Avocatul Poporului a sesizat la Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) Ordonanta de Urgenta nr. 15/2016 are permite organizarea unui referendum in acelasi timp cu alegerile locale, dupa ce aceasta a fost reclamata de Liviu Dragnea la institutia reprezentata de Victor Ciorbea. In baza acestei ordonante se poate organiza referendumul de unificare a localitatii Sinmartin cu municipiul Oradea, promovat de primarul Ilie Bolojan. De altfel, Primaria Oradea a mai organizat de doua ori acest referendum anul trecut, care insa a fost invalidat tocmai din cauza prezentei slabe la vot.

Victor Ciorbea (foto arhiva)Foto: Agerpres

Presedintele PSD a anuntat ca a reclamat la Avocatul Poporului Ordonanta de Urgenta a Guvernului de saptamana trecuta, care permite organizarea referendumului local in aceeasi zi si in aceleasi sectii de vot cu alegerile locale.

"Am vazut ca se ocupa mai nou Guvernul in a adopta o ordonanta prin care sa reglementeze referendumul local sa se poata organiza in aceeasi zi cu alegerile locale in aceleasi sectii de vot. De ce este urgenta asta? Noi am atacat-o deja la Avocatul Poporului", a spus Dragnea duminica seara, intr-o emisiune la Romania TV, potrivit ebihoreanul.ro.

La randul sau, presedintele PSD Bihor a afirmat marti ca "daca va ajunge la Curtea Constitutionala, asa cum Curtea a decis in 2013 ca orice modificare a unei legi de tip referendum sau electorala nu se poate aplica in mai putin de un an de la data adoptarii, aceeasi decizie va fi luata si de aceasta data".

Guvernul a anuntat ca "odata cu alegerile locale din 5 iunie vor fi organizate doua referendumuri locale", facand trimitere la situatia din Oradea, dar si la judetul Botosani, unde Consiliul Local al comunei Dingeni, a aprobat organizarea referendumului local in vederea consultarii cetatenilor din comuna pentru infiintarea satelor Gulioaia, Buneni si Costeni.

"Din punctul meu de vedere nu exista niciun motiv ca Ordonanta sa fie declarata neconstitutionala", a declarat Bolojan, marti, in cadrul unei conferinte de presa, potrivit ebihoreanul.ro. Edilul a precizat ca normativul promovat "de urgenta" nu modifica regulile in timpul jocului, asa cum sustin reprezentantii PSD.

"Pe de o parte, ordonanta avea caracter de urgenta pentru ca legea incalca dreptul autoritatilor locale de a consulta populatia intr-o problema de interes local. Pe de alta parte, ea doar aduce lamuriri ca prin referendum se intelege atat referendum national cat si referendum local, dar nu schimba regula in timpul jocului. Nu se pune problema ca unii se pregateau sa joace fotbal si ordonanta vine si impune reguli de rugby", a spus primarul.

Ce sustine Avocatul Poporului in comunicatul dat presei:

"Prin O.U.G. nr. 15/2016 (adoptata in data de 11 mai 2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 367 din data de 12 mai 2016), dupa articolul 16 din Legea nr. 3/2000 a fost introdus un nou articol, respectiv articolul 161. Acest act normativ are ca obiect completarea prevederilor Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, in sensul de a permite organizarea si desfasurarea referendumului local la aceeasi data cu alegerile locale, cu utilizarea acelorasi sectii de votare, birouri electorale de circumscriptie si stampile electorale.

Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 15/2016, in integralitatea ei, contravine, pe de-o parte, dispozitiilor constitutionale ale art. 115 alin. (4) privind regimul ordonantelor de urgenta, iar, pe de alta parte, prevederilor art. 147 alin. (4) din Constitutie privind obligativitatea deciziilor Curtii Constitutionale.

Avocatul Poporului a retinut faptul ca reglementarea precitata este de natura sa aduca atingere prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora. In legatura cu motivele invocate de Guvern in Nota de fundamentare si Expunerea de motive, Avocatul Poporului a remarcat faptul ca, in realitate, doua autoritati publice locale au stabilit prin hotarari emise de consilii locale (acte administrative) ca desfasurarea unor referendumuri locale sa aiba loc in aceeasi zi cu data stabilita pentru desfasurarea alegerilor locale si anume, 5 iunie 2016, in conditiile in care Legea nr. 3/2000 nu continea prevederi care sa permita organizarea concomitenta a doua tipuri distincte de scrutine.

In fapt, Avocatul Poporului a apreciat ca justificarea adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2016 tine de oportunitate, or, oportunitatea nu satisface exigentele art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat aceasta este, prin definitie de natura subiectiva si nu are, in mod necesar si univoc, caracter obiectiv, ci poate da expresie si unor factori subiectivi.

Totodata, dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/2016 incalca prevederile art. 147 alin. (4) din Constitutie, in conditiile in care legiuitorul delegat a nesocotit considerentele Deciziei nr. 334/2013 a Curtii Constitutionale, aspect de natura sa puna in discutie respectarea principiului loialitatii constitutionale care impune ca adoptarea actelor normative sa aiba loc cu respectarea rolului Curtii Constitutionale si a deciziilor pronuntate de aceasta. Prin decizia mentionata, instanta de contencios constitutional a constatat ca dispozitiile Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii.

Or, in situatia de fata, Guvernul a adoptat un act normativ in materie referendara fara a tine cont de cele statuate de instanta de contencios constitutional in considerentele Deciziei nr. 334/2013, Ordonanta de urgenta nr. 15/2016 fiind adoptata chiar in timpul campaniei electorale pentru alegerile locale.

Intreaga motivatie pe care se bazeaza opinia Avocatului Poporului se regaseste pe site-ul institutiei, la sectiunea Contencios constitutional-Exceptii de neconstitutionalitate."

***

Primariile din Oradea si Sinmartin au organizat pe 10 mai 2015 primul referendum, insa in Oradea referendumul nu a putut fi validat din cauza prezentei slabe la vot. In comuna Sinmartin, referendumul a fost validat, deoarece prezenta la vot a fost de 47,9%, iar majoritatea a votat pentru alipirea cu Oradea.

Ulterior, pe 14 iunie, doar 28,24% dintre oradeni au mers sa voteze pro sau contra fuziunii cu comuna Sanmartin, ceea ce nu a fost suficient pentru ca referendumul sa fie validat.

Cum a incercat Primaria Oradea anul trecut sa convinga cetatenii:

Administratia locala le-a dat oradenilor 20 de motive pentru care trebuie sa spuna da pentru alipirea localitatii Sinmartin de Oradea:

"1. Atat de rar avem sansa de a schimba istoria!

Refendumul din 10 mai 2015 este o oportunitate unica si irepetabila pentru oradeni de a decide prin votul lor asupra unui moment istoric pentru viitorul comunitatii.

2. Sa intram in categoria oraselor mari

Cresterea numarului populatiei si a suprafetei teritoriului va ridica prestigiul Municipiului Oradea.

3. Sa putem aloca fonduri pentru renovarea statiunii Baile Felix si Baile 1 Mai

Dorim sa realizam investitii multiple pentru transformarea spatiilor publice din statiunile Baile Felix si Baile 1 Mai.

4. Sa ridicam nivelul de trai al locuitorilor metropolei Oradea

Oamenii simpli trebuie sa o duca mai bine! Accesul la servicii de apa, iluminat public si un transport public de calitate trebuie asigurat tuturor locuitorilor orasului.

5. Sa devenim capitala turismului termal din Romania

Baile Felix sunt, probabil, cea mai frumoasa destinatie termala din Romania si una dintre cele mai avantajoase alegeri pentru sanatate, refacere si odihna, din Europa. Acum e momentul sa o renovam si sa o facem cunoscuta alaturi de Oradea!

6. Sa ne promovam sub acelasi brand turistic

Oferta turistica complementara a celor doua localitati (Sinmartin ￯ turism balnear, Oradea ￯ turism de tip urban: cultural, arhitectonic) va oferi turistilor posibilitati multiple de a-si petrece vacanta.

7. Sa beneficiem cu totii de un transport public integrat de calitate

Alipirea administrativ-teritoriala a Comunei Sinmartin si a Municipiului Oradea va permite extinderea aplicarii facilitatilor de transport oferite locuitorilor celor doua localitati deopotriva:

Calatorii gratuite pentru pensionari pe ruta Oradea ￯ Sinmartin si satele componente comunei ale Sinmartin (inclusiv Baile Felix)

Calatorii subventionate cu 50% pentru elevi si studenti pe ruta Oradea ￯ Sinmartin si satele componente ale comunei Sinmartin

Abonamentul unic valabil pentru toate liniile si mijloacele de transport din Oradea si Sinmartin, inclusiv in satele componente ale comunei Sinmartin.

8. Sa atragem fonduri europene pentru realizarea proiectelor propuse pe teritoriul comun al celor doua localitati

Sa valorificam la maxim experienta administrativa a Oradiei in atragerea fondurilor europene.

9. Sa profitam de oportunitatea unica de a accesa concomitent programe de finantare urbane si rurale

Alipirea administrativ-teritoriala nu ingradeste accesul Comunei Sinmartin la finantarea prin PNDR, pentru proiectele depuse si castigate inainte de acea data. Astfel, oportunitatea combinarii experientei Oradiei in accesarea de astfel de finantari inainte de data de 01 ianuarie 2016 nu trebuie ratata.

10. Sa asiguram o dezvoltare urbanistica integrata

Sa realizam planuri urbanistice unificate, o planificare urbana integrata, ordonata.

11. Sa asiguram premise pentru continuarea dezvoltarii economice

Cu o zestre demografica si patrimoniala sporita, Oradea isi poate mentine trendul superior de dezvoltare din ultimii ani.

12. Diversificarea profilului economic al Municipiului Oradea

Prin alipire teritoriala in profilul economic al Municipiului Oradea se vor integra si dezvolta domenii precum turismul si sanatatea pentru recuperare. Dezvoltarea industriala reprezentata in special de rezidentii parcurilor industriale din Oradea, alaturi de domeniul serviciilor cu cel mai ridicat aport in valoarea adaugata bruta (turism si sanatate) pot asigura o dezvoltare echilibrata orasului.

13. Oportunitati de angajare mai mari pentru locuitorii Comunei Sinmartin

Dobandirea statutului de oraseni va conduce la eliminarea discriminarilor la angajare.

14. Cresterea valorii imobiliare a locuintelor incadrate in oras

Urbanizarea acestor zone peri-urbane prin introducerea utilitatilor (apa, canalizare, iluminat public), combinata cu amenajarea unor spatii publice adecvate (spatii verzi, locuri de joaca pentru copii, piste de biciclete) va determina cresterea interesului spre aceste zone si implicit cresterea valorii imobiliare a terenurilor si locuintelor.

15. Se elimina obligativitatea detinerii rovinietei pentru utilizarea traseului Sinmartin - Oradea

Deplasarile catre si dinspre oras, pentru a ajunge la locul de munca, la scoli, spitale sau magazine, vor putea fi facute fara costuri suplimentare legate de detinerea rovinietei.

16. Sa dezvoltam un pol de medicina balneara in jurul Spitalului de Recuperare din Baile Felix

17. Sa realizam o statie locala pentru asigurarea serviciilor medicale de urgenta pentru Comuna Sinmartin

18. Sa transformam statiunile Baile Felix si Baile 1 Mai intr-un complex de recreere, agrement si sport pentru locuitorii Municipiului Oradea si ai Comunei Sinmartin

Baile Felix si Baile 1 Mai pot deveni locatia favorita pentru oradeni. Aleile amenajate, locuri de joaca pentru copii, locuri de odihna, baze sportive moderne, piste de biciclete si reabilitarea pistei de alergare pot transforma cele doua statiuni intr-un complex de recreere, agreement si sport pentru oradeni.

19. Sa organizam concerte de anvergura in perioadele estivale pentru turistii din statiunile Baile Felix si Baile 1 Mai

Existenta si promovarea unui calendar stabil de evenimente in perioada estivala va creste atractivitatea acestei destinatii turistice. Conectarea turismului balnear cu cel de tip urban, completat cu evenimente culturale de anvergura reprezinta o oportunitate imediata care trebuie valorificata.

20. Sa beneficiem cu totii de experienta administrativa a Oradiei

Primaria Oradea este preocupata de imbunatatirea continua a calitatii serviciilor oferite cetatenilor prin asigurarea transparentei in relatia cu acestia si cresterea vitezei de comunicare. Iar experienta personalului din primarie in atragerea fondurilor europene, in administrarea patrimoniului public si privat, precum si in gestionarea serviciilor publice de utilitati va asigura dezvoltarea comunitatii locale in beneficiul tuturor oradenilor."