Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, cercetat de procurorii DNA pentru fapte de coruptie si suspendat din functie, a promis ca in 2015 vor incepe lucrarile la doua mari proiecte de infrastructura, largirea strazilor Fabria de Glucoza si Prelungirea Ghencea, dar si la cei 100 de km de piste de biciclete pentru care Guvernul a dat banii inca din 2014. Anul a trecut, insa niciunul dintre aceste proiecte nu a inceput si nu este sigur ca vor incepe nici in 2016 din cauza faptului ca inca nu s-au finalizat licitatiile.

Prelungirea Ghencea 5Foto: Hotnews

Largirea strazii Fabrica de Glucoza

Primaria Capitalei a decis sa largeasca strada Fabrica de Glucoza, inca din 2010, aceasta lucrare fiind necesara

Str Fabrica de Glucoza, Bucuresti

Str Fabrica de Glucoza, Bucuresti

Foto: Google Street View

pentru preluarea traficului de pe autostrada A3 Bucuresti - Ploiesti, atunci cand ea va intra in Capitala. Tot in 2010, Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat culoarul de exproprieri si despagurile - 163 milioane lei. Lucrarea nu a inceput, in 2014 s-a modificat legislatia, iar hotararea prin care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici si exproprierile trebuia re-aprobata.

Primaria a redus suma necesara exproprierilor de la 163 milioane lei la 60 milioane lei, insa proiectul a fost reaprobat abia in primavara anului 2015 din cauza scandalului dintre partidele politice din CGMB si conducerea primariei, consilierii fiind nemultumiti de costul mare al exproprierilor.

In bugetul pe anul 2015 au fost prevazuti pentru aceasta lucrare circa 55 milioane lei. Primarul de la acel moment al Capitalei, Sorin Oprescu, aflat acum in arest la domiciliu, a declarat in mai multe randuri ca lucrarile de largire a strazii Fabrica de Glucoza vor incepe in 2015, existand bani in buget pentru lucrare. Cu toate acestea, reprezentantii municipalitatii s-au apucat abia in luna octombrie sa faca exproprierile, iar licitatia pentru desemnarea constructorului inca nu a fost finalizata, cel mai optimist termen pentru inceperea lucrarii fiind primavara lui 2016, daca nu vor fi contestatii. Daca sunt contestatii, tinand cont si de faptul ca in iunie sunt alegeri locale, lucrarea ar putea incepe abia in 2017.

"Conform hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 27 / 12.02.2015, suma destinata exproprierilor pentru obiectivul de investitii Largire Soseaua Fabrica de Glucoza intre Barbu Vacarescu si strada Petricani - Tronson I este de 47.795.266 lei. La data de 01.10.2015 suma a fost consemnata in totalitate in conturile de afectatiune speciala ale Primariei Municipiului Bucuresti. In termen de 30 de zile lucratoare, proprietarii vor fi notificati in vederea eliberarii proprietatilor. Dupa expirarea termenului de 30 de zile, Primarul General va emite decizia de expropriere", au declarat la inceputul lunii noiembrie 2015, reprezentantii municipalitatii pentru HotNews.ro.

In ceea ce priveste licitatia pentru desemnarea constructorului pe 14.04.2014 a avut loc depunerea ofertelor, la licitatie participand 8 oferte, insa nu a fost desemnat inca un castigator.

Intre timp insa, pe 18 decembrie 2015, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a semnat contractul pentru constructia a celor 3 km din autostrada Bucuresti - Ploiesti care intra in Capitala prin zona Petricani. Contractul de proiectare si executie a fost atribuit Asocierii Asocierii Aktor - EuroContruct Trading 98 si are o durata de implementare de 22 de luni. Valoarea totala a contractului este de 129.180.727,51 lei fara TVA, finantarea fiind asigurata de la bugetul de stat. Autostrada A3, intre Ploiesti si Bucuresti trebuia terminata in 2012, insa au ramas de facut 3 kilometri din tronsonul Bucuresti - Moara Vlasiei, la intrarea in Bucuresti, contractul cu constructorul fiind reziliat. Anul trecut ANADNR a facut o noua licitatie pentru continuarea lucrarii.

Ce prevede proiectul de largire a strazii Fabrica de Glucoza, pana la intersecttia cu bd. Barbu Vacarescu:

- Largirea la patru benzi a 1,8 km de strada;

- Reconfigurarea intersectiilor pa care soseaua Fabrica de Glucoza le traverseaza si racordarea la viitoarea intersectie cu sens giratoriu a autostrazii A3 Bucuresti "Ploiesti" Brasov;

- Asigurarea scurgerii apelor prin prevederea unei canalizari pluviale precum si prin repozitionarea gurilor de scurgere existente in zonele cu canalizare existent;

- Reamenajarea spatiilor verzi si a trotuarelor;

- Asigurarea iluminatului stradal;

- Lucrari de instalatii electrice, instalatii pentru gaze;

Pentru aceasta lucrare Primaria Capitalei este dispusa sa dea maxim 110 milioane lei fara TVA, iar termenul de finalizare este de 18 luni incepand de la data atribuirii contractului.

Lagrirea strazii Prelungirea Ghencea

Prelungirea Ghencea 4

Prelungirea Ghencea 4

Foto: Hotnews

In 2007, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a alocat circa 400 milioane de lei pentru largirea bulevardului Prelungirea Ghencea la 3 benzi pe sens plus trotuare de cinci metri, pana la limita administrativa a orasului. Pe 8 noiembrie 2007, Primaria Capitalei a semnat cu asocierea de firme Alpine Bau - Search Corporation un contract de 135 milioane de lei pentru construirea drumului, potrivit informatiilor de pe site-ul municipalitatii.

In 2013, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, promitea ca lucrarile vor incepe in 2014 si se vor finaliza pana in 2016. Desi au trecut aproape 9 ani de cand a inceput sa se discute despre acest proiect, pana acum nu s-a facut nimic. Cetatenii din Prelungirea Ghencea au protestat de mai multe ori anul trecut si in 2014, nemultumiti ca primarul Sorin Oprescu si premierul Victor Ponta nu s-au tinut de promisiune.

Reprezentantii Primariei Capitalei au declarat in 2014 pentru HotNews.ro ca firma care trebuia sa faca drumul a intrat in faliment.

In prezent, pe Prelungirea Ghencea, circulatia rutiera se desfasoara pe cate o banda pe sens, blocajele se intind pe sute de metri, nu exista trotuare, nu sunt amenajate statii RATB, iar cand ploua nu ai pe unde sa pasesti din cauza noroaielor.

Dupa protestele cetatenilor, Oprescu a promis ca lucrarea va incepe in 2015, punand in bugetul pe anul 2015 - 70 milioane lei cu aceasta destinatie. In 2015, proiectul a fost regandit, urmand ca artera sa aiba doua benzi de circulatie pe fiecare sens fata de trei initial, trotuare de 1,5 m si piste pentru biciclisti, pe ambele sensuri.

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat la finalul lunii iunie 2015 sumele necesare exproprierilor - 18,8 milioane lei - insa nu a fost demarata licitatia pentru alegerea unui nou constructor. In aceste conditii, chiar daca licitatia va fi lansata in urmatoarele saptamani, daca luam in considerare si perioada de contestatii, cel mai probabil lucrarea va incepe in 2017.

Piste pentru biciclete

Pista de biciclete impracticabila

Pista de biciclete impracticabila

Foto: USER UPLOADED

A trecut aproape doi ani de cand Ministerul Mediului a dat Primariei Capitalei 10 milioane de euro pentru a face 100 de km de piste pentru biciclete, insa nici pana acum municipalitatea nu a folosit acei bani. Asta desi primarul Sorin Oprescu a promis in mai 2014 ca noile piste vor fi gata cel tarziu la sfarsitul anului 2015.

In prezent, Bucurestiul are circa 7 km de piste pentru biciclete. Si asta desi in perioada 2008 si 2010 Primaria Capitalei a platit 11 milioane de euro pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. Acestea au fost amenajate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, insa fara ca bordurile sa fie aduse la nivel si avand tot felul de obstacole pe traseu (chioscuri de ziare, florarii, stalpi, pomi, tomberoane), iar Politia Rutiera le-a inchis pentru ca nu erau sigure.

Reprezentantii municipalitatii au declarat in august 2014 pentru Hotnews.ro ca inca nu s-au apucat sa construiasca noile piste pentru biciclete deoarece nu au finalizat reanalizarea traseelor dupa discutiile din Grupul de Mobilitate de la Primarie din care fac parte specialisti si ONG-isti.

Citeste aici mai mult.