​​INTERVIU Rudolf Schicker, consilier municipal in Viena:

In momentul in care la noi cineva ar parca pe trotuar, ar fi imediat ridicata masina. Vrem ca ponderea celor care folosesc masina personala sa scada in urmatorii ani sub 25%

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 4 mai 2015, 15:19 Actualitate | Administratie Locala

Rudolf Schicker
Foto: Hotnews
Cum a reusit Primaria din Viena sa reduca numarul persoanelor care calatoresc cu masina personala cu aproape 15% in ultimii 35 de ani, desi numarul de masini a crescut, iar orasul s-a extins? Cati kilometri de piste pentru biciclete are acest oras? Cati bani se investesc in transportul public? Ce pateste in Viena proprietarul unei cladiri monument istoric daca isi lasa in paragina imobilul? De ce la Viena nu vezi masini parcate pe trotuar? Rudolf Schicker, deputat in Consiliul Landului Viena si consilier municipal, raspunde la aceste intrebari intr-un interviu acordat HotNews.ro.


Catiusa Ivanov: Care este strategia Vienei in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii de transport - transport cu automobilul vs transport in comun vs transport pe bicicleta?

Rudolf Schicker:
In orasul Viena am efectuat un sondaj, asta cu multi ani in urma, in 1979, si i-am intrebat pe locuitorii orasului daca isi doresc sa extindem reteaua de transport in comun. In acel moment, peste 40% din populatia mobila calatorea cu masina personala si doar 27% calatoreau cu mijloacele de transport in comun. Rezultatul acelui sondaj a fost ca 70% dintre locuitorii Vienei s-au pronuntat in favoarea extinderii retelei de transport in comun. Principiul nostru de baza, pe care incercam sa il comunicam oamenilor, este ca, da, puteti folosi orice mijloc de transport numai ca trebuie sa o faceti in mod inteligent. Este mai bine sa folosesti mojloacele de transport in comun atunci cand te deplasezi la locul de munca, la scoala sau la cumparaturi.  Pentru petrecerea timpului liber sau atunci cand trebuie sa transporti lucruri mai voluminoase se recomanda masina personala. Si, desigur, nu avem voie sa uitam ca se poate calatori foarte bine atat cu bicicleta cat si pe jos.

Pe baza acestei idei am extins foarte mult reteaua de transport in comun. Am construit 5 magistrale de metrou, am construit si alte retele de tramvai, am introdus trasee de autobuz noi, iar pe timp de noapte mijloacele de transport in comun functioaneaza. Deci avem mijloace de transport care functioneaza 24 de ore din 24, sapte zile din sapte, deci acoperim toate cele 365 de zile din an. De asemenea, am oferit preturi accesibile pentru cetateni. Un abonament anual costa 365 de euro, adica 1 euro pe zi, iar pentru  cei tineri, elevi, studenti si adolescenti, acest abonament costa doar 60 de euro/an. Pentru intreaga regiune Viena, abonamentul costa doar 60 de euro. Consecinta acestei strategii a fost ca in 2013 raportul se inversase: 40% dintre cetatenii mobili se deplasau cu mijloacele de transport in comun, iar 27% foloseau autoturismele personale. Astfel, anul trecut am avut 930 milioane de utilizatori ai mijloacelor de transport in comun. Cu alte cuvinte, noi avem o oferta foarte buna si nu le spunem oamenilor "nu mergeti cu masina personala", ci le spunem ca este mai incomod sa se deplaseze cu propriul autoturism.

Daca vrei sa mergi cu masina personala in centrul orasului parcarea te costa foarte mult - 2 euro pe 30 minute, evident mai mult decat ai plati pentru un bilet de tramvai. Cu toate ca orasul creste, putem spune ca am reusit sa scadem numarul de masini aflate in trafic si sa crestem numarul de calatori cu mijloacele de transport in comun.

Catiusa Ivanov: Cu cat doriti sa cresteti numarul celor care folosesc mijloacele de transport in comun in urmatorii ani?

Rudolf Schicker:
Dorim ca ponderea celor care folosesc masina personala sa scada in urmatorii ani sub 25%. Pentru atingerea acestui scop mai construim o magistrala de metrou, pe cea de-a sasea. In Austria un km de magistrala de metrou costa cam un miliard de euro.


Catiusa Ivanov: Bucurestiul este intr-o situatie foarte delicata - avem doar 7km de piste pentru biciclete si Primaria evita sa faca altele pentru ca nu am avea destul de multi biciclisti. Cati km de piste pentru biciclete are Viena si care este strategia d-voastra pe acest palier?

Rudolf Schicker:
Avem in total 1.370 km de elemente de circulatie pentru biciclisti, le spunem noi. Si asta include fie pistele pentru biciclete, fie trotuare mixte pentru biciclete si pietoni, fie o banda specifica peste carosabil, fie un marcaj care permite biciclistilor sa mearga pe strazile cu sens unic, in sens opus. Cu toate astea, ponderea biciclistilor in trafic este de doar 7%. Cu 15 ani in urma ponderea lor era de doar 3% si atunci aveam doar 250 km de piste pentru biciclete. Depinde bineinteles si de profilul geografic al orasului, daca este un oras deluros. La Viena sunt pante destul de inclinate. Bineinteles ca in zonele plate ciclistii se descurca cel mai usor, iar in zonele mai deluroase se circula mai putin cu bicicleta. Noi spunem ca mersul cu bicicleta ar fi a doua cea mai importanta metoda de transport dupa mijloacele de transport in comun. De ce? Pe de o parte este un mijloc de transport sanatos, pe de alta parte bicicletele ocupa mai putin spatiu decat masinile si nu in ultimul rand, pentru distante mai mici de 3 km este un mijloc de transport foarte convenabil. Totodata suntem de acord ca sunt acele zone deluroase si este mai greu sa ii motivam pe vienezi sa foloseasca bicicleta. De aceea exista la Viena o asa zisa agentie pentru mobilitate care pregateste masuri de imbunatatire a traficului biciclistilor si promoveaza mersul cu bicicleta.

Cu zece ani in urma am introdus conceptul de "city bike" ceea ce inseamna ca doritorii pot inchiria gratuit o bicicleta, prima ora este gratuit, apoi se plateste 2 euro pe ora. Sistemul acesta functioneaza foarte bine fiindca se combina mersul cu bicicleta cu mijloacele de transport in comun. Desigur, Munchen sau Amsterdam sau Copenhaga au mai buclti biciclisti ca Viena, dar ne straduim sa crestem ponderea biciclistilor in traficul rutier. Ne-am propus ca pana in 2015 sa ajungem la o pondere de 10%, ceea ce nu am reusit. In orice caz, ne dorim sa ajungem candva la 15%.


Catiusa Ivanov: Cat costa amenajarea unui km de pista pentru biciclete si cum au reactionat soferii cand ati taiat din carosabil pentru amenajarea pistelor?

Rudolf Schicker:
Este greu de raspuns la aceasta intrebare. Avem portiuni sau trasee foarte scumpe unde a trebuit sa construim pasarele speciale pentru biciclete si avem solutii foarte ieftine unde pur si simplu s-a facut un marcaj pe carosabil. De aceea nu se poate da o cifra exacta. In perioada in care raspundeam eu de aceste activitati procedam astfel: atunci cand se reparau strazi, construiam si pista pentru biciclisti. Si in acel moment soferul era fericit ca i se repara strada, avea o strada noua si nu isi mai dadea seama ca pierduse o portiune de carosabil pentru pistele pentru biciclete. Acolo unde avem cel mai ieftin marcaj, care ii permite biciclistului sa meraga in sens invers, pe strazile cu sens unic, aceasta fiind si cea mai sigura metoda fiindca soferii te vad foarte usor, totusi, impotriva acestei solutii sunt cele mai multe voci, oameni nemultumiti. Dar noi am adoptat aceasta solutie mai ales in zonele rezidentiale si acolo unde sunt stradute inguste si oricum nu poti circula cu mare viteza.

Catiusa Ivanov: Cati bani ati alocat in 2014 pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere - pasaje - drumuri, cat pentru piste pentru biciclete si cat pentru transportul in comun?

Rudolf Schicker:
Pentru strazi si pasarele si piste pentru biciclisti am cheltuit 130 milioane de euro, iar pentru dezvoltarea transportului in comun - 700 milioane de euro. In aceasta suma intra atat constructia de magistrale de metrou, noile linii de tramvai si autobuz si intretinerea parcului auto. Aceasta suma reprezinta cam 7% din bugetul nostru.


Catiusa Ivanov: Cum procedati atunci cand doriti sa construiti un pasaj nou sau sa largiti o strada, ma refer in special la cazurile care necesita demolari, exproprieri. Va consultati cu cetatenii? Tineti cont de parerea lor sau este strict o decizie a municipalitaii?

Rudolf Schicker:
Noi acum suntem nevoiti sa contruim foarte putine strazi. Este clar ca orasul creste, avem mai multi locuitori, dar se circula mai putin cu masina. Si astfel infrastructura stradala este suficienta. Mai exista cateva puncte unde trebuie sa facem imbunatatiri, mai ales acolo unde apar cartiere rezidentiale noi. Acolo se mai construiesc strazi noi, insa sunt zone unde inainte nu era nimic si poti planui din start cum va arata zona. In Austria nu exista posibilitatea exproprierilor cand este vorba de strazi comunale. Cu alte cuvinte, daca vrem sa construim astfel de strazi, trebuie sa cumparam terenurile. Apoi, mai exista strazi construite de nivelul federal, din bugetul central, dar si in acest caz statul cumpara terenurile si doar daca cineva nu doreste sa isi vanda terenul, poate fi expropriat, dar numai pentru drumuri nationale. Si decizia cu privire la traseul strazii, dimensiunile si masurile de protectia mediului sunt incluse intr-un studiu de impact. Pornind de la acest studiu de impact  se face o nota informativa pentru cetateni, iar cetatenii au posibilitatea de a depune plangere impotriva proiectului de infrastructura si atunci se ajunge la negocieri. Negocierile se pot prelungi foarte mult.

Catiusa Ivanov: Care credeti ca este cea mai buna cale pentru a decongestiona traficul din centrul Vienei?

Rudolf Schicker:
Cea mai buna strategie este, clar, sa se extinda reteaua de transport in comun si sa le comunicam cetatenilor ca nu are sens sa se deplaseze cu masinile personale. Cine totusi insista sa se deplaseze cu masina personala trebuie sa ia in calcul ca la ore de varf va petrece mai mult timp in trafic.


Catiusa Ivanov: Ce masuri ia primaria pentru a reduce poluarea si a face orasul mai prietenos pentru oameni?

Rudolf Schicker:
Este un subiect foarte complex si amplu. In primul rand, avem aceasta strategie de muta traficul de la cel cu masina personala la transportul in comun - noi ii spunem traficul prietenos cu mediul. Acesta include mijloacele de transport in comun, bicicletele si mersul pe jos. In al doilea rand, incercam sa stimulam folosirea unor vehicule mai putin poluante, de exemplu taxiurile sa foloseasca gaz sau sa fie electrice. La fel si camionetele care tranpsorta marfuri prin oras. Deci sa nu mai functioneze pe motorina sau benzina. Apoi, un al doilea mare capitol reprezinta incalzirea si aici avem o serie intreaga de masuri. Avem centralele electrice si incercam sa le folosim cat mai mult si pentru producerea de energie termica. Apoi, producem energie termica din arderea deseurilor. Si apoi ,mai exista acea retea de centrale care deservesc cartierele. Mai avem cartiere de case foarte vechi care sunt foarte prost izolate si pierd caldura. Pentru acestea avem un program special prin care finantam termoizolatiile.

Catiusa Ivanov: Cum izolati casele vechi fara sa le distugeti ornamentele de pe fatada? La noi aceasta este o mare problema.

Rudolf Schicker:
Este un proces dificil. Dar reusim adesea sa obtinem un compromis cu cei de la protectia monumentelor.

Catiusa Ivanov: Cu cat la suta din costurile de reabilitare termica participa primaria?
Rudolf Schicker:
25% preia primaria din costul total.


Catiusa Ivanov: Cum faceti fata presiunii imobiliare pe centrul orasului, sa conservati cladirile de patrimoniu si specificul unei zone, dar sa permiteti totodata edificarea de noi constructii?

Rudolf Schicker:
Viena a ajuns foarte repede in evolutia sa la forma actuala. De aceea, impresia pe care o lasa Viena este una de oras compact. In mare parte Viena a fost construita in urma cu 150 de ani  - 120 de ani. Inca de atunci s-a hotarat care era regimul de inaltime al cladirilor. Inaltimera limita era de 21 metri pana sub acoperis. Si sunt foarte putine exceptii permise de la aceasta limita. Orasul vechi sau centrul orasului este o zona inchisa, protejata, iar acest lucru apare in planul de urbanism. Cine isi doreste sa construiasca in acea zona protejata trebuie sa indeplineasca mai multe conditii. In primul rand  trebuie sa aiba un proiect care sa corespunda planului urbanistic. In al doilea rand, din punct de vedere vizual, cladirea trebuie sa corespunda zonei, iar in al treilea rand investitorul trebuie sa convinga si opinia publica de acel proiect. Si cu toate acestea exista destule voci care afirma ca nu supraveghem indeajuns avolutia orasului. De obicei sunt persoane care nu isi doresc niciun fel de schimbare. Insa si cu 150 de ani in urma au avut loc schimbari. Atunci s-a construit acest ring in jurul centrului si atunci s-au construit majoritatea cladirilor orasului Viena. Trebuie mereu sa incerci sa gasesti un echilibru.


Catiusa Ivanov: Practic unde se pot construi cladiri mai inalte de 21 de metri. Am vazut ca in afara ring-ului se construiesc cladiri inalte chiar printre case vechi?

Rudolf Schicker:
Practic aceasta inaltime limita este valabila doar in interiorul inelului. In afara inelului exista zone unde are sens sa construiesti cladiri mai inalte, iar pe canalul Dunarii, este cladirea Unica, care este mai inalta si cladirea proiectata de Jean Nouvel. In sectorul 2 malul Dunarii este mai jos decat in sectorul 1 si acolo poti sa construiesti pana la 70 metri inaltime. .Astfel se creaza cumva senzatia de cerc inchis. Exista mai multe puncte unde procedam astfel, si de-a lungul Dunarii,  si de-a lungul raului Viena. Avem cladiri inalte la gara centrala, Wien Mitte - Hotelurile Hilton si Intercontinental. Si apoi mai exista pe Dunare cladirea Viena Danube Center. Acolo cel mai inalt turn are o inaltime de 220 metri. La cladirile inalte am spus mereu ca ele aduc trafic si decizia a fost ca ele sa fie amplasate acolo unde reteaua de transport in comun este foarte bine extinsa. Practic unde sunt statii de metrou si trenuri rapide si sa se potriveasca la aspectul orasului. Totodata nu au voie sa optureze perspectiva.

Catiusa Ivanov: La noi este ceva obisnuit ca proprietarii de cladiri monument istoric sa isi lase cladirile in paragina pana cad ca sa poata construi ceva mai inalt. Ce pateste la Viena cineva care lasa o astfel de cladire in paragina?

Rudolf Schicker:
Trebuie spus in primul rand ca de protectia monumentelor se ocupa statul in Austria, deci este reglementata la nivel federal. In astfel de situatii exista Oficiul Federal pentru Protectia Monumentelor care poate decide in locul proprietarilor o actiune de renovare si poate insarcina o firma sa renoveze cladirea respectiva, iar apoi recupereaza banii de la proprietar.

Catiusa Ivanov: Sunt amenzi, pedeapsa cu inchisoarea?

Rudolf Schicker:
Exista amenzi, nu exista pedeapsa cu inchisoarea, dar cea mai grea amenda este faptul ca proprietarul trebuie sa plateasca renovarea respectiva.


Catiusa Ivanov: Cati bani a investit anul trecut Viena in amenajarea spatiilor publice - piatete, spatii pietonale. Cum se ia decizia de a amenaja un spatiu public si ce calitati trebuie sa aiba?

Rudolf Schicker:
Nu pot sa va dau o cifra deoarece la noi acesti bani sunt in aceeasi oala cu bugetele pentru strazi si pasaje si exista mai multe oale mici cu bugetele celor 23 de sectoare. Ce facem noi atunci cand o strada trebuie transformata in zona pietonala? Este o decizie pe care o ia orasul impreuna cu sectoarele. Dupa ce se ia decizia, trebuie construita. Viata nu este atat de simpla. Mereu apar persoane care nu doresc sa se intample asta, vor sa se faca altfel, si apar discutii. Ultima data, in cazul Mariahilfer Strase, s-a organizat chiar un referendum. Rezultatul a fost pozitiv, cetatenii au validat proiectul, iar noi l-am pus in practica.
Iar pentru amenajarea spatiilor publice se organizeaza un concurs de arhitectura.

Catiusa Ivanov: Ne puteti da cateva exemple de reconversii urbane, foste cladiri industriale/zone industriale transformate de municipalitate in altceva?

Rudolf Schicker:
Dupa cum spuneam, Viena are din ce in ce mai multi locuitori si ne bucuram cand putem gasi astfel de foste zone industriale pe care le putem converti in zone rezidentiale. In astfel de situatii, cele mai dorite sunt fostele cazarmi, spatiile unor foste gari sau fabrici dezafectate. Se incep negocieri cu proprietarii, fie cu Armata, fie cu Caile ferate, sau fostul operator al fabricii, in vederea achizitionarii terenului. De exemplu, in prezent se construieste un spital nou - spitalul de nord ii spunem noi - in zona sau pe terenul unde se aflau atelierele de reparatii ale cailor ferate. Iar pe locul fostului aeroport din anii 30 construim practic un oras nou. Va fi un orasel de sine statator, pentru 37.000 locuitori. Cu opt ani in urma am organizat un concurs mare de urbanism si decizia a fost sa se mearga direct cu metrou pana acolo. Acum se construiesc primele 1000 de locuinte.

Catiusa Ivanov: Primaria construieste pe banii ei aceste locuinte?

Rudolf Schicker:
Terenul era in coproprietate - orasul Viena si statul Viena fiindca era fostul aeroport, deci nu am mai dat bani sa il cumparam,  iar proiectul imobiliar este dus la capat de o societate comuna care apartine orasului si statului.

Catiusa Ivanov: Cati bani investiti in proiect si ce castiguri veti avea?

Rudolf Schicker:
Terenul este in proprietate publica de 80 -100 de ani, deci nu am dat bani pe el. Vrem sa iasa ceva frumos din acest proiect, vrem sa avem si metrou acolo. Vom construi parcuri scoli si gradinite, iar societatile care vor investi acolo vor avea tot felul de fabrici, institute de cercetare, vor veni sa cumpere terenul. Deci practic  din vanzarea acestor terenuri isi finanteaza partea publica proiectul - construirea scolilor, gradinitelor. Locuintele le platesc cei care se muta acolo.

Catiusa Ivanov: In Viena nu am vazut nicio masina parcata pe trotuar, dar in Bucuresti avem o adevarata problema cu asta. Cum a rezolvat Viena aceasta situatie cu mult timp in urma? Ce ar pati un sofer din Viena daca in zilele noastre s-ar gandi sa parcheze pe trotuar si sa nu mai lase spatiu pietonilor?

Rudolf Schicker:
Noi nu am avut aceasta problema. Cunosc problema de la Sofia, Moscova, Bucuresti, Belgrad, dar sub forma pe care o descrieti d-voastra nu am intalnit-o la Viena. Ce s-a intamplat la noi, uneori, in intersectii, oamenii parcau cu doua roti pe trotuar. In momentul in care la noi cineva ar parca pe trotuar, ar fi imediat ridicata masina dupa care trebuie sa se duca undeva la o parcare uriasa, aflata la 10 km de Viena pentru a o recupera. Va plati transportul masinii si amenda, iar acea parcare uriasa nu este conectata la reteaua de transport in comun, deci va trebui sa plateasca un taxi pana acolo, ceea ce ii va da multe batai de cap. Ce am mai facut noi, am ingradit acesul masinilor prin piloni, dar asta vad ca se intampla deja si la Bucuresti. Am vazut ca si la Moscova se ridica masinile destul de des fiindca altfel nu merge.

Catiusa Ivanov: Ce parere v-a facut Bucurestiul la o prima vedere?

Rudolf Schicker:
Prima data am fost la Bucuresti in 1968, apoi in septembrie anul trecut si acum. Mi se pare ca orasul a evoluat foarte-foarte mult. Cred ca nu trebuie sa fim atata de nerebdatori in ceea ce priveste dezvoltarea orasului, lucrurile se vor imbunatati, iar orasele europene au un schimb de parereri, de informatii, au legaturi destul de bune, se ajuta reciproc. Stiu totodata ca primarul Vienei are o relatie foarte buna cu primarul Bucurestiului si primarul Bucurestiului preia multe dintre ideile noastre. Noi am avut 70 de ani la dispozitie. Voi ati avut doar 25. Este o diferenta.












[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
20206 vizualizari
  • -31 (43 voturi)    
    Iarasi aburelile de la Viena... (Luni, 4 mai 2015, 15:36)

    leeloo2 [utilizator]

    Mai intai sa vedem daca doreste asa ceva cineva la noi :)
    • +36 (46 voturi)    
      Pai la voi nu , (Luni, 4 mai 2015, 15:43)

      potaissa [utilizator] i-a raspuns lui leeloo2

      la voi trebuie parcate toate trotuarele si pistele de biciclisti ,chiar si parcuri/zone verzi. Jmecherasii trebe sa aiba parcat beemveu 730 in fata blocului cu confort redus ,iar miijloacele de transport in comun sant oricum pentru loseri si fraieri De ce s-ar face ceva cu cap si la Bucuresti cand vei avea nevoie de Landcruiserul tau pentru a intra cu el pana in apa marii la Costinesti ca sa-ti clatesti putin jentile si ca sa le-o pui in bot la fraieri,nu?
      De-ai ii Austria unde este si Romania acolo jos tare ,e chestia de mentalitate. Asta e tot.
      • +21 (21 voturi)    
        mare dreptate aveti (Luni, 4 mai 2015, 16:05)

        Cristi [anonim] i-a raspuns lui potaissa

        Nu suntem in stare in 25 de ani sa instalam macar un amarat de semafor la intersectia de la Domnesti - Centura . Pe acolo trec camioane din toate tarile Europei si ne claseaza ,asa cum meritam.
        De transport in comun ce sa mai vorbim . Ar fi atat de simplu de rezolvat traficul din Bucuresti prin realizarea inelului de metrou in locul caii ferate de centura - dar probabil nu se vrea sau cine stie - nu ne duce capul - ceea ce e grav
        • +1 (9 voturi)    
          nu exista viziune (Luni, 4 mai 2015, 23:57)

          vigni [anonim] i-a raspuns lui Cristi

          corect ai zis omule
          Oprescu parca vrea sa opreasca orice idee benefica si cetatenilor, sa dezvolte transportul in comun, sa bage bani in RATB decat in borduri si stalpi de piatra din import.
          A ingustat calea Victoriei de la 4 benzi la doua ca sa sporeasca poluarea, sa creasca enervarea, sa urle salvarile ca nu au loc si poate sa incurajeze in cele sase luni de iarna bolile de plamani si sa platim concedii medicale.
          Nu e nici o viziune pe termen lung, ce sa ne comparam cu Viena unde e alta organizare de 50 de ani.
      • +14 (18 voturi)    
        In Romania se da in marsarier pt o paine (Luni, 4 mai 2015, 16:19)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

        Bineinteles cu geamurile deschise si manica la maxim....dupa care se parcheaza pe iarba, again....ca ala-i smecher si restul lumii e prosti.
      • +20 (22 voturi)    
        Daca tot luam modelul strain (Luni, 4 mai 2015, 16:22)

        Close [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

        1) Chiar si in strainatate cele mai multe trotuare sunt blocate prin stalpi montati cu simt de raspundere (nu baloane prinse cu scoci ca la noi, bune doar sa mai traga un contract de reparatie la fiecare 6 luni).

        2) Daca darami un stalp ca sa parchezi pe trotuar patesti ceva mai grav decat ridicarea masinii.

        3) De cele mai multe ori trotuarele nu sunt foarte late, de multe ori doar cat pista de bicicleta plus inca 1 metru pentru pietoni.

        4) Exista parcari platite care sa acopere ~90% din flota de masini si parcari gratuite care sa acopere alte 20-30%.

        Astea sunt masuri foarte simple sa fluidizezi traficul pentru toti participantii si sa descurajeze greselile. Din pacate la noi toti s-ar simti deranjati:
        1) Autoritatile pentru ca ar pierde bani din manevre cu reparatii constante la garduri si stalpi sau din ridicat masini care parcheaza pe unde apuca pentru ca nu exista parcari.

        2) Soferii pentru ca ar trebui sa plateasca parcari sau sa piarda din latimea strazii.

        3) Ciclistii pentru ca in general ar fi tratati ca masini si ar ingreuna "selectivitatea" de care beneficiaza acum de a se purta ca pietoni sau vehicul in functie de cum ii avantajeaza situatia (trecut de pe sosea pe trotuar si invers, traversat la semafor pe orice culoare selectand semaforul de pietoni sau de masini in functie de cum ii favorizeaza).

        4) Pietonii pentru ca nu mai pot sa mearga cate 6 umar la umar, trebuie sa aiba grija sa nu calce pe pista de biciclete.

        Romanul nu-i facut pentru civilizatie. Intai trebuie educat, apoi vin mijloacele practice puse in aplicare.
      • -11 (15 voturi)    
        Sunt curios (Luni, 4 mai 2015, 16:48)

        Irukandji [anonim] i-a raspuns lui potaissa

        Ce ar spune fabricantii de masini la auzul acestui target. Mai ales salariatii din domeniu...
        • +8 (10 voturi)    
          N-ai fost atent (Luni, 4 mai 2015, 22:11)

          Max [anonim] i-a raspuns lui Irukandji

          Nr. de masini a crescut in ultimii ani, dar nr. celor care se deplaseaza cu masina, a scazut.. Asa procedez si eu: am abonament anual iar deplasarile cu masina le fac atunci cind fac cumparaturi mai numeroase. In afara de asta, masina o folosesc ca sa fac iesiri din Viena in natura. Nu exista problema parcarilor decit in zonele cu case vechi. De vreo 50 de ani exista lege ca nu e permis constructia de blocuri/case cu mai multe etaje, fara garaj subteran!!! Blocul in care eu stau, are garaj pe 2 nivele. Sint f.multe cazuri cind si in zonele vechi au fost demolate case ce aveau etaje si au fost construite altele noi, dar obligatoriu cu garaje subterane. Asta e motivul pt. care zeci de mii de masini sint "ascunse"in subterane. Asta ti-o spune unul care-i stabilit aici de 30 de ani. Abo.anual costa 365 €. Pretul a fost dus in jos cit se poate, tocmai pt. a incuraja lumea sa circule cu transportul in comun. Uite aici citeva orase europeene pt. comparatie: Oslo (914 Euro), Stockholm (795 Euro), Kopenhagen (524 Euro), Amsterdam (780 Euro), Berlin (695 Euro), Paris (634 Euro), London (1246 Euro), Dublin (1416 Euro).
      • -2 (10 voturi)    
        e chestie si de bani, si de organizare (Luni, 4 mai 2015, 16:55)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

        degeabai ai mentalitate, daca nu ai bani ca sa contruiesti un sistem de transport in comun viabil si de incredere. Si (cam) degeaba ai bani daca nu ai organizare, daca nu stii sa cheltui banul eficient.
        La noi nu prea sunt bani, si cei putini care se gasesc se cheltuiesc anapoda....ca urmare stam 10 ani sa facem 5 statii de metrou, si circulam cu un RATB vai de mama lui.
        • +10 (12 voturi)    
          Pardon (Luni, 4 mai 2015, 18:03)

          tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Bani sunt, la primar in buzunar ! Poti foarte usor sa afli (google) cati bani a inghitit primaria de la UE ca si credite nerambursabile pentru dezvoltarea infrastructurii.

          De unde crezi ca Hotzprescu a furat milioane de euro ?
    • +5 (7 voturi)    
      Uite aici, toti oamenii aia vor... (Luni, 4 mai 2015, 16:07)

      fane_grija [utilizator] i-a raspuns lui leeloo2

      http://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-20038115-video-imagini-inedite-marsul-biciclistitor-25-aprilie-2015-care-participat-cateva-mii-oameni.htm
    • +4 (10 voturi)    
      Pai iarasi Viena! (Luni, 4 mai 2015, 17:21)

      Chiar Eu [utilizator] i-a raspuns lui leeloo2

      La ei se traieste bine si la noi nu. Poate invatam si noi ceva! Altfel toata lumea e nemultumita dar unii sunt ca in Caragiale: "sa se revizuiasca primesc, dar sa nu se schimbe nimic"!
    • 0 (8 voturi)    
      la nois solutii mai putine (Luni, 4 mai 2015, 18:00)

      j [anonim] i-a raspuns lui leeloo2

      Masinile sunt deja in Bucuresti si trebuie parcate. Nu cedeaza nimeni masina dupa ce a dat mii de euro pe ea. Parcari nu sunt, si cu exceptia a catorva mai nebuni, toti se uita intai dupa un loc de parcare legal, si apoi parcheaza ilegal. Multe probleme se rezolva la proiectare, ori la noi s-au proiectat multe blocuri de 10 etaje, aproape lipite unul de altul, fara spatii verzi si parcari mari intre ele.
      • +10 (12 voturi)    
        Problema (Luni, 4 mai 2015, 18:37)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui j

        E ca maharii de la institutiile din zona Universitate parcheaza tot pe trotuar in timp ce parcarea subterana e goala. Asta ce mai e daca nu e nesimtire?
        • +4 (6 voturi)    
          Asta nu este nesimtire, asta este romanul (Luni, 4 mai 2015, 22:14)

          quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

          Asta nu este nesimtire, asta este romanul de la Gheboaia care este "cel mai tare din parcare" si "restul e prosti cu spume".

          Jeaba, romarlanul mai are sute de ani pina sa ajunga la educatia occidentala.

          Pina atunci va fi ingropat de seminte.
      • +1 (1 vot)    
        din ignoranta... (Marţi, 5 mai 2015, 14:03)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui j

        daca politia ar fi dat amenzi conform legii inca din 1990 pentru parcarea ilegala, in Bucuresti nu am fi avut azi atatea masini pe trotuare pentru ca oamenii ar fi inteles ca trebuie sa-ti asiguri locul de parcare inainte sa-ti cumperi masina, nu sa-l ceri pomana de la primarie, de parca toata comunitatea ar trebui sa fie la picioarele tale si sa-ti ofere pe viata aia 10-12 metri patrati doar pentru ca existi si respiri printre ei.
  • +8 (16 voturi)    
    Mesajul trebuie citit in cheia: (Luni, 4 mai 2015, 16:15)

    gigi [anonim]

    "Faceti un transport in comun coerent si abia apoi va ganditi cum sa reduceti numarul de masini, dar probabil ca asta se va rezolva de la sine."

    Cu autobuze care vin o data la 40 de minute si atunci pline, nu prea vad cum ne-am lasa de masina.

    Cat despre bicicleta, la ce infrastructura avem si la ce soferi, doar cei curajosi se incumeta.

    Mie mi-e greu, recunosc, fara masina in Bucuresti dar stiu ca oriunde am fost prin vest, am mers linistit cu transportul in comun fara probleme.
  • +1 (15 voturi)    
    comparati pictura cu branza (Luni, 4 mai 2015, 16:43)

    mozart [anonim]

    Oras de manelisti cu mentalitate de manelisti, asa ca veci nu se vor putea compara o civilizatie cu o amestecatura de ratati din toate natiile, adunati in "buricul targului" lui Bucur.
    • +2 (6 voturi)    
      Dar austriecii (Luni, 4 mai 2015, 18:38)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui mozart

      Nu au avut nici aceeasi istorie sau aceleasi venituri cu noi (in trecut). E usor sa fii fin dupa secole de ciugulit.
      • 0 (0 voturi)    
        argintul (Luni, 4 mai 2015, 22:00)

        doru001 [utilizator] i-a raspuns lui V. Veroiu

        au inceput cu o mina de argint
      • +3 (5 voturi)    
        Nu-i chiar asa (Luni, 4 mai 2015, 22:15)

        Max [anonim] i-a raspuns lui V. Veroiu

        Degeaba ai bani, daca n-ai interese pt. bunul public si numai interese pt. buzunarul propriu! Ai auzi de "omul sfinteste locul"?
  • -3 (17 voturi)    
    vom ajunge si noi acolo (Luni, 4 mai 2015, 16:45)

    manu [anonim]

    E de ajuns sa creasca impozitele pe autoturisme, RCA-ul, Casco, benzina, reviziile, ITP, piesele, si alte astfel de cheltuieli, care deja sunt f mari, si lumea va renunta natural la masini.
    Ce se intampla acum in Capitala dpdv al traficului este dezgustator, si vinovatii suntem noi. Acest oras (ca si toata Europa de altfel) nu au fst dimensionate pentru acest delir automobilistic.
    Eu as circula cu placere cu RATB-ul daca in prima faza ar delimita sensul de mers al autobuzelor/tramvaielor cu tepuse/borduri, caci numai cu gard poti tine oile in staul (oaie=proprietar nesimtit de autoturism care depaseste coloana pe sensul de mers al RATB)
    • +7 (9 voturi)    
      geniule (Luni, 4 mai 2015, 18:28)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui manu

      Creste tu toate alea si o sa vezi cum vin toate taxele inapoi fix in capul tau ca un bumerang.
      Toate produsele se vor scumpi instant.
    • +4 (6 voturi)    
      ...și mai simplu (Marţi, 5 mai 2015, 0:06)

      cobaiu [anonim] i-a raspuns lui manu

      > banda de autobuze delimitată de o bordură continuă, ca să nu poată trece meltenii cu mașina un-doi peste + camere sau polițai pe tronsoane. Ba mai mult, un troll bun ar pune vopsea în loc de bordură, dar să trecem peste - cine se bagă, amendă super usturătoare + puncte. Începi cu un tronson, vezi cum merge. Începe să circule aftobusul rapid și la timp? Hopa, poate-și dă melteanul seama că pune niște bani la chilot și se mută pe RATB. Bonus - aftobusul ajuns la timp poate însemna și mai puțină aglomerație și/sau nervi/bătaie. În traficul ăsta infernal, chiar ar face o diferență. Oprescule, Oprescule, bine că ești tu frate cu Parisu'...
  • +14 (14 voturi)    
    si in Belgia (Luni, 4 mai 2015, 17:05)

    eu [anonim]

    Am luat amenda in Antwerp ca am parcat cu rotile pe trotuar 100 eur (si era loc de parcare unde parcasem).
    • +2 (6 voturi)    
      Si noua ne-au luat masina la Viena (Luni, 4 mai 2015, 18:39)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui eu

      Parcaseram unde ne-au zis de la hotel.
  • -12 (20 voturi)    
    asta cu ridicat masinile (Luni, 4 mai 2015, 17:29)

    Motanul_incaltat [utilizator]

    Nu inteleg rostul ridicatului de masini in afara de a imbogatii smecherii care detin firmele care ridica masini.

    Amenda + puncte de penalizare este mai mult decat suficient.
    Mai bine 10 amenzi decat o ridicare de masina.
    • +11 (15 voturi)    
      Corect (Luni, 4 mai 2015, 18:08)

      tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      Se aude la primarie ? Nu ii mai ridicati masina lui Motanul_incaltat !

      Pai cum isi mai arata valoarea daca il lasati fara masina o zi. Iar valoarea ti-o arati parcand masina (mai scumpa decat garsoniera in care locuieste) pe scarile de la intrarea in mall, doar fraierii parcheaza in locuri permise.


      Problema mea este ca nu sunt ridicate TOATE masinile parcate neregulamentar.
      • +1 (1 vot)    
        frustrari peste frustrari (Marţi, 5 mai 2015, 10:19)

        Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

        Este vorba de practica nu de masina lui x.

        Un camion cu 2 angajati care costa minim 200 de lei pe zi intretinere si salarii ridica maxim 4-5 masini pe zi.

        Un politist care costa probabil sub 100 de lei pe zi poate da 50 de amenzi pe zi.

        Daca stii sa numeri, numara.
    • 0 (4 voturi)    
      Papucel (Luni, 4 mai 2015, 18:34)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      E mai simplu. Cu acelasi pret insa.
    • +5 (9 voturi)    
      E greu nu? (Luni, 4 mai 2015, 18:36)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      De ce nu citesti articolul?

      Va plati transportul masinii si amenda, iar acea parcare uriasa nu este conectata la reteaua de transport in comun, deci va trebui sa plateasca un taxi pana acolo, ceea ce ii va da multe batai de cap.

      Asta e toata faza.
      Degeaba il arzi cu unu care faca mia de euro pe zi cu o amenda de 500 de lei ca il doare undeva.
      Dara daca il pui pe bizon sa alerge sa isi recupereze masina si sa stea la cozi 3 ore atunci incepe sa ii vina mintea la cap.
      • +5 (5 voturi)    
        Cand ne-au ridicat masina la Viena (Luni, 4 mai 2015, 22:36)

        V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui silmix

        EXACT ASA A FOST. De la politie ne-au dat o adresa si am luat taxiul. Taxiul a costat mult pentru ca era zona in afara orasului, ca si cum am lua taxiul de la Bucuresti la Ploiesti.
    • +6 (12 voturi)    
      :)) (Luni, 4 mai 2015, 18:47)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      pai vezi? exact de asta trebuie ridicate. ca amenda nu te deranjeaza, deci vei parca in continuare pe unde iti convine, in timp ce ridicarea te ustura, deci te vei uita de 10 ori daca e legal sau nu sa o lasi acolo.
      • 0 (0 voturi)    
        nu ai inteles (Marţi, 5 mai 2015, 10:51)

        Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

        La fel ca si toti ceilalti furiosi de forum nu ai carnet sau ai dat spaga cand l-ai luat, dar te pricepi la orice.
        O amenda aduce cu sine si puncte de penalizare.
        Parcand neregulamentar de mai multe ori, ti se suspenda carnetul indiferent cine esti.
        • 0 (2 voturi)    
          :)) (Marţi, 5 mai 2015, 11:25)

          thebblack [anonim] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

          am a de 8 ani, b de 5 ani si aproape 200000 de km in ultimii 3 ani, de c si e terminata, urmeaza si examenul, nu am dat nicio spaga si nici nu voi da, nici o amenda, nici un punct de penalizare.

          da, mai sunt si oameni din astia in trafic, pisoias. dar de unde sa stiti voi, bizonii, cand singurele voastre preocupari sunt exact astea, cum sa ocolesti legea, unde sa dai spaga si cum sa numeri punctele de penalizare.
    • +2 (2 voturi)    
      rostul este evident.. (Marţi, 5 mai 2015, 14:09)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      primesti amenda pentru ca ai parcat incalcat legea. amenda in sine nu rezolva faptul ca masina ta se afla intr-un loc nepermis, de aceea este necesara si ridicarea masinii. amenda este pedeapsa ta. ridicarea masinii readuce spatiul ocupat de tine la "normalitate".
      un exemplu simpu: iti parchezi masina in fata garajul de la statia de pompieri... iti dau amenda si-ti las masina acolo??.... fix acelasi rationament se aplica si pe trotuare - chiar daca tu ti-ai luat amenda, pietonii tot trebuie sa circule pe trotuarul ala, deci masina trebuie ridicata.
  • -9 (13 voturi)    
    cand isi aduc aminte de ceva, Viena... (Luni, 4 mai 2015, 17:33)

    leeloo2 [utilizator]

    Si acu 2 ani era concilierul ala care dadea indicatii altor orase sa faca cum au facut ei... cum ziceam insa si in primul mesaj, este obligatorui ca lumea sa fie de acord cu el ? Nu... iar daca nu atunci inainte sa propui ceva intrebi cetatenii daca vor... adica asa e democratic :)
    • +7 (11 voturi)    
      Stii de ce Viena? (Luni, 4 mai 2015, 18:58)

      Alor [utilizator] i-a raspuns lui leeloo2

      Pentru ca Viena castiga locul 1 de cativa ani buni , la concursul ,,orasul cu ce-a mai buna calitate a vietii " - in Europa.
      • +1 (7 voturi)    
        aham! (Luni, 4 mai 2015, 21:11)

        Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui Alor

        Daca raspunsu' la "cea mai buna calitate a vietii...unde e?" e dat de hipsterii in colanti pe bicicleta, ma lipsesc! n am masina, nu conduc, inainte sa sariti cu "iti parchezi bmw-ul..."
  • +4 (4 voturi)    
    Azi (Luni, 4 mai 2015, 18:33)

    V. Veroiu [utilizator]

    Azi am dat pe parcare mai mult ca pe mancare. Asta e. A trebuit sa merg cu masina la serviciu. Imi pare rau? Nici vorba. Transportul in comun e impecabil in Praga si masina nu e necesara zilnic. E normal sa fie scump cand parcarea e in centru in fata cladirii. Asta e. Nu puteam sa car ce aveam de carat si am preferat masina.
  • +2 (6 voturi)    
    corect! (Luni, 4 mai 2015, 21:59)

    doru001 [utilizator]

    Dar Vier Pfoten ce zice, apara si in Viena drepturile ciinilor vagabonzi de a-i minca pe homeless care dorm pe banci?
    • +1 (1 vot)    
      reglementari puse in aplicare (Marţi, 5 mai 2015, 13:19)

      vasilica_ [utilizator] i-a raspuns lui doru001

      in viena nu sint ciini vagabonzi. nu sint. punct.

      cine are ciine, sau adopta unul asa de forma, si il lasa apoi liber primeste niste amenzi usturatoare. pe cei care fac asta ii prind destul de des astfel ca practica sa nu se extinda ca in bucale.

      cine vrea ciine trebuie sa inregistreze animalul, trebuie sa ii faca verificari la veterinar, etc. educatia de baza, in general, face oamenii constienti ca un ciine este o responsabilitate.
      • 0 (0 voturi)    
        ciudat (Duminică, 10 mai 2015, 18:37)

        doru001 [utilizator] i-a raspuns lui vasilica_

        Credeam ca Vier Pfoten sint austrieci.
      • 0 (0 voturi)    
        Vier Pfoten (Duminică, 10 mai 2015, 18:39)

        doru001 [utilizator] i-a raspuns lui vasilica_

        si chiar sint:
        http://www.vier-pfoten.org/en/about-us/about-four-paws/contact/
  • +4 (8 voturi)    
    Sintem un amestec de Levant si India, nu de Europa (Luni, 4 mai 2015, 22:10)

    quietguy58 [utilizator]

    Vrem sa comparam civilizatia unui popor care l-a dat pe Strauss, Mozart cu civilizatie unui popor care l-a dat pe Florin Salam, pe Vali Vijelie?

    Cum vrem noi sa ne educam daca si azi in tramvaiul 16, mamitica lui de tramvai jegos erau numai coji de seminte?

    La ce sa te astepti de la cocalarii care-si urca carutele pe trotuar si daca ii intrebi de ce isi parcheaza masina iti raspund: Ca asa vrea muschii mei?

    Sintem la citeva sute de ani de civilizatie si educatia occidentala.

    Sintem un amestec de Levant si India, nu de Europa.
    • +2 (4 voturi)    
      really? (Marţi, 5 mai 2015, 9:03)

      eu_eu [anonim] i-a raspuns lui quietguy58

      Si noi "am dat" si compozitori, si oameni de geniu, da, unii erau scoliti prin afara dar erau totusi romani...si ei au dat mizerii, sa nu uitam de renumiti pedofili, ok? argumentul tau e penibil. da, avem o scuza. comunismul, analfabetii redusi care au ajuns in pozitii de sefie in tot timpul asta, libertatea care se da etniei rrome, ca de, sa nu ii discriminam, in acelasi timp si indiferenta fata de aceasta etnie, influentele primite de-a lungul istoriei. da, avem o scuza, asa e soarta noastra, asa e trecutul, nu il putem schimba. nu poti judeca un copil, mai bine judeci parintii...dar stai, nu poti judeca parintii pentru ca si ei au fost copii si au avut parinti...samd. in loc sa jignim si sa radem si sa ne lamentam de "prostii si marlanii din Romania", mai bine ne petrecem timpul mai constrctiv. cum ar fi sa dam jos clasa politica, sa fim activi, sa ne agitam spre ceva pozitiv, sa educam pe cei needucati, sa hranim pe cei infometati, etc. nu sa ne lamentam pe net. sa fim schimbarea...in realitate, astora care le pute totul in jur, nu prea fac ei nimic pentru schimbare
      • 0 (0 voturi)    
        Bine inteles, se baga refrenul (Marţi, 5 mai 2015, 17:36)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui eu_eu

        Cunosc refrenul
        Cind nu convine ceva se baga placa "argumentul este penibil".

        Crezi ca romanii geniali pe care i-am avut s-ar recunoaste in Romania manelizata de azi?
    • +1 (3 voturi)    
      mda (Marţi, 5 mai 2015, 9:10)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      Ce ti-o placea sa ne reamintesti ca suntem descalificati din start si penibili, chiar nu stiu si nu-mi pasa! Dar tin sa-ti reamintesc si eu ca "maretul si civilizatul" popor austriac l-a dat si pe Hitler! Nu mai e nimic de adaugat......
      • 0 (0 voturi)    
        Ala a fost unul, ai nostrii sint citi vrei (Marţi, 5 mai 2015, 17:33)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

        Ala a fost unul, ai nostrii sint frunza si saminta.

        Nu stiu daca ai aflat, dar Hitler era foarte curat, disciplinat si in mod sigur nu facea covor de seminte si nici nu fuma in troleibuz.

        Si inca o chestie, educatia incepe de la apa si sapun.

        Si acum:
        Asa de curiozitate, folosesti zilnic transportul in comun?

        Ai mers pe jos prin Bucuresti ca sa observi "curatenia" impecabila si masinile parcate pe trotoar?

        Te "invit" la un pas de 5-6 ore de mers prin Bucuresti ca sa realizezi cit este de necivilizat, prost intretinut.

        Imi pun o intrebare "nesimtita": unde sint banii publici care ar fi trebuit sa fie folositi cum trebuie?

        Alta intrebare "nesimtita": in ce conturi or fi intrat acesti bani?
  • +9 (9 voturi)    
    Solutii exista, vointa lipseste (Luni, 4 mai 2015, 22:18)

    bigbrother [utilizator]

    Ar mai fi nevoie si de un primar general pus pe treaba nu pe smecherii si misto-uri dambovinete, primari de sector care sa nu fure cu sacosa, guvern care sa nu decida alocarea de fonduri pentru metrou in functie de alegeri, transparenta in decizii si plati, ascultarea cetatenilor.

    Avem nevoie de o strategie clara si batuta in cuie, pe 10 ani sau mai mult, fara derogari, exceptii si alte magarii. Avem nevoie de un control la sange al imobilelor, de o lege a cadastrului, de o situatie imobiliara actualizata.

    Avem nevoie de parcuri si de decizii pentru a pastra parcurile existente. Avem nevoie de aer curat, deci un transport economic si ecologic ar fi un inceput bun.

    Ne-ar mai trebui legi care sa fie aplicate (ex parcarilor goale din centru este relevant), oameni care sa faca asta, care se gandesc ca si ei locuiesc in acest oras si ca "ce tie nu-ti place, altuia nu-i face". Oameni cu spirit civic, care inteleg ca traim intr-un oras, capitala europeana, in secolul 21.

    Solutia? Daca de placere nu se poate, atunci de nevoie. AMENZI cat cuprinde, s-or gasi cativa sa-si faca treaba. Amenzi date tuturor, incepand cu bizonului care ocupa trotuarul pentru ca n-a putut sa intre cu masina pana in casa pana la magarul care nu curata dupa caine sau arunca mancarea stricata pe geam.
  • -2 (4 voturi)    
    domnul Schicker nu cunoaste.. (Marţi, 5 mai 2015, 7:57)

    Ioan Feher, Campeni jud Alba [anonim]

    Toate ideile de mai sus sunt valabile la Viena si in Romania numai in interiorul arcului carpatic: "nach den Schwarzen Kirche Europa endet" spuneau sasii nosti... merg des la Bucuresti si imi dau seama ca ii alta lume, incepand de la nervozitatea oamenilor, masini parcate pe spatiul verde, trotuare, "tuciurii" self/employed care pretind bani in centrul orasului pentru parcare in spatiu public, nici la Stambul, la Kandahar sau Delhi nu exista asa ceva... la noi in Ardeal, Brasov , Sibiu is automate de parcare, lumea plateste masinii, in Bucurestistan nu ar functiona asa ceva pt ca a doua zi ar disparea automatele pt vanzare fer vechi... Miticul extraxarpatic ii o lighioana comoda, mere numa cu limuzina, mai nou de cand cu Transalpina, or inceput sa invadeze Ardealul si unde parcheaza, la margine de drum si padure, se face gratar si se deserrtifica totul, raman numai gunoaie in urma...cat priveste transportul in comun, nu o sa vad hommo bukureshteanus abandonand bmwul second hand pentru care s-o facut dator la banca iar in bordei ii ploua prin acoperis ... asa ca don Schicker Rudolf isi raceste gura de pomana ca asfaltarea parcurilor pentru locuri de parcare va continua in orasul jmecherului Oprescu...
    • +1 (1 vot)    
      Ce brezi sunteti voi! (Marţi, 5 mai 2015, 10:36)

      Chiar Eu [utilizator] i-a raspuns lui Ioan Feher, Campeni jud Alba

      Am facut drumul de la Brasov la Sighisoara la sfarsitul lui martie cand plantele nu intrasera inca bine in vegeratie. Din nefericire erau mormane de gunoaie depozitate pe marginile drumului in foarte multe locuri. In mult prea multe locuri! Depozite de gunoaie nu cateva ambalaje aruncate. Nu mai vorbesc de albiile raurilor. La intrarea in Sighisoara dinspre Danes este o astfel de groapa de gunoi! Hai sa ne uitam in oglinda intai si sa lasam prejudecatile si complexele de superioritate deoparte.
      • 0 (0 voturi)    
        ILUMINISMUL ioc.. (Marţi, 5 mai 2015, 18:42)

        I Feher, Campeni [anonim] i-a raspuns lui Chiar Eu

        Nu cred ca intelegi, sunt gunoaie si in Ardeal ca avem si noi falitii nostri, multi tigani mai ales in zona Sighsorii care s-or mutat in case de sasi, dar, nu la aceiasi scara ca in Regat... Iluminismul, aparut in Anglia si Franta, iesirea din evul mediu si emanciparea o existat in Ardeal ca in vestul Europei, vezi Scoal Ardeleana sec XVIII, Samoil Micu, Gh Sincai, P. Maior, a insemnat emancipare, dezvoltare nationala si iesire din obscurantism medieval bisericesc, iar corifeii iluminismului ardelean or fost catolici, ca si 80-90% din romanii din Ardeal (date statistice de dupa Marea Unire 1937)... Educatia e deficitara in zone din Romania care au scurtcircuitat istoria, au sarit peste iluminism direct in modernism si in unele zone rurale din Sud si Moldova inca se traieste in obscurantism medieval, se crede in minuni ceresti, moaste samd... asta doream sa spun, ca Herr Schicker striga in pustiu, nu exista sol fertil iar modelul de dezvoltare dambovitzean ii altul, diferit de cel al Vienei... Oprescu, mistocar mare dupa cum il vedem noi din Tara Motilor, nu poate intelege sfaturile...
  • +5 (5 voturi)    
    autobuze fara AC, burdusite cu pasageri (Marţi, 5 mai 2015, 10:01)

    jackalphonse [utilizator]

    serios? si in viena soferii asteapta sa se stranga o mare de oameni in statii in asa fel incat autobuzul sa fie indesat cu pasageri, de se inchidusile turtind fundurile pasagerilor de pe scara? il astepti pe primul, pe al doilea, la un moment dat intarzii la servici si trebuie sa te infigi undeva printre oameni. si in Viena autobuzele nu au AC, ca sa se simta toate mirosurile, de la ulei de motor, la transpiratie? eu ma descurcam cand eram singur, dar acum, cu un copil (ce sa mai zic de doi), nu am reusit sa urc in autobuz nicicum fara sa strivesc copilul.
    faceti mijloace de transport civilizate si un program bun de trafic si os a vedeti ca multi vor renunta la masina personala, pentru ca este mai ieftin. macar piste de biciclete faceti si iarasi va fi o solutie mai buna decart masina personala.
  • -5 (5 voturi)    
    masinile personale (Marţi, 5 mai 2015, 11:07)

    Mache [anonim]

    Nu stiu daca ati remarcat ingrijorarea producatorilor de autoturisme datorata faptului ca se inmatriculeaza tot mai putine masini noi. Pai daca ne luam dupa primarul Vienei si alti asa zis ecologisti, ar trebui sa circulam cu masina numai in concediu si in cateva week-enduri pe an pentru a reduce aglomeratia si plouarea. Si atunci de ce sa-ti mai cumperi masina?? Sa platesti taxe, parcari, etc. si sa n-o folosesti. mai bine nu mai cumperi masina daca locuiesti la oras, se reduce drastic numarul automobilelor fabricate, dau faliment zeci de uzine, marim numarul de someri cu cateva sute de mii si avem aer curat si sosele libere ca pe vremea lui Ceausescu!! Ia intrbati-i si pe FORD, RENAULT, GENERAL MOTORS cum vad problema!!
    • +2 (2 voturi)    
      Exact ! (Marţi, 5 mai 2015, 13:04)

      Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Mache

      Eu fix pentru așa ceva mi-am luat mașină. Probabil că undeva în jur de 85-90% din numărul de km de la bord sunt făcuți prin concedii și weekend-uri. Și nu mi se pare deloc că mi-am luat-o degeaba.
  • +4 (4 voturi)    
    Ghertoiu' si marlanu' (Marţi, 5 mai 2015, 11:55)

    DaniAndi [utilizator]

    Speciile astea doua, ghertoiu' si marlanu', in special sub-speciile de bucuresti (la soferi in principal ma refer desi termenii pot avea conotatii mai largi), nu sunt in niciun caz pe cale de disparitie, ba dimpotriva , sunt intr-o faza de propagare si proliferare masiva asa ca nu sperati degeaba la un Bucuresti degajat unde lumea merge pe bicla si toti zambesc unul la altul in trafic. Trebuie sa mai treaca cateva secole bune pana cand civilizatia se va impamanteni si in Romania, picatura cu picatura , strop cu strop.
  • +1 (1 vot)    
    parcari (Marţi, 5 mai 2015, 15:20)

    rares p [anonim]

    ce zice tipul nu e rau. Ceea ce nu ne zice articolul este ca, in Viena cat si in alte metropole europene, modificarea politicii urbane in legatura cu transportul local s-au facut in anii de zile. Prin pasi mici.

    un punct de inceput bun ar fi acesta:

    In zona centrala se inventariaza cate sedii firme/institutii sunt. Se construiesc cateva parcari publice (cateva etaje dedesubt, cateva etaje deasupra -macar 1000 de locuri.
    Apoi oferi posibilitatea ca societatiile care fuctioneaza prin jur sa inchirieze (le fel ca in fata blocului) locuri de parcare la un pret decent. Ori asta ori amenda.
    Firma X, la etajul doi, are 5 locuri de parcare. Inscrise (scCICIsrl) astfel incat nimeni sa nu parcheze pe locul lor. Intri in parcare, dai cu cardu. Ai parcat pe locul altuia, iti vine notificare la firma ta sau amenda de la primarie.
    Conform RLU, tre sa ai 50%+1 nr de locuri de parcare fata de nr de angajati. Nu stiu cate din firmele/institutiile din zona centrala respecta asta, daca respecta vreuna.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri