Lumea în schimbare

La muncă, după restricțiile impuse de coronavirus. Situația Laurei, care lucrează într-o mare companie din București

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Marţi, 5 mai 2020, 10:16 Lumea in schimbare


Cum vom lucra după pandemie
Foto: freepik.com
​Nu ne vom trezi într-o societate precum cele din literatura SF după ce se vor ridica restricțiile sau după coronavirus. Nu vom vedea, în secunda doi, doar mașini electrice pe stradă și, nu toți cei care au fost nevoiți să muncească de acasă din cauza restricțiilor vor rămâne să-și continue munca din propriul cămin. Anumite lucruri se schimbă mai greu, cel puțin în societatea românească.

Povestea Laurei care lucrează într-o companie mare

(Povestea este reală)

După ce președintele Klaus Iohannis a dat decretul pentru instituirea stării de urgență și după prima ordonanță militară, în compania despre care vorbim, conducerea a anunțat, printr-un email intern, că cei care au fost dotați cu dispozitive mobile pot să nu mai vină la birou.

Ei bine, Laura a fost chemată în continuare, deși i se oferise un laptop pentru a-și face munca de acasă. Asta pentru că șeful ei a considerat că trebuie să-și vadă subalternii în clădire cât mai mult posibil. Practic, un întreg departament mergea la birou pentru că așa dorea acel șef. De precizat că și el avea un laptop primit pentru a-și face munca.

La insistențele subalternilor, șeful respectiv le-a zis că pot lucra de acasă. Laura crede că au aflat șefii acelui șef și i-au spus să nu pună în pericol angajații. Astfel, forțat de împrejurări, a acceptat să-i lase să lucreze din propriile cămine.

Deși înainte începea munca la ora 9:00, acum Laura, după ce se trezește, pe la 7, la ora 8:00 se așează pe canapeaua din sufragerie, deschide laptopul, îl așează pe un suport, se autentifică online și își începe treaba. Volumul e mai mare de când a venit criza asta, așa că uneori nu-și ia pauza de prânz pe care în mod normal o avea când mergea la birou. Încheie munca la ora 17:00 – 17:30, deci muncește mai mult decât înainte.

Pe lângă asta, zilnic, la prânz șeful organizează o conferință online în care nu se discută mare lucru, și așa se pierde o oră. Într-una dintre conferințele trecute și-a anunțat subalternii că, deși vede că muncesc foarte bine de acasă, după 15 mai se vor întoarce la birou.

Laura nu înțelege de ce trebuie să-și riște sănătatea pe drum, mai ales că va trebui să circule cu metroul, doar pentru a face aceeași muncă pe care o poate desfășura de acasă.

"Întregul departament nu are nevoie de prezența fizică la birou, nu e ca și cum cineva trebuie să fie prezent ca să semneze hârtii. Absolut totul este electronic, era atât înainte de criză, cât și după ce a venit pandemia. Practic, ne ducem la birou ca să ne vadă șeful fizic", spune ea. Acel șef nu a avut un motiv clar pentru care e neapărată nevoie să se deplaseze până acolo. Doar li s-a menționat că și alții se vor întoarce și e bine să fie și ei acolo.



(sursa foto: freepik.com)

Ne îndreptăm spre mai multă muncă de la distanță și automatizare, dar nu dintr-o dată



Președintele CFA România, Adrian Codirlașu, declara recent într-o conferință de presă, că se va schimba substanțial modul de lucru, aducând ideea de automatizare și remote work.

"Acest virus a modificat comportamentul la nivel de societate, atât în privința modului de lucru cât și în privința modului de consum. Nu numai în România, ci la nivel global, companiile investesc enorm în remote working (lucru la distanță n.r.) și în automatizare de procese. Se va schimba substanțial modul de lucru. În special mai mult remote work și mai multă automatizare", spune Adrian Codirlașu.

El crede că, structural, șomajul va crește din cauza automatizării proceselor, pe care acum companiile o fac acum forțată de criză.

Alexandra Smedoiu, vicepreședinte CFA România și partener Deloitte, pare că nu este de acord 100% cu Adrian Codirlașu. Ea lucrează cu multe companii și cunoaște realitatea din teren.

"În ceea ce privește digitalizarea operațiunilor, sunt absolut de acord, dar lucrurile se vor întâmpla mai lent decât ne dorim, cel puțin în România. Acestea sunt niște evoluții care erau pornite acum, dar care ne vor afecta pe termen mediu. Pe termen scurt, toate companiile se gândesc la digitalizare, robotizare, dar sunt niște procese mai lungi", spune Smedoiu.
  • Nu se poate înlocui peste noapte un job cu altul sau un om cu un robot. Eu așa văd din ceea ce discut cu companiile. Pe parcurs, se vor distruge niște job-uri, dar se vor crea altele

Un lucru bun: Nu există apetit pentru disponibilizări



Faptul că circa un milion de contracte de muncă au fost suspendate și aproximativ 250.000 au fost încetate arată că angajatorii care au fost forțați să-și închidă ușa pe timpul restricțiilor doresc să continue activitatea.

“Majoritarea angajatorilor se raportează la perioada în care va fi activitatea va fi restrânsă și nu vor avea ce să dea de muncă la oameni. O perioadă de 1-3 luni poate fi înghițită de majoritatea. Există și acea posibilitate legală de a reduce cu 20% timpul de lucru. Pentru societăți cu reduceri de activitate cu 20- 25%, costul poate fi înghițit. Nu mi se pare că există apetit mare în piață pentru măsuri de restructurare sau pentru disponibilizări în masă. Dimpotrivă, mi se pare că angajatorii simt acum o gură de aer pentru că ani de zile pe piața muncii era concurență pentru resurse și era foarte greu să atragi. Toată lumea se plângea de lipsa de personal", spune Smedoiu.
  • Angajatorii vor prefera să aplice măsuri temporare de reducere a costurilor salariale în defavoarea celor de disponibilizare.
Potrivit acesteia, reducerea va fi inclusiv pe partea de costuri salariale. Ea crede că se va încerca păstrarea raportului angajat-angajator, pentru că asta simte pe piață.

"Pentru domeniile care sunt foarte afectate și pentru care activitatea este redusă la zero, acolo va fi mult mai greu să fie susținut contractul de muncă. E posibil ca măsura șomajului tehnic să se restrângă la câteva domenii de activitate care rămân închise probabil încă 2-3 luni și atunci cumva să mai existe un stimulent pentru a păstra locul de muncă și a nu face disponibilizări", afirmă Smedoiu.

În concluzie, nu toți cei care au lucrat de acasă în această perioadă își vor continua munca din propriile sufragerii sau dormitoare. Unii se vor întoarce. Schimbarea nu vine peste noapte. În România încă avem persoane care cred că trebuie să fie prezente fizic undeva pentru a arăta că muncesc. Exemplul Laurei este, poate, doar unul nefericit. Schimbarea va fi lentă în România, dar își va produce efectele, în cele din urmă.

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.

Citește și:




Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














24048 vizualizari

  • +5 (21 voturi)    
    Sunt Mulți care atât înainte cât și acum (Marţi, 5 mai 2020, 10:25)

    un domn [utilizator]

    Freacă menta ( atât șefi cât și subalterni )
    • +11 (13 voturi)    
      Mai ales in administratia publica, nu? (Marţi, 5 mai 2020, 11:37)

      Excelsior [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      ...
      • +8 (10 voturi)    
        Aia sunt incluși (Marţi, 5 mai 2020, 13:37)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Excelsior

        Nu are sens “pomenirea” lor
    • -10 (10 voturi)    
      Ai dreptate,dar nu te văd bine. (Marţi, 5 mai 2020, 12:26)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Când stai și-i pândești pe ceilalți ce fac,înseamnă că stai degeaba.Ai avea o justificare dacă cineva te-ar plăti pentru asta.Cine?
      • +6 (8 voturi)    
        Am N exemple (Marţi, 5 mai 2020, 13:38)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Însă nu le pot etala Aici
      • +2 (4 voturi)    
        este o observatie (Marţi, 5 mai 2020, 14:00)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Care cred ca este usor de identificat si este la indemana orisicui - nu trebe sa practici prea mult aruncatul cu privirea ca sa vezi ce se petrece pe ici si pe dincolo...

        SA mergem doar cu ochii privind in jos acum sau tinta spre inainte si atat??? Zic sa ne mai rotim ochii in lateral, spre dreapta, preferabil, mai dam ochii peste cap pentru impresia artistica, variatiuni si cu aceasta ocazie, cu coada ochiului surprindem peisajul general...

        Dezolant
  • -5 (19 voturi)    
    ipoteza... (Marţi, 5 mai 2020, 10:58)

    ..13 [utilizator]

    Daca Laura este o fata frumusica poate este o sursa inspirationala pentru seful ei sau poate este o alta colega...Nu poti sa stii care este motivatia sefului dar certamente exista una.

    Este drept ca si cultura organizationala este acum rupta de distantarea aceasta sociala - greu tare sa mai uniformizeze gandirea subalternilor, pot aparea tot felul de idei diferite decat cele ale celui mai mare ganditor din departament...

    pe de alta parte daca transformarea s-ar produce asa de rapid va dati seama ca firmele si-ar regandi spatiile de lucru si atunci ce se va intampla cu tarifele pentru chiria acestor spatii??? Oricum inevitabilul se va produce...

    Keep on working!
    • -1 (13 voturi)    
      Chiar asa (Marţi, 5 mai 2020, 11:45)

      Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Tarifele la chirie vor scadea.Mai este un avantaj,pentru multinationale,in lucrul de acasa.Personalul fiind disipat in teritoriu,nu mai interactioneaza unii cu altii si vor fi mai usor de manipulat.Deja lucrul de acasa se prezinta ca un avantaj pentru angajat,cand de fapt avantajul este la angajator/multinationala:curatenie nu,lumina nu,chirie nu,mai putini km la masina de serviciu,posibilitaea sa-i trimiti angajatului un email la 12 noaptea pentru rezolvare pana dimineata,imprimanta lui,hartia lui.Asta in Romania.In tarile civilizate se acorda compensatii finanicare,pentru cele enumerate mai sus.Pentru biroul de acasa nu plateste firma chirie si se considera ca se face un serviciu angajatului.Orele suplimentare dispar si ele.Ce misto!
      • +4 (18 voturi)    
        ce visezi tu acolo....? (Marţi, 5 mai 2020, 15:13)

        ggiiggii [utilizator] i-a raspuns lui Zache58

        Zache.....tu esti vreun sefut zelos dupa cum gandesti si te exprimi
        Ce visezi tu acolo mail la 12...sa fie rezolvat pana dimineata, ce visezi tu acolo imprimanta si hartie de la angajat?
        Cum sa fiu eu mai usor de manipulat de la mine din casa????
        Orele suplimentare..dispare pentru ca...nu se mai fac, se termina prog, inchizi laptopul si iti vezi de treaba ta.
        Sefutule...iti tremura chilotii ca nu mai ai pe cine slugarnici, nu mai ai cu cine pierde vremea la cefele si barfa.
  • +5 (23 voturi)    
    La studenți, prezenta e 90% pierdere de timp (Marţi, 5 mai 2020, 11:07)

    simplex1 [utilizator]

    La studenții de la o facultate tehnica, în particular dau exemplul facultății de Electronica din București, prezenta la ore este totala pierdere de timp. Este mult mai bine sa-ți dea profesorul cursul prin internet, deja scris frumos la calculator, decât sa îl copiezi de pe tabla și sa te enervezi ca ba scrie prea mic, ba vorbește pițigăiat și încet de nu se aude mai deloc, ba cu o mana desenează figuri cu alta le șterge în timp ce dictează ceva fără legătură cu schemele, de nu știi ce sa faci mai întâi, etc.

    La seminar, tot cam la fel, prezenta nu reprezinta mare câștig. E mai bine sa ți se dea ca tema problemele pe care le faci acolo, cu unele exemple mai importante deja rezolvate ca sa ai modele, puncte de reper, sa știi metodele cele mai eficiente de ajungere la soluții.

    La laborator, acolo nu ai ce face, trebuie sa te prezinți sa înveți lucrul cu diverse aparate de măsura deși peste trei sferturi din activitate se poate face pe simulatoare, direct cu calculatorul.

    Practic, trebuie sa-ți faci temele, de laborator sau seminar, și apoi sa vii la examen.

    Când eram student, pe jumătate din colegii de grupa (și serie) ii vedeam doar la laborator, unde venitul era obligatoriu, și la examene. Notele erau în medie cam aceleași fie ca te prezentai la cursuri plus seminarii fie ca nu.
    • +14 (16 voturi)    
      Corect (Marţi, 5 mai 2020, 14:59)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

      Cineva plecat afara la o facultate in Finlanda la inceputul anilor 2000 mi-a zis ca imediat ce a ajuns acolo, a primit cont de intranet si si-a descarcat TOATE cursurile in format digital. La curs asistai la o prelegere unde stateai si ascultai/discutai, cautand sa intelegi, nu sa scrii dupa dictare.

      Imi amintesc ca tot prin anii 2000, la noi profii puneau studentii sa le tehnoredacteze cursuri ce puteau fi cumparate, in format tiparit spre bucuria financiara a domnului profesor. Cam asta e diferenta intre invatamantul de la noi si cel de afara. La noi e totul despre bunastarea profesorilor, in detrimentul elevilor. Extrapolabil la orice alt sistem care implica bugetari.
  • +13 (15 voturi)    
    nu cred ca se poate (Marţi, 5 mai 2020, 11:39)

    jescu [utilizator]

    Daca cei care pot lucra de acasa se intorc la sedii stai sa vezi metrouri si autobuze pline. Tre mentinuta restrictia ca cei care pot lucra de acasa sa ramana acasa, altfel am stat degeaba inchisi in case 2 luni. Hai sa zicem odata la cateva zile(sa zicem 10 zile) sa mearga si ei la birou.
  • +20 (26 voturi)    
    Managerul Roman (Marţi, 5 mai 2020, 12:53)

    ggiiggii [utilizator]

    Una dintre cele mai toxice si distructive fiinte dintr-o compania...
    Indivizi fricosi, prosti, rai, majoritatea ajunsi acolo prin barfa si pupincurism...
    • -1 (13 voturi)    
      Pai e corect? Generalizeaza pana la capat. (Marţi, 5 mai 2020, 18:48)

      dihania [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

      Daca generalizam, sa o facem in ambele directii. Angajatii/subalternii romani sunt printre cei mai incompetenti, jegosi si toxici indivizi evă. La barfa, smecherii, fente si facebook angajatul roman e de top. El stie mereu tot si mereu face orice lucru mai bine decat oricine altcineva. Mereu are solutii la orice problema, care nu-l implica pe el.

      Majoritatea romanilor sunt asa, fie manager sau subaltern din cauza latinismului ancestral. Asa suntem invatati de zeci si sute de ani - reparam cu scotch, ca merge si-asa. Minimul necesar sa nu obosim.

      Dar sunt si multi din ambele tabere, care-si sacrifica familia si alte valori pentru a impinge compania si cariera mai departe.

      Nu-i gasesti aici, in galeata de laturi :D
      • +2 (10 voturi)    
        N-ai dreptate (Marţi, 5 mai 2020, 19:41)

        John_Re [utilizator] i-a raspuns lui dihania

        Managerul isi alege si conduce angajatii si nu invers.
        • -2 (8 voturi)    
          Ba si invers. (Marţi, 5 mai 2020, 22:05)

          Marionette [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

          Nimeni nu este obligat sa se angajeze daca nu-i convine managerul.
          • +8 (10 voturi)    
            BS (Marţi, 5 mai 2020, 22:34)

            John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

            nu vorbim de angajare unde ti se promite si luna dupa cer si toti sunt numai zambete.

            vorbim de munca propriuzisa.
      • +6 (6 voturi)    
        Cum e turcu (Marţi, 5 mai 2020, 21:05)

        Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui dihania

        este si pistolul.Ma bucur pentru ''managerii'' care de fapt nu stiu sa-si motiveze angajatii.Nu stiu ce il intereseaza pe ''manager''barfele si smecheriile unor subordonati.Exista niste targeturi,obiective care trebuie realizate/atinse.Ai angajati incompetenti daca si tu,managerul, esti incompetent.Exista cursuri de calificare,exista a treia cizma,exista motivarea personalului cu bonsuri,cursuri de limba straina,excursii.Poti selecta personalul cand se angajeaza.Sunt multe lucruri pe care managerii capabili le stiu si chiar le pun in practica.Dar am scapat din vedere ca, in multe sectoare de activitate,salariile sunt foarte mici si in consecinta oamenii se pliaza pe situatie...Imi pare rau dar nu imi pot imagina cum,um om ca Dvs.,poate'' impinge compania''....etc.Din pacate punctele de vedere de aici reflecta realitatea.Cu galeata de laturi umbla managerii ''capabili''.
  • +18 (20 voturi)    
    sefii (Marţi, 5 mai 2020, 13:10)

    Cib Ara [anonim]

    "sefii"sunt disperati ptr ca se poate si fara ei. asta e durerea, de regula ei tin o echipa in umbra ca sa iasa el in fatza , ras sefii sunt lideri adevarati.rar de tot. sefu e un fel de catzel . slugarnnic cu cei de sus si zbir cu cei de jos. asta e treaba lui . atata pricepe el. si taman ca -i dispare functia
    • +14 (18 voturi)    
      Foarte bine punctat (Marţi, 5 mai 2020, 13:56)

      ggiiggii [utilizator] i-a raspuns lui Cib Ara

      Acum se observa cel mai bine inutilitatea multora dintre sefi, sefuti, rasfututi.
      Principala lor activitate...birjaritul, supravegherea sclavilor, barfele si intrigile...nu prea se mai aplica atunci cand muncesti d'acasa...plus ca....treaba merge foarte bine si fara ei.
  • +17 (19 voturi)    
    De acasa (Marţi, 5 mai 2020, 13:10)

    Ender _20 [utilizator]

    Absolut corect ce zice Laura. De acasa muncesc muuult mai mult decat la birou. Se elimina timpii de imbracat, drumul dus- intors la job, povesti cu colegii, pauza de cafea , pauza de masa etc(acasa nu zabovesti atata la o cafea sau la masa)
    Iar randamentul e mult mai bun de acasa, pentru ca nu esti distras de tot felul, ca la job.
    Dar unii sefi nu vad asta, din pacate. Pentru ei conteaza sa ne vada acolo sub nasul lor, sperand ca asa ne controleaza mai bine, ceea ce nu este deloc adevarat.
    • -1 (13 voturi)    
      Prea putina experienta.. (Marţi, 5 mai 2020, 14:44)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Ender _20

      Este adevarat ca lucrand de acasa castigi timpul pe care altfel l-ai fi petrecut pe drum, dar lucrurile rareori sunt atat de simple. Lucrez "de acasa" de mult timp, alternand cu perioade in care ajung la birou sau lucrez la clienti acasa. Din experienta mea, trebuie sa ajungi la un echilibru intre cele doua optiuni si nu este deloc usor la nivel de organizatie sa adaptezi procedurile de lucru pentru ca angajatii sa lucreze de acasa.
      • +10 (10 voturi)    
        Daca ai (Marţi, 5 mai 2020, 15:17)

        Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        un sistem bun de stabilire a obiectivelor(numar de activitati,timp de executie,calitate) si acesta genereaza un KPI pentru fiecare angajat,functie de care stabilesti un clasament al scavilor,nu te doare capul,situatia este sub control.In functie de KPI stabilesti cine primeste bonusul,cine pleaca acasa.Evident problema majora o reprezinta managerii romani,cei care in ultimii 10 ani s-au transformat,cum spuneti/stiti si voi,in niste slugoi, numiti pe criterii politice.Da,chiar in renumitele multinationale spatele comunist te propulseaza acolo unde nu iti este locul dupa pregatire,dar banul vine frumos si nimanui nu-i pasa!
    • +2 (8 voturi)    
      nu toti... (Marţi, 5 mai 2020, 19:06)

      GabiAlex [utilizator] i-a raspuns lui Ender _20

      Din experienta pot sa spun ca nu toti angajatii au nivelul de responsabilitate necesar pentru a lucra de acasa. Chiar si la birou, multi ar sta mai mult in pauze decat in fata monitorului. Firma la care lucrez a incercat treaba cu lucratul de acasa in 2016 iar randamentul a scazut fantastic. Dupa ce s-a pus problema mutarii birourilor in alta tara, oamenii si-au mai revenit.
  • +14 (14 voturi)    
    manager de romanik (Marţi, 5 mai 2020, 15:17)

    razeshu [utilizator]

    micromanagement si .. si cam atat. responsabili cu pontajul si cronometrat timpul petrecut de anhajati la buda. tzutzerii astia devin brusc stresati cand se lucreaza de acasa ca nu se mai simt utili firmei. ii va matura criza la un moment dat cu toata opozitia lor.e posibil sa nu se faca disponibilizari masive la multe firme dar e posibil sa se taie din salarii. O mare firma IT prezenta si in Romania a cerut angajatilor in timpul crizei din 2008 sa accepte o micsorare de salari. Nu era obligatorie dar majoritatea s-au temut sa nu fie dati afara in viitorul apropiat asa ca au semnat. La final de an firma a raportat profituri record, peste nivelul dinaintea crizei :)
    Este deci si mult fum fara foc, multi vor prelua discursul asta cu - e criza, tb sa facem sacrificii, sa muncim mai mult, sa taiem costuri ... Totul pentru eterna fericire a actionarilor.
  • +6 (8 voturi)    
    unde mai pui ca... (Marţi, 5 mai 2020, 18:58)

    John_Re [utilizator]

    munca de acasa poate fi executata "remonte" de la Vascautii din Deal, Dorohoi, Petrosani sau chiar din India sau Republica Centrafricana.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by