Părinții și profesorii din zonele ocupate de ruși din sudul Ucrainei spun că autoritățile de ocupație folosesc șantajul pentru a-i obliga să coopereze cu școlile pro-Moscova care vor fi create pentru anul universitar viitor, relatează RFE/RL. Profesorii primesc vizite acasă de la autoritățile de ocupație sau sunt trimiși pentru „certificare” la Moscova. La TV, ucrainenii din zonele ocupate primesc doar știri din Rusia.

Școală distrusă de bombardamentele ruse intre Kherson si NikolaevFoto: Bulent Kilic / AFP / Profimedia

Serviciul ucrainean al RFE/RL spune că, potrivit surselor, autoritățile de ocupație le spun părinților că și-ar putea pierde drepturile părintești dacă nu obțin pașapoarte rusești și nu își trimit copiii la școlile desemnate.

„Localnicii nu vor să-și trimită copiii la aceste școli, dar le este frică”, a spus Serhii Șișkovski, profesor de istorie în regiunea Herson. „Oamenilor le este frică să nu-și piardă copiii și nu știu cum să răspundă acestor cerințe.”

„În orașul Enerhodar (în partea de nord-vest a regiunii Zaporojie, controlată de ruși), au existat presiuni asupra părinților și copiilor cu privire la respectarea legilor [rușilor] pentru anul universitar viitor”, a spus o profesoară din Enerhodar care a cerut să nu i se dea numele de teama repercusiunilor din partea rusilor.

Presiuni din partea ocupaților ruși asupra profesorilor

Aceeași profesoară a spus că autoritățile de ocupație recrutează profesori și alt personal pentru școlile pe care le înființează.

„Ei caută personal, dar aș dori să remarc lipsa de cooperare din partea profesorilor noștri”, a spus ea. „Putem fi mândri de asta. În prezent au o lipsă de profesori. Mi s-a spus că au sunat profesori și chiar s-au dus acasă la ei.”

Din câte știa ea, doar doi profesori acceptaseră să lucreze în noile școli.

Mihail Rodikov, responsabil de rusificarea școlilor în Herson

Autoritățile ucrainene au acuzat că Moscova se pregătește pentru ocuparea pe termen lung sau chiar pentru anexarea zonelor Ucrainei care se conectează cu regiunea Donbas, unde Rusia a instigat un război separatist în ultimii opt ani, și regiunea ucraineană a Mării Negre din Crimeea, pe care Moscova a anexat-o cu forța în 2014.

Într-un interviu acordat Reuters pe 8 iulie, ambasadorul Rusiei în Regatul Unit, Andrei Kulin, a spus că este puțin probabil ca Rusia să-și retragă forțele „din partea de sud a Ucrainei”.

La sfârșitul lunii iunie, autoritățile militare de ocupație din regiunea Herson au anunțat că pregătesc un „referendum” pentru aderarea la Rusia.

Pe 4 iulie, Moscova a numit un „guvern” de ocupație pentru părțile controlate de Rusia din regiunea Herson, numindu-l pe Mihail Rodikov, un oficial municipal din regiunea Moscovei, drept „ministru al educației și științei”.

Rodikov a condus de facto departamentul de educație al guvernului din orașul Sevastopol din Crimeea, după anexarea regiunii de către Rusia.

Potrivit jurnalistului de investigație ucrainean Valentyna Samar, Rodikov a fost implicat în mai multe scandaluri în timpul mandatului său 2015-18 la Sevastopol și ar fi fost obligat să demisioneze și să se întoarcă în Rusia.

„Este o numire ciudată, mai ales având în vedere că Rodikov are 64 de ani și ar trebui să se pensioneze în curând”, a spus Samar. „Dar cred că mai are praf de pușcă în el, așa că vine la Herson pentru a pune bazele unui sistem de învățământ rusesc.”

Profesori din Mariupol, trimiși pentru „certificare” la Moscova

La est, în orașul-port Mariupol, administrația de ocupație a trimis profesori la Moscova pentru „certificare”, potrivit lui Petro Andriușcenko, consilier al primarului pro-Kiev al orașului. Într-o postare din 2 iulie pe Telegram, Andriușcenko a spus că autoritățile de ocupație au interzis în mod informal tuturor profesorilor să părăsească orașul.

În mai, avocatul poporului Ucrainei de atunci, Liudmila Denisova, a susținut că administrația de ocupație din Mariupol, care a fost în mare parte distrusă și depopulată de luptele acerbe înainte de a fi capturată de trupele ruse, a dezvoltat planuri de „rusificare completă a educației prin introducerea standardelor lor” în anul universitar viitor.

Lecții propagandiste rusești în școli

Maksym Borodin, un membru pro-Kiev al Consiliului orașului Mariupol, a declarat pentru RFE/RL că programul educațional rusesc a fost plin de „lecții propagandiste”.

„Învață direct copiii să urască Ucraina”, a spus Borodin.

„În așa-numitele lecții de „istorie”, ei spun că Ucraina este de vină pentru începutul războiului actual și neagă că Rusia a atacat Ucraina și Mariupol și că a creat toată această oroare.”

Rusia cenzurează informațiile care ajung la civilii din zonele capturate

Civilii din zonele ocupate sunt deosebit de vulnerabili, deoarece Rusia a creat în mod deliberat un „vid informațional” acolo, depărtând zona de furnizorii ucraineni de internet și de telefonie și mass-media din afara, a declarat fostul ministru ucrainean al Educației și Științei, Liliia Hrinevici.

„De multe ori nu au acces la internet și urmăresc doar programe rusești la televizor”, a declarat Hrinevici pentru RFE/RL. „Copiii aud și ei toate acestea. Și apoi merg la școală unde ocupanții... poluează complet spațiul educațional cu narațiunile lor.

„Cu cât acest lucru se întâmplă mai mult, cu atât mai mult le infectează conștiința, mai ales când nu au informații adecvate adevărate și sunt ținute izolate”, a adăugat ea.

Scopul rușilor, a concluzionat ea, este „distrugerea identității naționale ucrainene”.

„De aceea au început imediat să ardă cărți despre istoria Ucrainei”, a spus Hrinevici. „De aceea au început să se amestece în sistemul educațional și să ne distrugă școlile”.

Potrivit Procuraturii Generale ucrainene, 1.971 de școli au fost avariate de când Rusia a invadat Ucraina pe 24 februarie. Aproximativ 194 dintre ele au fost complet distruse.