Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anuntat ca in sedinta de miercuri a Guvernului va promova o hotarare prin care ministerul pe care il conduce va fi mandatat sa realizeze autostrada Iasi - Campia Turzii, prin parteneriat public-privat, investitie estimata la aproape patru miliarde de euro, informeaza Mediafax.

Relu Fenechiu a declarat intr-o conferinta de presa sustinuta duminica la Iasi, ca a intocmit un proiect de hotarare ce va fi discutat miercuri in Guvern, prin care Ministerul Transporturilor va fi mandatat sa realizeze autostrada Iasi - Campia Turzii.

Ministrul a precizat ca a decis ca autostrada sa aiba traseul Iasi - Campia Turzii, si nu Iasi - Targu Mures, cum se stabilise initial.

"Autostrada Bechtel este pana la Campia Turzii si nu ne intereseaza sa ajungem de la Iasi pana la Targu Mures si de acolo sa nu avem autostrada. Premierul Ponta a afirmat si la Iasi si in alte imprejurari ca autostrazile sunt resortul departamentului pentru marile proiecte, dar in ceea ce priveste autostrada Iasi - Targu Mures va da Ministerului Transporturilor sa se ocupe de acest proiect. Am discutat cu mai multe institutii bancare internationale, cu cei de la BEI si cu cei de la Banca Mondiala, in plus exista interes si din partea unor companii. Procedura nu este simpla, pentru ca in Romania nu s-a facut un proiect asemanator in parteneriat public - privat, dar este ambitia mea sa arat ca se poate sa il demarez in cursul acestui mandat" , a precizat Fenechiu.

Potrivit ministrului Transporturilor, portiunea Iasi - Targu Mures "este prinsa in reteaua de transport european, asa incat proiectul va fi putea fi finantat si din fonduri europene in perioada 2014-2020".

Fenechiu a adaugat ca "studiul de fezabilitate facut de precedesorii mei la acest minister arata un cost de noua miliarde euro pentru aceasta autostrada. Acest cost este mai mare decat intreg programul sectorial de transport pentru 2014-2020".

El a precizat ca autoritatile vor da dovada de elasticitate in relatia cu constructorii viitoarei autostrazi, pentru a limita cat mai mult costurile proiectului.

"Am propus ca traseul sa nu-l cerem foarte restrictiv. Vor fi puncte intermediare prin care va trece autostrada, in rest ramane la latitudinea constructorilor. Sper sa facem aceasta autostrada sub patru miliarde de euro. Traseul masoara aproximativ 370 de kilometri" , a spus Relu Fenechiu.

Potrivit planurilor initiale, intreaga autostrada este impartita in trei tronsoane dupa cum urmeaza:

  • Targu Mures - Ditrau cu o lungime de 92,126 km, proiectant SC Search Corporation SRL;
  • Ditrau - Targu Neamt cu o lungime de 118,8 km, proiectant SC Iptana SA;
  • Targu Namt - Iasi cu o lungime de 78 km, proiectant SC Inocsa Ingenieria.

Potrivit informatiilor de pe site-ul CNADNR, valoarea estimata a proiectului este de 6,14 miliarde de euro, insa in urma elaborarii indicatorilor tehnico economici in vara lui 2012 de catre Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de liberalul Ovidiu Silaghi, costul estimat ar fi de fapt circa 8,9 miliarde de euro.

Citeste si: