​Interviu HotNews.ro

Psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, despre rolul pe care frica urmeaza sa-l joace in viitorul educatiei romanesti

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Marţi, 5 iulie 2011, 22:34 Actualitate | Esenţial


Mircea Miclea
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Frica este una dintre cele mai durabile urme lasate de examenul de bacalaureat din 2011. Sa fie ea cel mai puternic agent reformator? Dupa multi ani, elevii vor incepe din nou sa se teama de acest examen. Profesorii nu vor mai inchide ochii in timpul testarilor, infricosati de o eventuala concediere. Psiholog si fost ministru al Educatiei, profesorul Mircea Miclea este indreptatit sa cantareasca rolul pe care frica urmeaza sa-l joace in viitorul sistemului educational romanesc. 


Vlad Mixich:
Nu credeti ca cea mai mare calitate a acestui examen este ca "a bagat frica" in elevi si ca vor incepe sa invete de frica?
Mircea Miclea: Nu cred ca sentimentul de frica este cel care a fost indus, ci sentimentul de responsabilitate.

V.M.:
Reactioneaza mai bine un adolescent de 16-17 ani la responsabilizare decat la frica?
Mircea Miclea: Cred ca, inclusiv pentru elevii de 16-17ani, sentimentul care a aparut a fost de mai mare responsabilitate. Chiar daca poate a fost asociat cu o anumita teama. Dar acea teama care te face mai responsabil, e o teama buna.

V.M.: Generalizand, exista doua modele de a educa: prin recompensa si prin pedeapsa. Care dintre acestea doua credeti ca predomina astazi in sistemul educational romanesc?
Mircea Miclea: Cred ca predomina recompensa fara performanta. Daca ne uitam la modul in care se face admiterea la universitati: e suficient sa-ti depui dosarul ca sa fii admis. E suficient sa promovezi doar o parte din examenele dintr-un an de studiu ca sa fii socotit promovat. E o recompensa foarte putin asociata cu performanta.

V.M.: In realitate care este recompensa pe care sistemul educational o ofera celor care au luat bacalaureatul in acest an. Caci pe cei care au gresit, sistemul i-a pedepsit...
Mircea Miclea: Daca toata lumea ar fi trecut bacalaureatul cu note mari, atunci un elev care a muncit dar nu a copiat destul de bine ar fi putut obtine o nota mai mica decat unul care a putut copia. Iata ca exista clar si o recompensa financiara: cei care au luat bacalaureatul au sansa de a ocupa toate locurile fara taxa oferite de catre universitati.  Apoi, cred ca e o recompensa in termeni de stima de sine. Cei care au reusit simt ca pe
 
Teama care te face mai responsabil e o teama buna.

 
 
prof.Mircea Miclea
munca lor au reusit sa obtina performantele pe care le-au obtinut. Nu printr-o notare relaxata, nu printr-o supraveghere defectuoasa, ci pe munca lor. Cred ca asta este o recompensa importanta. 

V.M.: Au existat cateva institutii media care au prezentat cazul unui elev care s-a sinucis "ca urmare" a esecului la bacalaureat. Cum comentati in calitate de psiholog mediatizarea acestor cazuri?
Mircea Miclea: Orice caz de acest fel, care este mediatizat, creste gradul de frica existent in societate. Multe studii constata cresterea anxietatii sociale in general. Un exemplu foarte relevant: daca am compara numarul de boli netratabile in urma cu 50 de ani cu numarul de boli netratabile in acest moment, acesta s-a redus drastic. In schimb, daca luam in calcul anxietatea pe probleme de sanatate, aceasta a crescut exponential. Pericolul real s-a diminuat obiectiv, in schimb anxietatea fata de acel pericol a crescut. De ce? Pentru ca se insista extrem de mult in media, dar si in discursul politicienilor, pe aspectele negative. Frica vinde foarte bine. Asocierea dintre o astfel de sinucidere si bacalaureatul din acest an este nefundamentata. Va reamintesc ca, in urma cu 4 saptamani, la Targu-Jiu s-a sinucis o fata care era premianta. Putem spune ca reusita sau nereusita sociala este cauza sinuciderii? Nicidecum. Doar daca gandesti aberant.

V.M.: Plasarea camerelor de luat vederi in salile de clasa ar fi putut declansa blocaje ale elevilor examinati?
Mircea Miclea: Aceasta e o modalitate de a se apara a celor care au avut performante foarte slabe sau o chestiune manipulata politic. Camerele de luat vederi nu au capacitatea de a sterge memoria elevilor. Sa nu mai vorbim ca e o generatie care sta foarte adesea in fata webcam-urilor, merge in mall-uri unde sunt camere de luat vederi, pe coridoarele multor scoli sunt camere de luat vederi. Nu mai este o chestiune intruziva in viata lor, e un lucru firesc.

V.M.: Un elev intervievat de HotNews, deja acceptat la o facultate din Marea Britanie, a afirmat ca atmosfera din acest an a fost mai tensionata din cauza camerelor de luat vederi.
Mircea Miclea: Cercetarile stiintifice arata foarte clar: cunostintele bine consolidate nu sunt afectate de nivelul de anxietate. Punct.

V.M.: Care este efectul psihologic al duritatii examenului din acest an asupra elevilor care urmeaza sa dea bacalaureatul in anii urmatori?
Mircea Miclea: Sper sa fie unul benefic. E o lectie din care elevii au de invatat ca trebuie sa ia in serios pregatirea pentru examen si ca nu prin copiere pot ajunge performanti si apreciati, ci muncind. Parintii trebuie
 
Cred ca si Daniel Funeriu a fost, intr-o anumita masura, surprins de rezultate.
 
 
prof.Mircea Miclea
sa fie mai atenti la felul in care isi supravegheaza copiii si ce anume stimuleaza in comportamentul lor. Profesorii trebuie sa invete sa-si evalueze mai corect elevii de-a lungul anilor de studiu pentru ca altfel nu ar fi fost o diferenta atat de mare intre notele pe care ei le-au dat si rezultatele de la bacalaureat. Media trebuie sa invete sa nu mai promoveze atat de mult modele de reusita sociala care nu au nimic de-a face cu invatatura. In acelasi timp, media trebuie sa fie constienta ca e responsabila de o anumita modelare a mintii tanarului. Iar Ministerul trebuie sa remodifice curriculum si sa faca o noua pregatire a cadrelor didactice.

V.M.:
Care este valoarea fricii ca reglator al comportamentelor sociale de grup, bacalaureatul in Romania fiind multi ani un comportament de grup?
Mircea Miclea: Daca frica nu duce la cresterea responsabilitatii atunci ea are un efect dereglatoriu. Esti penalizat in urma unui examen dar nu devii mai responsabil ci incepi sa-ti construiesti tot felul de scenarii negative: cum ca si a doua oara ai putea sa pici, cum ca tu de fapt nu ai potential sa reusesti. Atunci frica poate avea un efect extrem de dereglator. Asa se ajunge la tulburarile de anxietate: incepe un atac de panica la un moment dat, ai o anxietate si asta nu te face dintr-odata sa fii mai performant ci ea se poate transforma intr-o tulburare. Daca anxietatea produce cresterea responsabilitatii, optimizeaza comportamentele. Daca accentueaza simptomele de anxietate, atunci ea e disfunctionala.

V.M.: De ce credeti ca anxietatea produsa de acest examen riguros va aduce o responsabilizare a elevilor?
Mircea Miclea: Pentru ca nu este o anxietate majora daca esti in clasa a 11-a. Ai timp berechet sa te pregatesti. Capacitatea de control pe care o ai asupra performantelor e mare, dat fiind ca ai bacalaureatul peste un an. Stiintific vorbind, cu cat capacitatea de control asupra unui eveniment este mai mare cu atat
 
In randul profesorilor a aparut un grup care vrea sa faca curatenie.
 
 
prof. Mircea Miclea
anxietatea subiectului este mai redusa. Daca ai control asupra a ceea urmeaza sa se intample, anxietatea poate sa aiba efect benefic. Acesta este cazul bacalaureatului.

V.M.: E mai bine sa fii temut decat iubit sau e mai bine sa fii iubit decat temut? E celebra intrebare a lui Machiavelli si sunt curios ce raspuns ar da ministrul Funeriu?
Mircea Miclea: Nu cred ca si-a pus o astfel de intrebare. Cred ca si dansul a fost, intr-o anumita masura, surprins de rezultate. Nu in foarte mare masura pentru ca noi am anticipat la Comisia Prezidentiala o astfel de situatie. Am aratat diferenta majora dintre testele Pisa si rezultatele de pe parcursul anilor de studiu ai elevilor. Vedem ca rezultatele de la bac spun aceeasi poveste ca si rezultatele de la Pisa. Bac-ul a confirmat ceea ce testele Pisa ne-au spus repetat. Sper ca nu a fost preocuparea ministrului sa fie iubit sau temut, ci sa faca un lucru cat mai corect.

V.M.: Depinde rigurozitatea acestui examen de numele persoanei care este intr-un moment dat in scaunul ministerial?
Mircea Miclea: Cred ca tot mai putin. Mi-e greu sa cred ca un viitor ministru ar bagateliza din nou bacalaureatul, indiferent de culoarea lui politica.  Avem o noua lege care spune ca profesorii nu mai sunt angajatii sistemului national de invatamant si, prin urmare, daca aveai un profesor prost la scoala nu puteai sa-i
 
Mircea Miclea este profesor la Facultatea de Psihologie din Cluj si psihoterapeut in terapie cognitiv-comportamentala. A fost ministru al Educatiei in 2004-2005. Este presedintele Comisiei Prezidentiale de Educatie. Tulburarile de anxietate se numara printre ariile sale de expertiza.
 
 
carte de vizita
faci nimic pentru ca nu era angajatul scolii. Noua lege spune ca profesorii devin titularii scolii. Asta inseamna ca daca profesorul nu performeaza, cel care l-a angajat, adica scoala, il poate da si afara. Cel putin cei care au corectat bacalaureatul si au supravegheat, aproximativ 40.000 de oameni, reprezinta un grup de profesori care s-au saturat de incorectitudine.

