STUDIU DE CAZ Traficul rutier: Bucurestiul, comparat cu alte orase din Europa. Ce trebuie sa faca viitorul primar general

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 16 mai 2016, 14:10 Actualitate | Administratie Locala

Trafic Bucuresti
Foto: Hotnews
In 2014, Bucurestiul a fost orasul cu cele mai mari ambuteiaje din Europa, cu un indice de congestie de 41%, potrivit unui studiu realizat de TomTom Telematics, iar in 2015, Bucurestiul este al saselea oras din lume din punctul de vedere al traficului aglomerat, fiind depasit doar de Mexico City, Bangkok,  Istanbul,  Rio de Janeiro si Moscova. Cum scapa alte orase europene, precum Copenhaga sau Viena, de cosmarul traficului? Citeste o analiza comparativa despre valorile ametitoare ale traficului bucurestean si solutiile gasite de alte metropole europene la problemele similare.



Informatia pe scurt

  • In Bucuresti sunt 1,2 milioane de masini si circa 47% dintre calatoriile zilnice se fac cu masina, 35% cu transportul public, 17% pietonal si doar 1% cu bicicleta, potrivit datelor din Planul Mobilitate Urbana Durabila.


  • Bucurestenii sunt cetatenii europeni cei mai nemultumiti de transportul public din orasul lor, doar 6% fiind satisfacuti de acesta, potrivit unui proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung Romania.


  • Cum am ajuns aici? In timp ce alte capitale europene au investit masiv in transportul public si transportul alternativ, in ultimii 8 ani, Primaria Capitalei a investit sume minuscule in RATB, autobuzele si tramvaiele sunt din ce in ce mai vechi si vin rar, nu s-au facut benzi unice si Bucurestiul nu are piste pentru biciclete. Singurele investitii au fost in drumuri si pasaje care la randul lor aduc mai mult trafic, daca il citam pe Jan Ghel, unul dintre cei mai mari designeri de orase din lume.


  • Nu trebuie sa demonizam pasajele sau drumurile. Bucurestiul inca nu este suficient dezvoltat la acest capitol. Avem nevoie de o sosea de centura viabila. Avem nevoie de mai multe inele de circulatie, ca sa evitam tranzitarea centrului. Avem nevoie sa largim anumite strazi (Fabrica de Glucoza, Prelungirea Ghencea, strapungerea Nicolae Grigorescu). Avem nevoie de pasaje in punctele de conflict, in special pe arterele pe unde se intra in oras, de exemplu, la intersectia Doamna Ghica cu Sos. Colentina, Sos, Colentina cu Fundeni si Andronache, la Piata Delfinului, la intersectiile cu calea ferata, insa tendinta din alte orase europene este descurajarea transportului cu masina personala.


  • Motivele sunt multiple: costuri mai mici pentru bucuresteni, poluare mai mica a orasului, descongestionarea traficului.


  • Pentru asta insa, municipalitatea trebuie sa ofere o alternativa, ca oamenii sa poata ajunge usor la munca, la scoala. In majoritatea oraselor aglomerate lozul castigator a fost un transport in comun foarte bun si piste pentru biciclete.


Cateva date despre traficul din Bucuresti

Potrivit Indicelui anual de trafic 2016, realizat de TomTom Telematics, Bucurestiul este al saselea oras din lume din punctul de vedere al traficului aglomerat.

In Bucuresti, din cauza aglomeratiei, timpul de deplasare al soferilor este, in medie, cu 43% mai mare decat in conditiile unui trafic fluid. Analiza TomTom mai arata ca dimineata blocajele din traficul Capitalei sporesc durata deplasarilor cu 83%, iar seara, cu 87%. Cu alte cuvinte, un soferii pierde zilnic in medie in traficul bucurestean 51 de minute, iar anual, 196 de ore.

Indexul de trafic 2016 arata ca cele mai aglomerate orase din lume din punctul de vedere al circulatiei auto sunt Mexico City, Bangkok si Istanbul.

In capitala Mexicului, timpul suplimentar pierdut in blocajele de circulatie ajunge zilnic la 57 de minute (crestere cu 97% - dimineata, 94% - seara), iar anual, la 219 ore. In Bangkok, soferii pierd in fiecare zi, 61 de minute (+85% dimineata, + 114% seara), iar anual, 239 de ore. In Istanbul, blocajele sporesc zilnic durata deplasarilor cu 47 de minute (+62% dimineata, + 94% seara), iar anual, cu 178 de ore.


De ce s-a ajuns in situatia asta


  • Infrastructura rutiera

Primaria Capitalei s-a focusat in ultimii ani mai mult pe dezvoltarea infrastructurii rutiere. S-a facut pasajul Basarab, pasajul Mihai bravu, Pasaj Pipera. largirea strazii Buzesti-Berzei, strapungerea doamna Ghica (fara pasaje la capete), reabilitare Liviu Rebreanu.

Din cauza ca lucrurile s-au facut fara o strategie clara si corect, lucrarile au inregistrat intarzieri (lucrarile de modernizare a Sos. Pantelimon au o intarziere de 2 ani) sau au fost blocate in instanta (Pasajul Ciurel, largirea strazii Buzesti-Berzei) de cetateni nemultumiti sau s-au pierdut fondurile europene (Pasajul Piata Sudului). Asta a dus la blocaje si mai mari in trafic, sau nu au rezolvat probleme de fond. De exemplu, la strapungerea D-na Ghica - Pantelimon nu s-au facut pasaje la capetele drumului, formandu-se cozi foarte mari.


  • Bucurestiul nu are piste de biciclete

Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.

In prezent, Bucurestiul are circa 7 km de piste pentru biciclete.Cei 7 km de piste pentru biciclete sunt pe: pe bd. Liviu Rebreanu (1,67 km), str. Buzesti (1,24 km), Bulevardul Aviatorilor (2,11 km ), bd. Prezan (0,5 km) str. Constantin Marinescu (0,45 km), Calea Victoriei si Buzesti.

Ministerul Mediului a dat inca din 2014 suma de 10 milioane de euro pentru realizarea a 100 km de piste de bicicleta. Primaria nu a facut nimic. Recent, interimarul Razvan Sava a declarat ca va face pistele de bicicleta pe unde spune PIDU si PMUD.

Prin Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov se propune realizarea unei retele de 250 km piste de biciclete, cu 12 proiecte prioritare de 60km, ce urmeaza a fi implementate pe termen scurt. Valoarea totala estimativa pentru cei 250 km de piste pentru biciclete este de 50 milioane euro.

Traseele prioritare de 60 km sunt:

1. Calea Victoriei: Calea Victoriei - Splaiul Independentei (0.6 km)
2. Ride through Bucharest: Piata Unirii - Piata Victoriei (3.3 km)
3. Ride to Shop: Piata Victoriei - Btneasa (6.5 km)
4. Ride to Leisure: Piata Unirii - Mihai Bravu (3 km)
5. Ride to School: Universitate - Doamna Ghica (6 km)
6. Ride to Office: Doamna Ghica - Pipera (6.3 km)
7. Along the Dtmbovita: Sos. Virtutii - Piata Unirii (5.6 km)
8. Ride East: Piata Unirii - 1 Decembrie (6 km)
9. Ride to Rail: Basarab - Piata Romana (2.4 km)
10. City Center to Smart City I: Piata Unirii - Sos. Alexandriei (5.2 km)
11. City Center to Smart City II: Sos. Alexandriei - Magurele (6.2 km)
12. Bucharest to Ilfov: Ring Road - Voluntari - Doamna Ghica (7 km)

Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov nu a fost inca aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, insa autoritatile promit ca acest lucru se va intampla in urmatoarele luni.

Planul Integrat de Dezvoltare Urbana a fost aprobat recent de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si propune realizarea unui  traseu cu prioritate pentru pietoni si biciclisti. In total, prin PIDU vor fi create piste pentru biciclisti cu o lungime de 42 km. Traseul pietonal si pentru biciclisti va pleca de la Parcul Icoanei, va trece prin Piata Lahovari, str. George Enescu, Strada Brezoianu, un pod nou peste Dambovita, Parcul Izvor, bd. Unirii, Piata Constitutiei si va ajunge la Piata de Flori.

Trebuie facuta insa licitatia pentru proiectare si executie. Cel mai sigur vom avea pistele in 2018.


  • Trotuare blocate de masini

Trotuarele sunt pline de masini parcate neregulamentar, la fel si stradutele din centrul istoric. Cel putin in centrul Capitalei este foarte complicat sa mergi pe trotuar.

In acest moment, ridicarea masinilor parcate neregulamentar nu mai este posibila deoarece in luna mai 2015 Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca aceasta activitate nu trebuie reglementata prin hotarari ale consiliilor locale, ci de Guvern sau Parlament. Instanta a analizat aceasta situatie la cererea Avocatului Poporului. Astfel, primariile au ramas fara nicio parghie de a-i sanctiona pe soferii care parcheaza pe trotuar, pe trecerile de pietoni, pe linia de tramvai sau blocheaza traficul.

Acum, singura masura coercitiva ramasa este amenda data de politie, ce ii sanctioneaza pe soferi cu doua pana la cinci puncte penalizare si sume cuprinse intre 195 si 487 lei. Politistii spun insa de multe ori ca nu ii pot amenda pe soferi decat daca sunt la masina si nici nu pot pazi masina pana vine soferul.

Pana in 2012, toate sectoarele din Bucuresti, cu exceptia Sectorului 5, aveau contracte pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. In preajma alegerilor locale din 2012, Sectorul 2 si Sectorul 3 au renuntat, masura fiind una nepopulara, desi foarte eficienta pentru eliberarea traficului. De la inceputul anului 2015 a renuntat si Primaria Sectorului 4 la aceasta masura, mai fiind ridicate doar masinile parcate neregulamentar in sectorul 1 si 6. De asemenea, Sectorul 3 dorea sa reia aceasta activitate, licitatia pentru desemnarea firmei care ar urma sa ridice masinile parcate neregulamentar fiind in desfasurare.

In luna iunie 2015 , Asociatia Municipiilor din Romania a cerut  Guvernului sa adopte in procedura de urgenta regulamentul pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Acest lucru nu s-a intamplat nici pana acum.


Atat Politia cat si soferii considera ca este legal sa parcheze pe trotuar cu conditia sa lasi 1 m pentru pietoni. Situatia parcarilor pe trotuar este reglementata atat de Codul Rutier (OUG 195/2002 - cu valoare de lege), precum si de Hotararea de Guvern care aproba Regulamentul de Aplicare a Codului Rutier.

Cu toate acestea, intre cele doua acte pare la prima vedere ca sunt prevederi care se bat cap in cap: Codul Rutier care interzice parcarea pe trotuar in lipsa unor marcaje si panouri care sa permita explicit acest lucru., iar Regulamentul de Aplicare care o permite daca se lasa un spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni.

Politia Rutiera sustine ca parcarea pe trotuar este permisa daca se lasa spatiul liber de un metru pentru pietoni, facand referire doar la Regulamentul de Aplicare. In 2012, Tribunalul Cluj a stabilit definitiv si irevocabil ca parcarea pe trotuar, in lipsa unui semn de circulatie care sa permita acest lucru, este ilegala.

Totusi, in continuare se parcheaza pe trotuar intr-o veselie. Fiindca situatia este ambigua, Guvernul trebuie sa vina cu lamuriri suplimentare in acest sens. In nicio tara civilizata din lume nu vezi masini parcate pe trotuar, iar politicile administratiei incurajeaza mersul pe jos, transportul public  si mijloacele de transport alternative in locul masinilor personale.


  • Transportul public  ineficient si necompetitiv - RATB - circa 40% din parcul auto nu functioneaza

Mijloacele de transport in comun ale Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB) arata din ce in ce mai rau, sunt vechi, sunt mai putine decat o impune numarul de calatori si raman blocate in trafic fiindca nu au benzi unice. In ultimii ani, Regia nu a mai facut aproape deloc investitii in parcul auto, iar incasarile din bilete sunt foarte mici.

Situatie data de RATB la inceputul anului 2016:

"RATB utilizeaza in prezent un parc circulant efectiv de 690 de autobuze, adica 69% din totalul celor 1.000 disponibile. Din acest total, parcul imobilizat ajunge la 214 autobuze, cu defecte tehnice sau tamponari (urmari ale accidentelor de circulatie) aflate in diverse stadii de reparatie. Restul autobuzelor sunt in perioada de reparatii curente, in urma reviziilor tehnice. Din parcul existent, 500 de autobuze sunt incadrate in norma de poluare Euro 3 si au grad de uzura de 10 ani (400 - marca Mercedes), respectiv 9 ani (100 - Mercedes), cu o medie de utlizare de 450.644 km. Alte 500 de autobuze au norma de poluare Euro 4, cu grade de uzura de 9 ani (20 autobuze), 8 ani (330) si 7 ani (150) si cu o medie de utilizare de 371.151 km. Costurile de intretinere pentru aceste autobuze au crecut foarte mult, avand in vedere ca acestea au iesit din perioada de garantie", se arata intr-un comunicat RATB.

In privinta tramvaielor, parcul circulant efectiv este de 256 din totalul de 475 de tramvaie (54%), in timp ce numarul celor nefunctionale este de 219. Din numarul total de tramvaie, 297 au gradul de uzura de peste 100%, 82 au un grad de uzura intre 75-100%, 54 - un grad de uzura intre 50-75%, 32 intre 25-50% si numai 10 tramvaie sunt aproape noi, (cu un grad de uzura intre 0 si 25%). Si tramvaiele au un program periodic de verificari, revizii si controale, la 1.250 km, 3.000/ 5.000 km, 12.000/ 20.000km si 60.000 km, ocazie cu care sunt scoase din trasee.

Parcul circulant efectiv al troleibuzelor este de 172, din totalul de 297 (aproximativ 59%), numarul vehiculelor nefunctionale ridicandu-se la 125. Din total, 265 de troleibuze au un grad de uzura de peste 100%, adica peste 89%, celelalte 32 de troleibuze avand un grad de uzura intre 75-100%.


Cum s-a ajuns aici:


- nu s-au facut investitii aproape deloc;

 In ultimii 4 ani s-au alocat pentru investitii intre 6 si 30 milioane lei. In acesti bani intra si reparatiile la retea. Un tramvai costa cam 1,5 milioane de euro, un autobuz 150-200.000 euro. Din 2007 nu s-a mai cumparat niciun autobuz sau troleibuz, iar tramvaie se fac 1-2 pe an sau se reconditioneaza cele vechi. In comparatie, fiecare sector din Bucuresti cheltuieste cam 90 de milioane lei pe an pentru intretinerea spatiilor verzi /pansele.


- prost management;


 Consiliul de administratie al regiei este numit de CGMB (politic). CA numeste directorii. Conducerea RATB se schimba cand se schimba majoritatea din CGMB, iar concursurile se fac de forma. De exemplu Radu Orzata fost presedinte PPDD Bucuresti face parte din CA RATB. CV-urile nu sunt publice.

- populism;

Pensionarii au gratuitati - 450.000 pensionari. Biletele RATB sunt subventionate in proportie de 50% de Primaria Capitalei.

In Bucuresti sunt circa 1,8 milioane de locuitori, potrivit datelor de la ultimul recensamant.
 Potrivit datelor de la INS, sunt 451.997 pensionari, iar pensia medie in 2015 a fost 1.122 lei, structura veniturilor fiind urmatoarea:

- 75.000 pensionari au venituri sub 800 lei;
- 315.000 au pensie intre 800 si 1.500 lei;
- 91.000 de pensionari au venituri peste 1.500 lei, dintre care 9.300 peste 2.500 lei.

Potrivit aceleiasi surse, in Bucuresti sunt 824.356 salariati, cu urmatoarele venituri:

- 25% au venituri sub 1.000 lei - respectiv circa 206.000 persoane;
- 26% au venituri intre 1.200-1.500 lei, respectiv circa 214.000 persoane;
- 31,5% au venituri intre 1.600 si 2.500 lei;
- 11,5% intre 2.600 -5.000 lei;
- 6% peste 5.000 lei.

Daca analizam datele de mai sus, exista 390.000 de pensionari cu un venit mai mic de 1.500 de lei care primesc gratuitati pe RATB. Totodata, sunt 420.000 de salariati care au venituri sub 1.500 de lei si care nu primesc nicio gratuitate.


- nu s-au majorat tarifele din 2008;

In vara anului 2015, Regia Autonoma de Transport Bucuresti a solicitat Consiliului General sa aprobe majorarea tarifelor pentru transportul in comun, de la 1,3 la 2 lei calatoria si de la 50 la 75 de lei abonamentul lunar, dar si acordarea gratuitatii doar pentru pensionarii a caror pensie nu depaseste 1.500 de lei. RATB mai propunea si o suprataxa pentru nevalidarea abonamentului de 10 lei, iar pentru calatoria cu mijloacele de transport fara achizitionarea unui titlu de transport valabil, suprataxa ar urma sa ajunga la 100 de lei. Primarul Sorin Oprescu nu a initiat insa un proiect de hotarare in acest sens si nici consilierii generali nu au facut niciun pas in aceasta directie.

Ultima majorare a tarifelor a fost aprobata in februarie 2008, prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) nr. 7/2008, iar atunci pretul unui bilet a crescut de la 1,1 lei la 1,3 lei, cat este si in prezent.

- nu exista benzi unice pentru transportul in comun;

Autobuzele tramvaiele si troleibuzele stau blocate in trafic din aceasta cauza, se inregistreaza intarzieri mari, transportul in comun nu este competitiv.


Primarul Sorin Oprescu a inceput sa faca benzi unice, pe Splai si pe Dorobanti, insa proiectul s-a impotmolit, iar benzile sunt ocupate de multe ori de masini parcate neregulamentar.




  • Cum au rezolvat alte orase aglomerate problema traficului:

Copenhaga

Birgitte Svarre, designer de orase: Copenhaga a suferit o schimbare majora in anii 50-60. Atunci masinile dominau orasul, erau peste tot, in piata centrala a orasului, pe esplanada din fata portului. Practic, orasul si aceste locuri frumoase erau doar un loc unde parcai masina. Acest lucru s-a schimbat. Acum nimeni nu s-ar mai gandi sa foloseasca acele locuri minunate ca imense parcari. Astazi, parcarile sunt acolo, dar s-au gasit alte moduri inteligente de a parca, iar spatiile acestea frumoase - piata centrala, portul - sunt folosite de catre oameni, nu de catre masini. A fost o schimbare dramatica. Oamenii au vazut ca este foarte frumos sa stai in piata centrala si sa bei o cafea si au devenit constienti ca trebuie facute anumite lucruri pentru a face fata schimbarilor climatice, pentru ca orasul sa fie mai sigur, sa aiba o viata mai buna. Astfel ca agenda publica s-a schimbat. Acum, 45% dintre locuitori merg la munca cu bicicleta, 27% merg cu trasportul in comun, 23% cu masina personala si restul de 5% merg pe jos. Deci majoritatea oamenilor folosesc bicicleta si acum avem o problema fiindca au aparut ambuteiaje pe pistele pentru biciclete si trebuie sa o luam foarte in serios, sa imbunatatim sistemul si sa avem grija sa functioneze. Acum avem circa 400 km de piste pentru biciclete la un milion de oameni care locuiesc in acest oras.

Citeste aici tot interviul.


Viena

Rudolf Schicker, consilier municipal in Viena, despre trafic
: In 1979,  peste 40% din populatia mobila calatorea cu masina personala si doar 27% calatoreau cu mijloacele de transport in comun.  Am construit 5 magistrale de metrou, am construit si alte retele de tramvai, am introdus trasee de autobuz noi, iar pe timp de noapte mijloacele de transport in comun functioaneaza. Deci avem mijloace de transport care functioneaza 24 de ore din 24, sapte zile din sapte, deci acoperim toate cele 365 de zile din an. Un abonament anual costa 365 de euro, adica 1 euro pe zi, iar pentru  cei tineri, elevi, studenti si adolescenti, acest abonament costa doar 60 de euro/an. Pentru intreaga regiune Viena, abonamentul costa doar 60 de euro.  Consecinta acestei strategii a fost ca in 2013 raportul se inversase: 40% dintre cetatenii mobili se deplasau cu mijloacele de transport in comun, iar 27% foloseau autoturismele personale.  Daca vrei sa mergi cu masina personala in centrul orasului parcarea te costa foarte mult - 2 euro pe 30 minute, evident mai mult decat ai plati pentru un bilet de tramvai. Dorim ca ponderea celor care folosesc masina personala sa scada in urmatorii ani sub 25%. Pentru atingerea acestui scop mai construim o magistrala de metrou, pe cea de-a sasea. In Austria un km de magistrala de metrou costa cam un miliard de euro.

Rudolf Schicker, despre pistele pentru biciclete:
Avem in total 1.370 km de elemente de circulatie pentru biciclisti, le spunem noi. Si asta include fie pistele pentru biciclete, fie trotuare mixte pentru biciclete si pietoni, fie o banda specifica peste carosabil, fie un marcaj care permite biciclistilor sa mearga pe strazile cu sens unic, in sens opus. Cu toate astea, ponderea biciclistilor in trafic este de doar 7%. Cu 15 ani in urma ponderea lor era de doar 3% si atunci aveam doar 250 km de piste pentru biciclete. Ne-am propus ca pana in 2015 sa ajungem la o pondere de 10%, ceea ce nu am reusit. In orice caz, ne dorim sa ajungem candva la 15%.

Citeste aici tot interviul.



Ce trebuie cerut de la viitorul primar general al Capitalei:


- investitii masive in RATB si Metrorex - noi magistrale de metrou;
- benzi unice pentru RATB
- amenajarea de parcari si eliberarea trotuarelor de masini;
- piste pentru biciclete, pe carosabil, bine conectate intre ele;
- continuarea proiectelor de infrastructura necesare, insa proiectele trebuie facute in baza unei strategii;
- majorarea taxei de parcare in zona centrala;
- parcari park&ride;
- sa ceara Guvernului sa termine lucrarile la Soseaua de Centura.


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
21944 vizualizari
  • +15 (21 voturi)    
    Haos (Luni, 16 mai 2016, 14:44)

    Martinezu [utilizator]

    Bucurestiul s-a devzoltat atat de haotic ca practic nici o investitie, nici un plan nu il va putea salva pentru anii ce urmeaza. Cu toate acestea:
    Reducerea numarului de masini este absolut necesara si redarea spatiului oamenilor. Replantarea pomilor si cresterea spatiilor verzi.
    Piste de biciclete reale si linii speciale pentru transport in comun.
    Metrou suspendat. Nu inteleg de ce nu se discuta de aceasta varianta. Cred ca e mult mai ieftina si mai eficienta decat metroul subteran. Fara statii de zeci de milioane, fara tunele fara surpari.
    • +1 (1 vot)    
      e suficienta banda unica (Marţi, 17 mai 2016, 16:05)

      Bogdan31415 [anonim] i-a raspuns lui Martinezu

      metroul suspendat urateste orasul
  • -1 (9 voturi)    
    preluat un model verificat (Luni, 16 mai 2016, 14:57)

    SRA [utilizator]

    O singura solutie MOBILITATEA DURABILA !!!!

    Stationarea durabila!

    Studiati modelul GENEVE !!!
    • +4 (4 voturi)    
      Iata (Luni, 16 mai 2016, 16:09)

      SRA [utilizator] i-a raspuns lui SRA

      http://www.ville-geneve.ch/themes/mobilite/voitures-motos/stationnement-parkings/
  • +18 (20 voturi)    
    Sa aplice legea (Luni, 16 mai 2016, 15:16)

    banel [utilizator]

    Se incalca atat de flagrant regulile de circulatie in Bucuresti incat ai impresia ca nici nu exista o lege.

    In zona unde lucrez exista parcare gratuita cam la 5 minute de mers pe jos de cladirile de birouri....cam 10% ocupata, in schimb pe strazi se parcheaza pe mai multe randuri.

    A venit la un moment dat doua zile politia sa aplice amenzi dupa ce 5 masini au fost avariate in urma unui accident cauzat de lipsa de vizibilitate...o saptamana s-a parcat corect, apoi s-a revenit la situatie anterioara.

    Daca s-ar aplica constant amenzi, lumea ar descoperi ca nu-i o tragedie sa parchezi la 100 - 200m de destinatie.
  • -8 (16 voturi)    
    penibil!!! (Luni, 16 mai 2016, 15:22)

    ..13 [utilizator]

    Cine a decis ce trebuie facut in Bucuresti???
    Si daca tot au decis ce trebuie facut de ce nu au precizat si de unde sa ia banii???

    Atentie la ce iti doresti ca s-ar putea sa iti creasca taxele si impozitele si personal cred ca inca nu este cazul in Bucuresti...

    Ceea ce imi doresc IO de la urmatorul primar este cu mult mai simplu si chiar realizabil intr-un mandat de 4 ani:
    - rigole astfel ca atunci cand ploua sa nu trebuiasca sa sar parleazul cande ies din masina sau cand trec strada;
    - mentenanta pentru carosabil astfel incat acesta sa nu curbeze si sa nu mai existe gropi - nu este mare filozofie sa stii cand si cum trebuie sa fie intretinut covorul asfaltic... Prietenii stiu de ce!
    - trotuare netede - not big deal - astfel incat atunci cand ploua sau cand se topeste zapada sa nu vad balti pe acolo...Sigur ca sunt multi km de trotuar care ar trebui revizuiti dar sigur ca asta va face diferenta pe care o vede orice prost atunci cand iese din casa - asa ca merita cercetata problema in sine... NU am vazut trotuare ca ale noastre nici in Viena si nu cred ca sunt asa ca in Bucuresti trotuarele in Copenhaga. Suntem unici si aici si de aceea oamenii aceeia nu vorbesc despre aceasta problema care ma roade rau de tot!
    - trafic fluent - not big deal again! - cu un management/urmarire protrivita se poate ajunge la fluidizarea traficului. Avem suficienti politisti asa ca pot sa invete sau sa practice dirijarea circulatiei in orele de varf - daca altfel nu se poate...

    In final despre pistele de biciclete -
    nu am vazut prea multi bucuresteni ca pleaca spre lucru cu bicicleta asa ca imi inchipui ca se distreaza asa doar in Weekend, drept urmare as face program special la sfarsit de saptamana si/sau as inchide circulatia pentru autovehicule in anumite zone in acest interval de timp.Asa se cheltuie mai putini bani si bicileste si omul cand are chef in siguranta si cu placere, fara noxe!

    Bucuresti-ul are nevoie de un cap ca de treaba este suficient - pentru mai multe mandate
    • 0 (0 voturi)    
      Build it and they will come... (Marţi, 17 mai 2016, 12:50)

      laurix [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Nici in Sevilla inainte de constructia infrastructurii pentru biciclete nu prea mergea multa lume cu bicicleta. Acum bicicleta are o pondere de 9% din totalul mijloacelor de transport folosite zi de zi (de la 0,5%) si este in continua crestere in conditiile in care Sevilla a devenit unul dintre cele mai prietenoase orase cu biciclistii. Asadar, ca sa incurajeze folosirea bicicletei ca mijloc de transport, si nu doar ca unul recreativ, municipalitatea trebuie sa investeasca intr-o infrastructura coerenta pentru biciclete, realizata de catre specialisti.
  • +12 (14 voturi)    
    ar mai fi cateva probleme cu "gratuitatile" RATB.. (Luni, 16 mai 2016, 15:28)

    pehash [utilizator]

    1. "pensionarii" nici macar nu trebuie sa-si achizitioneze un card ACTIV. pur si simplu arata un talon de pensie... oricine poate face rost de cartonul ala daca doreste.
    2. posesorii de abonamente nu sunt obligati sa le foloseasca. practic e imposibil sa afli pe ce linii, respectiv la ce ore este nevoie de suplimentarea parcului de autobuze si tramvaie.
    3. controlorii sunt rari si ineficienti. din 10 calatori fara bilet vor insista sa-l amendeze doar pe ala care pare mai spalat si pare mai usor de intimidat.. restul coboara si se urca in urmatorul autobuz/tramvai.

    Populatia Municipiului Bucuresti ramane in continuare un mister pentru INSSE.. in baza lor de date (tempo online POP105A) spun ca in 2015 ar fi 1.85 milioane, dar in ultima raportare a INS Bucuresti se pare ca la 01/01/2016 am fi 2.1 milioane => +13.5%!!!
  • +4 (6 voturi)    
    Studiu de caz - trafic rutier (Luni, 16 mai 2016, 15:29)

    Profesorul2 [utilizator]

    Consider ca Primaria Capitalei se confrunta cu doua provocari majore, cu caracter predominant tehnic: (a) Reducerea riscului seismic al fondului constrit existent si (b) Traficul rutier. Ambele probleme se cer tratate NUMAI cu consultarea (aprofundata, nu superficiala) a unor PROFESIONISTI CUNOSCUTI SI RECUNOSCUTI ai domeniilor respective.
    Este dramatica deruta pe care o induc, chiar si cu cele mai bune intentii, analizele si propunerile de solutii formulate de oameni din afara domeniilor respective (adica al domeniului Ingineriei Seismice, respectiv al Urbanismului). Referindu-ma la problematica abordata in articolul de fata, sare in ochi confuzia care se face in mod permanent intre STRATEGII (adica tratarea globala din perspectiva urbanistica pe termen scurt, mediu si lung) si abordarea aleatoare a unor aspecte de DETALIU (piste pentru biciclisti, investitiile in transportul in comun, parcarea neregulamentara pe trotoare, etc). La Universitatea de Arhitectura si URBANISM, exista profesionisti de marca ai domeniului. Nu ar trebui consultati atunci cand se abordeaza o problema de asemenea amploare si importanta? Ei v-ar explica imediat ce eroare majora se face atunci cand se construiesc (sau se intentioneaza sa se construiasca) parcaje mari in centrul orasului care nu fac altceva decat sa atraga trafic spre centru. Am auzit chiar voci care s-ar putea sa aiba un cuvant greu de spus in urbanismul Capitalei (ma refer la candidati la Primarie ) care opteaza pentru PARCAJE SUBTERANE MAI MULTE in centrul Capitalei uitand (sau ne-stiind) ce aglomerare de tuneluri, canale si retele se afla in aceasta zona si ignorand costurile enorme, tehnice si economice, implicate de aceste parcaje.Iata de ce cred ca DEZBATERILE pe asemena teme trebuie facute numai de catre profesionisti. "Carpelile" de conjunctura nu fac altceva decat sa agraveze situatia actuala.
    • 0 (0 voturi)    
      DA! (Miercuri, 18 mai 2016, 0:13)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Profesorul2

      Specialistii ar trebui sa prezinta solutiile fezabile!
      Super!

      Cine ii invita?
      Discutia trebuie inceputa u mult inainte de alegeri pentru a putea construi un program realist - cred...
  • +12 (18 voturi)    
    Nu trebuie facut decat un singur lucru (Luni, 16 mai 2016, 15:31)

    Rali [utilizator]

    Modificare legii care sa dea posibilitatea amendarii conducatorilor auto si il lipsa lor prin plasarea amenzii pe parbriz.
    Dupa acel moment sa se aplice legea, semnele de opirea interzisa existand in tot orasul, dar nimeni nu le ia in seama.
    S-ar elibera orasul de masini parcate aiurea.
    E atat de simplu sa se faca asta, dar nu se doreste supararea alegatorului.
    Propunem solutii fantasmagorice cand cele ieftine si la indemana nu le aplicam.
  • +13 (13 voturi)    
    Cateva observatii (Luni, 16 mai 2016, 15:48)

    ber [utilizator]

    In tarile in care transportul public este bine organizat sunt respectate cateva reguli de bun simt.
    1.Reteaua rutiera si cea stradala sunt bine concepute si mentinute. Axele de intensa circulatie au regim special fata de strazile secundare. In zonele aglomerate transportul in comun beneficiaza de benzi speciale, macar la orele de trafic intens. Politia sanctioneaza drastic nerespectarea acestor benzi de catre soferii care nu au dreptul sa le foloseasca. (A se vedea cum este respectata in Bucuresti banda speciala de pe Bd. Elisabeta, chiar de catre masini oficiale.)
    2. Carosabilul nu este ocupat de masini parcate. Orice parcare ilegala este rapid si strict sanctionata (legile sunt respectate!) Nu se fac parcari private pe reteaua stradala, nici macar de catre institutii de stat (vezi piata din fata Ministerului de Interne, care era libera si inainte de 1989).
    3. Tariful la transportul in comun, desi este subventionat, reflecta macar partial costurile reale.
    4. Nu exista calatori fraudulosi; urcarea se face exclusiv la sofer si acesta supervizeaza plata calatoriei sub orice forma (cash sau cu cardul).
    5. Pensionarii au facilitati, dar beneficiaza de carduri speciale si platesc (totusi) tarife reduse.
  • -1 (17 voturi)    
    Piste si autobuze (Luni, 16 mai 2016, 17:15)

    Robert M [utilizator]

    Pista de biciclete rezolva toate problemele de trafic, este ecologica si pedalatul este gratis.
    Banda intai trebuie facuta pentru autobuze iar banda doi pentru biciclete.
    Bucurestenii trebuie descurajati sa ma detin autoturisme prin taxe foarte mari.
    Orasul trebuie sa apartina majoritatii formate din pietoni, nu unei clici a soferilor supraponderali.
    • +1 (11 voturi)    
      banda autobuze (Luni, 16 mai 2016, 20:07)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

      Trebuie si o banda de rezerva, pentru suplimentarea efectivului auto in zilele friguroase sau cand ploua. Biciclizdii au obiceiul sa nu mai fie eco si trebuie sa se deplaseze si sufletelul lor verde praz. Regulamentari nu sunt vreodata, doar guralivi pe nimic. Pardon, pe impresii.

      Pai ori sunteti biciclisti, ori nu mai sunteti... :D
  • 0 (10 voturi)    
    taxarea e cea mai simpla solutie (Luni, 16 mai 2016, 20:03)

    gigi1 [utilizator]

    Solutia cea mai simpla e o taxa auto speciala scumpa pentru masinile din Bucuresti iar pentru cei din provicine care vin in bucuresti o rovinieta speciala valabila pe perioade scurte.

    Si in felul asta sa vezi cum descopera oamenii brusc ca exista si transport in comun si cererea crescuta o sa duca si la imbunatatirea servicilor.
    • +6 (6 voturi)    
      Buna idee (Luni, 16 mai 2016, 21:20)

      Bintea Haiducul [utilizator] i-a raspuns lui gigi1

      Si o super-rovigneta pentru cazanele inmareiculate in Bulgaria.
  • +1 (3 voturi)    
    densitate (Luni, 16 mai 2016, 21:44)

    stefansb [utilizator]

    Viena are 414 km patrati si 1,7 milioane locuitori.
    Bucuresti are 228 km si 2 milioane de locuitori.
    Sigur, pot fi aduse imbunatatiri, dar tot mai aglomerat decat viena va ramane, pt ca viena e dubla ca suprafata.
    Sa ingori densitatea populatiei nu e decat dovada de amatorism. Bucurestiul pur si simplu e prea mic pt cata populatie are.
    Ar trebui gandit un plan de extindere a Bucurestiului, sa aiba o zona metropolitana adevarata, sa nu se mai inghesuie 2 milioane de oameni (sau mai mult) in 200 km patrati
    • -1 (5 voturi)    
      sunt prea multe masini (Luni, 16 mai 2016, 22:47)

      gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Zona metropolitana plange la volan asteptand sa intre si sa iasa din oras, infrastructura orasului nu face fata la atatea masini chiar daca se mareste zona metropolitana.

      Ar trebui sa compari si cate masini sunt in viena pe cap de locuitor comparat cu bucuresti, ii spulberam sigur, la noi cine nu are masina e "fraier".
  • +1 (7 voturi)    
    Bucurestiul e cea mai poluata capitala europeana (Luni, 16 mai 2016, 22:33)

    zzztop [utilizator]

    Am vazut ca nu multe comentarii au remarcat dar poluarea asta provocate de masini si in special de motoarele diesel ne afecteaza chiar daca nu pe termen foarte scurt.

    Solutiile sunt transportul public, masini electrice, biciclete si spatii verzi. Dar avem nivelul de educatie/civilizatie sa votam primari ca ND care chiar sa doreasca lucrurile astea in Bucuresti?
  • +2 (2 voturi)    
    Ordine (Luni, 16 mai 2016, 23:05)

    Cetateanu [utilizator]

    Care ar fi ordinea vinovatilor si in ce procent?
    1. Pai administratia (functionari de primari, primari si consilieri) cam 40%: indolenta "specialistilor" din primarie gata sa pupe in fund alesii, si cu ochi pe spagi - apropo cum s-au impartit spagile la piste pt. biciclete intre Udrea si Oprescu? care au ridicat si mai mult problema circulatiei pe trotuarele aglomerate fara sa rezolve nimic -doar buzunarele sus numitilor. Am vazut in Germania, Franta etc. pistele de biciclete erau pe carosabil fara sa incurce circulatia, suprapuse cu transportul in comun, cu refugii sa poata trece autobuzele etc. In Buc. semafoarele administrate de UTI (cine o fi patronu?) merg eventual pe vreme frumoasa, nu tin cont de necesitatile din intersectie iar sugestiile sunt hartie igienica pentru indolentii de mai sus. Mai pot continua.
    2. Politia locala si cei de la circulatie (30%) loviti de indolenta si plictis, care din cand in cand isi fac datoria- parcari ilegale, circulatie in sictirul legii, etc. ca sa para ca nu-si iau salariul degeaba - dar de cele mai multe ori cand ies in misiune: dorm in masini si fac conversatie pe mobile - apropo operatorii mari ar putea sa le mai dea ceva premii pentru traficul pe care-l fac (telefonic) ca doar e platit din banii contribuabilului.
    Si evident participantii la trafic 29% - (1 % raman pentru neprevazute): violenti, nesimtiti, gata de conflicte, mitocani conducand si parcand in dispretul legii si bunului simt.
    Extinderea ariei metropolitane - pai s-a cam facut: toate noile cartiere rezidentiale - cu infrastructura mai proasta decat zonele "comuniste" de unde dimineata se scurg coloane in ritm de melc seara invers, si aglomerand (in cazul cel mai bun) parcarile magazinelor dar si strazile din zonele de bishnitz construite de marii specialisti in arhitectura,de dezvoltatori verosi cu aprobarea si complicitatea bine unsa a indolentilor si ticalosilor de la punctul 1.
    Deci cum poate cineva sa faca curatenie in aceasta mizerie?
    • +3 (3 voturi)    
      gresit (Marţi, 17 mai 2016, 10:22)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

      e democratie. vinovati sunt locuitorii cu drept de vot.
    • -2 (2 voturi)    
      Perfect spus !!! (Marţi, 17 mai 2016, 11:53)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

      As mai adauga lipsa aproape totala a politiei de pe strazi. Daca politia si-ar face datoria si ar aplica legile (chiar asa schioape si idioate cum sunt) treaba ar fi mult mai buna. Dar, asa cum bine spuneti, politistii dorm in masina (aveam si o poza cu ei sforaind cu cascheta pe ochi, in intersectie) sau joaca jocuri. Pe mine era sa ma loveasca o masina pe trecerea de pietoni (masina intrase pe rosu !) si cand m-am dus la politistii din masina parcata acolo, i-am deranjat cu intrebarea "De ce nu faceti nimic ? Nu ati vazut ca etc etc ?" Raspunsul a fost "Nu am vazut, suntem ocupati" - ei jucau niste jocuri pe telefoane. Strict adevarat.
  • +3 (11 voturi)    
    Romania este de fapt formata din mai multe Romanii (Luni, 16 mai 2016, 23:14)

    quietguy58 [utilizator]

    Vind dupa o sedere de o luna de zile in Romania.

    Romania este de fapt formata din mai multe Romanii.

    Cind circuli cu masina prin Ardeal este cu totul si cu totul diferit de ceea ce se intimpla in Buzau, Braila si Constanta.

    Dar cu totul si cu totul diferit este ceea ce se intimpla in Bucuresti care are o dinamica total diferita de restul Romaniei.

    Ceea ce se intimpla in Bucuresti este rezultatul a 26 de ani de proasta conducere, administrare si punere in folosinta a diferitelor masuri pentru imbunatirea transportului public, circulatei auto si a circulatiei pietonale.

    Traiesc intr-un oras de doua ori mai mare ca Bucurestiul, oras care si el la rindul lui problemele sale de circulatie care in nici un moment nu poate compara cu ceea ce sufera bucurestenii in particular si romanii in general zi de zi datorita proastei administratii al acestui oras.

    Nota: gasesc ca in Bucuresti "claxonita" este extrem de dezvoltata si raspindita.
    Gasesc ca "saracii" soferi bucuresteni nu pot conduce daca nu claxoneaza tot timpul !!!
    Claxonarea fara ni ci un motiv costa oriunde intre 35 si 281 $ pentru fiecare infractiune de claxonat abuziv
    • 0 (2 voturi)    
      E haos total toata tara (Marţi, 17 mai 2016, 9:25)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      Poate cu o decada in urma se mai putea face ceva, acum e prea tarziu. Am si eu cateva saptamani de Romania, am fost jefuit deja de doua ori, politia bineinteles cxa nu poate face nimic, etc bla, bla.
      Fac Romania.
      • -1 (1 vot)    
        Continuare... (Marţi, 17 mai 2016, 12:34)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Totul a fost bine si frumos in Romania, am vizitat locuri superbe din tara pe care le uitasem (Valea Oltului, Calimanesti, Sibiu, Alba Iulia, Turda, Cluj, Reghin, Brasov). Ceva de vis si se vede clar diferenta neta intre omul gospodar si cel delasator.

