Miniştrii culturii din statele UE au cerut marţi la o reuniune a Consiliului UE măsuri pentru încurajarea unui comportament responsabil în rândul „influencerilor” activi pe reţelele de socializare şi dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităţilor acestora, relatează agenţia EFE, citată de Agerpres.

Influencer (imagine generica)Foto: Ammentorp | Dreamstime.com

În concluziile reuniunii, miniştrii europeni ai culturii au avertizat asupra impactului „potenţial dăunător” pe care aceste persoane îl pot avea asupra sănătăţii mintale a oamenilor şi asupra democraţiei.

„Europenii petrec mult timp online, ceea ce înseamnă că persoanele influente care creează conţinut pentru reţelele de socializare au un impact mai mare ca oricând asupra modului în care percepem şi înţelegem lumea”, a declarat ministrul belgian al tineretului, Benjamin Dalle, a cărui ţară exercită preşedinţia semestrială a Consiliului UE.

Prin urmare, miniştrii europeni ai culturii au cerut Comisiei Europene să dezvolte o abordare politică axată pe alfabetizarea mediatică a „influencerilor” şi pe comportamentul responsabil în activitatea pe reţelele de socializare şi pe platformele video, pentru a garanta respectarea normelor ce guvernează internetul.

În acest sens, textul aprobat urmăreşte să conştientizeze în rândul creatorilor de conţinut impactul pe care activitatea lor îl poate avea asupra populaţiei prin răspândirea de informaţii eronate, dezinformare, discursuri de ură şi conţinuturi ilegale sau dăunătoare.

De asemenea, miniştrii europeni au evidenţiat creşterea numărului „influencerilor” minori şi necesitatea ca părinţii sau tutorii acestora să aibă grijă de ei şi să cunoască obligaţiile legale rezultate din folosirea reţelelor de socializare.

Franța și Italia au reglementat deja activitatea influencerilor

În concluziile aceleiaşi reuniuni ministeriale statele blocului comunitar sunt îndemnate să elaboreze un cod etic destinat „influencerilor” şi să asigure că vor participa la elaborarea aspectelor politicii comunitare privind mass-media ce pot avea implicaţii asupra activităţii lor, inclusiv folosirea sporită a inteligenţei artificiale.

La începutul acestui an Italia a aprobat noi reguli stricte pentru a îmbunătăți transparența privind postările influencerilor care au milioane de urmăritori pe platformele social media. Orice conținut care conține mesaje publicitare va trebui etichetat ca atare în mod clar pentru a putea fi identificat cu ușurință, vedetele riscând în caz contrar amenzi de până la 600.000 de euro.

Noile reguli stabilite de AGCOM, autoritatea italiană de reglementare a concurenței în audiovizual, se aplică influencerilor care postează în limba italiană și care lucrează cu branduri italiene, dacă au peste un milion de urmăritori pe rețelele de socializare.

După ce a supus subiectul dezbaterii publice, Franța a adoptat anul trecut o lege care interzice influencerilor să promoveze produse precum cele din tutun, de asemenea cu scopul de a asigura o transparență mai mare în ceea ce privește conținutul plătit.

FOTO articol: © Ammentorp | Dreamstime.com.