V.M.: Chiar credeti ca s-au saturat?
Mircea Miclea: Nu majoritatea, dar cred ca in randul profesorilor a aparut un grup care vrea sa faca curatenie.

V.M.: Nu se datoreaza cumva tot fricii? Si ma gandesc la faptul ca in judetele in care nu au existat camere de supraveghere, procentul de promovabilitate a fost mai mare.
Mircea Miclea: Partial e exact asa cum spuneti. Dar sunt sigur ca a aparut un grup de profesori care, atunci cand li s-a dat sansa, au facut curatenie. Acest grup de profesori este avantajat de noua legislatie. Scoala va putea foarte clar sa faca diferenta intre profesorul bun si cel slab. Scoala inseamna consiliul de administratie format din jumatate plus unu veniti din afara scolii: parinti, autoritati locale. Cealalta parte este formata din profesorii scolii.

V.M.: Si nu este atat in interesul profesorilor cat si al parintilor sa aiba un procent cat mai mare de promovabilitate la Bac, procent pe care l-ar putea obtine mai eficient prin metodele cunoscute?
Mircea Miclea: Nu cred ca este interesul profesorilor in momentul in care se expun la riscul de a fi dati afara din sistemul de invatamant daca se fraudeaza.

V.M.: Ajungem din nou la frica.
Mircea Miclea: E clar ca e nevoie de un sistem de supraveghere, nu trebuie sa negam asta, dar nu el este factorul critic. Intr-o dictatura supravegherea este totala, dar frica asociata nu modifica substantial comportamentele, ci duce la disimulari.

V.M.:
Exista si situatii in care frica este buna.
Mircea Miclea: Sigur. Indiscutabil. Frica uneori pazeste bostanaria.

V.M.: Credeti ca subiectele de la limba romana, din acest an, evalueaza mai curand capacitatea de memorare a
 
Parintii trebuie sa fie mai atenti la felul in care isi supravegheaza copiii si ce anume stimuleaza in comportamentul lor.
 
 
prof. Mircea Miclea
elevilor sau pe cea creativa si de sinteza?
Mircea Miclea: Cred ca in mult mai mare masura capacitatea creativa si de sinteza. Acestea au fost feedback-urile primite de la profesorii de limba romana cu care m-am consultat. Subiectele nu au fost de dificultate extrema.

V.M.: Elevilor li s-a cerut sa argumenteze o afirmatie a poetului Nichita Stanescu. Cam greu...
Mircea Miclea: Nu vreau sa intru in semiotica.

V.M.: Nici elevii...
Mircea Miclea: Se poate argumenta inclusiv pe un text poetic. Poti argumenta de ce in poezia lui Nichita Stanescu apare un astfel de vers. Sigur ca a fost preluata dintr-o poezie, dar in final este o propozitie, este un enunt.

V.M.: Nu credeti ca mai e mult loc in imbunatatirea formularii subiectelor?  In ce fel testeaza creativitatea sau sinteza cerinta: "transcrie doua cuvinte din textul dat care apartin campuli semantic al creatiei"?
Mircea Miclea: Sigur. Acest subiect la care faceti referire stimuleaza mai putin, dar daca ne gandim si la celelalte subiecte cred ca e o stimulare preponderenta a sintezei, nu a memoriei. Sa nu ignoram faptul ca, uneori, pentru ca sa creezi iti trebuie si memorie. Orice creatie importanta necesita o anumita baza de cunostinte, altfel e doar o activitate ludica.

V.M.: De ce nu ati dat biciul jos din pod in anii in care ati fost dumneavoastra ministru?
Mircea Miclea: Pentru ca preocuparea mea atunci a fost mai degraba sa punem fundamentele unei noi abordari. Exact atunci am dat o ordonanta privind asigurarea calitatii in sistemul de invatamant in care s-au pus la punct mecanismele prin care se faceau acreditari de scoli in preuniversitar. Preocuparea mea atunci nu a fost de a schimba bacalaureatul, ci de a face legislatie pentru asigurarea calitatii. A doua preocupare a fost de a gasi resurse financiare pentru sistemul de invatamant. Acesta a si fost motivul principal pentru care am demisionat. Era clar nevoie de o finantare suplimentara constanta, nu punctuala. E greu sa faci performanta daca nu ai si o anumita finantare.

V.M.: La finantarea din prezent alocata sistemului de invatamant, ati demisiona sau ati ramane?
Mircea Miclea: Orice ministru care nu are o finantare de minim 5% pentru educatie ar trebui sa conditioneze mandatul lui de ministru cu o astfel de finantare. Eu am facut asta. Daca ministrii Educatiei ar fi fost foarte fermi si ar fi solicitat ca pentru Educatie sa se aloce o parte mai importanta din veniturile bugetare, cred ca clasa politica s-ar fi comportat altfel. Din pacate, cei mai multi au preferat sa-si pastreze pozitia decat fondurile pentru educatie.



Citeste mai multe despre   


















5874 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    nu frica (Marţi, 5 iulie 2011, 23:09)

    MirceaA [utilizator]

    nu frica, ci constientizarea urmarilor faptelor tale. De fapt asta ar trebui sa functioneze si in respectarea tuturor legilor.
    • 0 (0 voturi)    
      pai tocmai asta e (Miercuri, 6 iulie 2011, 20:49)

      dedeiu [anonim] i-a raspuns lui MirceaA

      Constientizarea se face prin frica pentru ca atunci primesti o palma si te trezesti la realitate. Controlul intr-o societate se face numai si numai prin frica, altfel te trezesti cu infractori, violatori, hoti, etc. Nu cred ca trebuie sa dau si exemple...
  • +3 (7 voturi)    
    respect (Marţi, 5 iulie 2011, 23:38)

    Sakura [utilizator]

    Cred că respect este cuvântul potrivit, nu frică. În ultimii ani acest examen a ajuns să fie desconsiderat profund, copii făcânduşi public titlu de glorie cu note mari luate fără a deschide cartea măcar. Acuma avem sansa ca bacalaureatul să fie din nou privit cu respectul de pe vremuri. Atâta timp cât subiectele respectă programa şcolară, NIMENI nu are motive să-i fie frică.

    Îmi amintesc despre o dezbatere din occident, conform căruia profesorilor ar trebui să li se interzică să dea note mici copiilor pe motiv că astfel i-ar traumatiza. Domnule fost ministru, sper că nu aici doriţi să ajungem!
    • 0 (0 voturi)    
      ? (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:55)

      ics [anonim] i-a raspuns lui Sakura

      tu ce-ai inteles din toata discutia asta, daca dai cu exemplul-nuca-n-perete din occident?
    • 0 (0 voturi)    
      am ajuns deja aici (Joi, 7 iulie 2011, 15:36)

      ... [anonim] i-a raspuns lui Sakura

      trebuie sa ne dezvatam.

      profesorilor li se face scandal pentru cate un 8 dat elevilor. daca dai 2 e vai de tine... - nu, nu e SF. pur si simplu mizerii ascunse de prea mult timp sub pres.

      si dilema blandete vs. bici am avut-o si eu la intrarea in invatamant. visele mele de pedagogie prin incredere reciproca, intr-un spatiu mai degraba platonician decat romanesc-manelist s-au spart brutal la contactul cu scoala autohtona. amintirile mele despre un liceu in care se invata de placere si in care orice autoritate era mai degraba superflua si penibila, despre facultatea in care relatia maestru-discipol nu era una de putere s.a.m.d. - toate amintirile astea nu si-au gasit, atunci, nici un corespondent in realitate. intre timp m-am pus pe cautat si-am aflat ca gasesti vreo cateva insule de civilizatie in marea de abjectie numita invatamant romanesc.

      iar pentru restul? - am invatat ca notele mici si fermitatea nu sunt echivalente cu biciul si teroarea. de altfel, la acest nivel nu poti vorbi de "terorizare" a elevilor. genul de elevi care au ajuns sa conduca destinele scolii - cei violenti, barbari, etern analfabeti si etern promovati, cei abuzivi si siguri pe ei - nu au cum sa fie "traumatizati" de notele proaste, si nici de un bac picat. e, in sfarsit, sfidare contra sfidare si vor trebui sa recurga la ratiune cand vor vedea ca forta bruta nu merge.

      problema e ca acest tip de elevi sunt cei promovati de invatamantul romanesc (in frunte cu si cu deplina cunostinta a ministerului), iar faptul ca inca un bac a trecut permitandu-le multora dintre ei sa le dea peste nas celor cinstiti este dezastruos.

      foarte bine ca au picat atatia elevi anul acesta pentru ca va fi un avertisment serios pentru comportamentul celorlalti vizavi de scoala. dar pana la eliminarea analfabetilor si profitorilor din sistem este un drum foarte, foarte lung.

      un singur "jmecher" care a reusit sa primeasca binecuvantarea sistemului va fi model pentru alti 100. iar in prezent sunt zeci de mii...
  • +1 (3 voturi)    
    Frica pazeste bostanii (Marţi, 5 iulie 2011, 23:40)

    Laur_ [utilizator]

    Asa a fost dintotdeauna, asa e peste tot.
    • +1 (3 voturi)    
      Dar ce, a fost concediat vreun profesor? (Miercuri, 6 iulie 2011, 0:49)

      citizen K [anonim] i-a raspuns lui Laur_

      N-am auzit.
    • 0 (0 voturi)    
      adinc... (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:56)

      ics [anonim] i-a raspuns lui Laur_

      simpla viata trebuie sa ai!
  • +4 (4 voturi)    
    "Frica" nu exclude "recompensa" (Miercuri, 6 iulie 2011, 5:24)

    Hadrian [anonim]

    "Frica" de examene este normal sa existe doar in timpul examenelor. Nimic nu impiedica "sistemul" si profesorii sa aplice un stil de invatamant bazat pe recompensa sau be bunavointa.
    Examenele sunt insa examene in orice sistem de invatamant din lumea asta. Trebuie sa inspire respect si responsabilitate.

    Despre intrebarile domnului Mixich: Am numarat peste jumatate intrebari de genul "ce parerea mea ai". Cu greu mi-a venit sa citesc rapunsurile, din moment ce le-am aflat din intrebare.
    • +3 (5 voturi)    
      noţiuni simple (Miercuri, 6 iulie 2011, 9:43)

      diana [anonim] i-a raspuns lui Hadrian

      Nu le mai plângeţi atâta de milă , domnule Mixich, despre câmpul semantic al unui cuvânt se învaţă în clasa a V-a.Tot în clasele gimnaziale se învaţă a argumenta cât de cât o structură verbală. Realitatea e că sunt leneşi ...
    • 0 (0 voturi)    
      tare (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:57)

      ics [anonim] i-a raspuns lui Hadrian

      tare asta cu "ce parerea mea ai". Ia aminte, coane reporter
  • +7 (9 voturi)    
    INTREBARI (Miercuri, 6 iulie 2011, 8:35)

    alexandra [anonim]

    Sunt asistent universitar si anul acesta obligatoriu va trebui sa ma inscriu la doctorat. (cand m-am angajat nu era obligatoriu, intre timp am facut 2 copii).
    De la intrarea in vigoare a noii legi insa, nu te mai poti angaja in sistemul universitar decat avand deja doctoratul si nu pot intelege acest lucru, deoarece un tanar, daca vrea sa intre in sistemul universitar, dupa ce termina 3 ani de facultate, sa zicem la 20/21, trebuie sa faca 2 ani master si 3-4 ani doctorat, deci 5-6 ani de invatat si eventual platit (bursele europene sunt o mare prostie, banii intra cu intarziere de luni de zile, daca doctoranzii nu ar avea familie si nu ar munci.....ar muri de foame). Deci tanarul va avea 25/26 ani cand va putea in sfarsit sa se angajeze pe un salariu de 1300 RON!!!!!! O sa spuneti ca se va angaja, dar cine mai este nebun, ca dupa ce are un job undeva care cu siguranta este mai bine platit decat un post in invatamant sa invete pe branci 5 ani pentru un asemenea salariu?????
    La fel si in invatamantul pre-universitar unde chiar eu l-am auzit pe dl Miclea spunand ca de-acum obligatoriu master pentru cei care vor in invatamant, si stiu de la fata mea de la gradinita ca si educatoarele trebuie sa -l faca. IMi poate spune cineva de ce ar da 3000 ron pe an cineva (deci 6000) pentru un salariu de 700 sau 800 de ron?????????
    Si mai am o intrebare, daca tot vorbim de calitate si performanta, de ce trebuie luate in calcul notele din anii de studiu (indiferent de ciclu de invatamant)????? Pai se compara o nota de 7 sau 8 luate la o scoala buna sau la un liceu gen SF SAVA, etc cu un 10 luat la cine stie ce liceu din tara? Si de ce sa fie copii care au avut profesori exigenti (caci mai sunt si din astia, sau daca nu, spagari) dezavantajati in fata unora care au avut profesori "buni"?????
    Si de ce trebuie sa se perpetueze acest sistem de invatat PENTRU NOTE????
    • -3 (5 voturi)    
      Vai de capul nostru (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:20)

      Scippio [anonim] i-a raspuns lui alexandra

      Citindu-ti opiniile , daca esti intr-adevar asistent universitar, nu ma mir deloc ca invatamantul superior a ajuns in halul in care a ajuns.
      Am sa-ti spun eu de ce mi se pare firesc ca oricine lucreaza in acest domeniu sa aiba cel putin un doctorat. Si unul serios si facut pe bune nu cu sacosele la fara frecventa cum se practica pe la noi. Pentru ca profesia universitara presupune vocatie si excelenta. Iar astea trebuie mai intai dovedite. Pentru ca sunt niste conditii sine qua non si niste criterii de selectie pentru cineva caruia i se da pe mana instruirea superioara a specialistilor intr-un anumit domeniu. Ce ar putea califica pe un tanar de 22 ani simplu absolvent al unei facultati sa inceapa sa-i invete pe alti studenti intr-un domeniu in care nu are cativa ani in plus de aprofundare si specializare? Iti spun eu, nimic altceva decat pilele. Adica singurul critreriu de selectie a asistentilor universitari care functioneaza la noi d e ani de zile. Daca privesti un astfel de post ca pe un loc caldut de functionar la stat in care sa-ti cresti copiii linistita pe banii contribuabilului si care nu presupune niciun fel de efort de perfectionare superioara evident ca doctoratul ti se pare o prostie.
      Cat despre criteriul notelor, ma mira ca tocmai un asistent universitar pune astfel de intrebari retorice. Pai nu universitatile sunt cele care au scos examenele de admitere si au introdus admiterea pe baza de dosar? Oare nu cumva tocmai pentru ca s-au transformat in simple fabrici de diplome si nu urmaresc decat sa-si asigure prin orice mijloace numarul de studenti necesari acoperirii normelor didactice pentru tot personalul existent?
      • 0 (2 voturi)    
        cool (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:31)

        DanHorea1307693823041 [anonim] i-a raspuns lui Scippio

        imi amintesti de un fost director de-al meu, care incasa lunar de vreo 10 ori mai mult ca mine, dar care ne predica mereu sacrificiul de dragul meseriei! asta vad ca e si textul pedelistilor: sacrificati-va, copii! asta in vreme ce gasca lor umfla salarii si venituri colaterale imense de la stat! hai sictir, praleo.
        • +1 (1 vot)    
          vai mama noastra (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:50)

          Dedalus [anonim] i-a raspuns lui DanHorea1307693823041

          Invatamantul universitar este ceea ce numele ii spune: invatamant. Nu e cercetare stiintifica. Nu are absolut nici o relevanta pentru procesul de invatare daca ai doctorat sau nu.

          Doctoratul se da pe un subiect punctual - sa zicem : "transgauroaza melcului" (sic). Cu ce te face un profesor mai bun de biologie faptul ca stii totul despre transgauroaza mecului????

          Acum a dat strechea in minister pe povestea cu evaluarea cercetarii stiintifice, articole ISI si alte asemenea, de parca principalul scop al invatamantului superior ar fi cercetarea stiintifica si , pe undeva in fundal, niste studenti care ne incurca...

          In realitate, povestea asta cu cercetarea si doctoratul are drept unic scop sa mentina in fucntii gras platite niste dinozauri bolnaviu, care nu stiu nici o limba straina, dar care au apucat sa se agate de functii prin universitatile de stat.

          Scopul "reformei" de acum asta este: mentinerea dinozaurilor in universitati de stat pe salarii grase. Restul (camere, "curatenie" etc) sunt povesti de adormit copii si cate un naiv care le mai tine partea... Nu intereseaza de fapt pe nimeni nici copii, nici invatamantul, nimic. E vorba doar de ocazii de a mai lua bani multi pe nimic.
    • +2 (2 voturi)    
      doamna alexandra... (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:27)

      neutrino [anonim] i-a raspuns lui alexandra

      pentru inceput, in orice tara europeana, intr-o facultate care se respecta, nimeni, dar absolut nimeni, nu v-ar angaja ca asistent universitar (pe o pozitie permanenta) fara doctorat. Se practica sistemul de asistent cercetare (nu universitar) pentru studentii la doctorat pentru a li se justifica "salariul" nu insa asistent universitar.
      tot pentru informatia dumneavoastra, in tari precum Germania, este obligatoriu dubla specializare in potizii de invatamant unde, salarii nu sunt extraodinar de mari doar ca au "siguranta zileie de maine".
      Mai ganditi-va inainte sa comentati.
      In alta ordine de idei, cam care este activitatea dumneavoastra, expectand-o pe cea "didactica", evident: ca de exemplu: studii, articole...etc.
  • -2 (2 voturi)    
    da (Miercuri, 6 iulie 2011, 8:40)

    anonim [anonim]

    excelent interviu
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 9:25)

      abcd [anonim] i-a raspuns lui anonim

      frica e o reactie in fata necunoasterii. In cazul de fata a continuei volatilitati si schimbari a procedurilor si reglementarilor la "Bac". Daca examenele in Romania (printre care si Bac-ul) ar ajunge la o forma predictibila si constanta, in 2-3 ani ar aparea obisnuinta cu aceasta forma de examen si frica (stare care nu ajuta cu nimic, dimpotriva) ar fi inlocuita cu o seriozitate si concentrare sanatoasa in fata unui astfel de examen important. Fiecare ar stii unde-i este locul si s-ar pregati din timp pentru asta.
  • +3 (5 voturi)    
    frica (Miercuri, 6 iulie 2011, 8:44)

    Tzompi [anonim]

    Tot cu factorul FRICA s-a cladit Romania intre 1966 si 1989 (asa buna sau rea, dreapta sau stramba, este Romania moderna pe care nu reusim s-o ingrijim in libertate).
    • -2 (6 voturi)    
      ... (Miercuri, 6 iulie 2011, 9:55)

      abcd [anonim] i-a raspuns lui Tzompi

      ce ma termina cetatenii de bine cu "asa buna-rea, dreapta sau stramba". Din cauza unor oameni ca dvs. e tot haosul actual. Nu d-le, nu e acelasi lucru daca e bun sau rau, bun e bun si rau e rau. Si te opresti atunci cand faci rau si incerci sa faci bine. Asta nu pricepeti dvs., oamenii formati pe vremea lui Ceausescu. De-aia regretati muntii de piese pe stoc, tractoarele exportate la pret de fier vechi doar ca sa facem export, samd.
    • 0 (0 voturi)    
      cu frica s-a "cladit" si inainte de '66 (Vineri, 8 iulie 2011, 0:07)

      ... [anonim] i-a raspuns lui Tzompi

      cu frica si teroare s-au selectat turnatorii si oportunistii, cu persecutii si tortura s-au izolat cei cu simtul dreptatii, iar in locul lor s-a construit "omul nou".

      in continuare FRICA si SANTAJUL sunt cele care impiedica riposta celor corecti in fata abuzurilor nemernicilor.

      Kipling are o poveste frumoasa despre "cum s-a iscat frica" - o data iscata, functioneaza ca un tavalug, facand intoarcerea la normalitate imposibila.

      in cazul scolii, atata timp cat frica inseamna o blocare a ratiunii, a recurge la ea presupune implicit ca ai de a face cu dobitoci si ca ai in vedere construirea unei "societati" de indivizi usor de manipulat.
  • +3 (5 voturi)    
    frica pazeste bostanaria (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:16)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    frica pazeste bostanaria
    • 0 (2 voturi)    
      da, dar... (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:32)

      DanHorea1307693823041 [anonim] i-a raspuns lui PSD-erbedeul

      ...nu e corecta politic, iar mai nou nu rezultatul conteaza ci daca metoda este corecta politic! asa am ajuns sa aud ca e mai bine sa scape 99 de infractori decat sa fie pedepsit cineva din greseala! de-aia ne ducem dracului, cetatene.
  • +3 (3 voturi)    
    problema este de alta factura (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:32)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    Statul aloca din Buget bani pentru ca acesti copii sa invete.
    In realitate banii erau aruncati pe fereastra !
    Trebuie redus numarul liceelor si numarul Universitatilor.
    Fara calitate in domeniul educatiei, Romania va deveni o tara subdezvoltata si inapoiata !
  • -1 (3 voturi)    
    nota 10 la cunostinte gresite (Miercuri, 6 iulie 2011, 10:54)

    Dedalus [anonim]

    Cu frica sau fara frica, ce invata copiii astia este si va ramane inutil. Ei stiu asta, profesorii lor stiu asta, noi toti stim asta. Ne prefacem insa ca nu stim.

    Daca te uiti pe manualele de liceu te apuca spaima de cate prostii cuprind, cate aiureli, cate lucruri fara sens, cate prostii si greseli.

    Faptul ca unii iau totusi 10 la bac, ma inspaimanta, pentru ca inseamana ca mestesugul asta de tampire da roade, se raspandesc cunostinte false si inutile pe post de "invatare".

    Intre timp, vorbim vorbe si tinem dicusrsuri sforaitoare.
    • 0 (0 voturi)    
      da tu cine esti? (Miercuri, 6 iulie 2011, 16:46)

      bors cu miere [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

      ca sa-ti luam parerea in considerare ??? pune numele, cv-ul, toate cele publicate... pana atunci sunt doar scrijeliturile unui anarhist pe un zid virtual...
  • +1 (1 vot)    
    FRICA si .... RUSINEA ! (Miercuri, 6 iulie 2011, 13:16)

    prof. pensionar [anonim]

    Asta se obtine daca scoala va deveni un loc des frecventat de parinti si tutori etc. Iar directorii sa nu-si mai de demisiile ci sa se puna pe treaba - au uitat dece au dorit sa fie directori ?
  • +1 (3 voturi)    
    Dublarea cantitatii de cunostinte (Miercuri, 6 iulie 2011, 13:50)

    Victor [anonim]

    Sunt de acord ca trebuie sa eliminam frauda din sistem dar acest lucru este departe de a fi suficient. Cele mai importante schimbari nu au fost inca facute. Avem nevoie de o noua curricula si de profesori capabili sa o respecte si sa o implementeze.
    Am vazut cadva un serial stiintific al lui Carl Sagan in care acesta descria sentimentele care l-au cuprins atunci cand, fiind in fata rafturilor interminabile cu carti ale bibliotecii publice din New York, si-a dat seama ca in toata viata lui, citind fara intrerupere, ar putea citi o parte nesemnificativa (ca numar) a acestor carti.
    Concluzia: informatiile pe care le memoram in timpul procesului de educatie scolara trebuie sa fie cele esentiale. De asemenea trebuie sa apara diferentieri de programa scolara mult mai accentuate si mai devreme, in functie de traseul ales de elev (real, uman etc.). Trebuie stabilit foarte clar care sunt cunostintele generale strict necesare unui tanar avand in vedere si o educatie continua, pe tot parcursul vietii. Trebuie tinut cont si de faptul ca, cu cat memorezi mai mult cu atat ai mai putin timp ca sa iti dezvolti capacitatea de analiza si sinteza precum si imaginatia. Daca se insista pe mai departe ca toti elevii sa aiba aptitudini de critici literari, atunci cei care doresc sa devina matematicieni pierd un timp foarte pretios cu memorarea si analiza unor informatii care le vor fi inutile in cariera si in viata. Reciproca este valabila. Criticii literari nu au nevoie de calcul diferential. Totusi, cei care urmeaza latura umanista sunt favorizati in acest moment, din acest punct de vedere. Ei pot sa evite matematica la bacalaureat spre deosebire de cei care urmeaza latura reala. Asta se datoreaza in principal unui patriotism prost inteles si nu nevoii de exprimare corecta in limba romana. Stapanirea limbii romane este necesara oricui insa de aici si pana la nivelul de cunostinte literare (si lecturi) care se cer elevilor este cale lunga.
  • +1 (1 vot)    
    Dublarea cantitatii de cunostinte - Continuare (Miercuri, 6 iulie 2011, 13:50)

    Victor [anonim]

    De asemenea, stapanirea limbii romane se poate face si citind lecturi de istoria si filozofia stiintei, etc. (pentru cei de la "real") si nu citind poezie ermetica.
    Cantitatea de cunostintele umane se dubleaza intr-un ritm tot mai accelerat. Cresterea calitatii vietii depinde de dezvoltarile din domeniul stiintei si tehnologiei. In aceste domenii, cresterea cantitatii de cunostinte noi este cea mai accelerata. Tarile care vor constientiza aceste adevaruri (decidentii) vor asigura prosperitate pentru cetatenii lor.
    • +1 (1 vot)    
      SF-uri si iluzii... (Miercuri, 6 iulie 2011, 15:00)

      Mens Sana [anonim] i-a raspuns lui Victor

      Daca oamenii nu ar mai mintii, insela, fura, ucide etc calitatea vietii ar creste cu adevarat.

      Daca ar mai si invata valoarea muncii si a respectului - am trai intr-o societate minunata.

      Cerceteaza ce s-a intamplat in ultimele decenii, cam in ce proportie a crescut "calitatea vietii" comparativ cu dezvoltarea tehnologiei si cu accesul la informatie. Poate o sa-ti dai seama ca ceea ce spui nu prea corespunde cu realitatea. Deloc.

      Sunt importante si cunostintele, dar nu cele mai importante. Si mai ales nu e asa simplu cum crezi tu.

      E important pentru elevi sa-si dezvolte mintea, sa invete sa si-o puna la treaba si sa-si formeze o cultura generala care, in ciuda aparentelor, ii va ajuta in orice domeniu ar lucra.
  • 0 (0 voturi)    
    e drum lung pana departe (Joi, 7 iulie 2011, 12:49)

    ... [anonim]

    "Daca toata lumea ar fi trecut bacalaureatul cu note mari, atunci un elev care a muncit dar nu a copiat destul de bine ar fi putut obtine o nota mai mica decat unul care a putut copia."

    d-l Miclea uita ca in continuare elevi care au invatat mult si bine au luat note mai mici decat colegii lor mult mai relaxati (si mult, mult mai slabi) de la uman.

    va rog sa intelegeti, notele la limba romana, geografie, istorie, limbi straine etc. nu sunt mai mari pentru ca ar presupune, vezi Doamne, o corectare mai subiectiva. sunt mai mari pentru ca in aceste domenii se accepta niste vicii serioase. am dat si eu examen umanist, si mi-am putut calcula cu exactitate notele din ce stiam ca facusem in examen. da, si atunci examenul de matematica era greu, dar nu exista diferentierea aceasta imensa intre note. si nu era posibil ca un elev incapabil de exprimare coerenta, ignorant si slab pregatit inclusiv prin prisma evaluarilor anterioare din timpul scolii sa primeasca o nota peste 9 la bacalaureat. asta s-a intamplat si anul acesta, s-a intamplat si anul trecut.

    daca la matematica notarile sunt veridice, iar o nota de 8 este, in continuare, o nota onorabila, la orice alt obiect (inclusiv la fizica, biologie, chimie sunt note aberant de mari) notarea este saltata cu vreo 5 puncte.

    nu e normal ca 67% dintre notele mari sa fi fost luate de elevi de uman, in timp ce ponderea lor in liceele medii, bunicele si bune este de pana in 25%.

    si, pentru cei care vorbesc de simplitatea subiectelor de matematica - am avut elevi care m-au scos din sarite tot anul pentru ca faceau probleme de matematica si in ora mea :D cred ca si in somn respirau in ecuatii. au luat, evident, bacul toti, si inca bine, dar notele lor sunt mult mai mici decat aberantele note de 10 si 9 nustiucat ale celor de la uman...

    p.s. este nevoie de rigoare pentru o normalizare si o relaxare a atmosferei intelectuale din scoli. nu teroare, ci disciplina.
    • 0 (0 voturi)    
      sa pornim, asadar (Joi, 7 iulie 2011, 14:30)

      ... [anonim] i-a raspuns lui ...

      ministerul educatiei ar trebui sa elibereze niste statistici privitoare la media notelor pentru disciplinele de examen. de asemenea, referitor la corelatia dintre nivelul claselor in timpul liceului si "performantele" de la bac.

      dirigintii sunt chinuiti semestrial cu tone de statistici inutile, mergand pana la ridicol - cate fete au note intre 6 si 7 etc.
      cand e, insa, vorba de niste evidente, toata lumea inchide ochii.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri