Proiect de Hotarare de Guvern: Infiintarea unei Facultati de Medicina si Farmacie cu predare in maghiara si engleza la UMF Targu Mures

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 13 martie 2012, 11:16 Actualitate | Esenţial

Ministerul Educatiei a publicat astazi un proiect de Hotarare de Guvern care prevede infiintarea unei Facultati de Medicina si Farmacie in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie (UMF) Targu Mures, cu predare in limba maghiara si in limba engleza. Proiectul modifica astfel Hotararea de Guvern de anul trecut care aproba Nomenclatorul domeniilor si al specializarilor/programelor de studii universitare - care prevedea ca UMF Targu Mures este formata din Facultatea de Medicina, Facultatea de Medicina Dentara si Facultatea de Farmacie.

Prin proiectul de Hotarare de Guvern (HG) publicat astazi de MECTS, in plus pe langa cele trei facultati de mai sus, apare in structura UMF Targu Mures Facultatea de Medicina si Farmacie cu urmatoarele specializari: Asistenta medicala generala (in limba maghiara), Medicina (in limba maghiara), Medicina (in limba engleza), Farmacie (in limba maghiara) si Moase (50% limba romana, 50% limba maghiara capacitate de scolarizare).

Proiectul de HG prevede urmatoarele specializari la noua Facultate de Medicina si Farmacie: 
  • Specializarea Asistenta Medicala Generala in limba maghiara - numar maxim de studenti care pot fi scolarizati: 50
  • Specializarea Medicina in limba maghiara - nr. maxim de studenti care pot fi scolarizati: 200
  • Specializarea Medicina in limba engleza - nr. maxim de studenti care pot fi scolarizati: 50
  • Specializarea Farmacie in limba maghiara - nr. maxim de studenti care pot fi scolarizati: 75 / Aici propunerea de HG precizeaza ca specializarea Farmacie in limba maghiara este autorizata "provizoriu sa functioneze in anul universitar 2012-2013".
  • Specializarea Moase - nr. maxim de studenti care pot fi scolarizati: 25 / Capacitatea de scolarizare va fi in proportie de 50% pentru limba romana si 50% pentru limba maghiara

Descarca de aici:

Proiectul de Hotarare de Guvern

Anexa 2 care prevede Noua facultate

Nota de Fundamentare a HG

Prin acest proiect de Hotarare de Guvern se modifica punctul 44 din Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 966/2011. Vezi aici cum arata punctul 44 din hotararea de anul trecut.  

Cum arata in prezent structura UMF Targu Mures - Facultatile, specializarile si numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati




Cum arata structura UMF Targu Mures in propunerea de Hotarare de Guvern - cu a patra Facultate inclusa, cu predare in maghiara si engleza




Schimbarile pe care le aduce infiintarea noii facultati, pe scurt

Infiintarea noii Facultati de Medicina si Farmacie cu predare in limba maghiara si in limba engleza modifica Structura UMF Targu Mures astfel:
  • 1. Facultatea de Medicina: specializarea Asistenta Medicala Generala pierde 50 de locuri de scolarizare (jumatate)
  • dispar specializarile Medicina in limba engleza (50 de locuri), Medicina in limba maghiara (200) si Moase (25)
  • 2. Facultatea de Medicina Dentara: Nu se schimba nimic in structura
  • 3. Facultatea de Farmacie: specializarea Farmacie pierde 75 de locuri de scolarizare (jumatate)
  • 4. Noua Facultate de Medicina si Farmacie - aici se regasesc toate specializarile si locurile taiate de la celelalte 3 facultati
  • specializarea Asistenta Medicala Generala in maghiara are 50 de locuri (exact locurile taiate de la Facultatea de Medicina)
  • apar specializarile Medicina in limba maghiara (200 de locuri), Medicina in limba engleza (50) si Moase (25) - taiate de Facultatea de Medicina
  • apare specializarea Farmacie cu 75 de locuri pe care pot fi scolarizati studenti, exact atatea locuri cate au fost taiate de la aceasta specializare la Facultatea de Farmacie
Problemele pe care le poate intampina decizia Guvernului de a infiinta aceasta facultate
  • Legea spune ca Guvernul poate infiinta o facultate in cadrul unei universitati de stat, "cu consultarea senatului universitar". Rectorul UMF Targu Mures sustine ca senatul universitar nu a fost consultat, deci HG poate fi atacata in justitie
  • Guvernul poate infiinta o facultate "in domenii de interes national", porivit legii. Decizia Executivului poate fi actionata in instanta, punandu-se in discutie "interesul national" de a studia medicina in limba maghiara
  • Orice forma de invatamant nou infiintata intr-o universitate trebuie sa aiba acreditare ARACIS si acceptul de a functiona - sutine rectorul. Criteriile de acreditare cer ca noua facultate sa aiba 70% dintre cadrele didactice titulare necesare, ceea ce, dupa spusele rectorului, nu este cazul. Deci facultatea ar putea sa nu primeasca acreditarea ARACIS si, in consecinta, sa nu poata functiona

Proiectul de Hotarare de Guvern va fi supus dezbaterii publice 10 zile

Guvernul discuta in sedinta de astazi (marti, 13 martie), in prima lectura, proiectul de HG. Premierul Mihai Razvan Ungureanu a anuntat ca proiectul urmeaza sa fie afisat pe internet si supus dezbaterii publice timp de 10 zile. Ungureanu a precizat ca pentru rezolvarea problemei de la UMF Targu Mures trebuie aplicata "o solutie tehnica posibila care sa respecte Legea invatamantului, principiul autonomiei universitare si multiculturalitatea".

In motivarea proiectului de HG se precizeaza ca, daca acest proiect de act normativ va fi aprobat, incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial UMF Targu Mures trebuie sa inceapa procedurile administrative de organizare a alegerilor pentru conducerea noii Facultati, "asigurand astfel pentru inceputul anului universitar 2012-2013 desfasurarea in cele mai bune conditii a procesului educativ". 

"Proiectul de act normativ, initiat de Ministerul Educatiei, a fost discutat cu institutia de invatamant superior si cu consultarea Consiliului National al Rectorilor, dupa care a fost inaintat spre analiza si avizare la ministerele implicate: Ministerul Muncii si Ministerul Justitiei", se arata in nota de fundamentare a proiectului de HG.
Amintim ca intreaga dezbatere a pornit de la faptul ca Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) din Targu Mures are statutul de universitate multiculturala si multilingva (la fel ca Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca si Universitatea de Arta Teatrala din Targu Mures), iar Legea Educatiei Nationale (LEN) prevede ca acest tip de universitati trebuie sa constituie sectii sau linii de studii cu predare in limba minoritatilor (vezi art. 135 din LEN). Din lipsa de personal, UMF Targu Mures nu a putut infiinta pana acum aceasta linie de predare in limba maghiara, pentru ca acest lucru ar presupune, potrivit unor surse universitare, angajarea a peste 100 de cadre pentru ca linia sa poata primi acreditarea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) (acreditare care face ca diplomele sa fie recunoscute in intreaga Uniune Europeana).    


Rectorul UMF Targu Mures, Constantin Copotoiu, a declarat ieri ca "orice forma de invatamant nou infiintata intr-o universitate trebuie sa aiba acreditare ARACIS si acceptul de a functiona (...) Intr-o universitate acreditata, daca se infiinteaza alte structuri care nu sunt evaluate ARACIS, universitatea respectiva intra in desfiintare, iar factorii responsabili sunt invinuiti penal. Cine isi asuma acest risc? Pentru ca daca ar lua fiinta program de studiu in limba maghiara fara sa fie evaluat, ne inscriem in acest art. 161 si ne desfiintam".

Potrivit Legii Educatiei Nationale, Guvernul nu are atributii sa decida infiintarea unei linii de studiu (decizie care revine doar Senatului Universitatii), dar poate printr-o Hotarare de Guvern sa infiinteze o facultate, in anumite conditii.

In privinta infiintarii unei Facultati, Legea Educatiei Nationale spune urmatoarele, la art. 132 alin 3:
"Intr-o institutie de invatamant superior de stat, Guvernul, cu consultarea senatului universitar, poate sa infiinteze si sa finanteze un program de studii sau o facultate cu acele programe de studii care raspund unor cerinte stringente de instruire si formare profesionala in domenii de interes national. Programele de studii astfel propuse se supun reglementarilor legale in vigoare referitoare la asigurarea calitatii in invatamantul superior".

In consecinta, facultatea nou-infiintata va trebui si ea acreditata de ARACIS, pentru ca diplomele obtinute de studentii la medicina sa poata fi recunoscute in UE.

Dar decizia Executivului de a infiinta, prin Hotarare de Guvern, aceasta facultate cu predare in limba maghiara poate fi atacata in instanta; LEN spune ca Guvernul poate infiinta o facultate cu conditia ca ea sa faca referire la "domenii de interes national". "Sa vedem cum o vor da (hotararea de guvern - n.red.). Se poate ataca in instanta, daca nu se respecta legea", a declarat luni rectorul UMF Targu Mures, Constantin Copotoiu.  

Scandalul UMF Targu Mures - Problemele tehnice pe scurt

  • Legea Educatiei Nationale (LEN) prevede ca in institutiile superioare multiculturale si multilingve (asa cum este UMF Targu Mures) trebuie sa se infiinteze sectii/linii cu predare in limba materna (vezi art. 135 din LEN)  
  • Ministerul Educatiei ameninta UMF Targu Mures cu taierea finantarii, daca universitatea nu introduce in Carta Universitara constituirea acestei sectii/linii cu predare in maghiara, conform LEN 
  • Linia de studii in limba maghiara nu poate fi constituita decat prin votul Senatului universitar, si nu prin hotarare de guvern
  • In prezent linia cu predare in limba maghiara nu ar indeplini standardele de acreditare, printre probleme fiind si numarul insuficient de cadre didactice care sa predea la aceasta linie (in consecinta, nu ar mai putea fi organizata admitere) - surse
  • Odata cu infiintarea acestei linii, UMF Targu Mures si-ar pierde acreditarea, pentru ca linia in limba maghiara nu ar indeplini standardele de acreditare ARACIS (care face ca diplomele sa fie recunoscute in UE) - sustine rectorul UMF Targu Mures
  • UDMR a solicitat ulterior infiintarea unui program de studii in limba maghiara, separat de cel in limba romana
  • Infiintarea unui program de studii in maghiara presupune ca UMF Targu Mures isi pierde acreditarea ARACIS si trebuie sa acrediteze separat programul in limba romana si pe cel in limba maghiara
  • Universitatea nu are insa suficiente cadre didactice pentru separarea in doua programe de studii, astfel ca ar pierde din nou acreditarea ARACIS
  • "Intr-o universitate acreditata, daca se infiinteaza alte structuri care nu sunt evaluate ARACIS, universitatea respectiva intra in desfiintare, iar factorii responsabili sunt invinuiti penal" - rectorul UMF Targu Mures
  • Acum, liderii Coalitiei de la guvernare discuta despre infiintarea unei Facultati de medicina si farmacie cu predare in limba maghiara
  • Legea Educatiei Nationale prevede ca intr-o universitate de stat Guvernul, cu consultarea senatului universitar, poate sa infiinteze o facultate "cu acele programe de studii care raspund unor cerinte stringente de instruire si formare profesionala in domenii de interes national".
  • O eventuala decizie de infiintare a unei universitati poate fi atacata in instanta, punandu-se in discutie "interesul national"

Standardele ARACIS prevad un cadru didactic la 5 studenti, daca se realizeaza linie in limba maghiara, ori in prezent sunt 124 de cadre didactice maghiare la 1.755 de studenti maghiari, potrivit rectorului Constantin Copotoiu.
 
In prezent, la UMF Targu Mures studentii maghiari invata teoria in limba maghiara, iar studiile practice sunt realizate cu profesori romani. In cadrul facultatii nou propuse, prodecanul UMF Szabo Bela a declarat ca terminologia de specialitate ar urma sa fie studiata in paralel in romana si maghiara de catre studentii maghiari, pentru ca ei sa poata profesa in Romania, informeaza Mediafax. Szabo Bela a mai sustinut ca profesorii maghiari sunt de acord inclusiv cu o acreditare provizorie, care presupune ca timp de 5 ani examenul de licenta al absolventilor UMF Targu Mures sa fie sustinut la o alta facultate, transmite Agerpres.

UMF Targu Mures s-a infiintat in 1946, ca secţie a Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca. In prezent, asigura invatamant in romana, maghiara si engleza, numarul studentilor maghiari si romani fiind aproximativ egal - de aproape 1.800, in timp ce la engleza invata circa 240 de persoane. In schimb, numarul profesorilor romani este de 416, iar al celor maghiari - 124, potrivit Mediafax.



Citeste mai multe despre   




Comentarii alese de moderator

  • informati-va (Marţi, 13 martie 2012, 12:29)
    Szilard Andras [anonim]

    Cata aberatii in comentarii!! 1. si noi maghiarii de aici suntem platitori de taxe si nu beneficiem de cazare si burse gratis ca studentii moldoveni de peste Prut. 2. la UBB si Cluj si la UAT Tg Mures s-a infantat linia maghiara deja de anul curent fara mare tamtam si asa e normal. 3. Si eu am terminat toate studiile in limba maghiara aici , lucrez in turism dar nici un client (si sunt de peste tot din tara) nu s-a plans ca nu m-a inteles!! Mai informati-va !



Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Cursurile care le-ar fi putut salva viata celor 4 eroi SMURD. Autoritatile nu s-au gandit insa ca si ei trebuie antrenati

Cursurile dureaza trei zile si se pot face in doua centre din Constanta. Insa autoritatile nu au luat in calcul faptul ca si salvatorii trebuie antrenati.








10128 vizualizari
  • +29 (41 voturi)    
    se pare că băieții au cedat șantajului (Marţi, 13 martie 2012, 11:20)

    d0mu [anonim]

    no comment
    • +22 (26 voturi)    
      dar cata verticalitate domnule?! (Marţi, 13 martie 2012, 12:21)

      eu [anonim] i-a raspuns lui d0mu

      in maghiara in engleza in tiganeste.. ce mai conteaza... maine poimaine in gagauza... moldoveneasca etc... importat e sa ramana la ciolan... ce mai conteaza restul
    • +18 (22 voturi)    
      era normal (Marţi, 13 martie 2012, 13:22)

      smarandel [anonim] i-a raspuns lui d0mu

      doar il cheama ungureanu, nu? ce vroiati, sa bage cursuri in englezeanu?
      • +7 (7 voturi)    
        mda (Marţi, 13 martie 2012, 14:37)

        sentenced [utilizator] i-a raspuns lui smarandel

        Trebuia sa-l cheme Jewngureanu.
      • -8 (8 voturi)    
        :) (Marţi, 13 martie 2012, 15:09)

        abur [anonim] i-a raspuns lui smarandel

        Citeste primul comentariu. Si nu mai fiti rasisti fara motiv, deveniti si voi "europeni"... Cei 1300 de mii de maghiari platesc si ei taxe, au si ei drepturi la fel ca orice cetatean al acestei tari. Nu mai fiti manipulati politic de toti neaosii acestui popor. Faceti o vizita in zona, daca puteti, vedeti si voi nivelul de trai al acestei zone cam ignorate de finante si nu mai vorbiti doar din ura patriotica... Ganditi-va ca in aceasta tara sunt romani care-si bat joc de noi, romanii...
        • +4 (4 voturi)    
          nu suntem rasiști (Marţi, 13 martie 2012, 17:07)

          domu [utilizator] i-a raspuns lui abur

          sau în îngâmfarea ta consideri națiunea maghiară de altă rasă?!
          • +2 (2 voturi)    
            MINORITATE nu NATIUNE (Miercuri, 14 martie 2012, 1:25)

            Nora E. [anonim] i-a raspuns lui domu

            In Romania exista o singura natiune, cea ROMANA, in rest avem minoritati.
          • 0 (0 voturi)    
            :) (Miercuri, 14 martie 2012, 11:18)

            abur [anonim] i-a raspuns lui domu

            Cred ca "in ignoranta" mea, ar fi fost mai bine spus de catre tine. S-au mai diluat rasele de-a lungul sutelor de ani ai prezentei triburilor din asia in campia panonica, deci ii putem considera de rasa alba, cred, deci reformulez si schimb rasist in xenofob. Nu sunt ingamfat, sunt putin mai tolerant si mai realist, eventual mai putin ipocrit. Noroc.
        • 0 (0 voturi)    
          Mentalitate de cochilie (Miercuri, 14 martie 2012, 9:47)

          Jaros [anonim] i-a raspuns lui abur

          nu inteleg unde vrei sa profesezi, daca tu inveti doar in maghiara sau in engleza... daca vrei sa profesezi in ungaria dute sa te specializeze ei, in romania te condamni singur la a pfesa doar in harhgita si covasna (nu stiu de cati medici si farmacisti e nevoie in cele doua judete), nu cred ca o sa te duci la Iasi sau Craiova si o sa vb in limba maghiara cu pacientii sa ucu clientii din farmacie.
          Garantata nu esti student la univestitaea in cauza ( nici nu ai fost student) fiindca ai de dus singur punctul meu de vedere si nu ai mai fi postat comentariul.
          • 0 (0 voturi)    
            mda (Miercuri, 14 martie 2012, 11:30)

            abur [anonim] i-a raspuns lui Jaros

            Am fost student, fii fara grija. Eu am inteles asta de la inceput: invatamant in limba maghiara? Prea putine joburi in Romania! Dar daca oamenii de acolo vor sa invete in maghiara si vor sa-si intareasca comunitatea maghiara, eu nu am nimic impotriva acestor demersuri. Acelasi lucru, Romania il sustine si pentru romanii din rep. Moldova si incearca, mai nou, intarirea comunitatii vlahe din Serbia (Valea Timocului) Deci: daca ei invata in limba maghiara si nu-si gasesc de lucru in Romania din aceasta cauza, nu e problema mea. Pot oricand sa mearga la Cluj, Timisoara, Bucuresti etc. si sa invete in limba romana. Nu este asa? Poti veni eventual sa-mi zici ca nu stiu limba romana ca nu este predata in scolile din Harghita. Din nou, nu este problema mea ci a oamenilor care conduc destinele minoritatii maghiare. Credeti ca prin aceste demersuri se va alipi Transilvania Ungariei? :) Sa fim seriosi...
    • +6 (6 voturi)    
      Comentariul ales de moderator!? (Marţi, 13 martie 2012, 14:20)

      domu [utilizator] i-a raspuns lui d0mu

      De ce comentariul lui Szilard Andras iese în față când are voturi negative și e, în mod evident, instigator?

      Rușine Hotnews!
      • +5 (5 voturi)    
        Informeaza-te tu! (Marţi, 13 martie 2012, 18:05)

        Anonim [anonim] i-a raspuns lui domu

        in legatura cu comentariul ales de moderator....cica "Mai informati-va!"...informeaza-te tu..ca daca ai sti ceva istorie ai sti de ce FRATII de peste Prut primesc burse si voi NU!!!Iar in legatura cu celelalte comentarii pot sa zic numai un lucru: AICI E ROMANIA!!!Vorbiti romaneste dragilor....
    • +8 (10 voturi)    
      RUSINE! (Marţi, 13 martie 2012, 14:51)

      adellle [utilizator] i-a raspuns lui d0mu

      RUSINE pdl !!! RUSINE !!!
      Acesta este interes national pentru voi?
      Altceva nu ati vazut ca ar mai fi de facut?
      Dar pana la urma trebuie sa aveti si voi un motiv pentru care sa intrati in istorie: sunteti cei care ati finantat cu banii publici catedrale de neam, terenuri de fotbal in panta si formarea medicilor pentru straini!
    • +8 (8 voturi)    
      Se pare că și moderatorul articolului a cedat (Marţi, 13 martie 2012, 15:09)

      domu [utilizator] i-a raspuns lui d0mu

      Comentariul lui Szilard Andras selectat, vezi domnule, de moderator nu e unul pertinent, ci mai degrabă părtinitor și instigator - dovadă și mulțimea de semne ale exclamării.
      Nu e corect ca acel comentariu să fie selectat. Nici măcar nu e popular - e pe minus
    • +2 (2 voturi)    
      MRU.... (Marţi, 13 martie 2012, 17:02)

      eugen [anonim] i-a raspuns lui d0mu

      sa aiba constiinta de Roman (fac abstractie de cele spuse despre el la numire) si sa invalideze cumva acest act nomativ...ca fost sef SIE, EL STIE ce vor ungurii in Ardeal, asa ca ar trebui sa rupa aceasta HG fara sa o citeasca... astia care au cedat santajului ar trebui sa se impuste/spanzure...sa stea zilnic intr-un coafor, poate, poate... (recunosc ca este o gluma foarte proasta).
      sunt sigur ca MRU stie tot despre UDMR si politica privind vecinii a budapestei . daca nu stie sa-l intrebe pe "colegul" Maior de la SRI.
    • +2 (2 voturi)    
      ba, comment! (Marţi, 13 martie 2012, 18:39)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui d0mu

      Santajul politic in toate regimurile a fost, este si va fi posibil doar din cauza sistemului parlamentar.
      Pentru a se putea mentine la putere, toate partidele s-au lasat si se vor lasa santajate de fel si fel de minoritati (vezi si Olanda).
      Doar schimband sistemul prin desfintarea parlamentului, va disparea, pe langa multe altele si posibilitatea santajului de orice fel al guvernantilor aflati vremelnic la conducere.
      Daca vom impune noul sistem politic, principala tinta a guvernantilor va fi dezvoltarea cat mai ampla a economiei, pentru ca veniturile lor sunt direct proportionale cu aceasta iar restul problemelor generate de invrajbirea iresponsabila la care suntem supusi de catre politicieni, vor disparea de la sine.
      Toti, de la africani si pana la eschimosi, intelegem si ne intelegem cand este vorba de bunastarea reciproca si pentru aceasta colaboram si prin semne daca este nevoie.
      Ce se intampla acum la UMF este ambitie proasta si calcul electoral cinic.
      Cine va castiga? aceiasi politicieni iresponsabili.
      Cine va pierde? Prostii care ii urmeaza si care isi fac viata mizerabila pentru nimic.
      Unii se vor lafai incontinuare iar altii se vor ura si mai tare.
      Doar prin desfintarea parlamentului vom putea iesi din acest cerc vicios.
    • 0 (0 voturi)    
      Stai sa vezi... (Miercuri, 14 martie 2012, 10:43)

      Ostropeatza Serapim [anonim] i-a raspuns lui d0mu

      ...ca asta-i doar inceputul. Urmeaza solicitarea UDMR (sprijinita de cunoscuta amenintare cu iesirea de la guvernare) de infiintare a trei spitale noi-noute in Bucuresti, plus cate doua in Timisoara, iasi, Cluj si Brasov, exclusiv pentru medicii maghiar absolventi a facultatii din Tg. Mures, ca sa nu se simta discriminati. Spitalele vor fi construite si dotate de la buget, iar accesul medicilor romani va fi restrictionat "pentru ca asa ne cere Europa!!"

      Multi-kulti ist scheise.
  • +21 (29 voturi)    
    parca era vorba de o sectie ... nu de o facultate (Marţi, 13 martie 2012, 11:21)

    Andrei [anonim]

    pe aia de la Targu Mures ... i-a intrebat cineva ceva?
    de ce trebuie PDL sa se faulteze singur si sa dea munite USL de fiecare data cand are sansa sa creasca in sondaje????????? Cam cati studenti unguri sunt la medicina Targu Mures, incat sa trebuiasca sa platim din bani publici profesori pentru ei? Banuiesc ca fiind PUBLICA sunt cel putin 200-300 de studenti unguri la medicina ca sa fie rentabil nu? Nu era guvernul cu grija pentru banii publici?
    • -7 (23 voturi)    
      multicultural (Marţi, 13 martie 2012, 12:00)

      Argus [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      sunt cca. 1200 studenti unguri la UMF Tg Mures,care au invatat si pana acum in limba materna. Acum li se creiaza doar cadrul organizatoric de functionare, precum acest cadru exista deja la UBB Cluj. Nu e nici-un pericol de scadere a sanselor electorale ale PDL, dimpotriva.
      • +8 (10 voturi)    
        argus (Marţi, 13 martie 2012, 13:45)

        alina [anonim] i-a raspuns lui Argus

        asta cu sansela pdl sa o crezi tu !
    • -7 (17 voturi)    
      De ce nu o facultate? (Marţi, 13 martie 2012, 12:24)

      Sore [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      Te intrebi daca i-a intrebat cineva "pe aia de la Targu Mures", adica si pe maghiari, nu? Adica si cealalta jumatate a orasului, platitoare de taxe si impozite, deci contributoare la "banii publici", la fel ca jumatatea romaneasca?
      • +13 (23 voturi)    
        modior (Marţi, 13 martie 2012, 13:03)

        Andrei [anonim] i-a raspuns lui Sore

        Vreti scoli in maghiara?Vreti administratie in maghiara?Vreti limba maghiara?Duceti-va in ungaria pe campia aia stearpa.Aici ii pamant romanesc,popor roman.Cred ca vreti din nou opinca.

        Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei,
        Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei,
        Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni,
        Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni!
        • -18 (26 voturi)    
          sssst (Marţi, 13 martie 2012, 13:26)

          HP [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

          Gura mica, cioban prost, ca nu mai suntem in 1800. Unii dintre noi suntem europeni si ne dorim ambiente multiculturale si deschidere.
          • +13 (17 voturi)    
            modelul multicultural (Marţi, 13 martie 2012, 13:41)

            ionut [anonim] i-a raspuns lui HP

            a cam esuat peste tot, vezi declaratiile marilor lideri europeni. Ati ales sa veniti si sa traiti aici , foarte bine ! Respectati-ne limba si cultura ! Daca nu va convine, sunteti liberi sa mergeti oriunde in Europa sa va faceti facultate in maghiara, daca sugerezi ca Romania traieste in anul 1800 !
            • -12 (16 voturi)    
              Declaratii (Marţi, 13 martie 2012, 14:15)

              HP [utilizator] i-a raspuns lui ionut

              Declaratiile sunt irelevante si in scopuri politice. O lume civilizata e o lume toleranta in care toti convietuim fara a ne deranja.

              In plus, nu inteleg ce tot trimiti tu lumea pe nu stiu unde ? Ai vreo putere sa faci asa ceva ? Esti un nimic postac si prostalau, cam atat.
              • +11 (11 voturi)    
                De acord, dar ... (Marţi, 13 martie 2012, 15:03)

                asterix [anonim] i-a raspuns lui HP

                De acord cu tine paina intr-un punct. Faptul ca traiesti intr-o tara te obliga sa cunosti limba si respecti legile locului. Sa stii ca poate pe unii ii deranjaza sa nu poata sa se inteleaga cu un doctor care "nu stie sa vorbeste romaneste" fiindca a studiat doar in limba maghiara... Ce vor face doctorii de acolo? In ce spitale vor lucra? Doar in ungaria?
                Chestia asta dovedeste inca odata ca de fapt ungurii sunt cei cu probleme de adaptare. Daca mergi in ungaria si ceri informatii in engleza / germana o sa auzi in marea majoritate a cazurilor " Nem tudom"
          • +6 (8 voturi)    
            cat de democrat esti tu de acolo din strainatate! (Marţi, 13 martie 2012, 13:59)

            marius [anonim] i-a raspuns lui HP

            ai grija ca sunt unii vestici care inteleg altfel termenul de "deschidere"!

            sa nu patzi vreo rusine!
            • -13 (15 voturi)    
              Eh (Marţi, 13 martie 2012, 14:16)

              HP [utilizator] i-a raspuns lui marius

              N-ai tu treaba. Ai tu grija si adu-ti contributia la o Romanie mai civilizata, in loc sa ameninti pe altii.
          • +6 (8 voturi)    
            ahaha (Marţi, 13 martie 2012, 14:45)

            sentenced [utilizator] i-a raspuns lui HP

            Iurtacule, singurii care traiesc in trecut sunt ungurii, ei nu realizeaza ca au trecut vremurile cand erau niste calareti salbatici mancatori de carne de cal, care in cele din urma au fost invinsi si care ar trebui sa se multumeasca cu tara aia mica ce le-a ramas.
      • +3 (3 voturi)    
        Crezi ca atat cat dau aia ajuge pt asta? (Marţi, 13 martie 2012, 13:37)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui Sore

        ??
    • +2 (4 voturi)    
      ee (Marţi, 13 martie 2012, 13:36)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      acum or sa fie!! Ca emoca
      ! Si or sa omoare niscaiva romani pacienti!!
    • +5 (7 voturi)    
      umf tgm (Marţi, 13 martie 2012, 13:58)

      Helen [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      la Tg Mures exista deja sectie maghiara!!!!cu profesori care predau medicina in maghiara,dar vor si mai mult,vor sa ia si sectia englleza care exista si ea deja in cadrul universitatii,poate vor si caldirea si tot...o nerusinare!!
    • -8 (10 voturi)    
      bani publici (Marţi, 13 martie 2012, 14:24)

      Andras [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Drada Andrei,

      Nu crezi ca o parte din cei peste 1,3 milioane de maghiari din Romania platesc taxe si impozite? Esti cam slabutz la argumente. Chiar crezi ca banii publici provin numai de la vorbitorii de limba romana?
      • +4 (4 voturi)    
        Draga Andras (Marţi, 13 martie 2012, 16:49)

        Xu [anonim] i-a raspuns lui Andras

        Nu crezi ca o parte din cei peste 10% din strainii din Franta platesc taxe? Sau poate cele 16 milioane de straini din Germania? N-am auzit de universitati in limba turca. Am auzit in schimb ca, in Germania si Franta se trece burka in ilegalitate. Mai sunt si romani in Italia, Franta, Spania. Nicicare nu poate face o facultate in limba lui, desi sunt multi si platesc taxe la greu.

        In orice tara din lume exista vorbitori ai altor limbi. Romania a fost laudata pentru modul in care a tratat minoritatile nationale. Le-a oferit mult prea mult as adauga.
        Din partea acestor minoritati, in special prin intermediul UDMR - reprezentant politic al etniei minoritar-majoritare, Romania a fost umilita in nenumarate randuri.

        Eu zic ca ajunge!
      • 0 (0 voturi)    
        a (Miercuri, 14 martie 2012, 10:14)

        mos ion [anonim] i-a raspuns lui Andras

        Daca platesti taxe,impozite, nu inseamna ca poti (sau trebuie) sa ai parte de cursuri in ce limba iti doresti tu. Inseamna ca iti sunt asigurate anumite lucruri, servicii.
        Daca tot ne luam dupa ce ar fi normal, tu, ca cetatean al acestei tari si cu dorinta de a ramane in tara asta, ar trebui sa inveti in limba romana. Altfel mai bine te reorientezi.
    • +7 (7 voturi)    
      10 voturi !!!!! (Marţi, 13 martie 2012, 14:36)

      polonyca [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      Atata pot eu sa controlez in familia mea !! Nu stiu daca e mult sau e putin.....da atatea voturi a pierdut PDL-ul pt ....porcaria asta politica !!! Pe prietenii mei.....nu i-am socotit !!
  • +20 (30 voturi)    
    inca un pupic (Marţi, 13 martie 2012, 11:22)

    Cristi [anonim]

    Inca un pupic pentru 7%. S-a mozolit si MRU de cacao pe nasuc
  • +20 (32 voturi)    
    medicina in engleza (Marţi, 13 martie 2012, 11:26)

    sorin [anonim]

    nu e destul cati doctori pleaca? acum le faceti medicina direct in engleza ca sa inlezniti asta? nici in maghiara nu sunt de acord pt ca sunt obligat sa platesc CAS si daca ma imbolnavesc in Harghita vreau sa pot sa ma inteleg cu medicul de acolo...
    • +1 (3 voturi)    
      ... (Marţi, 13 martie 2012, 11:54)

      dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui sorin

      Cei mai multi nu pleaca in Anglia ci in Germania si Franta.
    • -4 (8 voturi)    
      mda (Marţi, 13 martie 2012, 12:40)

      andel [anonim] i-a raspuns lui sorin

      bine dar daca doctorul a studiat medicina in limba romana pe care n-o stapaneste la ce te-ajuta ? sa studieze domle in maghiara dar sa faca si cursuri de limba romana.
      de fapt asta sa fie un criteriu de admitere la aceasta facultate.

      dar daca ai fi vorbitor de engleza, te-ai duce in strainatate in vacanta si te-ai imbolnavi iar doctorii n-ar vorbi engleza n-ar fi aiurea ?
  • +4 (8 voturi)    
    uraaaa (Marţi, 13 martie 2012, 11:28)

    bango [anonim]

    urmeaza Universitatea Babes Bolyai.
  • +14 (20 voturi)    
    "We do not negotiate with terrorists" (Marţi, 13 martie 2012, 11:30)

    mimi [anonim]

    Era dintr-un film american ...

    Se pare ca la noi santajul e in floare. Cu ce-au mai amenintat de data asta? Replica aia zilnica? Isi iau jucariile si pleaca acasa, in opozitie?

    Cat dracu ii mai suportati pe santajistii astia?
  • +11 (19 voturi)    
    Si in limba germana cand? (Marţi, 13 martie 2012, 11:35)

    mihai [anonim]

    Asa cum a facut in ungureste, sa faca si in germana, ca si sasi sunt destui!

    Dar in timp ce sasii isi vad de treaba si nu au timp de prostii, ungurii - urmasii unui popor cotropitor puturos - care nu a contribuit cu nimic relevant omenirii (poate doar la "arta" razboiului), ba pe unde au trecut au lasa praf si pulbere - vin si fac gat.

    Ce chestie!
  • +14 (20 voturi)    
    dati si poporului roman ceva (Marţi, 13 martie 2012, 11:36)

    ishkariot [anonim]

    ar cam fi cazul sa faca ceva si pentru poporul roman acest guvern de santajati
    • -14 (20 voturi)    
      Vai, saracu' popor roman... (Marţi, 13 martie 2012, 12:27)

      Sore [utilizator] i-a raspuns lui ishkariot

      Dar ce n-are poporul roman si au "ungurii"? Poporul roman nu are universitati in limba romana?
      • +9 (13 voturi)    
        Proasta intrebare! (Marţi, 13 martie 2012, 13:17)

        kenitza [utilizator] i-a raspuns lui Sore

        Intreaba invers: ce au? Raspuns: Romania cu limba oficiala limba ROMANA.
        Ce nu au? Nu au atatea facilitati si "drepturi" ca "minoritatile discriminate".
        Un roman discriminat nu are atata "succes" in a-si "striga" discriminarea precum unul discriminat dintr-o minoritate.
      • -4 (10 voturi)    
        noi poporul roman vrem cetatenie maghiara (Marţi, 13 martie 2012, 14:01)

        ashkenaz [anonim] i-a raspuns lui Sore

        asta vrem!
  • +14 (18 voturi)    
    Masura disperarii PDL pentru a ramane la putere (Marţi, 13 martie 2012, 11:37)

    popescu [anonim]

    Este exemplul cel mai elocvent despre cum intelege PDL sa faca politica. De dragul guvernarii accepta orice...Bine zicea Ponta..si-ar da si sediul din Modrogan de dragul puterii. Este inadmisibil ca UDMR sa obtina orice doreste doar pentru ca pe sprijinul uniunii se bazeaza PDL pentru a ramane la putere. Dar va veni si vremea decontului...
  • -5 (21 voturi)    
    Foarte bine! (Marţi, 13 martie 2012, 11:37)

    Gabi M [utilizator]

    Vor sa invete(ungurii) in limba maghiara nu au decat!Nu vad ce ma deranjeaza pe mine sau pe studentii aia romani urlatori din Tg.Mures?
    • +6 (12 voturi)    
      ai vorbit ca un roman adevarat (Marţi, 13 martie 2012, 12:20)

      cosminrs [utilizator] i-a raspuns lui Gabi M

      nu te deranjeaza nimic. pana cand se face ceva care sa te deranjeze. si atunci ai vrea alaturi de tine.
      dar stii cum e cand nu te intereseaza de cel de langa tine? nici pe el nu o sa il intereseze de tine.
      • -8 (14 voturi)    
        Langa tine (Marţi, 13 martie 2012, 13:29)

        HP [utilizator] i-a raspuns lui cosminrs

        Langa el, ca si langa tine, traiesc si romani, si maghiari. Suntem toti in aceasi oala si ar trebui sa ne intereseze ca toti sa o ducem bine, nu sa ne tot legam de niste tampenii.

        De aia nu mai pot eu, ca intr-un oras unde traiesc o gramada de unguri, au posibilitatea sa invete in limba lor. Mi se pare foarte ok si FIRESC.
        • +5 (7 voturi)    
          firesc? (Marţi, 13 martie 2012, 13:37)

          Dnn [utilizator] i-a raspuns lui HP

          nu ti s-ar parea firesc ca in tara asta medicii sa stie limba romana? si pana la urma sa zicem ca acei medici vor folosi comunitatii locale.. dar vor avea dreptul sa lucreze in bucuresti? vor trebui sa dea examen de limba?
          • -6 (10 voturi)    
            Firesc (Marţi, 13 martie 2012, 14:18)

            HP [utilizator] i-a raspuns lui Dnn

            Mi se pare firesc ca fiecare sa aiba dreptul la educatie in limba materna. Sunt drepturi legale, omenesti si raspandite peste tot.

            Nu-ti fa tu griji pentru medicii de mures sau cluj, care sunt cei mai buni din Romania, iar o mare parte dintre ei sunt unguri.

            S-or trezit romanii sa dea din fleoanca fara sa aiba habar de nimic, doar ura, prejudecati si teorii.
            • +4 (4 voturi)    
              Mai compaq (Marţi, 13 martie 2012, 15:33)

              dami365 [utilizator] i-a raspuns lui HP

              Vad ca-i tot dai inainte cu ungurismele tale. Franta e plina de arabi si Spania la fel dar nu am auzit sa fie vreo facultate in limba lor.Vor scoala?Ok.Se preda in limba nationala.Oricum in putin timp sa va umple Tg. Muresul de doctori si Harghita si Covasna la fel si apoi ce or sa faca domnii unguristi,ca diploma e cam aspra si nu o pot folosi cand merg la buda?
          • -5 (5 voturi)    
            aiurea (Marţi, 13 martie 2012, 14:50)

            Gino [anonim] i-a raspuns lui Dnn

            Pe mine la medic nu ma intereseaza in ce limba vorbeste...meserie sa stie...cei care pun accent sa vorbesca cu doctori verzi si uscate se gindesc la spaga...interesnat suntem in stare sa protestam pentru limba ca platim din bani nostri o sectie de maghiara...dar nu protestam ca ne fura astia acum la asfaltari de miliarde de euro si la taxe si la impozite aberante....presedintele
            ne minte ca nu are ce sa faca cu pretul carburantului...ca este atit de mare dar uita sa spuna cit ia statul taxa la acel pret...peste 50 %...iar daca santajeaza udmr...numai noi suntem de vina cum arata configuratia parlamentului....noi
            majoritatea suntem vinovati ca udmr santajeaza...In Bucuresti este o scoala in limba maghiara in sectorul pe Ferdinand
            interesant ca acolo se invata carte...si profesori nu iau spaga nu se cer bani
            cu sacu pentru scoala si un prieten care nu este de etnie maghiara a avut fata acolo a invatat si a intrat la facultate fara meditatii...
    • +9 (13 voturi)    
      serios? (Marţi, 13 martie 2012, 12:23)

      me [anonim] i-a raspuns lui Gabi M

      1 - ei vor alipire la "mama ungarie" si asta este un pas unainte... apoi legi separate, etc...
      2 - ai o problema medicala in harghita sau covasna... cum ii spui medicului? si asa sunt acolo mari probleme pentru ca daca intrebi ceva in romana nu ti se raspunde
      • +6 (6 voturi)    
        pasi marunti (Marţi, 13 martie 2012, 14:29)

        adi [anonim] i-a raspuns lui me

        acum au facultate...la anul vor vrea si examene ulterioare in limba materna si dupaia daca tot nu mai stiu romaneste vor vrea ca aici sa se faca ungaria.
  • +11 (15 voturi)    
    draga popor si restul: dam tot ce vreti (Marţi, 13 martie 2012, 11:38)

    compromisuvesel [anonim]

    numai sa ramanem la putere ca e dulce si bine acolo, bine?

    vreti salarii? na salarii. vreti facultati? na facultati. vreti sporuri, na sporuri. cereti si vi se va da.

    dar bineinteles nu uitati va rugam frumos sa ne votati, da?
  • +11 (17 voturi)    
    Profitorii iudemere si sabotorii pdl (Marţi, 13 martie 2012, 11:41)

    Mihai [anonim]

    Pana unde poate ajunge setea de ciolan a vanzatorilor de tara portocalii. Organizatia ilegala udmr n-a facut absolut nimic de cand este la guvernare, nu au fost decat niste paraziti care si-au urmarit interesele proprii pentru imbogatire si faultarea ANI, as dori sa vad un singur lucru facut de acesti impostori in tara asta, iar impreuna cu incompetentul guvern portocaliu au pus umarul la aruncarea tarii in fundul prapastiei. A ajuns PDL si Basescu atat de ahtiat dupa putere incat ar vinde tara gratis ungurilor numai ca sa ramana la guvernare cu orice pret. Tradatorii astia portocalii ar trebui sa nu mai vada parlamentul niciodata impreuna cu vanzatorii de tara unguri din iudemere.
    N-am vazut nici macar o urma de interes ca romanii sa nu mai fie asupriti in Ungaria din partea acestui guvern incompetent in schimb la noi ei fac ce vor. La haznaua istoriei cu PDL.
    • +5 (5 voturi)    
      iesiti in strada (Marţi, 13 martie 2012, 14:33)

      adi [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Acuma de ce nu iese lumea in strada ca pentru Raed Arafat? Se distruge voit o universitate , se vinde ca la piata!!! De ce nu iese lumea alaturi de studenti? Vine 15 martie si o sa vedeti iar cereri de independenta,conducatori romani spanzurati simbloic si drapele ale Ungariei prin cenrul orasului!!! Atunci sa vedem cati romani au curajul sa caste gura sa spuna ceva!!! Targu Mures va cere ajutor si sustinere impotriva acestei hotarari!!!
  • +16 (20 voturi)    
    reciprocitate (Marţi, 13 martie 2012, 11:41)

    costin [anonim]

    Sa fie, dar numai incepand cu ziua cand o sa fie o facultate cu predare in limba romana la Budapesta!
  • +10 (14 voturi)    
    Orice pentru ciolan (Marţi, 13 martie 2012, 11:42)

    Leopoldo [utilizator]

    portocalii ar da totul sa mai ramana 8 luni la putere...in tarile mai cu apa un guvern nu cedeaza la un santaj ordinar ... exista si varianta alegerilor anticipate dar nu a ajuns inca pe plaiurile romanesti
  • +10 (14 voturi)    
    În ce limbă e HG? (Marţi, 13 martie 2012, 11:43)

    cobra [anonim]

    Şi HG tot în limba maghiară este?
  • +5 (9 voturi)    
    Totul pentru front, totul pentru victorie! (Marţi, 13 martie 2012, 11:44)

    Dedalus [anonim]

    Totul pentru guvernare! Totul pentru castigarea alegerilor!
  • +13 (17 voturi)    
    pozitie (Marţi, 13 martie 2012, 11:46)

    Dedalus [anonim]

    Daca maine UDMR cere ca MRU sa vina sa ii spele pe picioare ca pleaca de la guvernare, liderii "coalitiei" vor hotari ca este in interesul natiunii ca liderii UDMR sa aiba picioare curate.
  • +12 (16 voturi)    
    Au facut-o de oaie... (Marţi, 13 martie 2012, 11:47)

    DarKWavE [anonim]

    Am tot sperat sa nu faca asta...dar e clar ca nu exista coloana vertebrala in mijlocul partidelor (oricare ar fi astea).
    Foarte trist si dezamagitor..
  • +7 (11 voturi)    
    piratule...... (Marţi, 13 martie 2012, 11:50)

    ajabot [anonim]

    basesculeeeeeeeeeeeeeeeeee!
    desteapta-te romane!!!!!!!!!!!!
  • +11 (15 voturi)    
    se spunea Boc aseara? (Marţi, 13 martie 2012, 11:53)

    bango [anonim]

    ca NU se va infiinta o facultate in limba maghiara...

    cam aici se termina si potentiala cariera de primar la Cluj a lui Boc.
  • +10 (16 voturi)    
    pe cand (Marţi, 13 martie 2012, 11:53)

    adrian [anonim]

    pe cand o facultate in limba Romana la budapesta?
    • -6 (8 voturi)    
      Pe cand (Marţi, 13 martie 2012, 13:32)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui adrian

      Pe cand va exista o comunitate reprezentativa de vreo cateva sute de mii de romani in Budapesta.
  • +14 (16 voturi)    
    minunat... (Marţi, 13 martie 2012, 11:54)

    me [anonim]

    "medicina in engleza" d c sa se mai chinuie studentii sa invete in particular engleza... sa-i invete statu roman... da bani statu roman pentru studenti ca sa-i foloseasca alte tari... minunat...

    "medicina in maghiara" - greu sa renunti la ciolan pdl... oficial cat oi trai nu mai votez partidu asta chiar daca o sa ramana singurul partid din universu asta!

    nu este normal ca un pardit sa ceeze santajului... si asta pentru 6 luni de guvernare pana la alegeri!!!!!!
    nu este normal ca un partid sa dea o lege care permite unei minoritata si aiba si mai multe pretentii teritoriale... asta e inca un pas spre independenta teritoriala... multumim pdl pentru ca ne vindeti si tarra... sunt curios ce se mai aude acu cu aliantele cu prm si png... dar probabil stiu ca nu mai ies la guvernare si vor sa fure in liniste ultimele 6 luni sau cat a mai ramas
    pe langa asta... daca sunt in concediu in harghita si ma imbolnavesc... cum ma inteleg cu medicul ala??? o sa trebuiasca sa invat maghiara ca sa ma inteleg cu cineva in tara mea ?!?!?!?!?!?!?!
    RUSINE pDL !!! RUSINE !!!
    asat e bomboana de pe coliva... nustiu ce sanse mai aveti la alegeri... pe de alta parte e posibil sa subestimez prostia romanilor (si a opozitiei dealtfel)
    oricum in 4 ani uita toti (mai ales ca nici contracanditatii nu-s din cei mai cinstiti) si o luam de la capat: liceu in maghiara, scoala si gradinita in maghiara... apoi legi independente, granite independente si alipirea la mama ungarie... la ce guverne avem (si se preconizeaza ca osa vina)... in 20-30 de ani prevad o "gaura" in harta romaniei... trist...
  • +15 (21 voturi)    
    Nu mai votez PDL (Marţi, 13 martie 2012, 11:59)

    Marius [anonim]

    Tradarea intereselor neamului pentru cateva voturi de la unguri este peste masura!!!! Nu votez USL-ul, inclinam catre PDL, dar astia sunt la fel de tradatori precum ungurii. Bye Bye pDL, v-ati spalat pe bot de votul meu.
    Exista vreun partid romanesc demn sa formeze guvernul? Daca nu, sa se formeze. Dar fara nemernici tradatori de tara si fara corupti.
    • 0 (8 voturi)    
      Noua Republica (Marţi, 13 martie 2012, 13:33)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      Normal ca este. Noua Republica.

      www.nouarepublica.ro
  • +16 (20 voturi)    
    Nu e corect (Marţi, 13 martie 2012, 12:01)

    THEDUKE [anonim]

    Ce-a mai rusioasa decizie pentru guvernul acesta de 2 lei.Una este sa deschizi o sectie cu cateva zeci de locuri si alta sa faci o facultate dedicata in limba maghiara.Mai urmeaza sa faca si o noua primarie in limba maghiara,un nou spital numai pentru maghiari,scoala de soferi in magiara,politie in magiara etc...Nu era mai simplu sa predea toata zona sa fie guvernata de la Budapesta.Sa va fie rusine domnilor guvernatii pentru aceasta bataie de joc!!!
    • 0 (0 voturi)    
      .. (Miercuri, 14 martie 2012, 8:55)

      alina petrescu [anonim] i-a raspuns lui THEDUKE

      Poate nu stiai dar Examenul auto se poate sustine in limba maghiara
  • +9 (13 voturi)    
    prim-ministrul MRU... (Marţi, 13 martie 2012, 12:04)

    eugen [anonim]

    sa aiba constiinta de Roman (fac abstractie de cele spuse despre el la numire) si sa invalideze cumva acest act nomativ...ca fost sef SIE, EL STIE ce vor ungurii in Ardeal, asa ca ar trebui sa rupa aceasta HG fara sa o citeasca... astia care au cedat santajului ar trebui sa se impuste/spanzure...sa stea zilnic intr-un coafor, poate, poate... (recunosc ca este o gluma foarte proasta).
    sunt sigur ca MRU stie tot despre UDMR si politica privind vecinii a budapestei . daca nu stie sa-l intrebe pe "colegul" Maior de la SRI.
  • +4 (6 voturi)    
    25 moase: 50% - 50 % (Marţi, 13 martie 2012, 12:19)

    mihai [anonim]

    oare cum impart 25 de moase la jumatate?
  • +1 (9 voturi)    
    E korekt (Marţi, 13 martie 2012, 12:20)

    Gyorgy [anonim]

    Maghyari vrea invatamint limb matern, romani nu opune caci maghyar retrage sprijin guvern. Maghyary vrea decan maghyar es tanarok maghyar es bibliotek maghyar. Egyebkent retragem guvern.
  • +13 (13 voturi)    
    UMF Mures (Marţi, 13 martie 2012, 12:23)

    Sa nu ne grabim [anonim]

    Pe banii contribuabilului roman sa se faca scoli , da, e ok.
    Beneficiul obtinut prin stiinta celor care absolva trebuie sa ramina aici, totusi.
    Asa ca:
    1.Orice doctor care a facut scoala pe banii statului, sa-si plateasca scolarizarea daca nu vrea sa profeseze aici.( nu conteaza minoritatea, pentru mine toti sunt romani).
    2.Daca vrei sa inveti intr-o limba straina( alta decat romana) inseamna ca ai ceva in vedere:
    - vrei sa pleci afara dupa terminare
    - vrei sa profesezi in limba materna
    De aici se nasc 2 variante:
    -vrei sa pleci plateste taxa la nivel european pentru toti anii de studiu si esti liber.La asta trebui adaugat inca o suma care reprezinta castigul pe care l-ai fi adus societatii daca ai fi stat la munca aici.
    -stai linistit aici si fa-ti treaba care ai invatat-o in Romania pentru Romania .

    Daca se dovedeste ca scoala de la Mures va produce numai doctori care vor practica afara inseamna ca ceva nu e in regula cu cei care aproba asa ceva.
  • +3 (11 voturi)    
    plec (Marţi, 13 martie 2012, 12:25)

    alex [anonim]

    Plec din tara. nu se mai poate cu ungurii!!
  • +11 (15 voturi)    
    RUSINE!!!!! (Marţi, 13 martie 2012, 12:26)

    ciprian [anonim]

    Ati pierdut alegrile dragi guvernanti.
    Cand ziceam ca o fiti votati din nou, si alesi din nou ati dat cu bata in balta.
    Este inacceptabil ce se intampla. Ne pierdem identitatea ca unul dintre cele mai vechi popoare din Europa...Cum este posibil?
    Nu poate fii guvernata Tara Romaneasca decat cu ajutorul unei minoritati santajiste.
    Incredibil! Sunt stupefiat!
    Pai in ce tara din Europa s-a mai vazut asa ceva.
    Germania are o mare minoritate de turci, DAR nu au turcii scoli in turca. Vrei sa locuiesti, muncesti, traiesti in Germania inveti limba germana.
    Franta are o mare minoritate de marocani, algerieni, tunisieni...dar toti merg la scoli in limba franceza, invata in franceza...etc..
    Olanda are de asemenea diferite minoritati surinamezi, etc...dar toti invata in limba olandeza...
    Canada...sunt destui romani in Canada, dar vb, studiaza, etc franceza sau engleza...
    Italia, Spania...de asemenea...
    Si alte tari...exemplele pot continua la nesfarsit...
    Unde or sa-si gasesca de lucru studentii care invata in maghiara - ca nu este in toata Romania doar un spital in Tg Mures...
    Ar trebuie/ Trebuie ca noile generatii care vin si doresc sa se faca medici sa aplice la orice alta universitate cu exceptia celei din Tg Mures. Ca sa se demonstreze ca cea din Tg Mures nu este rentabila, ca suge bani de pomana...si poate v-a fii inchisa...
    Ca roman ,mai bine emigrezi si te duci la orice alta universitate decat sa ti-se predea in maghiara...
    Nu de alta dar li se fac pe plac unor omanei care ne jignesc in toate mediile internationale, care cred ca Transilvania li se cuvine...desi cele mai celebre enciclopedii din lume demonstreaza contrariul...inacceptabil
    Suntem scuipati de ei si noi le pupam mana...
    • +3 (3 voturi)    
      PDL nu mai intra in parlament (Marţi, 13 martie 2012, 15:46)

      deceneus [utilizator] i-a raspuns lui ciprian

      oricum pierdusera alegerile... dar probabil ca acum nici in parlament nu mai intra
  • -2 (8 voturi)    
    informati-va (Marţi, 13 martie 2012, 12:29)

    Szilard Andras [anonim]

    Cata aberatii in comentarii!! 1. si noi maghiarii de aici suntem platitori de taxe si nu beneficiem de cazare si burse gratis ca studentii moldoveni de peste Prut. 2. la UBB si Cluj si la UAT Tg Mures s-a infantat linia maghiara deja de anul curent fara mare tamtam si asa e normal. 3. Si eu am terminat toate studiile in limba maghiara aici , lucrez in turism dar nici un client (si sunt de peste tot din tara) nu s-a plans ca nu m-a inteles!! Mai informati-va !
    • +10 (14 voturi)    
      pai ne-am informat (Marţi, 13 martie 2012, 12:40)

      bango [anonim] i-a raspuns lui Szilard Andras

      si este vorba de:
      1. incalcarea autonomiei universitare, principiu existent inca de la 1200, de cand s-au infiintat primele universitati, la Bologna, Paris sau Oxford.
      2. segregarea unei universitati pe criterii etnice, in sec XXI, in UE. nu, din fericire nu suntem nici in 1848 si nici in martie 1990.
      3. va urma ca licenta si rezidentiatul se vor da in limba maghiara, lucru care ar incalca constitutia Romaniei, Romania avand doar o singura limba oficiala.
      4. absolventii Facultatii in maghiara nu vor putea interactiona decat cu pacientii maghiari, lucru ce va duce la ghettoizarea comunitatii maghiare, azi, sec XXI, in UE.
      • 0 (2 voturi)    
        Si ce este rau in ghetoizare? (Marţi, 13 martie 2012, 18:58)

        Daniel [anonim] i-a raspuns lui bango

        ncearca sa gandesti un pic mai departe, si anume:
        Daca vrei sa distrugi un grup social sau etnic, il ghetoizezi.

        Ghetoizarea aduce dupa sine saracia si lipsa contactelor economice cu exteriorul...

        Concret: cei care termina facultatea in limba maghiara nu vor fi niciodata angajati la un spital din Romania inafara zonei HarCov. Bun, absolventii din primii 5 ani o sa isi gaseasca de lucru, dar pe urma? vor muri de foame cu diploma in buzunar si vor trebui sa plece din tara. Pe termen lung, nu se mai reintorc, deci ai scapat de ei...urmeaza scaderea lor ca populatie in urmatorii 20 de ani...

        In concluzie: noi ramanen in continuare cea mai deschisa si chiar felicitata natiune din EU in privinta minoritatiilor iar ei se ghetoizeaza, emigreaza si isi "sporesc" scaderea demografica singuri.
    • +13 (15 voturi)    
      nu e vorba deespre dezinformare (Marţi, 13 martie 2012, 12:41)

      Tudor [anonim] i-a raspuns lui Szilard Andras

      iti voi raspunde punctual:
      1. voi maghiarii de aici sunteti cetatenii Romaniei. Moldovenii de peste Prut sunt cetatenii Republicii Moldova. Voi beneficiati de aceleasi conditii ca orice alt cetatean nascut in Romania, fie el roman, ungur, tigan, sas sau cum mai vrei tu.
      2. La UBB si chiar la Poli e altceva. Daca intalnesc un contabil care nu stie romana, e una. Dar daca intalnesc un medic care nu stie romana, e de rau.
      3. Eu am cunoscut foarte multi oameni nascuti in Romania care au invatat romana in timpul facultatii sau in cazul in care si pe aceasta au studiat-o in limba maghiara, dupa terminarea facultatii. Deci poate tu stii vorbi romana, dar nu toti cei de etnie romana stiu. Si sicner, tind sa cred ca cei din a doua categorie sunt mai numerosi.

      Si acum contributia mea proprie: ce dracu' ma?? Eu m-am nascut roman in tara mea, si peste 10 ani pot ajunge intr-un spital din Romania, la un doctor care nu vorbeste limba romana? Va trebui sa deduc ce incearca sa-mi spuna? Si nu imi spune ca e imposibil, pentru ca cei de etnie maghiara pot studia acum si la gradinita si la scoala si la medicina tot in maghiara. Chestia cu BAC-ul din lb si literatura romana e o pacaleala. Sunt foarte multi absolventi de licee maghiare care nu pot articula cuvintele corect. Cum au trecut ei BAC-ul???
    • +8 (10 voturi)    
      sunt informat (Marţi, 13 martie 2012, 13:10)

      zxcv [utilizator] i-a raspuns lui Szilard Andras

      ceea ce e nelalocul lui in aceasta cerinta permanenta a UDMR este dorinta de segregare a tinerilor pe criterii etnice, fapt nemaintalnit in lumea civilizata a secolului 21. Nu cred ca nu intelegeti, voi, maghiarii din Romania, oameni respectabili, ca liderii UDMR nu urmaresc decat acumularea unei puteri politice mai mari in zonele unde traiesc maghiari si nu interesele populatiei.
    • +8 (10 voturi)    
      Andriesh cel aprig (Marţi, 13 martie 2012, 13:10)

      Mimi [anonim] i-a raspuns lui Szilard Andras

      Du-te peste Prut si tu ca sa beneficiezi de burse gratis.
      Si mai du-te....dreakului.
      Ca eu am fost in Harghita acum citeva zile si nu am putus sa ma inteleg cu nimeni la o benzinarie.. Am vorbit fiecare pe limba lui de parca eram in alta tara...
      Si nu neaparat din rea vointa.
      Pur si simplu oamenii nu stiu romaneste pentru ca nu au facut scoala in limba Romana.
      Asa ca aberant esti tu cu tot cu ideile voastre tampe!
      Bine ca a fost ales comentariul de MODERATOR, cine o mai fi si "impartialul" asta.....
    • +10 (12 voturi)    
      saracutii de voi.. (Marţi, 13 martie 2012, 13:16)

      Dnn [utilizator] i-a raspuns lui Szilard Andras

      cum nu beneficiati voi de burse ca moldovenii...

      da eu de burse beneficiez domnule ca sunt roman? sau eu nu sunt platitor de taxe? ce burse iti trebuie? bursele se dau pe merit si eventual celor defavorizati nu chinezilor sau irakienilor doar pentru ca vorbesc o alta limba.

      in al doilea rand cred ca dezinformezi. la ubb nu este nici o facultate in limba maghiara - eventual programe de studiu in limba maghiara in cadrul unei facultatii. iar la umf cluj nu exista predare in limba maghiara!;

      deci domnule Andras, in Romania aveti dreptul ca la mai multe facultati sa studiati in limba materna; ba mai mult la majoritatea facultatilor exista locuri special rezervate pentru maghiari/romi/alte nationalitati.

      Noutatea este formarea unei noi facultati exclusiv in limba maghiara!? De ce ? Pentru cine? Care e logica?
    • +5 (7 voturi)    
      Sorry! (Marţi, 13 martie 2012, 13:25)

      kenitza [utilizator] i-a raspuns lui Szilard Andras

      Turism vs. medicina. :)) Tantarul vs delfin :).
      Sigur nu se va plange nici un pacient ca nu s-a inteles cu dr. :))
      In tara numita Romania, sa mergi la Praid sa ceri o paine aratand cu degetul ce vrei caci "romanii" unguri nu stiu sau nu vor sa vb in romana.
      Ma lasi cu tantarul ala in amaraciunea mea?!
  • +13 (13 voturi)    
    Felicitari PDL! Ati mai pierdut 5% din electorat! (Marţi, 13 martie 2012, 12:34)

    Cornel [anonim]

    Felicitari PDL! Felicitari Premierului independent Ungureanu!Ati mai pierdut 5% din electorat.In Ardeal veti fi votati de max. 12%.Bravooo!Pdl pe derdelus!!!
  • +1 (5 voturi)    
    Pai (Marţi, 13 martie 2012, 12:37)

    Oroles [anonim]

    psd nu votez din principiu
    pnl nu votez pentru ca e mai slab decat psd.
    udmr nu votez pentru ca nu stiu ungureste si nici nu vreau sa invat.
    pdl mi-a rupt paiul care-mi mai sustinea speranta, deci nu mai votez.
    Deci fie ca votez fie ca nu votez rezultatul este acelasi. Si ca sa nu fiu acuzat de nepasare, o sa-mi fac un partid cu care sa candidez la asociata de bloc ca presedinte de scara iar daca pierd fac un razboi civil si-mi fac propriul meu stat, cu capitala in bucatarie iar pe usa de la buda voi scrie toate partidele enumerate mai sus. Basta.
  • +8 (10 voturi)    
    ceeeeee? (Marţi, 13 martie 2012, 12:58)

    gustav [anonim]

    Poate n-am auzit eu bine?
    Adica vom pregati din buzunarul romanului doctori unguri, englezi si... nemti? Pai in ritmul asta in viitorul foarte apropiat ne vor trata pakistanezi si bangladeseni!
  • +11 (11 voturi)    
    nu mai votez pdl (Marţi, 13 martie 2012, 13:00)

    gabi [anonim]

    1. sunt membru din 1995 pd-pdl
    2.cunosc f bine situatia din UMF
    3.miercuri imi depun demisia din pdl si nu o sa-i mai votez niciodata!
  • +8 (8 voturi)    
    15 martie (Marţi, 13 martie 2012, 13:00)

    sergiu [anonim]

    Ce-ar fi daca s-ar face si 15 martie (ziua ungariei) sarbatoare nationala, niste hoti care isi vand tara ca sa poata sa mai fure un pic
    • +2 (2 voturi)    
      udmr (Marţi, 13 martie 2012, 15:52)

      maria [anonim] i-a raspuns lui sergiu

      pai , sa ceara si 15 martie - ziua nationala -- ca le-o da ! AZI, ACUM , orice cere udmr - pdl - ii da !
  • +8 (8 voturi)    
    Santaj ordinar (Marţi, 13 martie 2012, 13:01)

    Ion Tambrian [anonim]

    Un guvern santajat. Un partid santajat. Si romani si unguri jigniti si impinsi la suspiciune de catre UDMR. Jos palaria poetule Marko....
    Da poate la toamna vor fi altii mai putini santajabili....
  • +8 (10 voturi)    
    nasol (Marţi, 13 martie 2012, 13:02)

    ave99 [anonim]

    Nici macar nu-mi gasesc cuvintele... Simt o revolta ce n-o pot exprima usor.
    Cind naiba se va transforma Romania asta intr-o Tara in care romanii sa decida. Iar udmr sa fie scos in afara legii pentru atentat la siguranta nationala, pentru preacurvie in politica, pentru uzurparea intereselor tarii, pentru juramint strimb pe biblie si multe altele.
    Pentru asa ceva ar trebui sa iesim si sa protestam in strada.
  • +9 (11 voturi)    
    Ce porcarie (Marţi, 13 martie 2012, 13:02)

    MRU [anonim]

    Asa o umilinta cum suporta poporul asta dintr-un joc politic santajist intre UDMR nu s-a mai vazut niciunde!
    Chiar nu misca nimeni in front in fata acestor tradatori de tara???
  • +8 (12 voturi)    
    Pentru Hotnews Si Tinutul Secuiesc (Marţi, 13 martie 2012, 13:07)

    Andrei [anonim]

    Sper sa selectati si comentariul meu , asa cum ati facut cu miss Ungaria de mai sus.
    In primul rand nu vad de ce am forma fix LA TARGU MURES o facultate in limba maghiara . Fratilor dar hai la Iasi sa formam una in limba Maghiara , e vreo suparare ? Ca pana la urma tot de multiculturalism este vorba .
    E bine ca romanii pleaca din tara prin UE ca sa invete pentru ca s-au saturat de sistemul de invatamant invechit , dar ai nostrii fac loc LOR adica a UNGURILOR ! E simplu , vreti invatamant MAGHIAR ? In UNGARIA sistemul de invatamant este in maghiara , sunteti liberi sa migrati acolo ca sa faceti acolo scoala in maghiara, nu e nevoie de multuculturalism aici ! Cat de Comentariul "informati-va" Dragule Domn szilard Andras suntem cu totii informati de intentiile voastre si de cat va poate pielea , asa ca nu ne mai aruncati cuvinte inutile precum CA sunteti inteles in turism. Acolo in domeniul ala , se lucreaza pe limbi PRECUM : Germana , Engleza , Poloneza , Franceza, Portugheza si multe multe alte limbi. Asa ca mai jos cu asa zisul informati-va , te informam noi . Poate Hotnews Are bunul simtz de a promova si comentariile romanilor si pe alte subiecte in afara de acesta. E prima oara cand vad ca un comentariu e promovat de Hotnews.
  • -8 (12 voturi)    
    sa nu aplicam dublu standard (Marţi, 13 martie 2012, 13:19)

    sorincj [utilizator]

    Daca la o facultate sau universitate din Cernauti, din Ucraina s-ar deschide o linie de studiu in lb. romana, cum ar trebui sa reactionam. Sa ne opunem cu inversunare cum fac unii in cazul de fata? Daca in Serbia sau Ungaria la vreo universitate s-ar deschide o linie de studiu in lb. romana ar fi rau? Nu este dublu standard?
    In Romania sunt, din cate stiu eu, 5 universitati de medicina de stat: Timisoara, Cluj, Tg. Mures, Iasi, Bucuresti. Nici una nu are linie de predare in lb. maghiara. Cetatenii de nationalitate maghiara platesc impozite ca si restul cetatenilor, din care se subventioneaza printre altele si liniile de predare in lb. romana la universitatile respective.
    Normal, legal si absolut firesc si maghiarii din Romania au dreptul la o linie de predare in lb. maghiara la Tg. Mures, pe langa linia de predare in lb. romana.
    Legea educatiei prevede pt anumite universitati de stat deschiderea de linii de studiu in limba maghiara. Universitatea Babes Bolyai si Universitatea de Teatru si Film Tg Mures au deschis firesc, fara probleme linii de studiu in limba maghiara. De ce nu a protestat nimeni?
    Autonomia universitara trebuie sa respecte legea educatiei, evident.
    Suntem de acord cu invatamantul primar in lb. maghiara, acceptam si invatamantul liceal in lb. maghiara, dar ne opunem categoric la invatamantul universitar in lb. maghiara. Deci ungurii pot sa fie muncitori necalificati, eventual tehnologi si operatori dar in nici un caz ingineri si profesori universitari.
    Cum sa fie ungurii profesori universitari cand romanii sunt desteptii Europei?
    Nu este rusine? In sec. 21 in Uniunea Europeana, ne luptam cu ungurii pentru Transilvania?
    Hai sa fim seriosi.
    • +3 (3 voturi)    
      Vorbesti din vise... (Marţi, 13 martie 2012, 19:05)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui sorincj

      la Targu Mures exista linie de predare in limba maghiara si acum. Ce se va face este sa se segrege linia de studiu in romana de cea maghiara (si cea pentru minoritatea... anglofona din Romania ). Cand citesti un text trebuie sa il si intelegi altfel se numeste analfabet functional.
  • +8 (10 voturi)    
    prostii (Marţi, 13 martie 2012, 13:22)

    gogulet [anonim]

    Toate aceste favorizari nu duc decat la cresterea tensiunilor intre romani si maghiari, la separarea si mai mare a etniilor.
    Esti in Romania, inveti in romana si punct!
  • +9 (11 voturi)    
    PDL (Marţi, 13 martie 2012, 13:34)

    maricel [utilizator]

    tocmai a pierdut alegerile, locale, nationale, europene si galactice.
  • +6 (8 voturi)    
    limba maghiara (Marţi, 13 martie 2012, 13:45)

    r123 [utilizator]

    Nu as avea absolut nimic ca maghiarii sa faca si facultatea si scoala, si administratia lor locala, sau tot ce vor ei in maghiara, e dreptul lor in fond, dar cu o conditie: sa stie si limba romana.

    Problema este ca deja foarte multi maghiari din Romania nu stiu aproape de loc limba romana. Am avut un coleg la facultate care nu stia decat 3-4 cuvinte in romana. Intelegea mai multe, dar nu putea sa vorbeasca deloc in romana, a si renuntat in primul an la facultate.

    Marea problema este ca la maghiari in casa se vorbeste exclusiv maghiara, gradinita o fac in maghiara, la scoala probabil fac multe ore in maghiara. Acuma si facultatile in maghiara.

    Sunt curios ce o sa faca un doctor sau farmacist care face scoala exclusiv in maghiara, cum o sa ii explice ceva unui pacient roman ?

    In al doilea rand, as vrea sa-mi explice un maghiar, de ce tineti voi asa de mult sa faceti chiar totul in maghiara ? Inclusiv gradinitele ? Nu va ganditi ca-i faceti rau copilului ? Nu o sa invate romana niciodata bine si in mod clar o sa aiba nevoie de ea in viitor. E asa de tragic sa stii si romana si maghiara ? Pentru ca maghiara o inveti acasa, in familie numai in ungureste se vorbeste, intre prieteni la fel, exista si ore si cursuri de maghiara si asa mai departe. In cazul in care faceti o educatie complet in limba maghiara asa cum ati vrea voi, cum o sa va mai intelegeti cu romanii ?
  • +6 (8 voturi)    
    Am vrut (Marţi, 13 martie 2012, 13:46)

    DEVA [anonim]

    Am crezut ca prin masurile de austeritate luate din 2009 , PDL-ul chiar doreste binele Tarii , eram decis sa-i votez la alegerile urmatoare , dar surpriza , constat ca populismul si nevoia de putere le-a intunecat mintea. Nu cred ca este momentul pentru cresteri salariale nici la bugetari , nici la privati, nu cred ca este cazul sa pregatiti in romania pe bani publici , studenti pentru ungaria, dar daca politicienii considera ca este necesar, atunci macar in locul sectiei in engleza sa faceti una in tiganeasca ( romanes ). Oricum va spun doar ca prin masurile din ultimele 2 saptamani ati pierdut alegerile. Voi merge la vot , dar in loc sa pun stampile ,voi scrie pe buletin ” 300 ”. Mult succes.
  • -3 (5 voturi)    
    Verzisorilor, mai tineti minte? (Marţi, 13 martie 2012, 13:49)

    eu [anonim]

    cum ati strigat cu gura plina in anii 90: "NU NE VINDEN TARA!! NU NE VINDEM TARA!!!"?
    iar acum jubilati cand vine un multi si investeste aici pt. 2-3 ani, sau cumpara un pradatit da fabrica din care se face ceva rentabil. (dacia de ex.)


    Mai tineti minte cand la primele alegeri 99% ati urlat jos pntcd, jos pnl jos udmr. si ati fost cu trup si suflet cu nea iliescu? si acum brusc ati devenit eurocitizen.

    asa o sa fie si cu UMF asta: o zi, doua va mai agitati putin, dupa aia veti schimbati placa.
  • +4 (6 voturi)    
    Infiintarea unei Facultati cu limba de predare etc (Marţi, 13 martie 2012, 13:55)

    nelu [anonim]

    Daca o fac pe banii lor; n-au decit s-o faca si in extraterestra, nu numai in maghiara, engleza, germana.
  • +12 (12 voturi)    
    In orice tara din Europa (Marţi, 13 martie 2012, 14:03)

    Idioteque [anonim]

    Medicina e facultatea la care se cere in primul rand limba materna. Daca la celelalte facultati exista predare in alte limbi (de obicei engleza, mai ales la master), lucrul acesta nu e valabil la medicina. Pentru ca... trebuie sa te intelegi cu pacientul!!
    • +4 (6 voturi)    
      o mica erata (Marţi, 13 martie 2012, 14:27)

      cyberul [anonim] i-a raspuns lui Idioteque

      "Medicina e facultatea la care se cere in primul rand limba materna."
      Cred ca ati vrut sa spuneti limba oficiala a statului respectiv! :D Limba romana e acceptata si vorbita decent de 93,5% din cetatenii Romaniei. Iar noi vrem sa facem doctori pentru 6,5% din cetatenii care, vezi Doamne, nu pot sau nu vor sa stapaneasca bine limba oficiala, doctori care sa nu poata sa se inteleaga decent cu restul de 93,5% din populatie, pe care, le place sau nu, vor ajunge sa o trateze!
      Sa traiti bine!
      • +2 (2 voturi)    
        intradevar (Marţi, 13 martie 2012, 14:39)

        Idioteque [anonim] i-a raspuns lui cyberul

        am vrut sa scriu limba oficiala si nu limba materna. Se pare c-a iesit mai scurt! Si gresit.
    • -3 (5 voturi)    
      Bine spus (Marţi, 13 martie 2012, 14:57)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Idioteque

      Bine spus, limba materna. In asa fel medicii maghiari care vorbesc si romana, si maghiara, vor avea sanse mai mari de a accede la o cariera atat in tara (zona cu maghiarime majoritara) cat si in strainatate (ungaria, de exemplu).
      • 0 (0 voturi)    
        2 idei (Marţi, 13 martie 2012, 22:14)

        DanHorea1307693823041 [anonim] i-a raspuns lui HP

        1. pentru Ungaria, putem pregati medici, oricati, dar CU PLATA
        2. Guvernul trebuie sa stabileasca, ANUAL, de cati medici are nevoie in spitalele publice, si DOAR atatea locuri sa fie bugetate; restul, cu plata, in oricate limbi de predare
  • +4 (6 voturi)    
    Tari europene cu atitudini diferite (Marţi, 13 martie 2012, 14:08)

    DanP [anonim]

    Am aflat intamplator, intr-o discutie cu cehi si slovaci, ca Slovacia a adoptat o lege prin care orice alta limba in emisiunile televizate (reportaje,stiri...), mai ales in ceha, este dublata la televiziunile publice in slovaca. E ca si cand ai dubla "moldoveneasca" sau "ardeleneasca" la teliviziunile publice...si ei au o problema chiar si mai mare cu comunitatea ungureasca si ceheasca. Sincer prefer un guvern slovac decat celui romanesc, oricat de mult s-ar supara extremistii unguri. Nu ne mai protejam populatia,nu e deajuns ca au incurajat tinerii sa plece. Succesuri, Rromania!
  • +6 (8 voturi)    
    Privatizare- calitate, standarde (Marţi, 13 martie 2012, 14:16)

    Locul de munca? [anonim]

    Si unde o sa profeseze?
    Doar in Harghita si Covasna? Zona este cea mai saraca si nu vad sa dispuna de asa spitale academice, cu toate sectiile. Rezidentiatul, nu vad cam pe unde l-ar face. Ca in Tg Mures sunt doar cateva specialitati.
    Poate prin Ungaria sa lucreze, dar acolo au concurenta din partea autohtonilor.
    Acum, ca se merge spre privatizare, cine le va da banul la astfel de cabinete??? Romanii in nici un caz .
  • +5 (9 voturi)    
    neam de tradatori (Marţi, 13 martie 2012, 14:16)

    Clujean [utilizator]

    A murit Mihai Viteazul si Baba Novac degeaba pentru acest popor de tradatori!
    • -4 (6 voturi)    
      LOL (Marţi, 13 martie 2012, 14:57)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Clujean

      De-aia nu mai dorm io noaptea, de Baba Novac.
    • 0 (0 voturi)    
      Baba Novac?? (Miercuri, 14 martie 2012, 9:40)

      t [anonim] i-a raspuns lui Clujean

      Baba Novac era mercenar de origine sîrba. nici macar nu vorbea româneste. si stia foarte bine de ce moare: pentru bani.
      • 0 (0 voturi)    
        cunoscatorule anonim (Miercuri, 14 martie 2012, 10:07)

        Clujean [utilizator] i-a raspuns lui t

        Baba Novac e nascut din mama romanca, stii tu ca nu vorbea romaneste? Vorbea si romaneste si greceste ! A contribuit decisiv la ceea ce numesti tu Romanie , ungurii l-au tras in teapa apoi l-au ars pe rug pentru ca a intregit ROMANIA alaturi de Mihai Voievod!
  • +5 (7 voturi)    
    Iar ne vindem tara pe nimic (Marţi, 13 martie 2012, 14:16)

    Munch [utilizator]

    Ideea este ca astia sunt in stare sa vada si pe masa pentru a ramane la putere. Restul sunt detalii.
  • +7 (7 voturi)    
    "interesul national" !!! (Marţi, 13 martie 2012, 14:29)

    costica [anonim]

    Interesul unei minoritati de 6,7% a devenit "interes national" !!
    E corecta formularea luand in considerarea viitorul Tinut Secuiesc autonom unde "natiunea" maghiara isi pune deja bazele viitoarelor structuri de administrare autonoma !!
    Este foarte corect!!!
    Dl Boc spunea aseara l B1, la Ion Cristoiu altceva:

    Emil Boc este invitatul lui Ion Cristoiu la B1 TV. Acesta a vorbit despre scandalul din Coalitita de guvernamant pe tema UMF Targu Mures, spunand ca el este pentru multiculturalitate, dar crede ca UDMR-ul ar dori sa se faca "numai o facultate in limba maghiara, separatism total, dar acest lucru nu poate fi acceptat", sustine acesta.

    "In mod normal, la aceasta Universitate nu trebuie sa vina guvernul sa faca ordine...."

    Una spune Dl Boc la B1, in fata natiunii si alta face Guvernul Boc cu Ministrii PDListi care au acordul coalitiei de guvernare unde este si PDLul cu Dl Boc in frunte!!
    IPOCRIZIE, Dle Boc !!
    Veti plati cu varf si indesat asta, nu cred ca maghiarii va vor vota sa va multumeasca, dar NU va mai voteaza romanii din Ardeal!!
    Dvs ar trebui sa stiti cum simt romanii din Ardeal astfel de probleme nationale !!
    Numai ca atunci cand sunteti la guvernare NU mai conteaza nimic, decat ciolanul de ros!!
    Tot raul spre bine, scapam garantat de PDL, in Ardeal era bazinul electoral portocaliu, ADIO PDL !!!!
  • -4 (6 voturi)    
    UMF (Marţi, 13 martie 2012, 14:35)

    ali [anonim]

    nu trebuie infiintat !!!! ci REINFIINTAT.aceasta facultate a existat inca din anii 1949 !!!!!diploma obtinuta aici era singura din tara care a fost recunoscuta in Europa si in lume !!!!!Profesorii maghiari erau si SUNT specialisti de renume mondiala si au creat faima internationala institutului si clinicilor din TG Mures !!!!!!Dictatura comunista si ultranationalista sovina a distrus aceasta facultate precum si alte scoli de renume cu predare in lb.minoritatilor etnice .!!!!!!!!!!
    • +2 (2 voturi)    
      Pt UMF (Marţi, 13 martie 2012, 16:04)

      Pt ali [anonim] i-a raspuns lui ali

      Diploma obtinuta la Tg Mures niciodata nu a fost recunoscuta de drept ( fara examene de echivalare) nici in Europa, nici altundeva in lume.
      Am colegi din Romania, care au absolvit la Tg Mures si au repetat ultimii doi ani de facultate in afara, cu an pregatitor de limba inainte- 2 ani de limba straina.
  • +2 (4 voturi)    
    Una din facultati va deveni mai egala ca cealal... (Marţi, 13 martie 2012, 14:35)

    ice [anonim]

    Multi din cei ce scriu aici nu stiu nimic si deci nu inteleg nimic. La UMF se preda si in limba maghiara de ani buni, admiterea se da pe locuri separate( pentru romani si pentru maghiari) de ani buni, exista si invatamantul in limba engleza de ceva ani...Deci ce se schimba? De ce trebuie sa se imparta resursele si dintr-o data sa existe doua administratii, doi decani, doua secretariate? Cred ca tocmai linia in limba engleza e cuiul lui Pepelea: e doar cu taxa, in principiu e pentru studenti straini si taxa de de 5000Euroi/an/student, mult mai mare decat taxa pentru cei de la sectia romana sau maghiara. Si carei facultati ii revine linia in limba engleza si banii pe care ea ii va aduce?
  • +6 (6 voturi)    
    Dece aceasta linie?! (Marţi, 13 martie 2012, 14:39)

    N-am treaba [anonim]

    A infiinta o line la orice facultate in orice lb straina se face din doua simple motive:

    1. Atunci cand acea linie se adreseaza studentilor straini vorbitori ai acele limbi.
    2. Atunci cand acea linie se adreseaza studentilor din tara care vor sa studieze in acea limba avand ca motiv odata absolviti ei sa plece sa practice meseria respectiva in tara in care se vorbeste acea limba.

    INSA cand tu vrei sa studiezi intr-o limba straina, ca roman, si urmeaza ca acea meserie sa o practici tot in romania, in cazul asta ce rost are? Nu stii sa vorbesti limba romana? Cumva avem maghiari printre noi care habar nu au romaneste? Daca da, atunci e nasol, pt ca au dobandit cetatenia romana ilegal, iar ceea ce mi se pare foarte aiurea este ca tocmai un partid sa militeze pentru infiintarea unei linii pe o anumita limba in cadrul unei facultati!
    BA UDMR tu ca si formatiune de partid TREBUIE si TE LIMITEZI LA DOAR a reprezenta drepturile unei minoritati care la randu ei respecta si recunoaste drepturile statului in care traieste!
    Asa ca da, este o aberatie uluitoare ceea ce se intampla, sa nu mai zic ca s-a ajuns ca UDMR sa fie un partid de contra-balans in guvernare.
    In ce tara normala la cap si democratica s-a mai vazut acest lucru?!
  • +5 (5 voturi)    
    CARTOFUL FIERBINTE (Marţi, 13 martie 2012, 14:53)

    STAN PATITU [anonim]

    De aia a fost pus evreul Ungureanu prim ministru ! Pentru a face treburile murdare in locul lui Boc care nu ar mai fi putut calca in Transilvania daca ... Cam asta este !...
  • +5 (5 voturi)    
    Citeste cu atentie ce spun (Marţi, 13 martie 2012, 14:54)

    Marcel [anonim]

    1. UBB Cluj si Univ de Arte unde sa aplicat multicularitatea sunt universitatii care nu au programe de medicina, adica nu fac lucrari practice clinice la capul bolnavului in maghiara. (ff important).
    2. La UMF Mures si studentii englezi din anul 4 fac lucrarile practice din spital in limba romana.
    3. In UMF exista dintodeauna sectie de limba maghiara dar care functioneaza ca sectia engleza, adica pana in anul 4 invata doar in maghiara iar din anul 4 stagii clinice in spital in limba romana.
    4. Prin HG de acum se doreste ca maghiari sa invete din anul 1 pana in anul 6 in maghiara, apoi vor vrea locuri la rezidentiat si ptr limba maghiara, apoi locuri de munca inntr-un spital maghiar din Romania, altfel ar sta acasa ca nu ar avea unde sa se angajeze.
    5. De stiut ca anul 1--3 sunt anii preclinici si ani 4--6 sunt anii in care se fac stagile clinice. Oare v-ar placea sa fiti internat si la capul dvs sa se tina cursuri in limba maghiara in sectia clinica. Astept raspuns pe e-mail
    • +3 (3 voturi)    
      daca mi-ar placea? (Marţi, 13 martie 2012, 15:56)

      vasile [anonim] i-a raspuns lui Marcel

      Pai daca domne-feri da beleaua peste mine si am nevoie de tratament in Tg Mures , si vin studentii unguri sa boscorodeasca pe limba lor la patul meu , pai atunci sunt doua variante : 1 pleaca pe usa in suturi dupa ce-mi beau perfuzile cu forta , sau , 2 deja am murit.
  • +7 (7 voturi)    
    barbi (Marţi, 13 martie 2012, 14:57)

    alex [anonim]

    nu e de ajuns ca vad cum isi bat joc de limba romana zi de zi, nu e de ajuns ca le vad mustatile si barbile ( baietii astia au o problema cu self-esteemul - ca sa folosesc un eufemism :) si au majoritatea par pe fata ca sa impuna, macar asa ) acum ma vin cu o inca mica pretentie-asa, usor iredentista- si santajeaza pe fata parlamentarii romani ca sa mai avanseze un pas catre adevaratul lor tel.
  • -6 (6 voturi)    
    cum o sa se descurce (Marţi, 13 martie 2012, 15:08)

    adi [anonim]

    Nu inteleg cum se descurca 6000 de medici care au studiat in romana , plecati in Franta, Spania, Germania , Anglia, Irlanda cu limbile vorbite acolo, iar voi pretindeti ca niste nenorociti si rau voitori de medici care au studiat in maghiara in romania lor natala nu se vor descurca cu bolnavii din tara noastra. Eu cred ca adeveratul motiv este nemarturisit: este ura interetnica si intentia de epurare etnica ambele cultivate cu multa perseverenta.
    • +3 (3 voturi)    
      Ai dreptate (Marţi, 13 martie 2012, 16:08)

      vasile [anonim] i-a raspuns lui adi

      Medicii nostrii din Franta , Anglia etc au ales sa plece dincolo pentru ca s-au saturat sa vada aceleasi figuri preistorice la TV. Si crede-ma au invatat franceza , engleza sau germana din clasa 2 si pina in anul 2 de facultate .Cu toate astea au o problema , si anume ; cind se vorbeste in limba tarii unde se afla , traduc ce aud in romana , gindesc un raspuns in romina pe care-l traduc si-l spun in limba tarii respective. Cam cum s-ar face asta intr-o sectie de urgenta unde secundele conteaza.
    • +3 (3 voturi)    
      Limbi de circulatie internationala (Marţi, 13 martie 2012, 16:13)

      Pt @ adi [anonim] i-a raspuns lui adi

      Tu nu gandesti ca marea majoritate au invatat engleza/ franceza in scoli? Ca sunt limbi de circulatie internationala, pe care elevii din Romania le-au studiat din clasa a doua?
      Mai faci un an intensiv franceza/ engleza- prin firme de recrutare si poti functiona optimal.
      Unde te duci doar cu maghiara? Numai in Harghita, Covasna si Ungaria.
      Ce nu intelegi?
  • +5 (5 voturi)    
    HG pare in regula dar separa concret lucrurile (Marţi, 13 martie 2012, 15:20)

    warchild [anonim]

    daca exista deja invatamant in limba maghiara de ce este nevoie de infiintarea unei facultati total separate? si de ce este nevoie ca in noua facultate sa fie cuprinse locurile de limba engleza?
    intrati toti pe site-ul ministerului si spuneti nu proiectului! eu asta am sa fac.


    in plus - PDL poate sa isi ia adio de la guvernare la fel si UNPR!. eu va urez succes noi romanii trebuie sa votam cu cei care ne protejeaza noua interesele nu interesele unor minoritati. un nici macar 5% din populatie hotaraste asupra unei majoritati !?! doresc cresterea pragului electoral la 7%.
  • +3 (3 voturi)    
    Mai stiti povestioara asta? (Marţi, 13 martie 2012, 15:36)

    gigi b. [anonim]

    Un roman care s-a dus in obor, unde tocmai venisera cetateni din Republica Modova sa vanda tot felul de produse, a intrebat o moldoveanca:
    - Voi sunteti moldoveni iar eu sunt roman; cum se face ca ne intelegem limba asa de bine?
    La care moldoveanca raspunde:
    - Voi romanii sunteti smecheri! Ati invatat sa vorbiti moldoveneste!...
    ... Vom ajunge in curand sa invatam si limba maghiara!!!???
  • -4 (4 voturi)    
    sa fim destepti (Marţi, 13 martie 2012, 15:42)

    mica [anonim]

    Mai oameni buni,de ce va lasati manipulati si nu ganditi putin, ca doar nu doare !Ati avut rabdarea sa cititi articolul? Daca va uitati cu atentie, numarul studentilor nu se modifica in ansamblu, este doar altfel distribuit, deci pe mine din orasul meu nu ma afecteaza nici pe cel din Bucuresti, Arad, Cuca Macaii deoarece avand acelasi nr. de studenti si deci si de profesori cheltuielile din bugetul public vor fi aprox. aceleasi.Si in mod sigur nici pe cei din Tg. Mures ,daca l-ati fi ascultat aseara pe primarul din ac. oras care a terminat medicina la UMF Tg. Mures ( a vorbit la B1 ) si a spus ca a avut si profesori romani si unguri si nemti, fara ca actul profesoral sa fie afectat.Imi aduceti aminte de perioada Pietii Universitatii din 1990 cand angajatii unei unitati de crestere a porcinelor erau f. indignati de " golanii " din piata !Aveti voi vreo treaba cu limba in care invata o entitate culturala?Va afecteaza pe voi cu ceva? Nu intelegeti ca si pt. UDMR vine campania electorala si au si ei bubele lor si trebuie sa se bage in seama cu ceva, trebuie sa arate electoratului propriu ca lupta pt. natie... atat !Este un conflict artificial, creat de interese meschine de partid , nu de populatia maghiara pe care o blamati. Inainte de a-i infiera cu manie proletara, cititi Carta Universitatii UMF. Tg. Mures care spune ca universitatea trebuia sa fie una multiculturala in mod real si nu numai declarativ, ceea ce presupune o facultate din cadrul universitatii in limba maghiara. Ce-i asa de greu de acceptat?Este normal, firesc suntem in sec.XXI !
  • +2 (2 voturi)    
    dar tu ai inteles? (Marţi, 13 martie 2012, 15:49)

    gigel arpad [anonim]

    Draga Andras,

    Dar tu iti dai seama de jocul politicienilor de etnie maghiara? Iti dai seama ca scopul separarii tot mai accentuate a populatiei maghiare de cea romaneasca, nu este altul decit a avea un electorat sigur?
    Iti dai seama ca nu le pasa nici cit negru sub unghie de unguri asa cum nici politicienilor romani nu le pasa decit de propriul buzunar?
    Le convine de minune ca maghiarii din Romania sa nu stie romaneste, sa nu aiba acces la joburi din allte parti ale tarii decit in locurile unde comunitatea maghiara este bine reprezentata doar pentru a-si prezerva electoratul. Nu conteaza ca ungurii vor fi din ce in ce mai singuri si mai saraci. Conteaza ca ei au electorat care-i tine in functii.
    Ma mir ca oameni inteligenti si educati se lasa dusi de sentimente nationaliste fara sa vada adevarul.
    Si sa nu uit: UMF TgM are invatamint in limba maghiara si acum. Citeste in articol. Servus!
  • -4 (4 voturi)    
    nu lasati ura sa va ia mintile (Marţi, 13 martie 2012, 15:52)

    adi [anonim]

    oameni buni, stiati ca in Bucuresti oras in care se spunea candva ca traiesc 200 000 de etnici maghiari,
    in anul 2011 au absolvit la singurul liceu de limba maghiara clasa pentru bacalaureat 2 elevi.Si asta deoarece le este frica sa-si dea copii la aceasta scoala ca sa nu-si piarda slujbele.Le este mai frica decat romanilor din Timoc (Serbia).Daca-l aduci pe unul la televizor va declara ca "e foarte bine nu e nici o problema"si va bate din palme asa cum bateam cu totii din palme candva cind nu o doream.(pe la sedinte)
    Acum se doreste aducerea invatamantului in Tg. M maghiara la aceeasi stare cu cea din Bucuresti, ca apoi sa declari ca nu sunt solicitari.....
    • +1 (1 vot)    
      de fapt.. (Marţi, 13 martie 2012, 17:08)

      Dnn [utilizator] i-a raspuns lui adi

      se spune ca erau 2 milioane.. :).. toti unguri din mosi stramosi.

      dovada? poi, noi astia din provincie tot mai votam cate un parlamentar si pe cand ajunge acolo zici ca nu mai stie romaneste..
    • +1 (1 vot)    
      au fost doar 2 pentru ca doar aia au fost in stare (Marţi, 13 martie 2012, 22:36)

      warchild [anonim] i-a raspuns lui adi

      nu e vina nimanui ca nu au reusit sa invete promoveze in clasa a 12-a. cat despre frica bozgorilor nu ne vorbi noua. nu a fost nici unul discrimiat vre o data. sa vorbesti limba unei tari al carei cetatean esti nu este discriminare.
  • +3 (3 voturi)    
    Propunere (Marţi, 13 martie 2012, 15:56)

    ACVILA [anonim]

    1.- Facultatea sa fie infintata pentru toate minoritaile din tara, nu special pentru minoritatea maghiara. Toti cetateanii sunt egali. In special propun sa fie cuprinsa si etnia rroma care numeric depaseste toate minoritatile din tara la un loc. Aceasta consider ca ar fi o masura pentru ridicarea continua a nivelului de civilizatie, cultura, nivel de trai al acestei etnii ( o parte din aceasta traieste in conditii ca in urma cu 2000 de ani )
    2. In prezent se obsearva un exod masiv in strainatate a unor cetateni romani cu pregatire de specialitate, in special medici. Legea sa prevada pentru cei care doresc sa se stabilizeze in strainatate, sa suporte integral taxa de scolarizare, efortul facut de Statul roman in acest sens. Fondurile adunate ar fi binevenite pentru dotarea facultatii cu aparatura si material de studiu, la cerintele actuale si viitoare, din domeniu.
  • +2 (2 voturi)    
    udmr (Marţi, 13 martie 2012, 16:06)

    maria [anonim]

    Legat de aceasta hotarire sunt PARERI PRO si CONTRA ! AZI, ACUM, EU, NU vreau sa discut nici pro , nici conrta ! Ptr. mine e total nepotrivit modul in care se ia aceasta hotarire! Este o hotarire luata sub presiune ,PRIPITA , este un SANTAJ, ! Am o nelamurire : de ce pdl-ul vrea sa piarda si ARDEALUL ? ! ?
  • +3 (3 voturi)    
    Nu mai citesc Hotnews (Marţi, 13 martie 2012, 16:46)

    Adio PDL [anonim]

    Salut,
    pentru aceasta promovare a unei postari partinitoare de astazi nu voi mai accesa acest site.
    Pa, Hotnews!

    Si adio PDL, caci ti-ai pierdut si ultimul dram de electorat aratind cit esti de meschin, slab si santajabil.
    Destul cu concesiile timpe si nejustificabile.
    Destul cu batjocura adusa atitor milioane de cetateni.
    Destul cu promovarea furtului, distrugerii si ignorantei aduse la rang de virtute (cum dracu tocmai Udrea si Cocos au teren pe care construiesc centru comercial si birt in centrul vechi al capitalei distrugind un sit arheologic fara autorizatie?).
    Destul cu votul meu!
    Destul!!
  • +3 (3 voturi)    
    IMF Tg.Mures (Marţi, 13 martie 2012, 17:23)

    bud anton [anonim]

    Aceasta hotarare este rezultatul unui santaj ordinar facut de UDMR.Hotararea nu are nici un sens si in loc sa se faca o coagularea cetatenilor acestei tari se continua segrgarea si in curand vom avea un KOSOVO romanesc.
    Il credeam pe dl Ungureanu un om cu coloana vertebrala dar din pacate este un om jalnic ahtiat de putere care in loc sa isi dea DEMISIA DE ONOARE face jocul lui BASESCU si al ungurilor ...
    Rusine ... Rusine pentru Ungureanu si pentru tatal sau care care ca profesor ar fi putut sa ii dea un sfat ....
  • -1 (5 voturi)    
    placute bilingve si medicii romani din strainatate (Marţi, 13 martie 2012, 18:11)

    sorincj [utilizator]

    Ce scandal a fost si cand s-au introdus placutele bilingve cu denumirea localitatilor din Transilvania. Vadim si Funar urlau ca s-a terminat cu Transilvania. Asa si acum, peste cativa ani linia de predare in maghiara va fi ceva absolut normal.
    Problema ca nu pot sa profeseze, daca invata in lb. maghiara, pai cum pot sute de medici romani sa profeseze in Marea Britanie, Franta, Germania etc.
  • +4 (4 voturi)    
    medicii care va vor omora maine (Marţi, 13 martie 2012, 18:24)

    diana [anonim]

    oameni buni, ideea e ca ungurii astia nu stiu o boaba romana si de acum nu vor mai stii nici atat. sunt din teritoriu...deci stiu. proful zice la examen sa aleaga un subiect si ei zic ca nu inteleg nici atat. ..
    ne vom duce la ei si nu vor intelege cand ii spui de ce suferi. cum te vor trata? sau vor trata doar pacientii unguri???!!! trist...si rusine celor care permit aceste magarii de drepturi ale minoritatilor prost intelese !!!!!
  • +4 (4 voturi)    
    nimic (Marţi, 13 martie 2012, 18:58)

    george [anonim]

    Nimic n-o sa mai spele aceasta rusine si aceasta tradare; pot sa termine si cei 700km autostrada promisi, tot o sa-mi ramana un gust amar;
    tare trist cu unguri in tara!
  • +2 (2 voturi)    
    UMF Târgu Mureș (Marţi, 13 martie 2012, 19:24)

    cititor [anonim]

    Situația este similară cu cea din două bancuri mai vechi
    Facultatea de limbă maghiară și engleză va fi similară cu școala de dans și bune maniere, iar la maghiari poți să le fluturi și un tramvai că tot la separare se gândesc.
  • +2 (2 voturi)    
    realitate sau fictiune? (Marţi, 13 martie 2012, 20:15)

    misha [anonim]

    Nici nu stiu cum sa incep...se presupune ca o persoana vrea sa fie medic. De ce isi doreste asta? Ca sa poata ajuta pacientii, sa trateze copii bolnavi ,batranii...Atunci unde e dragostea,pasiunea,devotamentul pt munca care vrea sa o faca daca se impiedica de "limba" in care va face studiile.
    Sa nu iutam ca este vorba de tara natala a viitorului medic, ca este cetatean al tarii respective dar nu stie sa ii vorbesca limba ...Restul sunt vorbe goale.
    • +1 (1 vot)    
      poate relitate... (Miercuri, 14 martie 2012, 5:27)

      pi [anonim] i-a raspuns lui misha

      astia vor plicul in forinti...si scoala platita de romani... Pentru cei care termina la Tg-Mures le-as da repartitie obligatorie pe 5 ani la Giurgiu, Botosani, Tulcea... ca sa trateze si pe cei care au platit atitia ani de scolaritate!!!! Se face chestia asta si prin alte tari cit tine rezidentiatul...sunt plimbati de la un spital la altul prin toate colturile provinciei (care vorba aia...ii de trei ori marimea Frantei!)...
  • +1 (1 vot)    
    Putea sa fie mult... (Marţi, 13 martie 2012, 20:53)

    catalin [anonim]

    ...nimic n-a fost ! PDL-ul si-a irosit probabil ultima sansa de a recistiga electoratul .
  • -1 (1 vot)    
    Ungurimea (Marţi, 13 martie 2012, 21:29)

    MM [anonim]

    Orice maghiar care a mai citit o carte la viata lui (nu conteaza limba in care a facut acest proces) stie ca pentru a avea success in societatea romaneasca este necesar sa cunoasca limba romana. Lasati-i sa invete in ce limba vor, in felul asta vor intelege si aprofunda mai bine conceptele necesare si vor fi doctori exceptionali spre deosebire de multi conationali buni vorbitori de limba romana care ii doare in ... cand te duci sa ii vizitezi, ca de cunostinte in domeniul medical nu se pune problema ca le-au lasat in plicul care l-au dat pentru a trece examenele. Eu nu inteleg de unde atata ura. Sunt vreo 2 milioane si ceva de unguri prin Romania, platitori de taxe catre statul roman, ceea ce cer este un lucru de bun simt, acela sa li se intoarca o parte din aceste taxe prin intermediul acestei facultati. Pana la urma ce este ceea ce cer romanii din Serbia? Scoala in limba romana? Suna cunoscut cumva? De partea asta a "problemei" pare diferit? Nu apar ungurii, doar ca in cazul de fata cam au dreptate. S-a cam terminat fratilor cu xenofobia, incercati sa evadati din epoca de piatra in care sunteti angrenati.
  • +2 (2 voturi)    
    apropo dragul meu Szilard! (Marţi, 13 martie 2012, 23:16)

    gheorghe [anonim]

    Comparatia pe care ai facut-o nu se potriveste. Daca din cauza unei consilieri gresite deoarece anumiti termeni pe care ii gandesti bine dar poate nu-i exprimi la fel de bine in limba romana eu imi ratez un concediu, asta e, la anul merg in alta parte, dar daca voi fi tratat la un anumit moment la fel cum am fost consiliat de tine s-ar putea sa nu mai am ocazia de a mai fi tratat vreodata de altcineva. Din pacate viata nu o mai poti aduce inapoi.
  • +2 (2 voturi)    
    apropo dragul meu Szilard! (Marţi, 13 martie 2012, 23:23)

    gheorghe [anonim]

    Ti-am mai citit odata mesajul tau, se vede clar ca ai studiat intr-o limba alta decat limba romana, totusi, crede-ma suntem in Romania, iar daca scrisul tau lasa de dorit stau sa ma intreb, cum ar fi o conversatie?
  • +1 (1 vot)    
    CE MULT V-AM IUBIT (Miercuri, 14 martie 2012, 7:46)

    pascu andrei [anonim]

    cred ca in sinea mea sunt mai nationalist decat recunosc.
    Nu ati avut sange in patrunjel sa refuzati santajul
    Ati pierdut sigur un vot.
  • +1 (1 vot)    
    umf (Miercuri, 14 martie 2012, 8:49)

    alina petrescu [anonim]

    Nu nenorociti copii nevinovati pentru interesele voastre meschine.
    Incercati sa gasiti o cale care sa nu afecteze viitorii studenti care si-au pus mari sperante in viitorul lor si care au depus un efort enorm de mare in zilele noastre pentru a putea fii studenti la medicina.
    Nu va bateti joc de copii in ale caror maini va fii soarta voastra cand nu veti mai putea lua decizii, cand veti fii pensionari . Nu cumva aceste decizii sa se intoarca in potriva voastra ca un bumerang.
    Cum puteti avea liniste,cum puteti dormii noaptea cand cu buna stiinta faceti atata rau unor copii care nu vor decat sa invete.
  • 0 (0 voturi)    
    'ciomagul matern' ... (Miercuri, 14 martie 2012, 13:37)

    15 martie, ziua celor care ne batjocoresc.... [anonim]

    in legatura cu acest mare subiect al scolii si invatamantului tin sa remarc o certa doza de ingustime in gandirea celor care fac din limba materna un ciomag...; fortand nota, in mod penibil.., acestia, in fond, nu fac decat sa se auto-izoleze de ceilalti concetateni, conalitionali de care, vrei nu vrei, nu poti scapa - ca asa-i viata, dar cel care foloseste acest ciomag se incarca perpetuu cu energii negative care ii fac soarta mai grea si nefericita. Vai lor !
    • 0 (0 voturi)    
      Mai studiaza baiatu (Joi, 15 martie 2012, 12:14)

      Unul [anonim] i-a raspuns lui 15 martie, ziua celor care ne batjocoresc....

      In toate tarile CIVILIZATE exista o limba oficiala pe care vor nu vor minoritaile o adopta. Sunt tari cu zeci de minoritati sau dialecte (in India sunt mai mult de 1 suta de dialecte) ce s-ar intimpla daca fiecare ar vrea sa studieze in limba materna. Voi maghiarii nu prea intelegeti cum se invirte soarele asa ca trebuie sa va reamintim (poate cu ciomagul???) ca Trianonul a murit.
  • 0 (0 voturi)    
    hortistii (Miercuri, 14 martie 2012, 13:47)

    mihai [anonim]

    Alo d-lor si d-nelor maghiari.,traiti in romania,munciti,va casatoriti,faceti urmasi sau urmase in aceasta tara ,sunteti bugetari dar primiti bani lunar dela toti romanii, iar vor va declarati maghiari. ce sa credem noi romanii de aceasta situatie crreata azi. Cred ca numai un referedum poate rezolva radical problema invatamantului tuturor minoritatilor pentru totdeauna, atat cel obligatoriu cat si cel facultativ (liceu, facultate,master, doctorat.)1.- Drept recomandare as propune ca unitatile de invatamant cu predare in alte limbi decat romana, diploma de absolvire sa fie in limba respectiva iar cel care doreste o diploma echivalenta in limba romana sa plateasca echivalentul scolarizarii in lei (liceu, licenta, masterat, doctorat,etc) pentru obtinere ei la o unitate de invatamant similara cu cea pe care a absolvit-0. 2.- invatamantul obligatoriu (gimnazial)pe tot teritoriul Romaniei se face in limba romana.(non comet) 2.- Invatamantul liceal. unuiversitar, masterat, doctorat fiind facultativ se va real;iza tot in limba romana . 3.- Minoritatile pot avea scoli in limbile lor , dar diplomele vor fi conform scolii urmare. 4.- Echivalarea diplomelor obtinute in scolile minoritator se face contra unei sume echivalente cu o scoala similara in limba romana. 5.- In romania diplomele in alte limbi trebuiesc echivalate .
  • 0 (0 voturi)    
    HG faculatea in maghiara La Tg.Mures (Miercuri, 14 martie 2012, 14:49)

    Darjan Augustin [anonim]

    Sunt ardelean care am suferit la cedarea Ardealului in 1940. Pot sa spun ca am prieteni maghiari pe care nu i-am auzit niciodata ca au mai putine drepturi decat romanii. Cei care intretin acest slogan sun politiceni unguri pentru intersele lor meschine. Acesti preteni unguri ai mei nu sunt de acord cu cei din UDMR sau din alte formatiuni politice maghiare. Guvernul ar trebui sa respinga aceasta HG care este neconstitutionala. Am mari sperante ca Razvan Ungureanu va dovedi ca este un om care respecta legile tarii si este un bun roman.
  • 0 (0 voturi)    
    se pare ca baietii au cedat santajului (Miercuri, 14 martie 2012, 19:09)

    adamus ariana [anonim]

    umilinta ! este cuvantul cel mai potrivit pentru a defini ce se intampla cu romanii dinumf tg mures . dupa ce ca au 50% din locuri de admitere,dau examen in limba maghiara invata 6 de facultate in aceasta limba si au doar orele de practica in limba romana ,tot ei au tupeu ca si cum bolnavii ar avea etnie!!!
    dar cel mai grav la admiterea din 2011 ultima medie la buget la sectia romana este de 9.54 iar la sectia maghiara 8.00, deci statul roman bugeteaza un maghar care aintrat cu media 8 iar romanul cu media 9.53 plateste taxa !1!!! iar cel cu media 9.29 a fost respins! acesta este realitatea pe care trebuie sa o suportam si careea guvernantii nostri le va mai infiinta inca o facultate
  • 0 (0 voturi)    
    ce vrea o ednie tot timpul la conducerea ROMANIEI (Joi, 15 martie 2012, 18:25)

    NIROD [anonim]

    Mica ,mica dar fara ea nu se poate tine ciolanul.Tot ce-a vrut ,cate un pic (picatura chinezeasca) si-a bagat cate amendamente a vrut in legile ROMANIEI ,nevino-
    vate ,nebagate in seama si acum cand i-a prins pe PDL isti la ananghie profita la MAXIM. Hai sa facem o facultate pentru o minoritate , sa impartim bugetul UMF Tg mures juma-juma ,studentii romani pierd foarte multe locuri bugetate,si le iau cei maghiari. Nu este drept . Sar putea ca UMF sa-si piarda acreditarea si atunci cine castiga ? Pentru o diploma fara valoare de ce sa mai inveti ? Atunci pleci in alta locatie - romanii nu?Am ajuns in Romania sa fim dati afara .Oare s-a schimbat Constitutia ROMANIEI ?Oare s-a scimbat limba oficiala in ROMANIA .Trebuie sa invatam toti limba maghiara ?
  • 0 (0 voturi)    
    umf tg mures (Vineri, 16 martie 2012, 16:27)

    ardelean batrin [anonim]

    poate fi o universitate de medicina MULTICULTURALA sau doar MULTILINGVA? daca ungurii de la linia romana unde nu le interzice nimeni sa aplice vor voi si ei la un moment dat la limba materna ce se va alege de invatamintul romanesc de la umf --praful alaturi de alte ascunzisuri privind consolidarea tinutului secuiesc
    • 0 (0 voturi)    
      important (Duminică, 18 martie 2012, 20:41)

      Iuga Dobre [anonim] i-a raspuns lui ardelean batrin

      Daca nu se fac discriminari pozitive la admitere iar curricula contine cursuri oblgatorii si in limba romana pentru a forma medici apti sa profeseze pentu toti cetatenii acestei tari este OK daca NU
      NU. Daca nu se intelege ac. lucru va fi rau si pentu ac,absolventi. Vezi ex. rezidentiat....rezidentiat..specializri etc

      ATENTIE....
      Nu faceti lucruri de miintuiala !!??


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă