„Indiferent că vreți sau nu”: Erdogan anunță începerea lucrărilor la Canalul Istanbul, în pofida criticilor asupra proiectului megaloman
„Indiferent că vreţi sau nu, vom începe Canalul Istanbul şi îl vom face”, a spus Erdogan într-un discurs în faţa membrilor formaţiunii sale politice, Partidul Justiţiei şi Dezvoltării (AKP).
El a mai menţionat că lucrările ar trebui să înceapă vara aceasta şi procesul de licitare va fi demarat curând.
Erdogan a anunţat prima dată acest proiect în anul 2011, când era prim-ministru. Iniţiativa a stârnit de atunci critici cu privire la rentabilitatea sa, impactul asupra mediului şi aplicarea Convenţiei de la Montreux, semnată în anul 1936.
Canalul este proiectat să fie construit pe o lungime de circa 45 de kilometri, la aproximativ 30 de kilometri vest de strâmtoarea care leagă Marea Marmara şi Marea Neagră.
Un argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea în condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut, faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.
Erdogan afirmă însă că această cale navigabilă poate susţine în condiţii de siguranţă cel mult 25.000 de nave pe an, având în vedere standardele de securitate, şi în prezent se apropie limitele sale.
Primarul oraşului Istanbul, Ekrem Imamoglu, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul lui Erdogan, susţinând că acesta implică riscuri pentru mediu şi infrastructură. Potrivit unor cercetători, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă şi să provoace un cutremur în zona oraşului Istanbul.
Primarul Imamoglu, membru al formaţiunii de opoziţie Partidul Republican al Poporului (CHP), mai crede că planurile de dezvoltare urbană de-a lungul noului canal vor avea ca principali beneficiari investitori apropiaţi lui Erdogan, care miercuri a spus că un oraş cu 500.000 de locuitori va fi construit pe ambele maluri ale canalului.
Proiectul a fost criticat recent într-o scrisoare şi de peste 100 de amirali în rezervă, care consideră că acesta subminează Convenţia de la Montreux.
Acest canal este doar unul dintre planurile măreţe de infrastructură promise de Erdogan, printre ele numărându-se noul aeroport din Istanbul, recent construit, un nou pod peste Bosfor şi două tuneluri submarine care să lege părţile europeană şi asiatică ale metropolei turce.
Pe același subiect:

VIDEO Criza din Coaliție, săptămâna a doua. Prima ședință a Coaliției după demiterea lui Voiculescu, fără o nominalizare pentru Ministerul Sănătății. Kelemen, întrebat dacă e necesară intervenția președintelui: Nu e nevoie
Cercetătorii au descoperit cele mai precise informații de până acum privind emisiile radio rapide
INTERVIU Cum vede educația o elevă româncă admisă la Oxford. Mara Pîndaru: Trebuie introdusă mai mult tehnologia în procesul de învățare / Care este principala problema a sistemului de învățământ din România
O istorie a frigului extrem, din aprilie până în iunie - Ninsori, ger și îngheț în România ultimilor 100 de ani
Domnule - zic ca e montat sa atinga culmi nebanuite erdogan.
In clipa in care turcii (oricare ar fi ei) decid sa lase navele NATO sa intre in Marea Neagra adio suprematie ruseasca pe lac.
E valabila si reciproca numai ca aia e valabila si in ziua de azi si nu neaparat din cauza turcilor ci din cauza mizeriei de Montreaux!