        Bun simt si educatie
        Daca in Ardeal, lumea pare si este mai calma si mai binevoitoare, alta este "dinamica" comportamentului unor "bucuresteni".
        In general, nu ma (mai) recunosc in comportamentul multor "bucuresteni" care incearca sa-i "taie" fatza la coada in magazine, intersectii, etc.

        Ratacit in Ardeal
        In Ardeal, la un moment dat, ne-am ratacit cu tot cu GPS asa ca la un moment dat am ajuns la Odorheiul Secuiesc, orasel locuit in majoritate de unguri unde am intrebat cum putem ajunge la Brasov.

        Spre placuta mea surpriza, in trei ocazii, ungurii ne-au ajutat efectiv sa gasim drumul spre destinatie in pofida faptului ca se chinuiau sa vorbeasca in romana.

        Bucurestiul meu.
        Bucurestiul ar fi avut sansa de a deveni un oras modern, frumos (atit cit se poate) si asta daca nu s-ar fi furat cit se poate si nu ar fi fost "condus" asa cum a fost condus in ultimii 26 de ani.

        "Transportul in comun" bucurestean
        Dar... Din pacate rezultatul, "exista" un transport public de suprafata de tot kkt-ul unde am asistat de doua ori la scandaluri monstru intre minoritarii bruneti si nimeni nu avea curaj sa zica ceva. Mi-e sila de asa ceva si pacat ca Politia este inexistenta la asemenea incidente. Linia 16 zice ceva cuiva? Mereu se intimpla cite ceva pe aceasta linie.

        Hotie.
        Ce pot sa zic?
        Cind am ajuns acasa, in momentul in care am deschis bagajele am constatat cu stupoare ca ni s-a furat sticlelele de bautura pe care le declararasem la vama. Bagajele au fost desfacute, cutiile de cafea instant "Amigo" vadit indoite datorita unor lovituri, sticlute de parfum golite, hainele rascolite, artizanatul facut praf.

        Un gest care ne-a suparat cit se poate de mult si a umbrit toata vacanta noastra in Roman
      • +1 (1 vot)    
        haos e in mintea ta (Marţi, 17 mai 2016, 12:39)

        gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

        Cand gresesti o data e omenesc, cand persisti ... si doar in doua saptamani, hmm, bancurile astea cu romanii sunt hoti sunt deja expirate, daca tot esti atat de dezgustat renunta la cetatenie si nu mai veni in tara.

        ps: in articol e vb de trafic nu de propaganda antiromani.
    • +1 (1 vot)    
      Da, da, plus salvarile (Marţi, 17 mai 2016, 11:56)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      care abuzeaza in draci de sirenele alea, de zici ca esti intr-un oras in stare de asediu. Dadeam un interviu telefonic cu un strain si de afara se auzeau incontinuu sirene peste sirene (eram cu geamul deschis, fiind cald). Omul m-a intrebat, mirat "ce se intimpla acolo ? Ai impresia ca a inceput razboiul !" si intr-adevar, asa si parea.
  • +3 (3 voturi)    
    Numărul de locuitori (Marţi, 17 mai 2016, 10:02)

    stos [utilizator]

    Ne interesează cîți oameni locuiesc în București, nu doar cei care au domiciliu stabil. După Oprescu, cînd era primar, rezultă, probabil din Evidența populației, că în București locuiesc 3 milioane de oameni, și asta era o informație de la alegerile din 2012(stabilii+flotanții).
  • 0 (0 voturi)    
    cereti banda unica (Marţi, 17 mai 2016, 16:06)

    Bogdan31415 [anonim]

    fb.com/speedupb
  • 0 (0 voturi)    
    TAXE! (Marţi, 17 mai 2016, 20:03)

    MarinelaMitria [anonim]

    Taxe de intrat in centru altfel va fi jale. Nu vreau sa ma gandesc cum arata plamanii celor mici in Bucuresti si cati dintre ei vor muri prematur sau vor face astma. Nici dintre noi astia mai maturi.
  • +4 (4 voturi)    
    Solutia este descentralizarea Romaniei (Miercuri, 18 mai 2016, 0:01)

    Metec [utilizator]

    Aglomeratia inumana din Bucuresti are o cauza care excede Capitalei: centralizarea nebuneasca si obsesiva a tuturor investiilor in Bucuresti, lasarea de izbeliste a intregii economii nationale, cu cateva exceptii notabile (Arges - Dacia, Galati - Sidex, etc.). Toti romanii vin in Bucuresti pentru o slujba mai buna, in timp ce sate intregi si orasele mici se depopuleaza vazand cu ochii. Aglomeratia din Bucuresti este consecinta lipsei de strategie a dezvoltarii Romaniei, Cum putea fi altfel, cand li s-a permis tuturor multinationalelor sa se impamanteneasca in Capitala, lasand toate fabricile si uzinele din tara sa se inchida sau sa fie vandute la fier vechi? Uimitoare orbire romaneasca!
    Degeaba veti face pasaje, benzi pentru autobuze si pentru biciclete! Nu mai avem loc unul de altul pe jos in acest oras, daramite pe biciclete sau in autobuze. Pana cand nu va fi franat migratia fortei de munca catre Bucuresti, prin crearea unor mari oportunitati profesionale in alte puncte din tara, nu vom scapa de inghesuiala.
  • 0 (0 voturi)    
    Nodul gordian (Marţi, 20 septembrie 2016, 16:09)

    Ion2050 [anonim]

    Ar fi singura solutie si este foarte echitabila. Mutarea multor multinationale in provincie. Dupa ele s-ar duce si majoritatea angajatilor care au invadat Bucurestiul.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă