​Războiul de la granița Europei (II)

​ANALIZĂ Cum au acaparat rușii Crimeea și o parte din estul Ucrainei - Despre propagandă, istorie falsificată, violență și pericole la nivel european

de Vlad Barză, Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 24 iulie 2019, 8:00 Actualitate | Internaţional


Comemorarea eroilor care au murit in luptele de langa Slaviansk
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
​În nici două luni rușii au acaparat aproape o zecime din teritoriul ucrainean la început de 2014 și s-au folosit nu doar de un arsenal de tehnici militare, ci și de unul de propagandă. Istoria a fost ”rescrisă” după cum îi convenea Kremlinului, au fost aduse în față concepte periculoase ce vizau dezintegrarea Ucrainei și mass-media ruse au susținut sus și tare că Ucraina își neglijează cetățenii din Donbas și doar Rusia îi poate salva. Mai jos puteți citi cum s-a putut ca în Europa timpurilor noastre să se facă o anexare ce amintește de vremurile hitleriste și cum este menținut în est un război ce pare a fi unul de durată.

Informația pe scurt:

- Rușii au pus mâna pe Crimeea în sub 20 de zile cu tehnici ce amintesc de acțiunile lui Hitler acum opt decenii. În cazul Crimeeii avem prima anexare de după 1938 în Europa și ea distruge complet politicile de securitate din regiune, avertizează un consultant al ministerului Teritoriilor Ocupate de la Kiev.

- Rușii au recurs în repetate rânduri în mod abuziv la argumente istorice pentru a justifica încălcarea dreptului internațional și a drepturilor omului. Putin a susținut că mereu Crimeea a fost rusă și că nu putea să nu-și ajute conaționalii care, spune el, doreau alipirea la Federația Rusă.

- Propaganda Moscovei spune că Ucraina a neglijat regiunea Donbas și că doar Federația Rusăo poate ajuta să renască din punct de vedere economic.

- După anexarea Crimeeii ruși au folosit tehnici similare pentru a destabiliza regiunea Donbas din est, unde au fost ocupate clădiri administrative esențiale, dovadă că rușii au lucrat în a-și crește mult influența acolo în ultimii 25 de ani și au pregătit asiduu terenul.

- Moscovei îi convine de minune că se vorbește atât de mult de conflictul din Donbas, fiindcă se vorbește tot mai puțin despre Crimeea care este o problemă politică și strategică pentru Europa și NATO mult mai gravă și mai greu de rezolvat decât Donbas. Și în propaganda rusă, Crimeea este amintită cu mult mai mult optimism decât regiunea Donbas și tonul rușilor este foarte sigur: Crimeea nu se va întoarce la Ucraina.

- Țara vecină ar fi putut suferi și mai mult în primăvara lui 2014 când ideologi fideli Kremlinului au sperat să fie refăcută o veche confederație de pe vremea Imperiului Țarist - Novorossya (Noua Rusie). Aceasta cuprinde tot sudul Ucrainei, inclusiv Odesa, dar din fericire pentru Ucraina scenariul horror nu s-a concretizat.

---

Istoria complicată de care s-a abuzat pentru a justifica nelegiuirile din prezent


O anecdotă din timpul comunismului de la noi spunea, ironizând așa-zisa prietenie româno-sovietică, faptul că având așa ”prieteni”, nici nu-ți mai trebuie dușmani.

Ei bine, în Ucraina lucrurile au avut și accente teribile când este vorba de foarte complicata relație cu rușii, iar în ultimii 350 de ani rușii (și apoi sovieticii) au stăpânit și rusificat o parte consistentă dintre teritoriile ce fac astăzi parte din Ucraina. Stalin are o parte mare din vină pentru cumplita foamete din anii 30 ai secolului trecut (Holodomor) și pentru uriașele epurări de dinaintea celui de-al doilea război, dar și de mai târziu.

Și acum rușii au recurs în repetate rânduri în mod abuziv la argumente istorice pentru a justifica încălcarea dreptului internațional și ale drepturilor omului, niciunde nefiind mai clar acest lucru decât în cazul peninsulei Crimeea.

Pentru a înțelege bine lucrurile și implicațiile pentru prezent trebuie să mergem înapoi în istorie aproape patru secole, la 1654, când hatmanul cazacilor zaporojeni, Bogdan Hmelnițki, unul dintre marii eroi ai istoriei Ucrainei, a încheiat o alianță cu rușii, în dorința de a căuta un aliat puternic contra polonezilor. A rămas în istorie sub numele de ”Tratatul de la Pereiaslav”, un moment de cotitură în istorie și unul ce va fi folosit intens de istoricii ruși și apoi de sovietici pentru a justifica abuziv diverse lucruri.

Cazacii au jurat loialitate țarului și sperau ca hatmanatul să devină un protectorat sub autoritatea țarului. Cazacii se angajau să fie loiali și să ofere sprijin militar în schimbul protecției țariste. De precizat că un secol mai târziu hatmanatul își înceta existența. iar Imperiul Rus și-a tot întins suprafața, încă din secolul XVII ocupând teritorii consistente ale Ucrainei din zilele noastre. Hatmanatul a fost împărțit între ruși și polonezi la doar 13 ani după tratat, după așa-numitul ”armistițiu de la Andrusovo”.


Rusia, în timpul lui Petru cel Mare și apoi al Ecaterinei a II a (foto - Larousse, atlas Duby)
---

Ei bine, trei secole mai târziu, URSS a sărbătorit cu fast ”300 de ani de la ”reunificarea” Rusiei cu Ucraina, deși la 1654 tratatul nu vorbea în astfel de termeni. Au fost numeroase festivități în 1954 și s-au ridicat sute de monumente în cinstea acestui așa-zis tri-centenar de la ”unirea” acestor două popoare slave est-europene.

Gestul simbolic care avea să aibă consecințe uriașe 60 de ani mai târziu a fost trecerea peninsulei Crimeea de sub jurisdicția Federației Ruse sub cea a RSS Ucrainene. De precizat că acum 60 de ani economia Crimeeii era în colaps, nu doar din cauza distrugerilor din război, ci și din cauză că Stalin ordonase deportarea tătarilor în 1944. Integrarea peninsulei în RSS Ucraineană i-a permis revenirea din punct de vedere econimic într-un deceniu.

De precizat că istoria sumbră s-a repetat pentru tătarii din Crimeea: persecuțiile cu început după anexare.

Crimeea - Cum s-a produs anexarea care a uimit Europa

Vladimir Putin, în discursul din martie 2014 când cerea Dumei de stat să adopte legea care să legitimeze anexarea Crimeeii, a glorificat anexarea, a susținut că peninsula a aparținut mereu Rusiei și a susținut că locuitorii au decis în mod unanim ca teritoriul să treacă de la Ucraina, la Rusia. Putin a criticat în 2014 decizia luată de Hrușciov în 1954, spunând că a fost luată într-un stat totalitar (!) și că mulți s-au întrebat în ultimii 25 de ani ce căuta Crimeea în Ucraina.

În plus, a revenit cu argumentul pe care rușii l-au folosit mereu și mereu de peste 200 de ani când au invadat sau anexat un teritoriu: cel cum că acolo sunt ruși care au nevoie de protecție imediată. ”Nu ne puteam abandona poporul. Altfel am fi niște trădători”, spunea Putin.


Tancuri pentru parada de 9 mai 2019, ”Ziua Victoriei”, în centrul orașului Luhansk (foto - Agerpres)
---

Istoricii numesc „protecția compatrioților” teoria prin care Putin justifică imixtiunile Rusiei în Moldova, Georgia și Ucraina.

Ce au făcut rușii în Crimeea? Au ocupat pe 27 februarie 2014 sediul guvernului local și al Parlamentului. A fost doar primul pas, fiindcă din 1 martie rușii au trimis efective masive de trupe și armament greu către Crimeea. În plus, Rusia avea și flota Mării Negre la Sevastopol, care se afa în mod legal în Crimeea (22.000 de oameni), astfel că avea forțe numeroase, explică Oleksandr Levchenko, fost ambasador în mai multe țări din Balcani și fost vice-guvernator al Crimeeii.

Rusia a trimis și trupe speciale care luptaseră în Georgia și Nagorno Karabah și posibil și în Transnistria. Guvernul de la Kiev era pus în fața unei alegeri complicate: să intre în război direct cu Rusia sau să apeleze la ajutorul comunității internaționale și mai ales la cel al Europei. Levchenko spune că Ucraina a sperat în ajutor de la comunitatea internațională în fața acestui act de agresiune, măcar discuții și negocieri, dar nu a fost să fie: președintele SUA nu a făcut mare lucru, NATO nu a reacționat prompt și UE a condamnat doar verbal acțiunile Rusiei.

„Nimeni nu a vrut să ne dea sprijin militar pentru o bătălie cu Rusia”

Rusia a avut apoi timp aproape 20 de zile să organizeze un așa-zis referendum în Crimeea, prezentat ca referendum pentru independență până aproape în ultima clipă, dar a schimbat apoi formularea cu un referendum pentru alipirea peninsulei la Rusia. ”A fost exact ca în 1938 când Hitler a anexat Austria prin celebrul Anschluss. Și Hitler a pretextat că oamenii de acolo vor anexarea și că trebuie protejați. Este 90% scenariu similar”. Nici atunci Europa nu a reacționat și rezultatul a fost al Doilea Război Mondial, în 1939, a conchis oficialul.

Levchenko, care este consilier la Ministerul Teritoriilor Ocupate, este foarte supărat pe Europa. ”Nimeni nu a vrut să ne dea sprijin militar pentru o bătălie cu Rusia. Nimeni nu a vrut asta în Europa timpurilor moderne, dacă vă puteți imagina așa ceva. Statele au decis că în această situație complicată preferă să nu aibă confruntare directă cu trupele ruse”, spune reprezentantul ministerului Teritoriilor Ocupate. Anexarea unui teritoriu mare, cu 2,5 mlioane de oameni s-a făcut în sub o lună, ceea ce este incredibil, mai subliniază el.

Crimeea are o suprafață de 27.000 kmp, ceea ce înseamnă cam patru județe românești, și a fost anexată de Imperiul Țarist în 1783. Din 1991 până în 2014 a fost parte a Ucrainei, iar 60% dintre locuitori s-au declarat etnici ruși, conform celor mai recente date demografice.

Ucraina are două mari probleme teritoriale: Crimeea și Donbas, iar Crimeea este de zece ori mai importantă din punct de vedere politic decât Donbas. ”Dacă se rezolvă în Crimeea, problemele din Donbas s-ar rezolva de la sine (...) Conflicte precum în Donbas mai avem în Europa (Transnistria, Georgia, Nagorno-Karabah), însă în cazul Crimeeii avem prima anexare de după 1938 și ea distruge complet politicile de securitate din regiune”, spune fostul diplomat.

Levchenko a amintit și de memorandumul de la Budapesta din 1994 când marile puteri au garantat integritatea teritorială a Ucrainei, cerând în schimb un lucru important: transferarea arsenalului nuclear către Rusia. Înțelegerea de atunci nu era însă un tratat, ci doar un memorandum. ”Crimeea nu este doar o problemă între Moscova și Kiev, ci una internațională”.

Levchenko este optimist și spune că este posibil ca Rusia să se retragă din Crimeea, chiar dacă acest lucru este dificil și pare mai degrabă imposibil: ”Regimul Ceaușescu a căzut în decembrie 1989. Dacă v-aș fi spus în iulie 1989 că Ceaușescu va fi omorât câteva luni mai târziu, nu-i așa că nimeni nu ar fi crezut? Știu că a convocat și un miting, convins că lumea îl va susține. Iată că lucruri aparent greu de crezut se întâmplă, cum a fost și căderea URSS în august 1991. Dacă m-ați fi întrebat în iulie, v-aș fi spus că este imposibil”.

„Rusia trebuie să înapoieze Crimeea Ucrainei”

Sintagma asta e una pe care Levchenko a repetat-o de mai multe ori într-o discuție purtată la Kiev cu mai mulți jurnaliști Români. ”Acesta este mesajul pe care toate țările democratice ar trebui să-l transmită Rusiei în orice întâlnire bilaterală (...) La o întâlnire România - Rusia, de exemplu, ministrul român de externe ar trebui să spună, <dragă colegule, poziția noastră oficială este aceasta: Rusia trebuie să înapoieze Crimeea Ucrainei!>. Este o presiune verbală care poate veni de la măcar 40-45 de țări”, a spus Levchenko.



---

Este foarte îngrijorător ce fac rușii în Crimeea acum, înarmarea fiind cuvântul cheie, explică un înalt oficial de la Kiev.

În Crimeea rușii reactivează sit-uri nucleare și au transforrmat peninsula într-un loc fortificat, a explicat ministrul adjunct pentru afaceri externe, Yehor Bozhok. "Ruşii au transformat Crimeea într-o fortăreațā pentru a putea controla regiunea Mării Negre şi dincolo de ea şi ei nici nu ascund asta. De ce spun că acţiunile Rusiei sunt un pericol pentru regiune şi pentru NATO? Pentru că se observă o sporire a forțelor militare în Crimeea ocupată şi nu doar la cele terestre, ci şi la cele navale şi la prezența sporită a aviației, cu bombardiere şi avioane de luptă", susține ministrul adjunct pentru afaceri externe de la Kiev.

Bozhok susține că Rusia se folosește din Crimeea de sisteme de rachete prin care să controleze spațiul aerian pe raze de 600 de kilometri în regiune, în Moscova folosește in Marea Neagră din ce în ce mai multe submarine și dispozitive capabile să transporte arme nucleare.

El avertizează că Rusia a obținut, ocupând Crimeea, un reactor nuclear şi un depozit cu materiale nucleare moştenite de la fosta URSS. El adaugă că rușii au zeci de mii de soldați la granița cu Ucraina și au sute de tancuri, iar ”armada” are nevoie de numai 72 de ore pentru a invada Ucraina.


Donbas - În războiul din est rușii s-au ajutat de propagandă

Donbas este o regiune istorică, economică și culturală cunoscută pentru orașul Donețk și pentru minele de cărbuni. Și în cazul acestei regiuni propaganda rusă a făcut apel la istorie, mai ales că rușii și-au întins teritoriile în regiune încă din secolul XVIII și au colonizat-o cu țărani ruși odată cu industrializarea de după 1860. Teritoriul ocupat de rebeli în Donbas este de 16.000 kmp, ceea ce înseamnă o treime din suprafața celor două regiuni (52.000 kmp au împreună oblast-urile Donețk și Luhansk).

Trebuie spus că în oblastul Donețk recensământul din 2001 indica faptul că 57% dintre locuitori se declarau ucraineni, iar 38% ruși, în timp ce la capitolul limbă maternă, 75% au menționat rusa și 24% ucraineana. Procente apropiate erau și în oblastul Luhansk: 58% se declarau ucraineni și 39% ruși, iar la limbi vorbite, 69% au spus că rusa este limba maternă și 30% au menționat ucraineana.


Check-point în zona Bahmut (foto - Hotnews)
---

Datele arată așadar că, deși sunt comunități consistente de vorbitori de limbă rusă în Donbas, majoritatea se identifică la capitolul naționalitate cu Ucraina.

Levchenko a explicat faptul că Kremlinul a cerut Kievului după anexarea Crimeeii să recunoască peninsula ca teritoriu rusesc, iar după ce Kievul a refuzat, rușii au trimis trupe paramilitare în regiunea Donbas unde s-a repetat scenariul din Crimeea. În Donețk pro-rușii au ocupat clădirile administrației locale, iar în Luhansk, clădirea serviciilor secrete ”Vă dați seama ce influență uriașă au avut rușii în regiune dacă au putut ocupa clădirea serviciilor secrete!. Încă din 1991 și-au crescut influența și au plătit funcționarii locali din Donețk și Luhansk pentru a-i pregătit mental, financiar și ideologic”, spune consilierul de la ministerul teritoriilor ocupate.


Soldați ucraineni în apropiere de linia frontului (foto - Hotnews)
---

Mai mult, încă de la revoluția Euromaidan din 2014 canalele ruse de informații au schimbat cu totul tonul față de Ucraina: dacă până atunci Ucraina era ”partener strategic” și ”prieten” al Rusiei, totul s-a schimbat și rușii i-au catalogat des pe ucraineni ca ”fasciști” și ”naziști”. ”De ce au spus așa? Fiindcă nu vrem să fim parte a Federației Ruse, ci vrem să intrăm în UE și în NATO, în loc să devenim parte a Rusiei Mari”.

Aici rușii au recurs din nou la propaganda istorică și la teoria mai veche de trei secole care spune că rușii, ucrainenii și bielorușii sunt aceeași națiune. Ideea își are originea într-o lucrare scrisă de călugării de la mănăstirle Pechersk Lavra din Kiev, în 1674, lucrare ce formula ideea popoarelor slave ruse-tripartite. De atunci a revenit de nenumărate ori în istoriografia rusă și în propagandă această idee cum că rușii și ucrainenii sunt același popor. Ideea a fost reluată de mai multe ori și de Putin, chiar și după anexare, când Rusia a declanșat un ”război informațional” împotriva Europei și a valorilor europene.

În Donbas, pe fondul prăbușirii coloșilor industraili sovietici, propaganda rusă a avut teren fertil pentru a prezenta Rusia ca fiind un stat mult mai stabil, prosper și puternic decât este în realitate.

În Imperiul Țarist, spre exemplu în secolul XIX, Ucraina era catalogată ca o ”Rusie mai mică”, iar ucrainenii făceau parte dintr-o națiune rusă mai mare și erau numiți ”maloruși” (ruși mici).


Donald Tusk în vizită la Stanitsia Luhanska, aproape de unul dintre punctele de trecere de lângă linia de contact (foto - Agerpres)
---

Levchenko a amintit și de propunerile unor ideologi ruși care în martie 2014 spuneau că Ucraina ar trebui să fie divizată, iar teritoriile împărțite țărilor vecine.

Moscovei îi convine de minune că se vorbește atât de mult de conflictul din Donbas, fiindcă se vorbește tot mai puțin despre Crimeea, un teritoriu cât Macedonia de Nord și Muntenegru la un loc. Pentru estul Ucrainei există măcar înțelegerile de la Minsk, în timp ce pentru Crimeea ocupată de ruși nu există niciun format internațional care să încerce să rezolve problema, spune Levchenko.

Novorusia - Un dezastru pe care Ucraina a reușit să-l evite


Tot în 2014, în acea primăvară fantastic de complicată pentru Ucraina, lucrurile ar fi putut deveni și mai grave pentru statul cu capitala la Kiev fiindcă din Rusia au apărut voci care au chemat la reintegrarea în Federația Rusa a unei provincii care a existat în Imperiul Țarist din a doua parte a secolului XVIII - Novorossya sau Novorusia, practic ”Noua Rusie”. Termenul a fost folosit și de Putin.

Provincia cuprindea părți din Basarabia, dar și oblasturile Odesa, Zaporojie și Donețk. Ideologii ruși și-ar fi dorit o confederație în care să fie proclamate ”republici populare” și la Odesa, la Harkov, la Dnepropetrovsk, la Herson și la Mykolayv, la fel ca la Donețk și Luhansk și să fie constituită o confederație care să includă cât mai mult din estul, sudul și sud-estul Ucrainei.

Conceptul Novorossya este foarte periculos și a fost readus în prim-plan de ideologii ruși ce susțineau războiul hibird și, după Crimeea și Donbas, ar fi urmat alte regiuni, conform ideologilor ruși ”Novorossya ar fi cam jumătate din ucraina. Jumătate ca și teritoriu și mai mult de jumătate ca și populație! Vă puteți imagina ce s-ar fi întâmplat cu securitatea în Europa?”, întreabă retoric profesorul Levchenko.

El spune că la început de 2014, după ce trupele paramilitare pro-ruse au obținut Crimeea și jumătate din Donbas, părea posibil pentru ele să ocupe și așa-zisa ”Novorusie”. Nu au reușit - spre exemplu autoritățile au recâștigat rapid controlul în Harkov - dar, avertizează fostul ambasador, planul Novorusia, care nu mai este actual acum, dovedește cât de periculoase erau planurile lui Putin, Medvedev și Lavrov. ”Jumătate din Ucraina înseamnă ca suprafață mai mult decât întreaga Românie și ar fi însemnat distrugere totală în Europa”.


Teritoriile din Ucraina anexate sau ocupate ilegal de Rusia
---

Cum a acționat propaganda rusă: Discursul despre cum Ucraina i-a ”trădat” pe locuitorii din Donețk și Luhansk și despre cum rușii îi ”salvează”


În încercarea de a destabiliza cât mai mult regiunea Donbas, rușii au folosit multe canale de propagandă, TV, presă scrisă și rețele sociale, pentru a disemina mai multe scenarii false.

Despre Donbas propaganda rusă spune mai ales că Federația Rusă ajută consistent regiunea, atât din punct de vedere politic, cât și la capitolul refugiați. Rușii mai spun că organizează mai multe tipuri de evenimente pentru a ajuta regiunea de est, inclusiv culturale și umanitare, explică pentru HotNews.ro Oleksandra Tsekhanovska, senior - analist la Ukraine Сrisis Media Center, un ONG care monitorizează propaganda rusă din Ucraina.

”Cel mai des apare ideea sprijinului politic pe care Rusia l-ar da regiunii Donbas și rușii susțin că nu vor abandona oamenii la care țin, în timp ce, susțin media ruse, ucrainenii exact asta ar fi făcut pentru că au introdus legile opresive ale limbii naționale și numesc lovitură de stat nelegitimă Revoluția Demnității. Propaganda rusă susține că Ucraina a trădat Donbas”, explică Oleksandra Tsekhanovska.

Așadar, pe scurt, rușii spun că sunt salvatori ai oamenilor din regiunile ocupate, regiuni care ar fi ajuns într-o stare jalnică din cauză că ar fi fost neglijate de Ucraina...

Tsekhanovska a prezentat o idee care este controversată în Ucraina, dar pe care o parte dintre analiști o consideră a fi un scenariu viabil al rușilor, și anume că scopul final al Rusiei pentru Teritoriile Ocupate nu ar fi să le anexeze precum au făcut cu Crimeea și nici să le încorporeze în Federația Rusă.

Scenariul spune că Putin și oamenii săi ar vrea ca teritoriile să fie reintegrate în Ucraina, dar sub condițiile puse de Kremlin. ”Aceste condiții ar însemna federalizare și un grad mare de autonomie, ceea ce ar da Kermlinului puterea de a influența cursul politic al întregii Ucraine. De exemplu, rușii ar vrea ca, dacă aceste regiuni vor fi reintegrate în Ucraina, ele să aibă putere efectivă de veto la toate deciziile pe care le-ar lua Kievul. S-ar aplica acest drept de veto și la decizii precum integrarea europeană sau aderarea la NATO”.

Ea spune că așa-zișii politicieni locali din Teritoriile Ocupate se contrazic în declarații: uneori spun că vor reintegrarea în Ucraina, alteori că vor să facă un referendum dacă să se alăture Rusiei. Contradicțiile sunt foarte mari.

Când este vorba despre discursul privind Crimeea, multe lucruri sunt asemănătoare în presa rusă cu ce se spune despre Donbas: Rusia ar fi ”salvat” Crimeea și nivelul de trai ar fi mai bun decât sub conducerea Kievului. Marea diferență în ton ține de faptul că rușii vorbesc cu mult mai mult optimism despre Crimeea, în comparație cu Donbas, iar în cazul Crimeeii propaganda rusă consideră problema încheiată, și anume Crimeea este rusă și va rămâne la Rusia, nu se pune problema reîntoarcerii la Ucraina.

Cum explica și profesorul Levchenko, mulți ani rușii au spus că ucrainenii și bielorușii fac parte din aceeași națiune și că sunt frați. Însă propaganda rusă spune de cinci ani masiv despre ucraineni că sunt fasciști și radicali. Cum se împacă aceste teorii? Tsekhanovska explică faptul că mesajele contradictorii care induc confuzie sunt absolut normale pentru media rusești care răspândesc dezinformări. În unele cazuri, nu foarte des, presa rusă, când simte nevoia să explice mesajul, adoptă retorica cum că o minoritate fascistă radicală aflată la putere are o părere total opusă față de ”ucrainenii obișnuiți” care doresc să fie prieteni cu Rusia ”Dacă nu vrei să fi prieten cu Rusia, nu ești un ucrainean normal, așa spun ei”

Cum lucrează propaganda rusă în Ucraina prin șase tipuri de narațiuni care să destabilizeze țara:

- Ucraina ar fi un stat eșuat

- Ucraina ar distruge regiunea Donbas, iar Rusia o ajută

- Ucraina ar fi un stat rusofob

- Ucraina ar fi o marionetă a occidentului

- Ucraina ar fi condus de fasciști și radicali

- În Ucraina ar fi război civil

---

Din aceeași serie:
Luni, 29 iulie, HotNews.ro va publica episodul trei al seriei „Războiul de la granița Europei”.



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














46520 vizualizari

  • +14 (44 voturi)    
    Noi avem Pleshoieni si Purici (Miercuri, 24 iulie 2019, 8:07)

    un domn [utilizator]

    Salariati ai Kremlin ului
    • -3 (31 voturi)    
      rugaminte (Miercuri, 24 iulie 2019, 9:03)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Da-mi si mie o fraza in care Puric face apologia rusilor.
      • +1 (21 voturi)    
        "Domnul" (Miercuri, 24 iulie 2019, 9:54)

        AES [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        confunda rusii cu ortodocsii.
        • -5 (23 voturi)    
          vreau (Miercuri, 24 iulie 2019, 10:16)

          Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui AES

          Vreau o fraza unde DP zice ceva explicit de rusi.
          • +7 (15 voturi)    
            Subtil (Miercuri, 24 iulie 2019, 15:11)

            john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

            Puricele e mai subtil, nu ii pupa mana lui Stalin ci baga aluzioare care nu pot fi incadrate imediat la categoria omagii.
            • -4 (10 voturi)    
              sigur (Miercuri, 24 iulie 2019, 15:56)

              Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

              asta pt. cine viseaza nonstop "rusi"
              • +2 (8 voturi)    
                gresesti (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:07)

                un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

                nu sunt rusofob
                pe cei de la Kremlin pur si simplu nu ii support !
      • +9 (17 voturi)    
        Rasaritul = URSS (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:09)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        a afirmat că Occidentul are probleme, pe când Răsăritul are taine

        Extras din :

        https://basilica.ro/dan-puric-identitatea-este-o-taina-si-sta-in-mana-lui-dumnezeu/

        De altfel Alexandr Dughin este Mentorul Lui
        • -4 (20 voturi)    
          nu (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:42)

          Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui un domn

          Acolo DP face aluzie la antagonismul dintre Vestul catolic/protestant si materialist si Estul dominant ortodox (Balcanii), caracterizat prin metafizica fatalista de influenta slava si greceasca. De fapt il cita pe Cioran. Chiar si Blaga zicea asa. A critica ethosul Occidentului nu inseamna a fi "rusofil".
          • -3 (11 voturi)    
            mistic (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:56)

            Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

            Baiul cu DP e ca e tot mai mistic, deraiaza in misticism enervant.
            • +5 (13 voturi)    
              mimieaza misticismul (Miercuri, 24 iulie 2019, 13:20)

              un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

              numerele lui la inceput era de pantomime, or acum de la pantomime la misticoism..e numai un pas
              • -5 (13 voturi)    
                posibil (Miercuri, 24 iulie 2019, 14:14)

                Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui un domn

                dar nu uita ca i-a murit un copil de 7 luni - poate de acolo i se trage - eu doar ma luam de asertiunea "DP e cu rusii"
                • 0 (4 voturi)    
                  amesteca emotia Personala (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:08)

                  un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

                  cu cea de pe Scena apai mai bine se apuca de spalt grupuri sanitare

                  Eric Clapton a avut o situatie similara..insa NU a lasat sa se vada asta !
          • +3 (15 voturi)    
            pana la un punct Are Sens ce Spui (Miercuri, 24 iulie 2019, 13:19)

            un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

            dupa punct apare u nalt Nationalist Rus care este Fervent Promovat de Dughin, acest nationalist este : Paul Evdochimov

            referinta extras din acelasi link

            Problema se poate rezolva, dar taina nu. Răspunsul pe care îl dă Paul Evdochimov sună astfel: nu tu trăiești taina, ci taina te trăiește pe tine“, a precizat Dan Puric.

            Nota Bene : desi am origini catorilice am fost botezat orthodox, m am cununat orthodox, am copii botezati Ortodox numai ca ceea ce face BOR ul azi este politica S Klasse si a aP$D nu a Sufletului Romanilor...aa..am uitat si politica URSS deoarece nu I asa..tot ce este din Occident este decadent !
    • +2 (6 voturi)    
      Categoria (Miercuri, 24 iulie 2019, 14:36)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      "de zdrobit".
      Sectia "fara mila".
      • +2 (4 voturi)    
        va cam da democratia (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:08)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

        afara din casa.
        de zdrobit...fara mila...la gulag cu ei !
        • +1 (5 voturi)    
          la Mujici asta este Terapia Existentiala (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:44)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

          dupa Vodka la aperitiv
    • -1 (7 voturi)    
      sa nu amestecam (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:07)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      m^lul cu apa limpede.
      plesoianu e ateu si marxist, de rit direct din pcr.
      adica, mai mult de'al lui csolosyi, b^rna, ghinea, ceausescu hastag, si toti analfabetii ieducati cu metrix, star trick, si alte minuni de haliuud. caci acolo nu'i nimic holly.

      tovarsu...un domn, mai usor cu mixturile astea, ca nu dai orz la gashte.
      dan purec e multe clase peste toti tinerii vostri...progreshti, plus plus plus...

      a se scuti !
      • 0 (6 voturi)    
        atunci de ce nu a ramas la pantomima ? (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:47)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

        acolo avea un haz, il vedeau si liceenii cu abonament la teatru..deh..acolo era util

        nu sa se arunce in puztul gandirii de rit Moscovit ! NU Bizantin ! ( nota bene : mujicii pretinsi ai Ortodoxiei NU sarbatoresc Craciunul pe 24 Decembrie deoarece Capra de Kiril NU vrea ! )
  • -8 (32 voturi)    
    warmongerii neoconi... (Miercuri, 24 iulie 2019, 8:29)

    demaGOGU [utilizator]

    ...au nevoia recurenta de a inventa razboaie ptr a indestula complexul militaro-industrial (detinatorul real al puterii in US)

    e singura cheie in poate fi citita prezenta "analiza".
  • +12 (36 voturi)    
    Daca analizam ce se intampla azi in lume (Miercuri, 24 iulie 2019, 8:46)

    rov [utilizator]

    vedem clar ca rrusia lui fhurtin este cancerul -civilizatiei, pacii si dezvoltarii armonioase pe Pamant...
    Mizeria de ideologie ce tine captive Cuba si Venezuela, teroarea ce nu permite dezvoltarea Georgiei si Moldovei, Bielorusiei, sustinerea Iranului retorgrad si a Chinei dictatoriale, influentarea alegerilor in lumea occidentala, toate nu ar fi existat fara actiunile acestui stat malefic condus de un grup dupa principii mafiote.
    • -3 (19 voturi)    
      analizeaza (Miercuri, 24 iulie 2019, 10:28)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui rov

      Si Libia sau Irak, de ex.
    • -4 (26 voturi)    
      bai baiatule (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:27)

      Toreador [utilizator] i-a raspuns lui rov

      cat iti iei pepostare ... ca jur ca esti maestru .... Iranul retrograd (ma intreb babuinii aia de Arabia Saudita ce sunt??? culmea civilizatiei??? nu uita ca astia inca executa cu pietre) ...Cuba??? Venezuela??? ....China dictatoriala buey postacule este mai dezvoltata decat mai toate tarile ... e economia nr 2 a lumii ... esti sigur ca vrei ca China sa fie democrata??? imagineaza-ti ca au astia granitele deschise ... stat malefic zici??? uita-te buey ce au lasat SUA/NATO in urma lor in orient ... primavara araba .... milioane de migranti ... sute de mii de morti ... toate in numele democratiei ... Rusia este stat malefic ... este stat cu ambitii imperialiste ... stat care vrea sa cucereasca ... stiu asta ... stim asta ... dar stai chill ca SUA nu e departe ... SUA are haina mai misto ... in rest acelasi lucru ..
      • 0 (8 voturi)    
        ti-ai uitat medicamentele b0$$... (Miercuri, 24 iulie 2019, 16:40)

        Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

        ti-ai uitat medicamentele b0$$...

        China intra in faliment in secunda 1 dupa ce se opreste comertul cu lumea occidentala.

        Uita-te la Huawei ... doar amenintarea ca nu va mai vinde in SUA aproape a bagat-o in pamant.

        Comunistii astia idioti care inghit rahat pe banda rulanta, vreti sa aveti relatii comerciale, dar nu vreti sa respectati partenerii. Hai mars in evul mediu si ramaneti acolo.
        • -1 (7 voturi)    
          crezi ca e asa de (Miercuri, 24 iulie 2019, 16:47)

          Toreador [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

          simplu ??? Daca China intra in faliment intra tot globul ... ai vorbit ca sa te afli in treaba ... stii economie cum stiu eu sa cant la vioara ... Jumate din productia planetei se afla in China .... tu crezi ca daca China intra in faliment noi o sa stam ca smecherii??? si osa ne bucuram ... ai de capul tau .... esti total pe langa
      • -1 (3 voturi)    
        fa-mi o oferta...daca-s bun (Miercuri, 24 iulie 2019, 22:59)

        rov [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

        ca ii fac statuie lui fhurtin pentru un ban acolo :))))
        Si il bag in ea...
  • 0 (26 voturi)    
    ca de obicei, (Miercuri, 24 iulie 2019, 8:55)

    gic [utilizator]

    ne facem ca nu vedem si agresorul din partea cealalta.

    si tot ca de obicei pierde al treilea, ala mic si prost
  • +1 (25 voturi)    
    ce om rau (Miercuri, 24 iulie 2019, 9:35)

    ContHotnews [utilizator]

    pacat ca milioane de romani n-au timp de asa ceva, sunt ocupati cu supravietuirea de pe o zi pe alta in marele capitalism.
    adevarul e ca degeaba ne strambam la straini, ca nu ne dau sau ca urmeaza sa nu ne dea, asta e rolul cuceritului.
    cand romanii nu stiu sa faca altceva decat sa-si dea la genunchi, asta merita. ba sua, ba rusia, dar aceeasi saracie. prostilor.
  • +1 (25 voturi)    
    corectie (Miercuri, 24 iulie 2019, 10:28)

    srpc [utilizator]

    oricine e dusmanul dusmanului meu, nu-mi poate fi dusman; dusmanul declarat al Romaniei, care tine in gheare teritorii romanesti si se poarta mizerabil cu romanii de acolo, este ucraina; qed
    • +4 (14 voturi)    
      Hmmm, eu credeam ca Rusia a anexat ... (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:52)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui srpc

      ... teritorii romanesti.
      Cam suna a manipulare ce spui matale.
      Ca Ucraina se poarta rau cu romanii si altii - da, este adevarat.
      In rest...
      • +6 (18 voturi)    
        @srpc are Notorietate de Mujic (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:30)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui midufi

        de la ferma din St Petersburg - sectia in limba romana ( probabil turisti din decembrie 89 )
  • +7 (23 voturi)    
    Teritorii Romanesti (Miercuri, 24 iulie 2019, 10:40)

    mpx [utilizator]

    De Romanii si de teritoriile Romanesti alipite ucrainei nu scrieti, va doare de ucraineni dar de Romanii din ucraina nici pomeneala.
    • 0 (18 voturi)    
      exact (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:20)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui mpx

      La fel, massmedia nu mai aduce aminte nicaieri ce profil avea doctrina partidului extremist PRAVII SEKTOR care a luat puterea in 2014 la Kiev,cu "verde" de la Occident.
      • +2 (12 voturi)    
        Pravi Sektor Niste Eroi (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:31)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        ar trebui si noi sa ne organizam ! dar nu e timpul pierdut !
  • +8 (24 voturi)    
    articol slab (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:03)

    Toreador [utilizator]

    Din ce ati scris voi aici Crimeea nu este nici a Ukrainei nici a Rusiei .... ci era comitatul tatarilor ... care apoi a trecut la Rusi si care mai apoi a fost cedat catre Ukraina si acare apoi a fost luat de catre Rusi iarasi ... personal nu ma intereseaza disputa asta a Ukrainei cu Rusia .... din pct meu de vedere e treaba interna ....
    • +1 (15 voturi)    
      Ignoranta si Nepasarea este Razorul (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:30)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

      Fertil al Buruienilor din URSS

      Inclusiv Holinesdeniel este rusificat prin Gestul Sau Infam de a vizita URSS pe Intai Decembrie ( evident Oameni aidoma Tie spun ca e o..problema interna...a BOR ului )


      https://basilica.ro/patriarhul-daniel-vizita-istorica-in-rusia-invitatia-a-fost-adresata-la-bucuresti-de-patriarhul-kirill/
      • +6 (18 voturi)    
        sef (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:16)

        Toreador [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Ukraina si Rusia sunt acelasi KKT ... daca ura ta impotriva Rusiei te face sa nu pricepi asta atunci eu ma retrag ... De asta am spus ca e o problema interna ... Ambele tari au ciupit care incotro au putut ... Romania a pierdut Bucovina ... ai tupeu sa te duci
        la Ukrainieni sa o ceri inapoi??? Polonia a pierdut teritorii la Ukrainieni ... Te-as intreba daca esti de acord cu persecutia romanilor (si nu numai) in Ukraina ... va doare la bascheti pe voi ... ura voastra va orbeste judecata ... din punctul meu de vedere Rusia = Ukraina = MIZERII ...
        • +1 (19 voturi)    
          jumatatile de Adevar NU Ajuta (Miercuri, 24 iulie 2019, 12:34)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

          inseamna ca atat Slovacia cat si Serbia ar trebui sa aiba aceeasi sentimente !

          Ucraina in balanta raului este sub 10 % la adresa Romaniei !

          Federatia Mujica - diferenta, de ce ? de la 30.12.1947 Romania si a pierdut identitatea pana la 22.12.1989...acolo e pierderea ! + tezaurul ( chiar daca este o proprietate privata ce a stat la constituirea BNR de azi )

          citeste istoria aprofundat NU doar asa pe bucati !
          • +2 (18 voturi)    
            in continuare (Miercuri, 24 iulie 2019, 13:24)

            Toreador [utilizator] i-a raspuns lui un domn

            nu pricepi ca Ukraina este acelasi lucru cu Rusia .... populatia Ukrainei este impartita in doua .... prorusi si prooccident ... este un avantaj precar al prooccidentalilor care poate fi pierdut instant ...nu uita ca Ukraina a stat la masa cu Rusia cand se imparteau zonele de influenta ... Ukraina are atitudine si gandire similare cu a Rusiei ... amandoua tarile cred ca li se cuvin .... si alte balarii de genul ... stimabile domn ... cand vine vorba de istorie crede-ma ca eu chiar stiu ... si faptul ca mi se BIP si de Rusi si de Americani si Chinezi ..si de ... si de ... si de .... ma fac sa cred ca parerea mea este cat se poate de obiectiva ... fata de cei care viseaza cai verzi pe pereti cu SUA aducatoare de minuni sau cu Rusia aducatoare de minuni, eu ma consider echilibrat ... nu sunt orbit de ura nici de o parte nici de alta ... ma fac sa zambesc comentariile de genul celor pe care le-ai facut .... sau de genul pe care leface Mazeta (ma rog tu fata de Mazeta ai totusi o exprimare mai coerenta.... ala e pierdut de dragul lui Putrix)
            • -1 (13 voturi)    
              Nu ai dreptate, sorry man (Miercuri, 24 iulie 2019, 15:46)

              midufi [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

              Au limbi foarte apropiate, prcatic se inteleg.
              Au practic acelasi alfabet, difera o litera: I, daca nu ma insel.
              Da, Ucraina a profitat de avantajele oferite de Rusia.
              Da, exista pro-rusi si pro-occidentali.
              Dar a si suferit din cauza rusilor.
              In rest, doar emiti "judecati", imi pare rau, nu esti convingator.
              Tu te consideri echilibrat, nu mi se pare.
              Maine o sa spui ca bulgarii si sarbii sunt acelasi lucru cu rusii.
              Hmmm...
  • +14 (18 voturi)    
    Double standard (Miercuri, 24 iulie 2019, 11:14)

    mananeagra [utilizator]

    Interesanta viziunea acestui Levchenko...Hitler, Anschluss, 1938 ultima anexare. Nicio vorbulita despre Stalin, URSS, pactul R-M, Estul Poloniei, Basarabia, Nordul Bucovinei, tinutul Hertei, statele baltice, estul Finlandei. Normal daca stai sa te gandesti - unele din teritoriile respective apartin acum Ucrainei - cand e pentru noi - sa fie primit, nu? Se aminteste de Transnistria - ar trebui ca d-lui sa-si aminteasca si ce pozitie a luat statul d-lui in acel conflict si cum s-au pupat bot in bot cu separatistii. Ucraina a avut 20 si ceva de ani la dispozitie sa scape de sub influenta ruseasca, sa se modernizeze statul si armata, sa-si trateze cum trebuie minoritatile, sa se integreze in diverse aliante economice si militare vestice. Intr-un cuvant sa se civilizeze. Au esuat si au pierdut Crimeea fara sa traga un foc. Ghinion - dar hai sa nu cautam vina Europei in toate astea si sa incercam sa bagam Bistroe-ul si alte chestii murdare brusc sub pres de parca nu ar fi existat.
    • +3 (9 voturi)    
      Cazacii au fost trupele de soc ale tarilor (Miercuri, 24 iulie 2019, 15:04)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui mananeagra

      pe unde treceau cazacii, parjol ramanea, ca pe vremea tatarilor.
      Cand n-au mai fost utili, au fost ingropati.
      Acolo le sta in sange sa ia ce nu-i al lor.
      Dreptul istoric al hotului, deh.
  • -5 (19 voturi)    
    Cu ce este mai buna "democrația" occidentala? (Miercuri, 24 iulie 2019, 14:34)

    quietguy58 [utilizator]

    Cu ce este mai buna "democrația" adusa in Irak, Libia, Siria pe tancurile occidentalilor (a se citi US) este mai buna?
    • +2 (6 voturi)    
      intrebarea ta (Miercuri, 24 iulie 2019, 16:53)

      Toreador [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      este aiurea ... democratia este mai buna ... tocmai pt faptul ca ai posibilitatea sa intri aici si sa debitezi ineptii de genul pe care le-ai scris acolo ... faptul ca "democratizarea" orientului a fost/este/si va fi un fiasco asta e alta mancare de peste ... nu poti sa te duci lao satra de babuini si sa ii democratizezi .. metaforic vorbind sa le pui furculite si linguri in mana la urangutani ... asta e altceva maestre ... dar democratia este infinit mai buna ...
      • +5 (5 voturi)    
        Nu stiu cine sunt babuinii. (Joi, 25 iulie 2019, 4:00)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui Toreador

        Franța i-a avertizat pe americani sa nu invadeze Irakul in 2003, pentru ca nu cunosc nimic din ceea ce se întâmpla in regiune si care sunt repercursiunile. Si s-a adevarit din pacate.

        "Revolutiile colorate" din 2011 cu ajutorul serviciilor de informatii occidentale au rasturnat cateva regimuri si au declansat razboaie

        Hai sa nu o dam dupa garduri, "satra de babuini" au civilizatii multi milenare cu mult inainte ca tracii sa ajunga in Europa.

        Mai nici o inventie, nici o carte nu a venit din zona Daciei asa ca nu stiu cine sunt babuinii.
    • +1 (11 voturi)    
      parca in acest articol era vorba de Mujici (Miercuri, 24 iulie 2019, 17:10)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui quietguy58

      la articolul despre Occident vom comenta in consecinta !
  • 0 (8 voturi)    
    normalitate (Miercuri, 24 iulie 2019, 19:59)

    sile1 [utilizator]

    Daca exista amerloci e normal sa existe si rusofili ( sau vodkari ) si invers.

    Problema e cand incep sa se injure unii pe altii fiecare parte afirmand ca numai ea are dreptate.

    Manipularea prinde foarte usor la cei dispusi sa iubeasca neconditionat.

    Oamenii inteligenti stiu insa ca adevarul este intotdeauna la mijloc.
    • -2 (6 voturi)    
      Vasily (Miercuri, 24 iulie 2019, 21:09)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      Zi pe shleau nu le lua dupa piersica
      • +4 (4 voturi)    
        @un domn (Joi, 25 iulie 2019, 10:16)

        sile1 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Ce nu e clar,care parte n-ai inteles...poate imi dau silinta sa-ti desenez ca sa intelegi !
  • +2 (2 voturi)    
    Vlad si Victor V&V (Joi, 25 iulie 2019, 12:51)

    marualla [utilizator]

    V&V,probabil amandoi doctoranzi la scoala de doctori a lu' Oprea si discipoli Chifu dupa mesaj,maine ne veti povesti cat de bine au procedat "elitele" in crearea Kosovo,stat musulman creat pe criterii etnice in Europa,in contrapartida cu raptul Crimeei de la ucrainieni.O Crimee care a fost a lor de cand lumea,tatarii fiind in trecere pe acolo,in plimbare pentru cei 10k pasi de scadere a colesterolului!Si poate ne veti aduce aminte si de faptul ca Basarabia uncraineeana n-a fost niciodata teritoriu romanesc cu tot cu romanii ce au acum nesperate drepturi acolo si noi,degeaba si imoral,cerem respectul si drepturi pentru mentinerea traditiei si limbii romane.Si nu uitati zilnic a ne aminti cat de mult ne iubesc fratii ucrainiei intratat incat nu mai au rabdare s-ajunga mai repede la noi si fac si-un canal,Bastroe si tin si-un brat al Dunarii, din iubire si drag pentru noi sa nu obosim prea tare si s-avem spor in timp ce plangem asiduu de mila si oful lor.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version