Cu doar două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor Uniunii Europene, Rusia a pierdut deja mai mult de 90% din piața sa din țările nordice ale blocului, care reprezentau anterior pilonul principal al livrărilor din terminalele baltice și arctice, potrivit Bloomberg.

Petrolier rusescFoto: ANP / Alamy / Alamy / Profimedia

Livrările de petrol rusesc către nordul Europei au scăzut sub 100.000 de barili pe zi, față de 1,2 milioane de barili pe zi trimiși în porturile din regiune în fiecare zi la începutul lunii februarie, potrivit Bloomberg.

Rusia a livrat doar 95.000 de barili pe zi la Rotterdam - singura sa destinație europeană rămasă pentru livrările maritime în afara bazinului Mediteranei/Marea Neagră - în cele patru săptămâni până la 18 noiembrie.

Aceasta reprezintă o scădere masivă față de cei peste 1,2 milioane de barili pe zi trimiși în porturile din regiune în fiecare zi la începutul lunii februarie.

State precum Lituania, Franța și Germania au oprit aceste importuri în urmă cu câteva luni, în timp ce Polonia le-a urmat exemplul în septembrie.

Trei sferturi din țițeiul încărcat în porturile rusești de la Marea Baltică se îndreaptă acum spre Asia, rafinăriile indiene achiziționând cantități semnificative pentru a profita de o perioadă de grație oferită de SUA și Regatul Unit și care se așteaptă să fie adoptată de UE.

Aceasta ar scuti de sancțiuni navele încărcate înainte de intrarea în vigoare a interdicției, la 5 decembrie, atât timp cât sunt livrate până la 19 ianuarie.

Se așteaptă ca națiunile G7 să anunțe nivelul plafonului lor de preț pentru transporturile de țiței rusesc chiar miercuri. Încărcăturile cumpărate la prețuri peste acest nivel ar pierde accesul la navele europene și britanice, la asigurări și la alte servicii.

Londra a anunțat la începutul lunii că va interzice navelor și furnizorilor de servicii britanici, inclusiv companiilor de asigurări, să contribuie la transportul maritim al petrolului rusesc vândut peste un plafon de preț stabilit de G7 și Australia, potrivit AFP.

Măsura va intra în vigoare pe 5 decembrie, a precizat guvernul britanic într-un comunicat.

Plafonarea prețurilor este „o modalitate de a submina capacitatea (președintelui rus Vladimir) Putin de a-și finanța războiul din Ucraina (...), asigurând în același timp că țările terțe pot continua să obțină petrol la prețuri accesibile”, a precizat Trezoreria în comunicat.

Cu toate acestea, nici Marea Britanie, nici partenerii săi din G7 și nici Australia nu vor beneficia de această plafonare, a precizat Londra, deoarece acestea „au interzis oricum importul de petrol rusesc”.

Navele comerciale trebuie să fie acoperite de diferite tipuri de asigurări: pentru daunele aduse navei, pentru încărcătură, dar și o acoperire nelimitată pentru daunele cauzate terților, asigurarea de protecție și despăgubire (P&I).

Acest tip special de asigurare maritimă, care acoperă riscuri care variază de la război la daune ecologice, este oferit în principal de asociații profesionale, cunoscute sub numele de „cluburi P&I”, care pun în comun riscurile, deoarece implică sume colosale.

Poziția Londrei cu privire la acest aspect a fost analizată cu atenție deosebită de către industrie, deoarece Regatul Unit reprezintă 60% din piața asigurărilor P&I.