Argumente pentru trecerea clasei a IX-a la gimnaziu

de Stefan Vlaston     HotNews.ro
Miercuri, 27 februarie 2013, 16:32 Actualitate | Opinii

Legea Educatiei Nationale prevede ca peste trei ani clasa a IX-a sa treaca la gimnaziu, prevedere pe punctul de a fi schimbata de catre actuala guvernare la initiativa ministrului Remus Pricopie.

Iata care au fost argumentele trecerii clasei a IX-a la gimnaziu.

1. La trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a la liceu, circa 16% dintre absolventii clasei a VIII-a, in special din rural, renuntau la scoala pentru ca familiile lor nu aveau banii necesari pentru deplasarea si/sau cazarea la oras unde se afla liceele. O parte insemnata dintre cei care incepeau, totusi, clasa a IX-a, renuntau dupa primul semestru cand realizau ce costisitoare si obositoare era naveta de zeci de km intre locuinta lor si liceu. In felul acesta, la 14-15 ani, fara scolarizare terminata si cu varsta sub aceea permisa de Codul Muncii pentru intrarea in piata muncii, elevii aveau doar sansa prestarii de munci agricole alaturi de parinti.

2. Nu toti elevii au resursele intelectuale conceptual-teoretice pentru a parcurge un traseu educational dificil cum este traseul liceal. Dupa terminarea unui gimnaziu de noua clase, la 16 ani, tinerii pot alege dintr-o paleta de trasee educationale, nu neaparat traseul liceal, cursuri de formare profesionala de scurta sau medie durata, scoala profesionala, intrarea in piata muncii cu recunoasterea ulterioara a achizitiilor in regim nonformal si informal.

3. Scopul politicilor publice nu trebuie sa fie depopularea comunelor si mediului rural, ci concentrarea resurselor umane si materiale in centre comunale mari, cu scoli puternice si relevante, viitoare licee, asistenta medicala de calitate, strazi asfaltate si conditii decente de trai, viitoare orasele. Forta de munca din rural are nevoie de calificare, in scoli profesionale sau licee tehnologice, in specializari necesare agriculturii, zootehniei, prelucrarii materiei prime agricole si din zootehnie, manevrarii si intretinerii utilajelor din ce in ce mai complexe. Aceste specializari nu se pot invata la liceele din orase.

4. Argumentul ca elevii care fac liceul (filiera tehnologica) obtin si o calificare nu sta in picioare pentru ca: au intreite sarcini de invatare, carora nu le fac fata (curricula teoretica, tehnica, instruirea practica), in majoritatea liceelor tehnice nu exista maistri instructori si baza materiala de instruire practica, iar numarul de ore de instruire practica a fost redus drastic, la 1-2 ore pe saptamana. Cat despre rezultatele finale, am vazut la bacalaureatul lui Funeriu ca procentul de promovare la liceele tehnice este situat abia la circa 20%. Pentru majoritatea elevilor de la filiera tehnologica care au picat bacalaureatul (80%) solutia este scoala profesionala, nu liceul, pentru ca nu pot asimila intreitele sarcini de invatare.

5. Argumentul ca nu exista spatii de invatare este si el fals, populatia scolara este in scadere, peste trei ani vor fi si mai putini elevi in scoli, iar in gimnaziile din rural se invata, de regula, intr-un singur schimb. Pozitia sindicatelor deriva din situatia ca se deplaseaza numarul de norme spre rural, cu eventuale transferuri de cadre didactice de la urban spre rural.

Filosofia Legii Educatiei Nationale presupune ca in gimnaziu elevii sa castige competente minimale de supravietuire sociala, insemnand comunicare inclusiv in limbi straine, informatica, educatie pentru societate, abilitati tehnice minimale, etc., iar desavarsirea formarii profesionale sa fie realizata pe mai multe trasee educationale, astfel:
  • a. Piata muncii cu certificarea ulterioara a competentelor obtinute in regim nonformal si/sau informal
  • b. Formare profesionala de scurta sau medie durata pentru meserii nepretentioase
  • c. Formare profesionala de lunga durata prin scoala profesionala
  • d. Preprofesionalizarea unei calificari superioare prin liceu, filiera tehnologica, urmata de un bacalaureat normal care sa permita accesul lal facultate
  • e. Filiera vocationala pentru cei cu inclinatii relevante spre domenii artistice, sportive, etc.
  • f. Filiera teoretica, de regula urmata de studii superioare
Pastrarea clasei a IX-a la liceu scoate scoala din aceasta logica si o mentine in vechea paradigma, dedicata furnizarii de clienti fabricilor de diplome universitare.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "I-am caftit pana am obosit si eu". Educatoarele care isi dadeau sfaturi pe Facebook despre cum se snopesc orfanii

Apar acuzatii extrem de grave la adresa unor educatoare din Constanta, banuite ca ar fi snopit in bataie cativa orfani dintr-un centru de plasament. Femeile au intrat in atentia ''Directiei pentru Protectia Copilului'' dupa ce pe un site de socializare ar fi vorbit, fara frica, despre tratamentele socante aplicate elevilor.








2485 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    erata (Miercuri, 27 februarie 2013, 16:39)

    deer [utilizator]

    Prin LEN in vigoare, ciclul gimnazial are 10 clase (pregatitoare, I - IX) si nu noua clase cum spuneti in articol. Este vorba de invatamantul obligatoriu de 10 ani, sau cel putin asa am inteles eu din lege si din explicatiile domnului ministru Funeriu.
    • 0 (2 voturi)    
      Asa este (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:07)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui deer

      dar clasa pregatitoare o mai uitam la numaratoare
  • -1 (3 voturi)    
    pardon? (Miercuri, 27 februarie 2013, 16:45)

    Montesquieu [utilizator]

    "traseu educational dificil"?
    asta e liceul in viziunea dl vlaston?!?

    pai si-atunci facultatea, masterul, doctoratul, ce mai sunt?
    intalniri de gradul 3?

    inteleg ca autorul trebuie sa apere cu orice pret "reforma" aiuritoare a lui funeriu, dar parca e penibil sa apelezi la argumente artificiale in fata evidentei doar pentru ca asa e ordinul de partid
    • +1 (3 voturi)    
      Nu e dificil? (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:10)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Montesquieu

      Di propria experienta de 30 de ani in scoala doar o treime dintre elevi faca fata sarcinilor de invatare de la liceu. Reforma lui Funeriu este aiuritoare doar pentru cei sa culeaga "roade" din mentinerea educatiei in tipare socialisto-comuniste
  • +2 (4 voturi)    
    A fost una dintre prevederile legii Funeriu... (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:32)

    EuSiCuMine [utilizator]

    pe care n-am inteles-o. De ce daca 16% dintre elevi abandoneaza la trecerea in clasa a noua... trebuie tinuti toti elevii la gimnaziu? Daca tot am identificat cauzele acestui abandon (saracia in principal), de ce nu se actioneaza pentru crearea conditiilor (camine, transport gratuit, mese gratuite, etc...) pentru elevii ale caror familii nu-si permit aceste cheltuieli. Scoala ar trebui sa fie gratuita (in lege este dar...) si ar trebui sa existe egalitate de sansa.
    "Solutia" cu trecerea clasei a IX-a la gimnaziu nu rezolva problema. Gimnaziu, din cate stiu eu, ofera elevilor cunostinte teoretice, nu practice! Gimnaziul nu ofera o calificare, o meserie, nu este o etapa cu care se poate incheia pregatirea profesionala a unui elev. Ce calificare vor avea acesti elevi la terminarea clasei a IX-a? Ce cunostinte cruciale ofera clasa a IX-a pentru accesul la piata muncii, cunostinte pe care nu le aveau la terminarea clasei a VIII-a? De fapt nu se rezolva nimic! Vom avea elevi cu 9 clase care oricum nu stiu sa faca minic. Cat de angajabili vor fi?
    Liceul de 4 ani este important pentru ca elevii trec deja la un profil care li se potriveste. Nu toti elevii sunt interesati si se pricep la toate materiile.
    • -2 (4 voturi)    
      argumente (Miercuri, 27 februarie 2013, 19:37)

      IoanaDC [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      Ati citit articolul? E vorba nu doar de cunostintele dobandite in clasa a IX-a ci si, sau poate mai ales, de varsta. Un absolvent de 8 clase nu are, daca nu a fost repetent cumva, varsta necesara pentru a intra in piata muncii. Un absolvent de 9 clase are. Nu e vorba doar de cerintele legii, trecerea de la 14/15 ani la 15/16 ani inseamna si un plus de maturitate.

      Mai sunt si alte argumente pe care domnul Vlaston nu le prezinta. Exista numeroase studii care arata ca fiecare an de scoala in plus, chiar si atunci cand scoala nu e absolvita la final, duce la o crestere substantiala a venitului ulterior (si la alte schimbari pozitive). Un an in plus de scoala pentru cei care nu vor urma ulterior liceul e un castig imens. Iar pentru cei care vor urma oricum liceul nu e nici o pierdere. Copiii de la sate mai ales au astfel sansa inca unui an de scoala aproape de casa, de familie.

      In afara traditiei, nu aveti nici un argument pentru pozitia dumneavoastra. Iar traditia nu e un argument suficient.

      Liceul de 3 clase si clasa a IX-a inclusa in gimnaziu se practica in numeroase tari dezvoltate cu rezultate foarte bune. Poate ca ar fi cazul sa invatam si noi cate ceva de la altii.
      • +1 (1 vot)    
        Vorbe... (Joi, 28 februarie 2013, 10:28)

        EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui IoanaDC

        Nu ati inteles ce am scris. Nu am vorbit de nicio traditie ci am pus multe intrebari la care nu ati raspuns. Argumentele sunt raspunsurile lipsa la intrebarile mele.
        Daca varsta e o problema, atunci sa se modifice legea pentru a putea lucra de la 15 ani. Exista state in UE unde varsta de la care te poti angaja este de 13 ani. Nu asta e problema!
        Repet intrebarile: Ce calificare vor avea acesti elevi la terminarea clasei a IX-a? Ce cunostinte cruciale ofera clasa a IX-a pentru accesul la piata muncii, cunostinte pe care nu le aveau la terminarea clasei a VIII-a? Nu te aganajeaza nimeni pentru un "plus de maturitate", nici pentru "castigul imens" al clasei a IX-a. Cu pierderea imensa generata de abandonul dupa clasa a IX-a ce vom face? Cu invatamantul dezastruos de la sate ce facem? Daca ne preocupa elevii din mediul rural! Gimnaziul (cum este el in Romania) nu poate sa incheie o educatie. Ori aici ideea cam asta este. Gimnaziul ofera cunostinte teoretice, nu profesionale.
        Pentru cei care urmeaza liceul, un an in plus de gimnaziu este o mare pierdere. In primul rand pentru ca nu incep mai devreme o specializare. Nu toti elevii sunt buni la toate materiile. Ce spun studiile despre inceperea specializarii cat mai devreme? Pentru cei de la sate este o tragedie. Calitatea invatamantului in mediul rural este groaznica.
  • +2 (2 voturi)    
    Locuinta mea de vara, e la tara... (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:52)

    Dascalul [utilizator]

    Domnule Vlaston, Am apreciat multe dintre parerile dvs. anterioare, dar aici gresiti., ca sa justificati realizarea facila, pe hartie, a invatamantului obligatoriu de 10 ani din LEN. Am sa comentez arg.dvs.: 1. Am terminat gimnaziul la tara, iar in cl. a IX-a am mers la liceu la oras. Desi am terminat clasa a VIII-a cu media peste 9(noua), la liceu am debutat, la matematica, cu doua note de 3(trei) si doua note de 4(patru), acesta era nivelul meu real. Daca ramaneam la tara, cred ca tot peste media 9(noua) as fi avut., dar ce folos? Ulterior am devenit olimpic la matematica si predau matematica la oras de peste 30 de ani. Am facut vizite dese la scoala din satul meu natal si am constatat ca nivelul si nr. dascalilor de acum nu crescut fata de cel pe care il aveau dascalii mei, dimpotriva. Dar daca mai trebuie sa predea si materia de clasa a IX-a, despre ce sanse egale vorbim?
    Si eu am fost copil sarac, din pensia tatalui meu, singurul venit al familiei, mai ramaneau 3 lei, dupa ce plateam internatul si cantina. Si totusi...
    2. Daca unui elev lipsesc anumite inteligente, din cele 9 multiple a lui Goleman, degeaba mai sta un an la scoala generala si face doar nazbatii, in loc sa maerga la o profesionala sa invete o meserie care i se potriveste...
    3. Politicile publice, la tara, ar trebui sa inceapa cu dezvoltarea economica: agroturism, ferme, fabrici de prelucrare produse agricole sau lem, dupa caz.
    Nu poti atrage dascali buni la tara, daca n-ai ce sa le oferi. De abia pe urma putem vorbi de infiintare de licee.
    Cand am terminat eu facultatea, era post de matematica vacat la mine in sat, totusi n-am rezistat tentatiei de a pleca intr-un municipu resedinta de judet...
    4. Aici e clar, e nevoie de scoli profesionale nu de licee tehnologice si de asa zisul bacalaureat profesional. Pregatirea teoretica trebuie sa treaca pe plan secundar, meseriasii se pregatesc in ateliere, fabrici si uzine...
    5. Problema spatiilor nu e falsa: 25% clasa 0 + 25% clasa a 9-a=50% !!!
    • +1 (1 vot)    
      Reducere/suplimentare de activitate (Miercuri, 27 februarie 2013, 18:07)

      Dascalul [utilizator] i-a raspuns lui Dascalul

      In afara de spatii, mai problema resursei umane. Liceele ar urma sa puna pe liber 25% din personal, iar gimnaziile sa atraga 50%. Va imaginati ce inseamna asta la tara? Nici acum nu au destule cadre calificate, de unde sa mai aduca inca 50%?
  • -2 (2 voturi)    
    subscriu (Miercuri, 27 februarie 2013, 21:25)

    andimi [utilizator]

    pe aceasta o consider o masura reparatorie buna. daca guvernantii nostri ar fi avut curaj ar fi facut cele 12 clase obligatorii, eu asa as fi mers. Insa pt asta ar trebui dati si bani seriosi, dotari, burse, salarii, iar aici cam stam prost, se arunca niste firimituri, fara sa se inteleaga ca trebuie sa avem o societate educata. Insa ca e PDL, ca e PSD, toti au vrut doar o masa de manevra electorala, sa iasa la vot si sa puna stampila orbeste, nu le trebuie oameni care sa gindeasca (mai ales PSD). Traiasca reforma, reforma a murit!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică