Magazinele ruse mari de electronice au început să refuze să mai vândă produse în rate, iar unele au stopat chiar vânzările prin credite bancare, susțin jurnaliștii ruși de la Izvestia.

Magazin de telefoaneFoto: Evgeniy Grishchenko, Dreamstime.com
  • Motivul îl reprezintă faptul că vânzarea în rate sau pe credit a devenit nerentabilă la electronice scumpe în special din cauza creșterii cursului de referință al Băncii Centrale și a volatilității cursurilor de schimb, notează experții.
  • Potrivit legii, vânzătorul nu are obligația de a vinde mărfurile în rate sau pe credit. Revenirea la acest sistem este posibilă dacă costul împrumuturilor scade, cred vânzătorii.
  • Angajații mai multor retaileri au povestit ziariștilor de la Izvestia despre anularea programelor de rate sau pe credit.
  • În special, Apple Store sau M. Video sau Eldorado au luat o astfel de decizie.
  • Rata este, de fapt, o reducere ascunsă, în situația actuală, nici vânzătorii, nici lanțurile de retail nu le mai pot face, altfel va duce la o creștere și mai mare a prețurilor la electrocasnicele și electronicele neacoperite de promoții, notează el.
  • Banii de la bănci ajung la retaileri cu întârziere, iar deprecierea rublei ridică probleme

În situația actuală, cu o slăbire semnificativă a rublei, eliminarea politicilor promoționale suplimentare este una dintre modalitățile de a limita prețurile cu amănuntul. De asemenea, ponderea achizițiilor pe credit în totalul vânzărilor a scăzut în ultimele săptămâni.

M.Video și Eldorado au propria lor platformă de creditare, la care sunt conectate peste 10 bănci și organizații financiare, iar acest lucru permite companiei, chiar și în actuala situație instabilă, să ofere cumpărături pe credit celor care au nevoie.

Reprezentanții altor retaileri intervievați de Izvestia nu au răspuns întrebărilor sau au refuzat să comenteze.

Vânzarea în rate s-ar putea să nu mai revină în magazinele de electronice încă câțiva ani, nu exclude Eldar Murtazin, analist de top la Mobile Research Group.

Rata este, de fapt, o reducere ascunsă, în situația actuală, nici vânzătorii, nici lanțurile de retail nu le mai pot face, altfel va duce la o creștere și mai mare a prețurilor la electrocasnicele și electronicele neacoperite de promoții, notează el.

Cât despre împrumuturi, acestea sunt funcționale pe alocuri. Dar pentru comerțul cu amănuntul, acesta este un instrument riscant. Ei primesc bani de la bănci cu o oarecare întârziere. Datorită volatilității ratelor de schimb, până la primirea fondurilor, dispozitivul vândut în ruble poate crește deja semnificativ. În plus, vor fi puțini cei care vor să cumpere echipamente pe credit după ce prețul acestora a crescut foarte mult, crede Eldar Murtazin.

„Dacă acum smartphone-urile care costă mai mult de 60 de mii de ruble (aproximativ 500 euro) reprezintă aproximativ 24% din vânzări, până la sfârșitul anului cota lor ar putea fi redusă la 12%”, dă un exemplu expertul.

De la lansarea ofensivei ruseşti în Ucraina, la 24 februarie, rubla rusească s-a prăbuşit la un minim istoric în raport cu dolarul american. În replică la sancţiunile occidentale, Banca Centrală a Rusiei a dublat dobânda de bază până la 20%.

Știrea a fost publicată prima dată de Libertatea.

___