Minskul este gata să permită tranzitul grâului ucrainean către porturile de la Marea Baltică prin Belarus, dacă i se va permite să expedieze mărfuri belaruse din aceste porturi, a declarat vineri Alexander Lukașenko, citat de agenția de presă belarusă Belta, preluată de Reuters.

Alexandr LukasenkoFoto: Alexander Astafyev / TASS / Profimedia

Ucraina, un important exportator global de cereale, nu poate folosi porturile sale de la Marea Neagră din 24 februarie, de la declanșarea invaziei ruse.

Exporturile din Ucraina via Belarus au fost una dintre opțiunile din cadrul discuțiilor conduse de Națiunile Unite, care au ca scop creșterea aprovizionării cu cereale la nivel mondial, în contextul în care se profilează o criză alimentară majoră. Deblocarea porturilor ucrainene de la Marea Neagră este o altă opțiune.

În cadrul unei convorbiri telefonice cu secretarul general al ONU, Antonio Guterres, vineri, Lukașenko a declarat că Belarusul este pregătit să elibereze capacitatea necesară pe calea sa ferată pentru cerealele Ucrainei și a propus organizarea de discuții între Belarus, Ucraina și țările care sunt pregătite să ofere acces la porturile lor, potrivit Belta.

„În același timp, cel mai important lucru, așa cum s-a menționat în timpul conversației, este că aceste porturi - din Germania, Polonia, statele baltice sau Rusia - ar trebui să fie deschise și pentru mărfurile belaruse", scrie Belta.

„Dacă sunt create condiții pentru tranzitul cerealelor ucrainene, porturile care le vor manipula ar trebui să poată încărca și mărfuri din Belarus", a adăugat agenția belarusă.

Belarus, un important producător mondial de potasă, a fost afectat de sancțiuni occidentale dure în 2021-2022, care au întrerupt exporturile sale de îngrășământ prin porturile din Marea Baltică.

Sancțiunile financiare impuse Moscovei începând cu 24 februarie au afectat de asemenea exportatorii ruși de îngrășăminte, iar lanțul de aprovizionare global deteriorat a sporit riscul unei crize alimentare.

Guterres a avertizat la începutul acestei săptămâni că orice acord pentru deblocarea transporturilor de mărfuri din regiune este încă departe de a fi încheiat, deoarece „faptul că totul este interconectat face ca negocierea să fie deosebit de complexă".

------------