Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a semnat vineri contractul pentru constructia a celor 3 km din autostrada Bucuresti - Ploiesti care intra in Capitala prin zona Petricani. Contractul de proiectare si executie a fost atribuit Asocierii Asocierii Aktor - EuroContruct Trading 98 si are o durata de implementare de 22 de luni. Valoarea totala a contractului este de 129.180.727,51 lei fara TVA, finantarea fiind asigurata de la bugetul de stat.

Autostrada A3 Bucuresti - PloiestiFoto: Agerpres

Contractul are o durata de implementare de 22 de luni, din care 4 luni reprezinta perioada de proiectare si 18 luni durata de executie. Perioada de garantie acordata lucrarilor este de 48 de luni de la data semnarii Procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor, informeaza CNADNR intr-un comunicat de presa.

Contractul vizeaza sectorul de autostrada Bucuresti - Ploiesti, km 0+000 (Intersectie Petricani) - km 3+325, Nod Centura Bucuresti si Nod Moara Vlasiei.

Aceata bucata de autostrada se incadreaza in reteaua generala de autostrazi prevazuta sa se realizeze in tara noastra si reprezinta sectorul de inceput al autostrazii Bucuresti - Brasov, arata CNADNR intr-un comuniat de presa.

Acest sector de autostrada, dupa punerea lui in functiune, va permite desfasurarea circulatiei pe autostrada de la strada Petricani si pana la Ploiesti, avand invedere ca, la acest moment, circulatia se desfasoara intre intersectia cu Centura Bucuresti (km 7+400) si pana la Ploiesti, intre km 3+325 si km 7+400 lucrarile fiind finalizate, dar neputandu-se deschide traficului datorita lipsei unei racordari cu reteaua existenta de drumuri.

Traseul autostrazii incepe din Strada Petricani in prelungirea Strazii Fabrica de Glucoza. Dupa iesirea din Bucuresti, traseul sectorului de autostrada Bucuresti - Moara Vlasiei este amplasat pe teritoriul administrativ al orasului Voluntari, iar continuarea traseului se racordeaza la sectorul de autostrada deja construit.

Proiectarea si executia finala a primilor 3,3 km din autostrada A3 Bucuresti - Ploiesti, din zona Petricani si pana la soseaua Popasului, la pachet cu finalizarea lucrarilor la nodurile rutiere Centura Bucuresti (km 6+500) si Moara Vlasiei (km 19+500) a fost scoasa la licitatie de catre Compania de Autostrazi (CNADNR), pe 15 mai, la trei luni de la rezilierea contractului initial cu italienii de la Impresa Pizzarotti.

De ce costa atata de mult finalizarea unui "ciot" de autostrada?

A3 Bucuresti - Moara Vlasiei

A3 Bucuresti - Moara Vlasiei (tronsonul galben este relicitat)

Foto: Hotnews

Sectorul de autostrada in cauza este unul cu cate trei benzi pe sens si prevede si realizarea a doua poduri pentru autostrada, unul peste strada Popasului si altul peste calea ferata Bucuresti-Constanta.

In plus, pe langa finalizarea celor doua mari noduri incluse in contract (Centura Bucuresti si Moara Vlasiei), proiectul vizeaza si amenajarea unor noduri rutiere la Strada Popasului si in zona Gherghitei-Petricani.

Decizia de relicitare a proiectului vine dupa ce in perioada februarie-martie CNADNR a facut receptia lucrarilor pentru tronsonul cuprins intre km 3,32 si 7,4, iar pentru prima bucata a reziliat contractul cu compania italiana Impresa Pizzarotti.

Vechiul contract pentru "ciotul" de autostrada, una din cele mai paguboase afaceri pentru Compania de Autostrazi

Este vorba de unul dintre cele mai paguboase contracte de autostrazi semnate si derulate de autoritatile romane, in care dupa opt ani de lucrari si costuri umflate cu peste 30%, bucata de 19 km dintre Bucuresti si Moara Vlasiei nu a fost finalizata. Ba mai mult, constructorul a dat judecata statul si, in prima instanta, a primit despagubiri de circa 8,6 milioane de euro, desi ceruse aproape 88 de milioane de euro.

Pe scurt, in 2007, prin firma Impresa Pizzarotti, a fost demarata constructia primilor 19 km din autostrada A3 Bucuresti - Ploiesti, din Capitala si pana la Moara Vlasiei. Opt ani mai tarziu nu doar ca proiectul nu inca e finalizat, dar lucrarile au fost practic suspendate in ultimele luni si contractul pentru primii 3 km a fost reziliat.

Desi parte din autostrada a fost deschisa in vara lui 2012, lucrarile nu erau terminate, iar constructorul a continuat proiectul cu termen de finalizare anul 2015. Chiar si asa, inca din 2012 constructorul a trimis in judecata statul roman si a cerut 88 de milioane de euro despagubiri si costuri suplimentare, argumentand ca statul a schimbat datele proiectului si a tergiversat procedurile de predare a terenurilor.

Toate acestea la un contract care valora initial 117 milioane de euro, dar care a fost modificat de mai multe ori, iar valoarea a fost majorata prin acte aditionale cu peste 30%, ajungandu-se la circa 153 de milioane de euro pentru doar 15 km de autostrada nefinalizati in totalitate.

HotNews.ro a scris pe larg despre acest subiect si a analizat in detaliu de ce povestea "ciotului" din autostrada A3 care intra in Bucuresti poate fi considerata cea mai controversata dintre afecerile rutiere: