drumurile, nu sunt folositi banii de la UE (cel mai probabil pentru ca nu pot fura din ei)..o denigrolada totala, dar una intentionata.

    Ne trebuie URGENT un alt guvern, si ne trebuie la fel de urgent o alta clasa politica. Sper ca in urmatoarele luni sa auzim din ce in ce mai des de diversi sefi de prin diverse institutii si consilii care sunt acuzati de fraude. Este incredibil cat de mult se tergiverseaza aceste lucrari, cel mai probabil pentru ca se vrea a se fura cat mai mult.
  • +9 (9 voturi)    
    DNA (Joi, 2 octombrie 2014, 17:34)

    Bazil [utilizator]

    - Presedinte!
  • +10 (10 voturi)    
    Adio Dacia-Renault,caci ramanem cu "cinstitii " ! (Joi, 2 octombrie 2014, 17:50)

    Plagarus [utilizator]

    Dacia daca n-o dadeam la Renault ...ar fi fost ca la ARO , asa ca de ce sa nu le dam cu flit si sa se relocheze de pe "acilea " !?
    Sibiu - Pitesti, cea mai asteptata autostrada peste munti
    Ceruta atat de transportatori, cat si de cel mai mare exportator de pe plan local, producatorul auto Dacia-Renault, este Sibiu - Pitesti. Ideea unei autostrazi intre Sibiu - Pitesti dateaza de mai multi ani, astfel ca statul roman a realizat inclusiv un studiu de fezabilitate pentru aceasta autostrada, care in prezent este insa expirat si trebuie revizuit. Estimata sa coste peste 3 miliarde de euro, autostrada Sibiu - Pitesti a fost scoasa la finalul anului trecut de pe lista prioritatilor pe termen scurt si mediu ale guvernului Dacian " doctor " Viper.

    Bucuresti - Alexandria, autostrada care ar trebui sa lege Capitala de fieful vicepremierului Liviu Dragnea, are "cel mai bun raport cost-beneficiu" dintre lucrarile incluse in Master Planul de Transporturi, spunea Dan Sovaielnicul.

    Afirmatia presedintelui Basescu potrivit caruia nefinalizarea Coridorului IV paneuropean va duce la pierderea asamblarii Dacia la Pitesti reprezinta o "inconstienta sinistra, o tampenie", a spus premierul WcP, adaugand ca a fost asigurat chiar de seful grupului Renault de continuarea investitiei.
    • +10 (10 voturi)    
      De acord (Joi, 2 octombrie 2014, 18:55)

      NikosGalis [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      Cred ca decizia de a reloca uzina de la Pitești a fost deja luată in cercurile de conducere. Mesajele directorilor au fost clare.
      Plagiatorul nu citește printre rânduri. Totul este "zahăr si miere" cind de fapt ne afundam si mai rău.
      Sa auzim numai de bine!
    • 0 (0 voturi)    
      pai asta-i tradare (Vineri, 3 octombrie 2014, 18:32)

      Gheorghescu [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      daca tot au dezincriminat subminarea economiei nationale, ar trebui incadrati la tradare, pentru ca asta este ceea ce face Ponta cu guvernul lui.
  • +4 (4 voturi)    
    Ponta, adio voturi la Pitesti (Joi, 2 octombrie 2014, 19:30)

    Privitor.ca.la.teatru [utilizator]

    Adio Pendiuc, adio PSD
    • +6 (6 voturi)    
      Adio voturi din toata tara... cum altfel? (Vineri, 3 octombrie 2014, 9:29)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui Privitor.ca.la.teatru

      - doar pitestenii trec pe valea oltului ??
      - doar pitestenii isi dau seama cum arata un hot si un incompetent?!
    • 0 (0 voturi)    
      dar daca... (Vineri, 3 octombrie 2014, 22:30)

      botea [utilizator] i-a raspuns lui Privitor.ca.la.teatru

      ...se bazeaza pe voturile din cimitirele de Teleorman, ca sa contrabalanseze pierderile de la Pitesti?
  • +4 (4 voturi)    
    Adevarul este (Joi, 2 octombrie 2014, 19:34)

    ciriano [utilizator]

    ca nivelul de hotie la care s-a ajuns sfideaza bunul simt. Pur si simplu politicienii nu au nici cea mai mica dorinta de a face ceva bine in tara asta ci doar doresc sa fure. E evident ca trecerea Carpatilor in regim de autostrada pe Valea Oltului e strategica si importanta. Da, si conectarea cu Brasovul e importanta dar daca e sa stai sa alegi parca Sibiu Pitesti e prioritatea 1. Oricum, Sova e inca la butoane si Rus sau oricine ar fi acolo nu o sa faca decat ce i se dicteaza. Acum la control e Ponta si gasca lui iar Sova e unul din sefi. Deci, nu rus a decis sau a facut ceva ci doar a transpus in fapte directivele gashtii de shmecheri. Nu credeti? Nici o problea, asa cum a iesit dosarul Siveco acum peste 10 ani o sa iasa si dosarul cu autostrazile... Si o sa mai tot iasa dar e frumos ca in curand clasa politica se va primeni, fortat desigur. Deci, pana nu scapam de Ponta si Sova nici nu o sa avem autostrazi decat unde vor ei... Simplu, asta e masterplanul. Consultantii astia sunt penibili oricum pentru ca nu poti sa ai diferente pentru acelasi segment de drum decat daca expplici metodologia si diferentele de calcul presupuse de metodologii diferite dar intr-un document strategic nu folosesti 5 metodologii si sari de la una la alta fara sa explici. Pana la urma ce bugetam ca si cheltuieli ca din acest document nu inteleg nimic?
  • +9 (9 voturi)    
    sabotaj (Joi, 2 octombrie 2014, 19:42)

    revo [utilizator]

    Incet, incet ajungem la vorba lui Moise Guran: sabotarea economiei nationale. Daca nu sprijini cel mai mare exportator, singurul pe care te bazezi, ce insemana ca faci? Sabotaj pe fata. Probabil ca se roaga ca pana in 2020 Dacia sa-si reduca productia sau sa plece de tot. Si atunci, vor fi multumiti: vor aduce chinezi, ne vor da plocon la rusi.
    • 0 (0 voturi)    
      Daca pana si moise guran si-a dat seama... (Vineri, 3 octombrie 2014, 9:34)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui revo

      E prea evident se pare!
  • +4 (4 voturi)    
    E ca'n poezia La Steaua (Joi, 2 octombrie 2014, 20:49)

    Wanheda [utilizator]

    "Era pe când nu s-a zarit,
    Azi o vedem, si nu e."
  • +5 (5 voturi)    
    propinere (Joi, 2 octombrie 2014, 22:07)

    rezis [utilizator]

    ...daca dacia isi ia jucariile si pleaca...toti ipochimenii care nu au facut nimic pentru respectiva autostrada trebuie dusi la mititica pe termen lung...
  • +3 (3 voturi)    
    SB - PT (Joi, 2 octombrie 2014, 23:20)

    Euunul [utilizator]

    alaturi de Portul Constanta sunt "cheile" de aprobare ale POS Transport pentru 2014 - 2020. UE spune f clar: va dam bani si construiti si prioritatile la nivel de UE. Sova, Ponta, Rus tot incearca sa gaseasca finantare pentru Comarnic - Brasov tinand pe loc SB - PT Dovada ca este a 4 incercare si nimic. Din pacate acesti baieti submineaza ec nationala pentru niste bani/terenuri pentru ei pe care deja i-au cam luat.....
  • +1 (1 vot)    
    Dracu la Land (Vineri, 3 octombrie 2014, 0:08)

    Codruta N [utilizator]

    Pai daca bajetzii buni si cu muuulti bani care investisera in terenuri catre Sighisoara, cand cu Dracu la Land (prin 2001) s-au vazut fara jucarica, CE sa faca si ei? Se multumesc cu o ciupeala de la "autostrada", ca, naaa... De AICI si diferentele de costuri: pentru ca, la un moment dat, se va "dovedi" ca nu sunt conditii bune (vezi faza cu Aciliu) pe traseul de pe harta, asa ca... vor modifica traseul, sa treaca "pe la cine trebe" :P
  • +2 (2 voturi)    
    autostrazi (Vineri, 3 octombrie 2014, 5:17)

    strungarul [utilizator]

    Uite asa este izolat cu buna stiinta Ardealul de tara mama.
    un proces lent dar sigur.
  • +3 (3 voturi)    
    actualul guvern distruge deliberat economia (Vineri, 3 octombrie 2014, 9:51)

    un oarecare [utilizator]

    in mod deliberat amana si ingnora contructia autostrazii sibiu - pitesti. Nu au nevoie de crestere de exporturi si de ajutarea Dacia. Au nevoie de saracie, au nevoie sa se retraga din tara companiile vestice care chiar produc ceva. Au nevoie sa ne scoata de sub influenta UE ca sa ne lase liberi in fata influentei de la rasarit!
    Ponta nu e prost. La fel ca si precedentul candidat la presedentie al PSD, care in campanie electorala a avut vizita personala la Moscova, care nu a putut sa o justifice!
    Sa votezi PSD trebuie sa fii diabolic sau infinit de cretin!
  • +1 (1 vot)    
    E ceva ciudat aici (Vineri, 3 octombrie 2014, 10:10)

    mansapiens [utilizator]

    Nu inteleg de ce tot amana proiectul acesta. Cred ca Valea Oltului e una din cele mai circulate zone din tara. In plus ce naiba e rau sa legi cu o autostradata Sibiul, Ramnicul-Valcea si Pitestiul. Vorbim de unele din cele mai vechi zone din Romania si unele dintre cele bogate. Calculul economic ar fi justificat. In plus ar fi degrevat traficul si pe Brasov, Ploiesti, Bucuresti. Ma intreb care naiba este calculul meschin din spatele celor care fac aceste planuri? E oare atat de greu sa investesti in infrastructura, mai ales ca exista si un sprijin de la UE in acest sens? Exista calcule strategice? Care este problema din spate?
  • +2 (2 voturi)    
    Guvernare avortata, abandonata ,rebut politic PSD (Vineri, 3 octombrie 2014, 11:05)

    andreesanu [utilizator]

    Cind in 2 ani jumate n-au guvernat !!!,cind in acest timp n-au dat curs nici unei promisiuni din campania electorala,cind nu-s in stare sa elaboreze un singur proiect pe transporturi care sa fie acceptat de UE pentru atragere fonduri nerambursabile (Master-Plan ) si Romania pierde economic din lipsa de cai de transport trebuie sa fie clar pentru tot romanul ca PROSTIA a ajuns in politica si-n guvern mult prea departe.
    Cu prostia si hotia nu se pune capat saraciei .
  • +1 (1 vot)    
    Mutarea traficului de pe drumul cel mai scurt .... (Vineri, 3 octombrie 2014, 11:18)

    Spirtu [utilizator]

    Stimate autor,

    Acest Master Plan pare o mare "cacialma" facuta probabil penru ca (din nou, ca in dosarul Microsoft) cineva ia spaga pentru a "trage' traficul care normal si logic (dpdv economic) ar trebui sa treaca prin Pitesti, Valcea, Curtea de Arges -- pe drumul cel mai scurt catre Bucuresti si catre Constanta) intr-o zona unde probabil castiga smecherii dar pierd transportatorii si pierde Romania (un drum mai lung). Autostrada este o investitipe care o faci pentru 50 de ani. Prioritate zero a Romaniai ar fi sa reuseasca sa aiba in primul rand un coridor complet Timisoara Constanta. Este evident si la mintea oricarui om inzestrat cu minim de logica, patriotism si gandire economica ca acest lucru trebuie sa se realizeze pe ruta Sibiu-Valcea-Pitesti cu prima prioritate:
    1. pentru ca e mai scurt drumul
    2, pentru ca diferentele de nivel sunt mai mici (aduceti-va aminte ca si Ceasescu dorea sa faca o cale ferata pe acolo... vazuta muuult mai rentabila decat cea de pe valea Prahovei) ... consumul autoturismelor ar fi mult mai mic
    3. pentru ca se poate face mult mai repede
    4. pentru ca va fi facuta in proportie mare pe bani europeni
    5. pentru asfel se uneste ce mai rapid coridorul 4 .. .doar 100+ de km de realizat si unim Timisoara cu Constanta (considerand ca ceellalte tronsoane sunt deja amantetate sau chair realizate)
    6. pentru ca astfel se pun valoare 2 mari investitii (fabricile de autoturisme de la Pitesti si de Craiova) + toata Oltenia (zona mult mai saraca decat Brasov si Prahova)

    Nu zice nmeni sa nu se faca Bucuresti Brasov, sa mearga Sova ala schi. si e ok sa se faca in parteneriat public-privat dar fara "sabotaje murdare" la adresa interesului national si spagi la ministri care sa creasga gradul de rentabilitate al privatilor ce vor investi pe Valea Praovei

    Va rog mult - trimiteti analizezle dvs cate CE ... Chiar daca la noi primitorii-de-mita nu mai au nici o jena, mai e o sansa sa ii intoarca CE
  • +5 (5 voturi)    
    ma asteptam ca Rus (Vineri, 3 octombrie 2014, 12:03)

    mos ion roata [utilizator]

    sa fie mai istet.Dar vad ca e la fel de ingramadit ca sova.Intr-o declaratie aprecia ca autostrada Bucuresti-Brasov este mai importanta decat Pitesti Sibiu fiindca deserveste 2 milione de locuitori nu 1 milion ca cealalta..Un ministru al transporturilor care nu realizeaza ca o autostrada este importanta prin traficul de marfa si prin legaturile pe care le realizeza este cel putin habarnist.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică