Lumea în schimbare

Cum a transformat criza de coronavirus munca pe șantierele de autostradă: „Am constatat că nu mai avem industrie internă a construcțiilor. Stăm după camioane cu bitum din Polonia sau Ucraina”

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 18 mai 2020, 10:06 Lumea in schimbare


Muncitor pe un santier de autostrada
Foto: Profimedia Images / Sergei Malgavko/TASS/Sipa USA
Criza de coronavirus a lovit puternic societatea pe toate palierele, însă unul din domenii care a rămas pe turații mari în perioada asta a fost cel al construcției de drumuri și autostrăzi. Șantierele au funcționat, dar au existat și sincope din câteva puncte de vedere. „Situația de criză ne va schimba foarte mult și în industria construcțiilor”, recunoaște șefa Companiei de Autostrăzi care explică și ce anume s-a schimbat deja în acest sector și ce reorientare-cheie ar putea avea loc.

„Într-o situație de criză ca acum ne-am dat seama că niște materiale de construcție de bază pe care am fi putut să le producem în România nu le mai producem”


„În perioada asta, dacă discutăm de sincope în construcție, de furnizori, am constatat că nu mai avem industrie internă a construcțiilor. Numai într-o situație de criză ca acum ne-am dat seama că niște materiale de construcție de bază pe care am fi putut să le producem în România nu le mai producem”, a declarat pentru HotNews.ro Mariana Ioniță, directoarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

„Îmi dau seama că foarte mulți care activează în industria materialelor în construcții se vor reorienta. Chiar și strategia guvernelor se va schimba prin a încuraja dezvoltarea producției interne. Vă dau un exemplu: bitum. Suntem o țară care avem unele din cele mai mari rafinării din zona Europei de Sud-est și nu avem o industrie care să producă bitum și a trebuit să stăm, să așteptăm camioane încărcate care să vină din Polonia, Ucraina sau alte state. Nu e în regulă”, a spus șefa de la Drumuri.

Potrivit acesteia, statul ar putea să se orienteze mult mai mult către producția internă, iar în timpul perioadei de criză atât autoritățile, cât și constructorii au realizat că munca pe proiecte se poate desfășura. „Este vital ca infrastructura să se deruleze. Ne-am dat seama cât de bine este în momente de criză să ai o infrastructură pe care să te poți deplasa repede - mai ales dacă discutăm de mărfuri și produse”, spune Ioniță.

Schimbări în munca pe șantier: măsuri suplimentare, echipamente de protecție


Totuși, situația specială din prezent a obligat constructorii să-și adapteze modul de lucru, modificări care practic vor dăinui pe șantiere mult timp de acum încolo.

„Am văzut că, deși e mai greu, muncitorii își încep dimineața activitatea prin niște măsuri suplimentare care aduc și costuri suplimentare. Dar am văzut că se poate. Pe viitor sperăm ca lucrurile să meargă bine, oamenii să-și țină ritmul. Noi ne-am adaptata la situația asta pe șantier, iar odată depășită perioada asta sper să ridicăm ritmul”, spune directoarea CNAIR.

„Pe șantier avem măsuri suplimentare de protecție, măști, echipamente, combinezoane. Pe șantier totuși e spațiu deschis și e practic muncitorul cu utilajul. Avem mare grijă unde sunt mulți muncitori aduși, dislocați dintr-o parte într-alta a țării. Cum ar fi cei de la Craiova - Pitești care vin de la Bacău. Constructorul a luat niște măsuri suplimentare pentru cazarea lor, păstrând regulile de distanțare socială și de a nu intra în contact cu alții din exterior”, a mai spus Mariana Ioniță.



Cu ce probleme au avut și încă mai au de-a face constructorii din șantiere


Chiar dacă șantierele nu doar că au rămas deschise, dar au și prins puțină viteză, primele zile și săptămâni ale crizei au venit și cu ceva bătăi de cap pentru constructori. Unele probleme s-au rezolvat între timp, dar alte situații încă dau bătaie de cap firmelor angajate pe diferite șantiere, după cum a aflat HotNews.ro.

Un constructor care e angajat pe mai multe șantiere din țară a explicat pentru HotNews.ro că printre problemele pe care le-a întâmpinat a fost lipsa de produse medicale de protecție de pe piață.

„Mai ales în urmă cu câteva săptămâni, acum s-a mai rezolvat. Eram în situația în care aveam trei măști pentru fiecare muncitor, dar trebuia să-l trimit la o săptămână de muncă de 5-6 zile”, spunea contructorul.

Forța de muncă

O altă problemă ce încă apasă ține de forța de muncă - fie lipsa unui număr suficient de oameni pe care constructorii să-i poate angaja, fie trimiterea unor grupuri în izolare din cauza unor cazuri confirmate sau persoane care au intrat în contact cu persoane infectate sau reîntoarse din străinătate.

„Am avut grup de angajați trimiși acasă în izolare. Nu au fost mulți, dar dacă se repetă de câteva ori... Mai contează și ce echipe ar fi afectate. Plus că nu găsim acum așa de ușor oameni de angajat și e cvasi-imposibil de adus muncitori de afară cum mai făceam”, a mai spus constructorul.

Un alt constructor consultat de HotNews.ro a ridicat, aceeași problemă: lipsa forței de muncă de afară. „Foloseam mulți muncitori din Asia, veneau pe sezon, în funcție de șantiere. Acum e mult mai dificil”.

Pe unele șantiere a existat o problemă cu furnizorii de materiale și echipamente, în special marfă din afara țării, în condițiile în care transportul internațional de marfă a fost destul de afectat în a doua jumătate a lunii martie. „Am avut întârzieri la livrări sau niște comenzi anulate, dar acum reintrăm în normal. Nu ne afectează atât de mult, recuperăm”, ne-a spus în aprilie un constructor.

„Singura problemă este aprovizionarea cu materiale de construcții și găsirea forței de muncă”, recunoștea tot la început de aprilie și un manager de proiect în cadrul Strabag, la preluarea amplasamentului pentru proiectul pasajului de la Mogoșoaia.



„Influențe sunt, cu siguranță, dar nu sunt astfel încât să se blocheze toată activitatea”


Potrivit lui Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructura, un ONG care monitorizează atent implementarea marilor proiecte de infrastructură din România, în această perioadă se poate lucra fără prea mari probleme, mai ales în teren, chiar dacă apar mici inconveniente.

„Singurele probleme pe care le-am auzit țin de cazurile unde s-au depistat cazuri pozitive și unde echipe măricele au fost blocate în izolare. În teren se lucrează în aer liber, mulți purtau măști și mănuși încă dinainte. Da, sunt probleme și cu aprovizionarea cu echipamente medicale de protecție. Influențe sunt, cu siguranță, dar nu sunt astfel încât să se blocheze toată activitatea. Poate fi încetinit ritmul, dar influențele sunt insignifiante dacă privim tabloul general”, spune Ciurea.

„Capacitatea acum este afectată, însă nu în așa mare măsură, dar chiar și așa totul poate fi recuperat. O autostradă o faci în doi-trei ani, se poate recupera lejer orice încetinire de acum. Problema cu forța de muncă exista și înainte. Dar acum cu mobilitatea redusă pot fi ceva probleme, mai ales dacă ne gândim la muncitorii care erau aduși de afară”, mai spune reprezentantul API.

Autostrăzile în România - mai 2020: negru - deschise / roșu - în lucru și/sau contractate / gri - în licitație:



Din seria „Lumea în schimbare”:

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.




Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














19072 vizualizari

  • +18 (40 voturi)    
    piata se regleaza dupa cerere... (Luni, 18 mai 2020, 10:19)

    Ismail Paine de circ [utilizator]

    șefa Companiei de Autostrăzi, face pe proasta? normal ca nu avem industrie interna, cine sa produca bitum daca pana acum n-ati facut un metru de autostrada, ci doar ati dat tunuri?
    • +12 (16 voturi)    
      Sunt curios... (Luni, 18 mai 2020, 13:13)

      Mrrr [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      ...daca se va face public ce face o mare companie de extractie si rafinare(cumparata la pret de "doi lei"!) cu ingredientul esential ptr bitum!
      Este mai rentabil sa iei slam-ul din Ro si sa-l aduci dupa prelucrat... pe bani buni!
      Cine ar trebui sa verifice acesta inselatorie oare?
      Sila eterna!
      • +7 (7 voturi)    
        Sa ghicesc (Luni, 18 mai 2020, 17:42)

        coldplayer211 [utilizator] i-a raspuns lui Mrrr

        Lukoil, Kazmunai sau OMV? Poti sa dai niste detalii? Inclin sa exclud Vega.

        In alta ordine de idei, am lucrat cativa ani la un producator+distribuitor de echipamente industriale. In domeniul nostru utilajele erau scumpe dar cu durata lunga de exploatare. Livram pompe de bitum si la companiile de constructii, dar proiectele mari au cam fost cu rafinariile, cam cele 4 mentionate de mine.
    • +2 (6 voturi)    
      visul (Luni, 18 mai 2020, 15:30)

      Dimijoarei_Obt [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

      oricarui cremlinez !
  • +5 (37 voturi)    
    multumiti OMV (Luni, 18 mai 2020, 10:20)

    tkd [utilizator]

    pt ca nu mai aveti bitum multumiti OMV...vedeti ce este cu Arpechimul...cred ca nu este tara din lume care sa ne fis upt de resurse ca Austria
    • +21 (35 voturi)    
      Nu te-a supt nimeni cu forta, omule! (Luni, 18 mai 2020, 12:03)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui tkd

      Nu au dat navala cei din Austria la taiat paduri, supt petrol sau luat banii prin banci fara sa vrem si noi. Chiar ne-a placut :)
      Noi singuri le-am vandut iar acum avem pretentii. Ei au platit, ei comanda.
      • -3 (17 voturi)    
        E un pic speculativă afirmația (Luni, 18 mai 2020, 13:21)

        Mirobo [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        Că sunt firme înregistrate în Austria,poate.
        Dar nu știm noi cine se ascunde de fapt în spatele lor.
        Se poate contura o tendință și anume de înregistrare de SC în Țările de Jos,Cipru,Malta,Luxemburg și mai recent Irlanda.
        Spre exemplu RCS-RDS (DIGI) are sediul fiscal în Amsterdam și pe directorul din România îl cheamă Serghei.Putem trage vreo concluzie?
        Nu exclud spolierea resurselor naționale de către ORICINE DĂ MAI MULT ȘPAGĂ indiferent de naționalitate.
        Sunt n dosare de cercetare penală deschise sau nu ale BRD,Microsft,etc.O țară minunată exploatată de scursuri.
      • +19 (23 voturi)    
        Poate (Luni, 18 mai 2020, 13:28)

        Bradisor [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        il intreaba dl.Ciolacu pe dl Nastase cum a vindut Petrom,Sidex Galati,Inox Tirgoviste etc.Poate afla si cit i-a iesit din afacere.
    • +1 (3 voturi)    
      Să-i mulțumești PSD. (Marţi, 19 mai 2020, 14:20)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui tkd

      În mod deosebit lui Năstase.Dacă nu știi de ce spune și revin cu amănunte.
  • +12 (20 voturi)    
    ... (Luni, 18 mai 2020, 10:42)

    cartograful [utilizator]

    „Am constatat că nu mai avem industrie internă a construcțiilor. Stăm după camioane cu bitum din Polonia sau Ucraina”...tzara de bombardieri...
    • +9 (23 voturi)    
      nu amice (Luni, 18 mai 2020, 12:10)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      tara de securisti, care nu s-au miscat o secunda de la butoane dupa 89, asta in timp ce in fruntea guvernului sunt plantate nulitati absolute ca veo sau lucovid.
    • +6 (18 voturi)    
      Prostii, prostii (Luni, 18 mai 2020, 12:47)

      1anonim [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      Poti sa stai dupa camioanele cu bitum din ucraina si in situatia cand camionul cu bitum romanesc este mai scump decat camionul ucrainian; e greu de gandit? Sau cand se aduceau si alte materiale de constructii din bulgaria , iar ati uitat? Singurul adevar in piata ce conteaza in ultima perioada e pretul; nu are nici cea mai mica importanta daca produsul e fabricat in tara, sau in strainatate..
      • +10 (14 voturi)    
        ... (Luni, 18 mai 2020, 13:52)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        @anonim, n-o sa intru in detalii. Bitumul sau piatra concasata sau cimentul, otelul laminat pt constructii sunt produse cu valoare adaugata mica sau foarte mica. Pretul transportului e important in structura pretului de aceea inteligent sa le procuri pe cat posibil local. In conditii normale de piata nu renteaza sa dublezi pretul produsului prin transport...decat atunci cand n-ai vedere pe termen lung si-ti distrugi industria orizontala.
        In mod normal o tara precum Ro angajata in constructia de autostrazi si reabilitare drumuri la nivelul la care o face Romania trebuia sa aibe fabrici dedicate de ciment, utilaje terasiere, laminoare si 1-2 rafinarii. Pt. stiinta curiosilor, fabrica de ciment Lafarge de la Bicaz a fost construita pentru a furniza ciment pt. barajul de la Bicaz. Functioneaza si astazi ambele.
        • -3 (3 voturi)    
          Da cartograf, ai dreptate (Luni, 18 mai 2020, 19:02)

          1anonim [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          dar partial; dar poate iti amintesti de chinezi cand au vrut sa vina in romania sa construieasca autostada, si proiectul lor prevedea sa aduca tot materialul din china, sa aduca toata forta de munca din china etc?? De fapt in economia mondiala actuala au ajuns statele sa prevada in contractele incheiate cu firme externe, un procent minim de folosire a muncitorilor locali, ca sa cistige si tara respectiva macar un pic prin folosirea fortei de munca locale !! La ce spui tu in mod normal, nu mai e normal astazi !!
        • +4 (8 voturi)    
          bicazul e la heidelberg (Luni, 18 mai 2020, 23:46)

          credinciosul [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          lafargea vandut la crh tot cea avut in ro.
          bitum s-a fabricat la petromidia de pe vremea lui patriciu,dar cum romanii isi dau singuri la gioale,l-au carotat si au adus din polonia,ungaria,etc,bitum modificat.
          in 2008,o masina de bitum costa cam 80.000 lei,la aceasta suma ,transporul nu mai e asa important!
          Ceausescu a fost cel mai mare patriot al ro,am avut 6 fabrici de ciment,buna era sa fie a ro,nu francezi,irlandezi,nemti,elvetieni,sa-ti livreze atat ciment cat si agregate pt lucrari de infrastructura,si macar o rafinarie din midia,petrobrazi,petrotel,arpechim,borzesti,campina,vega!
          in 1994,cumparam bitum de la vega si campina,dar nu era bitum nemodificat.
          suntem cu raia pe noi si cu coada pe sus,ne imprumutam ,vorbesc de stat ca nebunii si facem petice de sosele,in loc sa facem prima data IRIGATII,canalul SIRET-BARAGAN,INDUSTRIALIZAREA TARII,si apoi cand ai ciment,otel,piatra ,faci lucrarile de mai buna calitate si la preturi de 70% minim din pretul actual!
          tu cumperi otel turcia ,bulgaria,mo;ldova,bitumul de unde e mai ieftin,doar piatra e la noi ,dar carierele de roca sunt tot ale producatorilor mari de ciment,adica nu ale noastre!
          si ne iese km la un pret si ne miram,doar moastele si iconele facatoare de minunatii ne mai pot salva din acest marasm,
          aleluia,aleluia,aleluia!!
      • +3 (3 voturi)    
        De aceea (Luni, 18 mai 2020, 21:18)

        Rdu [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        nu se mai face nimic in tara! Nimic nu mai suficient de RAPID profitabil. Doar" tunuri" , specula, furturi! Si suntem la cheremul altora si pt un pansament ,o masca , un medicament! Globalizati si profitati! Ce rost au scolile si spitalele ca doar nu produc profit?
  • +19 (19 voturi)    
    Productia (Luni, 18 mai 2020, 12:49)

    Bradisor [utilizator]

    este determinata de cerere.Daca ani de zile banii pt infrastuctura erau redirectionati pt. salarii si pensii nesimtite iar minisrii si directorii erau cuc si alte pasari era si normal ca santierele sa traga sa moara tragind in groapa si industria.Acum chiar daca e criza santierele se misca si odata cu ele se revigoreaza si fabricile de bitum,asfalt etc.
  • +18 (18 voturi)    
    Harta cu autostrazi ma deprima de fiecare data (Luni, 18 mai 2020, 13:08)

    bigbrother [utilizator]

    Raportat la suprafata tarii, liniile care indica autostrazile par mai mult ca joaca unui copil la gradinita decat ceva ce s-ar putea numi infrastructura rutiera.

    "Ne-am dat seama cât de bine este în momente de criză să ai o infrastructură pe care să te poți deplasa repede"..spunea doamna Ionita..as spune bravo daca n-ar fi trecut 30 de ani din viata noastra si gramezi de bani aruncati sau pierduti pana cand un sef a avut o revelatie. De 30 de ani vorbim de autostrazi, de toti atatia ani vrem ca in Vest si la fiecare 4 ani primim harti cu inca o liniuta mica, cate putin sa nu ni se aplece..
    • -1 (3 voturi)    
      Din nefericire..... (Marţi, 19 mai 2020, 15:53)

      Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      …..exista "popoare" cu care nu se poate face 'treaba' decat cu biciul.

      Oare cat a durat constructia Casei Poporului ??? De la fundatie, pana la panglica rosie….

      Just curious
  • +4 (14 voturi)    
    industria dupa 30 de ani (Luni, 18 mai 2020, 14:52)

    blacksheep [utilizator]

    In 1990 Romania era o tara in curs de dezvoltare, forta calificata de munca in jurul a 8 milioane oameni.
    In 2020 Romania este o tara subdezvoltata economic, iar despre forta de munca calificata nu are rost sa mai vorbim.
    • -6 (24 voturi)    
      După 30 de ani (Luni, 18 mai 2020, 16:13)

      Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui blacksheep

      În 1989 România era o țară în care salariul mediu era $30 (300 de lei comuniști cu $1 la suta de lei, adică vreo 130 RON azi), ruptă de foamete, frig și lipsuri. Toate astea pentru un PIB de $40 de miliarde din care $10 miliarde exporturi mai ales spre țări faine ca Irak sau Sudan ce nu au mai plătit niciodată cele importate. Romaânii nu aveau voie să iasă din țară, iar cei ce dețineau monedă străină riscau închisoarea. Sigur România se putea lăuda pe atunci cu cea mai mare producție mondială de oțel/capita. Se importa minereu de fier din Brazilia și Austrlia, cărbiune din Polonia și URSS iar la final se exporta oțel și fontă de calitate proastă la preț de dumping abia acoperea transportul săiu. Japonia importa strunguri din România. Erau atât de ieftine încât japonezii le trimiteau direct la topit. Erau mai ieftine ca fietul vechi importat din SUA :)
      • +9 (15 voturi)    
        Era pe la 2-3000 de lei (Luni, 18 mai 2020, 17:01)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

        Bati campii!!!
        • -2 (2 voturi)    
          NU conteaza cantitatea ci calitatea (Marţi, 19 mai 2020, 18:49)

          Bradisor [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          Cit era pib-ul Romaniei acum 30 de ani si cit este azi .Aceasta c crestere o datoram noilor industrii si servicii care s -au dezvoltat in special in zonele conduse de oameni cu viziune(ex:zona Cluj) Nu tot ce e mare si scoate fum e bun .
      • +9 (13 voturi)    
        Dezinformezi (Luni, 18 mai 2020, 18:02)

        Popescul [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

        Mai taie din ele, ca au inceput sa macane, bro!

        Romania in 1989 avea industrie. Puteam fabrica o serie de produse la care astazi nu putem decat sa visam. Da, s-au facut erori chiar si in mareata perioada comunista. Ideea sinucigasa de a plati integral datoria externa intr-un termen absolut nerezonabil ne-a costat foarte mult dpdv tehonologic. Puteam achita ratele la termen ca niste oameni normali si sa ne retehnologizam in timp intreaga industrie. Cred ca din aceasta perspectiva anii 80 au fost pierduti. Dar dupa 1990 nu era ceva insurmontabil daca la conducerea tarii aveam oameni normali la cap. In 1990 aveam totusi o baza pe care puteam dezvolta. Astazi.... Astazi asteptam camiaonele cu bitum din Polonia si Ucrainaa...

        Din partea mea sa aduca materialele si din SUA (glumesc. Nu, multumesc), doar sa construiasca odata o retea normala de autostrazi si as indrazni sa spun si cai ferate.
      • +3 (5 voturi)    
        salariul mediu era $30 ? (Marţi, 19 mai 2020, 8:10)

        blacksheep [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

        Te rog sa ma scuzi, nu stiu de unde ai informatiile dar sunt eronate. Inclin sa cred ca nu ai trait sau muncit pana in 1990.
        Mentionez acum doar despre salarii. Un muncitor calificat care abia terminase scoala profesionala sau liceul industrial avea salariul de pornire intre 1800 si 2000 lei, necalificat in jurul a 1600 lei. Poate ai auzit si de "Tractorul Brasov", echipamentele petroliere exportate, unele care functioneaza si astazi ( erau pe locul 2 sau 3 in lume ), sistemele de irigatii care chiar functionau, ciclul complet de fabricare al combustibilui de uraniu si multe altele.
        Nu sunt nostalgic, este vorba de economie si industrie. Ce vreau sa spun este ca ce a fost bun s-a distrus premeditat.
        Oamenii au fost fortati sa plece pentru a gasi norocul in alte tari. Guvernantii erau fericiti ca au scapat de grija lor, mai mult acei oameni au trimis si bani in tara.
  • +5 (15 voturi)    
    asa se intampla (Luni, 18 mai 2020, 15:11)

    John_Re [utilizator]

    cand securistii conduc o tara.

    pana gaseste raspunsuri "papusa" de la drumuri va fi inlocuita.
  • +7 (9 voturi)    
    Ma mir ca nu le aduceti (camioanele)... (Luni, 18 mai 2020, 16:23)

    Olyx [utilizator]

    din China, Vietnam, India...Ca-i mai ieftin acolo, iar voi va pricepeti de minune la "ghesefturi"; nu conteaza pentru voi ca ati mai lungi termenul de executie cu cativa ani de zile. La cat de repede le construiti (autostrazile), nici nu s-ar observa...Si nici pentru CNAIR nu conteaza. Timpul trece, leafa (nesimtita !) le merge...Daca ati fi companii serioase si contractul ar fi unul SERIOS atunci ar exista penalitati DRASTICE la intarzieri si Statul ar exclude acea companie la urmatoarea licitatie...Asa, Constructorul da Statul in judecata, castiga, iar prostii (adica noi) platim HOTIA si INCOMPETENTA structurilor...Sila etena, vorba unui confrate internaut...
  • +1 (7 voturi)    
    Pana nici cve nu mai avem ! (Luni, 18 mai 2020, 16:51)

    Miky113 [utilizator]

    Pai lista de obiecte pierdute e lunga:
    -industria un morman de fiare vechi, pedtre dracul
    -mineritul dacic , petre oaia
    -viticultura getica, de ce neu
    - masti 3M
    -vaccinuri straine cercei
    -sistem irigatii de haur
    -demografie pe ici pe colo
    ...
    In schimb avem cat cuprinde : politicieni(peste 666), autonomie, popti, tonomate, si vaucere nefolosite.
  • +5 (9 voturi)    
    Bine ca nu se asteapta din China (Luni, 18 mai 2020, 18:08)

    Dalinar [utilizator]

    Ca am vazut destui guitzaci care adora productia in China. Multe se pot face local, dar daca n-ar fi atatea putori si hoti!!!
  • 0 (4 voturi)    
    şefa (Luni, 18 mai 2020, 19:51)

    Georgiana1995 [utilizator]

    A descoperit apa calđă în 2020
  • -1 (5 voturi)    
    Aberatii in buget de avarie 2020 (Luni, 18 mai 2020, 20:50)

    n.dumiritu [utilizator]

    Scot din bugetul Min.Transporturilor:
    - 700 mil.lei cheltuiti in 2019 pt. "asigurare a serviciului public de transport pentru unele categorii de calători care beneficiaza de facilități stabilite prin lege"; oare or fi atitia veterani de razboi?
    - 30,5 mil.lei pt. "reparații curente la infrastructura ferată publică"; calea ferata nu se mai repara pt. ca trebuie inlocuita cu totul?
    - 1440 mil.lei "asigurare a volumului de transport feroviar public de calatori"; subventie pt. CFR, care agonizeaza pt. ca nu are cai moderne, si atunci guvernul o tine cu forta in viata pt. un iluzoriu viitor in care vor aparea caile ferate moderne.
    - 405 mil.lei "functionarea aparatului central al ministerului" in 2019; in 2020 guvernul s-a angajat sa cheltuiasca 186 mil. Concediaza jumatate din minister? Haidade!
    - 3470 mil.lei "modernizare, dezvoltare, reparații, consolidare și întreținere a infrastructurii rutiere" in 2020; mai putin decit anul trecut; valoarea vine in contradictie flagranta cu promisiunile trimbitate peste tot de Orban.

    Criza cu virusul vine manusa ca explicatie pt. incapacitatea guvernului de a-si face ordine in finante.
  • +6 (6 voturi)    
    De ce va mirati ? (Luni, 18 mai 2020, 20:58)

    danmarian [utilizator]

    Intrebati-l pa A. Nastase de ce nu avem bitum !!! Nu el a - era sa zic VANDUT - dar "donarea" industriei petroliere si a doua mari combinate petrochimice unei scietati di Austria - care Austrie si "sotzietate' nu prea auzisera de petrol si ce s face - si cum se face cuel - Asta da afacere din Marea Lista de Afaceri Oneroase - ca sa nu zicem PUNGASIE - facute de A. Nastase si PSD ! DE ASTA NU AVEM BITUM !! De asta nu avem mai nimic produs in Romania ! Ca un Nastase , un Ilici-KGB sau "pitrica a lu' Roman" ne lamureau ca industria romaneasca este un motman de fiare vechi si e MAI BINE SA SCAPAM DE EA ! Acum INTREBATI-I Ppe tovarasii din PSD DE CE !!! Auzigrozavie : Sa importe Romania BITUM din Polonia !!! Bravos Natiune - Halal sa-ti fie ! Vivat pungasii si mafiotii din politichia romaneasca !
  • +5 (7 voturi)    
    Noi nu ne vindem tzara (Luni, 18 mai 2020, 21:27)

    radu222 [utilizator]

    Aduceti-va aminte de manipularea uriasa care s-a facut dupa 1990, cand era clar ca nu exista nici o solutie decat o privatizare serioasa, asa cum au facut Polonia, Ungaria, Cehoslovacia. Cand a venit New Holland sa cumpere Semanatoarea, oamenii au fost montati sa iasa in strada si sa strige "nu ne vindem tzara". Nu s-a vandut, a fost data pe gratis sau pe shpaga. Aproape tot ce s-a "privatizat" a fost taiat si fierul vechi obtinut s-a vandut afara, de catre romani. Exportul de fier vechi nu se putea face fara aprobarea Guvernului. Cazurile fericite, cum a fost uzinele Dacia si fabricile de ciment au fost accidente, acestea au ajuns pe mana unor investitori straini seriosi. Cine o fi fost la guvernare pe atunci?
  • +1 (3 voturi)    
    Cum se face.. (Marţi, 19 mai 2020, 10:40)

    Dedalus [utilizator]

    Dar pentru betonat spatii verzi si construit in scoli sali de sport uraise nefolosite, avem si bani si industrie.
  • +2 (2 voturi)    
    Vega bitum (Marţi, 19 mai 2020, 21:28)

    middle_brick [utilizator]

    Gresit doamna, se produce si in Romania bitum la rafinaria Vega, da, este singura din tara care produce, de ce nu ajunge direct in asfaltul tarisoarei!? pentru ca niste smecheri, baieti destepti il vand pe tot rusilor, il plimba prin Ucraina dupa ca il aduc inapoi in Romania - import. Culmea penibilului centura Ploiestiului se asfalteaza cu bitum din Ucraina produs defapt la Vega Ploiesti.
  • +1 (1 vot)    
    Daca ne intreba (Miercuri, 20 mai 2020, 7:45)

    Costi888 [utilizator]

    Pe noi, i am fi spus si noi asta.. ca nu mai avem industrie :)) de mult timp.. nu trebuia sa vina Covidu ca sa se prinda si ea. In afara de blocuri nu cred ca s a construit ceva pana acum in Romania ca sa stimulezi industria de constructii. Si mai trece un an in care nu s a co nstruit nimic.. daca n au avut oamenii materie prima.. ce sa faci. Fereasca sfantu sa vina vreun dezastru pe bune.. ne dezintegram ca tara.
  • +1 (1 vot)    
    E forță de muncă din belșug (Miercuri, 20 mai 2020, 9:19)

    Costin33 [utilizator]

    Cum dracu nu găsiți, mă, forță de muncă în România și tot bateți apa în piuă că trebuie aduși muncitori din Asia?!
    Sunt peste 1500000 de șomeri înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din țară! Sunt oameni care își caută de muncă acum! Sunt oameni disponibili să înceapă munca imediat sau să se recalifice într-un domeniu unde există cerere pe piața muncii!
    Autoritățile statului trebuie să sisteze imediat acordarea de vize pentru muncă lucrătorilor din afara Spațiului Economic European!
    Acest import de forță de muncă din Asia nu este justificat de lipsa forței de muncă din România. Asta este o minciună sfruntată!
    Adevăratul motiv pentru care unii patroni aduc muncitori din Asia este eludarea plății taxelor pe muncă, ceea ce creează concurență neloială față de patronii care angajează muncitori români, generând pagube importante ale bugetului asigurărilor sociale de stat din România!
    Această măgărie trebuie să înceteze imediat!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by