Premiera: Pasajul Basarab, prima constructie din tara care atentioneaza publicul larg cu 35 de secunde inainte ca vine un cutremur de peste 6 grade

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 24 iunie 2011, 16:51 Actualitate | Esenţial


Sistemul de avertizare seismica este pentru prima data disponibil publicului larg la Pasajul Basarab, acelasi sistem despre care a mai vorbit in trecut Institutul National pentru Fizica Pamantului (INFP). "Sistemul de avertizare instalat la Pasajul Basarab este o premiera. In tara nu exista asa ceva si nici la nivel european din cate stiu eu. Avertizarea se declanseaza la cutremure de peste 6 grade pe scara Richter. Pe ecranele montate la 200-150 de metri de intrare pe pod vor fi afisate mesaje care vor avertiza soferii ca urmeaza un cutremur si sa nu urce pe pasaj. Avertizarea se face cu 35-40 de secunde inainte de cutremur", a explicat pentru HotNews.ro prof. dr. Gheorghe Marmureanu, directorul onorific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP).



Avertizarea seismica la Basarab se va face pe panourile montate la urcarile pe pod

"Avertizarea se declanseaza la cutremure de peste 6 grade pe scara Richter. Sistemul este implementat la STS si are conexiuni la toate inspectoratele pentru situatii de urgenta, iar noi de la centrul nostru de la Magurele trimitem un semnal catre pod si pe ecranele montate la 200-150 de metri de intrare vor fi afisate mesaje care vor avertiza soferii ca urmeaza un cutremur si sa nu urce pe pasaj. Avertizarea se face cu 35-40 de secunde inainte de cutremur", a explicat pentru HotNews.ro Gheorghe Marmureanu, directorul onorific al Institutului National pentru Fizica Pamantului (INFP).

Ecranele informative pe care vor fi afisate mesajele de avertizare sunt cele montate la fiecare urcare pe pasaj (N. Titulescu, Calea Grivitei, Calea Plevnei, Sos. Orhideelor si Sos. Grozavesti).

Potrivit lui Gheorghe Marmureanu, Pasajul Basarab este primul punct din Romania accesibil publicului larg care beneficiaza de sistem. Tot potrivit directorului onorific al INFP, sistemul ar putea fi extins in scurt timp si la institutii si cladiri civile, cum ar fi scolile si spitalele.

Despre sistemul de avertizare si despre functionarea lui si in alte locatii, a vorbit pentru HotNews.ro si Adrian Grigore, adjunct in cadrul laboratorului Retea Seismica din cadrul INFP.

"Avem un sistem de senzori in Zona Vrancea (n.r. - Vrancioaia-Plostina) care detecteaza un eveniment seismic ce poate fi periculos si se transmite un semnal de alarma la noi la centru. De aici se trimite alarma mai departe cu aproximativ 35 de secunde inainte sa se simta cutremurul in Bucuresti. Sistemul mai este in probe la Institutul de Fizica Atomica si la Centrala Nucleara de la Cernavoda. Va urma ca sistemul sa fie implementat tot in probe la reactorul TRIGA de la Pitesti si la Uzina de la Ramnicu Valcea", a precizat Grigore.  

Mai multe detalii tehnice despre sistemul de avertizare timpurie in caz de cutremur puteti citi aici (text in limba engleza, pag. 8)

Sistemul de avertizare timpurie in caz de cutremur ar putea fi extins pentru cladirile civile

Potrivit lui Adrian Grigore, sistemul a fost gandit pentru instalatiile industriale periculoase, astfel incat in urma unui seism mare sistemul ar putea sa blocheze obiectivele cu risc major la cutremure puternice. Vorbim aici despre instalatiile de gaz metan, instalatiile electrice de inalta tensiune, conductele de petrol si de apa, uzine si rafinarii etc. Avertizarea ar putea fi folosita si in industria de transporturi, pentru trenuri si avioane, spre exemplu.

"Purtam discutii si pentru implementarea sistemului si in institutiile civile. Avem in vedere blocarea lifturilor, de exemplu, sau avertizarea salilor de operatie din spitale. Este un sistem complet computerizat si la care lucram de cativa ani de zile si este perfectionat in mod continuu. Va dati seama ca o alerta gresita ar da totul peste cap. De aceea lucram la acest sistem cu multa prudenta. Extinderea lui la institutiile civile e in discutie si privim, dupa cum am spus, cu prudenta alertarea populatiei pentru ca va dati seama ca in 35 de secunde s-ar produce foarte multa panica si posibile busculade", a precizat Grigore.

Potrivit lui Gheorghe Marmureanu, o mare problema in cazul extinderii sistemului de avertizare o reprezinta costurile foarte mari. "Vorbim de miliarde de euro doar pentru implementarea unui sistem de stopare a gazelor. Daca l-am extinde la nivelul tarii, in fiecare casa, deja vorbim din nou de cateva miliarde de euro. Oricum, vedem cum putem face sa-l implementam in scoli si in spitale, in salile de operatie", a precizat Marmureanu.

Sistemul de avertizare a fost realizat initial de catre INFP si Universitatea din Karlsruhe din Germania si apoi a continuat sa fie perfectionat de INFP. Dupa cum ne-a declarat si Adrian Grigore, sistemul a fost nominalizat si la un premiu european, IST Prize.

"In lume mai exista sisteme de avertizare seismica. In Brazilia exista un sistem care avertizeaza inainte cam cu 60 de secunde. In Japonia exista unul, in Istanbul se instaleaza unul acum pentru cutremure intermediare. Sistemul nostru este unicat si este facut pentru miscarile seismice specifice din zona Vrancei", ne-a precizat Grigore.

Desi sistemul de avertizare seimica de la Basarab este implementat in premiera pentru publicul larg din Romania, in ultimii ani, in comert circula diverse dispozitive de avertizare individuale in caz de cutremur. Aparatele costa in jur de 150 de euro, dar potrivit lui Gheorghe Marmureanu, citat de adevarul.ro, acestea nu prezinta garantie si sunt o pacaleala.

"Aceste aparate nu au nici o siguranta. Unicul sistem de avertizare in caz de cutremur este la Institut. Aceste aparate, daca treci cu masina pe langa ele iti arata cutremur de 7 grade. Este o pacaleala", a declarat Mamureanu.



Centrul National de Date Seismice din cadrul INFP

"Pasajul Basarab rezista la cutremure de peste 7 grade"

In ceea ce priveste comportamentul Pasajului Basarab in cazul unui cutremur mare in Capitala, specialistii dau asigurari ca podul este proiectat sa reziste la cutremure de peste 7 grade.

"Podurile se misca in moduri diferite la cutremure. Depinde unde te prinde si depinde de miscare. In SUA, de exemplu, s-a intamplat in cazul unor cutremure foarte mari ca masinile sa fie aruncate in sus. Dar nu putem vorbi despre un asemenea pericol si la podul Basarab", a mai precizat Marmureanu.

"Pasajul Basarab este gandit si proiectat sa reziste la cutremure de peste 7 grade. Pasajul are amortizori si izolatori seismici. In cazul unui cutremur, cel mai probabil podul se va legana. Dar el este proiectat sa reziste la cutremure de peste 7 grade", a declarat Adrian Grigore.

Pasajul Basarab - dotat si cu senzori seismici

Pe langa sistemul de avertizare timpurie in caz de cutremur, Pasajul Basarab a fost dotat si cu doi senzori seismici montati la picioarele podului si care inregistreaza si transmit in timp real informatiile din timpul unui cutremur catre INFP.

"In Bucuresti este in plan sa fie montati 64 de senzori seismici. In prezent sunt instalati 36 de senzori cum sunt si pe Pasajul Basarab. Mai sunt senzori pe cladirile inalte pentru a observa deformarile din timpul unui seism. La nivel de tara vorbim de 152 de astfel de senzori. Senzorii seismici montati masoara toate datele, miscarile si deformarile din timpul unui seism in timp real si le transmit la centru", a explicat Marmureanu.

Potrivit fostului director al INFP, senzorii seismici ajung sa coste undeva intre 18.000 si 26.000 de euro si ca sunt "de marimea unui geamantan".

La finalul lunii martie, Primarul General Sorin Oprescu anunta ca inaugurarea podului a fost amanata pentru realizarea probelor de sarcina a pasajului si pentru montarea de senzori de cutremure si senzori de trafic.

Senzorii de trafic vor anunta atunci cand se circula ingreunat, facand si estimari cu privire la timpul necesar traversarii podului.

Primarul general a mers in inspectie la pasaj insotit de directorul Institutului de Fizica a Pamantului, Gheorghe Marmureanu.

"Cred ca este o chestiune internationala (montarea de senzori seismici - n.r.), dupa recentele evenimente nedorite, si ma refer in primul rand la cutremur, care a avut loc in Japonia. Majoritatea elementelor constitutive, ma refer la logistica, sunt facute prin STS, pentru a se comunica in timp util informatii celor care urca sau vin de pe pod", a afirmat Oprescu.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















13140 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Foarte bine (Vineri, 24 iunie 2011, 16:57)

    Analfabet [anonim]

    Dar sa treaca si semafoarele pe rosu in acelasi timp cu afisarea avertizarii!
    • 0 (0 voturi)    
      Vai, putem sari de pe pod (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 9:59)

      Licuriciul [anonim] i-a raspuns lui Analfabet

      ..cand vedem avertismentele. Ca zvonurile sunt ca n-ar fi sigur, nu?
  • -1 (5 voturi)    
    ciudat (Vineri, 24 iunie 2011, 17:11)

    soby [anonim]

    si daca esti deja pe pod prins intr-un blocaj de trafic?
    are intradevar probleme la structura de rezistenta?
    • +2 (6 voturi)    
      cred ca e ok (Vineri, 24 iunie 2011, 17:24)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui soby

      Probabil ideea este ca in primul rand in momentul declansarii alertei sa nu se mai incarce podul (presupunand ca soferii care vor vedea avertizarea vor opri).
      Iar daca esti deja pe pod cred ca in cel mai rau caz mai ai vreo 2-3 minute la dispozitie pana la iesire - destul de mult, dar daca s-ar afisa si pe pod probabil soferii ar intra in panica inainte de declansarea cutremurului (a carui intensitate si durata nu ar fi cunoscute inca la acel moment) si ar putea produce accidente datorate vitezei si tensiunii (din dorinta de a iesi cat mai repede de pe pod).
      Pare o solutie de compromis, dar in conditiile date nu e chiar rea.
    • +1 (1 vot)    
      safe (Vineri, 24 iunie 2011, 17:29)

      leeloo2 [utilizator] i-a raspuns lui soby

      Nope dar better safe than sorry, vorba americanilor.
    • +4 (4 voturi)    
      norocul tau.. (Vineri, 24 iunie 2011, 17:54)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui soby

      daca esti pe pod la un cutremur de peste 6-7 grade esti mult mai in siguranta decat pe bulevardul titulescu, intre blocuri. cred ca cel mai inteligent lucru pe care il poti face daca vezi semnalul ala este sa urci pe pod :)
  • 0 (0 voturi)    
    colaborare? (Vineri, 24 iunie 2011, 17:28)

    ngi [anonim]

    aplicatie pt "externalizarea" sistemului pt smartphone'uri?

    stiu ca este ceva asemanator.. dar parca totusi asta suna bine daca e calibrat pentru specificitatea zonei.
  • -1 (1 vot)    
    Deja ? (Vineri, 24 iunie 2011, 18:05)

    Razvan [anonim]

    De-abia l-au construit, acum se gandesc "daca" va fi cutremur ? Unde-i siguranta testelor ?
    Oricum, la cum arata, ma declar profund impresionat !
  • -1 (1 vot)    
    cutremure de peste 7 grade (Vineri, 24 iunie 2011, 18:31)

    klaudyuxxx [utilizator]

    Ce informatie ambigua si fara logica. De parca la cutremurele sub 7 grade nu ar rezista. Spuneti domnilor un maxim, nu o valoare scoasa din burta.
    • +2 (2 voturi)    
      7 (Vineri, 24 iunie 2011, 19:49)

      victoras [anonim] i-a raspuns lui klaudyuxxx

      7.0001 cu 6 zecimale.... esti multumit acum ?? acum e foarte precisa exprimarea !!! Oare cum de exista asa multi fara minte ??
  • 0 (0 voturi)    
    Podul Basarab (Vineri, 24 iunie 2011, 19:47)

    tibicarom [anonim]

    Cu oarecare experienta in prevenirea accidentelor, cred ca ecranele de la intrarile pe pod nu acopera necesitatile. Din filmele existente ale cutremurelor mari in China,USA,Japonia, Chile etc se vede ca masinile de pe poduri au fost precipitate in gol pentru ca nu oprisera la timp. Deci ar fi necesare la fiecare suta de metri lampi de alerta, nu numai la capete.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 10:59)

      Gigi Maybachistu' Cutremurat [anonim] i-a raspuns lui tibicarom

      Cutremure "mari" în sensul de care vorbeşti, peste 8 grade, nu prea se pot produce în Vrancea, sunt specifice regiunilor vulcanice.

      Podul Grant are o construcţie mai clasică, rigidă, şi după cutremurele de 7,0 grade din 1986 şi 1990 n-a avut nici măcar o zgârietură.
  • -2 (2 voturi)    
    Nu pot sa cred .... (Vineri, 24 iunie 2011, 19:51)

    Andrei [anonim]

    Cel putin, din cate stiam, fara sa fac verificari de moment, japonezii putea sa depisteze producerea unui seism cu cateva secunde inainte ca acesta sa se declanseze .... se pare ca acest domn e un mare zeu ... or sa-l cumpere japonezii. NOT
    • +1 (1 vot)    
      Cutremurele nu se depisteaza inainte (Vineri, 24 iunie 2011, 21:54)

      Danyzus [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Inventia asta a noastra (spre deosebire de japonezi) doar transmite declansarea unui seism. Adica au pus senzori in pamant in zona Vrancei, iar cand pamantul se misca senzorii transmit alerta instant, probabil prin fibra optica ca e cea mai rapida. Pana se propaga unda de soc la Bucuresti dureza cam 30 de secunde. Nasol daca esti in Vrancea, se misca pamatul dupa 4-5 secunde sau chiar mai devreme.
  • 0 (2 voturi)    
    O bomboana de pod! (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 1:47)

    Sofer de Bucuresti [anonim]

    Am trecut si eu pe Podul Basarab, conducandu-i pe socrii mei din provincie, ca sa le arat ce mare scofala s-a facut in Capitala, de chiraie ziarele si televiziunile de o saptamana! Foarte frumos, foarte util, extraordinar de aratos, dar nu puteam sa n-o zbarcim noi la sfarsit: semaforul arata rosu din zece in zece nanosecunde, ceea ce mai sa-l determine pe soferul din fata mea sa intre in fundul masinii din fata lui! Oricum, mare realizare inginereasca, n-am ce sa spun, si cea mai mare investitie din Bucuresti, din ultimii 20 de ani. Tara n-a avut si n-are asemenea pod, ba zic unii ca si Evropa e lipsita de asemenea minuni. Fiind, asa, mai neincrezator in fumurile romanesti, parca n-as pune mana in foc... E adevarat, am vazut cateva poduri de acest fel in strainatate, dar erau in Turcia, peste Marea Marmara, iar Turcia nu este in Europa, dupa cum au decis marii nostri prieteni francezi si germani. Asa ca, da, fratilor, Evropa n-ar, doar Turcia, dar ce ne mai pasa noua de turci?!
    • +1 (1 vot)    
      ... (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 11:02)

      Gigi Maybachistu' Turcesc [anonim] i-a raspuns lui Sofer de Bucuresti

      Podurile turcilor au costat 200 mil. USD fiecare în dolarul anului 1976, şi au estimat că un nou pod peste Bosfor ar fi costat 6 miliarde USD în banii de azi şi cu preţurile de azi ale terenurilor şi materialelor.

      La noi urlau ziarele pentru 240 milioane EUR cât a costat.

      Dacă pomenea cineva de 6 miliarde USD, probabil îl linşau.
  • 0 (0 voturi)    
    Vecinii (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 9:34)

    Alex [anonim]

    Babaciunile din vecini care au urlat si tzipat la comanda plotica, precum si a preotului, au caum o 9 distractie: sa stea sa sa uite la panorile pasajului si sa dea de 6 cand vine Coana Cu Coasa in imprejurimi.
    Sistemul oricum e de test timpul de tranzit al podului e oricum muuult mai mare, ata daca nu o figi cu 160.
  • +1 (1 vot)    
    Si SUB? (Sâmbătă, 25 iunie 2011, 10:57)

    M [anonim]

    Bine-bine, dar pe aia care trec pe SUB pod cine-i anunta??
    • 0 (0 voturi)    
      tare! (Duminică, 26 iunie 2011, 9:30)

      teodor [anonim] i-a raspuns lui M

      Buna intrebare!
  • 0 (0 voturi)    
    Pasajul Basarab (Luni, 27 iunie 2011, 15:09)

    Seismologul de serviciu [anonim]

    Dupa parerea mea,rezistenta la cutremure peste 7 grade pe scara Richter inseamna destul de putin pentru Bucuresti,aflat in zona seismica Vrancea!Cutremurul din 04.03.1977 a avut o magnitudine de numai 7,2 pe aceiasi scara.La o asemenea solicitare, ce se va intampla cu Pasajul?Domnul Director Gh. Marmureanu ar putea sa ne detalieze ?Consider ca data fiind amplasarea, calculele de rezistenta trebuiau sa plece de la magnitudine 8 pe scara Richter ( rog sa nu se faca speculatii de genul "peste 7 inseamna si 8 " ) ! Rog SPECIALISTII sa comenteze,nu postacii de duzina!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by