"In 1999, Polonia a trecut prima clasa de liceu la gimnaziu si a scurtat durata liceului de la 4 la 3 ani. Dupa aceasta reforma, intre 2000 si 2009 rezultatele la testele PISA arata ca Polonia a avut cea mai spectaculoasa crestere a scorului PISA din Europa", scrie fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu pe blogul sau, precizand ca modelul polonez a stat la baza legii educatiei implementate in 2011.

Sub titlul "Logica sau reumatism la creier", Daniel Funeriu arata care sunt performantele sistemului polonez si ale celui romanesc de invatamant la testele PISA, inainte si dupa aplicarea reformelor.

"Intre 1999 si 2009 Romania nu a facut mai nimic. A cosmetizat, si-a pastrat 'traditiile' in educatie si sindicatele fericite. Intre 2000 si 2009 rezultatele la testele PISA ale elevilor romani au scazut sau au stagnat", scrie consilierul prezidential. Funeriu precizeaza ca "in Legea educatiei din 2011, Romania a preluat foarte multe lucruri din reforma poloneza din 1999, inclusiv trecerea clasei a IX-a la gimnaziu si structura ciclurilor de studiu".

"In decembrie 2011 Comisia Europeana dadea Romania drept exemplu de reforma corecta si curajoasa a educatiei. Avand in vedere ca schimbarile din Polonia, preluate de Legea educatiei din 2011, s-au dovedit ca fiind cele mai eficiente din Europa si ca imobilismul din Romania din aceeasi perioada a dus la stagnare, ce trebuie facut mai departe?", continua fostul ministru al Educatiei.

Cum arata sistemul din Polonia in 1999 si cum a devenit el dupa reforma din 1999

Sursa foto: funeriu.blogspot.ro

"Cazul Poloniei a fost luat in considerare la elaborarea Legii educatiei", scrie Daniel Funeriu. Potrivit acestuia, reforma din Polonia din 1999 a trecut prima clasa de liceu la gimnaziu si a scurtat durata liceului de la 4 la 3 ani, a incurajat si a flexibilizat filiera invatamantului profesional si filiera tehnica /tehnologica (2, 3, 4 ani) in functie de calificare si specificul diplomei si a introdus testarile pentru preorientare la varsta de 13 ani (cu accentul pe "orientare").

"Rezulatatele au fost excelente (cea mai mare crestere din Europa), asa cum reiese din datele testelor PISA intre 2000 si 2009", scrie acesta.

Rezultatul reformei in Polonia cuantificat prin notele la testele PISA

Sursa foto: funeriu.blogspot.ro

"Ce a facut Romania in timp ce Polonia isi urmarea cu continuitate obiectivele in educatie intre 1999 si 2010 (chiar daca s-au schimbat 9 (!) ministri)? Raspuns: mai nimic serios", sustine fostul ministru. "Ecaterina Andronescu a ucis in fasa, in 2001, reforma curriculara aproape terminata de Marga. Ecaterina Andronescu a desfiintat invatamantul profesional in 2009. Au luat avant fabricile de diplome. S-a trecut de la 8 la 10 ani invatamant obligatoriu (2003). Mircea Miclea a inceput in 2005 o serie de lucruri excelente dar imediat lasate balta de urmasii sai. Romania a crescut finantarea sistemului fara impact asupra calitatii pregatirii elevilor", scrie Funeriu.

Rezultatele elevilor romani la testele PISA

Sursa foto: funeriu.blogspot.ro

Fostul ministru al Educatiei sustine ca "aceste rezultate catastrofale sunt si consecinta faptului ca pana la intrarea in vigoare a Legii educatiei, nu aveam clasa pregatitoare, nu mai aveam invatamant profesional, iar formarea initiala a cadrelor didactice se facea preponderent in fabrici de diplome".

Evolutia rezulatelor (Romania vs Polonia) la testele PISA intre 2000 si 2009

Sursa foto: funeriu.blogspot.ro

Daniel Funeriu scrie ca reforma din Romania din 2011 este similara cu cea din Polonia din 1999 si mentioneaza ca in 2007 liberalii au propus in dezbatere publica o schimbare identica, iar in 2010 au depus-o la Parlament. "Inteleg ca se doreste o revenire la situatia anterioara, pentru ca, nu-i asa, trebuie sa pastram traditia. O 'traditie' care duce la mediocritate este de fapt o frana. Fiecare poate acum sa judece bazat pe argumente, nu pe sondaje de pe facebook", incheie consilierul prezidential.

Sursa foto: funeriu.blogspot.ro

Ministrul Educatiei, Remus Pricopie: Clasa a IX-a trebuie sa revina la liceu, altfel vom asista la o bulversare extrem de mare

Amintim ca pe 5 martie revenirea clasei a IX-a la liceu a fost aprobata de plenul Camerei Deputatilor, Senatul urmand sa se exprime asupra proiectului de lege de aprobare a OUG 92/2012, avand caracter decizional. Pe 26 februarie, ministrul Educatiei, Remus Pricopie, anuntase ca a propus comisiei de specialitate de la Camera Deputatilor o serie de modificari la Legea invatamantului, printre care revenirea clasei a IX-a la liceu. "Clasa a noua va ramane in cadrul liceului. Ministerul Educatiei a prezentat comisiei un punct de vedere in legatura cu acest lucru", a declarat Remus Pricopie la Palatul Parlamentului, citat de Agerpres.

"Aceasta clasa trebuie sa revina la liceu, altfel vom asista la o bulversare extrem de mare, asa cum s-a mai intamplat de cand tot implementam Legea 1/2011. Eu nu am vazut un concept educational care sa justifice mutarea clasei a noua de la liceu. Exista tari care prin traditie au liceul de trei ani si au infrastructura scolara construita in aceasta logica, asa cum exista tari care au liceele de patru ani", a explicat minstrul Educatiei.

Pe 4 martie, printr-un comunicat remis de Ministerul Educatiei, Remus Pricopie declara ca "dupa ce a observat ca trecerea clasei a IX-a la gimnaziu este o masura respinsa cvasi-unanim la nivel social, domnul Funeriu fuge de responsabilitatea propriilor sale idei. Atacul lui Daniel Funeriu la adresa sindicatelor si a ONG-urilor din invatamant este o continuare a atitudinii arogante a PDL de a considera ca stie ce este mai bine pentru romani, fara a avea macar o tentativa de a dialoga cu profesorii sau cu parintii".

Citeste si: